PDA

View Full Version : Bush roept op tot nieuwe regering voor Cuba


Bluelagune
14 januari 2004, 13:06
e Amerikaanse president George W. Bush heeft maandag de 33 deelnemende regeringsleiders en staatshoofden die deelnemen aan de top van Amerikaanse landen opgeroepen samen "te werken aan een snelle en vredige overgang in Cuba". "Voor dictatuur is geen ruimte in de Amerika's en wij moeten allen werken aan een snelle en vredige overgang in Cuba", aldus Bush.

De Cubaanse president Fidel Castro is het enige staatshoofd van de Amerikaanse landen die niet op de top was uitgenodigd, omdat het communistische eiland sinds zijn uitsluiting van de Organisatie van Amerikaanse Staten in 1962 geen deel meer uitmaakt van het Amerikaanse systeem.

Bush riep in herinnering dat "wij in de voorgaande topbijeenkomsten hebben besloten dat de democratie de enige legitieme regeringsvorm is op dit halfrond en dat de bevolking van de Amerikaanse landen de verplichting draagt deze te steunen en te verdedigen."

Mustapha
14 januari 2004, 13:50
Bush hoeft niet te roepen.
Bush moet zwijgen.

Bluelagune
14 januari 2004, 17:32
Bush hoeft niet te roepen.
Bush moet zwijgen.


En hij zal dat zeker doen want de grote Taliban-leider mustapha heeft gesproken :lol:

dejohan
14 januari 2004, 17:57
Heeft Bush nu nog altijd niet door dat een democratie enkel en alleen kan ontstaan in periodes van politieke stabiliteit? Een beetje roeren in de politiek van Cuba zal niet echt helpen.

Spelev
14 januari 2004, 19:54
Onzen Bush gaat het ook een vredelievend aanpakken. :lol:

boer_bavo
14 januari 2004, 23:24
Ik begrijp niet dat de Cubanen zelf niet om meer democratie vragen. Ze hebben wel ervaring, zeker op lokaal vlak met een vorm van democratie (zolang ze binnen het systeem van de communistische partij past). Volgens mij zijn de belangrijkste redenen dat de burgers "dom" gehouden worden: internet mag niet, naar het buitenland gaan mag niet.

Anderzijds denk ik ook dat de handelsboycott een negatief effect heeft. Volgens mij zal een vrijere handel de druk op het regime om iets te veranderen vergroten.

democratsteve
15 januari 2004, 00:38
Bush hoeft niet te roepen.
Bush moet zwijgen.
Dat dacht ik ook!!

Mijnheer Bluelagune, ik zal u eens iets vertellen.
Als het over lessen in democratie gaat, kan de heer Bush maar beter z’n onnozele kop houden!! Weet je waarom? Ik zal even uw geheugen opfrissen.
Een van de grondvesten van een democratie is dat de leider verkozen is door het volk.
Bush is niet verkozen door z’n volk, hij is BENOEMD door een stel rechters. Heel het verhaal over het gesjoemel met de telling van de stemmen ga ik niet opnieuw boven halen, da’s ondertussen common knowledge en het is bovendien irelevant in deze.
Want wel relevant is;
a) Rechter Scalia – iemand die met verve een Nazicommandant zou neerzetten in een oorlogsfilm, doch dit volledig ter zijde – is de vader van van een van de kerels die voor het advocatenbureau werkt dat Bush bij het Hof verdedigde. b) De vrouw van Clarence Thomas, een andere rechter van het Hof, werkt voor de Heritage Foundation ( een ultra-conservatieve denktank) en was op het ogenblik dat haar man naar Gore’s advocaten aan het luisteren was, al kandidaten aan het selecteren voor de regering Bush!
Dus! Niet alleen is Bush niet verkozen door z’n volk, wat op zich al een verkrachting van de democratie is, hij is bovendien op de troon gezet door een gerechtshof waarvan de familiebanden nogal wat wenkbrauwen doen fronzen.
Rechter J.P Stevens merkte nadien bitter op: “ We mogen dan misschien wel nooit te weten komen wie de presidentsverkiezingen 2000 heeft gewonnen, één ding is zeker, we weten wel wie heeft verloren. De burgers van Amerika. Die zijn vandaag het vertrouwen kwijt in de rechter als de onafhankelijke hoeder van ons rechtsysteem.”

Trouwens, we krijgen nu toch weer een mooi beeld van wat oort “democraat” Bush is. Iedereen is uitgenodigd, behalve een vertegenwoordiger van Cuba.
Zo was het ook al in ’59. Nixon wou Castro niet eens spreken. Het enige wat Castro tot dan toe had gedaan, was door middel van revolutie een dictatuur omverwerpen. Castro wou Nixon op de hoogte brengen van z'n plannen over hoe hij Cuba zag in de toekomst, en stelde zich bovendien zeer welwillig op. Hij was bereid te luisteren naar Nixon's point of vieuw en ernstig te praten over de relaties tussen de VS en Cuba.
Van genationaliseerde Amerikaanse bedrijven was nog geheel geen sprake in die periode. Maar het mocht baten. En zo is het nu al bijna 50 jaar en niets is veranderd. De enige "betrekkingen" die de VS sindsdien met Cuba heeft gehad bestonden uit militaire aanvallen en een paar moordaanslagen op Castro.
Als je een staat niet eens de kans wil geven op diplomatische betrekkingen, hoe kan je dan ooit vrede bereiken. Hij wil zo graag Cuba de les spellen, maar tegen wie gaat hij dat doen als hij niemand van Cuba heeft uitgenodigd op z’n top?
Dat Cuba geen democratie is wil ik best onderschrijven, maar kom niet vertellen dat Amerika dat wél is, want dan maak je jezelf belachelijk, net als Bush steeds doet.

boer_bavo
15 januari 2004, 10:15
Had al Gore door de rechters gekozen geweest, had je hier hetzelfde kunnen schrijven. Feit is dat niet enkel de president veel macht heeft, maar vooral ook het congres en de senaat. En juist daar doen de republikeinen het beter en beter.
Blijkbaar stemmen de Amerikanen dus liever op die republikeinen. En dat is perfect democratisch.

JoeQpublic
15 januari 2004, 13:12
Bush riep in herinnering dat
"wij in de voorgaande topbijeenkomsten hebben besloten dat de democratie de enige legitieme regeringsvorm is op dit halfrond en dat de bevolking van de Amerikaanse landen de verplichting draagt deze te steunen en te verdedigen." walgelijk!
dat net een president van de VS zoiets durft beweren is echt schandalig!

De States hebben gans Midden- en Zuid-Amerika al jaar en dag als hun speeltuin gebruikt: gaande van Pinochet, de Contra's in Nicaragua, de oorlog die de Marines voor rekening van de United Fruit Company uitvochten, invallen in Panama en Grenada, het hele controversiële "war on drugs" verhaal in Columbia, de School of America's waar folteraars en dictators hun vuile truuks leerden, het Varkensbaai-incident tot de recente poging tot staatsgreep in Venezuela...

democratie? tienduizenden kleine boeren, vakbondsleden en gewone burgers die streefden voor vrijheid beg to differ...
ze werden gefolterd, opgesloten zonder proces of simpelweg vermoord door in het beste geval door de Amerikanen opegeleide beulen of met Amerikaanse dollars betaalde wapens, in de slechtste gevallen zijn het de VS zelf die bloed aan hun handen hebben kleven.

ok, USA-fans, laat de tegenargumenten maar komen: hoeveel doden heeft Castro op z'n geweten? hoe veel hebben de narcotrafficantes in Cuba te zeggen? wat zijn de misdaadcijfers op dat communistisch eiland? :lol:
Weerleg ook gerust de eerder aangehaalde crapuulstreken van de yankees. Ik wacht geduldig af...

democratsteve
15 januari 2004, 17:06
Had al Gore door de rechters gekozen geweest, had je hier hetzelfde kunnen schrijven. Feit is dat niet enkel de president veel macht heeft, maar vooral ook het congres en de senaat. En juist daar doen de republikeinen het beter en beter.
Blijkbaar stemmen de Amerikanen dus liever op die republikeinen. En dat is perfect democratisch.

Tuurlijk had ik hier dan hetzelfde geschreven.
Feit blijft dat niet het volk, maar enkele rechters de president hebben verkozen. En dat is dus niet "perfect democratisch".

Xenon
15 januari 2004, 19:18
Had al Gore door de rechters gekozen geweest, had je hier hetzelfde kunnen schrijven. Feit is dat niet enkel de president veel macht heeft, maar vooral ook het congres en de senaat. En juist daar doen de republikeinen het beter en beter.
Blijkbaar stemmen de Amerikanen dus liever op die republikeinen. En dat is perfect democratisch.

Tuurlijk had ik hier dan hetzelfde geschreven.
Feit blijft dat niet het volk, maar enkele rechters de president hebben verkozen. En dat is dus niet "perfect democratisch".

Het gaat er in ieder geval democratischer aan toe dan hier: Ons staatshoofd is aan de macht gekomen door "vaginaal toeval" en hij benoemt onze premier.

mad_drone
15 januari 2004, 20:01
Tuurlijk had ik hier dan hetzelfde geschreven.
Feit blijft dat niet het volk, maar enkele rechters de president hebben verkozen. En dat is dus niet "perfect democratisch".

Het gaat er in ieder geval democratischer aan toe dan hier: Ons staatshoofd is aan de macht gekomen door "vaginaal toeval" en hij benoemt onze premier.

alsof hij nog steeds zelf kiest wie die wordt.

Pelgrim
15 januari 2004, 21:06
Ons staatshoofd is aan de macht gekomen door "vaginaal toeval"

:lol:

En het is nog waar ook... :cry:

Xenon
16 januari 2004, 12:30
Het gaat er in ieder geval democratischer aan toe dan hier: Ons staatshoofd is aan de macht gekomen door "vaginaal toeval" en hij benoemt onze premier.

alsof hij nog steeds zelf kiest wie die wordt.

De rol van de kiezer is hier in elk geval nog een stuk kleiner dan in de VSA.

mad_drone
16 januari 2004, 14:11
alsof hij nog steeds zelf kiest wie die wordt.

De rol van de kiezer is hier in elk geval nog een stuk kleiner dan in de VSA.

dat betwijfel ik. ik denk dat de impact van een stem bij ons groter is hier.

TomB
16 januari 2004, 15:22
De rol van de kiezer is hier in elk geval nog een stuk kleiner dan in de VSA.

dat betwijfel ik. ik denk dat de impact van een stem bij ons groter is hier.

Hangt ervan af. De twee systemen vallen niet te vergelijken op dat punt.

Bluelagune
16 januari 2004, 20:52
Bush hoeft niet te roepen.
Bush moet zwijgen.
Dat dacht ik ook!!

Mijnheer Bluelagune, ik zal u eens iets vertellen.
Als het over lessen in democratie gaat, kan de heer Bush maar beter z’n onnozele kop houden!! Weet je waarom? Ik zal even uw geheugen opfrissen.
Een van de grondvesten van een democratie is dat de leider verkozen is door het volk.
Bush is niet verkozen door z’n volk, hij is BENOEMD door een stel rechters. Heel het verhaal over het gesjoemel met de telling van de stemmen ga ik niet opnieuw boven halen, da’s ondertussen common knowledge en het is bovendien irelevant in deze.
Want wel relevant is;
a) Rechter Scalia – iemand die met verve een Nazicommandant zou neerzetten in een oorlogsfilm, doch dit volledig ter zijde – is de vader van van een van de kerels die voor het advocatenbureau werkt dat Bush bij het Hof verdedigde. b) De vrouw van Clarence Thomas, een andere rechter van het Hof, werkt voor de Heritage Foundation ( een ultra-conservatieve denktank) en was op het ogenblik dat haar man naar Gore’s advocaten aan het luisteren was, al kandidaten aan het selecteren voor de regering Bush!
Dus! Niet alleen is Bush niet verkozen door z’n volk, wat op zich al een verkrachting van de democratie is, hij is bovendien op de troon gezet door een gerechtshof waarvan de familiebanden nogal wat wenkbrauwen doen fronzen.
Rechter J.P Stevens merkte nadien bitter op: “ We mogen dan misschien wel nooit te weten komen wie de presidentsverkiezingen 2000 heeft gewonnen, één ding is zeker, we weten wel wie heeft verloren. De burgers van Amerika. Die zijn vandaag het vertrouwen kwijt in de rechter als de onafhankelijke hoeder van ons rechtsysteem.”

Trouwens, we krijgen nu toch weer een mooi beeld van wat oort “democraat” Bush is. Iedereen is uitgenodigd, behalve een vertegenwoordiger van Cuba.
Zo was het ook al in ’59. Nixon wou Castro niet eens spreken. Het enige wat Castro tot dan toe had gedaan, was door middel van revolutie een dictatuur omverwerpen. Castro wou Nixon op de hoogte brengen van z'n plannen over hoe hij Cuba zag in de toekomst, en stelde zich bovendien zeer welwillig op. Hij was bereid te luisteren naar Nixon's point of vieuw en ernstig te praten over de relaties tussen de VS en Cuba.
Van genationaliseerde Amerikaanse bedrijven was nog geheel geen sprake in die periode. Maar het mocht baten. En zo is het nu al bijna 50 jaar en niets is veranderd. De enige "betrekkingen" die de VS sindsdien met Cuba heeft gehad bestonden uit militaire aanvallen en een paar moordaanslagen op Castro.
Als je een staat niet eens de kans wil geven op diplomatische betrekkingen, hoe kan je dan ooit vrede bereiken. Hij wil zo graag Cuba de les spellen, maar tegen wie gaat hij dat doen als hij niemand van Cuba heeft uitgenodigd op z’n top?
Dat Cuba geen democratie is wil ik best onderschrijven, maar kom niet vertellen dat Amerika dat wél is, want dan maak je jezelf belachelijk, net als Bush steeds doet.


Amerika is nog altijd een parlementaire democratie waar men zijn leiders kan stemmen en ook wéér wegstemmen wat in Cuba absoluut het geval niet is. Het enigste wat de gewone Cubaan mag is buiten de residentieële wijken van de "toeristen" blijven , Fidel de hemel inprijzen en voor de rest héél zijn leven wachten tot hij een auto krijgt van de staat. In de V.S zitten géén duizende tegenstanders van het Bush-regime in heropvoedingskampen of gevangenissen. In de V.s mag men gerust in het openbaar roepen dat Bush stinkt of dat hij een degoutante Joodse nazi is, wat ik in Cuba niet zou proberen hetzelfde te doen met Fidel Castro Over de controversiële telling in Florida ga ik me niet uitspreken. Misschien was Bush verkozen, misschien ook niet, allicht het scheelde slechts een 100-tal stemmen. Wat de stelling van JoeQpublic betreft: de steun van de VS aan verschillende extreem-rechtse doodseskaders in Latijns-Amerika mag dan wel een blazoen zijn op de geschiedenis van de VS staat , de linkse tegenstanders gingen ook allesbehalve vrijuit of zijn we de moordpartijen van de maoïstische terroristen van het Lichtend Pad in Peru al vergeten of de ontvoeringen en executies van burgers en vakbondsleden van de al even extremistische Columbiaanse F.A.R.C. Uiteraard zwijgt u over zulke groepen zedig en de vuile rol van de toenmalige USSR indertijd!!

boer_bavo
16 januari 2004, 21:18
Opvallend trouwens dat bijna alle landen in Amerika nu democratieën zijn (op Cuba en misschien binnenkort Venezuela na). Europa heeft in Afrika blijkbaar de verkeerde milities gesteund?

democratsteve
16 januari 2004, 23:49
Opvallend trouwens dat bijna alle landen in Amerika nu democratieën zijn (op Cuba en misschien binnenkort Venezuela na). Europa heeft in Afrika blijkbaar de verkeerde milities gesteund?
Over wat nu juist onder "democratie" wordt verstaan kunnen we discussiëren tot we een halve kilo wegen, maar laat ons eens terugkeren naar de essentie van de zaak.
De War on Terror. Ging dat niet over " Amerika beschermen tegen terroristische organisaties(met op de eerste plaats Al Qaida) die een GEVAAR vormden voor de Verenigde Staten." Welke "dreiging " gaat er van Cuba uit? Geen! Plegen er Cubanen her en der ter wereld aanslagen tegen VS doelwitten!? Nope.
De junta in Washington redeneert op een uiterst complexe en totaal irrationele manier.
Doelwit nr 1 zou Osama moeten zijn. Zo hebben ze destijds hun oorlog verkocht gekregen aan de VN. En welke landen staan op het lijstje van de VS? Irak, Syrië, Iran, Cuba, N-Korea.....
Heeft Bin Laden iets te maken met die landen? Neen.
Waar Bin Laden wel al eens vertoeft is Saudi- Arabië en Pakistan. Bovendien zijn beide landen goed voor zowat 90 % van de aanhang van Bin Laden. Bij geboortes van jongetjes is Osama de meest populaire naam. Na Olie is moslimextremisme het belangrijkste exportprodukt van de Saudi's. En laat nou net dié twee de belangrijkste bondgenoten zijn van de VS. Waar zit de logica in dit verhaal?
Het gemak waarmee de VS hun oorlogen verkocht krijgt aan de rest van de wereld blijft mij verbazen. Dat het hun nog lukte in de jaren '50, daar kan ik enigsinds inkomen. Maar anno 2004 weten we wat ze ons in het verleden allemaal hebben wijsgemaakt om hun vele oorlogen te rechtvaardigen. En tòch blijven we erin trappen.
Iedere Europeaan lacht omdat Bush zo dom is, maar hij krijgt wel al z'n doelstellingen verkocht. Wie is dan eigenlijk de idioot, kan je jezelf afvragen?
Steeds is het verhaal hetzelfde. Als ze het ergens oorlog willen gaan voeren, komen ze met een "verhaal". Een verhaal dat de publieke opninie moet overtuigen. Desnoods wordt een marketingbureau ingeschakelt om de "boodschap" te verkondigen, zoals gebeurde voor de 1é golfoorlog.
Indien het verhaal niet onmiddellijk geslikt wordt door het gepeupel, komen ze met een ander, en nog één en nog één...
Ze gaan zolang door tot ze een "reden" gevonden hebben die wordt aanvaard. Pas later(soms jaren) komen we de werkelijke reden te weten.

boer_bavo
16 januari 2004, 23:54
Opvallend trouwens dat bijna alle landen in Amerika nu democratieën zijn (op Cuba en misschien binnenkort Venezuela na). Europa heeft in Afrika blijkbaar de verkeerde milities gesteund?
Waar Bin Laden wel al eens vertoeft is Saudi- Arabië en Pakistan. Bovendien zijn beide landen goed voor zowat 90 % van de aanhang van Bin Laden. Bij geboortes van jongetjes is Osama de meest populaire naam. Na Olie is moslimextremisme het belangrijkste exportprodukt van de Saudi's. En laat nou net dié twee de belangrijkste bondgenoten zijn van de VS. Waar zit de logica in dit verhaal? Ik ben het met je eens. Hoewel er in Pakistan toch wel degelijk acties tegen moslimextremisten genomen worden. Het land wil er zelf van af. En Saoudi-Arabië? Mijn mening is dat het daar toch tot revolutie komt van zodra de olie te hard in waarde zakt, want dan kan niet iedereen meer eten. Ik kan me voorstellen dat er wel meer mensen die redenering gevolgd hebben.

boer_bavo
16 januari 2004, 23:55
Iedere Europeaan lacht omdat Bush zo dom is, maar hij krijgt wel al z'n doelstellingen verkocht. Wie is dan eigenlijk de idioot, kan je jezelf afvragen?

Wat zetten we ertegenover? Je kan toch moeilijk zeggen dat Europa actief aan de oorlog in Irak heeft meegewerkt?
Of vind jij het toelaten van treinen meewerken?

Seba
17 januari 2004, 00:00
Opvallend trouwens dat bijna alle landen in Amerika nu democratieën zijn (op Cuba en misschien binnenkort Venezuela na). Europa heeft in Afrika blijkbaar de verkeerde milities gesteund?
Over wat nu juist onder "democratie" wordt verstaan kunnen we discussiëren tot we een halve kilo wegen, maar laat ons eens terugkeren naar de essentie van de zaak.
De War on Terror. Ging dat niet over " Amerika beschermen tegen terroristische organisaties(met op de eerste plaats Al Qaida) die een GEVAAR vormden voor de Verenigde Staten." Welke "dreiging " gaat er van Cuba uit? Geen! Plegen er Cubanen her en der ter wereld aanslagen tegen VS doelwitten!? Nope.
De junta in Washington redeneert op een uiterst complexe en totaal irrationele manier.
Doelwit nr 1 zou Osama moeten zijn. Zo hebben ze destijds hun oorlog verkocht gekregen aan de VN. En welke landen staan op het lijstje van de VS? Irak, Syrië, Iran, Cuba, N-Korea.....
Heeft Bin Laden iets te maken met die landen? Neen.
Waar Bin Laden wel al eens vertoeft is Saudi- Arabië en Pakistan. Bovendien zijn beide landen goed voor zowat 90 % van de aanhang van Bin Laden. Bij geboortes van jongetjes is Osama de meest populaire naam. Na Olie is moslimextremisme het belangrijkste exportprodukt van de Saudi's. En laat nou net dié twee de belangrijkste bondgenoten zijn van de VS. Waar zit de logica in dit verhaal?
Het gemak waarmee de VS hun oorlogen verkocht krijgt aan de rest van de wereld blijft mij verbazen. Dat het hun nog lukte in de jaren '50, daar kan ik enigsinds inkomen. Maar anno 2004 weten we wat ze ons in het verleden allemaal hebben wijsgemaakt om hun vele oorlogen te rechtvaardigen. En tòch blijven we erin trappen.
Iedere Europeaan lacht omdat Bush zo dom is, maar hij krijgt wel al z'n doelstellingen verkocht. Wie is dan eigenlijk de idioot, kan je jezelf afvragen?
Steeds is het verhaal hetzelfde. Als ze het ergens oorlog willen gaan voeren, komen ze met een "verhaal". Een verhaal dat de publieke opninie moet overtuigen. Desnoods wordt een marketingbureau ingeschakelt om de "boodschap" te verkondigen, zoals gebeurde voor de 1é golfoorlog.
Indien het verhaal niet onmiddellijk geslikt wordt door het gepeupel, komen ze met een ander, en nog één en nog één...
Ze gaan zolang door tot ze een "reden" gevonden hebben die wordt aanvaard. Pas later(soms jaren) komen we de werkelijke reden te weten.

Met wat u hier schrijft ben ik het in grote mate eens: Saaoudi-Arabië zijn dé brandhaarden van moslimextremisme (ooit nog eens een reportage gezien over hoe kinderen "opgeleid" worden in Pakistaanse scholen: kinderen wmoeten vanaf hun 5 jaar al de Koran gezamenlijk vanbuiten leren en krijgen zweepslagen wanneer ze ophouden). Musharraf gaat ze nooit kunnen tegenhouden als daar een revolte komt, de aansalgen op zijn leven zijn slechts een voorbode. Dus ja, de VS voert weeral een politiek met twee maten en gewichten (alhoewel ze Musharraf steunen, en die probeert toch wel iets te ondernemen tegen het fundamentalisme)

Dat van dat verhaaltje klopt ook, mar dat draagt Bush alleen uit op z'n speeches, als hij heel de bevolking toespreekt. Op gewone persconferenties waar hij niets kan voorbereiden praat hij veel normaler en genuanceerder, maar soit.

solidarnosc
17 januari 2004, 00:04
Opvallend trouwens dat bijna alle landen in Amerika nu democratieën zijn (op Cuba en misschien binnenkort Venezuela na). Europa heeft in Afrika blijkbaar de verkeerde milities gesteund?

Ja, als de Amerikanen de democratisch verkozen president van Chili laten afknallen en de extreem-rechtse dictator Pinochet aan de macht helpen is het duidelijk dat de Amerikanen het beste voor hadden met de democratie in Zuid-Amerika.

Als de Amerikanen meehelpen om de democratisch verkozen president van Congo af te maken en Mubutu installeren is het duidelijk dat ook daar de Amerikanen het beste voor hadden met de democratie. :wink:

Xenon
19 januari 2004, 16:57
De rol van de kiezer is hier in elk geval nog een stuk kleiner dan in de VSA.

dat betwijfel ik. ik denk dat de impact van een stem bij ons groter is hier.

Ik denk toch dat er procentueel meer Amerikanen op Bush hebben gestemd, dan Vlamingen (of a fortiori Walen) op Verhofstadt.

mad_drone
19 januari 2004, 17:25
dat betwijfel ik. ik denk dat de impact van een stem bij ons groter is hier.

Ik denk toch dat er procentueel meer Amerikanen op Bush hebben gestemd, dan Vlamingen (of a fortiori Walen) op Verhofstadt.

maar relatief gezien heeft elke stem daar ook veel minder impact :p

boer_bavo
19 januari 2004, 17:50
Dat van dat verhaaltje klopt ook, mar dat draagt Bush alleen uit op z'n speeches, als hij heel de bevolking toespreekt. Op gewone persconferenties waar hij niets kan voorbereiden praat hij veel normaler en genuanceerder, maar soit.
Ge gelooft toch zelf niet dat hij vragen krijgt waar hij niet op voorbereid is?

Xenon
19 januari 2004, 18:10
Ik denk toch dat er procentueel meer Amerikanen op Bush hebben gestemd, dan Vlamingen (of a fortiori Walen) op Verhofstadt.

maar relatief gezien heeft elke stem daar ook veel minder impact :p

Ze kunen Bush tenminste afzetten bij de volgende verkiezingen terwijl, bij ons, Verhofstadt al een gigantische verkiezingsnederlaag moet lijden eer hij opstapt.

jeff
21 januari 2004, 18:17
Dejogan Shreef
Heeft Bush nu nog altijd niet door dat een democratie enkel en alleen kan ontstaan in periodes van politieke stabiliteit? Een beetje roeren in de politiek van Cuba zal niet echt helpen Laat het ons ff gemakkelijk maken, en ons eens afvragen wat die John Wayne kloon wel door heeft? in zijn state of the union weer van dat: als er een rechter het lef zou hebben om het homo huwelijk goed te keuren, dan verandert hij de grondwet. dat hadden ze beter gedaan toen hij zijn militaire plicht moest doen, en ja hij weet van geen ophouden hé, nu is Cuba aan de beurt, wie is de volgende? Israel verd...... nee!!!!!!! Daar moet hij afblijven want de israelische lobby is te groot ik de vs, om die voor het hoofd te stoten

Griffin
21 januari 2004, 18:21
Amerika is nog altijd een parlementaire democratie waar men zijn leiders kan stemmen en ook wéér wegstemmen wat in Cuba absoluut het geval niet is. (...)

Los van de verdere tekst: bovenstaande wil ik nog steeds bewezen zien bij de volgende verkiezingen, ik stel voor om waarnemers van de EU te sturen. Florida 2000 was geen goed voorbeeld van wat u hierboven beweert :) maar ik geef ze het voordeel van de twijfel.

Antoon
21 januari 2004, 18:25
Amerika is nog altijd een parlementaire democratie waar men zijn leiders kan stemmen en ook wéér wegstemmen wat in Cuba absoluut het geval niet is. (...)

Los van de verdere tekst: bovenstaande wil ik nog steeds bewezen zien bij de volgende verkiezingen, ik stel voor om waarnemers van de EU te sturen. Florida 2000 was geen goed voorbeeld van wat u hierboven beweert :) maar ik geef ze het voordeel van de twijfel.

De problemen tijdens de verkiezingen van 2000 in Florida vanwege de 'close call' zouden inderdaad nooit kunnen plaatshebben in Cuba. :wink:

jeff
21 januari 2004, 18:25
Seba schreef
Iedere Europeaan lacht omdat Bush zo dom is, maar hij krijgt wel al z'n doelstellingen verkocht. Wie is dan eigenlijk de idioot, kan je jezelf afvragen?
Ja Seba met economische drukkingsmidels, kan je heel veel bereiken, en ook mede door de zwake en verdeelte besluitvorming van Europa kan hij rustig zijn gang gaan

boer_bavo
21 januari 2004, 18:25
maar relatief gezien heeft elke stem daar ook veel minder impact :p

Ze kunen Bush tenminste afzetten bij de volgende verkiezingen terwijl, bij ons, Verhofstadt al een gigantische verkiezingsnederlaag moet lijden eer hij opstapt.
Verhofstadt is een van de eerste premiers die met zijn partij vooruit ging bij de herverkiezing. En je kan moeilijk zeggen dat de PS/SPA/MR het ook slecht gedaan hebben.

Griffin
21 januari 2004, 18:29
De problemen tijdens de verkiezingen van 2000 in Florida vanwege de 'close call' zouden inderdaad nooit kunnen plaatshebben in Cuba. :wink:

Dat geven ze daar dan ook tenminste gewoon toe... Ze maken de mensen geen blaasjes wijs als zouden ze zelf een keuze hebben.
Dat Cuba geen democratie is en het eigenlijk wel zou moeten worden - zoals zovele landen - ben ik met je eens. Maar of het een consumptiemaatschappij zonder rechten voor de sociaal zwakkeren zoals de VS moet worden, dat zou het land alleen maar nog slechter maken.

boer_bavo
21 januari 2004, 20:45
Volgens mij moeten gewoon alle handelsbarrières van de VS tegen Cuba opgehoffen worden. Een deel van de Cubanen zal snel welvarend worden, en zij die het niet kunnen worden zullen wel inzien dat dat niet de schuld van de Amerikanen maar van hun regering is. Prima mix om hervormingen mee door te voeren.

Fidel
22 januari 2004, 20:39
Ik begrijp niet dat de Cubanen zelf niet om meer democratie vragen. Ze hebben wel ervaring, zeker op lokaal vlak met een vorm van democratie (zolang ze binnen het systeem van de communistische partij past). Volgens mij zijn de belangrijkste redenen dat de burgers "dom" gehouden worden: internet mag niet, naar het buitenland gaan mag niet.

Anderzijds denk ik ook dat de handelsboycott een negatief effect heeft. Volgens mij zal een vrijere handel de druk op het regime om iets te veranderen vergroten.

Wat is dat nu weer voor onzin? Misschien moet jij eens dringend een boek lezen over Cuba, of hij nu door een Cubaan, een Europeaan of een Amerikaan is geschreven, je zal ALTIJD de feiten tegenkomen dat Castro's revolutie heel gewaardeert wordt onder de bevolking. Hij voert deels een nationalistisch bewind (de Cubanen zijn heel trots op hun geschiedenis en vooral op Marti, Cespedes, ...) en anderzijds een socialistisch, waardoor de Amerikaanse maffia en het neoliberale verstikkende beleid van Batista is weggewerkt. In Cuba heeft de bevolking de hoogste levensverwachting en levensstandaard van heel Zuid-Amerika (de democratieen!!!), er is gratis onderwijs, gratis verzorging, er werd een analfabetiseringscampagne opgericht (niemand in Cuba is nog analfabeet), de medische kennis en voorzieningen zijn van de hoogste TER WERELD, jaarlijks komen duizenden westerse artsen cursussen volgen op Cuba. Bovendien is er een democratisch systeem binnen het communisme, anders maar nog steeds democratisch! Er zijn wekelijks volksvergaderingen, d.w.z. dat iédere Cubaanse wijk samenkomt en vergadert over alles wat te bespreken valt. Men stemt daar niet op personen maar op wetten.

Castro heeft de Cubanen bevrijd van het dictatoriale bewind van Batista. Hij heeft ze weer toekomstperspectieven gegeven, een beter leven. Van politieke moorden is nooit sprake geweest; als je op de 3 executies doelt enkele maanden geleden; dit waren géén dissidenten ofzo, het waren bootkapers, gesteund door de anti-Castro clan in Miami, en de Cubaanse bevolking is dat terrorisme grondig beu (ik citeer een inwoner van Havana, stond in humo enkele maanden geleden). Natuurlijk heeft de Fidel fouten gemaakt, bv. de invoering van de dollar, dat ontken ik niet, natuurlijk heeft hij ook te veel macht over de PCC. Maar, die macht heeft hij gebruikt om het leven van het volk te verbeteren, niét het zijne.

Als je mij niet geloofd maar het cliché van de 'verblinde, idealistische, tegendraadse punk' stel ik voor dringend eens beginnen lezen. Als je daar problemen mee hebt, in Cuba geven ze gratis onderwijs. Tis maar dat u het weet.

Dies
22 januari 2004, 21:06
er is gratis onderwijs
17.2% go on to postsecondary education. However, attendance is sometimes difficult for students because of the shortage of public transportation. Rural students who want to continue their schooling may get free board and education at institutions called becas.
People who do not agree with official ideology may be banned from attending a university.
(bron: http://www.settlement.org/cp/english/cuba/index.html)

niemand in Cuba is nog analfabeet
Niet overdrijven zouden we zo zeggen; er gaat 'slechts' 95% van de kinderen naar de basisschool.

Bovendien is er een democratisch systeem binnen het communisme, anders maar nog steeds democratisch!
Ahzo en op welke wijze is dat systeem dan wel democratisch? Alleen al het feit dat er slechts één partij (wat trouwens al een contradictie op zich is) is, maakt het geen democratie. Wat vond je trouwens van de democratische maatregel die het internet in Cuba bijzonder sterk aan banden heeft gelegd? (lees maar gerust als: verboden heeft voor quasi de ganse bevolking)

Van politieke moorden is nooit sprake geweest; als je op de 3 executies doelt enkele maanden geleden; dit waren géén dissidenten ofzo
Lees eventjes het volgende: http://www.amnesty.nl/landeninfo/llp_cuba.shtml

Maar, die macht heeft hij gebruikt om het leven van het volk te verbeteren, niét het zijne.
Op welke wijze verbeteren maatregelen als het aan banden leggen van het internetgebruik het leven van 'het volk' volgens u?

Als je mij niet geloofd
Waarom zouden we dat toch niet doen? Lees misschien ook het volgende eventjes als we toch bezig zijn: http://europa.sp.nl/sh_europa.php?code=174

Bluelagune
22 januari 2004, 23:04
Ik begrijp niet dat de Cubanen zelf niet om meer democratie vragen. Ze hebben wel ervaring, zeker op lokaal vlak met een vorm van democratie (zolang ze binnen het systeem van de communistische partij past). Volgens mij zijn de belangrijkste redenen dat de burgers "dom" gehouden worden: internet mag niet, naar het buitenland gaan mag niet.

Anderzijds denk ik ook dat de handelsboycott een negatief effect heeft. Volgens mij zal een vrijere handel de druk op het regime om iets te veranderen vergroten.

Wat is dat nu weer voor onzin? Misschien moet jij eens dringend een boek lezen over Cuba, of hij nu door een Cubaan, een Europeaan of een Amerikaan is geschreven, je zal ALTIJD de feiten tegenkomen dat Castro's revolutie heel gewaardeert wordt onder de bevolking. Hij voert deels een nationalistisch bewind (de Cubanen zijn heel trots op hun geschiedenis en vooral op Marti, Cespedes, ...) en anderzijds een socialistisch, waardoor de Amerikaanse maffia en het neoliberale verstikkende beleid van Batista is weggewerkt. In Cuba heeft de bevolking de hoogste levensverwachting en levensstandaard van heel Zuid-Amerika (de democratieen!!!), er is gratis onderwijs, gratis verzorging, er werd een analfabetiseringscampagne opgericht (niemand in Cuba is nog analfabeet), de medische kennis en voorzieningen zijn van de hoogste TER WERELD, jaarlijks komen duizenden westerse artsen cursussen volgen op Cuba. Bovendien is er een democratisch systeem binnen het communisme, anders maar nog steeds democratisch! Er zijn wekelijks volksvergaderingen, d.w.z. dat iédere Cubaanse wijk samenkomt en vergadert over alles wat te bespreken valt. Men stemt daar niet op personen maar op wetten.

Castro heeft de Cubanen bevrijd van het dictatoriale bewind van Batista. Hij heeft ze weer toekomstperspectieven gegeven, een beter leven. Van politieke moorden is nooit sprake geweest; als je op de 3 executies doelt enkele maanden geleden; dit waren géén dissidenten ofzo, het waren bootkapers, gesteund door de anti-Castro clan in Miami, en de Cubaanse bevolking is dat terrorisme grondig beu (ik citeer een inwoner van Havana, stond in humo enkele maanden geleden). Natuurlijk heeft de Fidel fouten gemaakt, bv. de invoering van de dollar, dat ontken ik niet, natuurlijk heeft hij ook te veel macht over de PCC. Maar, die macht heeft hij gebruikt om het leven van het volk te verbeteren, niét het zijne.

Als je mij niet geloofd maar het cliché van de 'verblinde, idealistische, tegendraadse punk' stel ik voor dringend eens beginnen lezen. Als je daar problemen mee hebt, in Cuba geven ze gratis onderwijs. Tis maar dat u het weet.

U zou eens moeten weten hoeveel Cubanen er in strafkampen of gevangenissen zitten enkel omdat ze het waagde het systeem van de maniak Castro in vraag te stellen. Lees eens wat andere boekjes en krantjes behalve de SOLIDAIR of de MILITANT. Moordenaars zijn jullie en blijven jullie dat heeft de geschiedenis genoeg bewezen!!!

boer_bavo
22 januari 2004, 23:20
Castro heeft de Cubanen bevrijd van het dictatoriale bewind van Batista. Hij heeft ze weer toekomstperspectieven gegeven, een beter leven.


Castro is inderdaad één van de minst slechte dictators. Ik vind het prima dat er goede scholing, ... enzo is. Net zoals ik het prima vind dat dat er in Irak onder Saddam was.

Maar een land dat zijn inwoners verbied om zijn o zo geweldig land te verlaten? Dat is een dictatuur. Als het land dan toch zo goed is, waarom mogen de bewoners dan niet eens naar de VS reizen om te kijken hoe slecht het ginder wel is?

Tot slot zeg ik in mijn post enkel dat de handelsboycot van de VS opgeheven moet worden. Volgens mij worden zowel de VS als Cuba daar beter van. En ik ben ervan overtuigd dat er dan democratiseringen zullen komen. En dat wil heus niet zeggen dat alle scholen dichtgaan.

boer_bavo
22 januari 2004, 23:22
de medische kennis en voorzieningen zijn van de hoogste TER WERELD, jaarlijks komen duizenden westerse artsen cursussen volgen op Cuba.
U verwart volgens mij Cuba met de VS.

Pelgrim
23 januari 2004, 10:53
Cuba is tot nader order een dictatuur. Ik krijg iets van dat onvoorwaardelijk verdedigen van linkse regimes. Is het zo moeilijk om te zeggen:
"het Cubaanse systeem heeft heel wat sterke punten, alleen is het waar dat er ook een aantal keerzijdes zijn die moeten veranderd worden". Een meer genuanceerdere houding is veel constructiever dan wild roepen 'alles gaat goed!'

Antoon
23 januari 2004, 10:58
Cuba is tot nader order een dictatuur. Ik krijg iets van dat onvoorwaardelijk verdedigen van linkse regimes. Is het zo moeilijk om te zeggen:
"het Cubaanse systeem heeft heel wat sterke punten, alleen is het waar dat er ook een aantal keerzijdes zijn die moeten veranderd worden". Een meer genuanceerdere houding is veel constructiever dan wild roepen 'alles gaat goed!'

Het is meer dan dat. Cuba is een dictatuur die reeds 40 jaar geleid wordt door Castro. Ontelbare tegenstanders van het regime zijn opgesloten, gefolterd en vermoord, en een massa Cubanen zijn het regime ontvlucht.

Let's call a spade a spade.

k9
23 januari 2004, 11:38
Het is meer dan dat. Cuba is een dictatuur die reeds 40 jaar geleid wordt door Castro. Ontelbare tegenstanders van het regime zijn opgesloten, gefolterd en vermoord, en een massa Cubanen zijn het regime ontvlucht.

Let's call a spade a spade.

Veel van die verhalen zijn overdreven of leugens. Ja tuurlijk er zijn veel wandaden gedaan waarvoor castro zich moet verantwoorden maar castro is geen stalin .

Regime ontvlucht? Sommige maar de meeste willen gewoon naar het rijkere vasteland dat heeft alles te maken met de (onrechtvaardige) boycot dan met castro.

JoeQpublic
23 januari 2004, 16:43
Cuba is tot nader order een dictatuur. Ik krijg iets van dat onvoorwaardelijk verdedigen van linkse regimes. Een meer genuanceerdere houding is veel constructiever dan wild roepen 'alles gaat goed!'
beste, volledig akkoord, helaas regeert het zwart-wit denken.
De originele posting illustreerde dat bijzonder goed: 't is pas een dictatuur als ze niet naar de pijpen van de VS dansen of door hen al dan niet actief aan de macht geholpen zijn. Het nieuwe mot du jour samen met "terrorist"

btw enige dat ik ken uit Cuba is hun rum, sigaren en een ingeweken zwarte parel. Er op vakantie gaan? No thanks, in Caraïbië zijn interessantere dingen te doen...

tomm
25 januari 2004, 08:30
Volgens mij moeten gewoon alle handelsbarrières van de VS tegen Cuba opgehoffen worden. Een deel van de Cubanen zal snel welvarend worden, en zij die het niet kunnen worden zullen wel inzien dat dat niet de schuld van de Amerikanen maar van hun regering is. Prima mix om hervormingen mee door te voeren

Dit klopt, nu kan Castro gemakkelijk alles in de schoenen van de VS schuiven, en hij heeft nog gelijk ook, want dat embargo heeft een grote invloed op de Cubaanse economie. Eens het embargo afgeschaft zullen Cubanen veel meer in contact komen met de VS en zal Castro zich moeten spoeden om het levensniveau op te krikken, zoniet zou er wel eens oproer kunnen ontstaan zoals in Oost-Europa, want Cubanen zijn allesbehalve dom en weten meer over de wereld dan de gemiddelde Amerikaan. Nu staan de meeste Cubanen nog achter Fidel, al was het maar uit puur patriottisme. Er is ook veel kritiek, voornamelijk dan mensen die familie hebben in Miami en goed weten hoe sterk de lonen langs beide zijden van de zee wel van elkaar verschillen, en voornamelijk mensen die in een kapitalistisch systeem er zeker sterk op vooruit zouden gaan (dokters, zakenmensen, advocaten, etc.).
Anderzijds, als Castro het slim aanpakt, kan het opheffen van het embargo hem goed uitkomen. Als de cubaanse economie sterk stijgt en de cubanen het veel beter krijgen zal het regime steviger in het zadel zitten en kunnen er zelfs democratische hervormingen doorgevoerd worden zonder dat die het communistische systeem zouden aantasten. Ook in China blijkt economische welvaart het systeem gered te hebben.

Dit gezegd zijnde, echt schitterend gaat het niet in Cuba, veel mensen overleven met het absolute minimum en de kwaliteit van de huisvesting en gezondheidszorg is dikwijls minimaal. Maar het is er wel, iedereen heeft het absolute minimum, recht op onderwijs, etc. dat kan niet gezegd worden van de buurlanden van Cuba waar armoede en uitsluiting de norm zijn, dit zijn de landen die Bush als voorbeeld voor Cuba neemt.
ik heb onlangs guatemala bezocht, een goede leerling van de vS, en de armoede is er alomtegenwoordig, meer dan de helft van de bevolking heeft geen toegang tot medische zorg etc. En wat democratie betreft: de Maya-bevolking weet niet eens voor wie ze stemmen, ze stemmen voor de kandidaat die het meest gratis eten uitdeelt tijdens de campagnes, en dit s in veel gevallen dezelfde bloeddorstige tiran Rios Montt die in de jaren 80 100000'en maya's liet vermoorden. natuurlijk zijn er ook de dagelijkse ontvoeringen en verdwijningen, moorden op vaksbondsmensen, linkse politici, etc.
Dit is dus het lichtende voorbeeld voor Cuba volgens Bush. (niet verwonderlijk, de meeste van de guatemalteekse doodseskaders werden opgeleid door de reagan-administratie). Men moet toch al geen maoïst of linkse rakker zijn om daar de ironie van in te zien...

RomeoAvioli
25 januari 2004, 12:58
Alsjeblieft meneer George W Bush van Arbusto, amerikaniseer Cuba niet, of blijf in elk geval van hun muziek af...

Woutertje
26 januari 2004, 20:13
Volgens mij moeten gewoon alle handelsbarrières van de VS tegen Cuba opgehoffen worden. Een deel van de Cubanen zal snel welvarend worden, en zij die het niet kunnen worden zullen wel inzien dat dat niet de schuld van de Amerikanen maar van hun regering is. Prima mix om hervormingen mee door te voeren

Dit klopt, nu kan Castro gemakkelijk alles in de schoenen van de VS schuiven, en hij heeft nog gelijk ook, want dat embargo heeft een grote invloed op de Cubaanse economie. Eens het embargo afgeschaft zullen Cubanen veel meer in contact komen met de VS en zal Castro zich moeten spoeden om het levensniveau op te krikken, zoniet zou er wel eens oproer kunnen ontstaan zoals in Oost-Europa, want Cubanen zijn allesbehalve dom en weten meer over de wereld dan de gemiddelde Amerikaan. Nu staan de meeste Cubanen nog achter Fidel, al was het maar uit puur patriottisme. Er is ook veel kritiek, voornamelijk dan mensen die familie hebben in Miami en goed weten hoe sterk de lonen langs beide zijden van de zee wel van elkaar verschillen, en voornamelijk mensen die in een kapitalistisch systeem er zeker sterk op vooruit zouden gaan (dokters, zakenmensen, advocaten, etc.).
Anderzijds, als Castro het slim aanpakt, kan het opheffen van het embargo hem goed uitkomen. Als de cubaanse economie sterk stijgt en de cubanen het veel beter krijgen zal het regime steviger in het zadel zitten en kunnen er zelfs democratische hervormingen doorgevoerd worden zonder dat die het communistische systeem zouden aantasten. Ook in China blijkt economische welvaart het systeem gered te hebben.

Dit gezegd zijnde, echt schitterend gaat het niet in Cuba, veel mensen overleven met het absolute minimum en de kwaliteit van de huisvesting en gezondheidszorg is dikwijls minimaal. Maar het is er wel, iedereen heeft het absolute minimum, recht op onderwijs, etc. dat kan niet gezegd worden van de buurlanden van Cuba waar armoede en uitsluiting de norm zijn, dit zijn de landen die Bush als voorbeeld voor Cuba neemt.
ik heb onlangs guatemala bezocht, een goede leerling van de vS, en de armoede is er alomtegenwoordig, meer dan de helft van de bevolking heeft geen toegang tot medische zorg etc. En wat democratie betreft: de Maya-bevolking weet niet eens voor wie ze stemmen, ze stemmen voor de kandidaat die het meest gratis eten uitdeelt tijdens de campagnes, en dit s in veel gevallen dezelfde bloeddorstige tiran Rios Montt die in de jaren 80 100000'en maya's liet vermoorden. natuurlijk zijn er ook de dagelijkse ontvoeringen en verdwijningen, moorden op vaksbondsmensen, linkse politici, etc.
Dit is dus het lichtende voorbeeld voor Cuba volgens Bush. (niet verwonderlijk, de meeste van de guatemalteekse doodseskaders werden opgeleid door de reagan-administratie). Men moet toch al geen maoïst of linkse rakker zijn om daar de ironie van in te zien...


Nochtans moeten de extreem-linkse tegenpolen van die eskaders ook niet onderdoen. De sectaire moordpartijen van de Peruviaanse linkse terreurgroep "Sendero Luminoso" (lichtend pad) tegen opstandige vakbondslieden en burgers is daarvan het levende bewijs. Onderstaande tekst haalde ik vanop een site van een progressief Nederlandse NGO:


Door correspondent Edwin Koopman, 27 maart 2001


Het vertrek van president Alberto Fujimori, eind november vorig jaar, is in de Peruaanse Andes niet met gejuich ontvangen. Terwijl in de steden de kurken van de flessen gingen, sloeg in de bergen veel boeren de schrik om het hart. Voor hen stond Fujimori synoniem voor het einde van de terreur van Sendero Luminoso, het Lichtend Pad dat in de jaren zeventig en tachtig brandschattend door de Andes trok. Vele tienduizenden verloren het leven. 150.000 mensen sloegen op de vlucht.

Het centrum van activiteiten was Ayacucho. Nu doet weinig nog denken aan de gruwelijke taferelen van destijds. Nog maar tien jaar geleden marcheerden de rebellen van Lichtend Pad over het plein en kalkten de muren vol leuzen voor hun boerenrevolutie. Achter gesloten luiken werd gebeden dat er die nacht niet zou worden aangeklopt om vaders en broers op straat te villen. Ook het leger hield huis. Vermeende senderistas werden vermoord en in het ravijn gegooid naast de school, waar ze onder het oog van de kinderen werden opgevreten door de honden.

Terreur
De grootste slachtpartijen vonden plaats in de bergen rond Ayacucho, in dorpen als Chaca, op de kilometers hoge koude hoogvlaktes diep in de Andes. De bewoners herinneren zich nog goed hoe ze ‘s avonds de bergen in vluchtten. Als ze terugkwamen, vonden ze hun vee afgeslacht en hun huizen verbrand. Van de achtergebleven mannen waren er altijd wel een paar vermoord. Een tiende van de duizendkoppige bevolking verloor het leven. Onder Fujimori werden de boeren in de conflictgebieden beter bewapend en getraind door de militairen.

Boerenbrigade
Don Fernando, een van de oudere inwoners van Chaca toont de eerste generatie schiettuig. "Wij maakten zelf het houten handvat, een technicus op de kazerne deed het mechaniek. Hiermee durfden we de terroristen achterna te gaan." Hij verloor een broer en zag hoe de zoon van de landheer in mootjes werd gehakt. De oude Fernando voerde in die tijd de boerenbrigade aan die Chaca verdedigde tegen de maoïsten. Dat speelde uiteindelijk een doorslaggevende rol bij de ondergang van het Lichtend Pad.



Herstel
Na de arrestatie van leider en ideoloog Abimael Guzman in 1992 was het voor Sendero Luminoso vrij snel afgelopen. In de hoofdstad Lima kwam een einde aan de bomaanslagen en in de provincie keerden boeren terug naar hun akkers. In Chaca worden nog steeds huizen bijgebouwd door teruggekeerde boeren. Toch heerst er nog steeds angst dat Lichtend Pad weer zal toeslaan. In het oosten van de provincie houden kleine groepjes van Sendero zich nog in leven met struikroverij. Veel boeren zien hen als de kiem van een nieuwe beweging.


Angst
Oud-president Fujimori heeft altijd slim gebruik gemaakt van die angst, vooral in verkiezingstijd. Hij waarschuwde dat de terreur op de loer lag en dat alleen een stem op hem de rust veilig kon stellen. Bij de verkiezingen van april vorig jaar zou hij nog als terrorist verklede militairen op pad hebben gestuurd om de boeren angst in te boezemen. In Chaca zijn dan ook uitsluitend leuzen voor Fujimori te zien.

Terugkeer
Sinds het einde van het geweld, acht jaar geleden, is Chaca uitgegroeid tot een echt dorpje. Er kwam een schooltje en een piepklein gemeenschapshuis. En eens per week komt er een dokter. Naar eigen zeggen heeft de regering van Fujimori 12.500 ontheemden met woningen, zaaigoed en vee geholpen bij terugkeer naar hun dorpen.


Hulp
Beneden aan de weg is net een open vrachtwagen gearriveerd. In de laadbak staan schapen. Het is steun van de regering. Daarmee koopt de regering de loyaliteit van de boeren, zeggen critici. Maar volgens Don Fernando is het de garantie voor rust. Begin april zijn er weer verkiezingen in Peru. "Wie er ook aan de macht komt, ze moeten hiermee doorgaan", zegt Fernando. "Als de hulp ophoudt, dan is het gedaan met de vrede".

tomm
28 januari 2004, 00:20
Ik ben allerminst voorstander van sendero luminoso of andere extreem-linkse terreurgroepen. Maar de communistische guerilla in Guatemala was niet zo en probeerde vooral de boeren te beschermen, de reactie van het regime was volledig buiten proportie (net zoals in buurland El Salvador, Nicaragua, chili, etc.) Ook cuba kun je moeilijk met sendero luminoso vergelijken, het Cubaanse communisme is erg gematigd en kritische cubanen moeten enkel vrezen voor hun job (zoals in zoveel landen zelfs democratische) niet voor hun leven. De kruistocht van Bush tegen castro en cuba is volledig onterecht en hypocriet, zeker als je vergelijkt met andere landen in de regio.

Dies
28 januari 2004, 05:36
het Cubaanse communisme is erg gematigd en kritische cubanen moeten enkel vrezen voor hun job
U begrijpt dat ik uw reactie nogal lachwekkend vind!?

P.S. Imigratie is eveneens verboden, net als het gebruik van internet.
Is het echt zo moeilijk om toe te geven dat Cuba niet meer of minder is dan een dictatuur!?

boer_bavo
28 januari 2004, 08:19
het Cubaanse communisme is erg gematigd en kritische cubanen moeten enkel vrezen voor hun job
U begrijpt dat ik uw reactie nogal lachwekkend vind!?

P.S. Imigratie is eveneens verboden, net als het gebruik van internet.
Is het echt zo moeilijk om toe te geven dat Cuba niet meer of minder is dan een dictatuur!?
Erger nog: emigratie is verboden (maar ik denk dat je dat bedoelde). Daarmee kom je op hetzelfde niveau als Nazi-Duitsland, Myanmar, de Sovjet-Unie, ...

Pelgrim
28 januari 2004, 10:21
Is het echt zo moeilijk om toe te geven dat Cuba niet meer of minder is dan een dictatuur!?

Helemaal niet hoor. Ondergetekende commie-boy zegt het bijvoorbeeld: Cuba is een dictatuur!

filosoof
28 januari 2004, 20:00
Bush hoeft niet te roepen.
Bush moet zwijgen.
Dat dacht ik ook!!

Mijnheer Bluelagune, ik zal u eens iets vertellen.
Als het over lessen in democratie gaat, kan de heer Bush maar beter z’n onnozele kop houden!! Weet je waarom? Ik zal even uw geheugen opfrissen.
Een van de grondvesten van een democratie is dat de leider verkozen is door het volk.
Bush is niet verkozen door z’n volk, hij is BENOEMD door een stel rechters. Heel het verhaal over het gesjoemel met de telling van de stemmen ga ik niet opnieuw boven halen, da’s ondertussen common knowledge en het is bovendien irelevant in deze.
Want wel relevant is;
a) Rechter Scalia – iemand die met verve een Nazicommandant zou neerzetten in een oorlogsfilm, doch dit volledig ter zijde – is de vader van van een van de kerels die voor het advocatenbureau werkt dat Bush bij het Hof verdedigde. b) De vrouw van Clarence Thomas, een andere rechter van het Hof, werkt voor de Heritage Foundation ( een ultra-conservatieve denktank) en was op het ogenblik dat haar man naar Gore’s advocaten aan het luisteren was, al kandidaten aan het selecteren voor de regering Bush!
Dus! Niet alleen is Bush niet verkozen door z’n volk, wat op zich al een verkrachting van de democratie is, hij is bovendien op de troon gezet door een gerechtshof waarvan de familiebanden nogal wat wenkbrauwen doen fronzen.
Rechter J.P Stevens merkte nadien bitter op: “ We mogen dan misschien wel nooit te weten komen wie de presidentsverkiezingen 2000 heeft gewonnen, één ding is zeker, we weten wel wie heeft verloren. De burgers van Amerika. Die zijn vandaag het vertrouwen kwijt in de rechter als de onafhankelijke hoeder van ons rechtsysteem.”

Trouwens, we krijgen nu toch weer een mooi beeld van wat oort “democraat” Bush is. Iedereen is uitgenodigd, behalve een vertegenwoordiger van Cuba.
Zo was het ook al in ’59. Nixon wou Castro niet eens spreken. Het enige wat Castro tot dan toe had gedaan, was door middel van revolutie een dictatuur omverwerpen. Castro wou Nixon op de hoogte brengen van z'n plannen over hoe hij Cuba zag in de toekomst, en stelde zich bovendien zeer welwillig op. Hij was bereid te luisteren naar Nixon's point of vieuw en ernstig te praten over de relaties tussen de VS en Cuba.
Van genationaliseerde Amerikaanse bedrijven was nog geheel geen sprake in die periode. Maar het mocht baten. En zo is het nu al bijna 50 jaar en niets is veranderd. De enige "betrekkingen" die de VS sindsdien met Cuba heeft gehad bestonden uit militaire aanvallen en een paar moordaanslagen op Castro.
Als je een staat niet eens de kans wil geven op diplomatische betrekkingen, hoe kan je dan ooit vrede bereiken. Hij wil zo graag Cuba de les spellen, maar tegen wie gaat hij dat doen als hij niemand van Cuba heeft uitgenodigd op z’n top?
Dat Cuba geen democratie is wil ik best onderschrijven, maar kom niet vertellen dat Amerika dat wél is, want dan maak je jezelf belachelijk, net als Bush steeds doet.


even ter meditatie:


OVERVIEW OF CHANGES TO LEGAL RIGHTS
http://www.purewatergazette.net/overviewofchanges.htm

By The Associated Press
Released 23 November 2002
September 5, 2002, 11:44 AM EDT

Some of the fundamental changes to Americans' legal rights by the Bush administration and the USA Patriot Act following the terror attacks:

* FREEDOM OF ASSOCIATION: Government may monitor religious and political institutions without suspecting criminal activity to assist terror investigation.

* FREEDOM OF INFORMATION: Government has closed once-public immigration hearings, has secretly detained hundreds of people without charges, and has encouraged bureaucrats to resist public records requests.

* FREEDOM OF SPEECH: Government may prosecute librarians or keepers of any other records if they tell anyone that the government subpoenaed information related to a terror investigation.

* RIGHT TO LEGAL REPRESENTATION: Government may monitor federal prison jailhouse conversations between attorneys and clients, and deny lawyers to Americans accused of crimes.

* FREEDOM FROM UNREASONABLE SEARCHES: Government may search and seize Americans' papers and effects without probable cause to assist terror investigation.

* RIGHT TO A SPEEDY AND PUBLIC TRIAL: Government may jail Americans indefinitely without a trial.

* RIGHT TO LIBERTY: Americans may be jailed without being charged or being able to confront witnesses against them.

Copyright (c) 2002, The Associated Press

Bush riep in herinnering dat "wij in de voorgaande topbijeenkomsten hebben besloten dat de democratie de enige legitieme regeringsvorm is op dit halfrond en dat de bevolking van de Amerikaanse landen de verplichting draagt deze te steunen en te verdedigen."

:lol: :lol: :lol: :rofl:

http://wais.stanford.edu/USA/us_supportforladictators8703.html

US: Support for Latin American dictators


Commenting on an account by John Heelan on US support for Laton American dictators, Tim Brown said:
"It's nice to have someone put together all the major largely unsubstantiated canards of the left in one place. Other than having most of the historical facts wrong, it was Standard not United Fruit that first was active in Honduras" John Heelan retorts: "Tim is pedantically correct in stating that'it was Standard Fruit, not United Fruit, that was first active in Honduras' but only by a margin of 8 years: "In 1899 the first banana concession was granted to the Vacarro brothers; their company would later become Standard Fruit. In 1907 Sam Zemurray set up the Cuyamel Fruit Company; later bought by United Fruit. The unequal relationship that would exist between the companies and the Honduran state for the first half of the 20th century gave rise to the description "banana republic." Between 1932 and 1948 Honduras was ruled by a dictator, Tiburcio Carias Andino". (Source: http://www.avilacigars.com/honduras.html)
"Honduras is one of the poorest nations in the Western Hemisphere and remains dependent on U.S. aid. The economy is based on agriculture; bananas and coffee are the most important exports. The vast banana plantations, established by U.S. companies, are mainly along the northern coast; the United Fruit Company and the Standard Fruit Company, fiercely resented by many as exploitative monopolies, have had much social and political influence in Honduras".
Presumably Tim would dismiss the following US interventions as 'cute collection of propaganda jibes"?
*History of U.S. Interventions in Latin America*
Location, Period, Type of Force, Comments on U.S. Role
 Argentina 1890 Troops Buenos Aires interests protected
 Chile 1891 Troops Marines clash with nationalist rebels
 Haiti 1891 Troops Black workers revolt on U.S.-claimed Navassa Island defeated
 Nicaragua 1894 Troops Month-long occupation of Bluefields
 Panama 1895 Naval, troops Marines land in Colombian province
 Nicaragua 1896 Troops Marines land in port of Corinto
 Cuba 1898- Naval, troops Seized from Spain, U.S. still holds Navy base at Guantanamo
 Puerto Rico 1898- Naval, troops Seized from Spain, occupation continues
 Nicaragua 1898 Troops Marines land at port of San Juan del Sur
 Nicaragua 1899 Troops Marines land at port of Bluefields
 Honduras 1903 Troops Marines intervene in revolution
 Dominican Republic 1903-04 Troops U.S. interests protected in Revolution
 Cuba 1906-09 Troops Marines land in democratic election
 Nicaragua 1907 Troops "Dollar Diplomacy" protectorate set up
 Honduras 1907 Troops Marines land during war with Nicaragua
 Panama 1908 Troops Marines intervene in election contest
 Nicaragua 1910 Troops Marines land in Bluefields and Corinto
 Honduras 1911 Troops U.S. interests protected in civil war
 Cuba 1912 Troops U.S. interests protected in Havana
 Panama 1912 Troops Marines land during heated election
 Honduras 1912 Troops Marines protect U.S. economic interests
 Nicaragua 1912-33 Troops, bombing 20-year occupation, fought guerrillas
 Mexico 1913 Naval Americans evacuated during revolution
 Dominican Republic 1914 Naval Fight with rebels over Santo Domingo
 Mexico 1914-18 Naval, troops Series of interventions against nationalists
 Haiti 1914-34 Troops, bombing 19-year occupation after revolts
 Dominican Republic 1916-24 Troops 8-year Marine occupation
 Cuba 1917-33 Troops Military occupation, economic protectorate
 Panama 1918-20 Troops "Police duty" during unrest after elections
 Honduras 1919 Troops Marines land during election campaign
 Guatemala 1920 Troops 2-week intervention against unionists
 Honduras 1924-25 Troops Landed twice during election strife
 Panama 1925 Troops Marines suppress general strike
 El Salvador 1932 Naval Warships sent during Faribundo Marti revolt
 Uruguay 1947 Nuclear threat Bombers deployed as show of strength
 Puerto Rico 1950 Command operation Independence rebellion crushed in Ponce
 Guatemala 1954-? Command operation, bombing, nuclear threat CIA directs exile invasion and coup d'Etat after newly elected government nationalizes unused U.S.'s United Fruit Company lands; bombers based in
 Nicaragua; long-term result: 200,000 murdered
 Panama 1958 Troops Flag protests erupt into confrontation
 Cuba 1961 Command operation CIA-directed exile invasion fails
 Cuba 1962 Nuclear threat, naval Blockade during missile crisis; near-war with Soviet Union
 Panama 1964 Troops Panamanians shot for urging canal's return
 Dominican Republic 1965-66 Troops, bombing Marines land during election campaign
 Guatemala 1966-67 Command operation Green Berets intervene against rebels
 Chile 1973 Command operation CIA-backed coup ousts democratically elected Marxist president
 El Salvador 1981-92 Command operation, troops Advisors, overflights aid anti-rebel war, soldiers briefly involved in hostage clash; long-term result: 75,000 murdered and destruction of popular movement
 Nicaragua 1981-90 Command operation, naval CIA directs exile (Contra) invasions, plants harbor mines
against revolution; result: 50,000 murdered
 Honduras 1982-90 Troops Maneuvers help build bases near borders
 Grenada 1983-84 Troops, bombing Invasion four years after revolution
 Bolivia 1987 Troops Army assists raids on cocaine region
 Panama 1989 Troops, bombing Nationalist government ousted by 27,000 soldiers, leaders arrested, 2000+ killed
 Haiti 1994- Troops, naval Blockade against military government; troops restore President Aristide to office three years after coup
Sources:
Blum, William. Killing Hope: U.S. Military and CIA Interventionism Since World War II. Monroe, Maine: Common Courage Press, 1995.
Ege & Makhijani. "180 Landings by the U.S. Marine Corps" (History Division), Counterspy (July-Aug. 1982). Foreign Affairs Division, Congressional Research Service, Library of Congress.
Instances of Use of Armed Forces Abroad, 1798-1945. Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office, 1975, revision of 1969 version.
Grossman, Zoltan. Over a Century of U.S. Military Interventions. Self-published, revised Jan. 1, 1995.
Sklar, Holly. "Who's Who: Invading 'Our' Hemisphere 1831-," Z Magazine (Feb. 1990).
U.S. Congress, Committee on Foreign Affairs' Report. Background Information on the Use of United States Armed Forces in Foreign Countries. Washington, D.C.: 91st Congress, 2nd Session, 1970.
Zinn, Howard. A People's History of the United States. New York: Perennial Library, Harper & Row, 1980.
(Source: http://www2.truman.edu/~marc/resources/interventions.html)
Ronald Hilton - 8/7/03

ook nog:
http://argonautica.net/articles/elections/
When popular winners don't win
In the 2000 elections the popular vote was 50-50. The popular vote for Al Gore exceeded the vote for George Bush by some 500,000 votes. However George Bush won the Electoral College vote and became the next president.
This is not the first time in American history that the winner of the popular vote lost the Electoral College vote and hence the presidency. For instance, in 1876 the Democratic candidate Samuel Tilden won the popular vote by about 200,000 votes, but lost in the Electoral College by one vote. The Republican candidate, Rutherford Hayes therefore won the election and became the next president.


En dan spreken we niet over het feit dat stemrecht ipv stemplicht in de US een zeer lage verkiezingsdeelname voor gevolg heeft.

tomm
28 januari 2004, 22:29
U begrijpt dat ik uw reactie nogal lachwekkend vind!?

P.S. Imigratie is eveneens verboden, net als het gebruik van internet.
Is het echt zo moeilijk om toe te geven dat Cuba niet meer of minder is dan een dictatuur!?

Emigratie is niet verboden, want mijn beste vriendin is Cubaanse en leeft in belgië... alleen moeten Cubanen al over een spaarpotje beschikken (of over een Westerse man/vrouw) om naar het buitenland te kunnen, ook daarin verschilt Cuba niet van een doorsnee Derde Wereld land. Ook internet is niet verboden, al moet je er wel toestemming voor vragen, toch hebben meer en meer Cubanen internet bij hen thuis, en op verschillende plaatsen in Havana en Santiago en andere steden kun je internet-café's vinden.
dat alles neemt niet weg dat Cuba geen democratie is (een dictatuur is wat sterk uitgedrukt, de bevolking heeft wel degelijk enige invloed op de besluitvorming, toch op lokaal vlak) maar ook hierin verschilt het in niets van de zogenaamde democratieën in de regio.
Op politiek vlak is Cuba er niet slechter aan toe dan veel andere Latijnse landen, terwijl de socio-economische politiek iets beter is (en nog veel beter zou kunnen zijn zonder het embargo)

democratsteve
29 januari 2004, 00:28
Some of the fundamental changes to Americans' legal rights by the Bush administration and the USA Patriot Act following the terror attacks:

* FREEDOM OF ASSOCIATION: Government may monitor religious and political institutions without suspecting criminal activity to assist terror investigation.

* FREEDOM OF INFORMATION: Government has closed once-public immigration hearings, has secretly detained hundreds of people without charges, and has encouraged bureaucrats to resist public records requests.

* FREEDOM OF SPEECH: Government may prosecute librarians or keepers of any other records if they tell anyone that the government subpoenaed information related to a terror investigation.

* RIGHT TO LEGAL REPRESENTATION: Government may monitor federal prison jailhouse conversations between attorneys and clients, and deny lawyers to Americans accused of crimes.

* FREEDOM FROM UNREASONABLE SEARCHES: Government may search and seize Americans' papers and effects without probable cause to assist terror investigation.

* RIGHT TO A SPEEDY AND PUBLIC TRIAL: Government may jail Americans indefinitely without a trial.

* RIGHT TO LIBERTY: Americans may be jailed without being charged or being able to confront witnesses against them.

.

Hier roept iedereen hoe "ondemocratisch" het is om het stemrecht "door de strot van de Vlamingen te jagen". En weet je wat zo raar is? Vaak zijn het dezelfden die steeds de VS verdedigen.
Hoe zou de gemiddelde Vlaming reageren als Verhofstadt ons morgen dèrgelijke maatregelen door de strot wil duwen?
Amerika, een democratie? Pfff..
Dat zijn ze na '45 nooit meer geweest en het valt nog af te wachten of ze het ooit terug worden.

jeff
8 maart 2004, 16:37
maar ik geef ze het voordeel van de twijfel.
Ja het voordeel van de twijfel, die zal hopelijk tegen dat de verkiezingen er aan komen verdwenen zijn, en laten ze die huidige macht wellusteling vallen als een steen, het liefst in duizend kleine stukjes

pj
8 maart 2004, 19:51
in amerika heef het volk geen macht,
enkel een elitair groepje economen.
Wie de media in handen heeft,
en het duurst campagne kan voeren (Bush heeft 3maal meer geld als Kerry), wordt president

over die media, net als VLD in belgie :o :idea:

Knuppel
8 maart 2004, 22:02
Zucht...

Amerika is een grootmacht waar zelfs de hele westerse wereld het hoofd voor buigt. Uit economische motieven wel te verstaan. Fidel denkt daar niet aan. Hij en de zijnen hebben echter niets tekort. De bevolking heeft echter letterlijk alles tekort.
ALLES!
Ik zou doodgraag willen dat het anders was want het is meelijwekkend.
Maar wie zal voor wie het hoofd buigen?

Ik heb de foto's gezien die een goeie vriend van mij zopas meebracht uit Cuba. Vriendelijke en gelukkige mensen lijken ze wel, de Cubanen. Tot je hoort hoe er 'geplakt' wordt aan een buitenlander die door de doodarme Cubanen gestrikt geraakt. Mijn vriend voelde zich een worm in een ren vol kippen. Heel begrijpelijk, maar het zegt wel iets.

Nochtans nam hij voor zichzelf nauwelijks kleding mee. Zijn valiezen wogen desalniettemin ver boven het toegelaten gewicht. Zijn dollars vlogen ginder alsnog de deur uit. Een blikje frisdrank is grote luxe. Een rol toiletpapier ook. Cubanen kunnen het zich niet kopen omdat het evenveel kost als hier, terwijl een doorsnee dagloon ginder neerkomt op 12 eurocent. De professor waar mijn vriend te gast was, had het al veel beter. Hij werd in dollars betaald. Zo'n 20 dollar per maand.
Deze professor stond zijn echtelijke slaapstee af aan mijn vriend tijdens diens verblijf. Hij sliep intussen met vrouw, volwassen zoon en dochter in de enige andere 'slaapkamer'. Die ze op hun beurt weer gebruikten om er met hun partner te stoeien. De spannigen liepen dus bij wijlen hoog op.

Is de echtelijke bedstee van een professorskoppel dan zoveel 'deftiger'? Blijkbaar wel, alhoewel het ook maar een overblijfsel van een bed was uit grootmoeders tijd met een doorgezakt net, ondersteund met planken en een strozak erbovenop. Gelukkig had de professor al een stenen huis. Evenwel zonder glasramen, net zoals in de houten huisjes van de minder begoeden. Het geluid en de stank van passerende, nog door de Amerikanen achtergelaten rammelkasten, is er nauwelijks te harden voor een buitenlander.

De professor schaamde zich diep omdat hij niets kon terug doen in ruil voor wat zijn dochter hier kort voordien in België te beurt viel. Dat bezoek van zijn dochter hier was ook de reden dat de professor een bezoeker in zijn eigen huis mocht opnemen. Een ruilhuisvesting voor die van zijn dochter zeg maar. Daarvoor moest echter eerst toelating gevraagd worden aan het regime én 40 dollar betaald. Mijn vriend betaalde kostgeld waarvan het hele gezin beter kon eten tijdens zijn aanwezigheid. De arme professor kreeg echter bijna een hartstilstand toen iemand uit zijn familie het een 'betaling voor verblijf' noemde aan de telefoon. Als dit het regime ter ore zou komen kon hem zijn huis worden afgepakt. Hij had daar al voorbeelden van meegemaakt in zijn directe omgeving.

Ik heb foto's gezien van een koppel achter hun winkeltoog. Vieze, open donkerhouten rekjes in de achtergrond van minstens honderd jaar oud. Leeg. Zo leeg als maar enigszins kan. Zelfs een lege toog. Aan hun bebloemde handen was echter te zien hoe de rantsoenen, op de bon wel te verstaan, verdeeld werden. Rechtstreeks uit zakken die aangevoerd werden door het regime. Eens de zakken leeg kan de rest fluiten naar zijn dagrantsoen. De 'klanten' wordt immers van overheidswege een winkel toegewezen. In een andere winkel alsnog proberen aan zijn rantsoen te geraken is strikt verboden.

De meeste personenauto's die je er ziet zijn overblijfselen van achtergelaten Amerikaanse wagens. De vliegtuigen voor nationaal luchtvervoer zijn oude rammelkisten van Russische makelij waar je je leven in riskeert. Je leven riskeer je trouwens zowiso als reizende buitenlander in Cuba. Fatsoenlijke aansluitingen en min of meer betrouwbare vertrektijden in treinstations en nationale luchthavens zijn onbestaande. Je raakt vast op nachtelijke uren en bent dan overgeleverd aan malafide taxichafeurs die daarop loeren.

De Cubanen kunnen in de dollarwinkels zien wat er in de westerse wereld te koop is. Ze zien ook de toeristen in hun luxe hotels. En ze willen dat ook graag allemaal bezitten. Spannende truitjes, Amerikaanse merkkledij, vooral merk-jeans en loopschoenen type Adidas e.d.
Het regime dat hen dit ontzegt durven ze echter niet eens bekritiseren. Spionnen kunnen overal zitten. Voor een extraatje kan je verklikt worden.

De Cubanen zijn vreselijk afhankelijk van mekaar. Ze zijn immers op elkaar en elkaars hulp aangewezen. Ze lenen elkaars beste kleren en schoenen om er zo goed mogelijk uit te zien op de foto. Wie een electrisch strijkijzer weet te bemachtigen met financiële steun van een buitenlandse vriend, (neen, geen stroomstrijkijzer maar eentje zoals men er hier geen meer wil) is verplicht om het uit te lenen aan de rest van de familie en vrienden. Morgen hebben ze op hun beurt misschien de geholpenen nodig. Zeep voor de dagelijkse handwas is er niet of nauwelijks. Een flesje doodgewone braadolie is grand luxe. Simpelweg onbetaalbaar voor de gewone Cubaan.

De peperdure uitreisvergunning voor de dochter van de professor (midden vorig jaar) en haar reis-en verblijfskosten werden volledig gedragen door een Belgische groep mensen waaronder een Gentse professor. Ik merkte dat de Cubaanse professorsdochter niet eens kon bevatten wat haar overkwam tijdens haar verblijf in België. Ze liep er meestal onwezenlijk bij. Alsof ze twijfelde of ze wel blij wilde zijn om wat haar deel werd dan wel haat en afgunst moest voelen voor wat haar volk in Cuba ontzegd wordt.
Ze kreeg van mij de enige gouden ring die ze wellicht in haar hele leven zal bezitten. Maar ook al zijn de Cubanen dol op alles wat blinkt, het meisje leek op het ogenblik dat ze haar ring in ontvangst nam, nergens vreugde in scheppen. Die kwam pas toen haar bezoek goed en wel achter de rug was.

Zoals jullie zien, een communistisch systeem heeft misschien zijn voordelen, maar ze wegen op geen stukken na op tegen de nadelen.

tomm
9 maart 2004, 00:52
Baseer je eens meer op een ooggetuigenverslag aub, en bezoek Cuba eens zelf, en leer Spaans zodat je met de mensen kunt spreken. Ik heb een vriend die bijna een jaar in Cuba heeft gewoond, heb er zelf ook een paar maand verbleven, en eveneens in de minst begoede delen van Cuba. Uw verslag is zwaar overtrokken, een zijdig en gedramatiseerd, hoewel er wel dingen in staan die kloppen natuurlijk. Enkele dingen die pertinent onjuist zijn: "Je leven riskeer je trouwens zowiso als reizende buitenlander in Cuba. Fatsoenlijke aansluitingen en min of meer betrouwbare vertrektijden in treinstations en nationale luchthavens zijn onbestaande. Je raakt vast op nachtelijke uren en bent dan overgeleverd aan malafide taxichafeurs die daarop loeren. "

Onzin, voor een derde wereld land heeft Cuba vrij goed openbaar vervoer, al zijn er wel veel vertragingen en is het niet steeds evident een ticketje te bemachtigen. Cuba is een allesbehalve gevaarlijk land waar je nooit je leven riskeert en altijd wel, op een of andere manier, op je bestemming raakt. Cuba is Afrika niet en evenmin Jamaica of Haiti.

Een gemiddeld Cubaans loon bedraagt 20 dollar, terwijl professoren gemiddeld rond de 50$ verdienen. Dit lijkt bijzonder weinig en dat is het ook, maar je moet ingaan dat alle Cubanen een rantsoenbon krijgen, met olie, suiker, brood, etc. en dat huishuur, electriciteit, water, onderwijs, gezondheidszorg, etc volstrekt gratis zijn terwijl vervoer, hotel, telefoon, etc. zelfs voor cubanen spotgoedkoop zijn (NIET voor toeristen). Dus zelfs al heb je geen cent je zult er nooit in absolute armoede leven zoals in zoveel andere derde wereldlanden zoals ook veel buurlanden van Cuba (waarvan ik er enkele bezocht heb en waar ze ook Spaans spreken dus ik kan de vergelijking maken)
Cubanen zijn uiteraard gefrustreerd en willen meer dan dit overlevingsbestaan, ze willen uitgaan (vrij duur in Havana, maar kan ook spotgoedkoop zijn) mooie kleding kopen (overal duur en in dollars te betalen, de peso-kledij is van slechte Chinese kwaliteit) , hifi-installaties kopen, en dergelijke. Voor veel Cubanen is dit onmogelijk, behalve dan deze die in de toersitenindustrie werken of geregeld eens met toeristen uithangen (jineteros en jineteras genoemd, "jockeys", op de rug van de toersiten) en dit is een grote bron van frustratie, zeker voor zo'n ontwikkeld en intelligent volk. Toch beseffen de meeste Cubanen dat het toerisme nodig is voor het overleven van de economie als gevolg van het Amerikaanse embargo en het wegvallen van de Russische steun (voor 1989 was het leven veel beter dan nu zegt zowat iedereen) en steunen de meeste cubanen hun regering. Wat huisvesting betreft is er inderdaad een probleem maar glasramen zie je nergens in de hele Caraibische regio terwijl de meeste cubanen wel goed gehuisvest zijn, soms in Sojetrussische woonblokken van goede kwaliteit, soms in Spaans-koloniale huizen, en soms helaas ook in halve krotjes (vooral dan in de armere "oriente"). De overheid probeert daar iets aan te doen maar sinds 1990 waren er andere prioriteiten. Alles bijeen gezien toch een situatie die veel beter is dan in de omringende landen, ondanks een zeer hard en ongenadig embargo van de belangrijkste economische macht ter wereld dat tevens Cuba's buurland is...

Thor
9 maart 2004, 14:51
ok, USA-fans, laat de tegenargumenten maar komen: hoeveel doden heeft Castro op z'n geweten? wat zijn de misdaadcijfers op dat communistisch eiland?
Onbekend - op het publiceren van die cijfers staat in Cuba de doodstraf.
En een internetverbinding hebben wordt er bedacht met een verblijf in de gevangenis annex concentratiekamp (officieel een "heropvoedingscentrum voor incivieken")

hoe veel hebben de narcotrafficantes in Cuba te zeggen?

Bitter weinig,Castro staat geen concurrentie toe........

Merk op dat je intussen van Havanna naar Miami kan lopen zonder nat te worden:gewoon val vluchtelingenvlot naar vluchtelingenvlot stappen.
Als je wilt weten wat Cubanen van Castro denken:vraag het aan de Amerikaanse Cubanen die in Florida geraakt zijn:ze kunnen zijn bloed wel drinken......
Maaareuh...als het daar zo goed is,waarom blijf je dan hier? :twisted:

En als de VS je niet aanstaan:prima:laat hen met rust en zij zullen jouw ook met rust laten.

Thor
9 maart 2004, 14:59
Volgens mij moeten gewoon alle handelsbarrières van de VS tegen Cuba opgehoffen worden. Een deel van de Cubanen zal snel welvarend worden, en zij die het niet kunnen worden zullen wel inzien dat dat niet de schuld van de Amerikanen maar van hun regering is. Prima mix om hervormingen mee door te voeren.
Inderdaad.Het retrovirus dat Hong Kong is doet prima werk in dat andere "arbeiderspardijs",China.
Als mensen éénmaal economische macht hebben,willen ze vanzelf ook politieke.
En enkele covert ops maken het werk wel af!
En Castro? Simpel:lever hem uit aan de Cubanen zelf..........

Thor
9 maart 2004, 15:09
@Filo

toch vreemd dat je blijkbaar de misdaden van communisten meent te kunnen goedpraten door enkele schoonheidsfoutjes van demokratische landen.
En natuurlijk "vergeet" je er eventjes bij te vermelden dat dit allemaal gebeurde gedurende de Koude Oorlog.......
Van een selektief geheugen gesproken!

...in 1876 the Democratic candidate Samuel Tilden won the popular vote ..
Hoe schattig,je moet "slechts" 128 jaar terug gaan om je gelijk te bewijzen.......
Nu goed,toegegeven,in de VS is er eens in de 128 jaar een probleempje,in Communistische landen gaat het eens om de 128 jaar goed:nl één keer vlak voor de revolutie en nog één keer na de val van het regime.Maar laat mij je vooral niet tegenhouden hoor:verhuis rustig naar dat arbeidersparadijs van jouw.......en stuur op risico van je leven een e-mailtje om te laten weten wat je ervan denkt! :twisted:

JoeQpublic
9 maart 2004, 15:22
ok, USA-fans, laat de tegenargumenten maar komen: hoeveel doden heeft Castro op z'n geweten? wat zijn de misdaadcijfers op dat communistisch eiland?
Onbekend - op het publiceren van die cijfers staat in Cuba de doodstraf.
En een internetverbinding hebben wordt er bedacht met een verblijf in de gevangenis annex concentratiekamp

hoe veel hebben de narcotrafficantes in Cuba te zeggen?

Bitter weinig,Castro staat geen concurrentie toe...

Als je wilt weten wat Cubanen van Castro denken:vraag het aan de Amerikaanse Cubanen die in Florida geraakt zijn:ze kunnen zijn bloed wel drinken

Maareuh... als het daar zo goed is, waarom blijf je dan hier? :twisted:
komaan Thor, serieus blijven. Bij elk dictatioriaal regime in Zuid-Amerika waren/zijn er NGO's en (zeldzame) gedreven journalisten die de verhalen over massale verdwijningen, foltering enz naar buiten brengen. Dergelijke berichten zijn eerder sporadisch ivm Cuba. Of is ontbreken van data onderdeel van de grote wereldwijde communistische samenzwering?

wit poeder is bron en motor van veel ellende en blijvende machtsstrijd in gans Zuid- en Midden-Amerika. Oeps, de kartels zijn natuurlijk vennootschappen die een product leveren waarvoor vraag bestaat, net zoals de maffia een socio-culturele vereniging van Italiaanse migranten is :wink:

mening v/d dissidenten in Miami? me dunkt dat een flink deel van hen niet enkel en alleen voor de vrije verkiezingen naar de States kwam. En tja, Varkensbaai-incident maakte duidelijk tot hoever de VS wilde gaan in hun steun aan de democratrische dissidenten.
Een voormalig oostfronter ga ik ook niet vragen wat hij van de USSR vindt. Hun kant heeft verloren, zij verkeerd gegokt, too bad... Verder flink wat economische vluchtelingen. Yep, waarlijk objectieve waarnemers zonder enige lobby binnen de Amerikaanse samenleving.

in tegenstelling tot velen hier, ben ik flink tevreden in België. Cuba met West-Europa vergelijken is onmogelijk, alleen hun klimaat en rum zijn beter, maar 't blijven arme stumperds. Maar in vergelijking met de rest van de regio lijkt me het leven in Havana al bij al nog dik mee te vallen
Maar om op uw suggestie te antwoorden: toch straf hoeveel toeristen die dictatuur als vakatiebestemming verkiezen boven pakweg Columbia, niet? Yep, doodseskaders, drugskartels en een corrupt regime, de vruchten van de ware demokratie.

Thor
9 maart 2004, 16:17
komaan Thor, serieus blijven
kzal proberen,maar na het lezen van sommige posts hier is het nie zo simpel als het klinkt.Ik moet nog altijd aan een post van Filo denken,waarin hij schrijft dat "een gezonde dosis communisme kan helpen"....

Oeps, de kartels zijn natuurlijk vennootschappen die een product leveren waarvoor vraag bestaat
heb je je ooit al eens afgevraagd waarom een "lijntje doen" je in de gevangenis doet belanden,terwijl alcohol legaal is?
Legaliseer,reguleer en hef belastingen op verdovende middelen,en 99,9% van de ellende is opgelost.
En ja:zonder de vraag uit het Westen zou er geen aanbod uit de Derde Wereld zijn.Waarom twijfel je daaraan?
Wat de maffia betreft:die zijn het pak slaag van hun leven aan't krijgen,zowel in de States als in Italië.......Wanneer pakken we de maffia in België aan?Of denk je dat die hier niet bestaat?

Dergelijke berichten zijn eerder sporadisch ivm Cuba
Waarmee dus is aangetoond dat
a)ze wel degelijk bestaan
en
b)Castro erg goed is in wat hij doet,nl dictator zijn.
Is er een positieve kant aan dit verhaal?Zoja,hou ons aub niet langer in spanning.....

mening v/d dissidenten in Miami
dissidenten??????????????????????????????????
Volgens die logica moeten we ophouden met politieke vluchtelingen toe te laten.
Ik vermoed dat je bij tijd en wijlen serieuze hoeveelheden "extra-curriculaire kruiden" rookt....maar t kan aan mij liggen hoor :wink:

Varkensbaai-incident maakte duidelijk tot hoever de VS wilde gaan in hun steun
Nu moet jij ff ernstig blijven;had JFK de luchtmacht moeten sturen en de VS blootstellen aan een nucleaire aanval vanuit de USSR?
Er zijn subtielere middelen.....

in tegenstelling tot velen hier, ben ik flink tevreden in België
en gelijk heb je - we zijn lid van een elite;nooit in 6 miljoen jaar Homo Sapiens hebben zovelen het zo goed gehad.En precies daarom weiger ik elk compromis als het om vrijheid en demokratie gaat.Al was het maar uit respekt voor de socialisten die 100 jaar geleden voor ons hebben gevochten;het is immoreel om op vakantie te gaan naar Cuba en het regime te steunen.En het goedpraten,wel:ik gun je je mening en je mag ze uiten;waarom gun jij het de Cubanen niet?

Maar in vergelijking met de rest van de regio lijkt me het leven in Havana al bij al nog dik mee te vallen
Als je maar beseft dat gans Zuid Amerika door de VN zo ongeveer tot permanent rampengebied is uitgeroepen..........
Maar kom:als een bende je besteelt maar ze je niet doodschieten,is het dan OK?

doodseskaders, drugskartels en een corrupt regime, de vruchten van de ware demokratie
Neen,de schijnende bewijzen dat
a)demokratie en vrijheid nooit echt verworven zijn;je moet er blijven voor vechten (niet fysiek bedoeld)
b)er in Columbië tenminste een kans bestaat dat het ooit stopt,want het wordt aangeklaagd (en dat is immer het begin..)

En jij gelooft dat er in Cuba geen doodsekaders zijn,dat er geen drughandel is en dat je een Cubaans douanier niet kan omkopen?????
Wel:je vergist je;dat hebben ze daar ook;maar ze hebben geen vrije pers.En dus hoor je er niet van......trek je eigen conclusies.

Ter vergelijking:Wat Sharon allemaal uitspookt maakt mij ook niet echt happy,maar ik heb hoop:al was het maar omdat hij de Peace Now Movement niets kan maken.Waarmee ik dus niet gezegd heb dat het veiligheidshek een onverdeelde zegen is,tenhoogste een noodzakelijk kwaad.......

tomm
9 maart 2004, 18:10
ongehinderd door enige kennis van zaken leutert thor maar verder...

Woutertje
9 maart 2004, 18:15
ongehinderd door enige kennis van zaken leutert thor maar verder...


Iemand die in ze'n profiel een afbeelding heeft hangen van een massamoordenaar heeft inderdaad weinig kennis van zaken over het echte Cuba. Cuba is op de rand van het failliet en Castro weet dat maar om ze'n zetel veilig te stellen gauw wat lastige elementen uit de weg ruimen in precies dezelfde stijl als ze'n grote "roerganger".

tomm
9 maart 2004, 18:38
Hoeveel keer ben je in Cuba geweest, wat weet je eigenlijk over Cuba, hoe goed is je Spaans, heb je dissidenten in Miami bezocht of er ook maar iets over gelezen???????????

Het feit dat je enkel die conclusie maakt op basis van mijn "onderschrift" (dat uiteraard provocatief bedoeld is en weinig of niets met Cuba van doen heeft) bewijst dat je geen echte discussie over het onderwerp aandurft omdat je goed genoeg beseft dat je er geen bal van afweet en maar wat uit je botten zit te slaan.

We zouden trouwens best ook niet te veel uitwijden over uw "onderschrift."... waar u een staat verdedigt die al jaren tientallen VN-resoluties aan haar laars lapt en miljoenen mensen gegijzeld houdt.

Knuppel
9 maart 2004, 21:31
Baseer je eens meer op een ooggetuigenverslag aub, en bezoek Cuba eens zelf, en leer Spaans zodat je met de mensen kunt spreken. Ik heb een vriend die bijna een jaar in Cuba heeft gewoond, heb er zelf ook een paar maand verbleven, en eveneens in de minst begoede delen van Cuba. Uw verslag is zwaar overtrokken, een zijdig en gedramatiseerd, hoewel er wel dingen in staan die kloppen natuurlijk. Enkele dingen die pertinent onjuist zijn: "Je leven riskeer je trouwens zowiso als reizende buitenlander in Cuba. Fatsoenlijke aansluitingen en min of meer betrouwbare vertrektijden in treinstations en nationale luchthavens zijn onbestaande. Je raakt vast op nachtelijke uren en bent dan overgeleverd aan malafide taxichafeurs die daarop loeren. "

Onzin, voor een derde wereld land heeft Cuba vrij goed openbaar vervoer, al zijn er wel veel vertragingen en is het niet steeds evident een ticketje te bemachtigen. Cuba is een allesbehalve gevaarlijk land waar je nooit je leven riskeert en altijd wel, op een of andere manier, op je bestemming raakt. Cuba is Afrika niet en evenmin Jamaica of Haiti.

Een gemiddeld Cubaans loon bedraagt 20 dollar, terwijl professoren gemiddeld rond de 50$ verdienen. Dit lijkt bijzonder weinig en dat is het ook, maar je moet ingaan dat alle Cubanen een rantsoenbon krijgen, met olie, suiker, brood, etc. en dat huishuur, electriciteit, water, onderwijs, gezondheidszorg, etc volstrekt gratis zijn terwijl vervoer, hotel, telefoon, etc. zelfs voor cubanen spotgoedkoop zijn (NIET voor toeristen). Dus zelfs al heb je geen cent je zult er nooit in absolute armoede leven zoals in zoveel andere derde wereldlanden zoals ook veel buurlanden van Cuba (waarvan ik er enkele bezocht heb en waar ze ook Spaans spreken dus ik kan de vergelijking maken)
Cubanen zijn uiteraard gefrustreerd en willen meer dan dit overlevingsbestaan, ze willen uitgaan (vrij duur in Havana, maar kan ook spotgoedkoop zijn) mooie kleding kopen (overal duur en in dollars te betalen, de peso-kledij is van slechte Chinese kwaliteit) , hifi-installaties kopen, en dergelijke. Voor veel Cubanen is dit onmogelijk, behalve dan deze die in de toersitenindustrie werken of geregeld eens met toeristen uithangen (jineteros en jineteras genoemd, "jockeys", op de rug van de toersiten) en dit is een grote bron van frustratie, zeker voor zo'n ontwikkeld en intelligent volk. Toch beseffen de meeste Cubanen dat het toerisme nodig is voor het overleven van de economie als gevolg van het Amerikaanse embargo en het wegvallen van de Russische steun (voor 1989 was het leven veel beter dan nu zegt zowat iedereen) en steunen de meeste cubanen hun regering. Wat huisvesting betreft is er inderdaad een probleem maar glasramen zie je nergens in de hele Caraibische regio terwijl de meeste cubanen wel goed gehuisvest zijn, soms in Sojetrussische woonblokken van goede kwaliteit, soms in Spaans-koloniale huizen, en soms helaas ook in halve krotjes (vooral dan in de armere "oriente"). De overheid probeert daar iets aan te doen maar sinds 1990 waren er andere prioriteiten. Alles bijeen gezien toch een situatie die veel beter is dan in de omringende landen, ondanks een zeer hard en ongenadig embargo van de belangrijkste economische macht ter wereld dat tevens Cuba's buurland is...

Tom. Dit was een ooggetuigenverslag. De man vanwie het komt was meer dan 20 jaar mijn partner en is nog altijd een heel goeie vriend van mij. Wij brachten samen zeer veel tijd door in Zuid-Spanje en en kunnen ons heel goed behelpen in het Spaans.
Mijn ex.partner heeft sinds een paar jaar een vaste vriendin in Cuba en verblijft er dus regelmatig. Hij stond onlangs nog met foto in de krant omdat zijn vliegreis naar Varadero een dag werd uitgesteld daar Sobelair, net de dag dat hij vertrok, bankroet werd verklaard door de rechtbank.
Vanuit Varadero moet hij echter nog naar Santiago de Cuba. Dat wordt dan ofwel een dagreis met de trein ofwel een vlucht met een Russische rammelkist. Je zou hem eens moeten vragen naar zijn wedervaren tijdens zijn terugkeer. Reizen niet gevaarlijk in Cuba voor een buitenlander, zei je?

Wat de 'gemiddelde' lonen betreft die jij daar opnoemt, die kloppen in geen geval. Ofwel verbleven jij en jouw vriend in een heel andere deel van Cuba.

Ik zei zelf al dat de belangrijkste levensmiddelen op de bon zijn. Ze krijgen er dus per dag één broodje per persoon, een 'pistoletje' groot.
Dat alles spotgoedkoop is voor de Cubanen is een feit. Dat kan ook niet anders met hun inkomen.
Je hebt echter niet ontkend in welke omstandigheden deze mensen wonen. Hoe hun 'huizen', 'meubels', vervoer eruit zien. Derde wereldlandachtig zal ik maar zeggen. De Cubanen moeten het BLIJVEN doen met wat er is achtergebleven toen de Amerikanen er vertrokken.

Behalve voor de toeristen. Daar is niets voor tekort. De toerist betaalt ook vele tientallen keren meer voor hetzelfde vervoer dat de Cubanen gebruiken.

Voor degenen die mijn verslag lezen zal het duidelijk genoeg zijn dat de oorlogsomstandigheden waaronder de Cubanen gedwongen worden te leven, hemeltergend zijn.

tomm
9 maart 2004, 23:26
Als je vergelijtk met west-Europa moet ik je gelijk geven, maar heb je ooit al andere Derde Wereld-landen bezocht? (want, niet te vergeten, Cuba is een derde wereld-land, net als al haar buurlanden met uitzondering van de VS, dus Cuba met de vS of West-Europa vergelijken is bijzonder unfair, zeker als je dan nog eens dit verschrikkelijke embargo in beschouwing neemt)

Zelfs in de Dominicaanse Republiek leeft de meerderheid van de bevolking slechter dan de meerderheid van de Cubanen, en hoe kan het nog slechter zul je afvragen. Wel, daar hebben ze niet eens het minimum dat ze in Cuba wel hebben, geen broodjes, geen of nauwelijks water, electriciteit, nog slechtere huisvesting, slecht of geen onderwijs, etc. en in andere buurlanden als Haiti of Guatemala is het nog veel erger, daar sterven dagelijks mensen van de honger. je moet alles in perspectief zien hé.

Mijn ex.partner heeft sinds een paar jaar een vaste vriendin in Cuba en verblijft er dus regelmatig. Hij stond onlangs nog met foto in de krant omdat zijn vliegreis naar Varadero een dag werd uitgesteld daar Sobelair, net de dag dat hij vertrok, bankroet werd verklaard door de rechtbank.
Vanuit Varadero moet hij echter nog naar Santiago de Cuba. Dat wordt dan ofwel een dagreis met de trein ofwel een vlucht met een Russische rammelkist. Je zou hem eens moeten vragen naar zijn wedervaren tijdens zijn terugkeer. Reizen niet gevaarlijk in Cuba voor een buitenlander, zei je?

Tja, ik heb dit vliegtuig een keer genomen en vond het nog redelijk, ik heb veel ergere toestanden bestaan er in Afrika of AziË. Dit is zeker geen typisch Cubaans probleem. Bovendien kun je evengoed de trein of de bus nemen en dat is perfect veilig. Je leven riskeren doe je trouwens ook op de belgische wegen.



Wat de 'gemiddelde' lonen betreft die jij daar opnoemt, die kloppen in geen geval. Ofwel verbleven jij en jouw vriend in een heel andere deel van Cuba.

dit zijn de lonen in Havana, in Santiago zijn ze nog lager maar ook de prijzen zijn er nog een heel stuk lager. Santiago is de armste stad van cuba samen met guantanamo, het is ook de meest zwarte stad van Cuba. Mijn vriend woonde in "Chicharrones", vraag maar es aan uw vriend, dat is berucht in heel cuba als de krottigste van heel cuba. En zelfs daar kun je midden in de nacht zat op straat rondlopen zonder dat er ook maar iets zal gebeuren. Probeer dat eens in Jamaica, Honduras of Guatemala en je bent morsdood. De lonen in Santiago liggen tussen de 15 en 20$, en de professor die ik kende (leefde in dieciocho plantas) verdiende 50$ maar er zijn er ook die stukken minder verdienen.



Behalve voor de toeristen. Daar is niets voor tekort. De toerist betaalt ook vele tientallen keren meer voor hetzelfde vervoer dat de Cubanen gebruiken.

Door het embargo en de lage grondstofprijzen is toerisme de voornaamste bron van inkomsten voor Cuba, meer dan de helft van het bNP, het is dan ook normaal dat toeirsten een gepriviligeerde positie innemen, hoewel dat natuurlijk de moraal ondermijnt. Maar zonder het toerisme en met een volgehouden embargo zou Cuba letterlijk verhongeren.


Voor degenen die mijn verslag lezen zal het duidelijk genoeg zijn dat de oorlogsomstandigheden waaronder de Cubanen gedwongen worden te leven, hemeltergend zijn.

het embargo is eigenlijk economische oorlogsvoering dus in dat opzicht heb je wel gelijk dat de Cubanen daar constant rekening mee moeten houden. de cubaanse levensomstandigheden zijn, naar Derde wereldnormen, niet zo slecht.

TomB
10 maart 2004, 00:18
Hoeveel keer ben je in Cuba geweest,
wat weet je eigenlijk over Cuba, hoe goed is je Spaans, heb je dissidenten in Miami bezocht of er ook maar iets over gelezen???????????

Ik denk dat je in die vergelijking practisch geen ervaring hebt tov mij. Heb ik nu dan consequent ook meer gelijk als u?

tomm
10 maart 2004, 00:24
over welke ervaring heb je het?

TomB
10 maart 2004, 00:33
over welke ervaring heb je het?

Mijn Spaans is vrij vlot, ik heb 2 Cubanen voor me werken, ken er nog verschillende anderen die hier wonen, woon op een goede 3 uur rijden van Miami en ken daar ook verschillende Cubanen, heb onlangs nog Cuba voor de eerste maal bezocht (zou trouwens plezant zijn moesten ze dat embargo opheffen zodat ik rechtsreeks kan vliegen), en je weet zelf al van mijn postings dat ik de geschiedenis van Cuba ken van pre-Batista tot de actualiteit.

Knuppel
10 maart 2004, 00:54
Als je vergelijtk met west-Europa moet ik je gelijk geven, maar heb je ooit al andere Derde Wereld-landen bezocht? (want, niet te vergeten, Cuba is een derde wereld-land, net als al haar buurlanden met uitzondering van de VS, dus Cuba met de vS of West-Europa vergelijken is bijzonder unfair, zeker als je dan nog eens dit verschrikkelijke embargo in beschouwing neemt)

Zelfs in de Dominicaanse Republiek leeft de meerderheid van de bevolking slechter dan de meerderheid van de Cubanen, en hoe kan het nog slechter zul je afvragen. Wel, daar hebben ze niet eens het minimum dat ze in Cuba wel hebben, geen broodjes, geen of nauwelijks water, electriciteit, nog slechtere huisvesting, slecht of geen onderwijs, etc. en in andere buurlanden als Haiti of Guatemala is het nog veel erger, daar sterven dagelijks mensen van de honger. je moet alles in perspectief zien hé.
Mijn ex.partner heeft sinds een paar jaar een vaste vriendin in Cuba en verblijft er dus regelmatig. Hij stond onlangs nog met foto in de krant omdat zijn vliegreis naar Varadero een dag werd uitgesteld daar Sobelair, net de dag dat hij vertrok, bankroet werd verklaard door de rechtbank.
Vanuit Varadero moet hij echter nog naar Santiago de Cuba. Dat wordt dan ofwel een dagreis met de trein ofwel een vlucht met een Russische rammelkist. Je zou hem eens moeten vragen naar zijn wedervaren tijdens zijn terugkeer. Reizen niet gevaarlijk in Cuba voor een buitenlander, zei je?

Tja, ik heb dit vliegtuig een keer genomen en vond het nog redelijk, ik heb veel ergere toestanden bestaan er in Afrika of AziË. Dit is zeker geen typisch Cubaans probleem. Bovendien kun je evengoed de trein of de bus nemen en dat is perfect veilig. Je leven riskeren doe je trouwens ook op de belgische wegen.



Wat de 'gemiddelde' lonen betreft die jij daar opnoemt, die kloppen in geen geval. Ofwel verbleven jij en jouw vriend in een heel andere deel van Cuba.

dit zijn de lonen in Havana, in Santiago zijn ze nog lager maar ook de prijzen zijn er nog een heel stuk lager. Santiago is de armste stad van cuba samen met guantanamo, het is ook de meest zwarte stad van Cuba. Mijn vriend woonde in "Chicharrones", vraag maar es aan uw vriend, dat is berucht in heel cuba als de krottigste van heel cuba. En zelfs daar kun je midden in de nacht zat op straat rondlopen zonder dat er ook maar iets zal gebeuren. Probeer dat eens in Jamaica, Honduras of Guatemala en je bent morsdood. De lonen in Santiago liggen tussen de 15 en 20$, en de professor die ik kende (leefde in dieciocho plantas) verdiende 50$ maar er zijn er ook die stukken minder verdienen.

Behalve voor de toeristen. Daar is niets voor tekort. De toerist betaalt ook vele tientallen keren meer voor hetzelfde vervoer dat de Cubanen gebruiken.

Door het embargo en de lage grondstofprijzen is toerisme de voornaamste bron van inkomsten voor Cuba, meer dan de helft van het bNP, het is dan ook normaal dat toeirsten een gepriviligeerde positie innemen, hoewel dat natuurlijk de moraal ondermijnt. Maar zonder het toerisme en met een volgehouden embargo zou Cuba letterlijk verhongeren.
Voor degenen die mijn verslag lezen zal het duidelijk genoeg zijn dat de oorlogsomstandigheden waaronder de Cubanen gedwongen worden te leven, hemeltergend zijn.

het embargo is eigenlijk economische oorlogsvoering dus in dat opzicht heb je wel gelijk dat de Cubanen daar constant rekening mee moeten houden. de cubaanse levensomstandigheden zijn, naar Derde wereldnormen, niet zo slecht.

Herlees eens opnieuw wat ik in vetjes zette. Ergens anders is het nog slechter dus...is het allemaal niet zo erg.

Je geeft wel al voorzichtig toe dat de professorslonen lager kunnen liggen dan het bedrag dat je aanvankelijk noemde. De daglonen voor heel wat mensen in Santiago liggen ook heel wat lager dan wat jij hier beweert. Die mensen geraken niet eens aan dollars maar enkel aan waardeloze pesos. Pesos waar je, bijvoorbeeld, niet mee terecht kunt in de dollarwinkels. Het dagloon van die mensen komt overeen met 3x1'5 oude Belgische franken per dag of ongeveer 12 eurocent.

Met de trein of de bus reizen is, de staat van het materiaal in ogenschouw genomen, relatief veilig. Als je echter goed had gelezen dan had je gemerkt dat ik het over malafide taxichaufeurs had. Het gaat meer bepaald over taxichaufeurs die zwart werken. Chaufeurs die tussenpersonen inschakelen om klanten voor hen te vangen en die daar ook een graantje van meepikken. Op die wijze blijven die taxichafeurs uit het zicht, en uit de handen van de politie. Zij staan ergens verdekt opgesteld en worden door hun contactpersonen opgeroepen als er 'beet' is. Een buitenlander heeft aanvankelijk niet door met welk soort hij te doen heeft.
Je mag één keer raden wie er in een mum van tijd bij je staat als je 's nachts ergens tussen treinstation en luchthaven terecht komt. Dan sta je daar met je valiezen in de middle of nowhere en geen kat meer te zien.
Ik zeg je dit, als je niet heel goed oppast stopt je reis daar voorgoed.

Het zal de lezers intussen wel duidelijk zijn dat het oneerlijk is mij als een halve leugenaar af te schilderen.

Thor
10 maart 2004, 02:41
ongehinderd door enige kennis van zaken leutert thor maar verder...
'k zal 't nog één keer zeggen:

1) Castro is een diktator
2) Diktatoren moeten weg
3) dus moet Castro weg

Comprende?

En we gaan hem dus weldegelijk een beetje moeten helpen om de uitgang te vinden heh.Of wil je wachten tot hij de Cubaanse verkiezingen verliest.... :P

Je moet toch verdomme geen Koreaans kunnen spreken om te weten dat Noord Korea een diktatuur is?

tomm
10 maart 2004, 20:11
Mijn Spaans is vrij vlot, ik heb 2 Cubanen voor me werken, ken er nog verschillende anderen die hier wonen, woon op een goede 3 uur rijden van Miami en ken daar ook verschillende Cubanen, heb onlangs nog Cuba voor de eerste maal bezocht (zou trouwens plezant zijn moesten ze dat embargo opheffen zodat ik rechtsreeks kan vliegen), en je weet zelf al van mijn postings dat ik de geschiedenis van Cuba ken van pre-Batista tot de actualiteit.


Goed, dan weet je ook hoe extreem sommige Miami-cubanen zijn, ze hebben bijvoorbeeld aanslagen gepleegd tegen minder extreme miami-Cubanen en zijn hevig verwikkeld in malafiede business.

Maar Miami is een heel andere wereld dan Cuba, en een keer Cuba bezoeken is niet voldoende om er een goed idee van te hebben (het is ook te zien wat je bezocht hebt en wie je gesproken hebt), maar je weet zeker al meer dan over Cuba dan de andere participanten die nog geen voet op Cubaanse bodem hebben gezet. (dat geldt trouwens ook voor veel verdedigers van Cuba die niet weten over wat ze spreken)



Herlees eens opnieuw wat ik in vetjes zette. Ergens anders is het nog slechter dus...is het allemaal niet zo erg.

inderdaad, Cuba is geen paradijs maar het vergelijken met de VS of West-Europa is oneerlijk, je moet het vergelijken met andere derde Wereld-landen in de regio. (en ook rekening houden met het embargo dat een zeer grote impakt heeft op de Cubaanse economie). De vergelijiking valt vrij positief uit voor Cuba.


Je geeft wel al voorzichtig toe dat de professorslonen lager kunnen liggen dan het bedrag dat je aanvankelijk noemde. De daglonen voor heel wat mensen in Santiago liggen ook heel wat lager dan wat jij hier beweert. Die mensen geraken niet eens aan dollars maar enkel aan waardeloze pesos. Pesos waar je, bijvoorbeeld, niet mee terecht kunt in de dollarwinkels. Het dagloon van die mensen komt overeen met 3x1'5 oude Belgische franken per dag of ongeveer 12 eurocent.

Da's waar maar je kunt gemakkelijk peso's voor dollars wisselen, dat doet trouwens elke Cubaan, waarom denk je dat ook de dollaretablissementen vol Cubanen zitten? Maar de lonen zijn inderdaad erg laag, dat is het grootste probleem van de gemiddelde Cubaan.



Met de trein of de bus reizen is, de staat van het materiaal in ogenschouw genomen, relatief veilig. Als je echter goed had gelezen dan had je gemerkt dat ik het over malafide taxichaufeurs had. Het gaat meer bepaald over taxichaufeurs die zwart werken. Chaufeurs die tussenpersonen inschakelen om klanten voor hen te vangen en die daar ook een graantje van meepikken. Op die wijze blijven die taxichafeurs uit het zicht, en uit de handen van de politie. Zij staan ergens verdekt opgesteld en worden door hun contactpersonen opgeroepen als er 'beet' is. Een buitenlander heeft aanvankelijk niet door met welk soort hij te doen heeft.
Je mag één keer raden wie er in een mum van tijd bij je staat als je 's nachts ergens tussen treinstation en luchthaven terecht komt. Dan sta je daar met je valiezen in de middle of nowhere en geen kat meer te zien.
Ik zeg je dit, als je niet heel goed oppast stopt je reis daar voorgoed.

Het zal de lezers intussen wel duidelijk zijn dat het oneerlijk is mij als een halve leugenaar af te schilderen.

Ik heb nog nooit gehoord van een toerist die beroofd laat staan vermoord werd door een malafiede taxichaffeur, en wees maar zeker dat zoiets in het lang en breed in de media zou verschijnen en er veel over gesproken zou worden in Cuba. In Cuba kent iedereen iedereen en wordt iedereen gecontroleerd door de CDR's, de criminaliteit is een der laagste ter wereld. Ik heb ook dikwijls zulke taxi's genomen en nooit geen problemen gehad, tenzij dan natuurlijk de obligate discussie over de te betalen prijs, maar dat is een constante overal in Cuba.