Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
12 oktober 2009, 09:37 | #1 |
Minister-President
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
|
Franse rotondes
Het heeft me bijna een auto gekost eer ik het door had, maar de Fransen hebben een specifieke manier om een rotonde met een dubbel vak te nemen. Ze blijven links rijden op de rotonde tot vlak voor ze afdraaien, dan slaan ze opeens rechts in.
Ik betrap me erop dat ik nu ook zo begin te rijden, al was het maar omdat de autogebruikers anders toch de gewoonte hebben om in te voegen hoewel dat niet kan en ik dus hard in de remmen moet. Als je op zijn Frans rijdt, hoeft dat niet.
__________________
|
12 oktober 2009, 10:11 | #2 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
|
Citaat:
|
|
12 oktober 2009, 10:17 | #3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
|
Niks zo irritant dan egoïsten die een rotonde verlaten zonder te pinken
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army Bietan Jarrai |
12 oktober 2009, 11:11 | #4 |
Minister-President
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
|
Je mag dan wel niet rechts inhalen natuurlijk
__________________
|
12 oktober 2009, 11:11 | #5 |
Minister-President
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
|
90% van de weggebruikers dus?
__________________
|
12 oktober 2009, 11:22 | #6 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
|
Je haalt toch niet in maar blijft op uw kant rijden? Vorige week heb ik zo nog een ongeval zien gebeuren, op "de haring" in Aalst. Madam moest hoognodig van de binnenkant van de rotonde de afslag Ninove nemen. De wagen aan de buitenkant kon niet tijdig remmen en heeft ze ferm in de flank genomen waardoor ze met haar neus in de tegenovergestelde richting kwam te staan. Waarschijnlijk een die haar rijbewijs in Pakistan heeft gehaald en hier ingeruild voor een Belgisch... 't was zo eentje van ....ei doet "boem" me auto....toen ze wou uitleggen wat er gebeurd was. Zou haar hoofddoek haar het zicht naar rechts hebben belemmerd?
Laatst gewijzigd door lantjes : 12 oktober 2009 om 11:22. |
12 oktober 2009, 12:54 | #7 | |
Minister-President
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
|
Citaat:
__________________
|
|
12 oktober 2009, 13:30 | #8 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
|
Citaat:
Paul
__________________
|
|
12 oktober 2009, 14:02 | #9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
en diegene op de linkervak startend een dubbel rotonde oprijdt heeft altijd het voordeel van als eerste te kunnen invoegen achter het voorrangsverkeer op de rotonde, die komen namelijk van links , een beetje alert-vlottere bestuurder zal met weinig moeite en zonder hinderen of afsnijden naar rechts kunnen uitvoegen aan de 2e-3e 4e.. uitrit. Naargelang grootte van de klassieke rotonde sorteert men meestal links als men niet de eerste afslag neemt. Maar langzaam komen de turborotondes ook "in de mode" in Be: http://i1.tinypic.com/xm8k1w.jpg http://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2009 om 14:05. |
|
12 oktober 2009, 14:21 | #10 | |
Minister-President
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
|
Citaat:
__________________
|
|
12 oktober 2009, 14:29 | #11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
*soms worden er ook verhogingen aangebracht, lijkt zo op de jpg In Limburg is er onlangs eentje aangelegd op het kp N75/N78 Dilsen, werkt prima. Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2009 om 14:34. |
|
12 oktober 2009, 15:11 | #12 |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
|
Idd stukken veiliger. Ook in Brabant kanten van Eindhoven liggen er veel. Iedereen kan makkelijk zijn eigen baan volgen.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! |
12 oktober 2009, 15:30 | #13 | |
Minister-President
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
|
Citaat:
De Fransen lijken zich te gedragen alsof al hun dubbele rijvakrotondes turborotondes zijn. Als ze ooit hun rotondes allemaal zo aanleggen, denk ik dat ze dat snel gewoon zullen zijn.
__________________
|
|
12 oktober 2009, 15:31 | #14 |
Minister-President
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
|
Google Earth is nog niet mee
__________________
|
13 oktober 2009, 00:50 | #15 |
Minister
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
|
|
13 oktober 2009, 00:52 | #16 | |
Minister
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
|
Citaat:
|
|
13 oktober 2009, 02:05 | #17 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
Hier is een van die rotte Franse rotondes waar ge als ge niet goed oppast 5 accidenten kunt hebben op twee toerkes:
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
13 oktober 2009, 05:23 | #18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
|
Citaat:
Als je dus op een 4-armen rotonde naar links wil, dan neem je de binnenkant voor een halve toer, en nadat je de tweede uitrit voorbij bent, voeg je rechts in om de derde uitrit (de linkse vanaf je initiele inrit) te nemen. Dat heeft het voordeel dat je bijvoorbeeld de mensen die van rechts kwamen (tav je initiele richting) en die zelf rechts willen afdraaien (dus maar een kwartje van de rotonde gebruiken) niet stoort: die kunnen best de rotonde op en terug af terwijl jij aan de binnenkant draait. Als je zelf maar een "kwart" van de rotonde moet draaien, blijf je op de buitenkant natuurlijk. Beschouw de "buitenkant" van de rotonde een beetje zoals de invoeg en uitrij strook van een snelweg: je gaat daar enkel rijden om binnen te komen, of buiten te rijden. Wel goed je pinkers gebruiken, natuurlijk. Om bij anderen aan te sluiten, het is natuurlijk die die verandert van rijstrook die verantwoordelijk is voor een eventueel ongeluk he. Het zijn eerder de egoisten die op de buitenkant 3 toerkes maken die iedereen ambeteren. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 oktober 2009 om 05:26. |
|
13 oktober 2009, 12:20 | #19 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
|
Citaat:
Citaat:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...en_215.svg.png In Frankrijk noemt men een rotonde een Carrefour giratoire Citaat:
Vroeger, en wslk nu nog, bestaan er in België nog ronde of ovale punten/pleinen waar zelfs nog de voorrang van rechts telt voor het verkeer rijdend rond het rond punt. Dan staat er geen verplicht voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) aan de "opritten" van het "rondpunt". In het taalgebruik wordt nog altijd van rondpunt gesproken als het over een rotonde gaat en andersom. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/721/ Maar in de zin van het verkeersreglement is een rondpunt niet altijd een rotonde. In de wegcode bestaat rondpunt of rond punt niet eens, geef maar in in de zoekfunctie, en geef dan eens rotonde in: http://www.wegcode.be/zoek.php Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 13 oktober 2009 om 12:49. |
||||
13 oktober 2009, 13:22 | #20 |
Secretaris-Generaal VN
|
Als je helemaal van de kaart wil geraken met een rotonde, moet je de magische rotondes in de UK hebben.
Het bijhorende verkeersbord.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |