Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2007, 20:30   #1
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard Ziekelijk experiment dat ik bedacht heb.

Ik heb me afgevraagd of het mogelijk is genen van elkaar te scheiden waarbij de personen van gemixte origine zijn.

De opzet van mijn experiment zal als volgt zijn:

Stel er is een groep van 100 blanke en 100 negeroide mensen. Ieder blank persoon wordt aan een zwart persoon gekoppeld. Ieder koppel krijgt twee kinderen. Deze kinderen worden dan weer aan elkaar gekoppeld en ieder koppel krijgt weer twee kinderen totdat iedereen goed gemixed is. We houden na een tijdje 200 goed gemixte individuen over. Er is een gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen. Nu willen we de verschillende rassen weer van elkaar scheiden. Er zullen altijd individuen zijn die iets meer "blanke" genen hebben en altijd individuen die iets meer "zwarte" genen hebben. De blanke en zwarte genen zijn niet vernietigd maar blijven voortbestaan in de kinderen.

Van deze 200 individuen selecteer je de 50 meest blanke individuen (waarvan 25 vrouwen en 25 mannen) en de 50 donkerste individuen (waarvan weer 25 vrouwen en 25 mannen). De overgebleven 100 individuen verlaten het experiment. De 50 meest blanke individuen koppel je weer aan elkaar. Ieder koppel krijgt 4 kinderen. De 25 lichte koppels krijgen dus 100 kinderen. Bij de donkere individuen gebeurt hetzelfde. Bij de blankere individuen selecteer je de 50 meest blanke individuen. De andere 50 verlaat het experiment. Deze overgebleven 50 individuen zijn gemiddeld lichter van kleur dan de ouders. Bij de donkere indiviuen selecteer je de 50 meest donkere individuen. Alweer verlaat de rest het experiment. Ook deze 50 donkere individuen zijn gemiddeld donkerder dan de ouders. De overgebleven 50 blankere individuen kun je aan elkaar koppelen en dit kan ook met de 50 donkere individuen. Als dit lang genoeg doorgaat zul je nagenoeg blanke en zwarte individuen overhouden. De genen die de huidskleur bepalen zijn nu gescheiden van elkaar.

Het ras waar een individu toe behoort wordt echter niet alleen bepaald door de huidskleur. Het ras wordt bijvoorbeeld ook bepaald door de vorm van de neus en de lippen. Het experiment kan verder gezet worden om ook deze genen te scheiden. Van de 100 blanke individuen selecteer je 50 individuen met de meest rechte neus. Deze individuen koppel je aan elkaar en de rest verlaat het experiment. De nakomelingen zullen gemiddeld een rechtere neus hebben dan de ouders. Bij de donkere individuen selecteer je 50 individuen met de meest platte neus, de rest verlaat het experiment. De nakomelingen zullen gemiddeld een plattere neus hebben.

In theorie lijkt het dus mogelijk om genen van elkaar te scheiden. Dit werpt misschien een ander licht op het ontstaan van de rassen. Alle genen zaten misschien in een grote genenpoel. Verschillende groepen mensen zijn verschillende gebieden in getrokken. De omstandigheden in die gebieden verschilden van elkaar. In de verschillende gebieden hebben die genen het overleefd die goed aangepast waren aan de omgeving. De rest heeft het niet overleefd.

Het experiment dat ik bedacht heb is natuurlijk onethisch en hopelijk wordt het nooit uitgevoerd. Het is een creatie van mijn hersenen.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 21:49   #2
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Ik heb me afgevraagd of het mogelijk is genen van elkaar te scheiden waarbij de personen van gemixte origine zijn.

De opzet van mijn experiment zal als volgt zijn:

Stel er is een groep van 100 blanke en 100 negeroide mensen. Ieder blank persoon wordt aan een zwart persoon gekoppeld. Ieder koppel krijgt twee kinderen. Deze kinderen worden dan weer aan elkaar gekoppeld en ieder koppel krijgt weer twee kinderen totdat iedereen goed gemixed is. We houden na een tijdje 200 goed gemixte individuen over. Er is een gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen. Nu willen we de verschillende rassen weer van elkaar scheiden. Er zullen altijd individuen zijn die iets meer "blanke" genen hebben en altijd individuen die iets meer "zwarte" genen hebben. De blanke en zwarte genen zijn niet vernietigd maar blijven voortbestaan in de kinderen.

Van deze 200 individuen selecteer je de 50 meest blanke individuen (waarvan 25 vrouwen en 25 mannen) en de 50 donkerste individuen (waarvan weer 25 vrouwen en 25 mannen). De overgebleven 100 individuen verlaten het experiment. De 50 meest blanke individuen koppel je weer aan elkaar. Ieder koppel krijgt 4 kinderen. De 25 lichte koppels krijgen dus 100 kinderen. Bij de donkere individuen gebeurt hetzelfde. Bij de blankere individuen selecteer je de 50 meest blanke individuen. De andere 50 verlaat het experiment. Deze overgebleven 50 individuen zijn gemiddeld lichter van kleur dan de ouders. Bij de donkere indiviuen selecteer je de 50 meest donkere individuen. Alweer verlaat de rest het experiment. Ook deze 50 donkere individuen zijn gemiddeld donkerder dan de ouders. De overgebleven 50 blankere individuen kun je aan elkaar koppelen en dit kan ook met de 50 donkere individuen. Als dit lang genoeg doorgaat zul je nagenoeg blanke en zwarte individuen overhouden. De genen die de huidskleur bepalen zijn nu gescheiden van elkaar.

Het ras waar een individu toe behoort wordt echter niet alleen bepaald door de huidskleur. Het ras wordt bijvoorbeeld ook bepaald door de vorm van de neus en de lippen. Het experiment kan verder gezet worden om ook deze genen te scheiden. Van de 100 blanke individuen selecteer je 50 individuen met de meest rechte neus. Deze individuen koppel je aan elkaar en de rest verlaat het experiment. De nakomelingen zullen gemiddeld een rechtere neus hebben dan de ouders. Bij de donkere individuen selecteer je 50 individuen met de meest platte neus, de rest verlaat het experiment. De nakomelingen zullen gemiddeld een plattere neus hebben.

In theorie lijkt het dus mogelijk om genen van elkaar te scheiden. Dit werpt misschien een ander licht op het ontstaan van de rassen. Alle genen zaten misschien in een grote genenpoel. Verschillende groepen mensen zijn verschillende gebieden in getrokken. De omstandigheden in die gebieden verschilden van elkaar. In de verschillende gebieden hebben die genen het overleefd die goed aangepast waren aan de omgeving. De rest heeft het niet overleefd.

Het experiment dat ik bedacht heb is natuurlijk onethisch en hopelijk wordt het nooit uitgevoerd. Het is een creatie van mijn hersenen.
Toch knap bedacht hoor. Hier geef je eigenlijk een heel aparte kijk op "rassen" en het ontstaan er van.
Weet echter dat Hitler dergelijke experimenten heeft in gang gestoken om terug een zuiver Arisch ras te creeeren (blond haar, blauwe ogen). Het experiment is nogal falikant afgelopen met heel wat trauma's als gevolg.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 21:58   #3
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

Dank je wel Karma. Ik realiseer me wel dat zo een experiment nooit uitgevoerd mag worden. Zo een experiment is te onmenselijk. Bovendien zou het experiment honderden jaren duren. Het experiment kan bijvoorbeeld ook met duiven uitgevoerd worden waarbij twee verschillende duivenrassen gekruist worden en waarna getracht wordt de genen van elkaar te scheiden. Duiven zijn sneller geslachtsrijp en zijn minder selectief wanneer het op partnerkeuze aankomt.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 22:04   #4
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Vind je oppervlakkige kenmerken als de huidskleur en de vorm van de lippen (blanke: vaal en leeg, zwarte: sexy en vol), zo belangrijk?

Ik vind kenmerken als sociale intelligentie, muzikaliteit, jovialiteit en levenslust veel belangrijker.

De notie van 'rassen' zoals jij die definieert, is zo onbelangrijk en oppervlakkig. Ik vind je experiment dus niet ziekelijk, ik vind het gewoon totaal on-interessant.

Laatst gewijzigd door C2C : 10 januari 2007 om 22:07.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 22:09   #5
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vind je oppervlakkige kenmerken als de huidskleur en de vorm van de lippen (blanke: vaal en leeg, zwarte: sexy en vol), zo belangrijk?

Ik vind kenmerken als sociale intelligentie, muzikaliteit, jovialiteit en levenslust veel belangrijker.

De notie van 'rassen' zoals jij die definieert, is zo onbelangrijk en oppervlakkig. Ik vind je experiment dus niet ziekelijk, ik vind het gewoon totaal on-interessant.
Mijn stuk is zuiver wetenschappelijk. Het behandelt de vraag of genen die gemengd zijn weer gescheiden kunnen worden. Gevoel heeft er niets mee te maken.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 22:13   #6
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Dank je wel Karma. Ik realiseer me wel dat zo een experiment nooit uitgevoerd mag worden. Zo een experiment is te onmenselijk. Bovendien zou het experiment honderden jaren duren. Het experiment kan bijvoorbeeld ook met duiven uitgevoerd worden waarbij twee verschillende duivenrassen gekruist worden en waarna getracht wordt de genen van elkaar te scheiden. Duiven zijn sneller geslachtsrijp en zijn minder selectief wanneer het op partnerkeuze aankomt.
Als men bepaalde rassen eens bekijkt hebben we hier wel een bevestiging van jouw theorie. In India bijvoorbeeld heeft het Arische ras zich ooit gevestigd (nogal hardhandig heb ik gelezen) en het ras heeft zich vermengd met de lokale bevolking. De Indier van vandaag heeft dan ook een heel eigen uitzicht vind ik dat men feitelijk niet kan vergelijken met andere rassen (niet zwart, niet blank, toch relatief fijne neus ...). Ook in Brazilië heeft men gelijkaardige verschijnselen en daar zal de invoer van zwarte slaven wel een grote rol hebben in gespeeld.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 22:15   #7
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vind je oppervlakkige kenmerken als de huidskleur en de vorm van de lippen (blanke: vaal en leeg, zwarte: sexy en vol), zo belangrijk?

Ik vind kenmerken als sociale intelligentie, muzikaliteit, jovialiteit en levenslust veel belangrijker.
Is wel degelijk juist hoor wat je schrijft maar toch is rascisme voor velen gebaseerd op uiterlijke kenmerken.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 22:28   #8
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Lijkt me inderdaad te kloppen (los van het feit dat het praktisch niet haalbaar zou zijn wegens inteelt). Maar dit is niet echt revolutionair hoor. Lees es een boek over de evolutie van de mens.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 22:41   #9
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Mijn stuk is zuiver wetenschappelijk. Het behandelt de vraag of genen die gemengd zijn weer gescheiden kunnen worden. Gevoel heeft er niets mee te maken.
Waarom noem je het dan zelf "ziekelijk" en "onethisch"?

Wetenschappelijk onderzoek - zelfs zuiver theoretisch en fundamenteel onderzoek - wordt altijd gefundeerd en verbonden aan meerwaarden: is er een vraag naar dit soort onderzoek? Neen. Is het interessant? Neen. Leert het ons iets bij over genetica? Neen. Is het maatschappelijk nuttig? Neen.

Er kan heel veel onderzocht worden, maar gelukkig zijn er alleen fondsen voor relevant en interessant onderzoek. Wetenschappers worden ook geselecteerd op het feit of ze met relevante themas bezig zijn of niet. Als je "wetenschap" op een pragmatische manier bekijkt, als een geheel van onderzoek en werk dat in vakbladen, op congressen en via netwerken van wetenschappers wordt geleverd, dan is jouw voorstel allerminst "wetenschappelijk" omdat het gewoon nooit aan bod zou komen binnen de wetenschappelijke wereld; omdat het saai, totaal irrelevant en oninteressant is.

Zelfs wetenschappers vellen daar een oordeel over. Jouw "ziekelijk" en "onethisch" voorstel heeft in die zin niks met wetenschap te maken.

Laatst gewijzigd door C2C : 10 januari 2007 om 22:43.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 22:57   #10
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Die verschillen ivm bv huidskleur leveren, los van uw inderdaad nogal ziekelijke fantasmen, interessante fenomenen op. Zie bv. deze kinderduo's, telkens van hetzelfde ouderpaar:





http://www.gnxp.com/blog/2006/02/bla...hite-twins.php
http://scienceblogs.com/gnxp/2006/09...e_black_or.php

Wat mij betreft is de tijd van het individu aangebroken, en is de tijd van de identificatie van mens en ras voorbij. Daarmee bedoel ik niet dat er geen raciale verschillen zijn. De mens hééft een ras, zoals hij een jas heeft; ras zowel als jas zijn in een bepaald opzicht wel relevant, maar raken de kern vh mensenwezen niet. Mensen horen niet tot exemplaren van één of ander ras gereduceerd te worden, en staatsregels waarbij het ras of de etniciteit een rol spelen (zoals bv de regels die ivm met aanwerving ed door de nazi's of door ons paarse regime werden ingevoerd) beschouw ik als boosaardig.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 23:01   #11
UFSIA
Parlementslid
 
UFSIA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 1.565
Standaard

man er is al denk ik 30 jaar zo'n experiment bezig , maar dan niet met mensen maar kipen. Een kerel is aan 't proberen elk kippenras ter wereld te verzamelen en die stuk per stuk te kruisen tot ie een kip heeft met alle soorten genen van alle kippensoorten ter wereld.

naar 't schijnt staat ie al vrij ver daarin btw.
__________________
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 23:02   #12
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Lijkt me inderdaad te kloppen (los van het feit dat het praktisch niet haalbaar zou zijn wegens inteelt). Maar dit is niet echt revolutionair hoor. Lees es een boek over de evolutie van de mens.
Ik betwijfel het of iemand ooit zo een experiment bedacht heeft.

Wel zijn er experimenten met fruitvliegjes uitgevoerd.

Voorbeeld:
Stel een bepaald fenotype voor een fruitvliegje wordt bepaald door de allelen A en B.

Stel je kruist twee ouders met AB en AB met elkaar, dan zijn de volgende combinaties mogelijk:

AA, AB, BA en BB

AB en BA geven hetzelfde resultaat dus je krijgt de volgende verhoudingen:

AA = 25%, AB = 50%, BB = 25%

Er werd meestal alleen gekeken naar bepaalde genen die bepaalde ziekten veroorzaken. Er is echter nooit gekeken op raciaal niveau. Men heeft het idee dat het mengen van rassen een onomkeerbaar proces is. Ik laat hier zien dat dat niet het geval is.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 23:05   #13
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
man er is al denk ik 30 jaar zo'n experiment bezig , maar dan niet met mensen maar kipen. Een kerel is aan 't proberen elk kippenras ter wereld te verzamelen en die stuk per stuk te kruisen tot ie een kip heeft met alle soorten genen van alle kippensoorten ter wereld.

naar 't schijnt staat ie al vrij ver daarin btw.
Ik denk dat jij mijn experiment niet goed gelezen hebt. Het gaat om het scheiden van genen, niet om het samenvoegen van genen. Stel die man zou proberen vanuit die kip weer alle andere rassen tevoorschijn te krijgen, dan zou hij mijn experiment uitgevoerd hebben.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 23:22   #14
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

Geef toe mensen. Het is een briliant stuk van mij
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 00:49   #15
.:E:.
Vreemdeling
 
.:E:.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Locatie: met beide voeten op de grond
Berichten: 86
Standaard

Wat met Michael Jackson?
__________________
"alleen uiterst slimme en uiterst domme mensen veranderen niet van mening..."
.:E:. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 01:13   #16
Ive De Beckker
Gouverneur
 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: Kalmthout
Berichten: 1.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Geef toe mensen. Het is een briliant stuk van mij
Puur wetenschappelijk zou het wel interesant kunnen zijn
als we iets bijleren over de genen.

Maar maatschappelijk en menselijk is het gewoonweg ziekelijk.
Zoiets mag nooit uitgevoerd worden.
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 02:25   #17
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Mijn stuk is zuiver wetenschappelijk. Het behandelt de vraag of genen die gemengd zijn weer gescheiden kunnen worden. Gevoel heeft er niets mee te maken.
maar de methodiek is dan weer uiterst onwetenschappelijk als je bedenkt dat uiterlijke kenmerken niet 1 op 1 staan met de geninformatie
zo kan je hele experiment wel eens net het verkeerde resultaat opleveren..

ps. als je dat natuurlijk tot in het oneindige gaat doorvoeren kan je factoren als dominantie ed medunkt toch eenzijdig uitsluiten

Laatst gewijzigd door praha : 11 januari 2007 om 02:27.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 03:00   #18
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Rassen bestaan niet. Indien je het DNA vergelijkt tussen twee mensen die op verschillende continenten wonen en dat tussen twee mensen die op hetzelfde continent wonen is de genetische variantie het grootst in de ... laatste groep.
Onze buurman verschilt dus genetisch gezien meer dan ons dan een willekeurige Afrikaan, Aziaat of Amerikaan.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 januari 2007 om 03:01.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 04:21   #19
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 11 januari 2007 om 04:22.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 04:22   #20
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Rassen bestaan niet. Indien je het DNA vergelijkt tussen twee mensen die op verschillende continenten wonen en dat tussen twee mensen die op hetzelfde continent wonen is de genetische variantie het grootst in de ... laatste groep.
Onze buurman verschilt dus genetisch gezien meer dan ons dan een willekeurige Afrikaan, Aziaat of Amerikaan.
allez zene, rassen bestaan niet.
Volg uw "uitleg" en het is simpel: iemand van een ander ras is iemand wiens DNA het dichtst bij het uwe licht.

jongens toch..

Links en rechts bestaat ook niet meer volgens de grote lichten in onze regeringspartijen...bwaaaark

zomer, herfst, winter, lente bestaan ook niet volgens u zeker
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be