Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 oktober 2009, 09:37   #1
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard Franse rotondes

Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 10:11   #2
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.
In de flank rammen
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 10:17   #3
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Niks zo irritant dan egoïsten die een rotonde verlaten zonder te pinken
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 11:11   #4
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
In de flank rammen
Je mag dan wel niet rechts inhalen natuurlijk
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 11:11   #5
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Niks zo irritant dan egoïsten die een rotonde verlaten zonder te pinken
90% van de weggebruikers dus?
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 11:22   #6
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Je mag dan wel niet rechts inhalen natuurlijk
Je haalt toch niet in maar blijft op uw kant rijden? Vorige week heb ik zo nog een ongeval zien gebeuren, op "de haring" in Aalst. Madam moest hoognodig van de binnenkant van de rotonde de afslag Ninove nemen. De wagen aan de buitenkant kon niet tijdig remmen en heeft ze ferm in de flank genomen waardoor ze met haar neus in de tegenovergestelde richting kwam te staan. Waarschijnlijk een die haar rijbewijs in Pakistan heeft gehaald en hier ingeruild voor een Belgisch... 't was zo eentje van ....ei doet "boem" me auto....toen ze wou uitleggen wat er gebeurd was. Zou haar hoofddoek haar het zicht naar rechts hebben belemmerd?

Laatst gewijzigd door lantjes : 12 oktober 2009 om 11:22.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 12:54   #7
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Je haalt toch niet in maar blijft op uw kant rijden? Vorige week heb ik zo nog een ongeval zien gebeuren, op "de haring" in Aalst. Madam moest hoognodig van de binnenkant van de rotonde de afslag Ninove nemen. De wagen aan de buitenkant kon niet tijdig remmen en heeft ze ferm in de flank genomen waardoor ze met haar neus in de tegenovergestelde richting kwam te staan. Waarschijnlijk een die haar rijbewijs in Pakistan heeft gehaald en hier ingeruild voor een Belgisch... 't was zo eentje van ....ei doet "boem" me auto....toen ze wou uitleggen wat er gebeurd was. Zou haar hoofddoek haar het zicht naar rechts hebben belemmerd?
Als ik dat zo hoor moet die wagen rechts te snel en te dichtbij gereden hebben ofwel had die behoofddoekte madam vergeten te pinken.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 13:30   #8
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Als ik dat zo hoor moet die wagen rechts te snel en te dichtbij gereden hebben ofwel had die behoofddoekte madam vergeten te pinken.
Pinken geeft geen recht om de wagens die rechts van de baan op de rotonde rijden af te snijden. Ook niet in Frankrijk volgens mij. In het slechtste geval doet ge maar een toertje meer op de rotonde en ga dan tijdig naar rechts. Op het linkse baanvak rijden op een rotonde is hetzelfde als op een gewone baan. Wie wil afslaan mag dat maar als het veilig kan en mits de richtingwijziging tijdig aan te geven.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 14:02   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Pinken geeft geen recht om de wagens die rechts van de baan op de rotonde rijden af te snijden. Ook niet in Frankrijk volgens mij. In het slechtste geval doet ge maar een toertje meer op de rotonde en ga dan tijdig naar rechts. Op het linkse baanvak rijden op een rotonde is hetzelfde als op een gewone baan. Wie wil afslaan mag dat maar als het veilig kan en mits de richtingwijziging tijdig aan te geven.

Paul
Idd,
en diegene op de linkervak startend een dubbel rotonde oprijdt heeft altijd het voordeel van als eerste te kunnen invoegen achter het voorrangsverkeer op de rotonde, die komen namelijk van links , een beetje alert-vlottere bestuurder zal met weinig moeite en zonder hinderen of afsnijden naar rechts kunnen uitvoegen aan de 2e-3e 4e.. uitrit.

Naargelang grootte van de klassieke rotonde sorteert men meestal links als men niet de eerste afslag neemt.

Maar langzaam komen de turborotondes ook "in de mode" in Be:
http://i1.tinypic.com/xm8k1w.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde

Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2009 om 14:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 14:21   #10
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd,
en diegene op de linkervak startend een dubbel rotonde oprijdt heeft altijd het voordeel van als eerste te kunnen invoegen achter het voorrangsverkeer op de rotonde, die komen namelijk van links , een beetje alert-vlottere bestuurder zal met weinig moeite en zonder hinderen of afsnijden naar rechts kunnen uitvoegen aan de 2e-3e 4e.. uitrit.

Naargelang grootte van de klassieke rotonde sorteert men meestal links als men niet de eerste afslag neemt.

Maar langzaam komen de turborotondes ook "in de mode" in Be:
http://i1.tinypic.com/xm8k1w.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde
Als ik het zo zie, werken die turborotondes volgens het Franse principe of vergis ik mij?
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 14:29   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Als ik het zo zie, werken die turborotondes volgens het Franse principe of vergis ik mij?
Waren er *tenminste gedeeltelijk volle witte lijnen op de turborotonde zoals op de Wiki-tekening ? Dan ja

*soms worden er ook verhogingen aangebracht, lijkt zo op de jpg

In Limburg is er onlangs eentje aangelegd op het kp N75/N78 Dilsen, werkt prima.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2009 om 14:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 15:11   #12
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waren er *tenminste gedeeltelijk volle witte lijnen op de turborotonde zoals op de Wiki-tekening ? Dan ja

*soms worden er ook verhogingen aangebracht, lijkt zo op de jpg

In Limburg is er onlangs eentje aangelegd op het kp N75/N78 Dilsen, werkt prima.
Idd stukken veiliger. Ook in Brabant kanten van Eindhoven liggen er veel. Iedereen kan makkelijk zijn eigen baan volgen.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 15:30   #13
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waren er *tenminste gedeeltelijk volle witte lijnen op de turborotonde zoals op de Wiki-tekening ? Dan ja
Neen, die Franse rotondes zien eruit als de onze, alleen gaan de Fransen toch altijd naar het linkervak als ze niet onmiddellijk gaan afslaan. In België blijft iedereen rechts, ook al levert dat gevaarlijke situaties op zoals in de Kennedyrotonde in Oostende.

De Fransen lijken zich te gedragen alsof al hun dubbele rijvakrotondes turborotondes zijn. Als ze ooit hun rotondes allemaal zo aanleggen, denk ik dat ze dat snel gewoon zullen zijn.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 15:31   #14
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

In Limburg is er onlangs eentje aangelegd op het kp N75/N78 Dilsen, werkt prima.
Google Earth is nog niet mee
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 00:50   #15
Johnny Blaze
Minister
 
Johnny Blaze's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Niks zo irritant dan egoïsten die een rotonde verlaten zonder te pinken
+1
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 00:52   #16
Johnny Blaze
Minister
 
Johnny Blaze's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd,
en diegene op de linkervak startend een dubbel rotonde oprijdt heeft altijd het voordeel van als eerste te kunnen invoegen achter het voorrangsverkeer op de rotonde, die komen namelijk van links , een beetje alert-vlottere bestuurder zal met weinig moeite en zonder hinderen of afsnijden naar rechts kunnen uitvoegen aan de 2e-3e 4e.. uitrit.

Naargelang grootte van de klassieke rotonde sorteert men meestal links als men niet de eerste afslag neemt.

Maar langzaam komen de turborotondes ook "in de mode" in Be:
http://i1.tinypic.com/xm8k1w.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde
Heb ik leren kennen bij de hollanders, en moet zeggen, dit werkt uitstekend
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 02:05   #17
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Hier is een van die rotte Franse rotondes waar ge als ge niet goed oppast 5 accidenten kunt hebben op twee toerkes:

__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 05:23   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.

Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.
Eh, ja. Wel, normaal gezien ben je verondersteld van de "binnenkant" van de rotonde aan te houden tot je 1 uitrit voor die die je wil nemen gedraaid bent, daar neem je de "buitenkant" en dan rijd je dus de volgende uitrit uit.

Als je dus op een 4-armen rotonde naar links wil, dan neem je de binnenkant voor een halve toer, en nadat je de tweede uitrit voorbij bent, voeg je rechts in om de derde uitrit (de linkse vanaf je initiele inrit) te nemen.

Dat heeft het voordeel dat je bijvoorbeeld de mensen die van rechts kwamen (tav je initiele richting) en die zelf rechts willen afdraaien (dus maar een kwartje van de rotonde gebruiken) niet stoort: die kunnen best de rotonde op en terug af terwijl jij aan de binnenkant draait.

Als je zelf maar een "kwart" van de rotonde moet draaien, blijf je op de buitenkant natuurlijk. Beschouw de "buitenkant" van de rotonde een beetje zoals de invoeg en uitrij strook van een snelweg: je gaat daar enkel rijden om binnen te komen, of buiten te rijden.

Wel goed je pinkers gebruiken, natuurlijk.

Om bij anderen aan te sluiten, het is natuurlijk die die verandert van rijstrook die verantwoordelijk is voor een eventueel ongeluk he. Het zijn eerder de egoisten die op de buitenkant 3 toerkes maken die iedereen ambeteren.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 oktober 2009 om 05:26.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 12:20   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Hier is een van die rotte Franse rotondes waar ge als ge niet goed oppast 5 accidenten kunt hebben op twee toerkes:

Dat is geen rotonde Tom maar een "rond punt" of een Rond-point.
Citaat:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Rond-point
Ne doit pas être confondu avec carrefour giratoire

Exemples
Place de l'Étoile �* Paris
Een rotonde (roundabout) wordt het pas als het rond punt met de betreffende identieke verkeersborden voorzien wordt (vanuit elke oprit zichbaar), dat internationaal blauw bord met die witte pijlen counterclockwise , en de voorrangsborden aan elke oprit.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...en_215.svg.png

In Frankrijk noemt men een rotonde een Carrefour giratoire
Citaat:
Ne doit pas être confondu avec Rond-point.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Carrefour_giratoire

Vroeger, en wslk nu nog, bestaan er in België nog ronde of ovale punten/pleinen waar zelfs nog de voorrang van rechts telt voor het verkeer rijdend rond het rond punt. Dan staat er geen verplicht voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) aan de "opritten" van het "rondpunt".

In het taalgebruik wordt nog altijd van rondpunt gesproken als het over een rotonde gaat en andersom.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/721/

Maar in de zin van het verkeersreglement is een rondpunt niet altijd een rotonde.
In de wegcode bestaat rondpunt of rond punt niet eens, geef maar in in de zoekfunctie, en geef dan eens rotonde in:
http://www.wegcode.be/zoek.php
Citaat:
2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.

D5 B1 B5

Laatst gewijzigd door Micele : 13 oktober 2009 om 12:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 13:22   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als je helemaal van de kaart wil geraken met een rotonde, moet je de magische rotondes in de UK hebben.

Het bijhorende verkeersbord.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be