PDA

View Full Version : MO : Braziliaanse halal-kippen voor Saudi-Arabië


Politics.be
19 mei 2012, 12:20
Da's me nog nooit overkomen: ik word geïnterviewd door een moslima in Francisco Beltrão voor de katholieke radio Anawim. De journaliste is een Braziliaanse die al van kindsbeen een gesluierde katholieke religieuze wou worden, maar ze mocht niet van thuis. Op latere leeftijd werd ze moslima en vandaag stapt ze als gesluierde vrouw het syndicaat van Fetraf binnen. Mediaviewer

Braziliaanse halal-kippenvleugels
Ik kijk even verbaasd op. We doen het interview voor de radio, maar nadien ontwikkelt zich een gesprek. Evenals Chapecó is Francisco Beltrão een stad en een streek met een grote concentratie aan kippenhouders, geïntegreerd in (= in de greep van) het productiesysteem van Sadia. Ik vertel haar over de export van kippen richting Afrika, hoe daardoor de plaatselijke economie in heel wat Afrikaanse landen kapot gemaakt wordt en hoe de positie van vrouwen ondermijnd wordt.

Gekke kippenziekte
In heel wat culturen zorgen de vrouwen voor de kippen. Als het feest is, is het kip, maar de vrouwen kunnen nu al sinds 1995 niet meer concurreren tegen de ingevroren kippenbillen van overzee. 1995: het begin van de Wereldhandelsorganisatie WTO, waarbij deze landen hun grenzen voor ingevroren kippenbillen uit Europa en Brazilië moesten openen. Ik vertel over de interessante documentaire 'De gekke kippenziekte', die deze perverse situatie uit de doeken doet.

Op haar beurt doet ze haar verhaal. Waarom ze moslima werd, maar vooral hoe vanuit Francisco Beltrão en Chapecó tonnen halalkippen geëxporteerd worden naar de Arabische landen: Saudi-Arabië, Iran, Irak, Egypte, Pakistan, etc. Maar omdat deze kippen zo 'rein' zijn, zijn de Japanners ook in deze kippen geïnteresseerd. Het gaat in beide gevallen om volledige kippen, al willen de Japanners eerder kleine kippen. Ook naar Rusland wordt veel halal geëxporteerd, maar dat zijn eerder onderdelen van de kip: billen, poten, ... . De kip als symbool van globalisering.

Heel wat moslims werken hier in de slachthuizen van Sadia. Regelmatig komt er ook strenge controle uit Saudi-Arabië, Egypte en andere landen.

Complicado
Ik bevraag haar even op die zogenaamde reinheid: “Ze mogen dan wel volgens halalprincipes geslacht zijn, maar hoe zit dat met het overvloedige hormonen- en antibioticagebruik in de Braziliaanse kippenhouderij? Is dat niet tegen halal?”

Ze knikt instemmend. 'Complicado', maar daar is niet veel aan te doen. De kippen moeten nu eenmaal snel groeien.


Bron: politics.be (http://www.politics.be/persmededelingen/32599/)

Johan Bollen
19 mei 2012, 13:51
Onduidelijk geschreven bericht, de naam 'persbericht' niet waardig mijns inziens.

Wat moet iemand doen om zijn woordbrouwsels de status 'persbericht' mee te geven? Ik herinner me een ander 'persbericht' op politics.be dat vol schrijffouten stond en daarbij niet anders dan als een anti moslim scheldtirade kon omschreven worden. Gezocht op het internet bleek dat 'persbericht' zowat exclusief op politics.be voor te komen. Zo ook met dit 'persbericht'.

Eigenaardig ook...een persbericht in de 'ik' persoon maar zonder ondertekenaar.

Men zou nog beginnen denken dat politics.be van populistisch rechtse strekking is.

Kallikles
19 mei 2012, 20:11
Onduidelijk geschreven bericht, de naam 'persbericht' niet waardig mijns inziens.

Wat moet iemand doen om zijn woordbrouwsels de status 'persbericht' mee te geven? Ik herinner me een ander 'persbericht' op politics.be dat vol schrijffouten stond en daarbij niet anders dan als een anti moslim scheldtirade kon omschreven worden. Gezocht op het internet bleek dat 'persbericht' zowat exclusief op politics.be voor te komen. Zo ook met dit 'persbericht'.

Eigenaardig ook...een persbericht in de 'ik' persoon maar zonder ondertekenaar.

Men zou nog beginnen denken dat politics.be van populistisch rechtse strekking is.

Hoe kom je daar nu bij? ;-)

eno2
20 mei 2012, 12:15
Interessant persbericht, maar het verdriet me dat er niet aangeduid is van wie.

Cynara Cardunculus
20 mei 2012, 12:42
Onduidelijk geschreven bericht, de naam 'persbericht' niet waardig mijns inziens.

Wat moet iemand doen om zijn woordbrouwsels de status 'persbericht' mee te geven? Ik herinner me een ander 'persbericht' op politics.be dat vol schrijffouten stond en daarbij niet anders dan als een anti moslim scheldtirade kon omschreven worden. Gezocht op het internet bleek dat 'persbericht' zowat exclusief op politics.be voor te komen. Zo ook met dit 'persbericht'.

Eigenaardig ook...een persbericht in de 'ik' persoon maar zonder ondertekenaar.

Men zou nog beginnen denken dat politics.be van populistisch rechtse strekking is.

Interessant persbericht, maar het verdriet me dat er niet aangeduid is van wie.

MO : http://www.mo.be/wereldblog/luc-vankrunkelsven/braziliaanse-halal-kippen-voor-saudi-arabie

zo links als maar kan zijn!

eno2
20 mei 2012, 12:47
MO : http://www.mo.be/wereldblog/luc-vankrunkelsven/braziliaanse-halal-kippen-voor-saudi-arabie

zo links als maar kan zijn!

Vandaar dat het mij interesseerde allicht. Waar vond je de link?

Het scheelde niet veel of ik begon ook te bloggen voor MO* vanuit El Hierro, maar ik zit veel te ver van de echte actie af in Spanje.

Cynara Cardunculus
20 mei 2012, 12:48
Vandaar dat het mij interesseerde allicht. Waar vond je de link?
Het scheelde niet veel of ik begon ook te bloggen voor MO* vanuit El Hierro, maar ik zit veel te ver van de echte actie af in Spanje.

ik kan de titel lezen, en google gebruiken. Straffe kost hé.

Moet ik er nu van uit gaan dat internet in El Hierro geen www.Google.be herkent? :roll:

roger verhiest
20 mei 2012, 12:52
MO : http://www.mo.be/wereldblog/luc-vankrunkelsven/braziliaanse-halal-kippen-voor-saudi-arabie

zo links als maar kan zijn!

Links heeft het blijkbaar ook moeilijk met "Halalkippen"

Cynara Cardunculus
20 mei 2012, 12:55
Links heeft het blijkbaar ook moeilijk met "Halalkippen"

Als Artisjok dat maar niet te weten komt!

roger verhiest
20 mei 2012, 12:59
Als Artisjok dat maar niet te weten komt!

Artisjokken zijn gelukkig voor hem, uiterst Halal : ik heb ze zelfs in Algerije leren eten...

eno2
20 mei 2012, 13:02
ik kan de titel lezen, en google gebruiken. Straffe kost hé.

Moet ik er nu van uit gaan dat internet in El Hierro geen www.Google.be herkent? :roll:

Ga uit waar je wil.:lol:

Ik verwacht dat een persbericht de eigenlijke bron vermeldt en niet Politics.be als bron.

De Brabander
20 mei 2012, 23:29
Links heeft het blijkbaar ook moeilijk met "Halalkippen"

Ik lig er elke nacht wakker van. :-P

De Brabander
20 mei 2012, 23:30
Maar ik ben een rechtse liberaal, hè !

zonbron
21 mei 2012, 05:02
Vandaar dat het mij interesseerde allicht. Waar vond je de link?

Kippenvleugeltjes ? :-P

Het scheelde niet veel of ik begon ook te bloggen voor MO* vanuit El Hierro, maar ik zit veel te ver van de echte actie af in Spanje.

Laat enkel dat geen belet zijn.

Eigenzinnig
22 mei 2012, 06:11
Onduidelijk geschreven bericht, de naam 'persbericht' niet waardig mijns inziens.

Wat moet iemand doen om zijn woordbrouwsels de status 'persbericht' mee te geven? Ik herinner me een ander 'persbericht' op politics.be dat vol schrijffouten stond en daarbij niet anders dan als een anti moslim scheldtirade kon omschreven worden. Gezocht op het internet bleek dat 'persbericht' zowat exclusief op politics.be voor te komen. Zo ook met dit 'persbericht'.

Eigenaardig ook...een persbericht in de 'ik' persoon maar zonder ondertekenaar.

Men zou nog beginnen denken dat politics.be van populistisch rechtse strekking is.

Dus alle artikelen die ook maar enigzins de 'heilige' religie bekritiseren zijn populistisch rechts ?

Men zou zowaar gaan denken dat de linksen hypocriete islamknuffelaars zijn...

Voor de rest is het artikel een rommeltje en moet er een bron vermeld worden..dit forum respecteert zijn eigen (copyright) regels niet..

roger verhiest
22 mei 2012, 15:53
Dus alle artikelen die ook maar enigzins de 'heilige' religie bekritiseren zijn populistisch rechts ?

Men zou zowaar gaan denken dat de linksen hypocriete islamknuffelaars zijn...

Voor de rest is het artikel een rommeltje en moet er een bron vermeld worden..dit forum respecteert zijn eigen (copyright) regels niet..

MO*, voluit Mondiaal Nieuws, is een Vlaams maandblad met een globale visie en een bijzondere aandacht voor de ontwikkelingslanden dat wordt uitgeven door de vzw Wereldmediahuis met hoofdzetel te Brussel.

Hoofdredacteur is Gie Goris, afgevaardigd bestuurder is Jan Lamers en de voorzitter van de raad van bestuur is Frank Beke.

[bewerken]Distributie

Het blad is los te koop en verkrijgbaar per abonnement. Abonnees van het weekblad Knack krijgen een gratis exemplaar bij hun abonnement. Het blad heeft een oplage van ± 120.000 exemplaren en een leesbereik van 219.600 lezers.[1]

[unquote)

Bron : wikipedia