Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2007, 23:07   #1
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard Het laatste plan van Hugo Schiltz ?

http://www.knack.be/nieuws/belgie/he...ticle9188.html

Het laatste plan van Hugo Schiltz

23/10/2007 14:46
Op 28 oktober zou Hugo Schiltz, een van de geestelijke vaders van het Egmontpact, 80 geworden zijn. Meer dan een halve eeuw lang bekampte hij het extremistische Vlaams-nationalisme. Nu blijkt echter dat hij in zijn laatste levensjaren toenadering zocht tot het Vlaams Belang. Zijn laatste droom was om de verschillende Vlaams-nationalistische strekkingen met elkaar te verzoenen.
"Hij dacht dat hij nog twintig jaar te leven had. Minstens. Daarom had hij ook geen haast om zijn plannen uit te werken", zegt Paul Doevenspeck. Jarenlang werkte die met de latere minister van staat Hugo Schiltz (vroeger Volksunie, daarna Spirit) samen in hun advocatenkantoor Schiltz Doevenspeck & Partners.

Ze gingen ook ooit naar dezelfde school, het Xaveriuscollege in Borgerhout, studeerden beiden rechten, en belandden uiteindelijk ook allebei in de politiek. Toen Schiltz parlementslid werd, smolten de twee advocaten hun kantoren samen zodat Schiltz meer tijd zou hebben voor de politiek. Terwijl hij achtereenvolgens VU-voorzitter, gemeenschapsminister en uiteindelijk vicepremier werd, hield Doevenspeck het bij de lokale politiek.

Ze zagen elkaar ook nog geregeld, al trokken de conservatieve Doevenspeck en de veel progressievere Schiltz bijlange niet altijd aan hetzelfde zeel. Tot Schiltz een paar jaar geleden plots een idee kreeg.

PAUL DOEVENSPECK: Op het einde van zijn leven zocht hij toenadering tot extremere groepen binnen het Vlaams-nationalisme. Langzamerhand was hij gaan inzien dat we als Vlamingen nooit echt iets zouden bereiken als we in gespreide slagorde voortstreden.

De eerste plannen rijpten toen we het in september 2004 over de IJzerbedevaart hadden. Dat jaar waren er amper 3000 mensen komen opdagen, terwijl dat er in 1987 nog 35.000 waren. Schiltz zag in dat de bedevaart op die manier geen zin meer had. Gaandeweg kwamen we op het idee om de organisatoren van de IJzerbedevaart en die van de afgesplitste IJzerwake bij elkaar te brengen.

Ons plan was mooi in zijn eenvoud: de twee organisaties zouden elk jaar samen één manifestatie organiseren onder de IJzertoren. Er zou een thema worden gekozen waarover de hele Vlaamse beweging het eens kon zijn, en er zou een spreker worden uitgenodigd die voor beide organisaties aanvaardbaar was. Omdat ikzelf goede contacten heb met de organisatie van de IJzerwake, ging ik ons plan daar verdedigen. En met succes. Schiltz van zijn kant zou met het IJzerbedevaartcomité praten. Maar korte tijd later liet hij me weten dat hij er niet mee door wou gaan omdat het 'zijn positie bij Spirit in gevaar bracht'.

Wat was er dan gebeurd?

DOEVENSPECK: Hij zei me dat hij gepraat had met Lionel Vandenberghe, de oud-voorzitter van het IJzerbedevaartcomité, die voor Spirit in de Senaat zat. Blijkbaar had hij daarna begrepen dat zijn partij ons initiatief niet waardeerde. Toch bleef hij nadenken over Vlaamse frontvorming.

Vorig jaar vatte hij dan het plan op om te proberen de initiatiefnemers van het Lentemanifest en die van het Warandemanifest op één lijn te krijgen. Via mij zocht hij contact met de Leuvense ererector Roger Dillemans, die nog bij mij in de klas had gezeten, en met Remi Vermeiren (ex-topman van KBC en voorzitter van de denkgroep In de Warande, nvdr). Hij heeft ze nog gebeld, en ze bleken bereid te zijn om elkaar te ontmoeten. Maar toen werd Schiltz ziek, en twee maanden later overleed hij.
Waarom wilde Hugo Schiltz die twee groepen zo dringend bij elkaar brengen?

DOEVENSPECK: Hij droomde van een breed Vlaams platform met duidelijk geformuleerde, gemeenschappelijke eisen. Op basis daarvan wilde hij de politieke wereld mobiliseren.

Heeft hij daar ook met andere politieke partijen over gepraat? Met de N-VA?

DOEVENSPECK: Niet met Bart De Wever of Geert Bourgeois, denk ik. Maar hij kende natuurlijk wel ándere N-VA'ers. En in de zomer van 2005 heeft hij mij gevraagd om discreet contact te leggen met Gerolf Annemans van het Vlaams Belang. Annemans reageerde verbaasd, maar wilde hem graag ontmoeten. Wel wilden ze allebei vermijden dat er iets over hun contacten zou uitlekken, want ze beseften dat een eventuele samenwerking dan meteen zou worden gekelderd.

Uiteindelijk hebben ze elkaar bij mij thuis in Oostmalle ontmoet. Tijdens dat gesprek, dat een paar uur heeft geduurd en dat erg constructief was, heeft Schiltz onder meer vragen gesteld over het migratiestandpunt van het Vlaams Belang. Hij vond ook dat het VB toenadering moest zoeken tot andere partijen, onder meer door nieuwe mensen aan te trekken. Achteraf heeft Annemans mij nog een map met partijstandpunten voor hem meegegeven.

Schiltz was optimistisch, maar hij zag ook in dat er nog veel water naar de zee moest vloeien voor er tussen alle Vlaamse partijen een consensus kon worden bereikt. Maar goed, hij heeft zijn plannen dus niet meer kunnen uitvoeren. Ik weet ook niet of hij er als puntje bij paaltje kwam echt de moed toe zou hebben gehad.
Hoorden Hugo Schiltz en Bart De Wever, in wie hij ooit zijn opvolger zag, eigenlijk niet in dezelfde partij thuis?

DOEVENSPECK: Niemand begreep wat een man als Schiltz bij Spirit deed. Maar hij had gewoon geen keuze. Tijdens de Lambermontonderhandelingen had Geert Bourgeois hem publiekelijk tegengesproken, en zoiets pikte Schiltz niet. Zo zat hij gewoon in elkaar.

Toen de Volksunie uiteenviel, kón hij Bourgeois niet volgen naar de N-VA. Zijn enige alternatief was Spirit, maar hij zat daar duidelijk niet op zijn plaats. Het is ook tekenend dat geen enkele kameraad, geen enkele kennis hem naar die partij is gevolgd, zelfs zijn kaartvrienden niet.

Maar goed, hij maakte er het beste van. In 2005 heeft hij er bijvoorbeeld alles aan gedaan om het akkoord te saboteren dat toen op tafel lag voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Hij heeft toen verschillende oud-VU'ers uit de liberale partij opgebeld. Hij sprak onder meer met de voormalige VU-voorzitters Jaak Gabriëls, Fons Borginon en Patrik Vankrunkelsven, en ik denk dat zij ervoor hebben gezorgd dat er ook onder liberalen weerstand groeide tegen het akkoord. Maar uiteindelijk hebben ze bij Spirit naar hem geluisterd, en heeft zijn eigen partij het akkoord gekelderd.

(AP)

De vragen die ik me stel:
1. Is het een toeval dat zoiets nu in de pers komt ?, zoja wat zit erachter ?
2. Ik weet dat HS "Leve Belgie " geroepen heeft maar was het toen "echt"?
3.Waar zou de NVA nu staan met een man als HS tussen de rangen ivt Spirit ?
4.Als een Antoon Roosens en een Hugo Schiltz nu nog leefden , ik verwijs naar de huidige regeringsformatie, wat zou hun commentaar zijn ?
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 23:21   #2
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

HS lijkt me een man die op het einde van zijn leven spijt had van wat hij allemaal tegen beter weten in heeft uitgespookt. Leve Belgie inderdaad.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 00:12   #3
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Hoe ironisch dat Schiltz sprak over frontvorming terwijl hij het persoonlijk kelderde in '64.
Oud 24 oktober 2007, 07:59   #4
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Wou hij nog met zijn zieltje in het reine komen?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 09:05   #5
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Wat mij vooral bijblijft van deze "openbaring" is dat het eens te meer bewezen is dat het VB wel contruktief wil samenwerken met andere partijen en ideologiën maar dat "het establishment" dit "met alle middelen" belet.
Oud 24 oktober 2007, 09:30   #6
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Doevenspeck is niet zomaar iemand. Dus dat verhaal klopt, Annemans heeft er al een deel van bevestigd.

Het viel me wel op dat in de laatste jaren van zijn leven Schiltz ongemeen scherp kon zijn voor België (ondermeer dat het de Vlamingen slaafs maakte met allerlei titeltjes en zo).

Ik ben het niet eens met wat Schiltz allemaal uitgespookt heeft in zijn leven maar ik ga niet twijfelen aan zijn politiek talent. Wie weet heeft hij een vermoeden gehad van wat er nu bezig is en wou hij vooruitziend zijn?
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 09:31   #7
Anna List
Banneling

Standaard

HS was idd de laatste pakweg 10 jaar steeds minder toegeeflijk geworden, en die correctie sierde hem. Ik vind het heel spijtig dat hij deze formatie niet meer kan meemaken ... vooral omdat hij blijkbaar vrijwel de enige was met goede contacten in alle partijen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 12:54   #8
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerolf Annemans
Explodeert de formatie?
woensdag 24 oktober 2007

Er zijn steeds eenduidiger berichten dat het eind deze week afgelopen is. Ofwel explodeert de formatie ofwel het kartel. De enige vraag is nog of het regime in staat zal zijn de CD&V van een groter conflict weg te houden. Dat laatste hangt grotendeels samen met de vraag of de CD&V bereid is Leterme in te ruilen voor Van Rompuy, in plaats van omgekeerd. Het is hoogst onduidelijk of dat zal gebeuren want ondertussen is ook de CD&V zelf voor een Vlaams geradicaliseerde achterban komen te staan, een effect dat zeker niet zal verminderen als Leterme de woestijn in zou worden gestuurd.... De onderhandelaars zitten in een onwezenlijke sfeer bijeen en behandelen blad na blad een regeerprogramma dat de kern van de onderhandelingen vooruitschuift en dat, naar hun aanvoelen, nooit een regeerprogramma zal worden. In vrijwel ieder geval zal de N-VA voor een solo-vlucht komen te staan. Men ziet niet meteen een alternatief, tenzij Bart De Wever de vlucht vooruit verkiest, en zijn loopbaan zou willen plaatsen in de thematiek van "Hij zong slechts één zomer". Dat lijkt mij niet zo te zijn.

Alles zou dan in een stroomversnelling kunnen komen. Zelf zal ik alsdan nagaan of dit historische moment nuttig kan gemaakt worden. Een simpele bijeenvoeging van De Wever en De Decker zou een spijtig minimum zijn, behept met een odium van opportunisme en tweede keus-inspiratie. Want eenheid rond de principes van Vlaamse autonomie, Vlaams zelfbestuur, is een veel grotere godsvrede-inspanning waard.

Het is in diezelfde context dat u de berichten moet plaatsen die vandaag in de pers verschenen rond een gesprek dat ik in 2005 had met Hugo Schiltz. Het interview met Paul Doevenspeck raakt aan de gevoeligste zenuwen van de geblutste Vlaamse macht en de daaraan verbonden Franstalige dominantie sinds 1999: het cordon sanitaire en de Vlaams-nationale verdeeldheid. Zelf heb ik over deze episode nooit met iemand gesproken, op verzoek van zowel Hugo Schiltz als Paul Doevenspeck. De mogelijkheid dat een eenheid van radicale Vlamingen (op welk forum dan ook, niet noodzakelijk partijpolitiek) zou kunnen lukken, heb ik altijd belangrijker gevonden dan gelijk welke vorm van koketterie of eigendunk. Ik zal altijd, zonder risico's te schuwen, blijven proberen dat onafhankelijke Vlaanderen zodanig dichtbij te brengen dat ik het zelf nog zal meemaken.

Gerolf Annemans
Oud 24 oktober 2007, 13:31   #9
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Tis alleszins gemakkelijk dat Schiltz geen weerwoord kan bieden, lijkt mij
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 13:34   #10
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Tis alleszins gemakkelijk dat Schiltz geen weerwoord kan bieden, lijkt mij
Het zal ook wel zijn omdat hij overleden is, dat het bekend is mogen gemaakt worden.
Oud 24 oktober 2007, 14:32   #11
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht

Het viel me wel op dat in de laatste jaren van zijn leven Schiltz ongemeen scherp kon zijn voor België (ondermeer dat het de Vlamingen slaafs maakte met allerlei titeltjes en zo).
Zei de slaafse Vlaming met het titeltje.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 15:24   #12
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Schiltz heeft godzijdank de gesprekken rond BHV, waar de VLD en SP.a klaar waren om alles te geven wat de Franstaligen wilden, getorpedeerd. Ik ben niet akkoord met andere dingen die hij in zijn verleden heeft gedaan, maar het siert hem dat hij Vlaanderen heeft behoed voor een ramp.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 16:10   #13
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Zei de slaafse Vlaming met het titeltje.
Ondanks het feit dat je gelijk hebt, blijft die vaststelling er wel.
Oud 24 oktober 2007, 17:10   #14
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Schiltz heeft altijd mijn bewondering gehad, ondanks alles heeft hij veel gedaan voor Vlaanderen. Dat hij voor SPIRIT koos, vond ik erg jammer, maar blijkbaar heeft hij wat dat betreft ingezien dat hij fout was.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2011, 02:02   #15
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Schiltz heeft godzijdank de gesprekken rond BHV, waar de VLD en SP.a klaar waren om alles te geven wat de Franstaligen wilden, getorpedeerd. Ik ben niet akkoord met andere dingen die hij in zijn verleden heeft gedaan, maar het siert hem dat hij Vlaanderen heeft behoed voor een ramp.
alhoewel we nu een Schiltz in kwadraat nodig hebben

Laatst gewijzigd door rookie : 4 november 2011 om 02:02.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2011, 02:37   #16
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
alhoewel we nu een Schiltz in kwadraat nodig hebben
binnen 3 jaar wordt die dan toch uitgespuwd door de hardliners.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2011, 13:37   #17
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Vervang "hardliners" door "bewuste vlamingen" en je bent er. Aan Schiltzen die omwille van hun eigen politieke ambitie hun kiespubliek verrieden hebben we in Vlaanderen absoluut geen gebrek. De meeste ervan zijn naar de Ø-VLD gevlucht, hier en daar een bleiterke naar de SP.A of Groen!

Laatst gewijzigd door fonne : 4 november 2011 om 13:37.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2011, 13:45   #18
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Vervang "hardliners" door "bewuste vlamingen" en je bent er. Aan Schiltzen die omwille van hun eigen politieke ambitie hun kiespubliek verrieden hebben we in Vlaanderen absoluut geen gebrek. De meeste ervan zijn naar de Ø-VLD gevlucht, hier en daar een bleiterke naar de SP.A of Groen!
Verrieden?
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2011, 13:50   #19
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Gesepereerde separatisten, dat is pas consequent.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2011, 17:32   #20
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door White Raven Bekijk bericht
Gesepereerde separatisten, dat is pas consequent.
Is dat zoiets als 'echte Belgen'?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be