View Full Version : Communisten grote winnaars Griekse verkiezingen, ondanks anti-democratisch systeem
C2C
16 september 2007, 22:20
De verkiezingen in Griekenland tonen weer al eens aan dat er toekomst zit in extreem-links.
De traditionele partijen van de democratuur blijven onveranderd: de neoconservatieven (New Democracy) gaan achteruit (van 45 naar 42%), de sociaal-democraatjes (PASOK) stagneren (rond de 39%).
Maar de grootste winst gaat naar extreem-links:
-de communisten (KKE) halen tussen de 8 en de 9% tegenover iets meer dan 5% bij de vorige verkiezingen
-de extreemlinkse SYRIZA coalitie haalt tussen 4.5 en 6% tegenover 3.3% bij de vorige verkiezingen
In totaal dus tussen de 12.5 en 15% voor extreem-links. Een kracht om rekening mee te houden.
Over het algemeen stemt Griekenland dus centrum-links en écht links.
Maar de neoconservatieven hebben zopas een ondemocratisch systeem geïnstalleerd waarbij 40 van de 300 zetels gewoon naar de partij gaan die een absolute meerderheid haalt voor de overige 260 zetels. Totaal fascistisch, maar goed. Links wint. Da's het belangrijkste.
Kortaf
16 september 2007, 22:22
Maar de neoconservatieven hebben zopas een ondemocratisch systeem geïnstalleerd waarbij 40 van de 300 zetels gewoon naar de partij gaan die een absolute meerderheid haalt voor de overige 260 zetels. Totaal fascistisch, maar goed.
Och, da's nog niks. Er zijn er zelfs die rechtse kiezers hun stemrecht willen ontnemen omdat ze ... te oud zijn.
C2C
16 september 2007, 22:27
Och, da's nog niks. Er zijn er zelfs die rechtse kiezers hun stemrecht willen ontnemen omdat ze ... te oud zijn.
Ik vind democratie te belangrijk om ze uit te besteden aan mensen die niet meer bij hun verstand zijn of die te gemakkelijk te lijmen zijn. Inderdaad, ik ben voor een wetenschappelijk verantwoorde bekwaamheidstest en burgerschapstest.
Enkel wie kan bewijzen dat hij de democratie en het burgerschap au sérieux neemt, krijgt stemrecht.
Seniele oudjes, ontoerekeningsvatbaren, psychisch gestoorden en andere kapitalisten zullen moeilijk slagen.
Ik ben voor een actieve en vrije democratie en voor actief burgerschap. Iedereen kan een oud seniel mevrouwtje psychisch bedreigen en terroriseren om ze toch maar op extreem-rechts te laten stemmen. Dus eerst een bekwaamheidstest graag.
Kortaf
16 september 2007, 22:30
Ik vind democratie te belangrijk om ze uit te besteden aan mensen die niet meer bij hun verstand zijn of die te gemakkelijk te lijmen zijn.
Oei, ge wilt die extreemlinkse vooruitgang in Griekenland weer te niet doen?
C2C
16 september 2007, 22:33
Oei, ge wilt die extreemlinkse vooruitgang in Griekenland weer te niet doen?
Integendeel. Zoals iedereen met een beetje historische achtergrond weet, slagen de communisten erin om de democratuur rustig op z'n beloop te laten, tot ze barst.
Dan breken ze de boel open en installeren ze een échte volksdemocratie, gebaseerd op burgerschap, vrijheid en bekwaamheid.
De kapitalistische democratuur is gebaseerd op het domhouden van de mensen, dat doen ze door ze met vet, suiker en andere consumptieproductjes te voeden, zodat ze geen vragen stellen.
De communistische opvatting van de democratie staat daar lijnrecht tegenover.
Rustig afwachten dus.
Kortaf
16 september 2007, 22:37
Integendeel. Zoals iedereen met een beetje historische achtergrond weet, slagen de communisten erin om de democratuur rustig op z'n beloop te laten, tot ze barst.
Dan breken ze de boel open en installeren ze een échte volksdemocratie, gebaseerd op burgerschap, vrijheid en bekwaamheid.
:rofl: :rofl: :rofl:
Gelukkig hebben de Grieken niet iedereen die zo gaga is dat hij communisme en bekwaamheid in één adem durft te noemen, het stemrecht ontnomen.
Allé, QED, I rest my case, en dat soort dingen.
Herr Oberst
16 september 2007, 22:37
Rustig afwachten dus.
Doe dat.
Ik blijf me overigens afvragen hoe een stalinist het in godsnaam in zijn hoofd haalt om de vlag van de neoliberale Europese Unie in zijn signatuur te zetten.
C2C
16 september 2007, 22:38
extreemlinkse vooruitgang
Kortom, hebt ge ook een mening over de extreemlinkse vooruitgang? Ik ben zeer benieuwd.
C2C
16 september 2007, 22:39
Doe dat.
Ik blijf me overigens afvragen hoe een stalinist het in godsnaam in zijn hoofd haalt om de vlag van de neoliberale Europese Unie in zijn signatuur te zetten.
Kortom, hebt ge ook een mening over de vooruitgang van extreemlinks in Griekenland?
Kortaf
16 september 2007, 22:40
Kortom, hebt ge ook een mening over de extreemlinkse vooruitgang? Ik ben zeer benieuwd.
Vooruitgang, achteruitgang, weer vooruitgang, weer achteruitgang. Dat is de gang van zaken in een representatieve democratie hé, CWC.
Niet dat het me pleziert of verdriet. Het is nu eenmaal zo, en ik kan daar mee leven.
Ambiorix
16 september 2007, 22:40
Doe dat.
idd8O
Starkan
16 september 2007, 22:44
Daar gaan we ene op drinken sè :D
Proficiat voor verstandig Griekenland!! :-)
Herr Oberst
16 september 2007, 22:45
Kortom, hebt ge ook een mening over de vooruitgang van extreemlinks in Griekenland?
Zeer zeker. Dit wijst op een radicalisering van het politieke landschap, wat ik, als tegenstander van de huidige status quo, enkel kan toejuichen. De extreem-rechtse nationalistische partij Laos heeft namelijk ook vooruitgang geboekt in Griekenland (iets wat u vreemd genoeg niet vermeldde). Dat is positief.
En ik bl�*jf me afvragen wat die Europese vlag in uw signatuur doet.
C2C
16 september 2007, 22:46
Daar gaan we ene op drinken sè :D
Proficiat voor verstandig Griekenland!! :-)
Schol!
[Ik heb mijn mening al gegeven. Voor mij dus voodoo-time].
C2C
16 september 2007, 22:48
De extreem-rechtse nationalistische partij Laos heeft namelijk ook vooruitgang geboekt in Griekenland (iets wat u vreemd genoeg niet vermeldde).
Ach da's waar. Die haalden net iets meer dan 3% hé.
Dus:
-democratuur: 80% van de stemmen
-links: 15% van de stemmen
-rechts: 3% van de stemmen
Links domineert dus het Griekse politieke landschap.
Herr Oberst
16 september 2007, 22:57
Ach da's waar. Die haalden net iets meer dan 3% hé.
Inderdaad, een stijging, en ze komen in het parlement. Positief dus.
Dus:
-democratuur: 80% van de stemmen
-links: 15% van de stemmen
-rechts: 3% van de stemmen
Volgens mij domineren de traditionele partijen nog steeds. Extreem-links en nationalistisch rechts maken beiden vooruitgang. Voor mij is dat laatste in ieder geval een reden tot vieren. Vooral omdat de huidige specifieke situatie (bosbranden vermoedelijk aangestoken door grondspeculanten) de linkse partijen logischerwijze doen vooruitgaan, terwijl rechts vooruitgaat zonder zo'n "meevaller".
Dat voor u de vooruitgang van extreem-links een reden tot vieren is, vind ik nogal vreemd. U hebt namelijk een neo-liberaal symbool in uw signatuur staan. Raar. Maar u wil er blijkbaar niets over zeggen, ik trek daar mijn conclusies uit, neo-liberaal.
predator
16 september 2007, 23:13
Stalin, pardon C2C, stelde :
Klopt ! Er zijn in Griekenland tamelijk begraafplaatsen waar gesneuvelden van de :
- ELAS, de griekse communisten, en :
- OPLA, de definitieve naam van die commies,
rusten.
Links deed het daar goed; maar toen Stalin in 1948 plots besloot géén wapens méér te leveren aan OPLA, eindigde die burgeroorlog één jaar later.
Die Stalin toch ... een moeilijk en wispelturig manneke ....
Beste Groeten.
Naschrift.
Niet té veel glaasjes meer drinken ...
Pelgrim
16 september 2007, 23:16
geef toch maar eens antwoord, wat doet die vlag van het neoliberale Euroreich in uw handtekeing?
Nierika
17 september 2007, 00:16
Maar de neoconservatieven hebben zopas een ondemocratisch systeem geïnstalleerd waarbij 40 van de 300 zetels gewoon naar de partij gaan die een absolute meerderheid haalt voor de overige 260 zetels. Totaal fascistisch, maar goed. Links wint. Da's het belangrijkste.
Hé zeg, hebben die les gekregen van Chavez?
Infidel
17 september 2007, 07:54
Ik vind democratie te belangrijk om ze uit te besteden aan mensen die niet meer bij hun verstand zijn of die te gemakkelijk te lijmen zijn.
Inderdaad, ik ben voor een wetenschappelijk verantwoorde bekwaamheidstest en burgerschapstest.
Enkel wie kan bewijzen dat hij de democratie en het burgerschap au sérieux neemt, krijgt stemrecht.
Seniele oudjes, ontoerekeningsvatbaren, psychisch gestoorden en andere kapitalisten zullen moeilijk slagen.
Ik ben voor een actieve en vrije democratie en voor actief burgerschap. Iedereen kan een oud seniel mevrouwtje psychisch bedreigen en terroriseren om ze toch maar op extreem-rechts te laten stemmen. Dus eerst een bekwaamheidstest graag.
Een overtuigd stalinist die democratie te belangrijk vindt. :D :D :D
Een bekwaamheidstest of burgerschapstest. :D :D :D Dus wie niet aan je extreem-linkse waanideën voldoet, mag niet stemmen??? Das inderdaad democratisch. Misschien meteen invoeren, dan krijgen mensen zoals jij geen stemrecht meer.
Misschien kun je met de tijd die test afschaffen, en enkel mensen met een partijlidkaart stemrecht geven?
eno2
17 september 2007, 11:33
Communisten grote winnaars Griekse verkiezingen, ondanks anti-democratisch systeem Dat moet je zeggen, met de conservatieven in de absolute meerderheid.
Chipie
17 september 2007, 11:48
Ik vind democratie te belangrijk om ze uit te besteden aan mensen die niet meer bij hun verstand zijn of die te gemakkelijk te lijmen zijn. Inderdaad, ik ben voor een wetenschappelijk verantwoorde bekwaamheidstest en burgerschapstest.
Ik ben voor een actieve en vrije democratie en voor actief burgerschap. Iedereen kan een oud seniel mevrouwtje psychisch bedreigen en terroriseren om ze toch maar op extreem-rechts te laten stemmen. Dus eerst een bekwaamheidstest graag.Godzijdank... U zou niet meer mogen kiezen... :-P
C2C
18 september 2007, 01:33
geef toch maar eens antwoord, wat doet die vlag van het neoliberale Euroreich in uw handtekeing?
Ik ben een groot voorstander van de Europese gedachte. Die vlag is er voor iedereen. Dat het concrete Europa vandaag door een bende neoliberale maniakken is gegijzeld, doet niks af aan de gedachte van een ééngemaakt en sterk Europa dat de ideeën van de Franse Revolutie en de Letterenrepubliek gestalte geeft.
Uw redenering, dat ik die vlag niet zou mogen gebruiken, komt neer op het fascisme dat sommigen hier tegen mijn grote persoonlijkheid gebruiken. Zij zeggen bijvoorbeeld: als de verrechtsing en parochialisering van Vlaanderen u niet aanstaat, ga dan weg en verhuist naar Venezuela. Welnee, ik blijf hier, en ik zal vechten om de Vlaamse boerkens te beschaven tot ze normaal, dat is, marxistisch zijn, zoals iedereen. Da's hier mijn land.
Zo gebruik ik dus ook de Europese vlag, want die moet staan voor de Rede, de Volksdemocratie, het Anti-Kapitalisme, de Vrijheid en de Broederlijkheid.
Da's onze vlag. Ik ga het de neoliberalen niet gunnen dat zij er alleenheerschappij over zouden krijgen.
Pelgrim
18 september 2007, 08:59
Uw redenering, dat ik die vlag niet zou mogen gebruiken, komt neer op het fascisme
:lol:
mijn grote persoonlijkheid
:lol: :lol:
marxistisch
:lol: :lol: :lol:
Een marxist die met de trikoloor van een bourgeoisstaat pronkt?
fb718882
18 september 2007, 13:05
C2C , ik geef u grotendeels gelijk . Iemand die zich niet voor politiek interesseert en er bijgevolg ook niks van af weet , moet zich ook niet komen moeien tijdens de verkiezingen . Enkel diegenen die een overtuigde , weloverwogen stem kunnen uitbrengen zouden aan de verkiezingen mogen deelnemen . Maar hoe is dit in de praktijk te realizeren ? De kiesplicht afschaffen lost niet echt veel op , vrees ik .
1handclapping
18 september 2007, 13:27
C2C , ik geef u grotendeels gelijk . Iemand die zich niet voor politiek interesseert en er bijgevolg ook niks van af weet , moet zich ook niet komen moeien tijdens de verkiezingen . Enkel diegenen die een overtuigde , weloverwogen stem kunnen uitbrengen zouden aan de verkiezingen mogen deelnemen . Maar hoe is dit in de praktijk te realizeren ? De kiesplicht afschaffen lost niet echt veel op , vrees ik .
De eeuwige discussie over "democratie" die we eerst en vooral moeten uitzuiveren van de gedachte dat de "democratie" synoniem zou moeten zijn van de eindoverwinning van een bepaalde maatschappijvisie. Dus wat te doen met de "eindoverwinning" (finvikto) ? Moet men dit beschouwen als een utopisch beeld ? Ik kom persoonlijk altijd graag met het beeld van een maatschappij "zonder geld" - onlangs vernam ik zelfs dat er een gebied is in de Chinese volksrepubliek waar men dit system daadwerkelijk µ
invoerde, een staat met 1,4 miljard inwoners kan zicxh blijkbaar overgeven aan sociale experimenten & ik denk dat het de moeite loont om zoiets op te volgen.
De opvatting dat "democratie" automatisch de vooruitgang dient is in wezen verwant aan het typisch liberale "laissez faire" principe en heeft dus wel degelijk behoefte aan enige correctie. Maar zoals aangegeven is een correctie in wezen gevaarlijk zoals het systeem van het 40 extra zetels toekennen aan de "grootste partij". Stel dat we dit nu in België hadden : het kartel CD&V-NV-A met 40 extra zetels zou met gemak een regering met 2/3 meerderheid kunnen vormen BHV splitsen, de faciliteiten afschaffen en de solidariteit Vlaanderen/Wallonië tot een schertsvertoning kunnen herleiden. Iemand behoefte aan wat burgeroolog ?
Jazeker
18 september 2007, 13:33
Uw redenering, dat ik die vlag niet zou mogen gebruiken, komt neer op het fascisme dat sommigen hier tegen mijn grote persoonlijkheid gebruiken. Zij zeggen bijvoorbeeld: als de verrechtsing en parochialisering van Vlaanderen u niet aanstaat, ga dan weg en verhuist naar Venezuela. Welnee, ik blijf hier, en ik zal vechten om de Vlaamse boerkens te beschaven tot ze normaal, dat is, marxistisch zijn, zoals iedereen. Da's hier mijn land.
:rofl:
Praetorian
18 september 2007, 13:35
Mensen deprogrammeren zal een lastige taak worden.
Waar kan ik mij inschrijven?
Dycore
18 september 2007, 14:05
Communisten winnen de verkiezingen
En te bedenken dat ze dat te danken hebben aan enkele bosbrandjes.
De juiste conclusie is overigens dat rechts-conservatief nog steeds sterk in het zadel zit en dat uw zielige communistjes daar geen bedreiging voor vormen. Verre van. We kunnen er nog eens goed mee lachen, die rode sukkeltjes die in de waan van overwinning leven.
Dycore
18 september 2007, 14:07
Dus jij wil je stemrecht verliezen? Ik steun je ten volste.
Mitgard
18 september 2007, 14:18
Ik ben een groot voorstander van de Europese gedachte. Die vlag is er voor iedereen. Dat het concrete Europa vandaag door een bende neoliberale maniakken is gegijzeld, doet niks af aan de gedachte van een ééngemaakt en sterk Europa dat de ideeën van de Franse Revolutie en de Letterenrepubliek gestalte geeft.
Zo gebruik ik dus ook de Europese vlag, want die moet staan voor de Rede, de Volksdemocratie, het Anti-Kapitalisme, de Vrijheid en de Broederlijkheid.
Da's onze vlag. Ik ga het de neoliberalen niet gunnen dat zij er alleenheerschappij over zouden krijgen.
goed gezegd, C2C.
direct komaf gemaakt met die rechtse 'gij moogt dat niet, want...' opgestoken vingertjes.
het enige wat ze nu nog kunnen antwoorden zijn idiote smileykes, wat zoveel wil zeggen als 'dju hij heeft ons schaakmat. blijven lachen'.
een eveneens tevergeefs beproefde kromredenering van rechts is het feit dat als verdraagzaamheid in de aanval gaat, het niet meer 'verdraagzaamheid' is. m.a.w. dat de verdedigers van verdraagzaamheid moeten zwijgen op straffe van 'onverdraagzaam' genoemd te worden.
goed gevonden hé. allez, toch indien de verdedigers van de verdraagzaamheid idioten zouden zijn.
Infidel
18 september 2007, 14:36
Mensen deprogrammeren zal een lastige taak worden.
Waar kan ik mij inschrijven?
Hou op communist! Je bedoelt waarschijnlijk mensen programmeren zal een lastige taak worden.
Inschrijven kon vroeger in een heropvoedingskamp in Siberië. Dat is gelukkig afgeschaft. In China hebben ze er wss ook nog, in Noord-Korea zeker. Oh wacht, tis Juche in Noord-Korea, das iets heel anders :roll: .
Infidel
18 september 2007, 14:41
De eeuwige discussie over "democratie" die we eerst en vooral moeten uitzuiveren van de gedachte dat de "democratie" synoniem zou moeten zijn van de eindoverwinning van een bepaalde maatschappijvisie.
De opvatting dat "democratie" automatisch de vooruitgang dient is in wezen verwant aan het typisch liberale "laissez faire" principe en heeft dus wel degelijk behoefte aan enige correctie.
Eindelijk een communist die eerlijk is. Je correctie slaat op meningen die niet de jouwe zijn, misschien kan je die behoefte voor correctie verwezelijken door het oprichten van correctiekampen.
Infidel
18 september 2007, 14:43
Enkel diegenen die een overtuigde , weloverwogen stem kunnen uitbrengen zouden aan de verkiezingen mogen deelnemen . Maar hoe is dit in de praktijk te realizeren ?
Misschien door stemrecht te koppelen aan het bezit van een lidkaart van de communistische partij. Op die manier heb je geen last van mensen die er niets van afweten.
Infidel
18 september 2007, 14:50
Jij bent echt een karikatuur, of een interntrol, é?
Vrijheid (LIBERTE) en communisme gaan niet echt samen. Communistische regimes houden niet echt van vrijheid. Je communistische gedachtegoed staat dan ook haaks op de gedachte van de Franse revolutie.
In de Franse revolutie wierp de bevolking het Koningshuis af, om zelf het heft in handen te nemen. Tijdens de Russische revolutie wierp het volk te Tsaar af, om zich vervolgens door het communistich regime te laten uitbuiten.
Neo-liberalen hebben inderdaad geen recht op alleenheersschappij. Dat is enkel voor communistische regimes weggelegd.
De Europese vlag, deel van jullie? :-D Het is deels door die Europese weg, dat jullie experiment in Rusland afgelopen is.
fb718882
18 september 2007, 18:51
Misschien door stemrecht te koppelen aan het bezit van een lidkaart van de communistische partij. Op die manier heb je geen last van mensen die er niets van afweten.
Ik zou het niet zo radicaal durven stellen , maar het zou in ieder geval al een stap in de goede richting zijn . Om een maatschappij te creëren op basis van kameraadschap , solidariteit en zonder uitbuiting , heb je nu eenmaal de juiste mensen nodig .
Infidel
18 september 2007, 18:55
Ik zou het niet zo radicaal durven stellen , maar het zou in ieder geval al een stap in de goede richting zijn . Om een maatschappij te creëren op basis van kameraadschap , solidariteit en zonder uitbuiting , heb je nu eenmaal de juiste mensen nodig .
Point made. :-) Fuck de andere mensen.
C2C
18 september 2007, 19:15
misschien kan je die behoefte voor correctie verwezelijken door het oprichten van correctiekampen.
Is het u ooit al opgevallen dat uw door shoppingcentra en solden geregeerde kapitalistische consumptiemaatschappij het grootste en meest miserabele concentratiekamp uit de geschiedenis is?
Nee, dat heeft u niet door, want u houdt er zelfs van opgesloten te leven. In permanente onvrijheid leven is zelfs uw diepste verlangen.
C2C
18 september 2007, 19:21
Consumed: How Markets Corrupt Children, Infantilize Adults, and Swallow Citizens Whole
http://ec1.images-amazon.com/images/I/41SWYCKVM8L._SS500_.jpg
http://www.amazon.com/Consumed-Markets-Children-Infantilize-Citizens/dp/0393049612/ref=sr_1_1/102-7731722-9852940?ie=UTF8&s=books&qid=1190139683&sr=1-1
Infantiliseert u zichzelf gerust verder. Maar verschiet dan niet wanneer wij vadertje spelen en u eens een pedagogische tik uitdelen.
Op bepaalde plaatsen in de wereld gebeurt dat al. U verkiest kinds te blijven. Da's uw keuze.
Jazeker
18 september 2007, 19:32
goed gezegd, C2C.
direct komaf gemaakt met die rechtse 'gij moogt dat niet, want...' opgestoken vingertjes.
het enige wat ze nu nog kunnen antwoorden zijn idiote smileykes, wat zoveel wil zeggen als 'dju hij heeft ons schaakmat. blijven lachen'.
een eveneens tevergeefs beproefde kromredenering van rechts is het feit dat als verdraagzaamheid in de aanval gaat, het niet meer 'verdraagzaamheid' is. m.a.w. dat de verdedigers van verdraagzaamheid moeten zwijgen op straffe van 'onverdraagzaam' genoemd te worden.
goed gevonden hé. allez, toch indien de verdedigers van de verdraagzaamheid idioten zouden zijn.
Gij slaagt er ook al in van Pelgrim een rechtse te maken? :-D
Infidel
18 september 2007, 19:37
Is het u ooit al opgevallen dat uw door shoppingcentra en solden geregeerde kapitalistische consumptiemaatschappij het grootste en meest miserabele concentratiekamp uit de geschiedenis is?
Nee, dat heeft u niet door, want u houdt er zelfs van opgesloten te leven. In permanente onvrijheid leven is zelfs uw diepste verlangen.
LOL
Letterlijk: zat hier hardop te lachen.
Infidel
18 september 2007, 19:43
Consumed: How Markets Corrupt Children, Infantilize Adults, and Swallow Citizens Whole
http://www.amazon.com/Consumed-Markets-Children-Infantilize-Citizens/dp/0393049612/ref=sr_1_1/102-7731722-9852940?ie=UTF8&s=books&qid=1190139683&sr=1-1
Infantiliseert u zichzelf gerust verder. Maar verschiet dan niet wanneer wij vadertje spelen en u eens een pedagogische tik uitdelen.
Op bepaalde plaatsen in de wereld gebeurt dat al. U verkiest kinds te blijven. Da's uw keuze.
Misschien leesvoer voor u, die iets minder subjectief is. Ondergetekende heeft het zelf niet gelezen, maar is er praktisch zeker van dat er genoeg voorbeelden instaan tot wat het communistisch experiment allemaal al geleid heeft in de 20e eeuw. Toch raar, dat China eindelijk terug op de wereldkaart begint te komen, nu ze het kapitalisme beginnen te omarmen.
http://www.amazon.com/Complete-Idiots-Twentieth-Century-History/dp/0028633857/ref=sr_1_3/105-9221292-2845237?ie=UTF8&s=books&qid=1190140881&sr=1-3
Mitgard
18 september 2007, 20:29
Gij slaagt er ook al in van Pelgrim een rechtse te maken? :-D
sommigen slagen er zelfs in om van mij ne rechtse te maken.
Jazeker
18 september 2007, 20:31
sommigen slagen er zelfs in om van mij ne rechtse te maken.
Als we er een tijdlijn bijhalen, dan wil ik daar nog wel eens over discussiëren ;-)
Montalcino
18 september 2007, 20:37
Wablieft?
Pelgrim
18 september 2007, 20:44
'er zijn er zelfs'...
dat zijn marginalen die binnen de socialistische beweging ver in de minderheid zitten.
Mitgard
18 september 2007, 20:45
Als we er een tijdlijn bijhalen, dan wil ik daar nog wel eens over discussiëren ;-)
wacht maar. als gij later wijs en links wordt, gaat ge u ook nog voor uw verleden moeten verantwoorden.
Chipie
18 september 2007, 21:00
De verkiezingen in Griekenland tonen weer al eens aan dat er toekomst zit in extreem-links.
De traditionele partijen van de democratuur blijven onveranderd: de neoconservatieven (New Democracy) gaan achteruit (van 45 naar 42%), de sociaal-democraatjes (PASOK) stagneren (rond de 39%).
Maar de grootste winst gaat naar extreem-links:
-de communisten (KKE) halen tussen de 8 en de 9% tegenover iets meer dan 5% bij de vorige verkiezingen
-de extreemlinkse SYRIZA coalitie haalt tussen 4.5 en 6% tegenover 3.3% bij de vorige verkiezingen
In totaal dus tussen de 12.5 en 15% voor extreem-links. Een kracht om rekening mee te houden.
Over het algemeen stemt Griekenland dus centrum-links en écht links.
Maar de neoconservatieven hebben zopas een ondemocratisch systeem geïnstalleerd waarbij 40 van de 300 zetels gewoon naar de partij gaan die een absolute meerderheid haalt voor de overige 260 zetels. Totaal fascistisch, maar goed. Links wint. Da's het belangrijkste.Griekenland is steeds tamelijk links geweest... Vandaar de corruptie en relatieve armoede...
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.