Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
6 augustus 2009, 11:00 | #1 |
Burger
Geregistreerd: 30 april 2009
Berichten: 145
|
Wegpiraten lossen files op
Netjes aanschuiven helpt niet, zegt Zweeds onderzoek
Wie niet braaf mee aanschuift in de file maar als een halve gek slalomt, bumperkleeft en rechts inhaalt, zorgt ervoor dat die file minder snel wordt gevormd of er zelfs helemaal niét komt. Dat blijkt uit een ernstig Zweeds onderzoek. Professor Petter Minnhagen van de universiteit van Umea in Zweden heeft een computersimulatie gemaakt waarin voetgangers die netjes in de rij lopen worden geconfronteerd met enkele bruten die zich overal tussenwurmen. Blijkt dat die rij minder snel wordt gevormd als er meer onbeleefderiken buiten de lijntjes kleuren en kriskras voor en achter iedereen doorlopen. De studie is wereldwijd gepubliceerd in de vrij gereputeerde Physical Review E . Het is een theoretisch model, dat geenszins de bedoeling had aan te tonen dat onwettelijkheid lonend kan zijn, maar eerder wilde nagaan hoe een mensenmassa zich in zijn geheel gedraagt in een beperkte ruimte. Professor Minnhagen, een fysicus, heeft de theorie doorgetrokken naar verkeerssituaties en concludeert - louter wetenschappelijk - dat elke file een aantal regeltjesbrekers nodig heeft om niet uit te groeien tot een schier eindeloos lint. Er zijn nogal wat wegpiraten nodig om een file leefbaar te houden, heeft de Zweedse professor uitgevogeld. Veertig procent is het ideale aantal. Zijn er minder filewurmers, dan loopt het zaakje binnen de kortste keren vast. Zijn het er meer, dan knallen ze geheid tegen elkaar. 'Het is een fysisch proces: regelbrekers leiden ertoe dat de massa uit elkaar wordt geduwd, waardoor de filevorming wordt uitgesteld of in sommige gevallen zelfs verdwijnt', zegt Minnhagen. Professor Davy Janssens, mobiliteitsdeskundige van de universiteit van Hasselt, moet eens geamuseerd lachen met het nieuwe onderzoek. 'Het is zelfs interessant te noemen. Maar de bevindingen van mijn eerbiedwaardige Zweedse collega zouden in de praktijk niet werken. Het is een laboratorisch experiment, uitgevoerd in steriele, theoretische omstandigheden. Het houdt geen rekening met remmingsfactoren als de afstand tussen voertuigen en de wisselende snelheid. Nu, dat kan ook moeilijk: het experiment is gedaan met voetgangers.' Maar toch durft de Zweedse professor Minnhagen de conclusie door te trekken naar autobestuurders en hun filegedrag. De Leuvense professor mobiliteit Francesco Viti vindt dat 'zeer amusant, maar allesbehalve wetenschappelijk'. Viti: 'De Zweden houden geen rekening met de dynamiek van een file. Die ontstaat als een golfbeweging door het verschil in snelheid van opeenvolgende auto's. Waaghalzen maken daarbij de snelheidsverschillen nog groter, waardoor die golfbeweging niet alleen dreigt versterkt te worden, maar de verkeerssituatie bovendien nog veel onveiliger wordt. Ik ben een Italiaan, geloof me: ik weet waarover ik spreek.' Professor Davy Janssens: 'Het fileprobleem is al veelvuldig onderzocht en de beste manier om ze te voorkomen is en blijft: met een constante snelheid rijden. Daarom is het blokrijden ingevoerd en dat is wél in de praktijk bevestigd als een afdoend middel tegen aanschuiven.' http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...files-op.dhtml http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leid=GHT2DGH5B
__________________
“Jullie zijn verstoten door God. En daarom is het niet meer dan rechtvaardig dat jullie het licht Gods moeten missen. Het is rechtvaardig dat jullie behandeld worden als de ontaarde beesten die jullie zijn. Want jullie moeten boete doen voor jullie aardse gruweldaden, alvorens kennis te maken met de eeuwige pijn van het berouw, onder de plengen van alle tranen van de hel.” – Dokter Johansson |
6 augustus 2009, 11:20 | #2 |
Burger
Geregistreerd: 15 juni 2009
Berichten: 162
|
Sta mij toe om hier even mee te lachen. Vertel dat tegen elke vrachtwagenchauffeur die er al een paar miljoen kilometer heeft opzitten en vraag hem of hij denkt of dit de oplossing is voor het fileprobleem.
Een prof die de chaos-theorie wil toepassen op het fileprobleem, wat gaat het volgende zijn? Alle geschilderde stroken wegnemen en iedereen maar zo laten rijden (zonder afbakening)? Of alle lichten altijd op groen laten staan? Ik kijk er al naar uit |
6 augustus 2009, 12:35 | #3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
De Belgische "mobiliteitsdeskundigen" zouden toch wat voorzichtiger moeten zijn in hun kritiek op buitenlandse studies, volgens mijn weten zijn de eerste verkeersdeskundigen pas afgestudeerd in 2006, de jongste onder hun hadden nog geen rijbewijs.
Hier de hoogst opgeleide: http://www.imob.uhasselt.be/var/file...n+het+land.pdf Daarbij ken ik geen enkele Belgische gerichte wetenschappelijke studie die het fileprobleem in al zijn facetten in de praktijk werkelijk uitgetest heeft op Belgische snelwegen (bvb op de gekende flessehalzen bij ons). Wie er een heeft, mag altijd de link posten Misschien kan het daaraan wel liggen dat onze dynamische snelheidsborden te pas en onpas niet of onvoldoende efficiënt werken vergeleken met deze in D of NL. Ik ken in Be ook geen dynamische pechstrookvrijgaves tijdens de spitsuren, ik ken ook geen dynamische toevloedsregeling* aan opritten naar de filesnelweg ; wat ik wel ken is verstopte afritten waar de files tot op de snelweg staan, door ondordachte afvloei-infra; en onze typische ondoordachte flessehalzen waar files gecreëerd worden en waar jarenlang niets aan gedaan wordt, of toch wel men legt er busbanen aan, eigenlijk een deel op de kap van ander vervoer, want de benutte pechstrook als busbaan kan men ook dynamisch voor iedereen vrijgeven, vanaf een bepaalde getelde capaciteit kan men nog altijd alleen de bus laten rijden, een update van de software is voldoende. * http://www.strassen.nrw.de/betrieb_v...sregelung.html |
6 augustus 2009, 12:46 | #4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
|
Citaat:
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!! |
|
6 augustus 2009, 12:54 | #5 | |
Minister-President
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
|
Citaat:
Bij de haren getrokken voorstellen verzinnen om iemands idee te discrediteren
__________________
auction your future!
Laatst gewijzigd door netslet : 6 augustus 2009 om 12:58. |
|
6 augustus 2009, 16:50 | #6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
|
Citaat:
Ik heb ook steeds gezegd dat het de verschillen in snelheid zijn die files veroorzaken . Alle vervoer tegen dezelfde snelheid laten rijden is een vorm van permanent blokrijden en geeft meer resultaat dan chaosrijden ... Een gek die om z'n afrit nog eventjes voor een vrachtwagen in gaat voegen zorgt er voor dat die vrachtwagen mag remmen (en weer erg veel tijd nodig heeft om op snelheid te komen ... Jammer genoeg heeft degene die erachter rijdt hetzelfde probleem , enkel dat die dan weer wat meer snelheid moet minderen ... Maximum snelheid gelijkzetten voor alle voertuigen en de op- en afritten deftig aanleggen zodat iedereen de kans heeft om aan dezelfde snelheid in te voegen ook . En een mooi extraatje , geef wat speling met de minimumafstand zodat men niet fameus moet gaan afremmen om er ene tussen te laten (oei , da's minder als 50 meter , 'k moet gas bijgeven of die komt er tussen ) |
|
6 augustus 2009, 17:32 | #7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.859
|
Op de Antwerpse- en Brusselse Ring staan iedere werkdag meer voertuigen in file dan er in gans Zweden rondrijden..Duidelijk hebben ze ook nog nooit op de Parijse Ring of de M1 bij Londen meegenoten van dit verschijnsel (ik raad het iedereen aan één keer te doen....)...
Slalommen in de file.........Wat weten Zweden van files Laatst gewijzigd door kelt : 6 augustus 2009 om 17:34. |
6 augustus 2009, 19:00 | #8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Blijkbaar nog nooit in Stockholm geweest (ik in 6/2008 1 week met eigen wagen ), groot-Stockholmheeft nu zeker 2 miljoen inwoners, wel op een redelijk grote oppervlakte, maar door het vele waterlopen en tegen Oostzee hebben ze daar hun grote fileproblemen wel in de greep gekregen, tunnels-viaducten, rekeningrijden sinds 1/2006. Zoals Brussel-hoofdstad heeft Stockholm-hoofdstad ook veel pendelaars. http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningrijden in 2006 ingevoerd. http://www.terrapass.com/blog/posts/congestion-tax schijnbaar met succes. [url=http://www.railway-technology.com/projects/stockholme_citybanen/stockholme_citybanen3.html]O.V. en auto zijn geen vijanden[/quote] Stadsnelweg/afrit naar hoofdstation wordt verbreed. Nadien > Viaduct 4 rijstrokente vergelijken met die bobbel-flitspaal-snelweg-90 ten zuiden van Gent, in S. mag men daar wel vlot 110 kmh. Ook zeer opmerkelijke oplossingen van hun stadverkeer meegemaakt bvb soms centrale brede fietspaden tussen de rijstroken voor pendelende fietsers van staddeel naar staddeel, geen problemen gezien, en zeker niet met deuren van parkerende voertuigen. http://www.lasplash.com/uploads/1/stockholm-bicycle.jpg desnoods met citybikes te huren: http://goscandinavia.about.com/od/ci...bikesweden.htm Ook interessante markeringen en beveiliging van fietspaden als ze langs de weg liggen: http://www.metroplanning.org/article...?objectID=4448 |
|
6 augustus 2009, 20:10 | #9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.859
|
Ik krijg bijna tranen in de ogen bij zoveel Zweedse efficiency....
Ze liggen verdomme bijna letterlijk op "het einde van de wereld",het verkeer in en om Stockholm moet DAAR zijn,het verkeer om Antwerpen,Brussel,Parijs,Londen,......menige andere Europese stad ..... moet daar voor bijna de helft NIET zijn,ze zijn gewoon op doortocht.... Dat werpt wel een enigszins ander licht op de zaak,de Zweden hebben geluk dat ze puur voor zichzelf kunnen plannen en investeren,wij,pechvogels,geven eigenlijk onze centjes uit om anderen te kunnen laten passeren,en mogen allerlei subsidietrucen uitzoeken om toch enigszins vanuit Europa vergoed te worden.....Dat schept natuurlijk aanleiding tot bezuiniging en compromis... Laatst gewijzigd door kelt : 6 augustus 2009 om 20:13. |
6 augustus 2009, 20:57 | #10 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
even mislukte link aanpassen: O.V. en auto zijn geen vijanden Stadsnelweg/afrit naar hoofdstation wordt verbreed. Citaat:
De 3 aangrenzende provincies rond Stockholm hebben ca. 1 milj inwoners... Mälarmeer: http://nl.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4larmeer 3e map stadsnelweg(en): http://susioh.com/Scandinavia/scan_maps.htm Maar de grote Be-steden naast wereldmetropolen als Londen en Parijs zetten zou ik ook niet durven... Maar van dat transitverkeer heb je gelijk alhoewel zuidelijk rond Londen nog meeviel vond ik (M20->M25->M3 richting Southampton), Parijs ken ik niet zo. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 6 augustus 2009 om 21:16. |
|||
6 augustus 2009, 21:43 | #11 | |
Minister
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
|
Citaat:
Wat wij hebben is een stelsel van aan eengeschakelde ringwegen van gebieden waarvan een groot deel niet eens de naam stad verdienen. Affligem ! Erpe-Mere ! Beervelde heeft een complex, Nevele ... En straks Moerbeke ook, en zelfs Kaprijke. Ook de N49 zal dus nooit een snelweg worden.
__________________
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. |
|
6 augustus 2009, 22:36 | #12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
In welk land liggen dan zulke snelwegen? In Europa ? USA... Canada misschien. Zelf ken ik geen enkele Autobahn waar de op-afritcomplexen zover (60 km) uit mekaar liggen, de doorsneeafstand tussen twee afritten is daar ook niet veel meer als in het rustigere Vlaanderen of Wallonië; in het Roergebied weet ik zelfs onbeperkte snelwegstukken waar de afritten enger liggen als in de Vlaamse ruit, dat met die verwevingen zal eerder aan de onrijvaardigheid van de modale Belg liggen bij het vlot in/uitvoegen en natuurlijk meestal het vertikken om voldoende invoeg/veiligheidsafstand te laten, zeker op de hoogte van de opritten. Overigens de Duitse allereerste wetenschappelijke praktijkstudie van files dateert van 1973. Ttz snelheidsmetingen-capaciteitsmetingen tot verzadiging; ideale snelheid voor grootste debiet (reeds in andere topic) Laatst gewijzigd door Micele : 6 augustus 2009 om 23:05. |
|
8 augustus 2009, 16:41 | #13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.140
|
Citaat:
|
|
8 augustus 2009, 16:48 | #14 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
|
8 augustus 2009, 16:58 | #15 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.140
|
ga je nu zeggen dat ingenieurs dat niet kunnen oplossen ?
|
8 augustus 2009, 17:57 | #16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Anders hadden ze het met passagiersvluchten al geprobeerd, in de luchtvaart probeert men de menselijke fout steeds tot een minimum te herleiden, eigenlijk zou men dan piloten compleet overbodig maken... Maar helaas, zolang er slechte weersomstandigheden bestaan, zullen piloten (nog) nodig zijn. Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2009 om 18:11. |
|
8 augustus 2009, 18:40 | #17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
|
Citaat:
Je hoeft het niet naar extremen te trekken , . Ik spreek over alle (alle) voertuigen die op de weg dezelfde max. snelheid houden ... Dus dan let je eerst en vooral aan de "trageren" , de vrachtwagens . Laat het redelijk blijven , 100 per uur is voor alle voertuigen een redelijke snelheid , zeker op een wegennet als het onze . Als je in groep gaat wandelen zorg je er ook voor dat het tempo aan de traagsten van de groep is aangepast ... Verschillende maximumsnelheden voor verschillende voertuigen zorgen er ook voor dat er optrekken - remmen situaties voorkomen . Bumperkleven hoeft ook niet , een velige afstand is perfect te houden , zelfs met eventuele invoegers , zolang er daar maar wat speling op komt . |
|
8 augustus 2009, 19:19 | #18 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
*Wetenschappelijk in de praktijk bewezen: Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=od-XkcmE0_w Stel nu voor er tippen er een paar hun rempedaal aan zonder te remmen (kennen we genoeg), en/of hier en daar wil er ene invoegen..., of een helling met een paar 40 tonners ertussen... Regen, sneeuw, mist..., opspattend water... Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2009 om 19:40. |
|||
8 augustus 2009, 21:49 | #19 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.140
|
Het is volgens mij een kwestie van communicatie tussen de voertuigen. Als je weet wat die voor u, en twee voertuigen voor u, en naast u gaat doen, weet je ook wat je moet doen...
|
8 augustus 2009, 23:03 | #20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
In het filmpje zijn ze allemaal op voorhand gebrieft een bepaalde snelheid (proberen) aan te houden en eveneens een bepaalde tussenafstand proberend, en toch lukt het niet. "Communicatie" helpt dus ook niet. Het zijn geen vissen, Paul http://www.bonairetouristvision.com/...l%20vissen.jpg Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2009 om 23:05. |
|