PDA

View Full Version : Franse rotondes


Renesse
12 oktober 2009, 09:37
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.

lantjes
12 oktober 2009, 10:11
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.

:cheer: In de flank rammen :cheer:

Dronkoers
12 oktober 2009, 10:17
Niks zo irritant dan egoïsten die een rotonde verlaten zonder te pinken

Renesse
12 oktober 2009, 11:11
:cheer: In de flank rammen :cheer:

Je mag dan wel niet rechts inhalen natuurlijk ;-)

Renesse
12 oktober 2009, 11:11
Niks zo irritant dan egoïsten die een rotonde verlaten zonder te pinken

90% van de weggebruikers dus?

lantjes
12 oktober 2009, 11:22
Je mag dan wel niet rechts inhalen natuurlijk ;-)

Je haalt toch niet in maar blijft op uw kant rijden? Vorige week heb ik zo nog een ongeval zien gebeuren, op "de haring" in Aalst. Madam moest hoognodig van de binnenkant van de rotonde de afslag Ninove nemen. De wagen aan de buitenkant kon niet tijdig remmen en heeft ze ferm in de flank genomen waardoor ze met haar neus in de tegenovergestelde richting kwam te staan. :-P Waarschijnlijk een die haar rijbewijs in Pakistan heeft gehaald en hier ingeruild voor een Belgisch... 't was zo eentje van ....ei doet "boem" me auto....toen ze wou uitleggen wat er gebeurd was. Zou haar hoofddoek haar het zicht naar rechts hebben belemmerd? ;-)

Renesse
12 oktober 2009, 12:54
Je haalt toch niet in maar blijft op uw kant rijden? Vorige week heb ik zo nog een ongeval zien gebeuren, op "de haring" in Aalst. Madam moest hoognodig van de binnenkant van de rotonde de afslag Ninove nemen. De wagen aan de buitenkant kon niet tijdig remmen en heeft ze ferm in de flank genomen waardoor ze met haar neus in de tegenovergestelde richting kwam te staan. :-P Waarschijnlijk een die haar rijbewijs in Pakistan heeft gehaald en hier ingeruild voor een Belgisch... 't was zo eentje van ....ei doet "boem" me auto....toen ze wou uitleggen wat er gebeurd was. Zou haar hoofddoek haar het zicht naar rechts hebben belemmerd? ;-)

Als ik dat zo hoor moet die wagen rechts te snel en te dichtbij gereden hebben ofwel had die behoofddoekte madam vergeten te pinken.

Paul Nollen
12 oktober 2009, 13:30
Als ik dat zo hoor moet die wagen rechts te snel en te dichtbij gereden hebben ofwel had die behoofddoekte madam vergeten te pinken.

Pinken geeft geen recht om de wagens die rechts van de baan op de rotonde rijden af te snijden. Ook niet in Frankrijk volgens mij. In het slechtste geval doet ge maar een toertje meer op de rotonde en ga dan tijdig naar rechts. Op het linkse baanvak rijden op een rotonde is hetzelfde als op een gewone baan. Wie wil afslaan mag dat maar als het veilig kan en mits de richtingwijziging tijdig aan te geven.

Paul

Micele
12 oktober 2009, 14:02
Pinken geeft geen recht om de wagens die rechts van de baan op de rotonde rijden af te snijden. Ook niet in Frankrijk volgens mij. In het slechtste geval doet ge maar een toertje meer op de rotonde en ga dan tijdig naar rechts. Op het linkse baanvak rijden op een rotonde is hetzelfde als op een gewone baan. Wie wil afslaan mag dat maar als het veilig kan en mits de richtingwijziging tijdig aan te geven.

Paul
Idd,
en diegene op de linkervak startend een dubbel rotonde oprijdt heeft altijd het voordeel van als eerste te kunnen invoegen achter het voorrangsverkeer op de rotonde, die komen namelijk van links ;-), een beetje alert-vlottere bestuurder zal met weinig moeite en zonder hinderen of afsnijden naar rechts kunnen uitvoegen aan de 2e-3e 4e.. uitrit.

Naargelang grootte van de klassieke rotonde sorteert men meestal links als men niet de eerste afslag neemt.

Maar langzaam komen de turborotondes ook "in de mode" in Be:
http://i1.tinypic.com/xm8k1w.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde

Renesse
12 oktober 2009, 14:21
Idd,
en diegene op de linkervak startend een dubbel rotonde oprijdt heeft altijd het voordeel van als eerste te kunnen invoegen achter het voorrangsverkeer op de rotonde, die komen namelijk van links ;-), een beetje alert-vlottere bestuurder zal met weinig moeite en zonder hinderen of afsnijden naar rechts kunnen uitvoegen aan de 2e-3e 4e.. uitrit.

Naargelang grootte van de klassieke rotonde sorteert men meestal links als men niet de eerste afslag neemt.

Maar langzaam komen de turborotondes ook "in de mode" in Be:
http://i1.tinypic.com/xm8k1w.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde

Als ik het zo zie, werken die turborotondes volgens het Franse principe of vergis ik mij?

Micele
12 oktober 2009, 14:29
Als ik het zo zie, werken die turborotondes volgens het Franse principe of vergis ik mij?
Waren er *tenminste gedeeltelijk volle witte lijnen op de turborotonde zoals op de Wiki-tekening ? Dan ja

*soms worden er ook verhogingen aangebracht, lijkt zo op de jpg

In Limburg is er onlangs eentje aangelegd op het kp N75/N78 Dilsen, werkt prima.

stropke
12 oktober 2009, 15:11
Waren er *tenminste gedeeltelijk volle witte lijnen op de turborotonde zoals op de Wiki-tekening ? Dan ja

*soms worden er ook verhogingen aangebracht, lijkt zo op de jpg

In Limburg is er onlangs eentje aangelegd op het kp N75/N78 Dilsen, werkt prima.

Idd stukken veiliger. Ook in Brabant kanten van Eindhoven liggen er veel. Iedereen kan makkelijk zijn eigen baan volgen.

Renesse
12 oktober 2009, 15:30
Waren er *tenminste gedeeltelijk volle witte lijnen op de turborotonde zoals op de Wiki-tekening ? Dan ja

Neen, die Franse rotondes zien eruit als de onze, alleen gaan de Fransen toch altijd naar het linkervak als ze niet onmiddellijk gaan afslaan. In België blijft iedereen rechts, ook al levert dat gevaarlijke situaties op zoals in de Kennedyrotonde in Oostende.

De Fransen lijken zich te gedragen alsof al hun dubbele rijvakrotondes turborotondes zijn. Als ze ooit hun rotondes allemaal zo aanleggen, denk ik dat ze dat snel gewoon zullen zijn.

Renesse
12 oktober 2009, 15:31
In Limburg is er onlangs eentje aangelegd op het kp N75/N78 Dilsen, werkt prima.

Google Earth is nog niet mee ;-)

Johnny Blaze
13 oktober 2009, 00:50
Niks zo irritant dan egoïsten die een rotonde verlaten zonder te pinken

+1

Johnny Blaze
13 oktober 2009, 00:52
Idd,
en diegene op de linkervak startend een dubbel rotonde oprijdt heeft altijd het voordeel van als eerste te kunnen invoegen achter het voorrangsverkeer op de rotonde, die komen namelijk van links ;-), een beetje alert-vlottere bestuurder zal met weinig moeite en zonder hinderen of afsnijden naar rechts kunnen uitvoegen aan de 2e-3e 4e.. uitrit.

Naargelang grootte van de klassieke rotonde sorteert men meestal links als men niet de eerste afslag neemt.

Maar langzaam komen de turborotondes ook "in de mode" in Be:
http://i1.tinypic.com/xm8k1w.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde

Heb ik leren kennen bij de hollanders, en moet zeggen, dit werkt uitstekend

TomB
13 oktober 2009, 02:05
Hier is een van die rotte Franse rotondes waar ge als ge niet goed oppast 5 accidenten kunt hebben op twee toerkes:

http://www.earthinpictures.com/world/france/paris/arc_de_triomphe_-_view_from_the_eiffel_tower.jpg

patrickve
13 oktober 2009, 05:23
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.

Eh, ja. Wel, normaal gezien ben je verondersteld van de "binnenkant" van de rotonde aan te houden tot je 1 uitrit voor die die je wil nemen gedraaid bent, daar neem je de "buitenkant" en dan rijd je dus de volgende uitrit uit.

Als je dus op een 4-armen rotonde naar links wil, dan neem je de binnenkant voor een halve toer, en nadat je de tweede uitrit voorbij bent, voeg je rechts in om de derde uitrit (de linkse vanaf je initiele inrit) te nemen.

Dat heeft het voordeel dat je bijvoorbeeld de mensen die van rechts kwamen (tav je initiele richting) en die zelf rechts willen afdraaien (dus maar een kwartje van de rotonde gebruiken) niet stoort: die kunnen best de rotonde op en terug af terwijl jij aan de binnenkant draait.

Als je zelf maar een "kwart" van de rotonde moet draaien, blijf je op de buitenkant natuurlijk. Beschouw de "buitenkant" van de rotonde een beetje zoals de invoeg en uitrij strook van een snelweg: je gaat daar enkel rijden om binnen te komen, of buiten te rijden.

Wel goed je pinkers gebruiken, natuurlijk.

Om bij anderen aan te sluiten, het is natuurlijk die die verandert van rijstrook die verantwoordelijk is voor een eventueel ongeluk he. Het zijn eerder de egoisten die op de buitenkant 3 toerkes maken die iedereen ambeteren.

Micele
13 oktober 2009, 12:20
Hier is een van die rotte Franse rotondes waar ge als ge niet goed oppast 5 accidenten kunt hebben op twee toerkes:

http://www.earthinpictures.com/world/france/paris/arc_de_triomphe_-_view_from_the_eiffel_tower.jpg

Dat is geen rotonde Tom maar een "rond punt" of een Rond-point.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Rond-point
Ne doit pas être confondu avec carrefour giratoire

Exemples
Place de l'Étoile * Paris

Een rotonde (roundabout) wordt het pas als het rond punt met de betreffende identieke verkeersborden voorzien wordt (vanuit elke oprit zichbaar), dat internationaal blauw bord met die witte pijlen counterclockwise , en de voorrangsborden aan elke oprit.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/Zeichen_215.svg/180px-Zeichen_215.svg.png

In Frankrijk noemt men een rotonde een Carrefour giratoire
Ne doit pas être confondu avec Rond-point.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Carrefour_giratoire

Vroeger, en wslk nu nog, bestaan er in België nog ronde of ovale punten/pleinen waar zelfs nog de voorrang van rechts telt voor het verkeer rijdend rond het rond punt. Dan staat er geen verplicht voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) aan de "opritten" van het "rondpunt".

In het taalgebruik wordt nog altijd van rondpunt gesproken als het over een rotonde gaat en andersom.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/721/

Maar in de zin van het verkeersreglement is een rondpunt niet altijd een rotonde.
In de wegcode bestaat rondpunt of rond punt niet eens, geef maar in in de zoekfunctie, en geef dan eens rotonde in:
http://www.wegcode.be/zoek.php
2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.

D5 B1 B5

maddox
13 oktober 2009, 13:22
Als je helemaal van de kaart wil geraken met een rotonde, moet je de magische rotondes (http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_(Hemel_Hempstead))in de UK hebben.

Het bijhorende verkeersbord.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Plough_roundabout_sign.jpg

Renesse
13 oktober 2009, 13:26
Geflipt.

Micele
13 oktober 2009, 14:10
Als je helemaal van de kaart wil geraken met een rotonde, moet je de magische rotondes (http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_(Hemel_Hempstead))in de UK hebben.

Het bijhorende verkeersbord.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Plough_roundabout_sign.jpg
Ken ik, daar overdrijven de Britten wel.
Aan de andere kant zijn ze bij de verkeersveiligste landen van de wereld.

Een groot ding is ook anders in die linksrijdende landen, ze rijden links rond de rotondes. In Dover moet je onmiddelijk na de Ferry een 4-5 tal eenvoudige rotondes nemen als je naar de A20 wilt... dan leer je het wel, ook als je aan de verkeerde kant stuurt en zit... :-)

Tot deze eraan komt:
http://inovis.files.wordpress.com/2008/02/800px-magic_roundabout_schild_db.jpg

En zeggen dat modale Belgen al problemen hebben een eenvoudige dubbelbaanrotonde vlot te nemen zoals het moet.... :-(

fonne
13 oktober 2009, 22:33
Ken ik, daar overdrijven de Britten wel.
Aan de andere kant zijn ze bij de verkeersveiligste landen van de wereld.

Een groot ding is ook anders in die linksrijdende landen, ze rijden links rond de rotondes. In Dover moet je onmiddelijk na de Ferry een 4-5 tal eenvoudige rotondes nemen als je naar de A20 wilt... dan leer je het wel, ook als je aan de verkeerde kant stuurt en zit... :-)

Tot deze eraan komt:
http://inovis.files.wordpress.com/2008/02/800px-magic_roundabout_schild_db.jpg

En zeggen dat modale Belgen al problemen hebben een eenvoudige dubbelbaanrotonde vlot te nemen zoals het moet.... :-(


ja echt geen zicht daar bij die gekke britten. Een dubbelrichtingsrotonde, hoe komt ge erbij?

57414

Renesse
14 oktober 2009, 09:10
Hoeveel ongelukken gebeuren er op dit soort labyrinthen?

Henri1
14 oktober 2009, 09:23
90% van de weggebruikers dus?

Bron ?

Renesse
14 oktober 2009, 09:58
Bron ?

Mijn perceptie. Wat is jouw perceptie? Hoeveel % zie jij er pinken voor ze afdraaien?

Micele
14 oktober 2009, 12:19
ja echt geen zicht daar bij die gekke britten. Een dubbelrichtingsrotonde, hoe komt ge erbij?

57414
Die kende ik nog niet. Amai 8O

Maar "veilig rijden" kunnen ze wel die Britten:
http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/risk.pdf

Herr Flick
14 oktober 2009, 17:47
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.

Italianen doen dat ook, maar minder meestal rijden die rechtdoor over een rotonde , als je dat niet doorhebt en ook niet zo de rotondes neemt kost u dat ook uw voituur

Ik rij de grens over met der sweiz... en ik moet switchen, naar slakmodus. dan in Duitsland en Frankrijk kan je min of meer normaal rijden en in den belziek moet ik terug naar slower dan slakmodus want daar staan de beperkingen gewoon om mensen te kloten, in der sweiz hebben ze meestal wel hun nut. (tegen 160 de Gothard door vlammen is geen goed idee)

Herr Flick
14 oktober 2009, 17:51
Als ik het zo zie, werken die turborotondes volgens het Franse principe of vergis ik mij?

dat is ook de manier waarop ge op een rotonde moet rijden he,

Als ge helemaal rondmoet, gaat ge toch naar links om dan uit te voegen, ... alle ja voor diegene die op een rotonde kunnen rijden moet dat toch vrij logisich zijn ?

Probleem is natuurlijk dat de meeste dat niet kunnen en in de weg rijden waar het kan.

Renesse
14 oktober 2009, 19:04
dat is ook de manier waarop ge op een rotonde moet rijden he,

Als ge helemaal rondmoet, gaat ge toch naar links om dan uit te voegen, ... alle ja voor diegene die op een rotonde kunnen rijden moet dat toch vrij logisich zijn ?

Probleem is natuurlijk dat de meeste dat niet kunnen en in de weg rijden waar het kan.

Waarom blijft iedereen bij ons dan rechts rijden tenzij de zwarte geleasde BMW X5 met een testosteronhaantje achter het stuur die nog eens wil tonen dat hij snel kan rijden?

Micele
14 oktober 2009, 19:38
Waarom blijft iedereen bij ons dan rechts rijden tenzij ... ?
Iedereen ? Daar zullen er dan veel bij zijn die de eerste uitrit nemen zeker, of zijn onzeker of kennen het verkeersreglement niet, of interpreteren de voorsorteerregels verkeerd of hebben schrik van rotondes, of hebben schrik om hun auto, of beseffen niet dat ze meer hinderen als goed doen...

En wat als ge bijna verplicht wordt op het linkervak op te rijden door voorsorteerpijlen, ttz als men de 2e afslag neemt ?

Op deze rotonde N76 Genk-Meeuwen -thv rechtsop richting Opglabbeek-centrum -, moet iedereen die naar Meeuwen moet of naar het industriegebied Opglabbeek (ca 2/3 van het verkeer in de spits, ook al de camions + 7,5 T -moeten-) links voorsorteren !
http://maps.google.be/?ie=UTF8&hl=nl&ll=51.027543,5.531584&spn=0.003347,0.006877&t=h&z=17
(ca 1/3 vh verkeer dat naar Opglabbeek rijdt sorteert "verplicht" rechts, die aantallen kunnen variëren)

Voor die "dommerikken" die altijd rechts rijden ook al nemen ze de 2e afslag heeft men deze rotonde gemaakt, die zullen dan tegen de aangelegde vluchtheuvel knallen als ze niet uit hun doppen kijken: :-)
http://wegen.vlaanderen.be/wegen/projecten/limburg/rotonde_n75-n78/

anusfluisteraar
14 oktober 2009, 21:12
Niks zo irritant dan egoïsten die een rotonde verlaten zonder te pinken

Niks zo irritant dan de weggebruikers die een rotonde al pinkend oprijden. Volgens het verkeersreglement hoef je dat trouwens niet te doen

Jaani_Dushman
14 oktober 2009, 23:02
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.Behoorlijk lastig om er als fietser af te geraken. Zeker als je op het linkerrijvak van Place de la Bastille verzeild geraakt bent tijdens de ochtendspits. Geloof me.

solidarnosc
15 oktober 2009, 00:44
Hier is een van die rotte Franse rotondes waar ge als ge niet goed oppast 5 accidenten kunt hebben op twee toerkes:


Ik heb me al veel afgevraagd hoe die mannen aan de binnenkant er ooit weer uit raken. Voor ge het weet raak je er nooit meer uit.

solidarnosc
15 oktober 2009, 00:47
ja echt geen zicht daar bij die gekke britten. Een dubbelrichtingsrotonde, hoe komt ge erbij?

57414

Wtf? Hoe raak je daar wijs uit?

Micele
15 oktober 2009, 08:28
Behoorlijk lastig om er als fietser af te geraken. Zeker als je op het linkerrijvak van Place de la Bastille verzeild geraakt bent tijdens de ochtendspits. Geloof me.
Dat denk ik ook, amai.

N.B het is wel geen rotonde, maar wel een Rond-Point
http://forum.politics.be/showpost.php?p=4387467&postcount=19

http://fr.wikipedia.org/wiki/Carrefour_giratoire
Un carrefour giratoire, ou plus communément un giratoire, est un carrefour particulier formé d'un anneau central qui permet aux usagers de prendre n'importe quelle direction (y compris de faire un demi-tour). Bien que l'abus de langage soit courant, il ne faut pas confondre « carrefour giratoire » (qui est un carrefour) avec « rond-point » (qui désigne un type de place).
Deze borden moeten er staan voor een rotonde.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/Zeichen_215.svg/180px-Zeichen_215.svg.png

job
15 oktober 2009, 08:32
Niks zo irritant dan de weggebruikers die een rotonde al pinkend oprijden. Volgens het verkeersreglement hoef je dat trouwens niet te doen
En dan zijn er van die puiten die dan nog wel links pinkend de rotonde oprijden !

Micele
15 oktober 2009, 08:38
En dan zijn er van die puiten die dan nog wel links pinkend de rotonde oprijden !
Nederlanders waarschijnlijk, dat is om aan te duiden zolang men links pinkt men rondrijdt, pas als men eruit wil gaan rechttijdig rechts pinken.

In Nederland mag dat.
Maar men moet het weten ;-)

En diegene die als ze oprijden rechts pinken die zouden de eerste uitrit moeten nemen. Bij kleine rotondes kunt ge niet anders als rechts pinken als ge oprijdt én de eerste uitrit neemt, want pinken moet ge rechttijdig als ge de rotonde verlaat.

job
15 oktober 2009, 09:12
Nederlanders waarschijnlijk, dat is om aan te duiden zolang men links pinkt men rondrijdt, pas als men eruit wil gaan rechttijdig rechts pinken.

In Nederland mag dat.
Maar men moet het weten ;-)

En diegene die als ze oprijden rechts pinken die zouden de eerste uitrit moeten nemen. Bij kleine rotondes kunt ge niet anders als rechts pinken als ge oprijdt én de eerste uitrit neemt, want pinken moet ge rechttijdig als ge de rotonde verlaat.
De meesten die ik links pinkend de rotonde zien oprijden, zijn zij die, gezien uit hun rijrichting, de linkse weg in willen rijden. Nogal dikwijls is dit de derde afslag op de rotonde.
En neen het zijn niet speciaal NL'ers die ik dat zie doen. Het valt me op dat dit vooral in Frankrijk veel gebeurd door Fransen. Wat me aan de Fransen nog opvalt is dat zij bij het verlaten van de rotonde bijna nooit hun rechtse richtingsaanwijzer gebruiken. Als je dan zelf een rotonde wil oprijden, is het wel handig, om de verkeersstroom hinderloos te kunnen volgen, de intentie te kennen van hen die op de rotonde rijden en wanneer/waar zij die willen verlaten.
Een eerste keer dat je dat fenomeen ziet, hindert het je niet. Maar geloof me, als je al elfendertig keren in een gelijkaardige situatie komt, hangt dat Franse gedrag je wel grondig de keel uit.

Nog zoiets bij Fransen, en ik vermoed dat het exclusief Frans is, want ik heb andere nationaliteiten nog nooit zien doen, behalve af en toe een Belgische (Waalse ?) : op de autosnelweg blijvend links pinken. Een voldoende signaal om bewust mijn snelheid te verminderen...:lol::lol:

Micele
15 oktober 2009, 09:39
De meesten die ik links pinkend de rotonde zien oprijden, zijn zij die, gezien uit hun rijrichting, de linkse weg in willen rijden. Nogal dikwijls is dit de derde afslag op de rotonde.
En neen het zijn niet speciaal NL'ers die ik dat zie doen. Het valt me op dat dit vooral in Frankrijk veel gebeurd door Fransen. Wat me aan de Fransen nog opvalt is dat zij bij het verlaten van de rotonde bijna nooit hun rechtse richtingsaanwijzer gebruiken. Als je dan zelf een rotonde wil oprijden, is het wel handig, om de verkeersstroom hinderloos te kunnen volgen, de intentie te kennen van hen die op de rotonde rijden en wanneer/waar zij die willen verlaten.
Een eerste keer dat je dat fenomeen ziet, hindert het je niet. Maar geloof me, als je al elfendertig keren in een gelijkaardige situatie komt, hangt dat Franse gedrag je wel grondig de keel uit.

Nog zoiets bij Fransen, en ik vermoed dat het exclusief Frans is, want ik heb andere nationaliteiten nog nooit zien doen, behalve af en toe een Belgische (Waalse ?) : op de autosnelweg blijvend links pinken. Een voldoende signaal om bewust mijn snelheid te verminderen...:lol::lol:
Tja die eigenzinnige Fransen zijn ook niet min met hun rotondes, volgens de Engelse Wiki staat de helft van de wereld = > 30.000 in Frankrijk (2008)...

http://en.wikipedia.org/wiki/Roundabout
Modern roundabouts are particularly common in the United Kingdom, Ireland, Australia, and France. Half of the world's roundabouts are in France (over 30,000 as of 2008).[2]

Hoe de Fransen zich gedragen (links- en rechts-pinken) op rotondes kunt ge in de Franse wiki terugvinden, ik citeer de klassieke 2-vaks-rotonde:

Avec 2 voies [modifier]
Un giratoire composé d'un anneau circulaire avec 2 voies est le cas le plus courant, car le plus sûr (la Suisse n'est pas du tout de cet avis, différentes études[citation demandée] ayant montré que les giratoires * une seule voie sont les plus sûrs !) des 3 cas possibles. Il s'utilise en fonction des besoins de l'usager :

S'il veut tourner * droite, il enclenche son clignotant droit avant d'aborder le giratoire. Il se place alors sur la première voie (voie ouverte) et sort tout de suite dès que possible.
S'il veut continuer tout droit, il se place alors sur la première voie (voie ouverte) et lorsqu'il a fait un quart du tour complet il enclenche son clignotant droit et sort dès que possible.
S'il veut tourner * gauche, il enclenche son clignotant gauche avant d'aborder le giratoire. Il se place alors rapidement sur la deuxième voie (voie fermée) puis y reste pour faire la moitié du tour complet. Il enclenche alors son clignotant droit et se positionne (en cédant le passage aux éventuels usagers sur la première voie) dans la première voie. Il sort dès que possible (toujours avec son clignotant actif).
S'il veut faire demi-tour, il enclenche son clignotant gauche avant d'aborder le giratoire. Il se place alors rapidement sur la deuxième voie (voie fermée) puis y reste pour faire les trois quarts du tour complet. Il enclenche alors son clignotant droit et se positionne (en cédant le passage aux éventuels usagers sur la première voie) dans la première voie. Il sort dès que possible (toujours avec son clignotant actif).
S'il ne connaît pas sa sortie, il doit se placer sur la première voie en faisant extrêmement attention aux autres usagers. Un usager a le droit de faire plusieurs fois le tour du giratoire (sans en abuser) pour trouver sa sortie, dans la mesure où il ne gêne pas la bonne circulation.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Carrefour_giratoire#Avec_2_voies

- Zoals ge leest pinken ze op voorhand links als ze als eindrichting links willen (of terug willen) tov de begin-rijrichting, dus bij een symmetrisch vierarmenrotonde de derde (of vierde) uitrit. Rechttijdig voor het uitrijden moeten ze wel rechts pinken.
- Nemen ze de 1e uitrit direct rechts pinken bij het oprijden.
- Nemen ze de 2e uitrit (=eindrichting rechtdoor) pinken ze ook niet links, maar enkel rechttijdig rechts als ze de 1e uitrit passeren.

Volgens mij doen de meeste Nederlanders dat ook zo.
In Be wordt meestal nooit links gepinkt, enkel rechttijdig rechts.

Vroeger - voor *2000 dacht ik - was het rechtspinken vooraleer ge de rotonde opreed zelfs verplicht in Be ook als ge de 2 3 4 uitrit nam.. te zot eigenlijk maar waar.
(nu mag het)
*http://www.bivv.be/main/PublicatieMateriaal/Informatie/catalogDetail.shtml?detail=728696007
>Link>> Verkeer : wat is er veranderd sinds 2000? 3e blad linksonder.
Rotondes
Bij het oprijden van een rotonde moet je de richtingaanwijzers niet meer
aanzetten. Bij het verlaten van de rotonde moet je ze wél gebruiken.
Op rotondes moet je niet meer zo dicht mogelijk bij de rechterrand van
de rijbaan blijven, behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor
je is voorbehouden.

ook:
http://www.belg.be/leesmeer.php?x=5336
[B]De kennis van het Verkeersreglement kan beter

Een onderzoek brengt enorme lacunes aan het licht. 3 op 10 Belgen denken nog dat ze voorrang van rechts hebben wanneer ze een rotonde oprijden! Slechts 2 op 10 weten dat een kind voorin in de auto mag (op voorwaarde dat het in een aangepast beveiligingssysteem zit). 4 op 10 ondervraagden vinden dat de voorrang-van-rechts-regel ingewikkelder is geworden. Dit zijn enkele van de lessen die we kunnen trekken uit de enquête die bij 931 Belgen gehouden werd ter gelegenheid van de verschijning van een brochure over de vernieuwingen in het verkeer.

“Verkeer: wat is er veranderd sinds 2000”: is de naam van de nieuwe brochure die het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid dankzij de steun van AXA heeft samengesteld. Deze 32 pagina’s tellende uitgave is een samenvatting van de belangrijkste wijzigingen die de laatste jaren zijn doorgevoerd. Dankzij al deze wijzigingen heeft België een enorme vooruitgang geboekt op het vlak van de verkeersveiligheid en zijn vele levens gespaard gebleven. Maar ze zijn ook een bron van twijfel en een zekere verwarring, zoals blijkt uit de resultaten van een studie die speciaal voor de uitgave van de brochure uitgevoerd is.

De enquête is ingesteld door Ipsos Belgium op aanvraag van AXA en het BIVV, tussen 17 en 27 augustus 2007. Er werden vragen gesteld aan een staal representatief voor de Belgische bevolking van 18 jaar en ouder. In een eerste deel werd gepeild hoe het met de kennis van de belangrijkste verkeersregels gesteld is. Het tweede deel was een opiniepeiling over de evolutie van de wegcode.

Kennis van de verkeersregels

De studie legt de vele lacunes bloot in de Belgische kennis van de wegcode, en in het bijzonder van de veranderingen die de laatste jaren zijn doorgevoerd.

Zo is 1 op 3 ondervraagden niet op de hoogte van het feit dat je je richtingaanwijzers niet moet gebruiken om een rotonde op te rijden en weet bijna 1 op 10 personen niet dat je ze wél moet gebruiken als je de rotonde afrijdt. Er is nog meer: 3 op 10 personen denken ten onrechte dat ze voorrang hebben wanneer ze een rotonde oprijden.

De reglementering inzake het vervoer van kinderen is ook verre van ingeburgerd bij de bevolking. Slechts 2 op 10 personen weten dat een kind van 5 jaar kleiner dan 1,35m voorin mag rijden, op voorwaarde dat het is vastgemaakt met een aangepast beveiligingssysteem.

En met de bedragen van de boetes in geval van overtreding zullen veel bestuurders voor een onaangename verrassing komen te staan: nauwelijks 1 persoon op 3 weet dat door een oranje licht rijden hem 100 € zou kosten. Bijna 1 persoon op 2 verwacht zich aan een lager bedrag!

En tot slot blijft de voorrang-van-rechts-regel voor problemen zorgen. 1 persoon op 3 weet niet dat je je voorrang van rechts behoudt wanneer je terug in beweging komt na gestopt te zijn om een fietser op het fietspad door te laten. Deze verandering werd nochtans 6 maanden geleden al doorgevoerd!

Geen wonder dat vele bestuurders een opfrissing hoognodig hebben, geen enkel verkeersreglement dat ik ken is zo dikwijls aangepast als het Belgische.
Vooral door die "stomme VVR" gebeuren nog vele ongevallen. Schaf ze toch eerst eens gewoon af buiten de bebouwde kom.
In UK bestaat helemaal geen VVR of VVL... duidelijke voorrangsborden én markeringen, simpel (naast rotondes en verkeerslichten)

Herr Flick
15 oktober 2009, 16:59
Waarom blijft iedereen bij ons dan rechts rijden tenzij de zwarte geleasde BMW X5 met een testosteronhaantje achter het stuur die nog eens wil tonen dat hij snel kan rijden?


Omdat sorry dat ik het moet zeggen er maar weinig belgen met den auto kunnen rijden, ... ze lijken alle logica gewoon te vergeten/verliezen

en het is geen X5, hij is ook niet zwart en ook niet geleased, ;-)

pas op niet alleen belgen, er zijn nog wel een paar europese landen die dringend iets aan hun verkeersopvoeding mogen doen.

Je houd je rechts op een rotonde als je naar rechts moet, anders hinder je het verkeer dat op de rotonde op wil rijden, dat is logisch.

Je houd je rechts op een autostrade anders hinder je het verkeer dat sneller rijd, dat is ook logisch.

En je gaat pas naar links om mensen te laten invoegen, dat is ook logisch...

Maar niemand doet dat van de rotonde rijden ze traag af, zonder te pinken, er zit geen enkele vlotheid in hun manoevre, schakelen te traag of niet correct, dan rijden ze veel te traag de oprit naar de autostrade op waardoor het verkeer achter hen, er bijna niet op geraakt of dreigt van onder een aanstomende 30 tonner te sukkelen en dan gaat het vliengsvlug (tis te zeggen tegen 110 (ze moeten hier maar eens staan te flitsen ) ) de middenstrook op

en dan verschiet ge er van dat het verkeer stil staat ? elke keer dat ik die klote belgische grens overrijd is het van dat, knip en alles staat stil.

Herr Flick
15 oktober 2009, 17:06
Wtf? Hoe raak je daar wijs uit?


Dat ziet er vanuit de lucht moeilijker uit dan het in werkelijkheid zal zijn, sturen waar ge naartoe moet en als iedereen de juiste techniek gebruikt gaat dat vlot.

Er zijn kruispunten in Vlaanderen die veel gevaarlijker zijn, bovendien ligt op zo`n rotonde uw snelheid zowiezo al lager, ge rijdt er trager in, en ge moet weer vertragen om eruit te rijden.

Ernst Niessen
17 oktober 2009, 22:59
Wtf? Hoe raak je daar wijs uit?

Hoe moet ik dat weten? Het wordt er niet gemakkelijker op met al die borden langs rotondes:

Boontjes
18 oktober 2009, 22:15
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.
Nergens zoveel -goede!- rotondes als in Frankrijk!

prins karel
18 oktober 2009, 22:18
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.

moet je toch al lang weten dat de fransen links zijn

prins karel
18 oktober 2009, 22:19
Hoe moet ik dat weten? Het wordt er niet gemakkelijker op met al die borden langs rotondes:

simpel
je moet de smokkel route volgen

patrickve
19 oktober 2009, 08:55
De meesten die ik links pinkend de rotonde zien oprijden, zijn zij die, gezien uit hun rijrichting, de linkse weg in willen rijden. Nogal dikwijls is dit de derde afslag op de rotonde.
En neen het zijn niet speciaal NL'ers die ik dat zie doen. Het valt me op dat dit vooral in Frankrijk veel gebeurd door Fransen.


Ja, da's juist. Wat ik meestal doe, is links pinken als ik "naar binnen" wil op de rotonde, en "rechts" pinken als ik naar "buiten" wil - dat lijkt me logisch. Of anders, helemaal niet pinken.

Maar ik heb ook al gemerkt dat er verschillende Fransen zijn die inderdaad hun pinker zetten alsof het een gewoon kruispunt is: dus links als ze naar links moeten, en rechts als ze naar rechts moeten. Het probleem is dat je op de rotonde niet meer weet vanwaar ze kwamen !


Nog zoiets bij Fransen, en ik vermoed dat het exclusief Frans is, want ik heb andere nationaliteiten nog nooit zien doen, behalve af en toe een Belgische (Waalse ?) : op de autosnelweg blijvend links pinken. Een voldoende signaal om bewust mijn snelheid te verminderen...:lol::lol:

Nee, dat komt van een oud Frans verkeersreglement dat vooral geldt op gewone wegen: als je inhaalt op een gewone weg (dus het rijvak gebruikt van de tegenliggers) dan ben je in Frankrijk verondersteld van je linker pinker op te zetten zolang het inhaalmanoeuvre aan de gang is (maw, zolang je op de rijstrook van de tegenliggers aan 't bollen bent). Dat heeft natuurlijk geen zin op een snelweg, maar dat is blijkbaar een gewoonte die de Fransen behouden hebben (zij rijden veel meer op gewone wegen dan in Belgie).

Er is ook een ander gebruik, dat niks met verkeersregels te maken heeft: als je op de linkerkant van de snelweg rijdt, en je zou willen vragen aan de kwiet voor je van effe naar rechts te gaan om je door te laten in je dure BMW of Porche, dan zijn er die hun linker pinker aanzetten, als vraag van "laat mij eens door". Dat is wat minder aggressief dan met de grote lichten knipperen.

Hallebarde
19 oktober 2009, 10:57
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.

Ik begin zo stilaan te begrijpen waarom Belgische automobilisten ons op hun rotondes bekijken alsof we een misdaad begaan hebben, én waarom je hier verduiveld goed moet oppassen met Belgen op onze eigen rotondes.

Hoe specifiek onze manier van rotondes nemen is weet ik niet, maar wij vinden hier dat het eerder de Belgen zijn die een eh... nogal specifieke manier van autorijden hebben. Ook snelheidsbeperkingen hebben voor Belgen een totaal andere betekenis dan voor onszelf, dacht ik. Het gebeurt niet zelden dat Belgische toeristen hier in de stad door de straten scheuren alsof het open autowegen zijn.

Wat mij echter steeds het meest opvalt als wij door België rijden, is de werkelijk lamentabele staat van jullie wegen, vooral in delen van Wallonië. En natuurlijk evenzeer de voor buitenlanders ondoorgrondelijke poespas van jullie verkeersaanwijzingsborden : steden die om de haverklap van naam blijken te veranderen, uitritten op stadsringen die enkel met enigmatische nummers worden aangegeven, etc...etc...

Hallebarde
19 oktober 2009, 11:06
......Er is ook een ander gebruik, dat niks met verkeersregels te maken heeft: als je op de linkerkant van de snelweg rijdt, en je zou willen vragen aan de kwiet voor je van effe naar rechts te gaan om je door te laten in je dure BMW of Porche, dan zijn er die hun linker pinker aanzetten, als vraag van "laat mij eens door". Dat is wat minder aggressief dan met de grote lichten knipperen.

Voil*, u hebt dat goed begrepen.
Je hoeft daarvoor niet eens met dure allemandes te rijden, hoor. Als ik pressée de chez pressé ben doe ik dat met eender welk autotje dat men mij in de pollen heeft geduwd.

patrickve
19 oktober 2009, 11:45
Voil*, u hebt dat goed begrepen.
Je hoeft daarvoor niet eens met dure allemandes te rijden, hoor. Als ik pressée de chez pressé ben doe ik dat met eender welk autotje dat men mij in de pollen heeft geduwd.

:-)

In Duitsland zijn het eerder de grote lichten waarmee geknipperd wordt, al op 3 kilometer afstand (wat te begrijpen is als ze aan 350 km/u aangevlamd komen, die 3 km duren dan niet lang 8O en dat pinkertje zou je toch niet tijdig zien in je achteruitkijkspiegel)

Ernst Niessen
19 oktober 2009, 15:59
:-)

In Duitsland zijn het eerder de grote lichten waarmee geknipperd wordt, al op 3 kilometer afstand (wat te begrijpen is als ze aan 350 km/u aangevlamd komen, die 3 km duren dan niet lang 8O en dat pinkertje zou je toch niet tijdig zien in je achteruitkijkspiegel)

350 km/u? Dat verdient bijna een shocked-smiley! Met dergelijke snelheden - vooropgesteld dat deze motorisch haalbaar zijn met bravehuisvaderswagens - moet de techniek die gewonnen geven aan de luchtweerstand. ;-)

Jazeker
19 oktober 2009, 16:47
Als je helemaal van de kaart wil geraken met een rotonde, moet je de magische rotondes (http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_(Hemel_Hempstead))in de UK hebben.

Het bijhorende verkeersbord.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Plough_roundabout_sign.jpg

Mama mia!

Micele
19 oktober 2009, 18:02
350 km/u?
... bravehuisvaderswagens ...
http://www.autobild.de/artikel/die-schnellsten-autos-der-welt_991812.html

foto 27 : 367 kmh snel... ;-)
http://bilder.autobild.de/ir_img/69234261_4506bfe09d.jpg

solidarnosc
19 oktober 2009, 19:48
Dat ziet er vanuit de lucht moeilijker uit dan het in werkelijkheid zal zijn, sturen waar ge naartoe moet en als iedereen de juiste techniek gebruikt gaat dat vlot.

Er zijn kruispunten in Vlaanderen die veel gevaarlijker zijn, bovendien ligt op zo`n rotonde uw snelheid zowiezo al lager, ge rijdt er trager in, en ge moet weer vertragen om eruit te rijden.

Dat is meestal wel handig ja. Merci voor de tip. ;-)

Nynorsk
19 oktober 2009, 20:21
http://www.youtube.com/watch?v=dOAIDwgYTqA&feature=related

kan me nie schelen of het een rond punt is of een rotonde, het is geil :-P

Zwartengeel
19 oktober 2009, 20:24
http://www.youtube.com/watch?v=dOAIDwgYTqA&feature=related

kan me nie schelen of het een rond punt is of een rotonde, het is geil :-P

lol

Herr Flick
22 oktober 2009, 14:35
:-)

In Duitsland zijn het eerder de grote lichten waarmee geknipperd wordt, al op 3 kilometer afstand (wat te begrijpen is als ze aan 350 km/u aangevlamd komen, die 3 km duren dan niet lang 8O en dat pinkertje zou je toch niet tijdig zien in je achteruitkijkspiegel)


Je moet dan ook uiterst rechts rijden, zowel hier en zeker op de Autobahn, de Autobahn werkt net omdat iedereen zich daar rechts houd en de snelle jongens links vliegen.

Herr Flick
22 oktober 2009, 14:55
350 km/u? Dat verdient bijna een shocked-smiley! Met dergelijke snelheden - vooropgesteld dat deze motorisch haalbaar zijn met bravehuisvaderswagens - moet de techniek die gewonnen geven aan de luchtweerstand. ;-)

Het is veel, maar het is niet volstrekt onmogelijk, ...

de luchtweerstand die je meer hebt op de typische degelijke Duitse brave huisvaderwagen, geeft ook meer downforce en dus ook wel iets meer grip.

Ook het hoge verbruik aan brandstof, maakt de auto lichter, waardoor met een kwart bak, bvb, wel extreme snelheden gehaald kunnen worden, mits er wat gesleuteld wordt aan het begrenzingssysteem en het motormanagement.

Dat is uiteindelijk ook wat die Duitse tuners doen, die programeren die motor volledig anders, halen er zware stukken af, steken er lichte op, andere wielen, andere banden, andere remmen, andere ophanging, en wat ge overhoud is een half racebeest. Het blijft er natuurlijk uitzien als een Mercedes , BMW of Audi, daarom dat ik ook niet begrijp waarom mensen dit soort dingen kopen, maar blijkbaar, is er een serieuse markt voor.

Koopt u dan van den eerste keer nen Lotus of zo, dan hebt ge nen echte raceauto, die meer dan de helft goeiekoper is, en die belange zoveel nie zuipt als ne gepimpte V6 .

vervreemdebelg
25 oktober 2009, 20:49
Die kende ik nog niet. Amai 8O

Maar "veilig rijden" kunnen ze wel die Britten:
http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/risk.pdf

8O 8O

Die link bevestigt dat wat bij mij thuis gezegt wordt sedert we op Belgische wegen rijden.

"Belgian drivers are rude, ignorant and have no common sense whatsoever"

De vertaling gaat me te boven maar er werd ook nog gezegd da Belgen rijden alsof ze de enige op de weg zijn.


:mrgreen: :mrgreen:

Boontjes
9 november 2009, 00:09
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.
P.S. mag in Frankrijk ook niet: je moet rechts houden!

Mambo
9 november 2009, 23:09
Jongens toch leer toch eens rijden.
Of rij niet!

Micele
10 november 2009, 00:26
P.S. mag in Frankrijk ook niet: je moet rechts houden!Niet bij een rotonde met meerdere rijvakken, daar mag je het rijvak kiezen.

http://www.codes-et-lois.fr/code-de-la-route/article-r412-9

Article R412-9
Modifié par Décret n°2003-293 du 31 mars 2003 - art. 2 JORF 1er avril 2003
En marche normale, tout conducteur doit maintenir son véhicule près du bord droit de la chaussée, autant que le lui permet l'état ou le profil de celle-ci.

Toutefois, un conducteur qui pénètre sur un carrefour * sens giratoire comportant plusieurs voies de circulation en vue d'emprunter une sortie située sur sa gauche par rapport * son axe d'entrée peut serrer * gauche.

Boontjes
13 november 2009, 23:14
Niet bij een rotonde met meerdere rijvakken, daar mag je het rijvak kiezen.Lees het nog eens goed!!! Rechts is de regel....