Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 12 juni 2007, 10:28   #1
el_duvel
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 359
Standaard Zo een goeie uitslag voor VB of toch niet...

Vlaams Belang zit met een kater
Unieke afspraak met de geschiedenis gemist
Het rommelt bij Vlaams Belang. Frank Vanhecke en Marie-Rose Morel krijgen de verantwoordelijkheid voor de teleurstellende uitslag. Vooral het mislukken van de kartelgesprekken met Dedecker wordt hen aangerekend.


In vergelijking met de Vlaamse verkiezingen van 2004 verloor Vlaams Belang afgelopen zondag 220.000stemmen, een vijfde van zijn totaal. 10juni werd voor extreemrechts absoluut geen zegetocht, laat staan een veertiende overwinning op rij. Intern gonst daarom de kritiek op de rol die partijvoorzitter Frank Vanhecke en zijn naaste medestander Marie-Rose Morel hebben gespeeld.

Vlaams Belang speelde het zondagavond erg slim. Zodra de eerste prognoses bekend raakten -van 20procent en meer- communiceerde Filip Dewinter zijn tevredenheid over de zoveelste verkiezingsoverwinning. Ook voorzitter Frank Vanhecke was er als de kippen bij om de fraaie verkiezingsuitslag te claimen. Maar naarmate de avond vorderde, en de stemmen van thuisbasis Antwerpen binnensijpelden, zakte het percentage en verloor de partij een zetel. Toen reageerde de partijtop niet meer.

Intern sloeg de uitslag van de Lijst Dedecker met verstomming. Voor Vlaams Belang was de redenering snel gemaakt. Overal waar de LDD sterk stond, kwam Vlaams Belang er niet aan te pas. Enkel in Limburg -waar de LDD faalde- kon de partij vooruitgang optekenen.

Het succes van de LDD veroorzaakte gisteren dan ook een stevige discussie. Dewinter had voor de galerij de slaagkansen van Dedecker steeds geminimaliseerd. Maar dat was louter om propagandatechnische redenen. Volgens de een was dat succes voorspelbaar en had de partij er beter aan gegaan om in januari een kartel met de gewezen VLD-senator aan te gaan. Anderen, met Vanhecke en Morel op kop, wilden het liefst over Dedecker zwijgen. Het ene kamp, aangevoerd door Filip Dewinter en Gerolf Annemans, sprak van een 'gemiste historische kans'.

Begin januari torpedeerde Morel de onderhandelingen die Dedecker aan de top van de Vlaams Belanglijst voor de Senaat moest katapulteren. Zij vond dat de senator na zijn mislukte passage bij de N-VA bij Vlaams Belang niets te zoeken had. Het kopmanschap van de Senaat kwam immers een Vlaams Belanger toe. Daarbij dacht ze in de eerste plaats aan zichzelf. Later werd dat spek voor de bek van Vanhecke zelf.

VB aan zijn plafond

Voor Annemans en Dewinter was de mogelijke komst Dedecker een gouden kans om het klikfonds van het Vlaams Belang te spijzen. De twee weten drommels goed, zeker na de jongste gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen, dat Vlaams Belang aan zijn plafond zit. Vermits de partij door het cordon sanitaire niet aan besturen toekomt, moet het elke verkiezing flink vooruitgaan.

Gisteren werd er daarom behoorlijk gevloekt. Ook Vlaams Belang weet dat de uitslag niet je dat is. Maar bovenal, het 'debacle' (de term is van een Belanger zelf) was te vermijden. Opnieuw speelde de boosheid omwille van het eigengereid optreden van Marie-Rose Morel op. Sommige partijleden willen de gewezen N-VA'ster wandelen sturen. Morel wordt hoogmoed, zelfoverschatting en haantjesgedrag verweten. Ze aast ook op het voorzitterschap van de partij. De bitterheid was groot, te meer daar de door haar buitengepeste Jurgen Verstrepen meteen een zetel pakte.

Dedecker wint jackpot

Het succes van Dedecker sluit bovendien een nieuwe afspraak met de geschiedenis uit. Vlaams Belang weet drommels goed dat ze nu achteraan wordt gezet in het rijtje van potentiële gesprekspartners van de Oostendenaar. In januari stond Dedecker er alleen voor. Hij was kwetsbaar. Via de partijfinanciering wint hij nu de jackpot. Niet voor niets belde Yves Leterme hem gisteren om hem te feliciteren. Dedecker heeft tenminste de kans om politiek mee te spelen. Vlaams Belang blijft geïsoleerd.

Tijdens een bezoek aan VTM vertelde Morel VTM-presentator Karl Leenknecht dat ze haar conclusies zou trekken als Dedecker een zetel zou halen. Het werden vijf zetels. De politica ontkent evenwel. 'Ik bedoelde dat ik mijn conclusies zou trekken wanneer de vervangers van Dedecker, bijvoorbeeld Frank Vanhecke en mezelf, geen goede score zouden halen op de senaatslijst. Wij hebben het uitstekend gedaan.' Volgens Morel heeft het 'geen zin om verschillende partijen bijeen te klutsen'. 'Op termijn breekt ons dat zuur op.'

De hoop op een tripartite zorgde even voor wat troost. Zo krijgt Vlaams Belang zowat het monopolie van de oppositie in handen. Het Belang ging ervan uit dat ze deze positie in 2009 door het communautair falen van Leterme zou kunnen verzilveren. Het voornemen van SP.A om de oppositie in te trekken, blies deze verwachting weg. Tegenwoordig is de partij van niets meer zeker.


Bart Brinckman


Wat mag ik daar mee veronderstellen dat het rommelt...
el_duvel is offline  
Oud 12 juni 2007, 10:31   #2
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Ter vergelijking met de vorige federale verkiezingen haalt het VB nog 1% winst. Dit vertaalt zich in een extra financiele toelage van 114.000 euro.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...17353767070612
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 12 juni 2007, 10:33   #3
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ter vergelijking met de vorige federale verkiezingen haalt het VB nog 1% winst. Dit vertaalt zich in een extra financiele toelage van 114.000 euro.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...17353767070612

Het is wachten op de volgende verkiezingen waarbij we kunnen vergelijken met 2004.
Het zal lachen worden, nu al excuses aan het bedenken?

Sinds 2004 is het stemmenaantal voor het VB duidelijk te zien als een dalende lijn,dat is en blijft een feit.
Het VB verliest stemmen en dat doet pijn.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline  
Oud 12 juni 2007, 10:35   #4
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Niet echt ... De mensen zoeken het overal wat rechtser , dus dat is al een goede trend ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline  
Oud 12 juni 2007, 10:38   #5
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Sinds 2004 is het stemmenaantal voor het VB duidelijk te zien als een dalende lijn,dat is en blijft een feit.
Het VB verliest stemmen en dat doet pijn.
Het rare is dat ik steeds blijf horen dat het VB verliest, zakt, daalt, of stemmen kwijtraakt.

Even raar is dan dat ze op basis van het meeraantal stemmen, nu weer méér subsidies krijgen.

Bij de volgende VLAAMSE verkiezingen zal men kunnen vergelijking met de vorige VLAAMSE verkiezingen.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen kan men vergelijking met de gemeenteraadsverkiezingen.

Bij de huidige FEDERALE verkiezingen, vergelijkt men met de vorige FEDERALE verkiezingen.

Of moet ik nu bij de volgende Europese verkiezingen gaan vergelijken met de gemeenteraadsverkiezingen of zo?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 12 juni 2007, 10:39   #6
Blackwidow
Schepen
 
Geregistreerd: 9 oktober 2006
Berichten: 486
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Het is wachten op de volgende verkiezingen waarbij we kunnen vergelijken met 2004.
Het zal lachen worden, nu al excuses aan het bedenken?

Sinds 2004 is het stemmenaantal voor het VB duidelijk te zien als een dalende lijn,dat is en blijft een feit.
Het VB verliest stemmen en dat doet pijn.
Sinds 2004.... Je neemt het hoogste aantal ooit bereikt en die volgende verkiezing moet nog komen om te kunnen vergelijken.... Inderdaad, 13 overwinningen op rij en geen kat die er naar kraait. Nu is er (even?) een dalende trend (door allerlei omstandigheden?) en joepie! het eind van VB is eindelijk daar Spa is ook al sinds 2003 in dalende lijn & VLD ook

Laatst gewijzigd door Blackwidow : 12 juni 2007 om 10:39.
Blackwidow is offline  
Oud 12 juni 2007, 10:40   #7
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het rare is dat ik steeds blijf horen dat het VB verliest, zakt, daalt, of stemmen kwijtraakt.

Even raar is dan dat ze op basis van het meeraantal stemmen, nu weer méér subsidies krijgen.

Bij de volgende VLAAMSE verkiezingen zal men kunnen vergelijking met de vorige VLAAMSE verkiezingen.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen kan men vergelijking met de gemeenteraadsverkiezingen.

Bij de huidige FEDERALE verkiezingen, vergelijkt men met de vorige FEDERALE verkiezingen.

Of moet ik nu bij de volgende Europese verkiezingen gaan vergelijken met de gemeenteraadsverkiezingen of zo?
Neen,dat heb ik niet gezegd maar je zag het duidelijk aan de curve die De Vadder liet zien bij elke partij.
Het VB verliest aan stemmen sinds 2004.
En tuurlijk heb je en punt als je zegt dat je federale met federale moet vergelijken, maar ik stelde enkel vast dat de curve naar beneden gaat sinds 2004.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline  
Oud 12 juni 2007, 10:42   #8
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwidow Bekijk bericht
Sinds 2004.... Je neemt het hoogste aantal ooit bereikt en die volgende verkiezing moet nog komen om te kunnen vergelijken.... Inderdaad, 13 overwinningen op rij en geen kat die er naar kraait Nu is er (even?) een dalende trend (door allerlei omstandigheden?) .

Jij geeft het tenminste toe.

Citaat:
en joepie! het eind van VB is eindelijk daar
Dat heb ik niet gezegd, of wel?

Citaat:
Spa is ook al sinds 2003 in dalende lijn & VLD ook
Topic gaat over het VB niet over Spa of VLD
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline  
Oud 12 juni 2007, 10:43   #9
Blackwidow
Schepen
 
Geregistreerd: 9 oktober 2006
Berichten: 486
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Neen,dat heb ik niet gezegd maar je zag het duidelijk aan de curve die De Vadder liet zien bij elke partij.
Het VB verliest aan stemmen sinds 2004.
En tuurlijk heb je en punt als je zegt dat je federale met federale moet vergelijken, maar ik stelde enkel vast dat de curve naar beneden gaat sinds 2004.
Tja 2004 -> Vlaamse verkiezingen (2006 Gemeente) 2007 Federaal, volgende verkiezing kan je goed vergelijken. Stemmenpatroon is volledig anders bij verschillende verkiezingen. Normaal (voor gemeente stem je vlugger voor een buur of bakker of dergelijks), Europees stem je ook anders dan federaal of vlaams....
Blackwidow is offline  
Oud 12 juni 2007, 10:46   #10
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwidow Bekijk bericht
Tja 2004 -> Vlaamse verkiezingen (2006 Gemeente) 2007 Federaal, volgende verkiezing kan je goed vergelijken. Stemmenpatroon is volledig anders bij verschillende verkiezingen. Normaal (voor gemeente stem je vlugger voor een buur of bakker of dergelijks), Europees stem je ook anders dan federaal of vlaams....


Dat zal ik ook niet ontekken, maar een verschil tussen 24% en 19% is niet niks. En de curve blijft dalend.
Nogmaals, we spreken elkaar nog eens bij de Vlaamse verkiezingen benieuwd wat dan het excuus zal zijn.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline  
Oud 12 juni 2007, 10:46   #11
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

De gemeenteraadsverkiezingen van 2006 vergelijken met de Vlaamse verkiezingen, is niet zozeer appelen met citroenen vergelijken, maar soep met pralines!

Niet alle gemeenten hebben een VB lijst: het kiezerspotentieel is dus beduidend lager dan bij de Vlaamse verkiezingen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 12 juni 2007, 10:46   #12
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Ik denk dat het VB deze keer toegevingen gaat moeten doen om mee te regeren, het plafond is bereikt nu moeten er dingen worden waargemaakt.
Pieter B is offline  
Oud 12 juni 2007, 10:48   #13
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik denk dat het VB deze keer toegevingen gaat moeten doen om mee te regeren, het plafond is bereikt nu moeten er dingen worden waargemaakt.

Daar zijn ze veel te laat mee gekomen, LDD is voor de andere partijen een waardig rechts alternatief op het VB en ik denk dat op de lange duur LDD veel VB-kiezers zal afsnoepen.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline  
Oud 12 juni 2007, 11:58   #14
vulpes
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 juni 2006
Berichten: 1.268
Standaard

Een vergelijking maken met gemeenteraadsverkiezingen vind ik relatief 'krom'. In gemeenten stemt men vaak op mensen die men kent (of juist tegen mensen die men persoonlijk kent).

Een vergelijking met de vlaamse verkiezingen is nuttiger. Immers, het zijn dezelfde kieskringen en het zijn de 'gewichten' die in stelling worden gebracht. Bovendien hebben we - denk ik - (nog) niet een traditie om volgens niveau te stemmen.. ik vermoed dat de meeste mensen niet bewust voor de verschillende niveaus anders stemmen (tenzij men gewoon van idee veranderd is uiteraard).

Ik denk dus dat je wel kan stellen dat de score van de vlaamse verkiezingen een monsterscore was voor het VB. In vergelijking met 2004 is de partij achteruit gegaan. Niettemin is de achteruitgang niet van die aard dat men een 'afstraffing' heeft gekregen. Wat het VB in 2009 zal doen, zal voor een groot stuk afhangen van wat Leterme ervan bakt.. (denk ik).

Ik vermoed dat VB kiezers van 2004 heeft verloren aan LDD en aan CD&V.. misschien mensen die hebben gedacht: laat het leterme eens proberen..
vulpes is offline  
Oud 12 juni 2007, 12:46   #15
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Daar zijn ze veel te laat mee gekomen, LDD is voor de andere partijen een waardig rechts alternatief op het VB en ik denk dat op de lange duur LDD veel VB-kiezers zal afsnoepen.
De reden waarom Vlaams Belang slechts 19% haalt is simpel: CD&V en NVA en LDD hebben veel potentiële kiezers afgesnoept van het Vlaams Belang omdat ook zij aandacht hadden voor de klassieke thema's van het Belang: Vlaamse onafhankelijkheid, justitie enz...

Ik ben dan ook benieuwd wat Leterme gaat doen: als hij zijn beloften houdt en Vlaanderen veel meer bevoegdheden geeft en Brussel-Halle-Vilvoorde splitst, dan zal hij populairder worden en stemmen winnen. Als hij zijn beloften niet nakomt, dan voorspel ik een zwaar verlies van de CD&V en een mooie overwinning voor Dedecker en Vlaams Belang in 2009 en 2011.
stropdrager is offline  
Oud 12 juni 2007, 12:52   #16
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
De reden waarom Vlaams Belang slechts 19% haalt is simpel: CD&V en NVA en LDD hebben veel potentiële kiezers afgesnoept van het Vlaams Belang omdat ook zij aandacht hadden voor de klassieke thema's van het Belang: Vlaamse onafhankelijkheid, justitie enz...

Ik ben dan ook benieuwd wat Leterme gaat doen: als hij zijn beloften houdt en Vlaanderen veel meer bevoegdheden geeft en Brussel-Halle-Vilvoorde splitst, dan zal hij populairder worden en stemmen winnen. Als hij zijn beloften niet nakomt, dan voorspel ik een zwaar verlies van de CD&V en een mooie overwinning voor Dedecker en Vlaams Belang in 2009 en 2011.

Zo werkt het nu eenmaal altijd in de politiek. De kiezers gaan van de ene partij naar de andere.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline  
Oud 12 juni 2007, 12:59   #17
Moonchild
Vreemdeling
 
Moonchild's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2007
Locatie: Borgerhout
Berichten: 47
Standaard

Voor het eerst een zetel kwijt!

Mogen er nog véél volgen!!!
__________________

I tried to tell her about Marx and Engels, God and Angels (Sisters Of Mercy)

Laatst gewijzigd door Moonchild : 12 juni 2007 om 13:01.
Moonchild is offline  
Oud 12 juni 2007, 13:02   #18
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Zo werkt het nu eenmaal altijd in de politiek. De kiezers gaan van de ene partij naar de andere.
Leterme heeft nu eenmaal gewonnen omdat hij met een sterk communautair programma naar de kiezer ging.

Ik hoop nu dat Leterme dat programma ook uitvoert. Als hij dat niet doet, zal de CD&V bij de volgende verkiezingen zwaar verliezen.
stropdrager is offline  
Oud 12 juni 2007, 13:04   #19
Blackwidow
Schepen
 
Geregistreerd: 9 oktober 2006
Berichten: 486
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moonchild Bekijk bericht
Voor het eerst een zetel kwijt!

Mogen er nog véél volgen!!!
Inderdaad, meer specifiek -7 & -9
Blackwidow is offline  
Oud 12 juni 2007, 13:09   #20
Blackwidow
Schepen
 
Geregistreerd: 9 oktober 2006
Berichten: 486
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Zo werkt het nu eenmaal altijd in de politiek. De kiezers gaan van de ene partij naar de andere.
Klopt, doch VB-stemmers zijn ook gekend dat ze trouw blijven. In deze verkiezing weer gebleken (ALS we correct vergelijken en stemmen tellen)
Groei van 1,1% terwijl er een grote concurrent langs rechts passeert en CD&V die toch enkele (zeer belangrijke) standpunten van VB overneemt (criminaliteit en justitie & splitsen van bevoegdheden. Een zeer vlaamse koers en als Leterme de vlaamse koers blijft varen, kan ie effectief nog méér stemmen van VB afnemen, doch indien hij vlaanderen gaat negeren, zal het VB hier wederom van profiteren (afhankelijk ook van de LDD-lijst en hun prestaties)
Blackwidow is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be