PDA

View Full Version : vakbondsgrap


pielewuiter
1 juni 2004, 08:37
waarom mogen vakbonden mensen doen geloven dat ze lid zijn en lidgeld betalen ?

wat gaat u doen om aan deze bedriegelijke praktijken een eind te maken .

Eric Verhulst
1 juni 2004, 10:43
Ja, en waarom wordt de vakbondspremie in de overheid door de overheid zelf betaald? (de helft van alle leden). En waarom krijgen de vakbonden 8% als vergoeding voor elke werkloze die ze via hun organisatie uit betalen ?

Gevolgen :
1. Beide komen dus neer op een massale subsidiering door de overheid.
(m.a.w. door onze belastingen en die van de bedrijven)
2. Vakbonden hebben er baat bij werklozen te hebben.
3. De overheid bekostigt de stakingskassen die de vakbonden dan in Luxemburg gaan spijzen.

Het Skill Effect
1 juni 2004, 11:12
Ja, en waarom wordt de vakbondspremie in de overheid door de overheid zelf betaald? (de helft van alle leden). En waarom krijgen de vakbonden 8% als vergoeding voor elke werkloze die ze via hun organisatie uit betalen ?

Gevolgen :
1. Beide komen dus neer op een massale subsidiering door de overheid.
(m.a.w. door onze belastingen en die van de bedrijven)
2. Vakbonden hebben er baat bij werklozen te hebben.
3. De overheid bekostigt de stakingskassen die de vakbonden dan in Luxemburg gaan spijzen.

1. Toon de volledige cijfers waaruit de verhoudingen blijken.

2. En childfocus heeft baat bij pedofielen! (anders verdwijnt het bestaansrecht van die vzw).

3. stakingskassen spijst men niet! :roll:

ingenious
1 juni 2004, 15:56
waarom mogen vakbonden mensen doen geloven dat ze lid zijn en lidgeld betalen ?

wat gaat u doen om aan deze bedriegelijke praktijken een eind te maken .

kunt ge dat eens uitleggen? ik heb geen idee waar ge het over hebt. zoals het daar staat zouden vakbonden aan niet-leden wijsmaken dat ze wel lid zijn en dat ze lidgeld betalen terwijl dit niet is? wat is daar in hemelsnaam het nut van? :?

pielewuiter
1 juni 2004, 16:32
waarom mogen vakbonden mensen doen geloven dat ze lid zijn en lidgeld betalen ?

wat gaat u doen om aan deze bedriegelijke praktijken een eind te maken .

kunt ge dat eens uitleggen? ik heb geen idee waar ge het over hebt. zoals het daar staat zouden vakbonden aan niet-leden wijsmaken dat ze wel lid zijn en dat ze lidgeld betalen terwijl dit niet is? wat is daar in hemelsnaam het nut van? :?

een vakbond is een feitelijk orgaan zonder enige vorm van juridische- of rechtspersoonlijkheid , men kan zich hier al de vraag stellen of een vakbond wel degelijk bestaat

gelet op het arrest van 14 mei 2001 door het arbeidshof te gent
is een vakbond niet handelingsbekwaam om een overeenkomst afsluiten met wat men noemt een vakbondslid .

niemand maar dan ook niemand heeft een ondertekend toetredingscontract met een vakbond waar dat in staat dat zij lidgeld betalen en wat daar tegenover staat

de centen die de mensen overmaken aan een vakbond is niet meer dan een syndicale bijdrage te vergelijken met een bijdrage aan 11 11 11 of broederlijk delen enz.. daarmee verwerft u ook geen rechten

een organisatie die aan miljoenen mensen laat uitschijnen dat zij een lidgeld betalen en daarvoor rechten verwerven is mijne inziens in overtreding met art. 496 van het strafwetboek
en dit onder het goedkeurend oog van heel politiek belgie

integenstelling met de werknemersorganisaties hebben de werkgeversorganisaties wel een juridische- en rechtspersoonlijkheid

Eric Verhulst
1 juni 2004, 16:48
Alhoewelijk ik geenszins betwist dat vakbonden hun bestaansrecht hebben, zeker vroeger, is dit toch wel behoorlijk kras. Ze hebben geen rechtspersonlijkheid en kunnen dus ook nooit verantwoordelijk gesteld worden, ook als breken ze de boel af. Ze zouden zelfs geen leden hebben. Dit is een aanfluiting van de rechtsstaat.
Het minimum dat kan geeist worden is dat ze zich organiseren als een vzw met sociaal doel. Dit kan trouwens gelden voor het meeste van de overheidsdiensten die perfect als vzw zouden kunnen werken (hetgeen ook de monopolies ervan zou kunnen opheffen en ze dus efficienter maken).

(Van Quickenborne : een ideetje om de overheid te privatiseren !)

Dit is des te krasser dat de werkgeversorganisaties wel een rechtpersoonlijkheid hebben. En als een kantine van de lokale voetbalclub (meestal een vzw) teveel begint te verkopen, wordt die gedwongen over te schakelen naar een commerciele vzw of vennootschap.

Ronin
1 juni 2004, 17:26
De vakbonden zijn een erkende organisatie en wees blij dat ze bestaan.
Zij hebben niet meer het bestaansrecht van vroeger (toen de werknemer volledig werd uitgebuit), maar dat is dan ook weer hun verdienste. Het werk dat zij doen is echt niet te onderschatten, ook al zullen de meesten hier er amper iets van merken.
Het lidgeld is geld dat gevraagd wordt voor de administratie, de stakerskas en de gerechtelijke bijstand die men ontvangt.
Je kan het even goed betaling van diensten noemen ipv lidgelden.

Vakbonden willen geen rechtpersoonlijkheid ter bescherming van hun doel en hun leden. Zij nemen steeds de verantwoordelijkheid, als individuen op bij misstappen. Maar als zij rechtspersoonlijkheid krijgen moeten zij hun ledenlijsten openbaar maken én hun boekhouding. Gevolg is dat een groot aantal mensen door de werkgever onder druk gaat gezet worden...lid van de vakbond is immers niet voor elke werkgever zo positief en er zijn er nog vele die van die mensen af willen.
Tevens ontneemt men op die manier de dreigkracht van de vakbond...als zij de boekhouding moeten openbaar maken, kan een werkgever immers uitrekenen hoe lang men in zijn of haar bedrijf kan staken, en zien of het haalbaar is. Of gewoon met verschillende bedrijven samen spannen om de vakbond zijn geldvoorraad te laten uitputten.
Ik denk dus niet dat dat de oplossing is.

Daarbij, iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar daden, men moet zich niet achter een organisatie verschuilen.

homer
2 juni 2004, 17:28
pielewuiterke,

begin je vraag een beetje beu te worden, vandaar zal ik trachten enkele scheve kronkels recht te trekken, een beetje tegen beter weten in, maar bon


- een vakbond is een feitelijke vereniging en dat is wel degelijk een bestaand gegeven, zoals ook een politieke partij of de eerste de beste duivenbond, toneelclub, biljartvereniging, kantklossersvriendenkring of vendelzwaaiersvennootschap... een feitelijke vereniging is. Velen daarvan worden ook gesubsidieerd door de gemeenten, via sport-, cultuur- en andere adviesraden.
Dit kadert uiteraard allemaal in het grondwettelijke recht van vereniging.

- in een van je vele andere - lichtjes enerverende postings rond dit onderwerp - maak je de vergelijking tussen een autoverzekering en het lidmaatschap van een vakbond, alsof je met de vakbond een contract afsluit, waarin tegenprestaties tegenover lidgeld bestaan. (trouwens een ongelukkige vergelijking, want de meeste verzekeringscontracten dekken niet wat je denkt dat ze zouden moeten dekken, maar dat is een andere discussie).
Wanneer je lid wordt van een vakbond (en dat geldt voor de meeste feitelijke verenigingen) krijg je de statuten. Indien dat het niet het geval is kan je die krijgen op eenvoudig verzoek. Door je lidmaatschap heb je recht op inspraak bij de besluitvorming van de feitelijke vereniging, in de vorm van bestuursverkiezingen, algemene vergaderingen, etc.

Je vergelijking met de autoverzekeringsmaatschappij gaat dus totaal de mist in. Zelf heb ik een contract met een autoverzekeringsmaatschappij afgesloten. Helaas heb ik geen enkele vorm van inspraak in het beleid van die maatschappij, anders kan ik je garanderen dat mijn polis stukken goedkoper zou zijn.
Overigens denk ik niet dat als ik besluit om met mijn wagen - in ware Rob Verreycken stijl - eerst herhaaldelijk over mijn vrouw te rijden, vervolgens de hond van mijn schoonmoeder ram, om ten slotte mijn voertuig te parkeren in de vitrine van het café waar ik net ben buitengesmeten omdat ik er drugs zat te dealen, ik op één of andere manier erin zal slagen om mijn verzekeringsmaatschappij te laten opdraaien voor de schade of voor mijn daden in 't cachot kan laten steken.

pielewuiter
2 juni 2004, 18:02
pielewuiterke,

begin je vraag een beetje beu te worden, vandaar zal ik trachten enkele scheve kronkels recht te trekken, een beetje tegen beter weten in, maar bon


- een vakbond is een feitelijke vereniging en dat is wel degelijk een bestaand gegeven,

ik heb 5 tegenpartijen op de arbeidsrechtbank
verzoekschrift
-een emanatie van het ministerie van arbeid
dagvaardingen
-een werkgeversorganisatie
-een compensatiefonds
-een autonoom overheidsbedrijf
-een uitzendkantoor

geef mij eens een controleerbaar antwoord
waaruit ik kan afleiden dat ik enig hulp van een vakbond kan afdwingen
LEES : AFDWINGEN
ervan uitgaande dat ik al jarenlang een syndicale bijdrage betaal .
ben enorm geintresseerd
alvast bedankt !