PDA

View Full Version : Vlaanderen


N-VA
9 februari 2004, 16:47
Anja,

Wat is uw persoonlijke mening over Vlaanderen en de Vlamingen?
Graag had ik een algemeen antwoordt maar spreek u gerust ook uit over Vlaamse onafhankelijkheid en al wat daarrond hangt.

Anja Deschoemacker
11 februari 2004, 14:37
Anja,

Wat is uw persoonlijke mening over Vlaanderen en de Vlamingen?
Graag had ik een algemeen antwoordt maar spreek u gerust ook uit over Vlaamse onafhankelijkheid en al wat daarrond hangt.

LSP laat zich niet vangen aan enige vorm van communautair opbod. Wij zijn voor het respecteren van het zelfbeschikkingsrecht van Vlamingen, Walen en Brusselaars zonder in de val te trappen van diegenen die de arbeiders door communautair opbod willen verzwakken (cfr. splitsing sociale zekerheid).

Pelgrim
11 februari 2004, 14:54
LSP laat zich niet vangen aan enige vorm van communautair opbod. Wij zijn voor het respecteren van het zelfbeschikkingsrecht van Vlamingen, Walen en Brusselaars zonder in de val te trappen van diegenen die de arbeiders door communautair opbod willen verzwakken (cfr. splitsing sociale zekerheid).

(ik heb niet veel zin om dieze forumsessies te herleiden tot de gewoonlijke vlaams-belgisch discussies, maar iemand anders is hier begonnen, dus :wink: )

Deze houding lijkt me ergens best wel acceptabel. De rijkdom in verscheidenheid is voor mij altijd een belangrijk gegeven geweest, zo ook dus de verschillen tussen het vlaamse volk en het waalse (ja, ik spreek in termen van volkeren, shoot me :P ). Zij die een uniforme eengemaakte wereldmengeling van alle culturen prediken beschouw ik als de voorlopers van een Orwelliaanse ingsoc maatschappij. Verscheidenheid is net een rijkdom. Dus, die 'Wij zijn voor het respecteren van het zelfbeschikkingsrecht van Vlamingen, Walen en Brusselaars', daar ben ik heel blij om.
Het veelgehoorde argument tegen dit nationalisme (of liever, trots zijn op de eigen cultuur) dat dit verdeeldheid met zich meebrengt is niet waar, enkel als dit een onderschikkend, rechts nationalisme is. Een nevenschikkend nationalisme keert zich niet tegen 'de walen', maar tegen de opgelegde uniformiteit (in dit geval Belgiƫ).

Anderszijds, solidariteit is geen overbodige luxe, want de imperialistische mogendheden denken globaal, niet lokaal, en dat moet dan ook globaal bestreden worden. Dat is ook het hypocriete van het Blok: ze beweren de Vlaamse onafhankelijkheid na te streven, infeite verkopen ze Vlaanderen gewoon uit aan de nieuwe neoliberale globale macht. Die 'zonder in de val te trappen van diegenen die de arbeiders door communautair opbod willen verzwakken', daar sta ik maw dus ook geheel achter.

Linkse vlaamse groeten,
Pelgrim

Foundation
13 februari 2004, 23:13
En als dat zelfbeschikkingsrecht nu tot uiting kwam in de provincies?

Pelgrim
14 februari 2004, 09:40
Ja, wat dan? Hoe kleiner, hoe fijner. Ik ben zelfs voor autonome stadstaten in confederaal model.

Foundation
14 februari 2004, 12:15
Hewel, een unitaire staat gedecentraliseerd naar de provincies toe. Is dat niet leuker?

Het feodaal model van autonome petieterige regio's spreekt mij echter niet zo aan

Pelgrim
14 februari 2004, 17:25
Het bureaucratisch model van een grote unitaire staat spreekt mij niet zo aan... bovendien, ik ben voor de republiek en gij voor de monarchie. Wie is er feodaal?