PDA

View Full Version : Wegpiraten lossen files op


Jan Rap en z'n maat
6 augustus 2009, 11:00
Netjes aanschuiven helpt niet, zegt Zweeds onderzoek
Wie niet braaf mee aanschuift in de file maar als een halve gek slalomt, bumperkleeft en rechts inhaalt, zorgt ervoor dat die file minder snel wordt gevormd of er zelfs helemaal niét komt. Dat blijkt uit een ernstig Zweeds onderzoek.

Professor Petter Minnhagen van de universiteit van Umea in Zweden heeft een computersimulatie gemaakt waarin voetgangers die netjes in de rij lopen worden geconfronteerd met enkele bruten die zich overal tussenwurmen. Blijkt dat die rij minder snel wordt gevormd als er meer onbeleefderiken buiten de lijntjes kleuren en kriskras voor en achter iedereen doorlopen. De studie is wereldwijd gepubliceerd in de vrij gereputeerde Physical Review E .

Het is een theoretisch model, dat geenszins de bedoeling had aan te tonen dat onwettelijkheid lonend kan zijn, maar eerder wilde nagaan hoe een mensenmassa zich in zijn geheel gedraagt in een beperkte ruimte. Professor Minnhagen, een fysicus, heeft de theorie doorgetrokken naar verkeerssituaties en concludeert - louter wetenschappelijk - dat elke file een aantal regeltjesbrekers nodig heeft om niet uit te groeien tot een schier eindeloos lint.

Er zijn nogal wat wegpiraten nodig om een file leefbaar te houden, heeft de Zweedse professor uitgevogeld. Veertig procent is het ideale aantal. Zijn er minder filewurmers, dan loopt het zaakje binnen de kortste keren vast. Zijn het er meer, dan knallen ze geheid tegen elkaar. 'Het is een fysisch proces: regelbrekers leiden ertoe dat de massa uit elkaar wordt geduwd, waardoor de filevorming wordt uitgesteld of in sommige gevallen zelfs verdwijnt', zegt Minnhagen.

Professor Davy Janssens, mobiliteitsdeskundige van de universiteit van Hasselt, moet eens geamuseerd lachen met het nieuwe onderzoek. 'Het is zelfs interessant te noemen. Maar de bevindingen van mijn eerbiedwaardige Zweedse collega zouden in de praktijk niet werken. Het is een laboratorisch experiment, uitgevoerd in steriele, theoretische omstandigheden. Het houdt geen rekening met remmingsfactoren als de afstand tussen voertuigen en de wisselende snelheid. Nu, dat kan ook moeilijk: het experiment is gedaan met voetgangers.'

Maar toch durft de Zweedse professor Minnhagen de conclusie door te trekken naar autobestuurders en hun filegedrag. De Leuvense professor mobiliteit Francesco Viti vindt dat 'zeer amusant, maar allesbehalve wetenschappelijk'. Viti: 'De Zweden houden geen rekening met de dynamiek van een file. Die ontstaat als een golfbeweging door het verschil in snelheid van opeenvolgende auto's. Waaghalzen maken daarbij de snelheidsverschillen nog groter, waardoor die golfbeweging niet alleen dreigt versterkt te worden, maar de verkeerssituatie bovendien nog veel onveiliger wordt. Ik ben een Italiaan, geloof me: ik weet waarover ik spreek.'

Professor Davy Janssens: 'Het fileprobleem is al veelvuldig onderzocht en de beste manier om ze te voorkomen is en blijft: met een constante snelheid rijden. Daarom is het blokrijden ingevoerd en dat is wél in de praktijk bevestigd als een afdoend middel tegen aanschuiven.'

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/958394/2009/08/06/Wegpiraten-lossen-files-op.dhtml

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=GHT2DGH5B

studentje
6 augustus 2009, 11:20
Sta mij toe om hier even mee te lachen. Vertel dat tegen elke vrachtwagenchauffeur die er al een paar miljoen kilometer heeft opzitten en vraag hem of hij denkt of dit de oplossing is voor het fileprobleem.

Een prof die de chaos-theorie wil toepassen op het fileprobleem, wat gaat het volgende zijn? Alle geschilderde stroken wegnemen en iedereen maar zo laten rijden (zonder afbakening)? Of alle lichten altijd op groen laten staan? Ik kijk er al naar uit

Micele
6 augustus 2009, 12:35
De Belgische "mobiliteitsdeskundigen" zouden toch wat voorzichtiger moeten zijn in hun kritiek op buitenlandse studies, volgens mijn weten zijn de eerste verkeersdeskundigen pas afgestudeerd in 2006, de jongste onder hun hadden nog geen rijbewijs.
Hier de hoogst opgeleide:
http://www.imob.uhasselt.be/var/files/artikels/mark+keppens+is+hoogst+opgeleide+verkeersdeskundig e+van+het+land.pdf

Daarbij ken ik geen enkele Belgische gerichte wetenschappelijke studie die het fileprobleem in al zijn facetten in de praktijk werkelijk uitgetest heeft op Belgische snelwegen (bvb op de gekende flessehalzen bij ons).

Wie er een heeft, mag altijd de link posten

Misschien kan het daaraan wel liggen dat onze dynamische snelheidsborden te pas en onpas niet of onvoldoende efficiënt werken vergeleken met deze in D of NL.

Ik ken in Be ook geen dynamische pechstrookvrijgaves tijdens de spitsuren, ik ken ook geen dynamische toevloedsregeling* aan opritten naar de filesnelweg ; wat ik wel ken is verstopte afritten waar de files tot op de snelweg staan, door ondordachte afvloei-infra;
en onze typische ondoordachte flessehalzen waar files gecreëerd worden en waar jarenlang niets aan gedaan wordt, of toch wel men legt er busbanen (http://www.gtl-taxi.be/nl/pagina.asp?Id0=20000101_010108A&IDNews=31053) aan, eigenlijk een deel op de kap van ander vervoer, want de benutte pechstrook als busbaan kan men ook dynamisch voor iedereen vrijgeven, vanaf een bepaalde getelde capaciteit kan men nog altijd alleen de bus laten rijden, een update van de software is voldoende.

* http://www.strassen.nrw.de/betrieb_verkehr/verkehr/zuflussregelung.html

Gun
6 augustus 2009, 12:46
Sta mij toe om hier even mee te lachen. Vertel dat tegen elke vrachtwagenchauffeur die er al een paar miljoen kilometer heeft opzitten en vraag hem of hij denkt of dit de oplossing is voor het fileprobleem.

Een prof die de chaos-theorie wil toepassen op het fileprobleem, wat gaat het volgende zijn? Alle geschilderde stroken wegnemen en iedereen maar zo laten rijden (zonder afbakening)? Of alle lichten altijd op groen laten staan? Ik kijk er al naar uit²

netslet
6 augustus 2009, 12:54
Sta mij toe om hier even mee te lachen. Vertel dat tegen elke vrachtwagenchauffeur die er al een paar miljoen kilometer heeft opzitten en vraag hem of hij denkt of dit de oplossing is voor het fileprobleem.

Een prof die de chaos-theorie wil toepassen op het fileprobleem, wat gaat het volgende zijn? Alle geschilderde stroken wegnemen en iedereen maar zo laten rijden (zonder afbakening)? Of alle lichten altijd op groen laten staan? Ik kijk er al naar uit

:cheer: Wetenschappelijke papers becommentariëren op basis van krantenartikels :cheer:

:cheer: Bij de haren getrokken voorstellen verzinnen om iemands idee te discrediteren :cheer:

manta
6 augustus 2009, 16:50
:cheer: Wetenschappelijke papers becommentariëren op basis van krantenartikels :cheer:

:cheer: Bij de haren getrokken voorstellen verzinnen om iemands idee te discrediteren :cheer:

:cheer: Paar milioen kilometer in een vrachtwagen onder m'n gat hebben en vinden dat studentje een punt heeft :cheer:

Ik heb ook steeds gezegd dat het de verschillen in snelheid zijn die files veroorzaken .
Alle vervoer tegen dezelfde snelheid laten rijden is een vorm van permanent blokrijden en geeft meer resultaat dan chaosrijden ...
Een gek die om z'n afrit nog eventjes voor een vrachtwagen in gaat voegen zorgt er voor dat die vrachtwagen mag remmen (en weer erg veel tijd nodig heeft om op snelheid te komen ... Jammer genoeg heeft degene die erachter rijdt hetzelfde probleem , enkel dat die dan weer wat meer snelheid moet minderen ...

Maximum snelheid gelijkzetten voor alle voertuigen en de op- en afritten deftig aanleggen zodat iedereen de kans heeft om aan dezelfde snelheid in te voegen ook .
En een mooi extraatje , geef wat speling met de minimumafstand zodat men niet fameus moet gaan afremmen om er ene tussen te laten (oei , da's minder als 50 meter , 'k moet gas bijgeven of die komt er tussen :?)

kelt
6 augustus 2009, 17:32
Op de Antwerpse- en Brusselse Ring staan iedere werkdag meer voertuigen in file dan er in gans Zweden rondrijden..Duidelijk hebben ze ook nog nooit op de Parijse Ring of de M1 bij Londen meegenoten van dit verschijnsel (ik raad het iedereen aan één keer te doen....)... :roll:

Slalommen in de file.........Wat weten Zweden van files

Micele
6 augustus 2009, 19:00
Op de Antwerpse- en Brusselse Ring staan iedere werkdag meer voertuigen in file dan er in gans Zweden rondrijden..Duidelijk hebben ze ook nog nooit op de Parijse Ring of de M1 bij Londen meegenoten van dit verschijnsel (ik raad het iedereen aan één keer te doen....)... :roll:

Slalommen in de file.........Wat weten Zweden van files
:lol: Typisch beterweter.be ;-) Be is een vd achterlijkste landen betreft mobiliteit die ik ken (ook O.V.)

Blijkbaar nog nooit in Stockholm geweest (ik in 6/2008 1 week met eigen wagen ;-) ), groot-Stockholm (http://nl.wikipedia.org/wiki/Stockholms_l%C3%A4n)heeft nu zeker 2 miljoen inwoners, wel op een redelijk grote oppervlakte, maar door het vele waterlopen en tegen Oostzee (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Municipalities_of_Stockholm.png) hebben ze daar hun grote fileproblemen wel in de greep gekregen, tunnels-viaducten, rekeningrijden sinds 1/2006.
Zoals Brussel-hoofdstad heeft Stockholm-hoofdstad ook veel pendelaars.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningrijden in 2006 ingevoerd.
http://www.terrapass.com/blog/posts/congestion-tax schijnbaar met succes.

O.V. en auto zijn geen vijanden[/QUOTE] Stadsnelweg/afrit naar hoofdstation wordt verbreed.

Nadien > Viaduct 4 rijstroken (http://www.railway-technology.com/projects/stockholme_citybanen/stockholme_citybanen3.html)te vergelijken met die bobbel-flitspaal-snelweg-90 ten zuiden van Gent, in S. mag men daar wel vlot 110 kmh.

Ook zeer opmerkelijke oplossingen van hun stadverkeer meegemaakt bvb soms centrale brede fietspaden tussen de rijstroken voor pendelende fietsers van staddeel naar staddeel, geen problemen gezien, en zeker niet met deuren van parkerende voertuigen.
[url]http://www.lasplash.com/uploads/1/stockholm-bicycle.jpg
desnoods met citybikes te huren:
http://goscandinavia.about.com/od/cityprofilestockholm/gr/citybikesweden.htm

Ook interessante markeringen en beveiliging van fietspaden als ze langs de weg liggen:
http://www.metroplanning.org/articleDetail.asp?objectID=4448

kelt
6 augustus 2009, 20:10
Ik krijg bijna tranen in de ogen bij zoveel Zweedse efficiency....

Ze liggen verdomme bijna letterlijk op "het einde van de wereld",het verkeer in en om Stockholm moet DAAR zijn,het verkeer om Antwerpen,Brussel,Parijs,Londen,......menige andere Europese stad ..... moet daar voor bijna de helft NIET zijn,ze zijn gewoon op doortocht....


Dat werpt wel een enigszins ander licht op de zaak,de Zweden hebben geluk dat ze puur voor zichzelf kunnen plannen en investeren,wij,pechvogels,geven eigenlijk onze centjes uit om anderen te kunnen laten passeren,en mogen allerlei subsidietrucen uitzoeken om toch enigszins vanuit Europa vergoed te worden.....Dat schept natuurlijk aanleiding tot bezuiniging en compromis... :-)

Micele
6 augustus 2009, 20:57
Ik krijg bijna tranen in de ogen bij zoveel Zweedse efficiency....Verschiet ge van hé
even mislukte link aanpassen:
O.V. en auto zijn geen vijanden (http://www.railway-technology.com/projects/stockholme_citybanen/stockholme_citybanen3.html) Stadsnelweg/afrit naar hoofdstation wordt verbreed.

Ze liggen verdomme bijna letterlijk op "het einde van de wereld",het verkeer in en om Stockholm moet DAAR zijn,het verkeer om Antwerpen,Brussel,Parijs,Londen,......menige andere Europese stad ..... moet daar voor bijna de helft NIET zijn,ze zijn gewoon op doortocht....
Buitenlands transitverkeer gaat ge daar idd weinig (haven) vinden, maar daarvoor rijden er veel meer andere Zweden "door de stad" die er niet moeten zijn, er is maar één brede snelweg E20/E4 die van N-Z/Z-N loopt quasi door de stad..., en 120 km westelijk pas is er geen water meer, over het 120 km lange en tot 65 km brede Mälarmeer, ge kunt natuurlijk een omwegje maken of op de autoboot...
De 3 aangrenzende provincies rond Stockholm hebben ca. 1 milj inwoners...
Mälarmeer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4larmeer
3e map stadsnelweg(en):
http://susioh.com/Scandinavia/scan_maps.htm

Maar de grote Be-steden naast wereldmetropolen als Londen en Parijs zetten zou ik ook niet durven... ;-)

Maar van dat transitverkeer heb je gelijk alhoewel zuidelijk rond Londen nog meeviel vond ik (M20->M25->M3 richting Southampton), Parijs ken ik niet zo.

Dat werpt wel een enigszins ander licht op de zaak,de Zweden hebben geluk dat ze puur voor zichzelf kunnen plannen en investeren,wij,pechvogels,geven eigenlijk onze centjes uit om anderen te kunnen laten passeren,en mogen allerlei subsidietrucen uitzoeken om toch enigszins vanuit Europa vergoed te worden.....Dat schept natuurlijk aanleiding tot bezuiniging en compromis... :-) Idd, als Be geld zou durven vragen voor hun transitverkeer, moeten ze dat geld wel steken in het verbeteren (vlotter ?) en het onderhouden van het snelwegnet, waar de rijdende Belg natuurlijk ook van profiteert. :-)

nihao
6 augustus 2009, 21:43
Daarbij ken ik geen enkele Belgische gerichte wetenschappelijke studie die het fileprobleem in al zijn facetten in de praktijk werkelijk uitgetest heeft op Belgische snelwegen (bvb op de gekende flessehalzen bij ons).

Klopt. Maarreu, strikt genomen is dat ook niet mogelijk. Wij hebben namelijk geen snelwegen. Daarvan is eigenlijk pas sprake als er minstens zestig kilometer zit tussen de op- en afritcomplexen. (Dan pas begint het effect van de in- en uitweefbewegingen uit te vlakken.)

Wat wij hebben is een stelsel van aan eengeschakelde ringwegen van gebieden waarvan een groot deel niet eens de naam stad verdienen. Affligem ! Erpe-Mere ! Beervelde heeft een complex, Nevele ... En straks Moerbeke ook, en zelfs Kaprijke. Ook de N49 zal dus nooit een snelweg worden.

Micele
6 augustus 2009, 22:36
Klopt. Maarreu, strikt genomen is dat ook niet mogelijk. Wij hebben namelijk geen snelwegen. Daarvan is eigenlijk pas sprake als er minstens zestig kilometer zit tussen de op- en afritcomplexen. (Dan pas begint het effect van de in- en uitweefbewegingen uit te vlakken.)
60 km ? dat is een half uur rijden aan constante 120 kmh...
In welk land liggen dan zulke snelwegen? In Europa ? USA... Canada misschien.

Zelf ken ik geen enkele Autobahn waar de op-afritcomplexen zover (60 km) uit mekaar liggen, de doorsneeafstand tussen twee afritten is daar ook niet veel meer als in het rustigere Vlaanderen of Wallonië; in het Roergebied weet ik zelfs onbeperkte snelwegstukken waar de afritten enger liggen als in de Vlaamse ruit, dat met die verwevingen zal eerder aan de onrijvaardigheid van de modale Belg liggen bij het vlot in/uitvoegen en natuurlijk meestal het vertikken om voldoende invoeg/veiligheidsafstand te laten, zeker op de hoogte van de opritten.

Overigens de Duitse allereerste wetenschappelijke praktijkstudie van files dateert van 1973.
Ttz snelheidsmetingen-capaciteitsmetingen tot verzadiging; ideale snelheid voor grootste debiet (reeds in andere topic)

brother paul
8 augustus 2009, 16:41
:cheer: Paar milioen kilometer in een vrachtwagen onder m'n gat hebben en vinden dat studentje een punt heeft :cheer:

Ik heb ook steeds gezegd dat het de verschillen in snelheid zijn die files veroorzaken .
Alle vervoer tegen dezelfde snelheid laten rijden is een vorm van permanent blokrijden en geeft meer resultaat dan chaosrijden ...
Een gek die om z'n afrit nog eventjes voor een vrachtwagen in gaat voegen zorgt er voor dat die vrachtwagen mag remmen (en weer erg veel tijd nodig heeft om op snelheid te komen ... Jammer genoeg heeft degene die erachter rijdt hetzelfde probleem , enkel dat die dan weer wat meer snelheid moet minderen ...

Maximum snelheid gelijkzetten voor alle voertuigen en de op- en afritten deftig aanleggen zodat iedereen de kans heeft om aan dezelfde snelheid in te voegen ook .
En een mooi extraatje , geef wat speling met de minimumafstand zodat men niet fameus moet gaan afremmen om er ene tussen te laten (oei , da's minder als 50 meter , 'k moet gas bijgeven of die komt er tussen :?)

doe iedereen bumperklevend treintjerijden aan 150km/u, en dan heb je toch de maximale capaciteit van een weg ??

Micele
8 augustus 2009, 16:48
doe iedereen bumperklevend treintjerijden aan 150km/u, en dan heb je toch de maximale capaciteit van een weg ??
Uhum , en op de E40/E314-verkeerswisselaar ritsen de E314-bumperklevers netjes tussen de E40-bumperklevers... ;-)

brother paul
8 augustus 2009, 16:58
Uhum , en op de E40/E314-verkeerswisselaar ritsen de E314-bumperklevers netjes tussen de E40-bumperklevers... ;-)

ga je nu zeggen dat ingenieurs dat niet kunnen oplossen ?

Micele
8 augustus 2009, 17:57
ga je nu zeggen dat ingenieurs dat niet kunnen oplossen ?
Yep, in de praktijk (nog) niet. (denk maar alleen aan weersomstandigheden, meerdere rijsporen langseen)

Anders hadden ze het met passagiersvluchten al geprobeerd, in de luchtvaart probeert men de menselijke fout steeds tot een minimum te herleiden, eigenlijk zou men dan piloten compleet overbodig maken...

Maar helaas, zolang er slechte weersomstandigheden bestaan, zullen piloten (nog) nodig zijn.

manta
8 augustus 2009, 18:40
doe iedereen bumperklevend treintjerijden aan 150km/u, en dan heb je toch de maximale capaciteit van een weg ??

Geen bumperkleven en geen 150 ... :?

Je hoeft het niet naar extremen te trekken , . Ik spreek over alle (alle) voertuigen die op de weg dezelfde max. snelheid houden ... Dus dan let je eerst en vooral aan de "trageren" , de vrachtwagens . Laat het redelijk blijven , 100 per uur is voor alle voertuigen een redelijke snelheid , zeker op een wegennet als het onze .
Als je in groep gaat wandelen zorg je er ook voor dat het tempo aan de traagsten van de groep is aangepast ... ;-)
Verschillende maximumsnelheden voor verschillende voertuigen zorgen er ook voor dat er optrekken - remmen situaties voorkomen .
Bumperkleven hoeft ook niet , een velige afstand is perfect te houden , zelfs met eventuele invoegers , zolang er daar maar wat speling op komt .

Micele
8 augustus 2009, 19:19
een velige afstand is perfect te houden , zelfs met eventuele invoegers , zolang er daar maar wat speling op komt .

De speling moet wel groot genoeg zijn, want zelfs "treintjes rijden" met een schijnbaar voldoende veiligheidsafstand (zonder invoegers), zelfs aan een lage snelheid, zelfs als alle deelnemers gebrieft zijn en het nog zo graag willen, komt sneller als men denkt tot stilstand. *Een flessehals is helemaal niet nodig. Menselijk gewoon...


*Wetenschappelijk in de praktijk bewezen:
http://de.wikipedia.org/wiki/Stau_aus_dem_Nichts

http://www.iop.org/EJ/article/1367-2630/10/3/033001/njp8_3_033001.html
Traffic jams without bottlenecks—experimental evidence for the physical mechanism of the formation of a jam

2 filmpjes:
http://www.iop.org/EJ/mmedia/1367-2630/10/3/033001/

of youtube (kleinere cirkel 158 m, jonge bestuurders met hun eigen -normale- auto):
http://www.youtube.com/watch?v=od-XkcmE0_w

Stel nu voor er tippen er een paar hun rempedaal aan zonder te remmen (kennen we genoeg), en/of hier en daar wil er ene invoegen..., of een helling met een paar 40 tonners ertussen... Regen, sneeuw, mist..., opspattend water...

brother paul
8 augustus 2009, 21:49
Het is volgens mij een kwestie van communicatie tussen de voertuigen. Als je weet wat die voor u, en twee voertuigen voor u, en naast u gaat doen, weet je ook wat je moet doen...

Micele
8 augustus 2009, 23:03
Het is volgens mij een kwestie van communicatie tussen de voertuigen. Als je weet wat die voor u, en twee voertuigen voor u, en naast u gaat doen, weet je ook wat je moet doen... Als... ;-)
In het filmpje zijn ze allemaal op voorhand gebrieft een bepaalde snelheid (proberen) aan te houden en eveneens een bepaalde tussenafstand proberend, en toch lukt het niet.
"Communicatie" helpt dus ook niet.

Het zijn geen vissen, Paul ;-)
http://www.bonairetouristvision.com/galleries/onderwaterwereld/images/grote%20school%20vissen.jpg

Turkje
17 augustus 2009, 12:53
:cheer: Paar milioen kilometer in een vrachtwagen onder m'n gat hebben en vinden dat studentje een punt heeft :cheer:

Ik heb ook steeds gezegd dat het de verschillen in snelheid zijn die files veroorzaken .


Dat komt waarschijnlijk omdat gij niet ziet dat de file zich vormt ACHTER uwe camion. :twisted:

Iedere automobilist kent dit wel: trage camion haalt andere trage camion in, de automobilisten moeten remmen, er ontstaat al snel een grote sliert op de linkerrijstrook, terwijl de rechter leegblijft, en als die sliert groot genoeg wordt (een paar tientallen auto's), dan heb je veel kans dat het achteraan gewoonweg stilvalt. File dus.

Oplossing: slalommen, voorbijsteken op pechstrook, camions verbieden in te halen zodat het snel verkeer er terug langs kan, etc. Alles dus, behalve braaf in het rijtje lopen.

Turkje
17 augustus 2009, 12:56
Als je in groep gaat wandelen zorg je er ook voor dat het tempo aan de traagsten van de groep is aangepast ... ;-)


Yep, want dat is de grootste asociale maatregel die je kunt nemen: de snelleren gaan immers mekkeren op de trageren, en de trage dikzakken zitten met een enorm schuldcomplex dat ze niet mee kunnen met de rappe adonissen.

Toppie !

manta
17 augustus 2009, 18:42
Dat komt waarschijnlijk omdat gij niet ziet dat de file zich vormt ACHTER uwe camion. :twisted:

Iedere automobilist kent dit wel: trage camion haalt andere trage camion in, de automobilisten moeten remmen, er ontstaat al snel een grote sliert op de linkerrijstrook, terwijl de rechter leegblijft, en als die sliert groot genoeg wordt (een paar tientallen auto's), dan heb je veel kans dat het achteraan gewoonweg stilvalt. File dus.

Oplossing: slalommen, voorbijsteken op pechstrook, camions verbieden in te halen zodat het snel verkeer er terug langs kan, etc. Alles dus, behalve braaf in het rijtje lopen.

Nope ... Oplossing is simpelweg : Iedereen 90 rijden , dan heb je dat geslalom niet , dan heb je die stress niet .
Waarom zou het dus stilvallen achteraan als iedereen lekker gezellig tegen 90 rijdt ??? ;-)

Turkje
18 augustus 2009, 08:54
Nope ... Oplossing is simpelweg : Iedereen 90 rijden , dan heb je dat geslalom niet , dan heb je die stress niet .
Waarom zou het dus stilvallen achteraan als iedereen lekker gezellig tegen 90 rijdt ??? ;-)

Iedereen "lekker gezellig" 90 rijden is voor mij MEGA-stress. Veel kans dat ik dan mijn bazooka pak en een paar buur-rijders omverblaas. :-P

Wolf among sheep...

Dronkoers
18 augustus 2009, 14:31
Nope ... Oplossing is simpelweg : Iedereen 190 rijden , dan heb je dat geslalom niet , dan heb je die stress niet .
Waarom zou het dus stilvallen achteraan als iedereen lekker gezellig tegen 190 rijdt ??? ;-)

foutje verbetert ;-)

Marlboro
19 augustus 2009, 17:03
Haal die mensen eruit die constant 100 per uur of zelfs 90 per uur rijden + degene eruit halen die constant op het 2de rijvak blijven rijden terwijl ze zonder enig probleem naar het 1ste kunnen gaan.

manta
19 augustus 2009, 17:25
Iedereen "lekker gezellig" 90 rijden is voor mij MEGA-stress. Veel kans dat ik dan mijn bazooka pak en een paar buur-rijders omverblaas. :-P

Wolf among sheep...
Mja , aan wie ligt het dan , aan de mensen die hun frustratie niet kwijt kunnen en enkel in hun autootje zichzelf kunnen uitleven tegen anderen of aan de wetgeving ???
Ik kan perfect een wagen ineenknutselen die sneller kan dan de jouwe (met hulp en een beetje extra centen :mrgreen: ) maar dat geeft me niet het recht om je met een bazooka te beschieten ...
Een auto is en blijft voor de meeste mensen een voertuig dat je van punt a naar punt b brengt , agressie op de baan wekt enkel meer frustratie op .
Ik begrijp nog steeds niet waarom men voor het behalen van het rijbewijs de mensen niet eerst eens mee laat rijden met een crazycross of zelfs bij de bangers of zo , dan weet men tenminste waar men die frustratie kwijt kan (en men leert er aan een auto werken , wat ook een deel van het examen is;-))


foutje verbetert ;-)

:evil:
Pas op of ik dien een voorstel in om enkel nog rollators op de openbare weg toe te laten in ... ;-)

Marlboro
19 augustus 2009, 17:32
Mja , aan wie ligt het dan , aan de mensen die hun frustratie niet kwijt kunnen en enkel in hun autootje zichzelf kunnen uitleven tegen anderen of aan de wetgeving ???
Ik kan perfect een wagen ineenknutselen die sneller kan dan de jouwe (met hulp en een beetje extra centen :mrgreen: ) maar dat geeft me niet het recht om je met een bazooka te beschieten ...
Een auto is en blijft voor de meeste mensen een voertuig dat je van punt a naar punt b brengt , agressie op de baan wekt enkel meer frustratie op .
Ik begrijp nog steeds niet waarom men voor het behalen van het rijbewijs de mensen niet eerst eens mee laat rijden met een crazycross of zelfs bij de bangers of zo , dan weet men tenminste waar men die frustratie kwijt kan (en men leert er aan een auto werken , wat ook een deel van het examen is;-))




:evil:
Pas op of ik dien een voorstel in om enkel nog rollators op de openbare weg toe te laten in ... ;-)


Een wagen dient evenzeer om vooruit te geraken ook en zoals overlaatst op een baan van 70 per uur waar er ene voor mij 40-50 per uur rijd das idd om het van op je heupen te krijgen.En dan was dat nog niet alles,dan wat weer sneller,dan paar meters verder weer 10 per uur trager?Ik snap dat niet,er zitten mensen bij mee ferme problemen.

Heftruck
21 augustus 2009, 13:01
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boids

http://www.red3d.com/cwr/boids

Individuele, ongereguleerde bewegingen enzo.

Txiki
21 augustus 2009, 14:13
Het is toch de logica zelve als niet iedereen tegen dezelfde snelheid aan elkaar blijft plakken dat files opgelost worden. Soms rij ik zelf ook even sneller om uit het pak te geraken. Probleem is vaak niet zozeer de snelheid, wel de slechte rijstijl van heel wat chauffeurs, waaronder ook een heel pak die de snelheidslimieten wel respecteren, en zeker de middenbaanvaksrijders.

Heftruck
21 augustus 2009, 15:47
Het is toch de logica zelve als niet iedereen tegen dezelfde snelheid aan elkaar blijft plakken dat files opgelost worden. Soms rij ik zelf ook even sneller om uit het pak te geraken. Probleem is vaak niet zozeer de snelheid, wel de slechte rijstijl van heel wat chauffeurs, waaronder ook een heel pak die de snelheidslimieten wel respecteren, en zeker de middenbaanvaksrijders.

Verkeerslichten, rijstroken, verkeersborden en andere rotzooi ...

Turkje
27 augustus 2009, 13:55
Mja , aan wie ligt het dan , aan de mensen die hun frustratie niet kwijt kunnen en enkel in hun autootje zichzelf kunnen uitleven tegen anderen of aan de wetgeving ???

't Ligt zeker aan de wetgeving: ik heb al heel mijn leven mij verzet tegen stupiede regeltjes die blijkbaar door de kudde ja-knikkers zonder morren worden opgevolgd.

Als het op belastingen aankomt slaat elke Vlaming aan het vloeken, maar in het verkeer is de overheid plots wel Mister Perfect die elk verkeersbordje tot in de puntjes heeft geregeld? I don't think so...

Goed rijden is imho vooral een kwestie van zelfkennis en zelfregulatie. Algemene regels waar iedereen zich aan dient te houden is zoiets als scholen waar men enkel op het gemiddelde niveau lesgeeft: het tergt de sterkeren en sluit de zwakkeren uit.

Marlboro
27 augustus 2009, 16:01
Men gaat op viaduct gentbrugge trajectcontrole aanleggen en in het najaar zou deze actief worden dus opletten geblazen.

Henri1
29 augustus 2009, 09:47
Nope ... Oplossing is simpelweg : Iedereen 90 rijden , dan heb je dat geslalom niet , dan heb je die stress niet .
Waarom zou het dus stilvallen achteraan als iedereen lekker gezellig tegen 90 rijdt ??? ;-)

Gaan we ons nog verder laten afkakken en blaaskens laten wijsmaken ?
Hebt U ooit achter een geëskorteerd geldtranport aangereden ?
Hebt U ooit "blok" gereden richting Belgische kust ?
Hebt U ooit naar de goede raad geluisterd van ene Flor Konings die nadien gepakt werd wegens rijden onder invloed ?

Regeltjes, regeltjes, regeltjes.....
Die hebben we in ons land genoeg...
En ze bewijzen dat ze niet helpen.

Het halstarrige Duitsland met zijn "Freie Fahrt fur freie Burger" bewijst in de wereld dat snelle Autobahnen in onveiliger hoeven te zijn, integendeel.....

Indien U zich wil laten wijsmaken dat collectief blok-rijden de oplossing is voor alles dan doet U dat maar.
Ik vind dat een vrije burger zelfs kan beslissen wat in een bepaalde situatie wel en niet kan. Daarvoor heb ik geen bemoeizieke Overheid nodig.

Duitsland vertegenwoordigd in de wereld de laatste Haven waar je je auto eens goed kan laten gaan. Het is ook een test-plaats voor auto's, hier worden auto's immers nog gebruikt waarvoor ze ontworpen zijn. Waarom denk je dat de Duitse auto's de beste van de wereld zijn ? Omdat ze collectief blok rijden tegen 90 per uur ?

Lachwekkend hoor deze draad.........

Micele
29 augustus 2009, 14:03
Duitsland vertegenwoordigd in de wereld de laatste Haven waar je je auto eens goed kan laten gaan. Het is ook een test-plaats voor auto's, hier worden auto's immers nog gebruikt waarvoor ze ontworpen zijn. Waarom denk je dat de Duitse auto's de beste van de wereld zijn ? Omdat ze collectief blok rijden tegen 90 per uur ?

Lachwekkend hoor deze draad.........
Ach Henri, sommige weten niet beter...

De grootste testcase van 55 mph of ~ 90 kmh is trouwens de USA geweest van 1974 tot 1987, dan begon elke staat jaar na jaar langzaam zijn limits te verhogen... want de ongevallen en slachtoffers daalden ipv te stijgen zoals de "experten-onheilvoorspellers" beweerden... ; ;-)

De meeste Amerikanen moesten terug leren autorijden (ipv zich te vervelen in de auto), ttz meer eigenverantwoording nemen, en vooral alerter zijn, zo traagheids-afgestompt waren ze...

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_the_United_States

*Montana: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_the_United_States#Reasonable_and_p rudent

Het gaf natuurlijk positieve uitwerkingen op de algemene verkeersveiligheid, de cijfers van *NHTSA bewezen het, ook in de jaren kort na 1987, *Montana waagde het zelfs een Reasonable and prudent-snelheids max in te voeren, of eigenlijk een "onbeperkte" limiet, maar wel naargelang het autotype en chauffeur :-) ; van al de landen die hun limieten verhoogden... had Montana met eigenlijk de hoogste limiet wel de grootste daling vh aantal ongevallen..., nu hebben ze toch 75 mph ingevoerd...

http://www.cato.org/pub_display.php?pub_id=1205
Speed Doesn't Kill: The Repeal of the 55-MPH Speed Limit
by Stephen Moore

Published on May 31, 1999

In 1995 the Republican Congress repealed the 55-mile-per-hour federal speed limit law. At the time, the highway safety lobby and consumer advocacy groups made apocalyptic predictions about 6,400 increased deaths and a million additional injuries if posted speed limits were raised. Ralph Nader even said that "history will never forgive Congress for this assault on the sanctity of human life."

But almost all measures of highway safety show improvement, not more deaths and injuries since 1995. Despite the fact that 33 states raised their speed limits immediately after the repeal of the mandatory federal speed limit, the National Highway Traffic Safety Administration reported last October that "the traffic death rate dropped to a record low level in 1997." Moreover, the average fatality rate even fell in the states that raised their speed limits.

Higher speed limits have not caused one million more auto injuries. In fact, in 1997 there were 66,000 fewer road injuries than in 1995, the year before the speed limits were raised. The injury rate per 100 million vehicle miles traveled fell to its lowest level ever recorded in 1997. If the injury rate on the roads had been as high in 1997 as it had been in 1995, approximately 17,000 more Americans would have been injured on the roads.

All of the evidence thus far indicates that Americans have not responded to higher speed limits by converting the highways into stretches of the Indianapolis 500. Any loss of life has been very minimal--and at most a tiny fraction of what had been predicted by the safety lobby. Meanwhile, Americans have saved some 200 million manhours in terms of less time spent on the road. The net economic benefit of raising the speed limit has been between $2 and $3 billion a year.

Daarbij hebben ze met hun 55 mph zolang te laten staan (ook goedkope brandstofprijzen), hééél veel geld verloren, en een groot deel van hun -daardoor ouderwetse- autoindustrie is over kop gegaan, door de hogere snelheden in Europa en vooral in D, bouwden de Europese constructeurs een grote voorsprong uit qua veiligere vooral zuinigere auto´s. Ze moesten hier immers de hoge snelheden gerecht worden en toch niet te gulzig worden (aerodynamisch, aktieve en passieve veiligheid).

Stel voor de Amerikanen dachten met hun stomme 55 mph op brede snelwegen zelfs aan benzine sparen (oliecrisis)... time is money beetje vergeten ?:?
Uiteindelijk spaarden ze maar 0,5-1% benzine... maar voor de rest grandé catastrophé ;-)
(Zelfs de DDR had 100 kmh aangepast aan hun Trabbi´s... :-))

http://www.heritage.org/Research/SmartGrowth/bg532.cfm
September 9, 1986
The High Cost of the 55 MPH Speed Limit
...
Independent studies, meanwhile, indicate that the actual savings, if any, would be even lower than Eberhart estimated. 'These studies project fuel savings of one-half of one percent...

http://en.wikipedia.org/wiki/National_Maximum_Speed_Law

This cap was intended to reduce gasoline consumption by 2.2% in response to the 1973 oil crisis. However, net fuel savings were calculated by the United States Department of Transportation at 1%, and independent studies found savings as low as half of one percent.

Marlboro
29 augustus 2009, 15:02
Volle gaza gvdm.
Dat ze die sukkels die 90-100 rijden er eens uithalen en degene die constant op 2de vak blijven rijden en die vrachtwagens die constant op het 2de rijvaksbaan rijden en de boel ophouden.

guido 007
22 februari 2010, 07:24
Een groene golf kan veel verhelpen.
Maar ja, dat kost geld en inspanning.

Controles en camera's brengen geld op.

Henri1
22 februari 2010, 10:34
Sta mij toe om hier even mee te lachen. Vertel dat tegen elke vrachtwagenchauffeur die er al een paar miljoen kilometer heeft opzitten en vraag hem of hij denkt of dit de oplossing is voor het fileprobleem.

Een prof die de chaos-theorie wil toepassen op het fileprobleem, wat gaat het volgende zijn? Alle geschilderde stroken wegnemen en iedereen maar zo laten rijden (zonder afbakening)? Of alle lichten altijd op groen laten staan? Ik kijk er al naar uit

Ik hoop dat jij vrachtwagen chauffeurs niet de norm vindt.
Die gasten maken als het eens misgaat verschrikkelijke brokken.

Liam
22 februari 2010, 11:07
Er zijn nogal wat wegpiraten nodig om een file leefbaar te houden, heeft de Zweedse professor uitgevogeld. Veertig procent is het ideale aantal. Zijn er minder filewurmers, dan loopt het zaakje binnen de kortste keren vast. Zijn het er meer, dan knallen ze geheid tegen elkaar. 'Het is een fysisch proces: regelbrekers leiden ertoe dat de massa uit elkaar wordt geduwd, waardoor de filevorming wordt uitgesteld of in sommige gevallen zelfs verdwijnt', zegt Minnhagen.


Dat lijkt me het grootste probleem te zijn. Hoe ga je ervoor zorgen dat er 40%wegpiraten zijn en niet meer of minder? :-)

Sfax
22 februari 2010, 12:33
Iedereen "lekker gezellig" 90 rijden is voor mij MEGA-stress. Veel kans dat ik dan mijn bazooka pak en een paar buur-rijders omverblaas. :-P

Wolf among sheep...

Voila, waarom 90 doen als 160 ook gaat? Dit weekend wat tussen Antwerpen en Limburg heen en weer zitten pendelen aan die snelheid, en dat ging perfect zonder enig gevaar of zonder ook maar iemand in gevaar te brengen...
Of nee, laat ons eerlijk zijn: één keer wat moeten remmen voor zo'n typisch zondags geval dat zonder te kijken of er verkeer achterop komt (hoezo, je hebt geen voorrang als je manoevres doet?), denkt dat je aan een slakkengang moet voorbij steken en dat je daarbij van een goeie 100m achter je voorligger aan dat manoevre moet beginnen... D�*t zijn pas gevaren op de baan...

Voltian
22 februari 2010, 14:37
De Belgische "mobiliteitsdeskundigen" zouden toch wat voorzichtiger moeten zijn in hun kritiek op buitenlandse studies, volgens mijn weten zijn de eerste verkeersdeskundigen pas afgestudeerd in 2006, de jongste onder hun hadden nog geen rijbewijs.
Hier de hoogst opgeleide:
http://www.imob.uhasselt.be/var/files/artikels/mark+keppens+is+hoogst+opgeleide+verkeersdeskundig e+van+het+land.pdf
[/url]

(even de puntjes op de i zetten)

Mark Keppens was de eerste zelfverklaarde "doctor in de verkeerskunde". Hij is evenwel helemaal niet de eerste (zie o.a. ESAT vd KUL). Het doctoraat van Keppens was een publiciteitstunt voor het (destijds) nieuwe IMOB (enfin, zo heb ik het toch begrepen...). Als je bedenkingen hebt bij de kwaliteit van IMOB, kan ik enigszins volgen maar ze zijn zeker niet representatief voor het onderzoek in België.
Soit.



Daarbij ken ik geen enkele Belgische gerichte wetenschappelijke studie die het fileprobleem in al zijn facetten in de praktijk werkelijk uitgetest heeft op Belgische snelwegen (bvb op de gekende flessehalzen bij ons).

Wie er een heeft, mag altijd de link posten

Dit komt toch in de buurt, nee?:

http://tmleuven.be/project/congestieprobleem/index.htm



ik ken ook geen dynamische toevloedsregeling aan opritten naar de filesnelweg

Aan de oprit van de E314 richting Brussel in Kessel-lo is er al zeker eentje die gebruikt wordt. Nu, ik heb zelf nog geen studie gezien die de effectiviteit van toeritdosering heeft bewezen (en ik ben ook helemaal geen expert)...

Toch best meer onderzoek doen als je de Belgische mobiliteitsdeskundigen wil bekritiseren...


Anyway...

Quicksel
28 februari 2010, 15:43
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/958394/2009/08/06/Wegpiraten-lossen-files-op.dhtml[/url]

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=GHT2DGH5B

Dit weet elk klein kind, en toch leert een mens niet, straf hé?

Bovenbuur
28 februari 2010, 15:59
Dus mensen lopen minder snel allemaal achter elaar als ze dor mensen uit de rij geduwd worden? Geloof ik graag. En waarom was dat ook weer relevant voor de situatie op de weg, waar je altijd een of meer rijen vormt op zogenaamde rijbanen?

hurricane
28 februari 2010, 16:29
Als alle idioten eindelijk eens van hun rem afblijven als een een autoke in panne zien staan of wat rook uit een veld zien komen, zijn er geen files.