Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 juli 2009, 11:12   #1
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard Waarom geen gordels in bussen?

Als ik volgend artikel lees:
http://hln.be/hln/nl/960/Buitenland/...n-Spanje.dhtml

en ook logisch nadenk, verlaagt het dragen van een gordel in een bus het aantal ongevallen.

Waarom daarentegen is er in bijna geen enkele bus (lijn- of tourbus) een gordel terug te vinden.
Je krijgt maw niet eens de keuze om te kiezen of je er één aandoet of niet...

Is hier ergens een logische verklaring voor?
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 11:25   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.989
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bij nieuwere tourbussen vind je het meer en meer hoor. En de draagplicht is er eigenlijk ook.

Maar ja, het peperdure openbare vervoer, daar zijn gordels nog niet te vinden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 11:34   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kay_ Bekijk bericht
Als ik volgend artikel lees:
http://hln.be/hln/nl/960/Buitenland/...n-Spanje.dhtml

en ook logisch nadenk, verlaagt het dragen van een gordel in een bus het aantal ongevallen.

Waarom daarentegen is er in bijna geen enkele bus (lijn- of tourbus) een gordel terug te vinden.
Je krijgt maw niet eens de keuze om te kiezen of je er één aandoet of niet...

Is hier ergens een logische verklaring voor?
In de redelijk nieuwe tourbussen of reisbussen is het verplicht sinds 2001 dacht ik, maar het dragen is verplicht sinds 2006, lees maar:

Citaat:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/..._in_touringcar
Gordel vanaf dinsdag verplicht in touringcar
ANP
Gepubliceerd op 05 mei 2006 14:02, bijgewerkt op 14:02

BRUSSEL - Passagiers in touringcars en minibusjes moeten vanaf dinsdag verplicht een veiligheidsgordel gaan dragen. Dat is het gevolg van een nieuwe Europese regel. Eerder was het al verplicht om in mini- en reisbussen gordels te installeren, maar het dragen daarvan hoefde nog niet.

In principe moeten bestuurders en passagiers van alle voertuigen van 3,5 ton of meer nu een gordel dragen. Verder mogen automobilisten niet langer voorin een kinderzitje achterstevoren monteren als de airbag niet is uitgeschakeld.

Kinderen hoeven overigens in een taxi niet verplicht een gordel te dragen. Dat laat de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, over aan de lidstaten. Ze mogen in een taxi niet voorin zitten.
In lijnbussen met - vele staanplaatsen - is het voorlopig niet verplicht.

De EU-wetgeving betreffende ga ik niet citeren...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2009, 12:21   #4
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In de redelijk nieuwe tourbussen of reisbussen is het verplicht sinds 2001 dacht ik, maar het dragen is verplicht sinds 2006, lees maar:


In lijnbussen met - vele staanplaatsen - is het voorlopig niet verplicht.

De EU-wetgeving betreffende ga ik niet citeren...

Hey,

dank je wel. Is blijkbaar al lang geleden dat ik nog eens een tourbus genomen heb, want ik heb er nooit met gordels gezien
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 09:36   #5
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Bij nieuwere tourbussen vind je het meer en meer hoor. En de draagplicht is er eigenlijk ook.

Maar ja, het peperdure openbare vervoer, daar zijn gordels nog niet te vinden.
In het stadsvervoer zijn de snelheden van dien aard dat gordels niet echt veel extra veiligheid brengen. Kan jij je overigens herinneren wanneer er nog eens een ongeluk met dodelijke slachtoffers gebeurde met een bus van "De Lijn"?. Voor het streekvervoer zou men inderdaad beter tourincars gebruiken dan wat nu meestal gebruikt wordt. Zeker op de langere trajecten.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 10:44   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In het stadsvervoer zijn de snelheden van dien aard dat gordels niet echt veel extra veiligheid brengen. Kan jij je overigens herinneren wanneer er nog eens een ongeluk met dodelijke slachtoffers gebeurde met een bus van "De Lijn"?. Voor het streekvervoer zou men inderdaad beter tourincars gebruiken dan wat nu meestal gebruikt wordt. Zeker op de langere trajecten.
Meer als je denkt:
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...gevallen.dhtml

De Lijn vorig jaar betrokken bij 8.794 verkeersongevallen 30/06/08

De bussen en trams van De Lijn waren vorig jaar betrokken bij 8.794 ongevallen. In absolute cijfers piekt het aantal ongevallen wel, maar De Lijn legt jaarlijks ook een pak meer kilometers af. Opvallend is wel dat het aantal doden bij ongevallen met De Lijn tussen 2004 en 2007 is verdubbeld van 8 naar 16. Dat blijkt uit cijfers van De Lijn. Uit die cijfers blijkt ook dat De Lijn doorgaans niet zelf in fout is.

In 2007 raakten de bus- en tramchauffeurs van De Lijn betrokken bij 8.794 ongevallen. Het ging om 6.911 ongevallen met bussen en 1.838 ongevallen met trams. De ongevalcijfers hebben betrekking op de bussen en trams van De Lijn zelf, niet op de privé-exploitanten.

'Recordjaar' in absolute cijfers
In absolute cijfers was 2007 zeker het 'recordjaar' van de afgelopen jaren. Zo waren er in 2006 8.476 ongevallen, in 2005 8.572 en in 2004 6.788. Maar De Lijn legt jaarlijks ook meer kilometers af. Zo legde De Lijn in 2007 114 miljoen kilometers af, of 7 miljoen kilometers meer dan in 2004. In verhouding tot het aantal kilometers waren er dan ook meer ongevallen in 2004 dan in 2007. Zo waren er in 2007 7,7 ongevallen per 100.000 kilometer, in 2004 was dat nog 8,1 per 100.000 km.

Zestien dodelijke slachtoffers

Wat wel opvalt is het toenemend aantal doden bij ongevallen met De Lijn. Zo vielen er vorig jaar in totaal 16 doden, onder wie twee reizigers. In 2006 waren er 13 doden, in 2005 7 en in 2004 8.
De laatste jaren is er geen enkele chauffeur om het leven gekomen bij een rit met reizigers. Wel is er in 2005 een chauffeur overleden die in panne op de pechstrook van de snelweg stond. Toen een andere bus hem kwam depanneren, is een vrachtwagen ingereden op de bussen. Een van de buschauffeurs overleefde de klap niet.
.... ]

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2009 om 10:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 15:30   #7
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kay_ Bekijk bericht
Als ik volgend artikel lees:
http://hln.be/hln/nl/960/Buitenland/...n-Spanje.dhtml

en ook logisch nadenk, verlaagt het dragen van een gordel in een bus het aantal ongevallen.

Waarom daarentegen is er in bijna geen enkele bus (lijn- of tourbus) een gordel terug te vinden.
Je krijgt maw niet eens de keuze om te kiezen of je er één aandoet of niet...

Is hier ergens een logische verklaring voor?
Dat ongeval is hier vlakbij gebeurd, in Spanje is het dragen van een gordel in de bus dus wel degelijk verplicht, blijkbaar droeg niemand er een in betreffende bus. Het dragen van een gordel 'kan' het risico op zwaargewond zijn of overlijden beperken, maar het dragen van een gordel verlaagt het risico op een 'ongeval' - zoals U hier stelt - NIET.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 15:31   #8
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Dat ongeval is hier vlakbij gebeurd, in Spanje is het dragen van een gordel in de bus dus wel degelijk verplicht, blijkbaar droeg niemand er een in betreffende bus. Het dragen van een gordel 'kan' het risico op zwaargewond zijn of overlijden beperken, maar het dragen van een gordel verlaagt het risico op een 'ongeval' - zoals U hier stelt - NIET.
Ja, ik ben duidelijk iets te snel geweest. Het verlaagt het risico op verwondingen, niet op ongevallen natuurlijk.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 15:32   #9
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kay_ Bekijk bericht
Ja, ik ben duidelijk iets te snel geweest. Het verlaagt het risico op verwondingen, niet op ongevallen natuurlijk.
Ik dacht wel dat je dat bedoelde, maar het klonk zo raar
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 16:04   #10
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

-

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 3 augustus 2009 om 16:05.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 20:27   #11
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
-
Dat type gordel, inderdaad.
In een auto heb je meer dit soort gordels: / of \
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 20:30   #12
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

och gij....
*pets*
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 02:58   #13
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Gordels zijn wel handig als ge tegen 170 km/h een fles bier wilt opendoen, maar uw aftrekker nie vind
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 06:25   #14
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Meer als je denkt:
Slechts twee dodelijke slachtoffers onder passagiers van "De Lijn". Dat is een stuk minder zelfs dan ik had verwacht. Op een het totaal aantal personen dat "De Lijn" vervoert is dat niks.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 11:08   #15
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dat type gordel, inderdaad.
In een auto heb je meer dit soort gordels: / of \
Dit soort moet je laten homologeren, ookal zijn ze veiliger: H
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 17:16   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kay_ Bekijk bericht
Hey,

dank je wel. Is blijkbaar al lang geleden dat ik nog eens een tourbus genomen heb, want ik heb er nooit met gordels gezien
ja inderdaad op reis zaten overal gordels in, maar niemand die ze droeg..
kunnen ze niet een videoclipje maken voor op die bussen die ze afspelen bij het starten die aantoont hoeveel procent uw overlevingskansen stijgen met die dingen?

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 augustus 2009 om 17:16.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 17:39   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

In D is de gordeldracht in reisbussen verplicht sinds 2004, die hebben niet op de EU-verplichting van 2006 gewacht.
http://www.gesund-vital-online.de/di...assagiere,793/

Natuurlijk vallen er veel minder reisbusdoden tov autoverkeer (men kan een bus moeilijk vergelijken met een auto bij impact (hoge positie passagiers))
Door de gordelplicht gaan er nog veel minder vallen, vooral minder (zwaar)gewonden, dat telt toch ook.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2009 om 17:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2013, 14:23   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja inderdaad op reis zaten overal gordels in, maar niemand die ze droeg..
kunnen ze niet een videoclipje maken voor op die bussen die ze afspelen bij het starten die aantoont hoeveel procent uw overlevingskansen stijgen met die dingen?
Hier is een videoclipje: (blijven kijken)

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...in-China.dhtml
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 augustus 2013 om 14:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2013, 14:25   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kay_ Bekijk bericht
Als ik volgend artikel lees:
http://hln.be/hln/nl/960/Buitenland/...n-Spanje.dhtml

en ook logisch nadenk, verlaagt het dragen van een gordel in een bus het aantal ongevallen.

Waarom daarentegen is er in bijna geen enkele bus (lijn- of tourbus) een gordel terug te vinden.
Je krijgt maw niet eens de keuze om te kiezen of je er één aandoet of niet...

Is hier ergens een logische verklaring voor?
In een Tourbus is het zelfs verplicht om een gordel te dragen. U loopt jjjjjjjjjaaaaaaaaaaarrrrrrreeeeeeennnnnnnnn achter.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2013, 18:39   #20
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In een Tourbus is het zelfs verplicht om een gordel te dragen. U loopt jjjjjjjjjaaaaaaaaaaarrrrrrreeeeeeennnnnnnnn achter.
Dat is juist, maar zoals typisch in België wordt de wetgeving ook hier zelden toegepast. Ik heb jarenlang als hobby busreizen begeleid en heb dit nog weten invoeren. De bereidheid bij de reizigers was meestal laag tot onbestaande om de gordels effectief te dragen. Op de gidsstoel (dus vooraan de bus naast de chauffeur) heb ik dit meestal wel toegepast, omdat daar ook strenge controle op is. Maar ik heb in ons land zelden gecontroleerd weten worden of de passagiers effectief hun gordel droegen, meestal knijpt men meerdere oogjes dicht. Tot er natuurlijk weer eens een ernstig busongeval gebeurt, natuurlijk. Dan zal het weer 'steekvlampolitiek' worden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be