![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Schepen
|
![]() Wanneer wordt een land als onafhankelijk beschouwd? Wanneer dat land zich als dusdaning uitroept (bv. Seborga http://seborga.net of enkel wanneer dat als dusdanig erkend wordt door de andere naties (wat zou maken dat 'België' pas in 1839 onafhankelijk werd en dat bepaalde andere landen vandaag nog steeds niet onafhankelijk zijn, hoewel ze dat wel claimen.)
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vlaanderen wórdt niet onafhankelijk dus er is niets om u zorgen in te maken.
![]()
![]() |
#3 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#6 | |||
Schepen
|
![]() Citaat:
Het waaksein is gegeven, hij is hun tergen moe Met vuur in 't oog met woede, springt hij de vijand toe Hij scheurt vernielt verpletterd, bedekt met bloed en slijk En zegepralend grijnst hij, op 's vijands trillend lijk
![]() |
![]() |
#7 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Net als in België is er formeel nooit een onafhankelijkheidsverklaring opgesteld, en China dreigt zelfs ronduit met een aanval indien men dit doet. Deze status quo zal dus niet snel veranderen, maar China beschouwd Taiwan nog altijd als een opstandige provincie, hoewel het feitelijk een doodnormaal land is met eigen structuren, parlement (overigens hebben deze schurken een parlement dat stukken democratischer is), regering en is het compleet autonoom. Wat maakt een land onafhankelijk? Taiwan is misschien een curiosum, maar internationale officiële erkenning blijft toch belangrijk. Zonder internationale diplomatie was Oost-Timor nooit onafhankelijk geworden. De internationale gemeenschap was dan weer tegen een afscheiding van Kosovo, en om een voorbeeld te nemen dat dichter bij ons ligt: België was nooit onafhankelijk geworden indien de Fransen de rattachisten niet te hulp kwam toen de Noorderlingen hun tegenoffensief deden. Amerika had de hulp van de Fransen nodig, Nederland die van de Engelsen en van Duitse en Franse protestante legers. Kortom, internationale steun en erkenning is van levensbelang, en dat beseffen de flaminganten nog altijd onvoldoende...
![]() |
![]() |
#9 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2.5.2.1. Het Traktaat van de XVIII Artikelen Tijdens de zomer – herfst van 1831 ging de aandacht van Oostenrijk, Pruisen en Rusland naar het neerslaan van de Poolse opstand. In Londen werd op dat ogenblik het compromis - voorstel van januari 1831 verder uitgewerkt tot een ‘Traktaat van XVIII Artikelen’. De onafhankelijkheid van België werd erkend, op voorwaarde dat het een permanente neutraliteit in acht zou nemen. In eerste instantie werden aan de nieuwe staat de grenzen van 1790 toegewezen. Dit betekende voor België: het verlies van Luxemburg, Limburg ten oosten van de Maas en Zeeuws – Vlaanderen. Maar de Belgische onderhandelaars konden delen van Luxemburg en Limburg toch bijvoegen bij België (met toestemming van de Britse en Franse regering), waardoor het Traktaat gunstig was voor België. 2.5.2.2. De Tiendaagse Veldtocht (2 – 12 augustus 1831) en de militaire Franse tussenkomst Willem I kwam in de zomer van 1831 tot de conclusie dat een voor hem gunstige diplomatieke oplossing van de Belgische kwestie weinig waarschijnlijk werd. Hij nam daarom het initiatief tot een militaire actie, de zogenaamde Tiendaagse oorlog. Eens te meer werd echter de Belgische onafhankelijkheid door een buitenlandse tussenkomst gered. Het Franse leger rukte op in de richting van Antwerpen en Leuven, waar Willem I niet verder aandrong. De Franse militaire interventie die de jonge Belgische staat had gered, had echter niet alleen positieve gevolgen. In Britse diplomatieke kringen was men zich bewust geworden van het reële gevaar dat een Frans overwicht in het strategisch belangrijk gebied van Schelde- Maas- en Rijnmonding tot stand zou komen. In overleg met de Europese mogendheden werd nu besloten de weerbaarheid van Nederland niet al te zeer aan te tasten en aan Willem I een gunstiger voorstel aan te bieden, namelijk het Verdrag van de XXIV Artikelen, waarbij o.m. het betwiste gebied van Limburg-over-de-Maas en Maastricht, alsook het Duitssprekend deel van Luxemburg definitief bij Nederland zouden worden toegevoegd. Het Verdrag bleek echter al even onaanvaardbaar voor Willem I. Meteen volgde een scherpe reactie van de rechtstreeks betrokken Europese mogendheden (o.a. blokkade door een Brits – Franse vloot van de Nederlandse havens). Pas zes jaar later (1838) was Willem I bereid het Verdrag te aanvaarden. Pas in 1839 werden de definitieve verdragteksten ondertekend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Schepen
|
![]() Blijkt dus dat België geen organisch gegroeide staat is, maar in elkaar werd geflanst.
![]() |
#13 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 |
Schepen
|
![]() Als ik het goed begrijp is een land dus enkel en alleen onafhankelijk wanneer alle andere landen hiermee instemmen. Dat zou dus betekenen als pakweg de USA, gelet op onze huidige relatie met Uncle Sam, morgen België niet langer erkent, wij niet langer onafhankelijk zijn.
![]() |
#15 | ||
|
![]() Citaat:
Misschien om even te illustreren, een tekst uit Secessie: Citaat:
![]() |