PDA

View Full Version : De blunders van de NMBS


Pagina's : 1 2 [3]

Vlaanderen_onafhankelijk
28 september 2012, 21:37
Stations afsluiten gaat ook helemaal tegen de filosofie in van de NMBS om de (grotere) stations meer te laten zijn dan zuiver plaatsen waar men op de trein stapt. De idee is dat, net zoals in Duitsland of Zwitserland, stations ook bezocht worden door mensen die niet de trein willen nemen, maar enkel iets nodig hebben.

Dan kan je nog steeds werken volgens het luchthavenprincipe. Een grote, open ruimte voor iedereen toegankelijk met diensten, horeca en winkels en de perronzone enkel toegankelijk maken voor passagiers en personeel.

groentje
28 september 2012, 22:04
Dan nog. Hoe ga je (bijvoorbeeld) Brussel-Zuid aanpassen? een afsluiting in het midden van de centrale gang? De zuidgang afsluiten? Het wordt een ramp om dan op tijd over te stappen, en het station als doorgangsmogelijkheid (er stappen nu heel wat mensen van de tram in de Fonsnylaan om doorheen de zuidgang naar de andere kant te gaan, en helemaal geen trein moeten hebben). Een station is bij uitstek een plaats om de barrière die de spoorweg vormt, te overwinnen als voetganger, denk bijvoorbeeld ook aan het station van Leuven, waar het station voor veel mensen dé manier is om van het centrum in Kessel-Lo te geraken.
Barrières zijn er al genoeg in een station, denk aan de (te smalle) trappen en roltrappen, de smalle tunnels onder de sporen, etc. Daar moet je echt niet nog eens poortjes gaan aan toevoegen, tenzij je verwacht dat iedereen een kwartier (of langer...) op voorhand aan het station gaat zijn, om op tijd in het station en op de perrons te geraken...

DewareJakob
30 september 2012, 15:09
De tijd van de stoomverwarming is al een tijdje voorbij hoor. De perslucht is er alleen voor het lossen van de remmen. Om een of andere reden nog altijd verplicht, alhoewel meestal elektropneumatisch geremd wordt. De perslucht dient dan alleen als fail-safe systeem.

Je weet inderdaad niets van treinen :-(:-(:-(

Zwitser
30 september 2012, 16:13
En waarom kunnen ze niet op onbemande stations? Die stations zijn net onbemand omdat er een kleiner passagiersverloop is en doorgaans hebben deze stations ook maar twee perronsporen. Daar moet men dan voldoende poortjes voorzien zodat een defect poortje geen probleem hoeft te zijn. En dan nog mobiele ploegen per regio die dit soort mankementjes oplossen.

In het VK en in Nederland heb je tegenwoordig poortjes bij de grotere stations. In het VK staat er bij de poortjes altijd een personeelslid, om personen die problemen hebben met de poortjes te helpen. Personen met vervoerbewijzen die niet compatible zijn met de poortjes bijvoorbeeld, zoals ik onlangs met mijn enkeltje Bern - Southampton.
Zowel bij de Londense Ondergrondse, als in London Waterloo heeft een personeelslid het poortje voor mij moeten openen.
En dan hebben we het nog niet over personen met een handicap...

Om die reden vindt je dus in Nederland en het VK geen poortjes op onbemande stations.


Hoe je het ook draait of keert, maar om alle - of toch minstens zoveel mogelijk - lijnen interessanter te maken voor de passagiers zou je het schorem er toch vanaf moeten houden zodat ze veiliger worden en tenzij je op alle risicotreinen in dit land enkele politiemensen (en dan nog zoals blijkt uit de vele verhalen van NMBS treinbegeleiders) kan zetten, zijn het afsluiten van de perrons de enige oplossing.

Zo kan men op langere termijn ook evolueren naar meer treinen met éénmansbediening.

Het probleem van schorem op de trein los je op door van zodra je er een op pakt die persoon ook effectief op te sluiten. Ons OV ingewikkelder maken omdat ons justitiessysteem niet werkt, omdat we het niet meer durven om asocialen echt te straffen op een manier die ook pijn doet is de verkeerde weg. Je hoeft niet elke trein door de politie te laten begeleiden. Wat je moet doen is de personen die je bij controle oppakt ook effectief opsluiten.

In Nederland, Duitsland en Zwitserlnd is overigens eenmansbediening al heel normaal. In Zwitserland is eenmansbediening op stoptreinen standaard. en dat zonder poortjes.

Schelfie
4 november 2012, 19:16
Nieuwste blunder van NMBS: Werkzaamheden uitvoeren tussen Mechelen en Leuven op de dag dat alle studenten naar Leuven vertrekken. Slim...

En dan vooral niets, maar dan ook niets verkondigen op hun site of whatever. Dat is nog het ergst van al...

lombas
4 november 2012, 19:40
Nieuwste blunder van NMBS: Werkzaamheden uitvoeren tussen Mechelen en Leuven op de dag dat alle studenten naar Leuven vertrekken. Slim...

En dan vooral niets, maar dan ook niets verkondigen op hun site of whatever. Dat is nog het ergst van al...

Het staat wel op Railtime. ;-)

Schelfie
4 november 2012, 19:42
Het staat wel op Railtime. ;-)

Serieus? Ik heb het niet echt gevonden moet ik toegeven.

groentje
4 november 2012, 22:03
Maar op de site van de NMBS was het wel zoeken... Nu, beste studenten, via de Luchthaven ben je het snelste.

Schelfie
4 november 2012, 22:07
Maar op de site van de NMBS was het wel zoeken... Nu, beste studenten, via de Luchthaven ben je het snelste.

Of het beste vervoermiddel in dit pokkenland: de auto. 1000 x zo aangenaam als het openbaar vervoer, en het marcheert tenminste.

Op de site van de NMBS zelf vond ik het inderdaad nergens...

lombas
4 november 2012, 22:38
Het spoor op de website van de NMBS loopt inderdaad dood. Het is genoteerd.

;-)

Scherven A. Mok
4 november 2012, 22:50
Het verschijnt nochtans al minstens een hele week op de displays en monitors in de stations en op de site als je de reisweg opvraagt staat er dat er werfinfo is voor 4 en 11 november.

lombas
5 november 2012, 08:29
Het verschijnt nochtans al minstens een hele week op de displays en monitors in de stations en op de site als je de reisweg opvraagt staat er dat er werfinfo is voor 4 en 11 november.

Inderdaad. Het werd ook aangekondigd via Metro en Belga en dus sommige kranten, maar het staat alleen nergens vermeld op de NMBS-site en dat betekent dat er toch ergens een foutje is ingeslopen...

Schelfie
5 november 2012, 08:46
Het verschijnt nochtans al minstens een hele week op de displays en monitors in de stations en op de site als je de reisweg opvraagt staat er dat er werfinfo is voor 4 en 11 november.

Ik kom normaal gezien niet in stations. Ik zocht op de site van de NMBS zelf, en daar stond het nergens opvallend.

lombas
7 november 2012, 07:32
Speciaal voor jou laten we echter de treinen deze zondag al wel rijden. :-)

Schelfie
7 november 2012, 09:25
Speciaal voor jou laten we echter de treinen deze zondag al wel rijden. :-)

Voor mij hoeft dat niet. ik moet naar Boom, en pak nooit de trein naar daar. Enkel nog om tot in Antwerpen Centrum te komen. Verder gebruik ik altijd mijn auto. :D

lombas
7 november 2012, 11:12
Voor mij hoeft dat niet. ik moet naar Boom, en pak nooit de trein naar daar. Enkel nog om tot in Antwerpen Centrum te komen. Verder gebruik ik altijd mijn auto. :D

Ik zal nog eens iets regelen... Puh!


;-)

Vlad
28 juli 2021, 05:41
Aantal digitale reclameborden in de stations gaat verviervoudigen (https://vrtnws.be/p.LN7MmKDXB). Dat vind ik een blunder. De reizigers slagen er niet meer in de aankondigingsborden te lezen en vinden de weg niet meer doordat ze de hele tijd worden afgeleid door reclame, omroepers, het lawaai van de medereizigers. Men gaat ze helemaal aan het handje tot in de juiste trein moeten leiden als er nog vier keer zoveel digitaal reclamegeflikker bijkomt. Misschien stijgt zelfs het aantal met de trein naar school gaande jongeren dat adhd heeft of een heel leven niet kan werken omdat het last heeft van 'prikkels'. Ik zou eerder digitale reclame verbieden in de stations. Overal trouwens.