PDA

View Full Version : Zo een goeie uitslag voor VB of toch niet...


el_duvel
12 juni 2007, 10:28
Vlaams Belang zit met een kater
Unieke afspraak met de geschiedenis gemist
Het rommelt bij Vlaams Belang. Frank Vanhecke en Marie-Rose Morel krijgen de verantwoordelijkheid voor de teleurstellende uitslag. Vooral het mislukken van de kartelgesprekken met Dedecker wordt hen aangerekend.


In vergelijking met de Vlaamse verkiezingen van 2004 verloor Vlaams Belang afgelopen zondag 220.000stemmen, een vijfde van zijn totaal. 10juni werd voor extreemrechts absoluut geen zegetocht, laat staan een veertiende overwinning op rij. Intern gonst daarom de kritiek op de rol die partijvoorzitter Frank Vanhecke en zijn naaste medestander Marie-Rose Morel hebben gespeeld.

Vlaams Belang speelde het zondagavond erg slim. Zodra de eerste prognoses bekend raakten -van 20procent en meer- communiceerde Filip Dewinter zijn tevredenheid over de zoveelste verkiezingsoverwinning. Ook voorzitter Frank Vanhecke was er als de kippen bij om de fraaie verkiezingsuitslag te claimen. Maar naarmate de avond vorderde, en de stemmen van thuisbasis Antwerpen binnensijpelden, zakte het percentage en verloor de partij een zetel. Toen reageerde de partijtop niet meer.

Intern sloeg de uitslag van de Lijst Dedecker met verstomming. Voor Vlaams Belang was de redenering snel gemaakt. Overal waar de LDD sterk stond, kwam Vlaams Belang er niet aan te pas. Enkel in Limburg -waar de LDD faalde- kon de partij vooruitgang optekenen.

Het succes van de LDD veroorzaakte gisteren dan ook een stevige discussie. Dewinter had voor de galerij de slaagkansen van Dedecker steeds geminimaliseerd. Maar dat was louter om propagandatechnische redenen. Volgens de een was dat succes voorspelbaar en had de partij er beter aan gegaan om in januari een kartel met de gewezen VLD-senator aan te gaan. Anderen, met Vanhecke en Morel op kop, wilden het liefst over Dedecker zwijgen. Het ene kamp, aangevoerd door Filip Dewinter en Gerolf Annemans, sprak van een 'gemiste historische kans'.

Begin januari torpedeerde Morel de onderhandelingen die Dedecker aan de top van de Vlaams Belanglijst voor de Senaat moest katapulteren. Zij vond dat de senator na zijn mislukte passage bij de N-VA bij Vlaams Belang niets te zoeken had. Het kopmanschap van de Senaat kwam immers een Vlaams Belanger toe. Daarbij dacht ze in de eerste plaats aan zichzelf. Later werd dat spek voor de bek van Vanhecke zelf.

VB aan zijn plafond

Voor Annemans en Dewinter was de mogelijke komst Dedecker een gouden kans om het klikfonds van het Vlaams Belang te spijzen. De twee weten drommels goed, zeker na de jongste gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen, dat Vlaams Belang aan zijn plafond zit. Vermits de partij door het cordon sanitaire niet aan besturen toekomt, moet het elke verkiezing flink vooruitgaan.

Gisteren werd er daarom behoorlijk gevloekt. Ook Vlaams Belang weet dat de uitslag niet je dat is. Maar bovenal, het 'debacle' (de term is van een Belanger zelf) was te vermijden. Opnieuw speelde de boosheid omwille van het eigengereid optreden van Marie-Rose Morel op. Sommige partijleden willen de gewezen N-VA'ster wandelen sturen. Morel wordt hoogmoed, zelfoverschatting en haantjesgedrag verweten. Ze aast ook op het voorzitterschap van de partij. De bitterheid was groot, te meer daar de door haar buitengepeste Jurgen Verstrepen meteen een zetel pakte.

Dedecker wint jackpot

Het succes van Dedecker sluit bovendien een nieuwe afspraak met de geschiedenis uit. Vlaams Belang weet drommels goed dat ze nu achteraan wordt gezet in het rijtje van potentiële gesprekspartners van de Oostendenaar. In januari stond Dedecker er alleen voor. Hij was kwetsbaar. Via de partijfinanciering wint hij nu de jackpot. Niet voor niets belde Yves Leterme hem gisteren om hem te feliciteren. Dedecker heeft tenminste de kans om politiek mee te spelen. Vlaams Belang blijft geïsoleerd.

Tijdens een bezoek aan VTM vertelde Morel VTM-presentator Karl Leenknecht dat ze haar conclusies zou trekken als Dedecker een zetel zou halen. Het werden vijf zetels. De politica ontkent evenwel. 'Ik bedoelde dat ik mijn conclusies zou trekken wanneer de vervangers van Dedecker, bijvoorbeeld Frank Vanhecke en mezelf, geen goede score zouden halen op de senaatslijst. Wij hebben het uitstekend gedaan.' Volgens Morel heeft het 'geen zin om verschillende partijen bijeen te klutsen'. 'Op termijn breekt ons dat zuur op.'

De hoop op een tripartite zorgde even voor wat troost. Zo krijgt Vlaams Belang zowat het monopolie van de oppositie in handen. Het Belang ging ervan uit dat ze deze positie in 2009 door het communautair falen van Leterme zou kunnen verzilveren. Het voornemen van SP.A om de oppositie in te trekken, blies deze verwachting weg. Tegenwoordig is de partij van niets meer zeker.


Bart Brinckman


Wat mag ik daar mee veronderstellen dat het rommelt... :twisted: :twisted: :twisted:

circe
12 juni 2007, 10:31
Ter vergelijking met de vorige federale verkiezingen haalt het VB nog 1% winst. Dit vertaalt zich in een extra financiele toelage van 114.000 euro.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=B17353767070612

Kay_
12 juni 2007, 10:33
Ter vergelijking met de vorige federale verkiezingen haalt het VB nog 1% winst. Dit vertaalt zich in een extra financiele toelage van 114.000 euro.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=B17353767070612


Het is wachten op de volgende verkiezingen waarbij we kunnen vergelijken met 2004.
Het zal lachen worden, nu al excuses aan het bedenken?

Sinds 2004 is het stemmenaantal voor het VB duidelijk te zien als een dalende lijn,dat is en blijft een feit.
Het VB verliest stemmen en dat doet pijn.

manta
12 juni 2007, 10:35
Niet echt ... De mensen zoeken het overal wat rechtser , dus dat is al een goede trend ...

circe
12 juni 2007, 10:38
Sinds 2004 is het stemmenaantal voor het VB duidelijk te zien als een dalende lijn,dat is en blijft een feit.
Het VB verliest stemmen en dat doet pijn.

Het rare is dat ik steeds blijf horen dat het VB verliest, zakt, daalt, of stemmen kwijtraakt.

Even raar is dan dat ze op basis van het meeraantal stemmen, nu weer méér subsidies krijgen.

Bij de volgende VLAAMSE verkiezingen zal men kunnen vergelijking met de vorige VLAAMSE verkiezingen.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen kan men vergelijking met de gemeenteraadsverkiezingen.

Bij de huidige FEDERALE verkiezingen, vergelijkt men met de vorige FEDERALE verkiezingen.

Of moet ik nu bij de volgende Europese verkiezingen gaan vergelijken met de gemeenteraadsverkiezingen of zo?

Blackwidow
12 juni 2007, 10:39
Het is wachten op de volgende verkiezingen waarbij we kunnen vergelijken met 2004.
Het zal lachen worden, nu al excuses aan het bedenken?

Sinds 2004 is het stemmenaantal voor het VB duidelijk te zien als een dalende lijn,dat is en blijft een feit.
Het VB verliest stemmen en dat doet pijn.
Sinds 2004.... Je neemt het hoogste aantal ooit bereikt en die volgende verkiezing moet nog komen om te kunnen vergelijken.... Inderdaad, 13 overwinningen op rij en geen kat die er naar kraait. Nu is er (even?) een dalende trend (door allerlei omstandigheden?) en joepie! het eind van VB is eindelijk daar :) Spa is ook al sinds 2003 in dalende lijn & VLD ook :roll:

Kay_
12 juni 2007, 10:40
Het rare is dat ik steeds blijf horen dat het VB verliest, zakt, daalt, of stemmen kwijtraakt.

Even raar is dan dat ze op basis van het meeraantal stemmen, nu weer méér subsidies krijgen.

Bij de volgende VLAAMSE verkiezingen zal men kunnen vergelijking met de vorige VLAAMSE verkiezingen.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen kan men vergelijking met de gemeenteraadsverkiezingen.

Bij de huidige FEDERALE verkiezingen, vergelijkt men met de vorige FEDERALE verkiezingen.

Of moet ik nu bij de volgende Europese verkiezingen gaan vergelijken met de gemeenteraadsverkiezingen of zo?

Neen,dat heb ik niet gezegd maar je zag het duidelijk aan de curve die De Vadder liet zien bij elke partij.
Het VB verliest aan stemmen sinds 2004.
En tuurlijk heb je en punt als je zegt dat je federale met federale moet vergelijken, maar ik stelde enkel vast dat de curve naar beneden gaat sinds 2004.

Kay_
12 juni 2007, 10:42
Sinds 2004.... Je neemt het hoogste aantal ooit bereikt en die volgende verkiezing moet nog komen om te kunnen vergelijken.... Inderdaad, 13 overwinningen op rij en geen kat die er naar kraait Nu is er (even?) een dalende trend (door allerlei omstandigheden?) .


Jij geeft het tenminste toe.

en joepie! het eind van VB is eindelijk daar :)

Dat heb ik niet gezegd, of wel?

Spa is ook al sinds 2003 in dalende lijn & VLD ook :roll:

Topic gaat over het VB niet over Spa of VLD

Blackwidow
12 juni 2007, 10:43
Neen,dat heb ik niet gezegd maar je zag het duidelijk aan de curve die De Vadder liet zien bij elke partij.
Het VB verliest aan stemmen sinds 2004.
En tuurlijk heb je en punt als je zegt dat je federale met federale moet vergelijken, maar ik stelde enkel vast dat de curve naar beneden gaat sinds 2004.
Tja 2004 -> Vlaamse verkiezingen (2006 Gemeente) 2007 Federaal, volgende verkiezing kan je goed vergelijken. Stemmenpatroon is volledig anders bij verschillende verkiezingen. Normaal (voor gemeente stem je vlugger voor een buur of bakker of dergelijks), Europees stem je ook anders dan federaal of vlaams....

Kay_
12 juni 2007, 10:46
Tja 2004 -> Vlaamse verkiezingen (2006 Gemeente) 2007 Federaal, volgende verkiezing kan je goed vergelijken. Stemmenpatroon is volledig anders bij verschillende verkiezingen. Normaal (voor gemeente stem je vlugger voor een buur of bakker of dergelijks), Europees stem je ook anders dan federaal of vlaams....



Dat zal ik ook niet ontekken, maar een verschil tussen 24% en 19% is niet niks. En de curve blijft dalend.
Nogmaals, we spreken elkaar nog eens bij de Vlaamse verkiezingen benieuwd wat dan het excuus zal zijn.

circe
12 juni 2007, 10:46
De gemeenteraadsverkiezingen van 2006 vergelijken met de Vlaamse verkiezingen, is niet zozeer appelen met citroenen vergelijken, maar soep met pralines!

Niet alle gemeenten hebben een VB lijst: het kiezerspotentieel is dus beduidend lager dan bij de Vlaamse verkiezingen.

Pieter B
12 juni 2007, 10:46
Ik denk dat het VB deze keer toegevingen gaat moeten doen om mee te regeren, het plafond is bereikt nu moeten er dingen worden waargemaakt.

Kay_
12 juni 2007, 10:48
Ik denk dat het VB deze keer toegevingen gaat moeten doen om mee te regeren, het plafond is bereikt nu moeten er dingen worden waargemaakt.


Daar zijn ze veel te laat mee gekomen, LDD is voor de andere partijen een waardig rechts alternatief op het VB en ik denk dat op de lange duur LDD veel VB-kiezers zal afsnoepen.

vulpes
12 juni 2007, 11:58
Een vergelijking maken met gemeenteraadsverkiezingen vind ik relatief 'krom'. In gemeenten stemt men vaak op mensen die men kent (of juist tegen mensen die men persoonlijk kent).

Een vergelijking met de vlaamse verkiezingen is nuttiger. Immers, het zijn dezelfde kieskringen en het zijn de 'gewichten' die in stelling worden gebracht. Bovendien hebben we - denk ik - (nog) niet een traditie om volgens niveau te stemmen.. ik vermoed dat de meeste mensen niet bewust voor de verschillende niveaus anders stemmen (tenzij men gewoon van idee veranderd is uiteraard).

Ik denk dus dat je wel kan stellen dat de score van de vlaamse verkiezingen een monsterscore was voor het VB. In vergelijking met 2004 is de partij achteruit gegaan. Niettemin is de achteruitgang niet van die aard dat men een 'afstraffing' heeft gekregen. Wat het VB in 2009 zal doen, zal voor een groot stuk afhangen van wat Leterme ervan bakt.. (denk ik).

Ik vermoed dat VB kiezers van 2004 heeft verloren aan LDD en aan CD&V.. misschien mensen die hebben gedacht: laat het leterme eens proberen..

stropdrager
12 juni 2007, 12:46
Daar zijn ze veel te laat mee gekomen, LDD is voor de andere partijen een waardig rechts alternatief op het VB en ik denk dat op de lange duur LDD veel VB-kiezers zal afsnoepen.

De reden waarom Vlaams Belang slechts 19% haalt is simpel: CD&V en NVA en LDD hebben veel potentiële kiezers afgesnoept van het Vlaams Belang omdat ook zij aandacht hadden voor de klassieke thema's van het Belang: Vlaamse onafhankelijkheid, justitie enz...

Ik ben dan ook benieuwd wat Leterme gaat doen: als hij zijn beloften houdt en Vlaanderen veel meer bevoegdheden geeft en Brussel-Halle-Vilvoorde splitst, dan zal hij populairder worden en stemmen winnen. Als hij zijn beloften niet nakomt, dan voorspel ik een zwaar verlies van de CD&V en een mooie overwinning voor Dedecker en Vlaams Belang in 2009 en 2011.

Kay_
12 juni 2007, 12:52
De reden waarom Vlaams Belang slechts 19% haalt is simpel: CD&V en NVA en LDD hebben veel potentiële kiezers afgesnoept van het Vlaams Belang omdat ook zij aandacht hadden voor de klassieke thema's van het Belang: Vlaamse onafhankelijkheid, justitie enz...

Ik ben dan ook benieuwd wat Leterme gaat doen: als hij zijn beloften houdt en Vlaanderen veel meer bevoegdheden geeft en Brussel-Halle-Vilvoorde splitst, dan zal hij populairder worden en stemmen winnen. Als hij zijn beloften niet nakomt, dan voorspel ik een zwaar verlies van de CD&V en een mooie overwinning voor Dedecker en Vlaams Belang in 2009 en 2011.


Zo werkt het nu eenmaal altijd in de politiek. De kiezers gaan van de ene partij naar de andere.

Moonchild
12 juni 2007, 12:59
Voor het eerst een zetel kwijt!

Mogen er nog véél volgen!!! :clapping:

stropdrager
12 juni 2007, 13:02
Zo werkt het nu eenmaal altijd in de politiek. De kiezers gaan van de ene partij naar de andere.

Leterme heeft nu eenmaal gewonnen omdat hij met een sterk communautair programma naar de kiezer ging.

Ik hoop nu dat Leterme dat programma ook uitvoert. Als hij dat niet doet, zal de CD&V bij de volgende verkiezingen zwaar verliezen.

Blackwidow
12 juni 2007, 13:04
Voor het eerst een zetel kwijt!

Mogen er nog véél volgen!!! :clapping:

:clapping: Inderdaad, meer specifiek -7 & -9 :clapping:

Blackwidow
12 juni 2007, 13:09
Zo werkt het nu eenmaal altijd in de politiek. De kiezers gaan van de ene partij naar de andere.
Klopt, doch VB-stemmers zijn ook gekend dat ze trouw blijven. In deze verkiezing weer gebleken (ALS we correct vergelijken en stemmen tellen)
Groei van 1,1% terwijl er een grote concurrent langs rechts passeert en CD&V die toch enkele (zeer belangrijke) standpunten van VB overneemt (criminaliteit en justitie & splitsen van bevoegdheden. Een zeer vlaamse koers en als Leterme de vlaamse koers blijft varen, kan ie effectief nog méér stemmen van VB afnemen, doch indien hij vlaanderen gaat negeren, zal het VB hier wederom van profiteren (afhankelijk ook van de LDD-lijst en hun prestaties)

"Rechtse zak"
12 juni 2007, 13:13
Het is wachten op de volgende verkiezingen waarbij we kunnen vergelijken met 2004.
Het zal lachen worden, nu al excuses aan het bedenken?

Sinds 2004 is het stemmenaantal voor het VB duidelijk te zien als een dalende lijn,dat is en blijft een feit.
Het VB verliest stemmen en dat doet pijn.

Ik ben het voor een keer met je eens. De eigenlijke referentie blijft 2004. VB verliest aanzienlijk, maar rechts gelukkig niet.

stropdrager
12 juni 2007, 13:15
Klopt, doch VB-stemmers zijn ook gekend dat ze trouw blijven. In deze verkiezing weer gebleken (ALS we correct vergelijken en stemmen tellen)
Groei van 1,1% terwijl er een grote concurrent langs rechts passeert en CD&V die toch enkele (zeer belangrijke) standpunten van VB overneemt (criminaliteit en justitie & splitsen van bevoegdheden. Een zeer vlaamse koers en als Leterme de vlaamse koers blijft varen, kan ie effectief nog méér stemmen van VB afnemen, doch indien hij vlaanderen gaat negeren, zal het VB hier wederom van profiteren (afhankelijk ook van de LDD-lijst en hun prestaties)

Volledig mee eens.

Deze verkiezingen zijn vooral een overwinning voor het Vlaams-nationalisme. De partijen die voor meer Vlaamse autonomie en en Vlaamse onafhankelijkheid zijn hebben gewonnen. De paarse, belgischgezinde partijen hebben verloren.

Wat hier ook nog niet vermeld is: Michel Doomst,burgemeester van Gooik, en een van de voortrekkers van de splitsing van B-H-V is ook verkozen. In het kanton waar hij woont (Lennik) haalt de CD&V meer dan 40%. Die man is dus wel heel populair in het Pajottenland.

"Rechtse zak"
12 juni 2007, 13:16
Het rare is dat ik steeds blijf horen dat het VB verliest, zakt, daalt, of stemmen kwijtraakt.

Even raar is dan dat ze op basis van het meeraantal stemmen, nu weer méér subsidies krijgen.

Bij de volgende VLAAMSE verkiezingen zal men kunnen vergelijking met de vorige VLAAMSE verkiezingen.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen kan men vergelijking met de gemeenteraadsverkiezingen.

Bij de huidige FEDERALE verkiezingen, vergelijkt men met de vorige FEDERALE verkiezingen.

Of moet ik nu bij de volgende Europese verkiezingen gaan vergelijken met de gemeenteraadsverkiezingen of zo?

Daar ben ik nu persoonlijk niet van overtuigd. Voor de kiezer is er geen verschil tussen federale of Vlaamse verkiezingen. De resultaten van 2004 herhalen, lijkt mij nu al uitgesloten. Maar hoeft dat allemaal te verwonderen, nu er een alternatief is voor VB ter rechter zijde? Het is gewoon een logisch gevolg van de nieuwe speler op het politieke terrein.

Battlestar Galactica
12 juni 2007, 15:21
Hoi iedereen

Daar ben ik het ook mee eens: voor de vlaamse kiezer maakt het weinig uit of het om federale of vlaamse verkiezingen gaat. Herinner je nog de vorige campagne voor de vlaamse verkiezingen: elke partij speelde gewoon zijn nationale (federale) kopstukken (waarvan velen dus toch niet van plan waren te zetelen) en geen haan die er naar kraaide. De meeste mensen weten immers toch het verschil niet tussen het federale niveau, de gemeenschappen en de gewesten.

Dus: het Vlaams Blok (vind ik nog altijd duidelijker dan de nieuwe naam) heeft geen erg goed resultaat gehaald. Men mag wel degelijk een vergelijking maken met vorige Vlaamse verkiezingen.

deryz
12 juni 2007, 15:42
Voor het eerst een zetel kwijt!

Mogen er nog véél volgen!!! :clapping:

zegt diegene dat met dictator Castro zweept?:roll:

deryz
12 juni 2007, 15:43
Ik ben het voor een keer met je eens. De eigenlijke referentie blijft 2004. VB verliest aanzienlijk, maar rechts gelukkig niet.

analisten en politici en ook intelligente mensen wijzen erop dat je niet appelen met peren kunt vergelijken...., andere mensen doen dit wel :roll:

Battlestar Galactica
12 juni 2007, 15:47
het zijn ook de analisten die dachten dat spa het goed ging doen en lijst dedecker de kiesdrempel niet ging halen...

karel 20
12 juni 2007, 16:15
Het Vlaams Belang Kan in ieder geval op federaal niveau niet afkomen van "wij vertegenwoordigen 1miljoen mensen" nu dat het er 766000 zijn. Het Vlaams Belang zit nu eenmaal aan zijn plafond of ze bij de volgende verkiezingen nog stemmen zouden verliezen weet ik niet, de Vlaams Belang kiezer is namelijk een zeer trouwe kiezer. Als leterme en co het nu slecht doen kunnen ze terug iets hoger scoren dan 19%.

spherelike
12 juni 2007, 16:22
analisten en politici en ook intelligente mensen wijzen erop dat je niet appelen met peren kunt vergelijken...., andere mensen doen dit wel :roll:
Ja, voorzitter Van Hecke verwees in zijn brief naar zijn sterkte van de regionale verkiezingen om zendtijd te vragen voor de federale verkiezingen.

"Rechtse zak"
12 juni 2007, 17:13
analisten en politici en ook intelligente mensen wijzen erop dat je niet appelen met peren kunt vergelijken...., andere mensen doen dit wel :roll:

Toon mij aan dat het gaat over appelen en peren. Wat is voor jan met de pet en zelfs die "intelligente mensen" die de verschillende politieke niveaus kennen dan zo het verschil tussen Vlaams en federaal? Trouw aan de partij mag niet leiden tot blindheid. Wie niet naïef is, voelt aan dat VB zijn hoogste toppen heeft geschoren in 2004 en dat de partij door de komst van LDD herleid is naar zijn normale proporties. 2009 wordt pijnlijk voor VB, dat weten ze maar al te goed bij VB. Maar zoals iemand terecht stelt, er zit ook nog wat rek in naar boven toe. Het zekere bedrog van de kiezer door het Kartel, zou wel weer een paar percenten kunnen opleveren voor VB, doch ook voor LDD en zijn bende.

Kijk, strikt genomen zou VB systematisch sterker moeten scoren op federaal vlak omdat de federale thema's: vreemdelingen en veiligheid, zich voornamelijk op dat niveau afspelen. De Vlaamse parochie-thema's kunnen de meeste kiezers nauwelijks bekoren. In de campagnes voor de verschillende niveaus wordt bijna systematisch federale thema's uitgespeeld wanneer dat nodig is om aandacht te trekken.

Jong N-VA'er
12 juni 2007, 17:44
Als ik even mag tussenkomen: op het Brussels Hoofdstedelijk Gewest na gaat het over net dezelfde kieskringen, nl. de provincies. We kunnen dus wel degelijk vergelijken met 2004.
Wat voor het VB jammerlijk is, is dat men niet meer in interviews kan repliceren naar "wij, partij van 1 miljoen kiezers". De VB'er die dit nu nog zou zeggen, wordt gewoon vierkant uitgelachen.
En 5 % verlies op een grondgebied dat gelijkaardig met 2004...dat is teveel, veel te veel. En LDD heeft ook een deel van die 5 % af kunnen snoepen en de rest is naar CD&V/N-VA gegaan.

Max van Dietschland
12 juni 2007, 18:02
Vlaams Belang heeft verloren (1 zetel) en dat moeten ze erkennen in plaats van hun kop in het zand te steken. :roll: Zeker als men toekomstig stemmen of zetelverlies wil vermijden. Iedereen aan de partijtop moet zichzelf en de koers van de partij in discussie stellen. Zo geef je het kiesvee het gevoel dat je naar hen luistert.

Indien men niets doet en de huidige positie en koers aanhoudt, zal het Vlaams Belang in 2009 een historische verkiezingsnederlaag boeken en dat zal dan van 24% naar 16% zijn hoor. Een verwittigd man is er twee waard.

Ofwel moet de partij

- evolueren naar een radicale zweeppartij en zich richten naar een kleiner kiespubliek maar dan wel met een stevige militante basis (het VMO moet terugkeren)

ofwel

- salonfahig worden en samen met Dedecker gaan voor machtsdeelname.

De weg tussenin is een doodlopende straat.

kelt
12 juni 2007, 18:36
Een aanzienlijk deel van een zeker "groener gedachtengoed" is ingebed geraakt in de klassieke partijen.Daarom kan groen! hoogstens nog een zweeppartijtje zijn....

Indien Cd&V/NVA woord houd! en strak "de lijn" aanhoudt kan VB dezelfde weg opgaan,en eigenlijk blij zijn daarmee aangezien het "Vlaams nationaal" gedachtengoed blijkbaar ingebed geraakt,notabene bij de erfgenamen van de CVP :?

Inderdaad,VB is er electoraal gezien,nog absoluut niet slecht aan toe,maar we kunnen allemaal de tendenslijn aanschouwen!

Herr Oberst
12 juni 2007, 18:40
Ofwel moet de partij

- evolueren naar een radicale zweeppartij en zich richten naar een kleiner kiespubliek maar dan wel met een stevige militante basis (het VMO moet terugkeren)

ofwel

- salonfahig worden en samen met Dedecker gaan voor machtsdeelname.

De weg tussenin is een doodlopende straat.

Het Vlaams Belang is naar de verkiezingen getrokken door te doen wat ze, naar mijn mening, moesten doen: hameren op de aloude programmapunten zoals Vlaanderen, vreemdelingen en veiligheid. De multiculturele samenleving verwerpen en pleiten voor de onafhankelijkheid van ons volk. Met andere woorden, het Vlaams Belang hééft zich deze verkiezingen gedragen als een radicale zweeppartij, dat is ook haar functie.

Blijkbaar was de kiezer deze keer van oordeel dat een liberalere/christen-democratischere koers beter was. Volgende keer heeft de kiezer misschien weer een andere mening. Waar het om gaat, is dat het Vlaams Belang voluit blijft uitkomen voor het eigen programma, de eigen ideologie (wat ze naar mijn mening tijdens de verkiezingscampagne goed hebben gedaan, het kan natuurlijk altijd nog beter). De wens van Karel Dillen eerbiedigen. Geen water bij de wijn. Geen compromissen. Geen avontuurtjes. Ook al verliest men hierdoor stemmen.

Dat moet het verschil zijn met, bijvoorbeeld, de Lijst Dedecker: de beginselvastheid. Jean-Marie zal maar al te graag in een regering stappen. Kerels zoals hij en Jurgen Verstrepen hebben geen geduld. Als ze denken dat ze de helft van hun programma zouden kunnen uitvoeren, zwichten ze al voor de postjes. Het Vlaams Belang, echter, moet wél geduld hebben. Mannen zoals Filip De Man, Frank Vanhecke, Guy D'Haeseleer en anderen moeten blijven pleiten voor de ideologie van het eigen volk eerst. De partij moet haar ideologie verder blijven verspreiden over gans Vlaanderen, de partij moet de mensen blijven inspireren met het conservatieve volksnationalisme. Het Vlaams Belang moet doen wat elke partij eigenlijk zou moeten doen: voluit voor het eigen programma gaan.

Liever wolf in het bos, dan vette hond met de keten rond de hals!

drosophila
12 juni 2007, 20:06
De gemeenteraadsverkiezingen van 2006 vergelijken met de Vlaamse verkiezingen, is niet zozeer appelen met citroenen vergelijken, maar soep met pralines!

Niet alle gemeenten hebben een VB lijst: het kiezerspotentieel is dus beduidend lager dan bij de Vlaamse verkiezingen.

De provincies hadden wel allemaal een VB-lijst.

Fieseler
12 juni 2007, 20:12
[quote=Herr Oberst;2724951]Het Vlaams Belang is naar de verkiezingen getrokken door te doen wat ze, naar mijn mening, moesten doen: hameren op de aloude programmapunten zoals Vlaanderen, vreemdelingen en veiligheid. De multiculturele samenleving verwerpen en pleiten voor de onafhankelijkheid van ons volk. Met andere woorden, het Vlaams Belang hééft zich deze verkiezingen gedragen als een radicale zweeppartij, dat is ook haar functie.


Volledig akkoord!




Blijkbaar was de kiezer deze keer van oordeel dat een liberalere/christen-democratischere koers beter was. Volgende keer heeft de kiezer misschien weer een andere mening. Waar het om gaat, is dat het Vlaams Belang voluit blijft uitkomen voor het eigen programma, de eigen ideologie (wat ze naar mijn mening tijdens de verkiezingscampagne goed hebben gedaan, het kan natuurlijk altijd nog beter). De wens van Karel Dillen eerbiedigen. Geen water bij de wijn. Geen compromissen. Geen avontuurtjes. Ook al verliest men hierdoor stemmen.


Ook akkoord
Maar hier heb ik een MAAR....
Volgens mij verloochen je geenszins de ideologie van Karel Dillen door een kleine "modernisering" door te voeren.
De normen en waarden van Karel staan volgens mij niet ter discussie.
Toch moeten de scherpe kantjes van sommige ethische kwesties een beetje aangepast worden.
Het is geen schande om bij de volgende verkiezingen (als je 20% haalt noem ik dit een dikke overwinning) als iedereen zal juichen dat het VB heeft verloren een kleine correctie op deze themata aan te brengen (in een gemediathiseerd congres bijvoorbeeld).





Dat moet het verschil zijn met, bijvoorbeeld, de Lijst Dedecker: de beginselvastheid. Jean-Marie zal maar al te graag in een regering stappen. Kerels zoals hij en Jurgen Verstrepen hebben geen geduld. Als ze denken dat ze de helft van hun programma zouden kunnen uitvoeren, zwichten ze al voor de postjes. Het Vlaams Belang, echter, moet wél geduld hebben. Mannen zoals Filip De Man, Frank Vanhecke, Guy D'Haeseleer en anderen moeten blijven pleiten voor de ideologie van het eigen volk eerst. De partij moet haar ideologie verder blijven verspreiden over gans Vlaanderen, de partij moet de mensen blijven inspireren met het conservatieve volksnationalisme. Het Vlaams Belang moet doen wat elke partij eigenlijk zou moeten doen: voluit voor het eigen programma gaan.


Zeker weten...
Maar dat kan je ook in een moderne outfit...



Liever wolf in het bos, dan vette hond met de keten rond de hals!

Liever gezonde wolf in het bos dan uitgemergelde wolf in het bos.

drosophila
12 juni 2007, 20:13
Het VB is niet geïnteresseerd in politieke machtas we know it
De macht die het VB nastreeft is geen democratisch gelegitimeerde macht.

Bazilfunk
12 juni 2007, 20:14
Ter vergelijking met de vorige federale verkiezingen haalt het VB nog 1% winst. Dit vertaalt zich in een extra financiele toelage van 114.000 euro.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=B17353767070612


Ziedet wel, tis hun enkel om het geld te doen!

drosophila
12 juni 2007, 20:17
Ziedet wel, tis hun enkel om het geld te doen!

Tuurlijk. 95% van de VB-partijkas is dotatiegeld. Merci, état Belge.

Bazilfunk
12 juni 2007, 20:22
Niet echt ... De mensen zoeken het overal wat rechtser , dus dat is al een goede trend ...

Rechts, niet extreem rechts! vanhecke stond daar ook maar te roepen over een overwinning voor rechts, ja en dan? Zijn partij is extreem rechts. Zijn partij slaagt blijkbaar niet aan bij de vlamingen. Als ge ziet wat een beschamende vlaamse vlaggen toestand dat daar was bij de CD&V is het zeer duidelijk dat de vlaming niet wil vertegenwoordigd worden door een bende fascisten.

Rene Artois
12 juni 2007, 20:38
Vlaams Belang zit met een kater
Unieke afspraak met de geschiedenis gemist
Het rommelt bij Vlaams Belang. Frank Vanhecke en Marie-Rose Morel krijgen de verantwoordelijkheid voor de teleurstellende uitslag. Vooral het mislukken van de kartelgesprekken met Dedecker wordt hen aangerekend.

Intern sloeg de uitslag van de Lijst Dedecker met verstomming. Voor Vlaams Belang was de redenering snel gemaakt. Overal waar de LDD sterk stond, kwam Vlaams Belang er niet aan te pas. Enkel in Limburg -waar de LDD faalde- kon de partij vooruitgang optekenen.

Het succes van de LDD veroorzaakte gisteren dan ook een stevige discussie. Dewinter had voor de galerij de slaagkansen van Dedecker steeds geminimaliseerd. Maar dat was louter om propagandatechnische redenen. Volgens de een was dat succes voorspelbaar en had de partij er beter aan gegaan om in januari een kartel met de gewezen VLD-senator aan te gaan. Anderen, met Vanhecke en Morel op kop, wilden het liefst over Dedecker zwijgen. Het ene kamp, aangevoerd door Filip Dewinter en Gerolf Annemans, sprak van een 'gemiste historische kans'.

Het is weer eens Brinckman op zijn best. In een alinea is het succes van Dedecker een complete verassing, in de volgende door een belangrijke strekking binnen het VB voorspeld. Een kartel met Dedecker is trouwens nooit een serieuze mogelijkheid geweest. Brinckman neemt zijn wensen van een groot schisma binnen het VB weer eens voor werkelijkheid.

Het VB zal wel op iets meer (20%) gerekend hebben maar een grote verassing en teleurstelling zal de uitslag toch niet geweest zijn. Van wat ik te horen kreeg zat de schrik er al ruim op voorhand goed in. Op een uitslag als in 2004 werd zeker niet gehoopt maar dat waren ook heel andere verkiezingen. Met de veroordeling stonden ze in het midden van de belangstelling en van concurrentie ter rechterzijde was nog geen sprake.

Een goede uitslag is het dus zeker niet. Een ramp nog veel minder. Benieuwd hoe ze ermee zullen omgaan niet meer de enige factor van betekenis ter rechterzijde te zijn. Wel boven enige twijfel verheven is dat zinnige berichtgeving en commentaar niet in DS gezocht zal moeten worden.

Bazilfunk
12 juni 2007, 20:41
Tuurlijk. 95% van de VB-partijkas is dotatiegeld. Merci, état Belge.

en dan maar kankeren op de walen :roll:

Herr Oberst
13 juni 2007, 16:07
Ook akkoord
Maar hier heb ik een MAAR....
Volgens mij verloochen je geenszins de ideologie van Karel Dillen door een kleine "modernisering" door te voeren.
De normen en waarden van Karel staan volgens mij niet ter discussie.
Toch moeten de scherpe kantjes van sommige ethische kwesties een beetje aangepast worden.
Het is geen schande om bij de volgende verkiezingen (als je 20% haalt noem ik dit een dikke overwinning) als iedereen zal juichen dat het VB heeft verloren een kleine correctie op deze themata aan te brengen (in een gemediathiseerd congres bijvoorbeeld).

Wat bedoelt u precies met 'scherpe kantjes aanpassen'? Kan u daar een concreet voorbeeld van geven?

Zeker weten...
Maar dat kan je ook in een moderne outfit...

Zelfde vraag, wat bedoelt u met 'modern'?

Liever gezonde wolf in het bos dan uitgemergelde wolf in het bos.

Natuurlijk.

stropdrager
13 juni 2007, 16:14
Tuurlijk. 95% van de VB-partijkas is dotatiegeld. Merci, état Belge.

Nog een geluk dat dat bij andere politieke partijen niet het geval is.:roll:

Blackwidow
13 juni 2007, 16:36
Tuurlijk. 95% van de VB-partijkas is dotatiegeld. Merci, état Belge.
Eh, bij wet verplicht (en die wet is niet gestemd door VB!!) :roll:

Een partij mag maar max. per jaar per persoon (100€ of 50€?) krijgen, dit om inmenging te vermijden van bedrijven en personen.

Blackwidow
13 juni 2007, 16:37
Als ik even mag tussenkomen: op het Brussels Hoofdstedelijk Gewest na gaat het over net dezelfde kieskringen, nl. de provincies. We kunnen dus wel degelijk vergelijken met 2004.
Wat voor het VB jammerlijk is, is dat men niet meer in interviews kan repliceren naar "wij, partij van 1 miljoen kiezers". De VB'er die dit nu nog zou zeggen, wordt gewoon vierkant uitgelachen.
En 5 % verlies op een grondgebied dat gelijkaardig met 2004...dat is teveel, veel te veel. En LDD heeft ook een deel van die 5 % af kunnen snoepen en de rest is naar CD&V/N-VA gegaan.

En nu lachen wij Spa & VLD uit, die nog méér stemmen verloren hebben

dekristallenbol
13 juni 2007, 17:03
VB verloren of niet ?

system
13 juni 2007, 17:26
Ter vergelijking met de vorige federale verkiezingen haalt het VB nog 1% winst. Dit vertaalt zich in een extra financiele toelage van 114.000 euro.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=B17353767070612

Inderdaad een matige 1% winst en -1.5% verlies voor de senaat en -2% verlies voor de kamer in het kanton Antwerpen, de bakermat van het VB.

stropdrager
13 juni 2007, 17:31
Inderdaad een matige 1% winst en -1.5% verlies voor de senaat en -2% verlies voor de kamer in het kanton Antwerpen, de bakermat van het VB.

Er zijn natuurlijk ook kantons waar het Vlaams Belang winst boekt, Ninove bijvoorbeeld.

system
13 juni 2007, 17:45
Er zijn natuurlijk ook kantons waar het Vlaams Belang winst boekt, Ninove bijvoorbeeld.

Dat is zo. In Limburg wint het ook, al mag men daar wel spreken van een inhaalbeweging. Wat ik echter vreemd vind, is dat het VB verliest in het kanton Antwerpen. Daar had ik het zeker niet zo verwacht.

stropdrager
13 juni 2007, 17:56
Dat is zo. In Limburg wint het ook, al mag men daar wel spreken van een inhaalbeweging. Wat ik echter vreemd vind, is dat het VB verliest in het kanton Antwerpen. Daar had ik het zeker niet zo verwacht.

Het kanton Antwerpen is trouwens ook een van de weinige kantons waar de SPa nog standhoudt, net zoals in Gent.

Dr. Strangelove
13 juni 2007, 17:57
De gemeenteraadsverkiezingen van 2006 vergelijken met de Vlaamse verkiezingen, is niet zozeer appelen met citroenen vergelijken, maar soep met pralines!

Niet alle gemeenten hebben een VB lijst: het kiezerspotentieel is dus beduidend lager dan bij de Vlaamse verkiezingen.
Ok, maar je kan wel vergelijkingen maken tussen 2004 en de PROVINCIALE verkieizngen van 2006.
Die duidelijke trend, een verlies van zo'n 5 %, werd nu opnieuw bevestigd.
Of kwam het VB in 2006 niet in alle provincies op misschien?

drosophila
13 juni 2007, 18:26
VB verloren of niet ?

Procentueel strikt genomen niet (+1 %)
In zetelaantal wél (-1)

Maar op de keper beschouwd wint het VB pas wanneer het de absolute meerderheid zal halen. Met Sint-Juttemis, dus.

system
13 juni 2007, 19:00
Het kanton Antwerpen is trouwens ook een van de weinige kantons waar de SPa nog standhoudt, net zoals in Gent.

Ja, maar waarom is dat zo? Dat is dan de vraag.

stropdrager
13 juni 2007, 19:04
Ja, maar waarom is dat zo? Dat is dan de vraag.

Misschien zijn er andere forumleden die wel het antwoord op deze vraag weten?;-)

Herr Oberst
13 juni 2007, 19:05
Ja, maar waarom is dat zo? Dat is dan de vraag.

De allochtone factor, natuurlijk.

Zwartengeel
13 juni 2007, 19:10
Procentueel strikt genomen niet (+1 %)
In zetelaantal wél (-1)

Maar op de keper beschouwd wint het VB pas wanneer het de absolute meerderheid zal halen. Met Sint-Juttemis, dus.

Nee hoor, het VB wint de dag dat zijn voornaamste programmapunt verwezenlijkt wordt: het einde van België. En daar hoeft het geen absolute meerderheid voor te halen.

system
13 juni 2007, 20:08
De allochtone factor, natuurlijk.

Dat begrijp ik niet. Wat heeft die factor te maken met het verlies van het VB in het kanton Antwerpen?

drosophila
13 juni 2007, 20:12
De allochtone factor, natuurlijk.

:lol:
Nu krijgen "de vreemdelingen" ook al de schuld van het slabakken van het Blok sorry Belang.

De mensen lusten die ranzige verhaaltjes niet meer, hebben jullie dat nu nog niet door?

Blackwidow
13 juni 2007, 20:15
Algemeen wordt aangenomen dat vooral allochtonen stemmen op Spa (dat is ook de reden waarom Spa sterk staat in de grootsteden). Dat is geen kwestie van schuld geven of niet, dit is gewoon een feit.

Blackwidow
13 juni 2007, 20:16
VB verloren of niet ?

Simpel, de partijen die vooruit zijn gegaan, hebben een verhoging van partijdotatie verkregen (waaronder dus ook VB)

Dr. Strangelove
13 juni 2007, 20:26
Simpel, de partijen die vooruit zijn gegaan, hebben een verhoging van partijdotatie verkregen (waaronder dus ook VB)
:lol: :lol: :lol:

Dat is zeker het zieligste argument dat ik al gehoord heb om te proberen te verdoezelen dat jullie verloren hebben: in stemmen zeer duidelijk tegenover 2004 (min 5 %), in zetels zelfs tegenover 2003.

Als je als enige argument de partijfinanciering overhoudt, dat belastingsgeld dat jullie tegen jullie vermeende principes in als een bedelaar aanvaarden, dan is het toch echt wel ver gekomen...

Blackwidow
13 juni 2007, 20:36
:lol: :lol: :lol:

Dat is zeker het zieligste argument dat ik al gehoord heb om te proberen te verdoezelen dat jullie verloren hebben: in stemmen zeer duidelijk tegenover 2004 (min 5 %), in zetels zelfs tegenover 2003.

Als je als enige argument de partijfinanciering overhoudt, dat belastingsgeld dat jullie tegen jullie vermeende principes in als een bedelaar aanvaarden, dan is het toch echt wel ver gekomen...

hahaha, zielig argument? Partij krijgt geld als ze groeien.

En wat bedoel je met vermeende principes. Wil je zeggen dat VB de wet moet overtreden? Lees de wet van partijfinanciering eens, zodat je weet waarom dit nu zo is (vroeger waren er geen dotaties)

Dr. Strangelove
13 juni 2007, 20:46
hahaha, zielig argument? Partij krijgt geld als ze groeien.

En wat bedoel je met vermeende principes. Wil je zeggen dat VB de wet moet overtreden? Lees de wet van partijfinanciering eens, zodat je weet waarom dit nu zo is (vroeger waren er geen dotaties)
Ik heb mij al verduidelijkt in de draad over koning Berten.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=91168&page=9

system
13 juni 2007, 21:23
Algemeen wordt aangenomen dat vooral allochtonen stemmen op Spa (dat is ook de reden waarom Spa sterk staat in de grootsteden). Dat is geen kwestie van schuld geven of niet, dit is gewoon een feit.

Daar kan ik nog mee akkoord gaan. Maar dat verklaart de terugval van het VB nog niet in het kanton Antwerpen. Immers, vroeger stemden de allochtonen evenmin op het VB (behalve een kleine minderheid). Er zijn gewoon minder autochtonen die op het VB stemmen, anders kan men dit verlies van het VB in het kanton Antwerpen niet verklaren.

Overigens, met die hoofddoekenkwestie in Antwerpen, is het nog maar de vraag of een behoorlijk aantal autochtonen, die vroeger op de SPa stemden, dit nu ook gedaan hebben. Het zit er dik in dat ze afgehaakt hebben en op een andere partij gestemd hebben.

Blackwidow
13 juni 2007, 21:28
Daar kan ik nog mee akkoord gaan. Maar dat verklaart de terugval van het VB nog niet in het kanton Antwerpen. Immers, vroeger stemden de allochtonen evenmin op het VB (behalve een kleine minderheid). Er zijn gewoon minder autochtonen die op het VB stemmen, anders kan men dit verlies van het VB in het kanton Antwerpen niet verklaren.

Overigens, met die hoofddoekenkwestie in Antwerpen, is het nog maar de vraag of een behoorlijk aantal autochtonen, die vroeger op de SPa stemden, dit nu ook gedaan hebben. Het zit er dik in dat ze afgehaakt hebben en op een andere partij gestemd hebben.

Minder autochtonen is 1 reden inderdaad die aangehaald kan worden. Het is al bewezen dat VB-kiezers de meest trouwe kiezers zijn. De terugval van autochtone kiezers kan dan onderzocht worden door te kijken naar de randgemeenten (waar deze autochtonen dan naar verhuizen?). Het is vreemd om zien dat er een daling is van 2%, misschien ook LDD & Jurgen Verstrepen? Het plafond is nog niet bereikt volgens mij, en 1 terugval zegt nog niets. Afwachten tot 2009 en dan zien of er effectief een verval is in Antwerpen.

Blackwidow
13 juni 2007, 21:31
Ik heb mij al verduidelijkt in de draad over koning Berten.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=91168&page=9
zie ander topic

Dr. Strangelove
13 juni 2007, 21:33
Het is al bewezen dat VB-kiezers de meest trouwe kiezers zijn.
Tot 2003 klopte dit volkomen. maar recent politicologisch onderzoek heeft aangetoond dat deze uitzonderlijke partijtrouw (meer dan 80% als ik het mij goed herinner) niet langer geldt voor de laatste groep van VB-kiezers, diegenen die er in 2004 zijn bijgekomen. Dat zijn vlottende kiezers, die gingen van de VLD naar het VB, en nu naar Leterme en Dedecker.
Niemand weet waar ze de volgende keer op zullen stemmen.

system
13 juni 2007, 21:35
Minder autochtonen is 1 reden inderdaad die aangehaald kan worden. Het is al bewezen dat VB-kiezers de meest trouwe kiezers zijn. De terugval van autochtone kiezers kan dan onderzocht worden door te kijken naar de randgemeenten (waar deze autochtonen dan naar verhuizen?). Het is vreemd om zien dat er een daling is van 2%, misschien ook LDD & Jurgen Verstrepen? Het plafond is nog niet bereikt volgens mij, en 1 terugval zegt nog niets. Afwachten tot 2009 en dan zien of er effectief een verval is in Antwerpen.

Dus dat impliceert dat dan, volgens u, er een stadsvlucht zou geweest zijn en een 'verhuizing' van 2% autochtonen die op het VB stemden uit het kanton Antwerpen? Theoretisch wel mogelijk, maar het lijkt me weinig waarschijnlijk.

Blackwidow
13 juni 2007, 21:35
ah thanks, wist ik niet (die 80% is overigens juist, had ik ook zo onthouden)
Ik ben benieuwd voor 2009 (& er zijn natuurlijk altijd vlottende kiezers)

Blackwidow
13 juni 2007, 21:36
Dus dat impliceert dat dan volgens u er een stadsvlucht zou geweest zijn en een 'verhuizing' van 2% autochtonen die op het VB stemden uit het kanton Antwerpen? Lijkt me weinig waarschijnlijk.
Neen, ik zeg niet dat er 2% weggeslopen is, natuurlijk niet. Ik brainstorm wat en ik denk dat dit ook 1 van de redenen is van de 2%-daling (alsook concurrentie op rechts)

system
13 juni 2007, 21:40
Neen, ik zeg niet dat er 2% weggeslopen is, natuurlijk niet. Ik brainstorm wat en ik denk dat dit ook 1 van de redenen is van de 2%-daling (alsook concurrentie op rechts)

Vlottende kiezer lijkt me wel een mogelijke verklaring. Maar toch vind ik het eigenaardig voor het bastion van het VB, kanton Antwerpen. Maar het kan.

Blackwidow
13 juni 2007, 21:45
Vlottende kiezer lijkt me wel een mogelijke verklaring. Maar toch vind ik het eigenaardig voor het bastion van het VB, kanton Antwerpen. Maar het kan.
Tja, geld voor alle partijen hé. Kijk naar Oost-Vlaanderen. Dat was een VLD-bastion, serieus verkleint. (en Spa aan de kust)

stropdrager
13 juni 2007, 22:10
Dat is zo. In Limburg wint het ook, al mag men daar wel spreken van een inhaalbeweging. Wat ik echter vreemd vind, is dat het VB verliest in het kanton Antwerpen. Daar had ik het zeker niet zo verwacht.

Het Vlaams Belang verliest in het kanton Antwerpen: conclusie: het Vlaams Belang is definitief verloren.

De VLD verliest in de kieskring Oost-Vlaanderen (nochtans een blauw bastion): conclusie: de VLD is definitief verloren.

De SPA verliest in het kanton Oostende (Johan Vande Lanotte): conclusie: de SPA is definitief verloren.

Uw redenering is heel simplistisch.

koewachtenaar
13 juni 2007, 22:51
VB verloren of niet ?
Het VB persoonlijk ten opzichte van 2003 NIET.
Het VB ten opzichte van 2004 (vlaamse verkiezingen wel)
Uiteindelijk wint het VB grandioos , vlaanderen kleurt rechts!
Het Vb is geen machtspartij maar bestaat er uit de regeringen naar vlaams belang programma te sturen.Opdracht geslaagd! Vlaanderen kleurt rechts.
Het cordon werpt zijn vruchten af, de sossen kunnen en willen niet , waarbij we bij de liberalen belanden ,deze staan sterker dan ooit in hun schoenen ,een regering kan zonder hun niet meer gevormd worden.Noem het maar een boemerang effect van het cordon ,open VLD is de eerste dit te misbruiken.
De cd&v/nva bevindt zich op vlaams belangs gebied en wint zo de verkiezingen ,nu een knieval doen voor de walen betekend een forse slag aan het kartel + de vlaamse kiezer.
Conclusie ; het vlaams belang staat sterker dan ooit!

Herr Oberst
14 juni 2007, 08:11
:lol:
Nu krijgen "de vreemdelingen" ook al de schuld van het slabakken van het Blok sorry Belang.

De mensen lusten die ranzige verhaaltjes niet meer, hebben jullie dat nu nog niet door?

Met alle respect, maar ik moet uw ranzige opmerking toch een beetje bijschaven. Ik had het over het vraag waarom de SP.a in de grote steden standhield. Ik had het helemaal niét over het VB. Maar ik begrijp dat de smadelijke nederlaag van links u een beetje in de war heeft gebracht.

Fieseler
14 juni 2007, 09:55
Dat zal ik ook niet ontekken, maar een verschil tussen 24% en 19% is niet niks. En de curve blijft dalend.
Nogmaals, we spreken elkaar nog eens bij de Vlaamse verkiezingen benieuwd wat dan het excuus zal zijn.

Het excuus kan ik je nu al geven...als het VB volgende keer minder haalt dan 24% dan wil dat zeggen dat er minder mensen op hebben gestemd dan in 2004 en dat dus draagvlak van hun programma kleiner wordt.
Als je radikaal democratisch bent zoals het VB is dit trouwens de enige uitleg.
Hetzelfde voor de VLD en SPa...dikke zever van "wij hebben de mensen niet begrepen"...mijn kl*ten...er zijn gewoon minder mensen die meegaan in het discours van deze partijen...punt.

filosoof
14 juni 2007, 10:03
Ter vergelijking met de vorige federale verkiezingen haalt het VB nog 1% winst. Dit vertaalt zich in een extra financiele toelage van 114.000 euro.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=B17353767070612Hoe komt het dat het me niet verwondert, Circe, dat jullie éérst
aan 't (gemeenschaps!)geld denken?:roll:

Fieseler
14 juni 2007, 11:00
Hoe komt het dat het me niet verwondert, Circe, dat jullie éérst
aan 't (gemeenschaps!)geld denken?:roll:

Omdat we te weten willen komen hoeveel de walen en vlaamse sossen ons zullen afpakken voor de raad van state?

Distel
14 juni 2007, 11:05
Hoe komt het dat het me niet verwondert, Circe, dat jullie éérst
aan 't (gemeenschaps!)geld denken?:roll:

Dan nemen ze eens socialistisch gedachtengoed over en is het nog niet goed voor rooie Filo... :roll:

KVE
14 juni 2007, 11:44
Daar kan ik nog mee akkoord gaan. Maar dat verklaart de terugval van het VB nog niet in het kanton Antwerpen. Immers, vroeger stemden de allochtonen evenmin op het VB (behalve een kleine minderheid). Er zijn gewoon minder autochtonen die op het VB stemmen, anders kan men dit verlies van het VB in het kanton Antwerpen niet verklaren.

Neen, inderdaad!

"Rechtse zak"
15 juni 2007, 08:33
Tot 2003 klopte dit volkomen. maar recent politicologisch onderzoek heeft aangetoond dat deze uitzonderlijke partijtrouw (meer dan 80% als ik het mij goed herinner) niet langer geldt voor de laatste groep van VB-kiezers, diegenen die er in 2004 zijn bijgekomen. Dat zijn vlottende kiezers, die gingen van de VLD naar het VB, en nu naar Leterme en Dedecker.
Niemand weet waar ze de volgende keer op zullen stemmen.

Dat van die vlottende kiezers klopt. Die stemden in 2004 voor VB omdat ze de veroordeling ondemocratisch vonden, maar niet noodzakelijk omdat ze VB'er waren. De partij heeft wellicht teveel en te snel gedacht dat die 6,1% vooruitgang tegenover 2003 te maken had met het feit dat iedereen op slag Vlaams - nationalist was geworden. Bescheidenheid had her en der meer gesierd. Het was niet zo verstandig om vaak hoogmoedig te verklaren dat LDD kansloos was. Vandaag vermoed ik iets gelijkaardigs. Velen vonden de kiesdrempel ondemocratisch (wat ook het geval is) en vonden dat LDD ook mocht meedoen aan de democratische besluitvorming. Voor het overige speelt wellicht een algemene moeheid van de traditionele VB-retoriek een rol. De campagne was bijzonder zwak, niemand durfde echt met iets uitpakken en LDD liet waar ook mogelijk behoorlijk luid van zich horen. Hij had dan ook het m.i. niet toevallige geluk dat in de laatste week voor de verkiezingen zijn dopingverhaal plots werd bevestigd door gerechtelijke instanties....

filosoof
15 juni 2007, 12:09
Rechts -rechts kan duidelijk op heel wat sympathie rekenen in sommige gerechtelijke kringen, en in vele landen is het de trend dat bij de verkiezingen het de "vlottende onbesliste" kiezer is die de uiteindelijke overwinnaar aanduidt...

waarnemer
16 juni 2007, 00:17
Niet echt ... De mensen zoeken het overal wat rechtser , dus dat is al een goede trend ...
Kweetnie. Wie van het VB naar LDD gegaan is, is die naar rechts opgeschoven? Wie van de SP.A naar groen gegaan is, is die naar rechts opgeschoven? Wie van VLD naar CD&V gegaan is, is die naar rechts opgeschoven.

Probleem is dat de grootste winnaar met een gemengd programma kwam. Aan de ene kant veiligheid, communautaire problemen enz., aan de andere kant verhoging van de uitkeringen. En die partij heeft nog altijd een grote vakbondsvleugel.

Wel schijnt de kiezer gezegd te hebben dat hij communautaire problemen belangrijker vindt dan milieu problemen. Een overblijfsel van de B-H-V show? Denk dat we daar binnen een aantal jaren eens goed mee zullen kunnen lachen.

Knuppel
16 juni 2007, 06:46
Wel schijnt de kiezer gezegd te hebben dat hij communautaire problemen belangrijker vindt dan milieu problemen. Een overblijfsel van de B-H-V show? Denk dat we daar binnen een aantal jaren eens goed mee zullen kunnen lachen.

Kunnen WE daar pas binnen een paar jaar eens goed mee lachen?

lomeanor
16 juni 2007, 10:11
Kweetnie. Wie van het VB naar LDD gegaan is, is die naar rechts opgeschoven? Wie van de SP.A naar groen gegaan is, is die naar rechts opgeschoven? Wie van VLD naar CD&V gegaan is, is die naar rechts opgeschoven.

Probleem is dat de grootste winnaar met een gemengd programma kwam. Aan de ene kant veiligheid, communautaire problemen enz., aan de andere kant verhoging van de uitkeringen. En die partij heeft nog altijd een grote vakbondsvleugel.

Wel schijnt de kiezer gezegd te hebben dat hij communautaire problemen belangrijker vindt dan milieu problemen. Een overblijfsel van de B-H-V show? Denk dat we daar binnen een aantal jaren eens goed mee zullen kunnen lachen.

Correct.
De kiezer is niet naar rechts opgeschoven, de kiezer is naar Vlaams opgeschoven.

filosoof
16 juni 2007, 11:32
Correct.
De kiezer is niet naar rechts opgeschoven, de kiezer is naar Vlaams opgeschoven.
http://www.vrtnieuws.net/polopoly_fs/1.122352!image/81488491.jpg
bron: vrtnieuws.net

lomeanor
16 juni 2007, 12:26
Voor mij is "Vlaams" geen synoniem voor "Vlaams Belang."

Kijk ook even naar de resultaten van de andere partijen. Dedecker scoort ontzettend goed met een separatistisch standpunt. N-VA breidt haar aantal verkozenen ontzettend uit. CD&V scoort geweldig dankzij een zwaar communautair programma.

En wie veliest? VLD en SP-A die eerder een belgische refex vertoonden.

filosoof
16 juni 2007, 12:34
Voor mij is "Vlaams" geen synoniem voor "Vlaams Belang."

Kijk ook even naar de resultaten van de andere partijen. Dedecker scoort ontzettend goed met een separatistisch standpunt. N-VA breidt haar aantal verkozenen ontzettend uit. CD&V scoort geweldig dankzij een zwaar communautair programma.

En wie veliest? VLD en SP-A die eerder een belgische refex vertoonden.
Ach, de kiezers van R.O.S.S.E.M...wie zal zeggen waar die nu zitten?

predator
16 juni 2007, 12:52
Filo stelde :

Ach, de kiezers van R.O.S.S.E.M...wie zal zeggen waar die nu zitten?


"Antieke" vraag. De actuele vraag is :

"Ach, die kiezers van sp.a ... waar zouden die nu zitten".

Wanneer we er

de "socialistische kiezers"

van maken, ofte, met hun nieuwe naam, "les bourgeois bohémiens" dan is de vraag gemakkelijker te beantwoorden, althans voor sommige francophonen (politiekers !). Ken jij de bezoekuren in de "prisons" filo ?

Beste Groeten.

filosoof
16 juni 2007, 14:10
Ken jij de bezoekuren in de "prisons" filo ?

Beste Groeten.
:? Ik hou er niet aan Hans Vantemssche, Wim Felix, Nulens of een andere te gaan bezoeken.:roll:

lomeanor
16 juni 2007, 14:13
Ach, de kiezers van R.O.S.S.E.M...wie zal zeggen waar die nu zitten?

Er is helemaal geen gelijkenis te maken tussen Rossem en JMDD, alleen maar dat ze direct succesvol waren bij hun eerste verkiezingen.

Van Rossem trok ook nooit de separatistische kaart. JMDD heeft dat wel gedaan.

Is het zo moeilijk voor jou om gewoon naar de naakte cijfers te kijken?

stropdrager
16 juni 2007, 14:31
http://www.vrtnieuws.net/polopoly_fs/1.122352!image/81488491.jpg
bron: vrtnieuws.net

Als u het nog niet mocht weten: er zijn ook nog veel Vlaams-nationalisten die niet voor het Vlaams Belang stemmen.

system
16 juni 2007, 15:29
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor http://forum.politics.be/images/buttons/viewpost.gif (http://forum.politics.be/showthread.php?p=2734101#post2734101)
Voor mij is "Vlaams" geen synoniem voor "Vlaams Belang."

Kijk ook even naar de resultaten van de andere partijen. Dedecker scoort ontzettend goed met een separatistisch standpunt. N-VA breidt haar aantal verkozenen ontzettend uit. CD&V scoort geweldig dankzij een zwaar communautair programma.

En wie veliest? VLD en SP-A die eerder een belgische refex vertoonden.


En binnen 2 of 4 jaar is het vermoedelijke weer omgekeerd. De kiezers zijn zeer volatiel geworden. Als men bedenkt dat de VLD nog niet eens zo lang geleden 24% had en het VB ook. En Dedecker? Dedecker heeft niet louter stemmen van het VB. Er zitten ook liberalen, socialisten en zelfs enkele groenen bij en 'foertstemmers' natuurlijk. Maar die laatsten zitten zeker ook bij het VB.

lomeanor
16 juni 2007, 16:46
En binnen 2 of 4 jaar is het vermoedelijke weer omgekeerd. De kiezers zijn zeer volatiel geworden. Als men bedenkt dat de VLD nog niet eens zo lang geleden 24% had en het VB ook. En Dedecker? Dedecker heeft niet louter stemmen van het VB. Er zitten ook liberalen, socialisten en zelfs enkele groenen bij en 'foertstemmers' natuurlijk. Maar die laatsten zitten zeker ook bij het VB.

De VLD is inderdaad ooit uit het dal van de PVV geklommen. Dat kwam doordat de jonge visionaire Verhofstadt een heel communautair geladen programma had (lees zijn burgermanifesten maar eens na!).
Nu kiest de VLD weer voor belgique, en ze zakt.

Ik heb het hier niet over uitslagen van partijen, ik heb het over de wil van de kiezer. Hoe volatieler die is, hoe beter ik het vind, misschien houden de partijen dan wat meer rekening met de wil van de kiezer.

Feit is niet dat de kiezer voor deze of voor gene partij heeft gekozen, feit is dat de kiezer voor Vlaanderen heeft gekozen.

stropdrager
16 juni 2007, 16:50
En binnen 2 of 4 jaar is het vermoedelijke weer omgekeerd. De kiezers zijn zeer volatiel geworden. Als men bedenkt dat de VLD nog niet eens zo lang geleden 24% had en het VB ook. En Dedecker? Dedecker heeft niet louter stemmen van het VB. Er zitten ook liberalen, socialisten en zelfs enkele groenen bij en 'foertstemmers' natuurlijk. Maar die laatsten zitten zeker ook bij het VB.

Volgens u zitten er foertstemmers bij Lijst Dedecker en Vlaams Belang; dat klopt natuurlijk.

Maar wat je blijkbaar vergeten bent, is dat er ook foertstemmers bij de andere partijen zitten. Of denkt u dat al de SPA en VLD-kiezers weten waarvoor ze stemmen?

system
16 juni 2007, 17:15
De VLD is inderdaad ooit uit het dal van de PVV geklommen. Dat kwam doordat de jonge visionaire Verhofstadt een heel communautair geladen programma had (lees zijn burgermanifesten maar eens na!).
Nu kiest de VLD weer voor belgique, en ze zakt.

Ik heb het hier niet over uitslagen van partijen, ik heb het over de wil van de kiezer. Hoe volatieler die is, hoe beter ik het vind, misschien houden de partijen dan wat meer rekening met de wil van de kiezer.

Feit is niet dat de kiezer voor deze of voor gene partij heeft gekozen, feit is dat de kiezer voor Vlaanderen heeft gekozen.

Indien die volatiliteit van de kiezer te maken heeft met doelbewust kiezen voor een of ander partijprogramma, kunt u wel gelijk hebben. Maar ik denk dat dit wishful thinking is. De meeste mensen kennen de programma's niet eens van de partijen en interesseren zich niet aan politiek in die mate. Wanneer partijen 8 jaar aan de macht zijn, dan hebben ze zich 'kapot' geregeerd en willen de kiezers wat anders. Ik denk dat het zo simpel is. Het kan zijn dat de kiezer voor Vlaanderen gekozen heeft. Maar ik ben er niet zeker van omdat , nogmaals, dit de gewone mens allemaal niet interesseert. Een andere zaak is te weten of de kiezer gekozen heeft voor separatisme. Dat geloof ik zeker niet.

system
16 juni 2007, 17:16
Volgens u zitten er foertstemmers bij Lijst Dedecker en Vlaams Belang; dat klopt natuurlijk.

Maar wat je blijkbaar vergeten bent, is dat er ook foertstemmers bij de andere partijen zitten. Of denkt u dat al de SPA en VLD-kiezers weten waarvoor ze stemmen?

Neen, maar er zitten duidelijk meer foertstemmers bij LDD bijvoorbeeld dan bij de VLD.

stropdrager
16 juni 2007, 17:17
Neen maar er zitten duidelijk meer foertstemmers bij LDD bijvoorbeeld dan bij de VLD.

Bewijs?

system
16 juni 2007, 17:23
Bewijs?

Dedecker heeft overal ruzie gehad. Terecht of ten onrechte, dat laat ik nu in het midden. Dus Dedecker is eigenlijk een malkontente, die de gevestigde politiek heeft dwarsgezeten en aangevallen. En zo heeft Dedecker ook veel malkonenten aangetrokken, die net zoals hem ontevreden zijn. Hetzelfde zagen we vroeger met het VB. Vele stemmers op het VB waren proteststemmers, tegen de 'gevestigde partijen'. Een deel van die proteststemmers heeft LDD aangetrokken en afgesnoept van het VB, en ook enkele Vlaamsgezinde stemmers die niet akkoord zijn gegaan met de politiek van het VB.

stropdrager
16 juni 2007, 17:24
Dedecker heeft overal ruzie gehad. Terecht of ten onrechte, dat laat ik nu in het midden. Dus Dedecker is eigenlijk een malkontente, die de gevestigde politiek heeft dwarsgezeten en aangevallen. En zo heeft Dedecker ook veel malkonenten aangetrokken, die net zoals hem ontevreden zijn. Hetzelfde zagen we vroeger met het VB. Vele stemmers op het VB waren proteststemmers, tegen de 'gevestigde partijen'. Een deel van die proteststemmers heeft LDD aangetrokken.

OK, mag ik hieruit concluderen dat je dan ook voor de afschaffing van de stemplicht bent?

lomeanor
16 juni 2007, 17:28
Indien die volatiliteit van de kiezer te maken heeft met doelbewust kiezen voor een of ander partijprogramma, kunt u wel gelijk hebben. Maar ik denk dat dit wishful thinking is. De meeste mensen kennen de programma's niet eens van de partijen en interesseren zich niet aan politiek in die mate. Wanneer partijen 8 jaar aan de macht zijn, dan hebben ze zich 'kapot' geregeerd en willen de kiezers wat anders. Ik denk dat het zo simpel is. Het kan zijn dat de kiezer voor Vlaanderen gekozen heeft. Maar ik ben er niet zeker van omdat , nogmaals, dit de gewone mens allemaal niet interesseert. Een andere zaak is te weten of de kiezer gekozen heeft voor separatisme. Dat geloof ik zeker niet.

Het is een feit dat de meeste mensen de partijprogrammas niet kennen. Wat ze wel kennen is het "imago" van een partij.
De mensen hebben nu gekozen voor een Vlaams "imago" en het belgische "imago" hebben ze bestraft.

lomeanor
16 juni 2007, 17:28
Neen, maar er zitten duidelijk meer foertstemmers bij LDD bijvoorbeeld dan bij de VLD.

Dat denk ik niet.
Bij de LDD zitten vooral echte liberalen. En natuurlijk Vlaamsgezinden.

stropdrager
16 juni 2007, 17:30
Dat denk ik niet.
Bij de LDD zitten vooral echte liberalen. En natuurlijk Vlaamsgezinden.

Dedecker heeft een heel goed programma. Hij is een groot voorstander van het invoeren van referenda en nog een punt dat mij aanstaat is dat hij de provincies wil afschaffen en vervangen door stads-en streekgewesten.

system
16 juni 2007, 17:37
OK, mag ik hieruit concluderen dat je dan ook voor de afschaffing van de stemplicht bent?


Ik heb daar gemengde gevoelens over.

Van de ene kan zeg ik ja, schaf de stemplicht maar af. Stemmen moet men beschouwen als een recht, geen plicht. Iedereen beslist vrij of hij zijn stem uitbrengt of niet. Als het u niet interesseert, dan stem je niet.

Van de andere kant vind ik dan alweer dat we toch een democratisch systeem leven dat ons toch veel voordelen en vrijheden geeft. En dan is het toch niet teveel gevraagd om 1 keer in de X jaar zijn democratische plicht te doen en te gaan stemmen ook al interesseet het je niet.

system
16 juni 2007, 17:38
Het is een feit dat de meeste mensen de partijprogrammas niet kennen. Wat ze wel kennen is het "imago" van een partij.
De mensen hebben nu gekozen voor een Vlaams "imago" en het belgische "imago" hebben ze bestraft.

Misschien, ik sluit dit niet uit.

system
16 juni 2007, 17:43
Het is een feit dat de meeste mensen de partijprogrammas niet kennen. Wat ze wel kennen is het "imago" van een partij.
De mensen hebben nu gekozen voor een Vlaams "imago" en het belgische "imago" hebben ze bestraft.

Maar neem nu de CD&V-NVA. Ik zou eens erg benieuwd zijn om te willen weten hoeveel de NVA zou gehaald hebben zonder de CD&V. In het verleden was dat vrij pover, toen ze alleen opkwamen. De vraag is te weten of de mensen gestemd hebben op de CD&V-NVA of dat ze gestemd hebben op Ives Leterme.

lomeanor
16 juni 2007, 17:49
Maar neem nu de CD&V-NVA. Ik zou benieuwd eens willen weten hoeveel de NVA zou gehaald hebben zonder de CD&V. In het verleden was dat vrij pover, toen ze alleen opkwamen. De vraag is te weten of de mensen gestemd hebben op de CD&V-NVA of dat ze gestemd hebben op Ives Leterme.

Dat is te zien wat u vrij pover noemt. De N-VA alleen haalde (met de dreiging van de kiesdrempel boven het hoofd) meer dan groen! in 2003.

Met Dedecker erbij zou de N-VA zeker alleen doorgebroken zijn.
Meer dan speculeren kan men daarover natuurlijk niet, maar ik schat dat N-VA alleen met JMDD zeker goed zou zijn voor 10%.

De N-VA heeft echte de keuze gemaakt het kartel te bewaren. Niet omdat ze bang waren de kiesdrempel niet te halen, maar omdat ze in een kartel met CD&V zekerheid hebben om mee te zitten aan de onderhandelingstafel. Dat is een strategie waar ik het niet eens mee was, maar ik kan niet ontkennen dat ze voordelen heeft.

Mensen hebben nu niet gestemd op CD&V of op N-VA, maar op het kartel CD&V-NVA, en dat is een kartel met een zwaar communautair imago. Niet alleen in Wallonië, waar Leterme als "un homme dangereux" wordt gezien, maar ook in Vlaanderen waarschuwde Verhofstadt dat Leterme zou zorgen voor communautaire chaos.
De kiezer heeft bewust gekozen voor harde communautaire eisen.

stropdrager
16 juni 2007, 17:55
Maar neem nu de CD&V-NVA. Ik zou eens erg benieuwd zijn om te willen weten hoeveel de NVA zou gehaald hebben zonder de CD&V. In het verleden was dat vrij pover, toen ze alleen opkwamen. De vraag is te weten of de mensen gestemd hebben op de CD&V-NVA of dat ze gestemd hebben op Ives Leterme.

Ik heb juist het aantal voorkeurstemmen bekeken en vele N-VA'ers doen het toch niet slecht. Ze hebben 5 verkozenen in de Kamer.

system
16 juni 2007, 17:57
Dat is te zien wat u vrij pover noemt. De N-VA alleen haalde (met de dreiging van de kiesdrempel boven het hoofd) meer dan groen! in 2003.

Met Dedecker erbij zou de N-VA zeker alleen doorgebroken zijn.
Meer dan speculeren kan men daarover natuurlijk niet, maar ik schat dat N-VA alleen met JMDD zeker goed zou zijn voor 10%.

De N-VA heeft echte de keuze gemaakt het kartel te bewaren. Niet omdat ze bang waren de kiesdrempel niet te halen, maar omdat ze in een kartel met CD&V zekerheid hebben om mee te zitten aan de onderhandelingstafel. Dat is een strategie waar ik het niet eens mee was, maar ik kan niet ontkennen dat ze voordelen heeft.

Mensen hebben nu niet gestemd op CD&V of op N-VA, maar op het kartel CD&V-NVA, en dat is een kartel met een zwaar communautair imago. Niet alleen in Wallonië, waar Leterme als "un homme dangereux" wordt gezien, maar ook in Vlaanderen waarschuwde Verhofstadt dat Leterme zou zorgen voor communautaire chaos.
De kiezer heeft bewust gekozen voor harde communautaire eisen.

Zoals u zegt, met de Dedecker erbij. Maar anders was de NVA niet te bespeuren geweest in het politieke landschap en zonder de CD&V evenmin vrees ik. Indien de NVA zich ontpopt als een beschaafd redelijk alternatief van het VB (dat steeds maar neen ! zegt) zal het aan aanhang winnen. Het vervelende nu voor de NVA is de LDD want die trekt ook vlaamsgezinden aan. Maar de LDD heeft nog andere programmapunten die interessant zijn. De LDD pint zich niet alleen vast op de communautaire punten. Bij de NVA is het wat te eenzijdig. Vraag blijft natuurlijk: is de LDD een ééndagsvlieg of niet? De LDD zal zijn structuren vlug moeten gaan uitbouwen en misschien denken in de nabije toekomst aan een andere naam, want JMDD zal niet eeuwig blijven leven.

lomeanor
16 juni 2007, 18:01
Zoals u zegt, met de Dedecker erbij. Maar anders was de NVA niet te bespeuren geweest in het politieke landschap en zonder de CD&V evenmin vrees ik. Indien de NVA zich ontpopt als een beschaafd redelijk alternatief van het VB (dat steeds maar neen ! zegt) zal het aan aanhang winnen. Het vervelende nu voor de NVA is de LDD want die trekt ook vlaamsgezinden aan. Maar de LDD heeft nog andere programmapunten die interessant zijn. De LDD pint zich niet alleen vast op de communautaire punten. Bij de NVA is het wat te eenzijdig. Vraag blijft natuurlijk: is de LDD een ééndagsvlieg of niet?

Ik zeg met Dedecker omdat Dedecker er weldegelijk bij was hé. De realiteit in december was een keuze tussen CD&V-NVA en NVA mét Dedecker.

Verder wil ik er nog aan toevoegen dat de N-VA helemaal geen partij is die vastgepind is op één topic. Anders zou ze ook helemaal niet in kartel zijn met de CD&V. De N-VA beseft dat ze op een aantal vlakken "ja" moet zeggen om via het bruistabletmodel belgique op te lossen. Vergeet ook niet dat de N-VA de opvolger is van de VU, die ook in regeringen gezeten heeft, en die ook met andere partijen heeft samengewerkt.

system
16 juni 2007, 18:03
Ik zeg met Dedecker omdat Dedecker er weldegelijk bij was hé. De realiteit in december was een keuze tussen CD&V-NVA en NVA mét Dedecker.

Verder wil ik er nog aan toevoegen dat de N-VA helemaal geen partij is die vastgepind is op één topic. Anders zou ze ook helemaal niet in kartel zijn met de CD&V. De N-VA beseft dat ze op een aantal vlakken "ja" moet zeggen om via het bruistabletmodel belgique op te lossen. Vergeet ook niet dat de N-VA de opvolger is van de VU, die ook in regeringen gezeten heeft, en die ook met andere partijen heeft samengewerkt.

Dat is wellicht ook zo maar de doorsnee kiezer percipieert dit niet altijd.

system
16 juni 2007, 18:05
Ik heb juist het aantal voorkeurstemmen bekeken en vele N-VA'ers doen het toch niet slecht. Ze hebben 5 verkozenen in de Kamer.

Ja maar dat zegt niet zoveel. U begrijpt me niet. De vraag is of ze die ook gehad zouden hebben zonder het kartel. Ik denk van niet.

lomeanor
16 juni 2007, 19:28
Ja maar dat zegt niet zoveel. U begrijpt me niet. De vraag is of ze die ook gehad zouden hebben zonder het kartel. Ik denk van niet.

Dat is alleen maar gokken met de natte vinger. Daar valt geen oordeel over te vellen.

system
16 juni 2007, 19:33
Dat is alleen maar gokken met de natte vinger. Daar valt geen oordeel over te vellen.

Echt weten zullen we het nooit inderdaad. Maar als we kijken naar de vroegere uitslagen van de NVA als 'einzelgänger'...

ronaneke2070
16 juni 2007, 20:32
Ik denk niet dat het een verlies is voor het vlaams belang aangezien lijst dedecker ongeveer hetzelde programma heeft als hun denk ik niet dat ze er van gaan wakker liggen want rechts heeft met deze verkiezingen zeker geen slechte zaak gedaan.

lomeanor
16 juni 2007, 20:45
Ik denk niet dat het een verlies is voor het vlaams belang aangezien lijst dedecker ongeveer hetzelde programma heeft als hun denk ik niet dat ze er van gaan wakker liggen want rechts heeft met deze verkiezingen zeker geen slechte zaak gedaan.

Het VB ligt daar weldegelijk wakker van, wees daar maar van overtuigd. ;-)

De enige levensverzekering van het VB is hun groei, en die ligt nu jammer genoeg stil.

system
16 juni 2007, 20:47
T�*r gan teanga, t�*r gan anam: een land zonder taal is een land zonder ziel





http://www.johanslembrouck.be/splits_bhv_klein.gif










En welke taal hebben wij?
Toch geen Vlaams of wel?
Dus zijn we een land zonder ziel.

stropdrager
16 juni 2007, 21:12
En welke taal hebben wij?

Toch geen Vlaams of wel?

Dus zijn we een land zonder ziel.


Het Nederlands zegt u niets?

system
16 juni 2007, 21:16
Het Nederlands zegt u niets?

Toch wel, toch wel. In Limburg spreken we zelfs mooi Nederlands.

Maar u hebt het altijd over Vlaanderen. Dan moeten we toch, om een ziel te hebben, onze eigen taal spreken: het Vlaams. Maar dat hebben we niet, want we spreken Nederlands en geen Vlaams. Dus hebben we geen ziel vermits we geen eigen taal hebben, namelijk het Vlaams.

stropdrager
16 juni 2007, 21:22
Toch wel, toch wel. In Limburg spreken we zelfs mooi Nederlands.

Maar u hebt het altijd over Vlaanderen. Dan moeten we toch, om een ziel te hebben, onze eigen taal spreken: het Vlaams. Maar dat hebben we niet, want we spreken Nederlands en geen Vlaams. Dus hebben we geen ziel vermits we geen eigen taal hebben, namelijk het Vlaams.

Wat een onzin. :rofl:

Het Oostenrijks bestaat ook niet, net zoals het Amerikaans, het Australisch, het Moldavisch, het Braziliaans enz... Hebben die landen dan ook geen ziel?

Ik ben trouwens ook voor een hereniging tussen Vlaanderen en Nederland, de onafhankelijkheid van Vlaanderen is een tussenstation, Groot-Nederland is de eindhalte.

system
16 juni 2007, 21:32
Wat een onzin. :rofl:

Het Oostenrijks bestaat ook niet, net zoals het Amerikaans, het Australisch, het Moldavisch, het Braziliaans enz... Hebben die landen dan ook geen ziel?

Ik ben trouwens ook voor een hereniging tussen Vlaanderen en Nederland, de onafhankelijkheid van Vlaanderen is een tussenstation, Groot-Nederland is de eindhalte.

Maar u moet wel weten wet u wilt. Wat is nu uw vaderland: Vlaanderen of Nederland of De Lage Landen of het bourgondisch amalgaam en aspiratie van Joris van Severen. U zegt het maar.

Ik ging alleen door op de slogan: een volk dat geen taal heeft, heeft geen ziel. Dus ik volg de redenering van de slogan. Vermits we de taal spreken van onze buur, hebben we geen eigen taal en dus ook geen ziel.

Om maar te zeggen dat slogans sloganesk zijn: niet altijd iets betekenen dus.

stropdrager
16 juni 2007, 21:35
Maar u moet wel weten wet u wilt. Wat is nu uw vaderland: Vlaanderen of Nederland of De Lage Landen of het bourgondisch amalgaam en aspiratie van Joris van Severen. U zegt het maar.

Ik ging alleen door op de slogan: een volk dat geen taal heeft, heeft geen ziel. Dus ik volg de redenering van de slogan. Vermits we de taal spreken van onze buur, hebben we geen eigen taal.

Vlamingen ZIJN Nederlanders.

C uit W
16 juni 2007, 21:38
Vlamingen ZIJN Nederlanders.:hug:

system
16 juni 2007, 21:47
Vlamingen ZIJN Nederlanders.

500 jaar geleden misschien. En dan nog, want er was wel degelijk een duidelijk verschil tussen de Noordelijke en de Zuiderlijke Nederlanden, een andere mentaliteit en een andere godsdienst. Maar ook daarover hebben we het gehad.

stropdrager
16 juni 2007, 21:55
500 jaar geleden misschien. En dan nog, want er was wel degelijk een duidelijk verschil tussen de Noordelijke en de Zuiderlijke Nederlanden, een andere mentaliteit en een andere godsdienst. Maar ook daar hebben we het over gehad.

In Nederland zijn er meer katholieken dan protestanten. Daarnaast wonen er ook veel atheïsten. Ik dacht trouwens ook dat zowel Vlaanderen als Nederland seculiere gebieden zijn (scheiding tussen kerk en staat).

Ook voor uw geliefde provincie Limburg is er bij een hereniging een groot voordeel. Als Vlaanderen en Nederland 1 land zijn, wil dat ook zeggen dat zowel Vlaams Limburg als Nederlands Limburg opnieuw samen zijn en 1 provincie kunnen vormen.

system
16 juni 2007, 21:57
In Nederland zijn er meer katholieken dan protestanten. Daarnaast wonen er ook veel atheïsten. Ik dacht trouwens ook dat zowel Vlaanderen als Nederland seculiere gebieden zijn (scheiding tussen kerk en staat).

Ook voor uw geliefde provincie Limburg is er bij een hereniging een groot voordeel. Als Vlaanderen en Nederland 1 land zijn, wil dat ook zeggen dat zowel Vlaams Limburg als Nederlands Limburg opnieuw samen zijn en 1 provincie kunnen vormen.

Hoe de Limburgen verenigd worden is mij om het even.

system
16 juni 2007, 22:00
Ik ben trouwens ook voor een hereniging tussen Vlaanderen en Nederland, de onafhankelijkheid van Vlaanderen is een tussenstation, Groot-Nederland is de eindhalte.

Die zal sneller komen dan u denkt en vanuit een onverwachte hoek: Europa.

stropdrager
16 juni 2007, 22:08
Hoe de Limburgen verenigd worden is mij om het even.

Hoe bedoelt u?

system
16 juni 2007, 22:17
Hoe bedoelt u?

Ook dat heb ik uitgelegd in vorige postings. Heel vlug dan want ik sluit nu af.

Europa evolueert naar subregio's. Europa is nog altijd op de eerste plaats een economische unie. Een subregio die er zit aan te komen is deze der Nederlandstalige gebieden die meer en meer economisch op mekaar zullen worden afgestemd en waar nationale grenzen zullen vervagen op betrekkelijke korte termijn. Deze eenmaking zal dus vermoedelijk eerst een economisch eenmaking zijn en later wellicht ook een politieke. Maar dat zal nog maar weinig te maken hebben met het oudbollige 'nationalisme'.

filosoof
17 juni 2007, 04:18
http://www.vrtnieuws.net/polopoly_fs/1.122352!image/81488491.jpg
bron: vrtnieuws.net
http://forum.politics.be/showthread.php?t=91373



De partij is een Kamerzetel en 190.000 kiezers kwijt.

duveltje382
17 juni 2007, 04:21
http://forum.politics.be/showthread.php?t=91373


Ging het steeds om de zelfde soort verkiezingen?
Ik kan fout zijn hoor :roll:

filosoof
17 juni 2007, 04:31
Ging het steeds om de zelfde soort verkiezingen?
Ik kan fout zijn hoor :roll:
Ging het niet steeds om de zelfde soort kiezers?

duveltje382
17 juni 2007, 04:37
Ging het niet steeds om de zelfde soort kiezers?
Nee,want ze kunnen bv voor de gemeenteraadsverkiezingen voor de burgemeester kiezen terwijl ze wel VB gezind zijn,dus Uw vergelijking klopt langst geen kanten

lomeanor
17 juni 2007, 11:35
Toch wel, toch wel. In Limburg spreken we zelfs mooi Nederlands.

Maar u hebt het altijd over Vlaanderen. Dan moeten we toch, om een ziel te hebben, onze eigen taal spreken: het Vlaams. Maar dat hebben we niet, want we spreken Nederlands en geen Vlaams. Dus hebben we geen ziel vermits we geen eigen taal hebben, namelijk het Vlaams.

Het gaat er om dat een staat enkel een ziel kan hebben wanneer in die staat één en dezelfde taal gesproken wordt. Voor vlaanderen is dat dus het Nederlands.

Is dat nu zo moeilijk te begrijpen? ;-)

lomeanor
17 juni 2007, 11:38
Ik ging alleen door op de slogan: een volk dat geen taal heeft, heeft geen ziel. Dus ik volg de redenering van de slogan. Vermits we de taal spreken van onze buur, hebben we geen eigen taal en dus ook geen ziel.

Je volgt de redenering van de slogan helemaal niet, je citeert hem zelfs verkeerd!

Er staat niet "een volk zonder taal heeft geen ziel" maar wel "een land zonder taal heeft geen ziel."

Dat wil dus zeggen dat een land pas een ziel heeft wanneer er één taal gesproken wordt. Het maakt niet uit of die taal ook in andere landen gesproken wordt of niet.

Dit vind ik heel zwak van je, system. :evil: Je verandert mijn uitspraak om ze te doen kloppen naar jouw idee.

lomeanor
17 juni 2007, 11:39
Ging het niet steeds om de zelfde soort kiezers?

Wel om dezelfde kiezers, maar niet om dezelfde lijsten.

filosoof
17 juni 2007, 13:58
Wel om dezelfde kiezers, maar niet om dezelfde lijsten.http://forum.politics.be/showpost.php?p=2734136&postcount=8

filosoof
17 juni 2007, 13:59
Het gaat er om dat een staat enkel een ziel kan hebben wanneer in die staat één en dezelfde taal gesproken wordt. Voor vlaanderen is dat dus het Nederlands.

Is dat nu zo moeilijk te begrijpen? ;-)Ja:lol:

lomeanor
17 juni 2007, 14:48
Ja:lol:

Doe niet belachelijk.

Mijn woorden werden bewust veranderd om in de kraam van system te passen.

Dat is manifest oneerlijk, en ik kan daar niet mee lachen.

filosoof
17 juni 2007, 15:33
Nee,want ze kunnen bv voor de gemeenteraadsverkiezingen voor de burgemeester kiezen terwijl ze wel VB gezind zijn,dus Uw vergelijking klopt langst geen kanten
Ze kunnen dus ook op zaterdag VLD-gezind zijn, op een zondag VB stemmen en op maandag VLD wéér VLD-gezind zijn (in die duveltjesoptiek uiteraard)...;-)

Herr Oberst
17 juni 2007, 15:36
Ze kunnen dus ook op zaterdag VLD-gezind zijn, op een zondag VB stemmen en op maandag VLD wéér VLD-gezind zijn (in die duveltjesoptiek uiteraard)...;-)

Ik weet dat het uw filosofisch brein niet kan binnendringen, wereldvreemde, maar voor vele mensen is er wel degelijk een verschil tussen gemeenteraadsverkiezingen en nationale verkiezingen. Bij gemeenteraadsverkiezingen stemt men overwegend op personen (die men al dan niet persoonlijk kent), bij nationale verkiezingen op partijen.

filosoof
17 juni 2007, 15:37
Doe niet belachelijk.

Mijn woorden werden bewust veranderd om in de kraam van system te passen.

Dat is manifest oneerlijk, en ik kan daar niet mee lachen.
Ik geloof al niet in "zielen" en in "zielen" van "staten" of volkeren" nog minder... Ook begrippen als "staat" en "volk" dekken voor mij maar een door toeval samengebrachte lading.

lomeanor
17 juni 2007, 16:00
Ik geloof al niet in "zielen" en in "zielen" van "staten" of volkeren" nog minder... Ook begrippen als "staat" en "volk" dekken voor mij maar een door toeval samengebrachte lading.

En wat heeft dat er nu mee te maken?
Wat kan het mij schelen waarin u al dan niet gelooft?

Het gaat er gewoon over dat mijn citaat vervormd werd om zo in de kraam te passen van de interpretatie van de dader.
Mag ik dat soort trucs nog oneerlijk vinden, ja?

guido 007
17 juni 2007, 16:19
Ik geloof al niet in "zielen" en in "zielen" van "staten" of volkeren" nog minder... Ook begrippen als "staat" en "volk" dekken voor mij maar een door toeval samengebrachte lading.


Dat is dan voor u een heel groot probleem.

filosoof
17 juni 2007, 20:21
:Oorspronkelijk geplaatst door filosoof http://forum.politics.be/images/buttons/viewpost.gif (http://forum.politics.be/showthread.php?p=2736899#post2736899)
Ik geloof al niet in "zielen" en in "zielen" van "staten" of volkeren" nog minder... Ook begrippen als "staat" en "volk" dekken voor mij maar een door toeval samengebrachte lading.

Dat is dan voor u een heel groot probleem.Ach zo?:-o En waarom zou dat een probleem zijn voor mij?:-) (en een heel groot dan nog wel?;-)):lol:

guido 007
18 juni 2007, 06:57
Ach zo?:-o En waarom zou dat een probleem zijn voor mij?:-) (en een heel groot dan nog wel?;-)):lol:


Het niet geloven in een ziel van iets (niet de menselijke ziel), in de uitstraling, in de begeestering, dat vind ik een groot probleem.

predator
18 juni 2007, 07:59
Stropdrager stelde :

Vlamingen ZIJN Nederlanders.


Gespijbeld tijdens de lessen Nederlands én Geschiedenis Stroppendrager ???

Waarschijnlijk ...

Het "Bourgondische Tijdvak" mag je nog overslaan ... maar de NederlandEN ná 1585 is verplichte lektuur. Tracht vooral eens uit te vissen in welke "taal" Joost Van Den Vondel, de "grootste" , zijn werken geschreven heeft !

Beste Groeten.

predator
18 juni 2007, 08:16
Filo :

Ook begrippen als "staat" en "volk" dekken voor mij maar een door toeval samengebrachte lading.

Toeval .... samengebrachte lading ....

Uit de grond, uit de diepe grond van mijn ZIEL, hoop ik voor jou, dat die "toevallig samengebrachte" je slechts blijft "aframmelen" ...; als die "lading" je ook gaat ... dekken ...

Meelevende Groeten.

kawasaki
18 juni 2007, 10:21
in Frankrijk dat de einde van front national van le pen en in Vlaandereen niet nu
waroom vlamingen begrijp altijd te laat:x

kawasaki
18 juni 2007, 10:26
predatortje

vlaamsbelangers zeggen niet waar , en revisionnisme is illegal

Jan Meuleman
18 juni 2007, 11:01
in Frankrijk dat de einde van front national van le pen en in Vlaandereen niet nu
waroom vlamingen begrijp altijd te laat:x

kawasaki kijkt naar het buitenland (Frankrijk en Vlaanderen) maar ziet de FDF racisten in zijn eigen land niet.

"Rechtse zak"
18 juni 2007, 12:31
Ik geloof al niet in "zielen" en in "zielen" van "staten" of volkeren" nog minder... Ook begrippen als "staat" en "volk" dekken voor mij maar een door toeval samengebrachte lading.

Geldt dat ook voor het mensbegrip?

filosoof
18 juni 2007, 17:13
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof http://forum.politics.be/images/buttons/viewpost.gif (http://forum.politics.be/showthread.php?p=2737733#post2737733)
Ach zo?:-o En waarom zou dat een probleem zijn voor mij?:-) (en een heel groot dan nog wel?:wink:):lol:

Het niet geloven in een ziel van iets (niet de menselijke ziel), in de uitstraling, in de begeestering, dat vind ik een groot probleem.
Een probleem voor jou dus, daarom niet nog voor mij:-)

filosoof
18 juni 2007, 17:15
Geldt dat ook voor het mensbegrip?
"Mensbegrip"?
Indien je daar humanisme mee bedoelt, voor mij is dat essentiëel en dus veel belangrijker dan godsdienst of nationalisme.

filosoof
18 juni 2007, 19:05
in Frankrijk dat de einde van front national van le pen en in Vlaandereen niet nu
waroom vlamingen begrijp altijd te laat:x
Er zijn er hier wel die nog niet weten dat de Boerenkrijg voorbij is..

predator
18 juni 2007, 20:19
filo stelde :

Er zijn er hier wel die nog niet weten dat de Boerenkrijg voorbij is..

De Boerenkrijg is inderdaad voorbij; de opvoering van de Stomme van Portici nog altijd niet ....

NapalmBenny.
19 juni 2007, 19:17
beginpost trekt op niks, waarom zit men altijd met 2004 te vergelijken, laat ons eens wat verschillende verkiezingen gaan vergelijken...

Hetzelfde gebeurde ook in 2000, in 1994 ... hoor, toen leek het vb ook telkens te dalen omdat men verscheidene verkiezingen met elkaar vergeleek.

Vb heeft het goed gedaan, ik had verliezen verwacht, zeker met de opkomst van LDD en de populariteit van cd&v, maar nee zelfs nu steeg het vb ^^.

Die dalende lijn is er altijd al geweest, tot men weer DEZELFDE verkiezingen hield en vergeleek.

Rr00ttt
19 juni 2007, 23:59
Bart Brinckman




Dat is het enige wat ik van dat gelul gelezen heb en daarmee weet ik al genoeg.

BB is een van de vele ex-DM redacteurs die DS als kwaliteitskrant compleet vernietigd hebben.

filosoof
24 juni 2007, 15:01
Als u het nog niet mocht weten: er zijn ook nog veel Vlaams-nationalisten die niet voor het Vlaams Belang stemmen.Wie zou er anders NVA stemmen, dacht je?:lol:

filosoof
24 juni 2007, 15:09
http://www.vrtnieuws.net/polopoly_fs/1.122352!image/81488491.jpg
bron: vrtnieuws.net
Mochten ze kunnen dan stond er hier dit:
*knip*

Gelieve geen gruwelijke foto's te quoten.