![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het eerste verhaal van Suske en Wiske verscheen in 1947 voor het eerst in boekvorm. Het album werd alleen gepubliceerd in Vlaanderen en zowel de teksten als de tekeningen van het verhaal ademden ook een typisch Vlaamse sfeer.
Het Vlaamse karakter van de strip werd niet geschikt bevonden voor het Nederlandse publiek toen het album daar in 1959 voor het eerst werd uitgegeven. Om het verhaal beter geschikt te maken voor de Nederlandse lezers werden de teksten ontdaan van Vlaamse invloeden en omgezet in "Noord-Nederlands". De aanpassing van het taalgebruik werd toegepast bij alle albums die verschenen in de Nederlandse editie van de Rode reeks. Opvallend bij Op het eiland Amoras is echter dat niet alleen het taalgebruik maar ook de tekeningen werden aangepast. Op diverse plekken in het verhaal werden Vlaamse situaties omgezet in scenes op Nederlandse locaties. Antwerpen, de thuishaven van Wiske en Sidonie in de oorspronkelijke editie, veranderde in Amsterdam. Kenmerkende gebouwen uit de Scheldestad werden vervangen door beroemde monumenten uit de hoofdstad van Nederland. Toen het verhaal in 1967 als nummer 68 werd opgenomen in de vierkleurenreeks werden de oorspronkelijke tekeningen als verouderd beschouwd. Om het album beter te laten aansluiten bij de nieuwe verhalen die in die periode uitkwamen werd besloten om het gehele verhaal te hertekenen. De oorspronkelijke afbeeldingen van Willy Vandersteen in zijn beginjaren maakten plaats voor strak getekende illustraties van anonieme medewerkers van Studio Vandersteen. Elke verwijzing naar Vlaanderen of Nederland werd hierbij zorgvuldig vermeden. Zeer diplomatiek werd in deze versie gesproken over "De Nederlanden" of "de lage landen". (...) Aan de kust vindt Wiske een kruik waar later een brief van Sus Antigoon in blijkt te zitten. De inhoud van deze brief is ook in alle edities van het verhaal anders. De Vlaamse lezers zien dat de schrijver van de brief kapitein is van het galjoen De "Antverpia", dat in 1540 uit Antwerpen is vertrokken. In het Nederlandse album, dat pas jaren later verscheen, is het schip van Sus Antigoon in 1550 uitgevaren van de rede van Amsterdam en heet het De "Hollandia". In de vierkleuren-versie heet het galjoen weer De "Antverpia" en vertrekt het in 1550. Hier wordt echter geen vertrekplaats genoemd. Op het eiland Amoras aangekomen wil Sus Antigoon in de oorspronkelijke versie "de tradities en den geest van het Vlaamse volk" in ere houden. In de latere edities is dit gewijzigd in "de tradities en de geest van de Nederlanden". ![]() ![]() http://suskeenwiske.library.uu.nl/we...s/edities.html ------------------------------------- Culturele convergentie, dat staat al vast. Maar zit er meer achter? Was Willy Vandersteen een Groot-Nederlander? Persoonlijk denk ik van niet, maar je kan toch niet ontkennen dat Suske en Wiske een meer dan gezonde belangstelling hebben voor Nederland.
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men heeft hem er een tijdje geleden van verdacht een stripreeks te hebben geschreven dat uitging van Vlaamse collaborateurs, men insinueerde dat ook Vandersteen sympathie zou hebben gehad voor de Duitse bezetter. Men heeft dit nooit kunnen bewijzen en m.i. is er niets van waar. Of hij een Groot-Nederlander was kan ik niet met zekerheid zeggen, maar je hebt wel een punt wanneer je zegt dat z'n strips altijd een speciale band hebben gehad met Nederland. Ook een oud-Vlaamsche schrijfstijl was opmerkelijk in z'n oudere strips.
![]() |
![]() |
#3 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat stond een paar maanden geleden op de site van "De Standaard". Ik weet niet of ik het artikel nog kan terugvinden (staat waarschijnlijk bij de abonnee-sectie en ik ben geen abonnee) maar ik zal het eens even opzoeken.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 26 mei 2006 om 18:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier is de link, maar je kan het artikel enkel lezen als je abonnee bent:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=GUKONU5F |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bedankt Jaani!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sommige dingen wil ik eigenlijk niet eens weten. Ik heb al genoeg jeugdhelden vaarwel moeten zeggen.
Suske en Wiske ![]()
![]() |
#10 |
|
![]() Heel interessant.
![]() |
#11 |
|
![]() Waarom? Ik vind het best interessant om al die achtergronden te weten. Zo is de geschiedenis achter Kuifje ook interessant, zij het iets belgicistischer.
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat Suske en Wiske altijd met KLM vlogen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Bij de binnenlandse avonturen op locatie heb je:
![]() |
![]() |
#14 | |||
Partijlid
|
![]() Citaat:
De volgende redenen zijn aannemelijker: Citaat:
Citaat:
Opgepast: under construction: mijn Belgisch-nationalistische website Laatst gewijzigd door amydal : 27 mei 2006 om 11:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() In een van de oude verhalen (ik weet de naam niet meer, maar ze reizen erin naar Spanje) zijn ze zelf 'Holandes'. Wiske vermeld zelfs dat ze afkomstig zijn uit het land met de beste pekelharing...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
|
![]() Zijn verhalen werden/worden vooral in Vlaanderen en Nederland gelezen. Daarom heeft hij volgens mij elementen van beiden verwerkt in zijn verhalen. Om het voor iedereen herkenbaar te maken.
Het zou wel leuk zijn indien zou blijken dat hij grootnederlander was. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN