Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Usenet > nl.politiek
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

nl.politiek Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep nl.politiek. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen.

 
 
Discussietools
Oud 24 november 2006, 11:55   #1
Hieke
 
Berichten: n/a
Standaard Krankzinnigheid is de nieuwe norm

Zou het UWV voor re-intergratie en tijdelijk inkomen hier ook subsidie voor
willen geven?

*

Voodo is populair in het Westen. De uitvinder van het vodoo-sjamanisme
bezoekt deze week Almere. Ross Heaven levert vodoo-light. Geen etmaal
lijden, maar een trancereis van een uurtje.
Sjamanisme, wicca, dansen voor de godin, paganisme, trance-reizen, het is
allemaal lekker ingeburgerd binnen een generatie.

Blijkbaar is er een geweldige behoefte aan spirituele zaken. Wat opvalt is
dat het vooral activiteiten zijn waar je lichamelijk bij betrokken bent. Je
moet iets doen: dansen, drummen, wichelen, de natuur in en een eind lopen,
of bij een erfheks thuis leren kruiden te plukken en te drogen.

Is dat nu een nieuw verlangen naar geestelijk leven waarbij ook het lichaam
meedeelt in de zaligwording, of is het een volwassen worden van mijn eigen
zestiger-jaren-generatie die niet is opgehouden met bloemenkinderendansen?

Nee, het is een kwestie van 'zelf doen' met als implicatie 'eigen
verantwoordelijkheid'. We zijn met lichaam en ziel op zoek naar nieuwe
rituelen om onze diepste emoties vorm te geven. Emoties van afscheid
(verhuizing, scheiding, begrafenis) en emoties van nieuw begin (geboorte,
huwelijk, nieuwe woonplek). Een ritueel werkt alleen met onze volledige
inzet.

Een mooie handleiding daarbij is het boek 'Vodou Shaman: The Haitian Way of
Healing and Power' (2003), van de man die het voodoo-sjamanisme heeft
uitgevonden en daar wereldwijd bekendheid aan ontleent, Ross Heaven.

Is hij inderdaad de 'uitvinder'?

Heaven: "Ik ben er niet zo zeker van dat ik het heb uitgevonden, ik denk dat
ik de onderlinge overeenkomsten die er al waren, heb opgemerkt en een naam
gegeven."

Wat zijn dat voor overeenkomsten?

"Voodoo en sjamanisme hebben allebei - als we dit onderscheid maken mogen -
te maken met reële veranderingen, en met het oplossen van problemen in deze
wereld. Wij zijn fysieke schepsels in een werkelijke wereld. Als we daaraan
proberen te ontsnappen, en ons achter engelen verschuilen, gaan we onze
verantwoordelijkheden uit de weg. Als we contact leggen met de wereld van de
spirits, is het is onze taak om iets te doen met de informatie die we
krijgen.

Op grond van onze plaats in het universum is die taak, dat we een reële
verandering teweegbrengen in de werkelijke wereld. Doen we dat niet, dan is
ons contact met de spirits alleen maar afleiding en vluchtgedrag. Je kunt
dan net zo goed televisie kijken."

Ross Heaven is de auteur van acht boeken over voodoo, sjamanisme,
kruidengeneeskunde en iets dat het beste te omschrijven is als 'alternatieve
zielszorg'. Morgen en overmorgen is hij in Almere om er een workshop over te
geven.

Ross Heaven noemt zichzelf allereerst een genezer. Elk antwoord van hem
heeft het zwaartepunt in het heel-maken van de mens.

Making Yourself Whole, 'Hoe je weer heel wordt', is de titel van een van
zijn zeven voodoo-lessen, en om dat te bereiken verwerkt hij in het boek de
technieken die men in het sjamanisme gebruikt, samen met alles wat hij
leerde toen hij op Haïti de opleiding volgde voor voodoo-priester (houngan).

Heaven publiceert zijn ervaringen daarmee. Dat heeft in de voodoowereld
nogal wat ophef veroorzaakt, want de rituelen die hij beschrijft zouden
geheimgehouden moeten worden.

Waarom openbaart u die 'geheimen'?

"Wat ik heb geprobeerd is de Haïtiaanse praktijk uitleggen, dan laten zien
wat de kern ervan is, wat er precies gebeurt, en een benadering ervan geven
die in het Westen beter uitvoerbaar is en soortgelijke goede resultaten
oplevert.

Wat relevant is voor een Haïtiaanse boer, is niet even relevant of nuttig
voor bijvoorbeeld een Amsterdamse bankier."

In 'Vodou Shaman' doet Ross Heaven verslag van ingrijpende Haïtiaanse
rituelen, zoals vijf dagen en nachten opgesloten zitten, deels geblinddoekt,
afgewisseld met uiteenzettingen over kruidengeneeskunde, liederen en hun
uitleg, advies en de mogelijkheid om de eigen houding te veranderen, zowel
jegens jezelf als jegens ouders, voorouders, omgeving en de wereld in
bredere zin.

Van de rituelen geeft hij telkens een soort home-made versie, minder
vergaand dan de Haïtiaanse aanpak.

In plaats van de officiële voodoo-ceremonie, die makkelijk negen �* tien uur
duurt, kun je thuis een trancereis van een uur doen. Of in plaats van de
ingewikkelde voodoo-kruidenbaden een eigen bad samenstellen met de lekker
ruikende kruiden die Ross aanbeveelt voor zo'n feestelijk jezelf-verwennen.

De mens doet er volgens u goed aan het donker te beleven. Waarom?

"Je kunt jezelf een tijd afsluiten voor licht en geluid. Niets horen is
vreemd, maar helemaal niets kunnen zien* d�*t verandert echt je waarneming
van de werkelijkheid.

Als je erna terugkomt in de wereld, krijg je eenzelfde overdonderende
hoeveelheid indrukken als een baby moet hebben die geboren wordt. Dat is één
van de functies van die eenzame opsluiting. Tijdens die langdurige
kunstmatige blindheid ontwikkel je je andere zintuigen. Je gaat werkelijk de
wereld op een hele andere en diepere manier zien."

Het hart van Heavens voodoo sjamanisme is de zelfwerkzaamheid. Die doet
denken aan Jezus' woorden 'Geneesheer, genees uzelf' (evangelie volgens
Lukas 4 vers 23). In het evangelie staan ze een beetje verloren in de tekst,
alsof de schrijver niet meer zo goed wist waar het bijhoorde.

In voodoo en sjamanisme is het duidelijk, bijna banaal. Het gaat over gewone
dingen in deze werkelijkheid, zoals een baan, een huis, een relatie. Een
voodoopriester die arm is, luistert niet goed naar de goden. Daar ga je niet
naartoe als je zelf een nieuwe baan wil, en advies van de goden komt vragen.
Een sjamaan die zelf ziek is en blijft, kan er niets van. Zelfgenezing is
een voorwaarde om sjamaan te mogen worden en anderen te kunnen genezen.

Iemand die hier en nu niet goed voor zichzelf zorgt, moet je niet als
zielzorger aanstellen. In voodoo en sjamanisme hoort er nog bij: je moet
niet al je heil in handen leggen van een 'leider' of een priester. De eigen
verantwoordelijkheid is belangrijk. Doe Het Zelf.

Is het echt zo simpel?

"Het grootste geheim van voodoo is, dat niet goden maar gewone mensen de
kosmos regeren. Uit ons en uit wat wij doen ontstaan deze godheden. Wij zijn
het die hen hun identiteit geven en de kracht die we door ceremonie en
ritueel weer aan hen ontlenen. Wij zijn zijn de werkelijke goden."

Workshops Ross Heaven, 25 en 26/11, Vliegende


 
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be