Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2006, 16:54   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Overgewicht pantserwagens baart zorgen

Citaat:
Overgewicht pantserwagens baart oppositie zorgen

Ook voor de commissie Legeraankopen blijft het juiste gewicht van de Piranha's een vraagteken.

CD&V en Vlaams Belang willen weten of het leger te zware pantserwagens gekocht heeft. Het gaat om de 242 nieuwe AIV-pantserwagens (Armoured Infantry Vehicles) die het leger vorig jaar voor 700,7 miljoen euro kocht. Winnaar van die offerte was het Zwitserse bedrijf Mowag, een dochter van het Amerikaanse General Dynamics. Zij verkochten hun model Piranha IIIC. Dat lijkt erg op de 'Strykers', waarmee het Amerikaanse leger rondrijdt in Irak.

Maar sinds februari roept die keuze heel wat vragen op. Het Finse bedrijf Patria, dat in het zand beet bij de offerte, stapte naar de rechtbank en eiste dat de aankoop werd stopgezet. De Finnen hebben een heel dossier opgebouwd, waaruit blijkt dat de Piranha IIIC nog nooit getest is met de zware gewichten die het Belgische leger vraagt. Volgens de Finnen zou de Piranha IIIC nooit veilig kunnen rondrijden met een gewicht van 23 ton, zoals het Belgische leger zou vragen.

Dat het Deense leger de Piranha IIIC kocht met een maximumgewicht van 20,5 ton en het Zwitserse leger Piranha IIIC's met maximaal 18,6 ton, waren voor de Finnen duidelijke voorbeelden om te stellen dat een dergelijk voertuig geen 23 ton kan torsen.

De Finnen verloren in kortgeding hun zaak tegen Defensie, maar het parlement wilde meer weten over het gewicht van de Piranha's. Wouter Beke en Hugo Vandenberghe (CD&V) in de Senaat en Luc Sevenhans (Vlaams Belang) en Phillipe Monfils (MR) in de Kamer eisten duidelijkheid.

Minister van Defensie André Flahaut (PS) blonk in zijn antwoorden uit door zo ontwijkend mogelijk te blijven. Zo stelde hij in de Senaat dat ook Zuid-Afrika, Noorwegen, Nieuw-Zeeland en Ierland met Piranha IIIC's rondrijden, wat niet klopt.

Gisteren onthulden enkele kolonels achter de gesloten deuren van de commissie Legeraankopen de reden van zijn ontwijkende antwoorden: de rechtszaak van Patria loopt nog. Defensie wil de Finnen geen enkel argument geven.

,,Wij blijven een schadevergoeding eisen. Dat het leger ondertussen maar bewijst dat de Piranha's met 90mm-kanon echt kunnen rijden met een gewicht van 23 ton'', zegt William Timmermans, de advocaat van Patria.
Wat voor premier moet je zijn om zulks "foefelaar" in je regering te dulden? Juist ja.

Het artikel vermeldt ook nog niet waarom la belgique als quasi enige ter wereld 90mm kanonnen wil monteren op de voertuigen. Een waals bedrijf is namelijk het enige dat die munitie maakt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 16:55   #2
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Die foto is toch fantastisch!
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 16:59   #3
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Wat voor premier moet je zijn om zulks "foefelaar" in je regering te dulden? Juist ja.

Het artikel vermeldt ook nog niet waarom la belgique als quasi enige ter wereld 90mm kanonnen wil monteren op de voertuigen. Een waals bedrijf is namelijk het enige dat die munitie maakt.
Voor één keer geef ik jou gelijk, die Flahaut zouden ze zo snel mogelijk met zijn klikken en zijn klakken naar Nijvel sturen.
Ik speel niet graag op de man, maar als er iemand is in de regering die ik absoluut niet kan uitstaan, dan is het Flahaut wel. Bij hem zijn onbekwaamheid en arrogantie tot een kunst verheven.

Oud 13 juli 2006, 17:11   #4
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
As den vijand zo'n tank ziet afkomen met zo'n vervaarlijk uitziende kop... en dan hebben ze de rest nog niet gezien... ze slaan massaal op de vlucht.....

eigenlijk hebben we maar 1 tank nodig...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 17:36   #5
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Niemand die kan zeggen of het een probleem zal zijn of niet. Laten we dan ook de resultaten afwachten vooraleer conclusies te trekken. De Deense regering kocht geen Piranha IIIC met een maximumgewicht van 20,5 ton maar met een gewicht van 20,5 ton. Het is een nuance maar een belangrijke in deze discussie. Het klopt ook niet dat België het eerste en enigste land is die een 90MM kanon aankoopt.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 17:42   #6
kingtiger
Banneling

kingtiger's schermafbeelding

Standaard tanks

Ze hadden beter nieuwe tanks gekocht.Die heeft men in de eerste olaats nodig.8)
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 17:43   #7
@BuRnS
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Niemand die kan zeggen of het een probleem zal zijn of niet. Laten we dan ook de resultaten afwachten vooraleer conclusies te trekken. De Deense regering kocht geen Piranha IIIC met een maximumgewicht van 20,5 ton maar met een gewicht van 20,5 ton. Het is een nuance maar een belangrijke in deze discussie. Het klopt ook niet dat België het eerste en enigste land is die een 90MM kanon aankoopt.
wel erg ne gok van 700 miljoen en dan nog niet weten of het zal marcheren , typisch voorbeeld van paarse geldverspilling en zakkenvullerij
@BuRnS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 17:48   #8
Tegendradigaard

Standaard

Moet de juiste titel niet zijn:

Overgewicht Flahaut baart pantsers zorgen.... ?

Of pantsers baren overgewichtige Flahaut.... ?
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 17:54   #9
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @BuRnS Bekijk bericht
wel erg ne gok van 700 miljoen en dan nog niet weten of het zal marcheren , typisch voorbeeld van paarse geldverspilling en zakkenvullerij
In militaire aankopen helden anderen wetten. De Nederlandse regering heeft bijvoorbeeld honderden miljoenen euro's geïnvesteerd in een vliegtuig dat nog niet had gevlogen en waarvan men geen toegang kreegt tot alle data. Ik vind dat defensie een zeer voorzichte beslissing heeft genomen. De Piranha is het meest verkochte militaire voertuig van de afgelopen decennia, het enigste voertuig van dit type dat verschillende vuurdopen heeft doorstaan en MOWAG heeft een onbesproken reputatie.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 13 juli 2006 om 17:55.
Oud 13 juli 2006, 18:17   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Uit goede bron weet ik dat ze bij Mowag ook opeens Belgische pas afgestudeerde ingenieurs zoeken voor een zeeeeeer vet betaalde stage.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 18:18   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is nu vrijwel iedere keer prijs.Een bedrijf dat geen gunning krijgt bij militaire aankopen stapt tegenwoordig jankend naar de rechter....

Als er in enkele originele paperassen staat 23 ton,en dan valt de keuze uiteindelijk toch op een toestel dat op dat punt wat minder is,dan is dat geen schande.
Dat gebeurt in het bedrijfsleven ook bij de aankoop van grote zaken,van machines tot grote gebouwen,nochtans dikwijls zeer grote investeringen,dat het "hier" wat minder is,en "daar" wat meer is....Het behoort aan de eindbeslissers (Ministerie van defensie) om uiteindelijk de knoop door te hakken op basis van ALLE gegevens,niet enkel een of ander technisch detail....

Belangrijkst is dat ABL een groot aantal pantservoertuigen wil,snel,redelijk bepantserd,in staat bepakte en bezakte soldaten te vervoeren in moeilijke omstandigheden,en goed bewapenbaar(tegenwoordig is bewapening geen "vast" gegeven meer)....

Het ziet ernaar uit dat het die zal krijgen.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 18:30   #12
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Uit goede bron weet ik dat ze bij Mowag ook opeens Belgische pas afgestudeerde ingenieurs zoeken voor een zeeeeeer vet betaalde stage.

MOWAG zal nauw samenwerken met een aantal Belgische ondernemingen om die voertuigen te bouwen en dan is het altijd handig als je beschikt over mensen die een brugfunctie kunnen vervullen. En tja MOWAG is een Zwitsers bedrijf en ik neem aan dat die ingenieurs de gebruikelijke vergoeding zullen krijgen. Ik zou alleen ongerust worden mochten die ingenieurs in plaats van een diploma een lidkaart van de PS op zak hebben.
Oud 13 juli 2006, 21:34   #13
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
ja, toffe photo, echt.Om in te lijsten.En rond verkiezingstijd tegen de muren plakken
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 21:45   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Solidarnosk

Ik vermoed dat een ongeschreven criterium net die PS lidkaart zal zijn.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 22:30   #15
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ja, toffe photo, echt.Om in te lijsten.En rond verkiezingstijd tegen de muren plakken

Met onderschrift "De Jappen Komen!"

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 13 juli 2006, 23:46   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Voor één keer geef ik jou gelijk, die Flahaut zouden ze zo snel mogelijk met zijn klikken en zijn klakken naar Nijvel sturen.
Ik speel niet graag op de man, maar als er iemand is in de regering die ik absoluut niet kan uitstaan, dan is het Flahaut wel. Bij hem zijn onbekwaamheid en arrogantie tot een kunst verheven.

Dat gaat zomaar niet. Flahaut is de enige bekende PS'er uit Waals-Brabant. Hij mag minister worden, omdat er in die provincie nu eenmaal niemand anders is.
(misschien daarom dat Onkelinkx in Lasne gaat wonen: om Flahaut te kunnen vervangen in Waals Brabant )
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 23:47   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat treft!
Die louche deal tussen Flahaut en Mowag begint direct ietwat interessanter te lijken.
Nu nog snel een PS-lidkaartje aanschaffen!

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 13 juli 2006 om 23:48.
Oud 14 juli 2006, 00:19   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dat treft!
Die louche deal tussen Flahaut en Mowag begint direct ietwat interessanter te lijken.

Pfff. Waarop baseert u zich om iemand te beschuldigen. Op het feit dat een aantal Belgische ingenieurs worden aangeworven?
Oud 14 juli 2006, 00:30   #19
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dat treft!
Waar denk je dat dat schandaaltje gaat raken als we een CDH-MR-PS-CD&V-VLD-SP.a regering hebben. Hoever denk je dat dat schandaaltje gaat raken ? Dream on...

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 14 juli 2006, 00:32   #20
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Waar denk je dat dat schandaaltje gaat raken als we een CDH-MR-PS-CD&V-VLD-SP.a regering hebben. Hoever denk je dat dat schandaaltje gaat raken ? Dream on...
Dan moet ik meer geld steken in die partijkaarten (CD&V, N-VA, SP.a, Spirit, VLD, Vivant, PS, CDh, MR en FDF) dan dat die stage opbrengt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be