PDA

View Full Version : Waarom geen gordels in bussen?


Kay_
31 juli 2009, 11:12
Als ik volgend artikel lees:
http://hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/950931/2009/07/31/Zes-Nederlanders-komen-om-bij-busongeval-in-Spanje.dhtml

en ook logisch nadenk, verlaagt het dragen van een gordel in een bus het aantal ongevallen.

Waarom daarentegen is er in bijna geen enkele bus (lijn- of tourbus) een gordel terug te vinden.
Je krijgt maw niet eens de keuze om te kiezen of je er één aandoet of niet...

Is hier ergens een logische verklaring voor?

maddox
31 juli 2009, 11:25
Bij nieuwere tourbussen vind je het meer en meer hoor. En de draagplicht is er eigenlijk ook.

Maar ja, het peperdure openbare vervoer, daar zijn gordels nog niet te vinden.

Micele
31 juli 2009, 11:34
Als ik volgend artikel lees:
http://hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/950931/2009/07/31/Zes-Nederlanders-komen-om-bij-busongeval-in-Spanje.dhtml

en ook logisch nadenk, verlaagt het dragen van een gordel in een bus het aantal ongevallen.

Waarom daarentegen is er in bijna geen enkele bus (lijn- of tourbus) een gordel terug te vinden.
Je krijgt maw niet eens de keuze om te kiezen of je er één aandoet of niet...

Is hier ergens een logische verklaring voor?
In de redelijk nieuwe tourbussen of reisbussen is het verplicht sinds 2001 dacht ik, maar het dragen is verplicht sinds 2006, lees maar:

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article306304.ece/Gordel_vanaf_dinsdag_verplicht_in_touringcar
Gordel vanaf dinsdag verplicht in touringcar
ANP
Gepubliceerd op 05 mei 2006 14:02, bijgewerkt op 14:02

BRUSSEL - Passagiers in touringcars en minibusjes moeten vanaf dinsdag verplicht een veiligheidsgordel gaan dragen. Dat is het gevolg van een nieuwe Europese regel. Eerder was het al verplicht om in mini- en reisbussen gordels te installeren, maar het dragen daarvan hoefde nog niet.

In principe moeten bestuurders en passagiers van alle voertuigen van 3,5 ton of meer nu een gordel dragen. Verder mogen automobilisten niet langer voorin een kinderzitje achterstevoren monteren als de airbag niet is uitgeschakeld.

Kinderen hoeven overigens in een taxi niet verplicht een gordel te dragen. Dat laat de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, over aan de lidstaten. Ze mogen in een taxi niet voorin zitten.
In lijnbussen met - vele staanplaatsen - is het voorlopig niet verplicht.

De EU-wetgeving betreffende ga ik niet citeren... ;-)

Kay_
31 juli 2009, 12:21
In de redelijk nieuwe tourbussen of reisbussen is het verplicht sinds 2001 dacht ik, maar het dragen is verplicht sinds 2006, lees maar:


In lijnbussen met - vele staanplaatsen - is het voorlopig niet verplicht.

De EU-wetgeving betreffende ga ik niet citeren... ;-)


Hey,

dank je wel. Is blijkbaar al lang geleden dat ik nog eens een tourbus genomen heb, want ik heb er nooit met gordels gezien :lol:

Zwitser
3 augustus 2009, 09:36
Bij nieuwere tourbussen vind je het meer en meer hoor. En de draagplicht is er eigenlijk ook.

Maar ja, het peperdure openbare vervoer, daar zijn gordels nog niet te vinden.

In het stadsvervoer zijn de snelheden van dien aard dat gordels niet echt veel extra veiligheid brengen. Kan jij je overigens herinneren wanneer er nog eens een ongeluk met dodelijke slachtoffers gebeurde met een bus van "De Lijn"?. Voor het streekvervoer zou men inderdaad beter tourincars gebruiken dan wat nu meestal gebruikt wordt. Zeker op de langere trajecten.

Micele
3 augustus 2009, 10:44
In het stadsvervoer zijn de snelheden van dien aard dat gordels niet echt veel extra veiligheid brengen. Kan jij je overigens herinneren wanneer er nog eens een ongeluk met dodelijke slachtoffers gebeurde met een bus van "De Lijn"?. Voor het streekvervoer zou men inderdaad beter tourincars gebruiken dan wat nu meestal gebruikt wordt. Zeker op de langere trajecten.
Meer als je denkt:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/331900/2008/06/30/De-Lijn-vorig-jaar-betrokken-bij-8-794-verkeersongevallen.dhtml

De Lijn vorig jaar betrokken bij 8.794 verkeersongevallen 30/06/08

De bussen en trams van De Lijn waren vorig jaar betrokken bij 8.794 ongevallen. In absolute cijfers piekt het aantal ongevallen wel, maar De Lijn legt jaarlijks ook een pak meer kilometers af. Opvallend is wel dat het aantal doden bij ongevallen met De Lijn tussen 2004 en 2007 is verdubbeld van 8 naar 16. Dat blijkt uit cijfers van De Lijn. Uit die cijfers blijkt ook dat De Lijn doorgaans niet zelf in fout is.

In 2007 raakten de bus- en tramchauffeurs van De Lijn betrokken bij 8.794 ongevallen. Het ging om 6.911 ongevallen met bussen en 1.838 ongevallen met trams. De ongevalcijfers hebben betrekking op de bussen en trams van De Lijn zelf, niet op de privé-exploitanten.

'Recordjaar' in absolute cijfers
In absolute cijfers was 2007 zeker het 'recordjaar' van de afgelopen jaren. Zo waren er in 2006 8.476 ongevallen, in 2005 8.572 en in 2004 6.788. Maar De Lijn legt jaarlijks ook meer kilometers af. Zo legde De Lijn in 2007 114 miljoen kilometers af, of 7 miljoen kilometers meer dan in 2004. In verhouding tot het aantal kilometers waren er dan ook meer ongevallen in 2004 dan in 2007. Zo waren er in 2007 7,7 ongevallen per 100.000 kilometer, in 2004 was dat nog 8,1 per 100.000 km.

Zestien dodelijke slachtoffers

Wat wel opvalt is het toenemend aantal doden bij ongevallen met De Lijn. Zo vielen er vorig jaar in totaal 16 doden, onder wie twee reizigers. In 2006 waren er 13 doden, in 2005 7 en in 2004 8. De laatste jaren is er geen enkele chauffeur om het leven gekomen bij een rit met reizigers. Wel is er in 2005 een chauffeur overleden die in panne op de pechstrook van de snelweg stond. Toen een andere bus hem kwam depanneren, is een vrachtwagen ingereden op de bussen. Een van de buschauffeurs overleefde de klap niet.
.... ]

SDX
3 augustus 2009, 15:30
Als ik volgend artikel lees:
http://hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/950931/2009/07/31/Zes-Nederlanders-komen-om-bij-busongeval-in-Spanje.dhtml

en ook logisch nadenk, verlaagt het dragen van een gordel in een bus het aantal ongevallen.

Waarom daarentegen is er in bijna geen enkele bus (lijn- of tourbus) een gordel terug te vinden.
Je krijgt maw niet eens de keuze om te kiezen of je er één aandoet of niet...

Is hier ergens een logische verklaring voor?

Dat ongeval is hier vlakbij gebeurd, in Spanje is het dragen van een gordel in de bus dus wel degelijk verplicht, blijkbaar droeg niemand er een in betreffende bus. Het dragen van een gordel 'kan' het risico op zwaargewond zijn of overlijden beperken, maar het dragen van een gordel verlaagt het risico op een 'ongeval' - zoals U hier stelt - NIET.:?

Kay_
3 augustus 2009, 15:31
Dat ongeval is hier vlakbij gebeurd, in Spanje is het dragen van een gordel in de bus dus wel degelijk verplicht, blijkbaar droeg niemand er een in betreffende bus. Het dragen van een gordel 'kan' het risico op zwaargewond zijn of overlijden beperken, maar het dragen van een gordel verlaagt het risico op een 'ongeval' - zoals U hier stelt - NIET.:?

Ja, ik ben duidelijk iets te snel geweest. Het verlaagt het risico op verwondingen, niet op ongevallen natuurlijk.:oops:

SDX
3 augustus 2009, 15:32
Ja, ik ben duidelijk iets te snel geweest. Het verlaagt het risico op verwondingen, niet op ongevallen natuurlijk.:oops:

Ik dacht wel dat je dat bedoelde, maar het klonk zo raar:)

Nynorsk
3 augustus 2009, 16:04
-

Jaani_Dushman
3 augustus 2009, 20:27
-Dat type gordel, inderdaad.
In een auto heb je meer dit soort gordels: / of \

Nynorsk
3 augustus 2009, 20:30
och gij.... :-D
*pets*

Dronkoers
4 augustus 2009, 02:58
Gordels zijn wel handig als ge tegen 170 km/h een fles bier wilt opendoen, maar uw aftrekker nie vind

Zwitser
4 augustus 2009, 06:25
Meer als je denkt:

Slechts twee dodelijke slachtoffers onder passagiers van "De Lijn". Dat is een stuk minder zelfs dan ik had verwacht. Op een het totaal aantal personen dat "De Lijn" vervoert is dat niks.

Dronkoers
4 augustus 2009, 11:08
Dat type gordel, inderdaad.
In een auto heb je meer dit soort gordels: / of \

Dit soort moet je laten homologeren, ookal zijn ze veiliger: H

brother paul
8 augustus 2009, 17:16
Hey,

dank je wel. Is blijkbaar al lang geleden dat ik nog eens een tourbus genomen heb, want ik heb er nooit met gordels gezien :lol:

ja inderdaad op reis zaten overal gordels in, maar niemand die ze droeg..
kunnen ze niet een videoclipje maken voor op die bussen die ze afspelen bij het starten die aantoont hoeveel procent uw overlevingskansen stijgen met die dingen?

Micele
8 augustus 2009, 17:39
In D is de gordeldracht in reisbussen verplicht sinds 2004, die hebben niet op de EU-verplichting van 2006 gewacht.
http://www.gesund-vital-online.de/die-einhaltung-der-gurtpflicht-schuetzt-buspassagiere,793/

Natuurlijk vallen er veel minder reisbusdoden tov autoverkeer (men kan een bus moeilijk vergelijken met een auto bij impact (hoge positie passagiers))
Door de gordelplicht gaan er nog veel minder vallen, vooral minder (zwaar)gewonden, dat telt toch ook.

Micele
11 augustus 2013, 14:23
ja inderdaad op reis zaten overal gordels in, maar niemand die ze droeg..
kunnen ze niet een videoclipje maken voor op die bussen die ze afspelen bij het starten die aantoont hoeveel procent uw overlevingskansen stijgen met die dingen?

Hier is een videoclipje: (blijven kijken)

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1683308/2013/08/08/Spectaculaire-beelden-van-buscrash-in-China.dhtml

reservespeler
11 augustus 2013, 14:25
Als ik volgend artikel lees:
http://hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/950931/2009/07/31/Zes-Nederlanders-komen-om-bij-busongeval-in-Spanje.dhtml

en ook logisch nadenk, verlaagt het dragen van een gordel in een bus het aantal ongevallen.

Waarom daarentegen is er in bijna geen enkele bus (lijn- of tourbus) een gordel terug te vinden.
Je krijgt maw niet eens de keuze om te kiezen of je er één aandoet of niet...

Is hier ergens een logische verklaring voor?

In een Tourbus is het zelfs verplicht om een gordel te dragen. U loopt jjjjjjjjjaaaaaaaaaaarrrrrrreeeeeeennnnnnnnn achter.

freespirit
11 augustus 2013, 18:39
In een Tourbus is het zelfs verplicht om een gordel te dragen. U loopt jjjjjjjjjaaaaaaaaaaarrrrrrreeeeeeennnnnnnnn achter.

Dat is juist, maar zoals typisch in België wordt de wetgeving ook hier zelden toegepast. Ik heb jarenlang als hobby busreizen begeleid en heb dit nog weten invoeren. De bereidheid bij de reizigers was meestal laag tot onbestaande om de gordels effectief te dragen. Op de gidsstoel (dus vooraan de bus naast de chauffeur) heb ik dit meestal wel toegepast, omdat daar ook strenge controle op is. Maar ik heb in ons land zelden gecontroleerd weten worden of de passagiers effectief hun gordel droegen, meestal knijpt men meerdere oogjes dicht. Tot er natuurlijk weer eens een ernstig busongeval gebeurt, natuurlijk. Dan zal het weer 'steekvlampolitiek' worden.