PDA

View Full Version : Mohammad Yunus wint Nobelprijs voor de Vrede


Roodgrapje
13 oktober 2006, 11:24
De man van de Grameen Bank wint de prijs:
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/061013nobelvrede/index.shtml

Vreemd, want heel veel research toont aan dat micro-finance eigenlijk niet werkt en de armen armer maakt. Het leidt ook tot kinderarbeid, etc...

Dus weer een zeer controversiële winnaar dit jaar.

MARE
13 oktober 2006, 12:06
I never even heard of the wanker.

exodus
13 oktober 2006, 12:11
De Nobelprijzen zijn gecontroleerd door de elite. Niet verwonderlijk dus.

circe
13 oktober 2006, 12:46
Ze willen blijkbaar het schrijnend tekort aan moslimse nobelprijswinnaars wegwerken.

lezer
13 oktober 2006, 22:23
De man van de Grameen Bank wint de prijs:
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/061013nobelvrede/index.shtml

Vreemd, want heel veel research toont aan dat micro-finance eigenlijk niet werkt en de armen armer maakt. Het leidt ook tot kinderarbeid, etc...

Dus weer een zeer controversiële winnaar dit jaar.

Een voorbeeld?

Jozef Ostyn
14 oktober 2006, 08:53
Naar mijn aanvoelen één van de betere winnaars van de laatste jaren.

stab
14 oktober 2006, 08:56
Ze willen blijkbaar het schrijnend tekort aan moslimse nobelprijswinnaars wegwerken.Dat is ook een manier om de achterstand vd moslimwereld in te halen.
Perceptie is belangrijk.
Kijk maar naar het 'verlies' vh VB in A op 'bruine zondag'.

Kay_
14 oktober 2006, 09:15
Ze willen blijkbaar het schrijnend tekort aan moslimse nobelprijswinnaars wegwerken.

Ze kunnen het toch niet laten he. Alles wat niet in de rechtse visie past, daar zit een complot achter :roll:

Kpax
14 oktober 2006, 09:25
Ze willen blijkbaar het schrijnend tekort aan moslimse nobelprijswinnaars wegwerken.

Ze hebben er wel een genomen die onder conservatieve moslims allesbehalve populair is.

Kpax
14 oktober 2006, 09:26
Naar mijn aanvoelen één van de betere winnaars van de laatste jaren.

Inderdaad. Tegen de traditie in gaat de Nobelprijs voor de vrede deze keer naar iemand die het verdient.

Kpax
14 oktober 2006, 09:27
Vreemd, want heel veel research toont aan dat micro-finance eigenlijk niet werkt en de armen armer maakt. Het leidt ook tot kinderarbeid, etc...


Op welke planeet woon jij?

eno2
14 oktober 2006, 09:58
Mohammad Yunus wint Nobelprijs voor de Vrede

Is dat een rood grapje?
Zo'n communist...

eno2
14 oktober 2006, 09:59
I never even heard of the wanker.
You very well speak netherlands.

eno2
14 oktober 2006, 10:00
De man van de Grameen Bank wint de prijs:
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/061013nobelvrede/index.shtml

Vreemd, want heel veel research toont aan dat micro-finance eigenlijk niet werkt en de armen armer maakt. Het leidt ook tot kinderarbeid, etc...

Dus weer een zeer controversiële winnaar dit jaar.

Dus weer een zeer controversiële commentaar dit jaar...

Jozef Ostyn
14 oktober 2006, 10:05
Inderdaad. Tegen de traditie in gaat de Nobelprijs voor de vrede deze keer naar iemand die het verdient.

Ik vrees dat ik het eens moet zijn met u ivm die "traditie".

alharb
14 oktober 2006, 14:06
Ze willen blijkbaar het schrijnend tekort aan moslimse nobelprijswinnaars wegwerken.Volgens de VRT gingen 97% van zijn kredieten naar vrouwen, ik kan me niet voorstellen dat je je daar populair mee maakt in een moslimland als Bangladesh...

Ik ken zelf niet veel van economie, kan iemand me aub uitleggen waarom iemand armer zou worden van dergelijke kredieten ?

kelt
14 oktober 2006, 14:35
Naar mijn aanvoelen één van de betere winnaars van de laatste jaren.

inderdaad........


Die man heeft reeds vanaf 1974 een probleem geidentificeerd,bestudeerd,een mogelijke oplossing geformuleerd EN geimplementeerd....


Fascinerend is de "grootschalige kleinschaligheid" van zijn model ("Zaai grote aantallen kredietjes van klein geld" uit voor kleine mensen).

Dit is geheel in tegenstelling met het "normale" model van "kleinschalige grootschaligheid" ("zaai op kleine schaal enorme bedragen uit" voor "strukturen en organisaties")......

Basy Lys
14 oktober 2006, 20:31
Ik wil echt graag geloven dat het iets bijdraagt, maar tussen 1990 en 2005 was de inkomensgroei in Bangladesh slechts een vierde van die in China.

Het microcredit lijkt wel bijgedragen te hebben tot de "empowerment" van de vrouw, wat op zich al een grote verdienste is, zeker onder een zo vrouwonvriendelijke ideologie.

Kpax
14 oktober 2006, 21:05
Ik wil echt graag geloven dat het iets bijdraagt, maar tussen 1990 en 2005 was de inkomensgroei in Bangladesh slechts een vierde van die in China.

Het microcredit lijkt wel bijgedragen te hebben tot de "empowerment" van de vrouw, wat op zich al een grote verdienste is, zeker onder een zo vrouwonvriendelijke ideologie.

Microcredit werkt maar het is geen wondermiddel. Het grootste probleem in landen als Bangladesh is corruptie en bureaucratie. Dat zijn meestal de grootste remmen op de economische groei. In India heeft men in de jaren 90 de bureaucratie massaal gereduceert, en wat zie je, opeens groeit de economie ook dar, en in tien jaar tijd halveert men er de armoede.

Zie microcredit dan ook eerder als een manier om armen in landen waar de overheid echt alles fout doet toch een kans te geven.

kelt
15 oktober 2006, 09:24
Microcredit werkt maar het is geen wondermiddel. Het grootste probleem in landen als Bangladesh is corruptie en bureaucratie. Dat zijn meestal de grootste remmen op de economische groei. In India heeft men in de jaren 90 de bureaucratie massaal gereduceert, en wat zie je, opeens groeit de economie ook dar, en in tien jaar tijd halveert men er de armoede.

Zie microcredit dan ook eerder als een manier om armen in landen waar de overheid echt alles fout doet toch een kans te geven.
Het grote probleem is NIET de bureaucratie en corruptie in Bangladesh.De overheid in Bangladesh is allesbehalve "onbekwaam" te noemen....

Het grote probleem is de immense overbevolking,die gewoon alle schaarse middelen aan onderwijs,gezondheidszorg,sociale bijstand opslokt zodra ze beschikbaar zijn.Welke immense economie zou men eigenlijk moeten opbouwen om meer als 100 miljoen mensen te helpen....,juist iets "Japans" of "Duits"...niet realistisch denk ik,voor Bangladesh.... :-o

Ondanks dit echte probleem slaagt Bangladesh er toch maar in vrijwel al zijn basisvoedsel zelf te producereen (het is inderdaad geen vetpot,maar rijst met rijst en......rijst :| )



Zolang door maatschappelijke omwentelingen het "fokbeleid" niet radikaal omgedraaid wordt,in Bangladesh en elders,is er geen echte hoop dat het land meer kan doen dan "overleven"........en zijn die micro-kredieten het enige praktische hulpmiddel.

Basy Lys
15 oktober 2006, 11:30
...niet realistisch denk ik,voor Bangladesh.... :-o
Waarom niet?

kelt
15 oktober 2006, 14:15
Waarom niet?

Beide "lichtende voorbeelden",Japan en Duitsland hebben dik 150 jaar gewerkt aan hun economische en technologische suprematie,en beide landen zijn bovendien minstens 1 keer door een allesvernietigende catarsis gegaan die DWONG te verfijnen,verbeteren,versnellen,ideen te dumpen,nieuwe te aanvaarden.......


Beide landen bezitten ook een bevolking die "het maken van dingen" in zich hebben.Ik heb er geen verklaring voor hoe dat zo komt,we kunnen alleen maar vaststellen dat zelfs "oude" Duitse en Japanse dingen,of het nu om wapens of om gebruiksvoorwerpen gaat zeer gewaardeerd worden.Een ambachsman.....of een industrieel,kon ook zeer lang geleden pas overgaan tot aanmaak van iets als zijn leefomgeving stimulerend geweest was......en dat geldt nog steeds!


Ik spreek hier dus over geschiedenis en cultuur...... :|


Hoe zou Bangladesh in 30 jaar kunnen doen wat andere landen in 150 jaar ,of zelfs langer,presteren......

en nog eens....een verpletterend grote bevolking VOORDAT er een bijpassend sociaal en economisch weefsel is,dat helpt de dingen niet vooruit :|

Jozef Ostyn
15 oktober 2006, 15:15
Ik wil echt graag geloven dat het iets bijdraagt, maar tussen 1990 en 2005 was de inkomensgroei in Bangladesh slechts een vierde van die in China.

Het microcredit lijkt wel bijgedragen te hebben tot de "empowerment" van de vrouw, wat op zich al een grote verdienste is, zeker onder een zo vrouwonvriendelijke ideologie.

Bangladesh kampt met zeer grote problemen (corruptie, politieke instabiliteit, overbevolking, natuurrampen, enz.). Dat het micro-krediet niet al deze problemen oplost is een feit. Maar het levert toch een significante positieve bijdrage. En dat is meer dan verdienstelijk.

Kpax
15 oktober 2006, 15:33
Hoe zou Bangladesh in 30 jaar kunnen doen wat andere landen in 150 jaar ,of zelfs langer,presteren......


In de jaren 50 waren er twee landjes in Oost Azië die door de wereld als zo goed als verloren beschouwd werden. Die twee landen hoorden bij de armste van de wereld. Met de gezondheid was het er slecht gesteld, de levenstandaard was laag. Er werd volop honger geleden.

In de jaren 50 dacht men in de wereld dat deze twee landen, Taiwan, en Zuid Korea, minder toekomstkansen hadden dan Afrika. Afrika had tenminsten veel natuurlijke hulpbronnen.

De heel wereld heeft spectaculair ongelijk gekregen. Vandaag is de bevolking van zowel Zuid Korea als Taiwan behoorlijk welvarend.

Hoe men dat voor elkaar gekregen heeft? Heel eenvoudig: Economische vrijheid. Hoe meer de economie vrij is, hoe sneller hij groeit. Het wordt keer op keer weer bewezen.

Bierke
15 oktober 2006, 15:35
Goed van die man, eindelijk eens een moslim die het goeie voorbeeld geeft, nl. SYMPATHIE uitstraalt, met z'n medemens inzit en niet naar zichzelf kijkt !

eno2
16 oktober 2006, 08:59
De Boudewijnstichting vond Yunis en microkrediet fantastisch, gaf Yunus een prijs, en begon ook met microkrediet.
Algauw bleek dat in België voor 3/4 een mislukking.
Hier moet je een uitstekende vorming hebben en een hoog krediet, voor je aan iets met enige hoop op succes kan beginnen, als je al de toelating krijgt...

netslet
16 oktober 2006, 19:52
De meerderheid hier lijkt mij een voorstander van Yunus en zijn Grameen Bank.

Mag ik hieruit afleiden dat men volgend scenario als bewonderenswaardig aanschouwt?

De Grameen Bank wil mij 2000 Taka's lenen tegen 20% intrest. De Grameen Bank plaatst mij in een 'cell' samen met 4 andere personen die geld leenden van de Grameen Bank. Zelfs als ik mijn lening afbetaald heb, mag ik niet opnieuw lenen bij de Grameen Bank. Eerst moeten de 4 andere personen ook hun lening afbetalen. Het is toch niet al te moeilijk om in te beelden tot welke situaties dit zoal kan leiden? Op zijn minst een immense sociale druk.

Ook verplicht de bank mij om bepaalde eden te zweren, die niet alleen over mezelf handelen, maar ook over mijn hele familie. Ik wordt verplicht om aan wekelijkse fysieke oefeningen-sessies mee te doen en moet ik ook meelopen in parades waar ik de visie van de Grameen Bank moet bezingen. Een van de refreinen luidt: "We zullen collectief deelnemen aan alle sociale activiteiten"

Tevens wordt ik sterk aangemaand om mijn kinderen naar door de Grameen Bank goedgekeurde scholen te sturen.

Ook het vermelden waard is dat meer dan negentig procent van het kapitaal van de Grameen Bank bestaat uit overheidssubsidiëring.

Ik persoonlijk vind niet dat een als bank vermomd staats-gesteund indoctrinair piramide-spel een nobelprijs waard is.

schaduwrijk
16 oktober 2006, 20:04
Enkele voorwaarden mogen wel als je iemand geld leent vind ik.

kunstenaar
16 oktober 2006, 22:54
Ze willen blijkbaar het schrijnend tekort aan moslimse nobelprijswinnaars wegwerken.

Wat een lullige, bekrompen en achterlijke reactie is me dat nu!

Er is dan iemand die er via een financieringssysteem (met zijn voor en zijn tegens) voor zorgt dat die mensen in hun eigen onderhoud kunnen voorzien en dan begin je te melken over moslims?

Je wil ze niet hier, wel de beste manier om te vermijden dat mensen naar Europa komen is er voor te zorgen dat ze in eigen land een inkomen hebben, hun kinderen naar school kunnen sturen en eten op tafel hebben.

Ik sta open voor ieders politieke mening. Maar de bekrompenheid van heel wat (VB) forumleden stuit me toch regelmatig tegen de borst.
Of denken jullie echt dat je deel uitmaakt van een soort "Herrenvolk"? Uit jullie uitspraken valt dit absoluut niet op te maken.

Dr. Strangelove
17 oktober 2006, 12:48
Wat een lullige, bekrompen en achterlijke reactie is me dat nu!

Er is dan iemand die er via een financieringssysteem (met zijn voor en zijn tegens) voor zorgt dat die mensen in hun eigen onderhoud kunnen voorzien en dan begin je te melken over moslims?

Je wil ze niet hier, wel de beste manier om te vermijden dat mensen naar Europa komen is er voor te zorgen dat ze in eigen land een inkomen hebben, hun kinderen naar school kunnen sturen en eten op tafel hebben.

Ik sta open voor ieders politieke mening. Maar de bekrompenheid van heel wat (VB) forumleden stuit me toch regelmatig tegen de borst.
Of denken jullie echt dat je deel uitmaakt van een soort "Herrenvolk"? Uit jullie uitspraken valt dit absoluut niet op te maken.
Ik heb hier eigenlijk niets aan toe te voegen, maar het mag er gerust twee keer staan.

lezer
17 oktober 2006, 21:45
De meerderheid hier lijkt mij een voorstander van Yunus en zijn Grameen Bank.

Mag ik hieruit afleiden dat men volgend scenario als bewonderenswaardig aanschouwt?

De Grameen Bank wil mij 2000 Taka's lenen tegen 20% intrest. De Grameen Bank plaatst mij in een 'cell' samen met 4 andere personen die geld leenden van de Grameen Bank. Zelfs als ik mijn lening afbetaald heb, mag ik niet opnieuw lenen bij de Grameen Bank. Eerst moeten de 4 andere personen ook hun lening afbetalen. Het is toch niet al te moeilijk om in te beelden tot welke situaties dit zoal kan leiden? Op zijn minst een immense sociale druk.

Ook verplicht de bank mij om bepaalde eden te zweren, die niet alleen over mezelf handelen, maar ook over mijn hele familie. Ik wordt verplicht om aan wekelijkse fysieke oefeningen-sessies mee te doen en moet ik ook meelopen in parades waar ik de visie van de Grameen Bank moet bezingen. Een van de refreinen luidt: "We zullen collectief deelnemen aan alle sociale activiteiten"

Tevens wordt ik sterk aangemaand om mijn kinderen naar door de Grameen Bank goedgekeurde scholen te sturen.

Ook het vermelden waard is dat meer dan negentig procent van het kapitaal van de Grameen Bank bestaat uit overheidssubsidiëring.

Ik persoonlijk vind niet dat een als bank vermomd staats-gesteund indoctrinair piramide-spel een nobelprijs waard is.

Als individualist zou ik daar inderdaad problemen mee hebben.
Anderzijds is het een vrij wederzijds engagement dat je met een groepje aangaat, je weet waar je aan begint.
Ik heb een grote hekel aan 'opvoedkundige' projecten voor volwassen mensen, maar vele armen hebben dat daar blijkbaar wel nodig als houvast.
Grameen is geen liefdadigheidsinstelling, het systeem garandeert een terugbetalingspercentage waar elke gewone bank jaloers op is.
Ik weet niet of men een economisch rendabele bank zou kunnen runnen voor deze doelgroep zonder dergelijke voorwaarden. Hoewel meelopen in parades daar natuurlijk niet bijhoort.
Het kan dus zeker beter (en dat bestaat ook: er zijn vele nieuwe microkredietinstellingen ontstaan, zonder 'opvoedkundige voorwaarden'), maar 'liefdadigheid' heeft ook zo zijn schaduwkanten.

netslet
17 oktober 2006, 22:14
Als individualist zou ik daar inderdaad problemen mee hebben.
Anderzijds is het een vrij wederzijds engagement dat je met een groepje aangaat, je weet waar je aan begint.
Ik heb een grote hekel aan 'opvoedkundige' projecten voor volwassen mensen, maar vele armen hebben dat daar blijkbaar wel nodig als houvast.
Grameen is geen liefdadigheidsinstelling, het systeem garandeert een terugbetalingspercentage waar elke gewone bank jaloers op is.
Ik weet niet of men een economisch rendabele bank zou kunnen runnen voor deze doelgroep zonder dergelijke voorwaarden. Hoewel meelopen in parades daar natuurlijk niet bijhoort.
Het kan dus zeker beter (en dat bestaat ook: er zijn vele nieuwe microkredietinstellingen ontstaan, zonder 'opvoedkundige voorwaarden'), maar 'liefdadigheid' heeft ook zo zijn schaduwkanten.

Een vrij wederzijds engagement stopt met vrij te zijn wanneer mensen die geen direct verband met het engagement hebben er ook nadeel van ondervinden. Moest ik een contract tekenen met mijn bank, dan heeft die bank nog steeds geen recht om gedragingen vast te stellen waar anderen buiten ikzelf aan moeten voldoen zoals mijn kinderen, mijn familie etc.

Dat hoge terugbetalingspercentage geldt trouwens enkel voor de betaling van een volledige 'cell' en wel enkel voor eerste-keer leningen.

De Grameen Bank is trouwens niet rendabel op zichzelf. Minder dan 5% van het kapitaal van de bank komt uit uitbetalingen van bedrijven en personen. De rest zijn subsidies of onder de marktprijs afgesloten leningen verkregen van de staat of ngo's.

Dit zijn interessante artikels over de Grameen Bank:

The Micro-Credit Cult (http://mises.org/freemarket_detail.asp?control=215&sortorder=articledate)

Microcredit Meltdown (http://www.mises.org/story/337)

lezer
17 oktober 2006, 22:37
Een vrij wederzijds engagement stopt met vrij te zijn wanneer mensen die geen direct verband met het engagement hebben er ook nadeel van ondervinden. Moest ik een contract tekenen met mijn bank, dan heeft die bank nog steeds geen recht om gedragingen vast te stellen waar anderen buiten ikzelf aan moeten voldoen zoals mijn kinderen, mijn familie etc.

Dat hoge terugbetalingspercentage geldt trouwens enkel voor de betaling van een volledige 'cell' en wel enkel voor eerste-keer leningen.

De Grameen Bank is trouwens niet rendabel op zichzelf. Minder dan 5% van het kapitaal van de bank komt uit uitbetalingen van bedrijven en personen. De rest zijn subsidies of onder de marktprijs afgesloten leningen verkregen van de staat of ngo's.

Dit zijn interessante artikels over de Grameen Bank:

The Micro-Credit Cult (http://mises.org/freemarket_detail.asp?control=215&sortorder=articledate)

Microcredit Meltdown (http://www.mises.org/story/337)

Bedankt voor de info, ik zal het zeker eens bekijken.