PDA

View Full Version : Desiderius is de drieëntwintigste forummer van de week

Pagina's : [1] 2

Pluche
3 oktober 2007, 16:48
Voilla het is weer woensdagavond, C2C koos Desiderius als zijn opvolger!
Desiderius omschrijft zichzelf als volgt:

biootje:

Politieke oriëntatie: na talloze omzwervingen van het ene extreem van het politieke spectrum naar het andere (i.e. van Franco-adept tot Marxist-Leninist), ben ik er uiteindelijk van overtuigd geraakt dat er geen goeie verrechtvaardiging te vinden is voor die blijkbaar onstuitbare drang om zich te moeien in de persoonlijke levenssfeer van anderen. Betutteling doet me steigeren en de vraag ernaar –een soort politiek masochisme- nog véél meer. Noem me een libertariër die z’n idealistische veren al een tijdje verloren heeft.

Persoonlijk: ik ben een kind van de late fifties; iets te jong om tot de generatie van de soixante-huitards gerekend te worden. Heb recht en economie gestudeerd, ben een tijdje (straf-)pleiter geweest als gevolg van een kortstondige opstoot van sociaal engagement en heb me kort na het uitfladderen van m’n dochters geconcentreerd op m’n hobbies: fotografie en journalistieke reportages (= lullen bij mooie plaatjes) over toerisme en lifestyle. Ben momenteel wat men noemt ‘financieel onafhankelijk’ en dat geeft me vooral veel tijd om me onder andere op dit forum te amuseren of zelfs af en toe op te winden... In mijn familie- en vriendenkring is het not done om over politiek te zeiken, dus doe ik het maar hier.

Pluche
3 oktober 2007, 16:49
Om te beginnen de traditionele vraag, hoeveel per maand eet je frieten en wat is je lievelingsssaus op je frieten?

1handclapping
3 oktober 2007, 16:53
Mrt die CV ben je een uitstekend kandidaat om Esperanto te leren en af en toe reisjes te maken naar congressen van de SAT bvb. Hier vind je doctrinaire communisten uit Zwitserland, naast ijverige vredesaktivisten uit de bondrepubliek, fervente Nationalisten uit Kroatië, Libertairen, Humanisten en die noemen zich allemaal progressief

& je kan ermee praten, zonder tolk en zonder steenkoolengels !

Pluche
3 oktober 2007, 16:54
Welk genre van muziek geniet je voorkeur en welke zangers/zangeressen of groepen hebben de eer en het genoegen jou tot hun fans te mogen rekenen?

Dronkoers
3 oktober 2007, 16:54
Toen je strafpleiter waart, welke zaken heb je het meeste behandeld?

Pluche
3 oktober 2007, 17:00
Wie zijn je meest en je minst geliefde forummers en waarom?

AdrianHealey
3 oktober 2007, 17:01
Ben je ervan overtuigd dat de nachtwakersstaat een socialere samenleving zal veroorzaken dan de huidige welvaartstaat?

Pluche
3 oktober 2007, 17:06
Ben jij een aangename cafémakker?

Pluche
3 oktober 2007, 17:10
Wat is je mening over vreemdelingenbeleid?

Savatage
3 oktober 2007, 17:11
Wat heb je precies van economie gestudeerd?

Dronkoers
3 oktober 2007, 17:18
Wat is uw strafste verhaal?

Dronkoers
3 oktober 2007, 17:18
Wat is uw favoriet biermerk?

robert t
3 oktober 2007, 17:19
Rekening houdend met een nooit geziene impasse waarin deze (on)staat zich op het ogenblik bevindt, zou je visie op de verdere ontwikkeling ervan me wel interesseren.

reinaert68
3 oktober 2007, 17:19
Je persoonlijke politieke ontwikkelingen lopen nogal samen met de mijne. Ik ben evenwel nog jong en kan nog niet zeggen dat mijn politieke/ideologische visie tot op de milimeter juist is afgelijnd.

Vandaar mijn vraag: In welke mate ben jij libertariër? Maw in welke dingen hoort een overheid tussen te komen en in welke mate moeten deze centraal of regionaal worden verdeeld? (met regionaliseren bedoel ik niet Vlaanderen-Wallonië maar eerder kleinere regios in het algemeen tov bv de EU)

Dronkoers
3 oktober 2007, 17:20
Hoe ziet uw perfecte staat er uit?

Diplomatius
3 oktober 2007, 17:22
Beste Desiderius,

Wat was Uw drijfveer om de toga aan de haak te hangen? Hoe lang is dat intussen geleden ?

Teruggrijpend naar Uw verleden als penalist: Wat is Uw globale mening aangaande het strafrechtelijk beleid in België ? Vindt U de invoering van de strafuitvoeringsrechtbanken een goede zaak ?

Wat is Uw persoonlijke repliek op de - op dit forum tot vervelens geuitte - meningen omtrent justitie, zoals daar zijn: corrupt, ziek, te traag... ?

Vindt U het eveneens een schande dat Limburg nog steeds geen (afdeling van het) Hof van Beroep heeft ? ;-)

Diplomatius
3 oktober 2007, 17:24
Hoe ziet uw perfecte staat er uit?

Ereloonstaat ? ;-)

3 oktober 2007, 17:53
Beste Desiderius,

1) Ik weet niet waar jou in het politieke landschap te situeren. Welke partij sluit momenteel het best bij jouw gedachtegoed aan?

2) Ik ben een fan van jouw schrijfsels. Waar heb jij de pen zo goed leren hanteren? Een aangeboren talent?

3) Zijn je publicaties te boek gesteld en te vinden in de bib/boekenwinkel? Of worden ze in weekbladen gepubliceerd? De welke?

Gun
3 oktober 2007, 17:56
De documentaire in mijn handtekening al bekeken?

Zeitgeist

Hoe sta jij hier tegenover? Graag jouw analyse

Dank

Percalion
Desiderius, wanneer gaan wij eens samen iets drinken? :D

Trajanu$
Beste Desiderius,

Wat was Uw drijfveer om de toga aan de haak te hangen? Hoe lang is dat intussen geleden ?

Teruggrijpend naar Uw verleden als penalist: Wat is Uw globale mening aangaande het strafrechtelijk beleid in België ? Vindt U de invoering van de strafuitvoeringsrechtbanken een goede zaak ?

Wat is Uw persoonlijke repliek op de - op dit forum tot vervelens geuitte - meningen omtrent justitie, zoals daar zijn: corrupt, ziek, te traag... ?

Vindt U het eveneens een schande dat Limburg nog steeds geen (afdeling van het) Hof van Beroep heeft ? ;-)

Ik denk dat iedereen wel voor die strafuitvoeringsrechtbanken is, niet?

Percalion
3 oktober 2007, 17:57
En iets ernstiger, hoe sta je tegenover de Oostenrijkse School en de natuurrechtsfilosofie? Ben ik verkeerd als ik je als eerder Chicago-minded zou omschrijven?

Percalion
3 oktober 2007, 17:57
Ik denk dat iedereen wel voor die strafuitvoeringsrechtbanken is, niet?

De criminelen niet, denk ik?

Percalion
3 oktober 2007, 17:58
Maar nu we toch met z'n allen rechts-vraagjes stellen: wat denk je over straffen? Moet een straf inderdaad een afschrikmiddel zijn, iets wat "de maatschappij" gebruikt om iedereen de regels te laten volgen? Of zou men in de eerste plaats slachtoffers zo volledig mogelijk moeten vergoeden voor de geleden schade?

Trajanu$
3 oktober 2007, 17:59
De criminelen niet, denk ik?

Er zijn zelfs voor hen argumenten pro. Desi zal dit wel toelichten.

Desiderius
3 oktober 2007, 18:24
Om te beginnen de traditionele vraag, hoeveel per maand eet je frieten en wat is je lievelingsssaus op je frieten?

minstens tweemaal per maand.
andalousesaus; twee frituren die ik ken hebben het juiste merk (net pikant genoeg om me de tranen in de ogen te geven)

Mijn vrouw houdt niet van frieten, dus moet het 'on the road'...

Desiderius
3 oktober 2007, 18:27
Welk genre van muziek geniet je voorkeur en welke zangers/zangeressen of groepen hebben de eer en het genoegen jou tot hun fans te mogen rekenen?

Zeer brede muzikale interesse. Een tjokvolle iPod (de schoonste uitvinding sinds spek met eieren, vind ik dat) met veel oude muziek (polyfonisten), hoog romantiek (Rachmaninov rulez) en massa's jazz, country (Cash et.al.) en af en toe ook iets actueels, hoewel ik de spoeling nogal dun vind. Maar elke ouwe zak zal zo wel denken (gedacht hebben).

Desiderius
3 oktober 2007, 18:29
Toen je strafpleiter waart, welke zaken heb je het meeste behandeld?

Het allerkleinste grut; vooral de sukkelaars die anders voor de zoveelste keer nog wat dieper in hun sociale misère werden (en nog worden) gestampt. Ik beleefde er duivels genot in om procureurs de gordijnen in te jagen door ze op de onvermijdelijke procedurefouten te 'pakken'. Desnoods in hoger beroep. En da's niet echt moeilijk; een verkeerd geadresseerde dagvaarding volstaat.

Geen heroïsche zaken dus: veel kleine diefstalletjes, kleine drugsdelicten, partijtjes slagen en verwondingen, etc...

Heftruck
3 oktober 2007, 18:32
Hoeveel geld kunnen we je aftroggelen ter meerder eer en glorie van de toekomstige Grote Libertarische Bibliotheek van de toekomstige Grote Libertarische Academie, Desi? :twisted:

En wie is je favoriet libertarisch denker? :-D

Desiderius
3 oktober 2007, 18:33
Wie zijn je meest en je minst geliefde forummers en waarom?

Goh, met de Percalion ga ik zeker nog eens een goei pint pakken.
De hele bende libertijnen lijkt me wel een leuk stel om mee uit te gaan. (Lombas, Percy, La Chunga, etc...)

Echte antipathieën zijn hier moeilijk te kweken; louter op gedachtengoed vind ik dat nogal flauw. Af en toe lees ik wel eens een posting waarvan ik dan toch zeg: 'auch! die zou ik niet graag tegenkomen....'

Maar niks persoonlijks verder hoor.
Ik heb veel liever een stevige argumentatie met iemand die ideologisch diametraal tegenover mij staat, dan een partijtje 'over mekaars bolleke aaien'.

Desiderius
3 oktober 2007, 18:36
Ben je ervan overtuigd dat de nachtwakersstaat een socialere samenleving zal veroorzaken dan de huidige welvaartstaat?

Eerlijk gezegd denk ik niet dat die 'nachtwakersstaat' er ooit daadwerkelijk zal komen; 't is eerder een kwestie van gradatie en zoeken naar evenwichten. Ik geloof rotsvast dat we met het systeem dat we vandaag in dit land kennen, binnen de kortste keren tegen een muur van feiten zullen knallen. Er zal een bijzonder stevige correctie volgen; een noodzakelijke. Vakbonden zullen moord en brand schreeuwen, maar in een chronisch krappe arbeidsmarkt nauwelijks kunnen mobiliseren. Oranje-blauw...we zullen het zeker voelen.

Over het algemeen, Adrian... Ik heb het gevoel dat we een dertig jaar geleden een véél socialere samenleving kenden. Toen was het ook een beetje 'minder' (betutteling, hangmatdenken etc...) dan vandaag.

Desiderius
3 oktober 2007, 18:38
Ben jij een aangename cafémakker?

Hangt ervan af wat je zoekt in een cafémakker.
Ik kan niet meer zo goed tegen grote hoeveelheden drank.
Ik trakteer graag (hou de rekening nooit in het oog).
Blijf zeker niet plakken tot de laatste man. (moe = naar huis)
En kan uuuuuuuuren lullen over de grootste onnozelheden. ('een echt wijf', noemen sommige meer gespierde collega's me wel eens)

Herr Oberst
3 oktober 2007, 18:42
Indien u zich tenminste niet verzet tegen een minimale staat, welke verkiest u dan in de actuele context? Een federaal/confederaal België, een onafhankelijk Vlaanderen, ...

Desiderius
3 oktober 2007, 18:42
Wat is je mening over vreemdelingenbeleid?

Goh, ik ben van mening dat ge niet met alle macht kansarme sukkelaars moet willen importeren. Want kansarmoede wil nog wel eens hardnekkig van generatie naar generatie overslaan. Op termijn kweek je een hardnekkige onderlaag in de schoot van je eigen samenleving. Terwijl mij altijd geleerd werd dat we net solidair moesten zijn en serieus afdragen om die vicieuze cirkel te doorbreken. Dweilen met de kraan open maakt me moedeloos.

Ik geloof ook allerminst dat we de vergrijzing gaan oplossen door de grenzen open te zetten. Mathematisch klopt dat verhaal immers van geen kanten.

Rudy
3 oktober 2007, 18:56
Dag Desiderius,

Verdient Van Themsche een tweede kans of moeten we hem levenslang slachtofferen als voorbeeld ?

Rudy
3 oktober 2007, 18:59
Is Jef Vermassen een goed strafpleiter, of in de eerste plaats een goed mediafiguur ?

Desiderius
3 oktober 2007, 18:59
Wat is uw strafste verhaal?

Zal ik eens over nadenken...

Misschien die keer dat we bij nacht en ontij een dieselmotor zijn gaan begraven in het bos zodat onze inventaris klopte en we op verlof konden. (legeranekdotes zat...)

Desiderius
3 oktober 2007, 19:00
Wat is uw favoriet biermerk?

Ename

Rudy
3 oktober 2007, 19:00
Verhofstad of Leterme ? En waarom ?

C uit W
3 oktober 2007, 19:01
In uw beschrijving staat er: "i.e. van Franco-adept tot Marxist-Leninist,"
Waarom ooit ervoor gekozen (beide), en waarom ervan afgestapt? (vooral van Franco dan, van Marx afstappen is een evidentie)

C uit W
3 oktober 2007, 19:02
Wat is financieel onafhankelijk zijn, in cijfers uitgedrukt? :mrgreen:

Desiderius
3 oktober 2007, 19:03
Rekening houdend met een nooit geziene impasse waarin deze (on)staat zich op het ogenblik bevindt, zou je visie op de verdere ontwikkeling ervan me wel interesseren.

Ach, iedereen voelt wel dat dit land uiteen aan het drijven is. Indien niet onder Leterme I, dan zeker onder diens opvolger. Ze zullen proberen het zaakje bijeen te houden (pappen en nathouden); misschien met een stevige nacht van de lange messen, maar ik zie onder de komende regering geen spectaculaire dingen. (zei madam Soleil)

België is echter failliet. En een boedelscheiding (lees: vereffening) zou op dat vlak wel eens uitkomst kunnen bieden voor zowel Vlaanderen als Wallonië. Een soort confederale oplossing dus.

C uit W
3 oktober 2007, 19:05
Wie is uw favoriete politicus in Vlaanderen, en in de wereld?

Rudy
3 oktober 2007, 19:08
Goh, ik ben van mening dat ge niet met alle macht kansarme sukkelaars moet willen importeren. Want kansarmoede wil nog wel eens hardnekkig van generatie naar generatie overslaan. Op termijn kweek je een hardnekkige onderlaag in de schoot van je eigen samenleving. Terwijl mij altijd geleerd werd dat we net solidair moesten zijn en serieus afdragen om die vicieuze cirkel te doorbreken. Dweilen met de kraan open maakt me moedeloos.

Ik geloof ook allerminst dat we de vergrijzing gaan oplossen door de grenzen open te zetten. Mathematisch klopt dat verhaal immers van geen kanten.

En wat indien immigratie selectief wordt aangepakt? Bepaalde vacatures worden niet ingevuld, en niet iedereen beschikt over de competenties en kwalificaties om aan de behoefte te voldoen;

Desiderius
3 oktober 2007, 19:38
Beste Desiderius,

Een zeventiental jaar geleden was het voor mij als advocaat gedaan. Het 'vat was af'; ondertussen was het voor mij financieel niet meer nodig om me nog uit te sloven; ik had toen ook nogal wat echtscheidingszaken op de plank liggen en was moe geworden van het oeverloze van de sociale miserie. We zijn toen een tijdje gaan reizen; heb toen ook de microbe van de fotografie weer opgescharreld en wou niet meer terug tussen de boeken.

In mijn tijd was er enorm veel te doen rond 'access to justice' en het feit dat het gerecht toen hallucinant slecht draaide. In vergelijking is er al enorm veel verbetering merkbaar.

De aantijgingen (en stemmingmakerij) over corruptie en partijdigheid van de (zetelende) magistratuur snijden héél diep. En ik heb -minstens intellectueel- altijd geweigerd om erin te geloven. Want de dag dat je geen rechtsstaat meer hebt, zou het je verdomde plicht moeten zijn om bom onder het bestel te leggen. (letterlijk dan)

Desiderius
3 oktober 2007, 19:44
Je persoonlijke politieke ontwikkelingen lopen nogal samen met de mijne. Ik ben evenwel nog jong en kan nog niet zeggen dat mijn politieke/ideologische visie tot op de milimeter juist is afgelijnd.

Vandaar mijn vraag: In welke mate ben jij libertariër? Maw in welke dingen hoort een overheid tussen te komen en in welke mate moeten deze centraal of regionaal worden verdeeld? (met regionaliseren bedoel ik niet Vlaanderen-Wallonië maar eerder kleinere regios in het algemeen tov bv de EU)

Goh, voor mij staat 'de staat' zo dicht mogelijk bij de burger. En die staat moet op één of andere manier ook qua draagwijdte beperkt worden: niet meer dan 'marginaal' (in de economische zin van het woord) verantwoord. Dat sluit solidariteit absoluut niet uit, maar wél het soort 'hangmatcultuur' dat we vandaag te veel meemaken. En daarmee bedoel ik zeer zeker niet enkel zij die zich nestelen in dat precariaat, maar ook het feit dat mensen over het algemeen de neiging hebben te geloven dat 'vadertje staat' hen in alles en nog wat de weg wel zal wijzen.

Idealiter zou Europa zich vooral enten op de dynamiek van de regio's. Dat is een realiteit in nagenoeg elke europese lidstaat.

Desiderius
3 oktober 2007, 19:49
Beste Desiderius,

1) Ik weet niet waar jou in het politieke landschap te situeren. Welke partij sluit momenteel het best bij jouw gedachtegoed aan?

2) Ik ben een fan van jouw schrijfsels. Waar heb jij de pen zo goed leren hanteren? Een aangeboren talent?

3) Zijn je publicaties te boek gesteld en te vinden in de bib/boekenwinkel? Of worden ze in weekbladen gepubliceerd? De welke?

1. Er is momenteel geen partij die bij mijn gedachtengoed aansluit. De afgelopen vijftien jaar heb ik altijd 'strategisch' gestemd (eerder dan uit overtuiging). Ik beschouw me te veel libertariër om in het lichtblauw van VLD te geloven en te weinig beginselvast om te weigeren deel te nemen aan het spel.

2. Dank voor het compliment, maar veel verder dan korte journalistieke bijdragen heb ik het niet geschopt. Na de zoveelste poging tot het betere literaire werk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet de benodigde discipline heb om het tot romancier te schoppen.

3. Ikzelf heb geen publicaties, maar stukjes van mijn hand zijn in tal van populaire tijdschriften verschenen. (magazines stijl Grande) Niet echt spectaculair, maar wel leuk om te doen.

Desiderius
3 oktober 2007, 19:51
De documentaire in mijn handtekening al bekeken?

Zeitgeist

Hoe sta jij hier tegenover? Graag jouw analyse

Dank

Nee, maar ik zal de documentaire zeker eens uitkijken.

Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat Bush zowat de meest on-Amerikaanse president is die de USA al heeft gehad. (un-American in de betekenis die men daar in de jaren '30 - '50 aan gaf)

Desiderius
3 oktober 2007, 19:51
Desiderius, wanneer gaan wij eens samen iets drinken? :D

Hopefully very soon, my friend.

Desiderius
3 oktober 2007, 19:53
En iets ernstiger, hoe sta je tegenover de Oostenrijkse School en de natuurrechtsfilosofie? Ben ik verkeerd als ik je als eerder Chicago-minded zou omschrijven?

Chicago rulez !

Absolutely !!!

Geef mij maar de harde modellen... (uiteindelijk komen we toch tot dezelfde conclusies)

baseballpolitieker
3 oktober 2007, 19:58
Hoe sta je tegenover directe democratie?

Desiderius
3 oktober 2007, 19:59
Maar nu we toch met z'n allen rechts-vraagjes stellen: wat denk je over straffen? Moet een straf inderdaad een afschrikmiddel zijn, iets wat "de maatschappij" gebruikt om iedereen de regels te laten volgen? Of zou men in de eerste plaats slachtoffers zo volledig mogelijk moeten vergoeden voor de geleden schade?

Straffen om af te schrikken... da's toch de definitie van het concept 'schrikbewind'?

Straffen dienen m.i. voor een stuk om criminelen te ontraden, maar het ontradend effect is eerder gering. Dan is een efficiënt opsporingsbeleid en een consequente criminele politiek véél effectiever.

Straffen dienen vooral om de samenleving te beschermen; om schade te compenseren en om het geloof van de burger in de rechtsstaat gaaf te houden.

Over het algemeen vind ik dat er dringend moet gedepenaliseerd worden en dat justitie zich weer op de basics moet (kunnen) concentreren. Naar schatting 53.000 bijzondere strafwetten... dat laat zich niet zomaar afdwingen.

Percalion
3 oktober 2007, 19:59
Zeer brede muzikale interesse. Een tjokvolle iPod (de schoonste uitvinding sinds spek met eieren, vind ik dat) met veel oude muziek (polyfonisten), hoog romantiek (Rachmaninov rulez) en massa's jazz, country (Cash et.al.) en af en toe ook iets actueels, hoewel ik de spoeling nogal dun vind. Maar elke ouwe zak zal zo wel denken (gedacht hebben).

Rachmaninov, Cash en libertarisme - dat wordt een goedgevulde avond op café, denk ik zo.

C2C
3 oktober 2007, 20:04
Desiderius, economen uit de Verenigde Staten die erom bekend staan toch redelijk neoliberaal te denken, komen deze week in een bekend Vlaams weekblad aan het woord in de context van een analyse van de snel groeiende ongelijkheid die het Westen steeds meer in zijn greep houdt.

In het artikel getiteld "Het einde van de middenklasse" staan keiharde cijfers van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven, waaruit blijkt dat het aandeel van arbeidsinkomens in het BNI stelselmatig afneemt terwijl het aandeel van inkomsten uit kapitaal sterk groeit. Het is een evolutie die overal in West-Europa en de VS waar te nemen is.

De statistiekjes tonen een zeer sterk groeiende economische ongelijkheid aan, met een steeds kleinere elite die steeds meer van de koek naar zich toe trekt, terwijl de middenklasse stelselmatig verliest en verarmt.

De Amerikaanse rechtse, ultrakapitalistische economen in het artikel zeggen nu onomwonden: om de globalisering en het kapitalisme te redden moet er zeer snel en zeer grondig een massale herverdeling van de welvaart doorgevoerd worden. Zoniet bestaat de kans dat het systeem barst. Een nogal socialistisch discours, maar in functie van de redding van het globale kapitalisme.

In welke mate zie jij de snel groeiende economische ongelijkheid in het Westen als een bedreiging voor de globalisering en het kapitalisme? Noteer dat dezelfde trend waarneembaar is in de snel ontwikkelende economieën als China en India, waar de kloof nog sneller groeit.

En wat zou jij ondernemen om die dreiging, als je al vindt dat het om een dreiging gaat, weg te werken?

Desiderius
3 oktober 2007, 20:06
Hoeveel geld kunnen we je aftroggelen ter meerder eer en glorie van de toekomstige Grote Libertarische Bibliotheek van de toekomstige Grote Libertarische Academie, Desi? :twisted:

En wie is je favoriet libertarisch denker? :-D

Het zou zeer on-libertarisch zijn om een personencultus op te starten.

Maar Stigler, Friedman, Coase of Hayek (vooral Hayek :cheer:) doen me nog altijd iets. Buchannan en Tullock...

Desiderius
3 oktober 2007, 20:07
Indien u zich tenminste niet verzet tegen een minimale staat, welke verkiest u dan in de actuele context? Een federaal/confederaal België, een onafhankelijk Vlaanderen, ...

Mijn verstand zegt me: confederalisme.

baseballpolitieker
3 oktober 2007, 20:09
Mijn verstand zegt me: confederalisme.Is dat niet een beetje 'watjesgedrag'. Waarom nog een confederatie starten in een EU? Omdat anders de veranderingen veel te snel gaan?:|

Desiderius
3 oktober 2007, 20:10
Dag Desiderius,

Verdient Van Themsche een tweede kans of moeten we hem levenslang slachtofferen als voorbeeld ?

Ik geloof niet zo in schandpaal-justitie; uiteindelijk zal HVT weer vrij komen. En als je verstandig omspringt met straftoemeting (en -uitvoering), dan stop je die gast niet voor meer dan 10 jaar in de cel. Dat wil niet zeggen dat je hem zomaar vrij z'n gangen moet laten gaan... hij moet gevolgd worden, begeleid...

Als humanist verzet elke vezel in mijn lijf zich tegen de idee van de doodstraf alleen al; de rest is een kwestie van logisch doordenken.

Desiderius
3 oktober 2007, 20:12
Is Jef Vermassen een goed strafpleiter, of in de eerste plaats een goed mediafiguur ?

Jef Vermassen is een goed strafpleiter en een excellent mediafiguur.
Dat bewijst hij tegenwoordig elke avond in de diverse journaals.

Als 'jurist' schat ik hem heel wat lichter in.

Desiderius
3 oktober 2007, 20:14
Verhofstad of Leterme ? En waarom ?

Leterme, voordeel van de twijfel...
Verhofstadt is uitgeregeerd en zit ideologisch op z'n tandvlees. Ik heb ooit uit overtuiging op de man gestemd en heb me nog nooit zo bedrogen gevoeld achteraf.

C2C
3 oktober 2007, 20:19
Desiderius,
in wat voor autotjes rijden onze (achterklein)kinderen in het jaar 2050? Als ze dan nog kunnen/mogen rijden, tenminste.

Desiderius
3 oktober 2007, 20:23
In uw beschrijving staat er: "i.e. van Franco-adept tot Marxist-Leninist,"
Waarom ooit ervoor gekozen (beide), en waarom ervan afgestapt? (vooral van Franco dan, van Marx afstappen is een evidentie)

Ik heb geleidelijkaan een probleem met 'autoriteit' ontwikkeld. Bij de meeste mensen dient zich dat aan rond de puberteit; welnu, bij mij is het iets dat zich is gaan ingroeien naarmate ik meer over de dingen ben ga nadenken. Power corrupts; dat is een ijzeren wet. Slechts zeer uitzonderlijk kan je misschien een voorbeeld van het tegendeel vinden (en dan nog...)

Het mag melig klinken, maar het 'leven' is me heilig. En met 'het' leven bedoel ik heel concreet 'elk' leven in gelijkwaardigheid. Daar speel je geen mathematische spelletjes mee; je kan dus niet stellen dat het individu zich maar moet opofferen tot 'nut van 't algemeen'. Want 'het algemeen' bestaat in mijn ogen slechts bij de gratie van het individu.

Om het nog simpeler te stellen: we lopen hier potjandorie maar gemiddeld tachtig jaar rond (ik blijf optimist); ik ga m'n leven niet verkloten door het 'op te offeren' voor één of ander anoniem collectief. Ik verwacht omgekeerd ook van niemand om dit ook te doen.

In het boek 'Trawler: A Journey through the North Atlantic' slaat Redmond O'Hanlon spijkers met koppen: om een 'held' te zijn moet je goed gek zijn. Die talloze monumenten voor de grote helden uit verre en minder ver vervlogen tijden, zijn niet zelden odes aan geestesgestoorden. Als ze zich niet hadden opgeofferd voor hun land of ideaal, waren het misschien seriemoordenaars geworden.

Desiderius
3 oktober 2007, 20:25
Wat is financieel onafhankelijk zijn, in cijfers uitgedrukt? :mrgreen:

Dat is wel heel indiscreet...

(laten we zeggen dat ik iets beter boer dan Albert II Van Saksen Coburg, als we zijn vermogensstaat mogen geloven tenminste...)

Desiderius
3 oktober 2007, 20:27
Wie is uw favoriete politicus in Vlaanderen, en in de wereld?

Wel, met Bart De Wever zou ik nog menige pint kunnen pakken onder het hoogoplopende gediscussieer. ('op niveau' natuurlijk)

Op wereldschaal? Nou, daar moet ik echt eens goed over nadenken...

Desiderius
3 oktober 2007, 20:30
En wat indien immigratie selectief wordt aangepakt? Bepaalde vacatures worden niet ingevuld, en niet iedereen beschikt over de competenties en kwalificaties om aan de behoefte te voldoen;

Ik geloof in een 'win-win' -situatie: laat mensen toe die hier nodig zijn, die hier de beste kansen hebben om hun verwachtingen in te lossen. Want de lat ligt hier ontzettend hoog; wij hebben nogal eens de neiging om dat te onderschatten. Voorts moeten we dringend onze eigen mensen (autochtoon én allochtoon) activeren.

Desiderius
3 oktober 2007, 20:31
Hoe sta je tegenover directe democratie?

Zeker niet afkerig!
Maar het gevaar op volksverlakkerij is nog een stuk groter dan met een representatieve democratie. In dat laatste geval kan je de manipulatoren tenminste nog fysiek onderscheiden.

Democratie is een gevaarlijk beestje...

Desiderius
3 oktober 2007, 20:35
Is dat niet een beetje 'watjesgedrag'. Waarom nog een confederatie starten in een EU? Omdat anders de veranderingen veel te snel gaan?:|

Misschien ben ik ook wel een watje op dat vlak.

Kijk, ik ben me absoluut rot geschrokken toen de vlam in de pan sloeg in de Balkan. Ik had dat NOOIT voor mogelijk gehouden op het oude continent. En toch... Die beelden (uit een land dat ik bijzonder goed kende) hebben me wellicht meer getekend dan ik me rekenschap wil geven.

Sta me toe niet te houden van 'veranderingen die veel te snel gaan'. You don't want to mess with that...

Boadicea
3 oktober 2007, 21:14
Desiderius, u hebt het gerecht dus van zeer dichtbij meegemaakt. Gelooft u dat ons justitieel apparaat efficiënt en correct verloopt? Wat zou u doen om het te verbeteren?

baseballpolitieker
3 oktober 2007, 21:28

(laten we zeggen dat ik iets beter boer dan Albert II Van Saksen Coburg, als we zijn vermogensstaat mogen geloven tenminste...)
:lol: Mijn leerkracht geschiedenis had het er ook over vandaag, en hij was juist zo wantrouwig als jij over die cijfers!:-P Volgens hem behoor jij dus tot de 20.000 Belgen rijker dan de koning.8-)

Jazeker
3 oktober 2007, 21:34

Ik.
verkeerde.
studie.
gekozen.

http://www.forumscript.co.uk/iconz/pom.gif

Gun
3 oktober 2007, 21:51
Desiderius,

Stel, je kan een ganse week elke avond gaan eten met een favoriete gesperkspartner in de verschillende domeinen,
wie kies je in:
- de muziekwereld
- de filmwereld
- de politiek
- de sportwereld
- de TV personnages
- de filosofen
- de ganse wereld

Gun
3 oktober 2007, 21:52
Desiderius,

Over welke aspecten in het leven heb je al iets bijgeleerd, opgestoken op P.be?

Den Duisteren Duikboot
3 oktober 2007, 21:57
Politieke oriëntatie: na talloze omzwervingen van het ene extreem van het politieke spectrum naar het andere (i.e. van Franco-adept tot Marxist-Leninist), ben ik er uiteindelijk van overtuigd geraakt dat er geen goeie verrechtvaardiging te vinden is voor die blijkbaar onstuitbare drang om zich te moeien in de persoonlijke levenssfeer van anderen. Betutteling doet me steigeren en de vraag ernaar –een soort politiek masochisme- nog véél meer. Noem me een libertariër die z’n idealistische veren al een tijdje verloren heeft.

Persoonlijk: ik ben een kind van de late fifties; iets te jong om tot de generatie van de soixante-huitards gerekend te worden. Heb recht en economie gestudeerd, ben een tijdje (straf-)pleiter geweest als gevolg van een kortstondige opstoot van sociaal engagement en heb me kort na het uitfladderen van m’n dochters geconcentreerd op m’n hobbies: fotografie en journalistieke reportages (= lullen bij mooie plaatjes) over toerisme en lifestyle. Ben momenteel wat men noemt ‘financieel onafhankelijk’ en dat geeft me vooral veel tijd om me onder andere op dit forum te amuseren of zelfs af en toe op te winden... In mijn familie- en vriendenkring is het not done om over politiek te zeiken, dus doe ik het maar hier.

Desiderius,

Zou je aan de hand van de persoonlijke info (en de evolutie daarvan) de politieke oriëntatie (en de evolutie daarvan) kunnen verklaren? Is de keuze voor een libertarische oriëntatie uiteindelijk een logisch gevolg van financiële onafhankelijkheid en in die zin misschien zelfs geen keuze?

Groet,
Den Duisteren Duikboot

Desiderius
3 oktober 2007, 22:13
Desiderius, economen uit de Verenigde Staten die erom bekend staan toch redelijk neoliberaal te denken, komen deze week in een bekend Vlaams weekblad aan het woord in de context van een analyse van de snel groeiende ongelijkheid die het Westen steeds meer in zijn greep houdt.

...

In welke mate zie jij de snel groeiende economische ongelijkheid in het Westen als een bedreiging voor de globalisering en het kapitalisme? Noteer dat dezelfde trend waarneembaar is in de snel ontwikkelende economieën als China en India, waar de kloof nog sneller groeit.

En wat zou jij ondernemen om die dreiging, als je al vindt dat het om een dreiging gaat, weg te werken?

Sta me toe dat ik daar op terugkom...
We lezen beide de Knack, zoveel wisten we al. Of we hem op dezelfde manier lezen, is een heel ander paar mouwen.

Voorlopig toch dit: ik vraag me af wat voor 'liberaals' er te vinden is in Amerika van Bush anno 2007... Ik heb de afgelopen decennia aan de overzijde van de grote plas eerder een verglijding naar een soort neo-fascisme waargenomen. (of hoe interpreteer je vandaag wetgeving als de patriot acts?) En als er iets haaks staat op 'liberalisme' ...

Het is een boeiend thema dat hier aangesneden wordt, maar sta me toe dat ik dit nog even laat bezinken.

Tavek
3 oktober 2007, 22:15

Erfenis (oftewel familiekapitaal) of zelf bijeengewerkt als advocaat ?

Ik ken CEO's die dit geld niet bijeen krijgen in hun leven.....enkel ondernemers of erfenissen kunnen dit opleveren. En er hangt geen waarde oordeel aan deze post vast hoor ! ;)

vraag 2: nooit aan gedacht om voor de fun nog iets anders te leren, aangezien geld geen issue is ?

Desiderius
3 oktober 2007, 22:18
Desiderius, u hebt het gerecht dus van zeer dichtbij meegemaakt. Gelooft u dat ons justitieel apparaat efficiënt en correct verloopt? Wat zou u doen om het te verbeteren?

Geen enkel justicieel systeem zal ooit 100% efficiënt en correct verlopen. Laten we daar alvast van uitgaan. Maar dat neemt niet weg dat justitie nog een hele weg heeft af te leggen vooraleer we kunnen besluiten dat we 'bij de tijd' zijn. Hier en daar wat nieuwe gerechtsgebouwen neerpoten of een vrachtwagen computers dumpen lost de zaak niet op. We zullen dus dieper moeten hervormen. In de procedures zelf, in de organisatie en werking van de magistratuur zelf en in het uitwerken van alternatieve systemen van 'access to justice' (rechtsbedeling buiten de rechtbanken). Die plannen bestaan ook al decennialang; toen ik student was, werd er in academische kringen al driftig aan gesleuteld.

... maar ik zou voorstellen: kijk eens wat voor capabele en visionaire ministers van Justitie we de afgelopen vijfentwintig jaar de revue hebben zien passeren. Zegt genoeg over de bereidheid van de politiek om dit hete hangijzer daadwerkelijk aan te pakken.

Desiderius
3 oktober 2007, 22:18
Ik.
verkeerde.
studie.
gekozen.

Euh, studie heeft er zeer weinig mee te maken.
Troost u.

Desiderius
3 oktober 2007, 22:21
Desiderius,

Stel, je kan een ganse week elke avond gaan eten met een favoriete gesperkspartner in de verschillende domeinen,
wie kies je in:
- de muziekwereld
- de filmwereld
- de politiek
- de sportwereld
- de TV personnages
- de filosofen
- de ganse wereld

Muziek.
Zonder enige twijfel...

Eten is een bijzonder intieme aangelegenheid (zo voel ik dat aan). Ik k*n niet met smaak eten met iemand die me niet ligt; dan schroeft m'n keel dicht. En aan tafel doe je best niet te intellectueel: bij de culinaire geneugten hoort voor mij muziek.

Desiderius
3 oktober 2007, 22:24
Desiderius,

Over welke aspecten in het leven heb je al iets bijgeleerd, opgestoken op P.be?

Goh, ik sta soms versteld over de maturiteit van sommige heel jonge deelnemers aan dit forum. Ik voel hier vaak ook hoe media en politiek erin slagen om mensen te manipuleren in hun maatschappijbeeld. 't Is in feite één groot laboratorium hier. (weliswaar met een niet representatieve populatie)

BenX
3 oktober 2007, 22:24
Vanwaar komt jouw nick?

Gun
3 oktober 2007, 22:27
Muziek.
Zonder enige twijfel...

Eten is een bijzonder intieme aangelegenheid (zo voel ik dat aan). Ik k*n niet met smaak eten met iemand die me niet ligt; dan schroeft m'n keel dicht. En aan tafel doe je best niet te intellectueel: bij de culinaire geneugten hoort voor mij muziek.Dank voor de verklaring, maar ik vrees dat u de vraag verkeerd hebt geïnterpreteerd
Desiderius,

wie kies je in:
- de muziekwereld
- de filmwereld
- de politiek
- de sportwereld
- de TV personnages
- de filosofen
- de ganse wereldDus graag voor elke dag (7) en elke sector (7) een persoon waamee u op stap wenst te gaan.

Thomas-
3 oktober 2007, 22:31
Die man in je avatar, wie is dat?

Desiderius
3 oktober 2007, 22:32
Desiderius,

Zou je aan de hand van de persoonlijke info (en de evolutie daarvan) de politieke oriëntatie (en de evolutie daarvan) kunnen verklaren? Is de keuze voor een libertarische oriëntatie uiteindelijk een logisch gevolg van financiële onafhankelijkheid en in die zin misschien zelfs geen keuze?

Groet,
Den Duisteren Duikboot

Je bedoelt: mocht ik een werknemer zijn zonder grote spaarpot achter de hand, zou ik dan eerder geneigd zijn om me minder 'onafhankelijk' op te stellen?

Interessante vraag... Ik kan me voorstellen dat nogal wat mensen er geen probleem in zien om hun vrijheid voor een groot stuk in te ruilen voor een stuk zekerheid. Het enige probleem is dat het in de praktijk steevast neerkomt op het inruilen van veel meer vrijheid dan je wellicht voor ogen had tegen veel minder zekerheid dan je wel zou gewild hebben. D*t is het bedrieglijke van dat soort oefeningen en d*t is meteen ook mijn voornaamste kritiek op figuren als Rawls. Meestal heb je de perverse effecten pas in de gaten als het véél te laat is.

Al met al denk ik dat mijn economische situatie veel minder een rol gespeeld heeft dan het feit dat ik in al die -in origine zeker goedbedoelde- systeempjes keer op keer zwaar ontgoocheld ben geraakt. Afgemeten aan een zeer strikte humanistische standaard, lijkt me het libertarische standpunt nog altijd het meest verdedigbare. (weze het uiteraard uitermate idealistisch)

Desiderius
3 oktober 2007, 22:37
Erfenis (oftewel familiekapitaal) of zelf bijeengewerkt als advocaat ?

Ik ken CEO's die dit geld niet bijeen krijgen in hun leven.....enkel ondernemers of erfenissen kunnen dit opleveren. En er hangt geen waarde oordeel aan deze post vast hoor ! ;)

vraag 2: nooit aan gedacht om voor de fun nog iets anders te leren, aangezien geld geen issue is ?

Familiekapitaal. Uiteraard. Als advocaat zou ik wellicht vandaag niet slecht geboerd hebben, daar niet van. Maar rijk zou ik er niet van geworden zijn.

Ik leer elke dag voor de fun dingen bij... Heb een opleiding als fotograaf gevolgd omdat ik destijds anders niet aan de slag kon als pro. (er bestond toen nog een KB dat dit verbood; kan je nagaan hoe 'vrij' het ondernemerschap wel is in dit land) Telkens ik op reportage trek, bereid ik me zo goed mogelijk voor.

Ik voel anderzijds niet meer de behoefte om nog academische titeltjes te verzamelen. Wat voor toegevoegde waarde zou dat precies hebben?

Desiderius
3 oktober 2007, 22:40
Vanwaar komt jouw nick?

Desiderius Erasmus (1469-1536); humanist en één van die erudiete figuren die ik altijd enorm heb bewonderd.

Mijn grootva zaliger heette ook Désiré (naar Desiderius Erasmus); héél toffe pee was dat!

Een dubbele hommage dus.

reinaert68
3 oktober 2007, 22:43
Clockwork Orange of Dr Strangelove?

maarte
3 oktober 2007, 22:44
Welke richting zou je een student aanraden:
recht,economie of nog iets anders?

maarte
3 oktober 2007, 22:46
wat is het mooiste land /streek waar je geweest bent?
En waar wil je persé nog naartoe?

reinaert68
3 oktober 2007, 22:48
Londen of Parijs?

Dronkoers
3 oktober 2007, 22:49
Hoe sta jij tegenover het communisme op zijn Stalins?

Desiderius
3 oktober 2007, 22:56
Dank voor de verklaring, maar ik vrees dat u de vraag verkeerd hebt geïnterpreteerd
Dus graag voor elke dag (7) en elke sector (7) een persoon waamee u op stap wenst te gaan.

Sorry Gun, had het idd. verkeerd begrepen.

* de muziekwereld: diner met Yo-Yo Ma, de cellist. (bezoek z'n site eens yo-yoma.com; heb laatst een CD gekocht waar hij Morricone's muziek een schitterende twist geeft)
* de filmwereld: lunch met Tarantino; ik weet niet waarom, maar ik ben een hevige fan geworden.
* de politiek: tapas met Bart Dewever stevig doorlullen over 'conservatisme' bij een koppige Spaanse wijn
* de sportwereld: ontbijt met Kim Gevaert; een echt schatje toch?
* TV personnages: ik weet niet of hij meetelt als TV personnage, maar doe mij maar Jan Eelen voor de brunch. Geniaal regisseur =
* filosofen : nou, als ik even naar het verleden zou mogen terugzappen: Rawls for tea.
* de ganse wereld: toch maar mijn echtgenote. Ik weet dat zoiets melig klinkt, maar 't is niet anders.

Den Duisteren Duikboot
3 oktober 2007, 22:57
Nog twee vraagjes:

1) Eerlijk gezegd ben ik die verheerlijking van vrijheid de jongste jaren wat sceptischer gaan bekijken. Werkt al die vrijheid uiteindelijk geen doelloosheid en gevoel van leegte in de hand? Kan het uitvoeren van een opgelegde taak niet verrassend bevredigend zijn?

2) Kun je geen stukje van je erfenis missen? Ik wil ook libertariër worden.

Goeienacht alvast. :-)

Desiderius
3 oktober 2007, 23:02
Die man in je avatar, wie is dat?

Doctor Strangelove (Peter Sellers)
a.k.a. Herr Doktor Merkwürdichliebe.

http://nl.youtube.com/watch?v=iesXUFOlWC0&mode=related&search=

Desiderius
3 oktober 2007, 23:03
Clockwork Orange of Dr Strangelove?

Dr. Strangelove vast en zeker.

Desiderius
3 oktober 2007, 23:05
Welke richting zou je een student aanraden:
recht,economie of nog iets anders?

Ik weet dat het flauw klinkt, maar het is daarom niet minder waar: ga voluit voor de richting die je het meest aanspreekt. De grootste fout die je kan maken is om iets te kiezen omdat het 'goed in de markt ligt'. Liever een crack-elektricien dan een middelmatig advocaat. (de eerste zijn zeldzaam en duur, met de tweede categorie leggen ze de straat)

Voor mij was rechten een ontdekking en economie een uitdaging.

Desiderius
3 oktober 2007, 23:08
wat is het mooiste land /streek waar je geweest bent?
En waar wil je persé nog naartoe?

Mooiste land?
Noord-Pakistan.

Terug naartoe?
Noord-Pakistan; 't zou het beste bewijs zijn dat het de goeie kant opgaat met de wereldvrede.

Tavek
3 oktober 2007, 23:08
Familiekapitaal. Uiteraard. Als advocaat zou ik wellicht vandaag niet slecht geboerd hebben, daar niet van. Maar rijk zou ik er niet van geworden zijn.

Ik leer elke dag voor de fun dingen bij... Heb een opleiding als fotograaf gevolgd omdat ik destijds anders niet aan de slag kon als pro. (er bestond toen nog een KB dat dit verbood; kan je nagaan hoe 'vrij' het ondernemerschap wel is in dit land) Telkens ik op reportage trek, bereid ik me zo goed mogelijk voor.

Ik voel anderzijds niet meer de behoefte om nog academische titeltjes te verzamelen. Wat voor toegevoegde waarde zou dat precies hebben?

mooi

Neen ik had het niet over academische titels, alhoewel ik me wel kan inbeelden dat een deeltijds opleiding geschiedenis leuk kan zijn als de interesse er is.

Fotografie, erg interessant. Welke onderwerpen ? Ga je als je op reportage trekt, echt met een bepaald onderwerp in het hoofd op pad ? Of kijk je gewoon rond en trek je fotos van wat je interessant vindt ?

Wat voor toestel bezit je ?

Desiderius
3 oktober 2007, 23:09
Londen of Parijs?

Parijs.
Londen is gruwelijk vervuild de jongste jaren.
Parijs is stukken gezelliger. Minder mercantiel qua uitstraling.

Gun
3 oktober 2007, 23:10
Heeft volgens jou Lee Harvey Oswald John Fitzgerald Kennedy een kogel door het lijf gejaagd?

Desiderius
3 oktober 2007, 23:14
Nog twee vraagjes:

1) Eerlijk gezegd ben ik die verheerlijking van vrijheid de jongste jaren wat sceptischer gaan bekijken. Werkt al die vrijheid uiteindelijk geen doelloosheid en gevoel van leegte in de hand? Kan het uitvoeren van een opgelegde taak niet verrassend bevredigend zijn?

2) Kun je geen stukje van je erfenis missen? Ik wil ook libertariër worden.

Goeienacht alvast. :-)

Het gaat me niet om 'vrijheid', DD.
Het gaat me om het recht om ongestoord -t.t.z. zonder betutteling, commentaar of andere zever- m'n leven in te richten zoals ik dat graag wil inrichten. Eerlijk, als ik vergelijk met dertig jaar geleden, dan krijg ik echt het gevoel dat we in een soort peutertuin leven. Compleet met een bende strenge nonnen die ons op de vingers tikken als we niet precies binnen de lijntjes kleuren. En de toegevoegde waarde van al die bemoeizucht is onderhand zo ontzettend klein geworden.

Overigens, ik heb 'opgelegde' taken broodnodig... anders deed ik geen slag meer. Dus : die reportages, daar sluit ik contracten voor af en daar hang ik dus ook vast aan deadlines. En daar haal ik ook heel wat voldoening uit.

Begrijp me niet verkeerd.

2. Nee, ik kan geen stuk erfenis missen. Sorry.

Dronkoers
3 oktober 2007, 23:14
Wie is volgens u de grootste politieke eikel in:
- Vlaanderen?
- Wallonië?
- Europa?
- de wereld?

reinaert68
3 oktober 2007, 23:17
Romaans of Angel-Saksisch?

reinaert68
3 oktober 2007, 23:20
Californië of Oostkust?

Tavek
3 oktober 2007, 23:20
Hoe staat u ten op zichte van de afhankelijkheid van studenten van hun ouders in Belgie ?

Bent u te vinden voor een systeem zoals in Nederland waarin studenten vrij gemakkellijk kunnen lenen en bijwerken om zelfstandig te zijn, waarin studiefinanciering aan de student wordt gegeven ipv kindergeld aan de ouders ?

Desiderius
3 oktober 2007, 23:22
mooi

Neen ik had het niet over academische titels, alhoewel ik me wel kan inbeelden dat een deeltijds opleiding geschiedenis leuk kan zijn als de interesse er is.

Fotografie, erg interessant. Welke onderwerpen ? Ga je als je op reportage trekt, echt met een bepaald onderwerp in het hoofd op pad ? Of kijk je gewoon rond en trek je fotos van wat je interessant vindt ?

Wat voor toestel bezit je ?

Ik ga meestal op pad met een heel precies doel voor ogen. Ik ben als fotograaf zeker geen Cartier Bresson, die een feilloos gevoel voor timing had. Ik ben vooral bezig met landschappen, architectuur (interieur en exterieur) en heel af en toe wat modellenwerk. En dat vraagt gewoon een heel goeie voorbereiding anders bak je er gegarandeerd niks van.

Het toeval bestaat natuurlijk altijd; dat mag je nooit uitsluiten of je maakt enkel nog steriele foto's.

Materiaal: Hasselblad (medium - film) van het betrouwbare 'V'-type; als het nodig is huur ik een digitale rug.

Voorts: Canon 1Ds & 1D en een verzameling glas. Voor het meer courante werk.

Voor de fun: Fuji F30 (een pareltje onder de compacte camera's; zeg dat Desi 't u gezegd heeft)

Desiderius
3 oktober 2007, 23:23
Heeft volgens jou Lee Harvey Oswald John Fitzgerald Kennedy een kogel door het lijf gejaagd?

Die stelling lijkt toch steeds meer bewezen te zijn.

lombas
3 oktober 2007, 23:26
Dag Desiderius

Ik vroeg me af, ben je eigenlijk van conservatisme afgedwaald naar libertarisme of andersom - los van het feit dat je op het ideologisch vlak naar eigen zeggen nogal afgezwakt bent?

Desiderius
3 oktober 2007, 23:26
Wie is volgens u de grootste politieke eikel in:
- Vlaanderen?
- Wallonië?
- Europa?
- de wereld?

Eikels?
Vlaanderen: Bart Somers. (windhaantje eerste klas, 0,0 ruggengraat)
Wallonië: L. Onckelinckx. (één keer tegengekomen, ben er nog niet goed van)
Europa: Berlusconi, vermoed ik...
De wereld... te veel keuze, vrees ik.

Desiderius
3 oktober 2007, 23:27
Romaans of Angel-Saksisch?

Angelsaksisch, zegt m'n verstand.

Romaans, zegt m'n hart en m'n gevoel.

Desiderius
3 oktober 2007, 23:28
Californië of Oostkust?

Het w*s de East Coast, maar nu al weer een tijdje California.

Dronkoers
3 oktober 2007, 23:29
Eikels?
Vlaanderen: Bart Somers. (windhaantje eerste klas, 0,0 ruggengraat)
Wallonië: L. Onckelinckx. (één keer tegengekomen, ben er nog niet goed van)
Europa: Berlusconi, vermoed ik...
De wereld... te veel keuze, vrees ik.

Ter welke gelegenheid? (als we het mogen weten toch)

Desiderius
3 oktober 2007, 23:30
Hoe staat u ten op zichte van de afhankelijkheid van studenten van hun ouders in Belgie ?

Bent u te vinden voor een systeem zoals in Nederland waarin studenten vrij gemakkellijk kunnen lenen en bijwerken om zelfstandig te zijn, waarin studiefinanciering aan de student wordt gegeven ipv kindergeld aan de ouders ?

Nou, bedoel je met 'studenten' meerderjarigen?
In dat geval horen die inderdaad de mogelijkheid te hebben om op eigen benen te staan. Maar dan ook niet komen wenen bij papa en mama als het fout loopt...

Gun
3 oktober 2007, 23:30
Die stelling lijkt toch steeds meer bewezen te zijn.Desiderius,

Kan ik U deze (http://video.google.nl/videoplay?docid=2928756561478705121&q=JFK+II) aanraden en vragen om af te wegen tegenover de footage die u reeds hebt gezien?

Dank

Gun

Gun
3 oktober 2007, 23:32
Ik ga meestal op pad met een heel precies doel voor ogen. Ik ben als fotograaf zeker geen Cartier Bresson, die een feilloos gevoel voor timing had. Ik ben vooral bezig met landschappen, architectuur (interieur en exterieur) en heel af en toe wat modellenwerk. En dat vraagt gewoon een heel goeie voorbereiding anders bak je er gegarandeerd niks van.

Het toeval bestaat natuurlijk altijd; dat mag je nooit uitsluiten of je maakt enkel nog steriele foto's.

Materiaal: Hasselblad (medium - film) van het betrouwbare 'V'-type; als het nodig is huur ik een digitale rug.

Voorts: Canon 1Ds & 1D en een verzameling glas. Voor het meer courante werk.

Voor de fun: Fuji F30 (een pareltje onder de compacte camera's; zeg dat Desi 't u gezegd heeft)Bestaat de kans dat wij reeds werk u te zien hebben gekregen en indien u dit wil vrijgeven, waar?

reinaert68
3 oktober 2007, 23:32
Natuurrecht of positief recht?

reinaert68
3 oktober 2007, 23:33
Donnie Darko of American Psycho?

Desiderius
3 oktober 2007, 23:37
Dag Desiderius

Ik vroeg me af, ben je eigenlijk van conservatisme afgedwaald naar libertarisme of andersom - los van het feit dat je op het ideologisch vlak naar eigen zeggen nogal afgezwakt bent?

Het libertarisme is voor mij eerder een remedie tegen het soort 'sclerose van het denken' dat onvermijdelijk komt opzetten met het ouder worden. Een soort breekijzer tegen vastgeroeste denkbeelden.

Als ik ideologisch afgezwakt ben, dan is dat vooral omdat ik het 'zuivere gefilosofeer' te vrijblijvend vind.

Desiderius
3 oktober 2007, 23:38
Natuurrecht of positief recht?

positief recht.

Desiderius
3 oktober 2007, 23:40
Bestaat de kans dat wij reeds werk u te zien hebben gekregen en indien u dit wil vrijgeven, waar?

De kans is reëel als je regelmatig magazines leest in de stijl van Villas, Grande, En France, etc...

BenX
3 oktober 2007, 23:41
Ga je zondag naar de mis? Ben je gelovig?

Desiderius
3 oktober 2007, 23:41
Donnie Darko of American Psycho?

Donnie Darko

Desiderius
3 oktober 2007, 23:42
Ga je zondag naar de mis? Ben je gelovig?

Ik frequenteer de plaatselijke kerk wel eens, ja.
Blijkbaar heb ik dat toch nodig om zo nu en dan eens mentaal en emotioneel 'orde op zaken' te zetten.

Tavek
3 oktober 2007, 23:44
Wat denkt u dat de grootste oorzaak is van de toch structurele werkloosheid in Belgie ?

reinaert68
Stalin of Hitler?

reinaert68
Benidorm of Monaco?

Tavek
3 oktober 2007, 23:46
Is ruimtevaart van wezelijk belang voor u ? Voor de mensheid ? Investeren we genoeg er in ? Wenst u meer commerciele ruimtevaart ?

(PS: Sputnik 50 jaar geleden gelanceerd, vandaag)

Duvelke
3 oktober 2007, 23:48
desiderius,
zou u een foto van uzelf willen tonen aub? :)

reinaert68
3 oktober 2007, 23:51
Tetten of kont?

StevenNr1
3 oktober 2007, 23:55
Heeft een overheid of gemeenschap het recht om in te grijpen in de relaties tussen ouders en hun kinderen?

C2C
3 oktober 2007, 23:57
Congo terug koloniseren? Onder internationale curatele zetten? Supporteren en steun voor Kabila? Een combinatie van beide? Of gewoon compleet gerust laten?

Den Duisteren Duikboot
4 oktober 2007, 06:55
Tot op welke leeftijd heb je in Sinterklaas en de Paashaas geloofd?

AdrianHealey
4 oktober 2007, 09:42
Over het algemeen, Adrian... Ik heb het gevoel dat we een dertig jaar geleden een véél socialere samenleving kenden. Toen was het ook een beetje 'minder' (betutteling, hangmatdenken etc...) dan vandaag.

Ik deel die mening. Daarom datik me verzet van de hedendaagse maatschappij. ;)

Desiderius
4 oktober 2007, 09:50
Wat denkt u dat de grootste oorzaak is van de toch structurele werkloosheid in Belgie ?

België... de absurd hoge loonkosten (lasten op arbeid; nettolonen liggen niet zo hoog) hebben veel jobs weggeschroeid aan de onderzijde van de arbeidsmarkt.

Vlaanderen: de werkloosheidsgraad nadert een ondergrens; dat is alarmerend... de krapte op de arbeidsmarkt zal ons voornaamste probleem zijn de komende tien jaar.

Een structurele werkloosheid van 6% is vereist in een gezonde economie; in het Leuvense zit men daar al onder. Met alle gevolgen vandien.

AdrianHealey
4 oktober 2007, 09:54
Bedoel je niet frictionele van 3?

Trouwens, je analyse van België en Vlaanderen zijn wel min of meer tegengesteld, niet?

Anna List
4 oktober 2007, 10:13
Desiderius,

Hoe ziet de perfecte vakantiedag er voor jou uit ?

En hoe ziet de perfecte werkdag er voor je uit ?

Anna List
4 oktober 2007, 10:15
welke zijn je favoritiete sporten ? (actief/passief)

welk is je favoriete

schilder
beeldhouwer
componist
muziekgenre

Weezer
4 oktober 2007, 10:32
Desiderius, ik meen me te herinneren, dat je in Nederland gestudeerd hebt. Hoe denk jij over Nederland(ers)?

Percalion
4 oktober 2007, 11:07
positief recht.

Gespreksonderwerpen:

- Rachmaninov
- libertarisme
- Johnny Cash
- Parijs
- Donnie Darko

Te vermijden:
- positief recht versus natuurrecht
- Chicago versus Oostenrijkse School

Daar kan ik wel mee leven. Als jij trakteert. 8-)

Beauris
4 oktober 2007, 11:56
Ik meen me te herinneren dat je rechten studeerde. Waar heb je gestudeerd en welke vakken vond je het interessantst? Zou je nu terug kiezen voor rechten?

4 oktober 2007, 11:59
De kans is reëel als je regelmatig magazines leest in de stijl van Villas, Grande, En France, etc...

Ik heb een stapeltje Grande's liggen thuis. Kan je een hint geven ....

Pluche
4 oktober 2007, 12:01
Wat zijn uw toekomstplannen?

4 oktober 2007, 12:01
In welke streek woon je ?

AdrianHealey
4 oktober 2007, 12:02
Gespreksonderwerpen:

- Rachmaninov
- libertarisme
- Johnny Cash
- Parijs
- Donnie Darko

Te vermijden:

Natuurrecht is bollocks. Enfin, de Life, property and liberty-versie.

Beauris
4 oktober 2007, 12:04
Als ik mag voortgaan op je avatar, ben je een fan van Peter Sellers. Welke van zijn films vind je de beste?

Percalion
4 oktober 2007, 12:30
Natuurrecht is bollocks. Enfin, de Life, property and liberty-versie.

Eén dezer ga je wakkerworden met een blauw oog en een exemplaar van Van Duns "Fundamenteel Rechtsbeginsel" op je hoofdkussen.

Anna List
4 oktober 2007, 12:50
Desiderius, een Duvelke ?

largo_w
4 oktober 2007, 13:09
België... de absurd hoge loonkosten (lasten op arbeid; nettolonen liggen niet zo hoog) hebben veel jobs weggeschroeid aan de onderzijde van de arbeidsmarkt.

Vlaanderen: de werkloosheidsgraad nadert een ondergrens; dat is alarmerend... de krapte op de arbeidsmarkt zal ons voornaamste probleem zijn de komende tien jaar.

Een structurele werkloosheid van 6% is vereist in een gezonde economie; in het Leuvense zit men daar al onder. Met alle gevolgen vandien.

Minimumloon opvoeren, optie?

robert t
4 oktober 2007, 13:14
Hoe zie je de verhouding Vlaanderen/Nederland? Deze vraag laat de forummers zeker niet onberoerd. Verschillende draden/polls behandelen deze kwestie. Voor de duidelijkheid : de belangrijkste items in deze zijn cultuur, economische samenwerking en eventuele confederatie/hereniging.

Diplomatius
4 oktober 2007, 13:40
Ik.
verkeerde.
studie.
gekozen.

Ik te laat geboren om nog een (significant) stuk van de koek te vangen vrees ik... 8O

edit: note to self: vrouw zoeken met kapitaal ;-)

Anna List
4 oktober 2007, 13:44
als ervaringsdeskundige ;-) wat vind je van de generatie-erfenissprong ?
en in tweede instantie van het erfenisrecht (verplichting aan wie) en de belasting op iets waar je heel je leven al belasting op betaalde ?

Dycore
4 oktober 2007, 13:52
Desiderius, ik weet nu al dat je van mij goede punten zal krijgen.

Of ik die punten ietsje moet bijstellen naar boven of naar beneden, is mij nog de vraag.

Daarom een klassieke vraag voor een sollicitatiegesprek:

Wat zijn uw goede kanten?

Wat zijn uw slechte kanten?

Dycore
4 oktober 2007, 13:55
Wat vind je van George Soros?

Zakenman, crimineel, of beiden?

Dycore
4 oktober 2007, 13:55
Hoe sta je tegenover de vakbonden?

lombas
4 oktober 2007, 14:02
Gespreksonderwerpen:

- Rachmaninov
- libertarisme
- Johnny Cash
- Parijs
- Donnie Darko

Te vermijden:

Mag ik mee?

8-)

Dycore
4 oktober 2007, 14:03
Euh, studie heeft er zeer weinig mee te maken.
Troost u.

Rijk geboren? Rijk getrouwd?

Dycore
4 oktober 2007, 14:09
Heb je je leeftijd al gezegd of kan je die nog eens zeggen?

BenX
4 oktober 2007, 14:53
Je kan drie dingen compleet veranderen/omgooien in Vlaanderen ... waar ga je voor ?

BenX
4 oktober 2007, 14:53
VRT of VTM?
Waarom?

Heftruck
4 oktober 2007, 16:49
Eén dezer ga je wakkerworden met een blauw oog en een exemplaar van Van Duns "Fundamenteel Rechtsbeginsel" op je hoofdkussen.

Maar niet vooraleer hij een tand onder zijn kussen legt.

Desiderius
4 oktober 2007, 17:28
@ Reinaert68

Stalin én Hitler: twee boeiende schurken uit de vorige eeuw.
Benidorm én Monaco : twee plaatsen waar ik niet begraven wil worden.
Tetten én kont : ik kan niet kiezen... (jongen in de snoepwinkel)

Desiderius
4 oktober 2007, 17:30
Is ruimtevaart van wezelijk belang voor u ? Voor de mensheid ? Investeren we genoeg er in ? Wenst u meer commerciele ruimtevaart ?

(PS: Sputnik 50 jaar geleden gelanceerd, vandaag)

Er zijn véél gekker dingen om te doen met je centen. (zoals kernwapens in mekaar knutselen en er af en toe voor de fun mee op elkaars hoofd mikken)

Ruimtevaartprogramma's triggeren heel vaak reuzenuttig wetenschappelijk onderzoek. We hadden al lang de middelen moeten poolen i.p.v. tijd te verliezen met prestigeprojectjes.

Desiderius
4 oktober 2007, 17:31
Heeft een overheid of gemeenschap het recht om in te grijpen in de relaties tussen ouders en hun kinderen?

Kinderen zijn niet de eigendom van hun ouders.
De overheid ziet marginaal toe : enkel in gevallen van overduidelijk misbruik (geweld) dient de overheid tussen te komen.

Desiderius
4 oktober 2007, 17:33
Congo terug koloniseren? Onder internationale curatele zetten? Supporteren en steun voor Kabila? Een combinatie van beide? Of gewoon compleet gerust laten?

Compleet gerust laten niet, nee...

Maar Congo wel de kans geven om op eigen kracht uit het dal te klimmen. Overheidssteun (of minstens politiek gekonkel) ten voordele van Forest-achtige 'weldoeners' (ha, ha, ha, ...) is er m.i. wel ver over...

Desiderius
4 oktober 2007, 17:35
Tot op welke leeftijd heb je in Sinterklaas en de Paashaas geloofd?

Ik zet nog elk jaar m'n schoen...

en ben blij als een kind dat ie er 's morgens nog staat.

Paashaas: nooit echt veel geloof aan gehecht. (misschien iets te vaak meegeweest op (paas)hazenjacht in m'n jeugdjaren)

Dronkoers
4 oktober 2007, 17:35
Desiderius, hoe voelt het om alle aandacht te krijgen deze week? en waarom heb je je ingeschreven als kandidaat voor "forummer van de week"?

Desiderius
4 oktober 2007, 17:36
Desiderius,

Hoe ziet de perfecte vakantiedag er voor jou uit ?

En hoe ziet de perfecte werkdag er voor je uit ?

Die twee vallen perfect samen.
Zuid-Frankrijk,
veel zon en gesjirp van zangcicaden,
sfeerplaatjes maken op het dorpsplein van zo'n typisch stukje paradijs.

Heerlijk !

Desiderius
4 oktober 2007, 17:40
welke zijn je favoritiete sporten ? (actief/passief)

welk is je favoriete

schilder
beeldhouwer
componist
muziekgenre

Ik vlieg nog wel eens rond op de koersfiets. (enkel meewind en bergaf; ben geen masochist) Zwemmen 2x per week: het allerbeste voor hart en bloedvaten!

Schilder: Pieter Breughel de oudere.
Beeldhouwer: Rik Poot
Componist: toch maar J.S. Bach
muziekgenre: moeilijk kiezen... wisselt vaak. (momenteel weer oude muziek)

Desiderius
4 oktober 2007, 17:41
Desiderius, ik meen me te herinneren, dat je in Nederland gestudeerd hebt. Hoe denk jij over Nederland(ers)?

Ik heb een tijdje in Rotterdam vertoefd ja...

Moeilijk om een oordeel uit te spreken over een volk.
Nederlanders komen me vooral eerlijk (soms nogal ongezouten) over. Ben zelden bedrogen geweest door een Nederlander. (soms wel bedrogen gevoeld)

Cynicus
4 oktober 2007, 17:47
Welke maatregelen zouden er volgens u moeten worden genomen om dat geldverslindende, moreel verwerpelijke, arbeidsattitudevernietigende parasiterend sociaal profitariaat (http://forum.politics.be/showthread.php?t=30999) te bestrijden ?

Percalion
4 oktober 2007, 18:15
Mag ik mee?

8-)

Desiderius,

mag Lombas mee?

Anna List
4 oktober 2007, 18:19
Die twee vallen perfect samen.
Zuid-Frankrijk,
veel zon en gesjirp van zangcicaden,
sfeerplaatjes maken op het dorpsplein van zo'n typisch stukje paradijs.

Heerlijk !

Mag ik mee is hier de lijn geloof ik ;-) ik wil met jou precies wel eens een pastiske drinken en met de lokale bejaardenclub een petanqueballetje placeren ...

Dronkoers
4 oktober 2007, 18:20
Desiderius, wat is uw favoriete muziek?

AdrianHealey
4 oktober 2007, 18:55

Jij weet mij niet wonen. Nah.
En Van Dun zegt zelf dat zijn theorie zwakke axioma's heeft.
Dubbele nah.

AdrianHealey
4 oktober 2007, 18:58
Desiderius,

mag Lombas mee?

:(

Heftruck
4 oktober 2007, 19:02
Mag ik mee? 8-)Desiderius,

mag Lombas mee?

Een tribune voor de nieuwsgierigen onder ons! Compleet met spots, beamers en commentators. Make-up voor Desi en Percy wordt verzorgd door een professionele crew.

Daar ijver ik voor.

(Levendige fantasie..)

Desiderius
4 oktober 2007, 19:32
Ik meen me te herinneren dat je rechten studeerde. Waar heb je gestudeerd en welke vakken vond je het interessantst? Zou je nu terug kiezen voor rechten?

Ja, wetende wat ik nu weet zou ik wschl. hetzelfde parcours gevolgd hebben.
Misschien met iets meer nadruk op internationaal recht en dan toch die Bachelor in Civil Law doen in Oxford...

Desiderius
4 oktober 2007, 19:35
Wat zijn uw toekomstplannen?

Och, niks bijzonders... Ik heb nog een tweetal reportages staan voor dit jaar, dus daar ga'k mij op concentreren. En we gaan volgend jaar ons optrekje in Frankrijk renoveren; ook een leuk projectje. Dochters bezoeken in het buitenland en wieweet al een eerste huwelijk plannen.

Als ik er zo over nadenk, best wel wat...

Desiderius
4 oktober 2007, 19:36
In welke streek woon je ?

Officieel: Scilly Isles.
Officieus: Het Meetjesland.
In de zomer: Loire Atlantique

Desiderius
4 oktober 2007, 19:37
Als ik mag voortgaan op je avatar, ben je een fan van Peter Sellers. Welke van zijn films vind je de beste?

Dr. Strangelove ... Peter in al die rollen zien schitteren; ik krijg er nooit genoeg van.

Desiderius
4 oktober 2007, 19:37
Desiderius, een Duvelke ?

Ik zeg niet nee.

Desiderius
4 oktober 2007, 19:39
Hoe zie je de verhouding Vlaanderen/Nederland? Deze vraag laat de forummers zeker niet onberoerd. Verschillende draden/polls behandelen deze kwestie. Voor de duidelijkheid : de belangrijkste items in deze zijn cultuur, economische samenwerking en eventuele confederatie/hereniging.

Het cultuurverschil is immens! De brave kleine Vlamingskes zouden opgevreten worden door die assertieve zelfzekere Nederlanders. Geen goed idee dus...

Nauwe economische samenwerking lijkt me dan weer niet meer dan evident. We kunnen wellicht nog het één en ander leren van elkaar.

Desiderius
4 oktober 2007, 19:44
als ervaringsdeskundige ;-) wat vind je van de generatie-erfenissprong ?
en in tweede instantie van het erfenisrecht (verplichting aan wie) en de belasting op iets waar je heel je leven al belasting op betaalde ?

Het enige wat ik geleerd heb is dat je met echt grote vermogens als erflater doet wat je wil en dat die ook volstrekt ontsnappen aan de graaitaks. Zoals in alle gevallen, pakt de overheid vooral de middenklasse aan; snoei-hard zelfs.

C2C had het er enkele pagina's eerder al over n.a.v. een artikel in Knack; de middenklasse smelt weg... En dat is inderdaad erg gevaarlijk voor de welvaart. Maar als je ziet met wat voor verbeten ijver de overheid de citroen blijft uitknijpen (in het midden uiteraard), dan verwondert me zoiets niet.

Desiderius
4 oktober 2007, 19:46
Desiderius, ik weet nu al dat je van mij goede punten zal krijgen.

Of ik die punten ietsje moet bijstellen naar boven of naar beneden, is mij nog de vraag.

Daarom een klassieke vraag voor een sollicitatiegesprek:

Wat zijn uw goede kanten?

Wat zijn uw slechte kanten?

Mijn goede kanten: ik ben voor geen millimeter rancuneus en leef om te genieten. (samen met de mensen die me dierbaar zijn)
Mijn slechte kanten: ik beloof te veel en neem daardoor te vaak te veel hooi op het vork.

Anna List
4 oktober 2007, 19:48
Het enige wat ik geleerd heb is dat je met echt grote vermogens als erflater doet wat je wil en dat die ook volstrekt ontsnappen aan de graaitaks. Zoals in alle gevallen, pakt de overheid vooral de middenklasse aan; snoei-hard zelfs.

C2C had het er enkele pagina's eerder al over n.a.v. een artikel in Knack; de middenklasse smelt weg... En dat is inderdaad erg gevaarlijk voor de welvaart. Maar als je ziet met wat voor verbeten ijver de overheid de citroen blijft uitknijpen (in het midden uiteraard), dan verwondert me zoiets niet.

t is wellicht hier niet de plaats ... maar nu maak je me toch ferm benieuwd hoor ... hoe bedoel je dat juist ?

Desiderius
4 oktober 2007, 19:49
Wat vind je van George Soros?

Zakenman, crimineel, of beiden?

Speculant.
Da's zoals een gokker in een casino, maar dan wel een gigantisch groot casino. Niet bepaald my kind of guy... Maar daarom nog geen crimineel.

Desiderius
4 oktober 2007, 19:50
Hoe sta je tegenover de vakbonden?

Vakbonden (in z'n algemeenheid) zijn m.i. een absolute noodzaak.

Zoals ze in dit land opereren, ben ik ze liever kwijt dan rijk.

Desiderius
4 oktober 2007, 19:51
Mag ik mee?

8-)

Natuurlijk !
Wie zou er anders die chaise longue bemannen en de avond verrijken met een snedige Byroneske opmerking op tijd en stond?

Desiderius
4 oktober 2007, 19:52
Heb je je leeftijd al gezegd of kan je die nog eens zeggen?

Ik zie tram 5 akelig snel naderen

Desiderius
4 oktober 2007, 19:54
VRT of VTM?
Waarom?

VRT
Bewijst dat je met een budget van tien keer niks toch televisie kan maken.
Jammergenoeg laat het effect Van Roe zich nu al voelen.
Heb er nogal wat persoonlijke vrienden rondstruinen.

Desiderius
4 oktober 2007, 19:55
Welke maatregelen zouden er volgens u moeten worden genomen om dat geldverslindende, moreel verwerpelijke, arbeidsattitudevernietigende parasiterend sociaal profitariaat (http://forum.politics.be/showthread.php?t=30999) te bestrijden ?

Zorgen dat er niet meer geparasiteerd/geprofiteerd kan worden, tiens.
Ik blijf wel voorstander van een basissolidariteit; die hoeft ook niet zoveel te kosten trouwens.

Desiderius
4 oktober 2007, 19:56
Desiderius, hoe voelt het om alle aandacht te krijgen deze week? en waarom heb je je ingeschreven als kandidaat voor "forummer van de week"?

C2C heeft me de arm op de rug gewrongen... Ik kan 'm niks weigeren. :oops:

Desiderius
4 oktober 2007, 19:57
Desiderius,

mag Lombas mee?

Natuurlijk gij...
Wie zouden we anders onder tafel drinken?

Anna List
4 oktober 2007, 19:58
Natuurlijk gij...
Wie zouden we anders onder tafel drinken?

haha op uwe leeftijd ?
dan zal er de volgende dagen ook niet veel aan te vangen zijn met u :-P

robert t
4 oktober 2007, 20:01
Het cultuurverschil is immens! De brave kleine Vlamingskes zouden opgevreten worden door die assertieve zelfzekere Nederlanders. Geen goed idee dus...

Bedankt voor je antwoord. Laat me toe te stellen dat onze standpunten op dit gebied mijlenver uit elkaar liggen. Cultuur in al zijn facetten interesseert me enorm. Ik ben trouwens op dit ogenblik een vergelijkende studie over de Vlaamse en Nederlandse cultuur aan het maken en kwam hierbij tot de vaststelling dat beide culturen voor minstens 90 % verwant zijn. Maar het is niet mijn intentie hierover een boom op te zetten. Iedereen zijn meug.Nauwe economische samenwerking lijkt me dan weer niet meer dan evident. We kunnen wellicht nog het één en ander leren van elkaar.Dat is correct.

Cynicus
4 oktober 2007, 20:14
Zorgen dat er niet meer geparasiteerd/geprofiteerd kan worden, tiens.

Hoe ???????

reinaert68
4 oktober 2007, 20:21
Blended Scotch of Maroccan Black?

Jazeker
4 oktober 2007, 20:33
Ruimtevaartprogramma's triggeren heel vaak reuzenuttig wetenschappelijk onderzoek. We hadden al lang de middelen moeten poolen i.p.v. tijd te verliezen met prestigeprojectjes.

Daar ben ik mee akkoord. Deel je echter mijn mening dat de nieuwe plannen om terug naar de maan te gaan tegen 2020 niet een beetje een teruggrijpen is naar de goede oude "koude oorlog" tijd toen de VS nog aanzien had? Hadden ze niet radicaal voor een uitdaging moeten gaan en meteen Mars op het programma moeten zetten?

Gun
4 oktober 2007, 20:54
Daar ben ik mee akkoord. Deel je echter mijn mening dat de nieuwe plannen om terug naar de maan te gaan tegen 2020 niet een beetje een teruggrijpen is naar de goede oude "koude oorlog" tijd toen de VS nog aanzien had? Hadden ze niet radicaal voor een uitdaging moeten gaan en meteen Mars op het programma moeten zetten?TeruG?;-)

Percalion
4 oktober 2007, 21:17
Jij weet mij niet wonen. Nah.
En Van Dun zegt zelf dat zijn theorie zwakke axioma's heeft.
Dubbele nah.

Met "zwak" bedoelt hij dat zelfs met die aannames z'n theorie staat als een huis. :D

Jazeker
4 oktober 2007, 21:44
TeruG?;-)

(even off-topic)

Wist je dat toen ik het typte, ik gewoon zeker wist dat jij als eerste en op die manier erop zou reageren? ;-) (al had ik die hoofdletter G niet kunnen voorspellen)

Jazeker
4 oktober 2007, 21:50
Desiderius,

Tram 50 komt er dan wel aan, normaal gesproken heb je nog een flink eind te bollen (ik denk niet dat je veel stress kent in je huidige leventje en je lijkt me er ook een redelijk evenwichtige levensstijl op na te houden) en dat mag ik je ook graag toewensen. Maar even stilstaan bij het sterfelijke bestaan kan geen kwaad. Wat zijn zo de dingen die bij jou nog op het "grote todo lijstje van het leven" staan? Welke ervaringen, indrukken, belevenissen, doelen en noem maar op wil je zeker nog opdoen, meemaken, realizeren, zien, ... voordat voor jou het doek valt?

Desiderius
4 oktober 2007, 22:07
haha op uwe leeftijd ?
dan zal er de volgende dagen ook niet veel aan te vangen zijn met u :-P

Nooit een ouwe boom onderschatten, mijn groen scheutje. ;-)

Desiderius
4 oktober 2007, 22:10
Bedankt voor je antwoord. Laat me toe te stellen dat onze standpunten op dit gebied mijlenver uit elkaar liggen. Cultuur in al zijn facetten interesseert me enorm. Ik ben trouwens op dit ogenblik een vergelijkende studie over de Vlaamse en Nederlandse cultuur aan het maken en kwam hierbij tot de vaststelling dat beide culturen voor minstens 90 % verwant zijn. Maar het is niet mijn intentie hierover een boom op te zetten. Iedereen zijn meug.Dat is correct.

We hoeven het niet op alle vlakken eens te zijn, hoop ik...

Maar er is een belangrijk verschil tussen culturele 'verwantschap' en het vermogen om met elkaar samen te leven. Onze Waalse vrienden weten door de band bijzonder goed waarom Frankrijk voor hen geen alternatief is.

Overigens, zeg het niet té luid maar... Nederlanders hebben in feite minstens evenveel gemeen met Duitsers als met Vlamingen. Ze willen het alleen niet geweten hebben. Verruim dus je studie misschien even.

Desiderius
4 oktober 2007, 22:12
Hoe ???????

Zoals ik al veel te vaak heb gezeurd op dit forum...
Basissolidariteit: leefloon via OCMW. Ik zie ook liever niemand kreperen langs de straat.
Werkloosheidsuitkering in de mate je tot dat stelsel hebt bijgedragen.
Daarbuiten: familiale solidariteit.

Ergo: geen profitariaat meer; er valt niks meer te profiteren.

Desiderius
4 oktober 2007, 22:14
Blended Scotch of Maroccan Black?

Single Malt here.

My Moroccon Black days are over. (wist je dat je met cannabis een overheerlijke spaghettisaus kan kruiden?)

Desiderius
4 oktober 2007, 22:20
Desiderius,

Tram 50 komt er dan wel aan, normaal gesproken heb je nog een flink eind te bollen (ik denk niet dat je veel stress kent in je huidige leventje en je lijkt me er ook een redelijk evenwichtige levensstijl op na te houden) en dat mag ik je ook graag toewensen. Maar even stilstaan bij het sterfelijke bestaan kan geen kwaad. Wat zijn zo de dingen die bij jou nog op het "grote todo lijstje van het leven" staan? Welke ervaringen, indrukken, belevenissen, doelen en noem maar op wil je zeker nog opdoen, meemaken, realizeren, zien, ... voordat voor jou het doek valt?

Ik ben best gelukkig zoals de zaken momenteel bollen. Als alles een beetje meezit, wil ik dolgraag nog met m'n kleinkinderen door de bossen hossen. Lijkt me echt leuk, zo'n generatiewissel. Voorts nog veel reizen, genieten, lezen, liefhebben etc... Naarmate je ouder wordt, begint de waarde van een goeie gezondheid pas echt duidelijk te worden. In mijn geval begon dat besef vanaf m'n 35ste steeds sterker te worden. Ben toen zwaar gaan corrigeren: stoppen met roken, vermageren, zwemmen, ... Voel me in veel opzichten vandaag dynamischer dan twintig jaar geleden.

Jazeker
4 oktober 2007, 22:20
Basissolidariteit: leefloon via OCMW. Ik zie ook liever niemand kreperen langs de straat.

Hoe zie je dat leefloon? Mag het leefbaar zijn? Ik meen te weten dat je het OCMW verkiest omdat die rekening (zouden moeten) houden met je persoonlijke situatie, wat ik op zich wel goed vind. Een vrouw van een chirurg moet niet meteen een werkloosheidsuitkering krijgen, lijkt me. Maar wat is leefbaar in jouw ogen?

Wat met mensen die fysiek/mentaal arbeidsongeschikt zijn? Hoe leefbaar moet hun leefloon of invaliditeitsuitkering zijn?

Daarbuiten: familiale solidariteit.

In de jaren lang geleden zou ik dat wel begrijpen. Helaas is onze maatschappij door de anonieme maandelijkse storting van de overheid een beetje totaal ontdaan van sociale en ook wel familiale cohesie. Wat met mensen die niet kunnen terugvallen op familie (wegens gebrek eraan of familie die zich niet wenst te engageren).

Desiderius
4 oktober 2007, 22:23
t is wellicht hier niet de plaats ... maar nu maak je me toch ferm benieuwd hoor ... hoe bedoel je dat juist ?

Ah, in feite bepaal je zelf voor de volle 100% hoe je vermogen zal vererfd worden. In mijn geval liep dat via allerlei hyperingewikkelde constructies met trusts en funds etc... (mijn pa bankier zijnde, had ik ook niet anders verwacht) Maar de fiscus kwam er niet aan te pas. Wel een stelletje vermogensbankiers.

Desiderius
4 oktober 2007, 22:31
Hoe zie je dat leefloon? Mag het leefbaar zijn? Ik meen te weten dat je het OCMW verkiest omdat die rekening (zouden moeten) houden met je persoonlijke situatie, wat ik op zich wel goed vind. Een vrouw van een chirurg moet niet meteen een werkloosheidsuitkering krijgen, lijkt me. Maar wat is leefbaar in jouw ogen?

Wat met mensen die fysiek/mentaal arbeidsongeschikt zijn? Hoe leefbaar moet hun leefloon of invaliditeitsuitkering zijn?

Uiteraard mag het leefbaar zijn, maar het moet wel een basis blijven. Een uiterste vangnet om er niet fysiek onderdoor te gaan. Ook gekoppeld aan de vermogenstoestand van de betrokkene. Lokaal beheerd, zodat men inderdaad goed weet hoe de zaken er precies voorstaan.

Gehandicapten... Kijk, daar wil ik zelfs voorstellen om hen te compenseren voor het % van hun arbeidsongeschiktheid tegenover het minimumloon. Bovenop het leefloon als ze daarvan afhankelijk zijn tenminste. (bovenop hun loon als ze werken; ze hebben immers ook meer kosten dan de gemiddelde burger: aanpassingen aan de woning, medische kosten, etc...)

In de jaren lang geleden zou ik dat wel begrijpen. Helaas is onze maatschappij door de anonieme maandelijkse storting van de overheid een beetje totaal ontdaan van sociale en ook wel familiale cohesie. Wat met mensen die niet kunnen terugvallen op familie (wegens gebrek eraan of familie die zich niet wenst te engageren).

Welnu, neem die anonieme storting weg en misschien kan het sociaal weefsel weer wat beginnen helen... Het klopt dat de familiale situatie er niet voor iedereen rooskleurig uitziet, maar dat is zo één van die dingen die je 'de bluts met de buil' moet nemen. Dat geldt voor zeer veel zaken in het leven overigens.

Groentje-18
4 oktober 2007, 23:05

Denk je niet dat dat afhankelijk is van het gevoerde beleid?
Of geloof je gewoonweg niet in de maakbaarheid van de samenleving tout court?

Groentje-18
4 oktober 2007, 23:32
Een zeventiental jaar geleden was het voor mij als advocaat gedaan. Het 'vat was af'; ondertussen was het voor mij financieel niet meer nodig om me nog uit te sloven; ik had toen ook nogal wat echtscheidingszaken op de plank liggen en was moe geworden van het oeverloze van de sociale miserie. We zijn toen een tijdje gaan reizen; heb toen ook de microbe van de fotografie weer opgescharreld en wou niet meer terug tussen de boeken.

In mijn tijd was er enorm veel te doen rond 'access to justice' en het feit dat het gerecht toen hallucinant slecht draaide. In vergelijking is er al enorm veel verbetering merkbaar.

De aantijgingen (en stemmingmakerij) over corruptie en partijdigheid van de (zetelende) magistratuur snijden héél diep. En ik heb -minstens intellectueel- altijd geweigerd om erin te geloven. Want de dag dat je geen rechtsstaat meer hebt, zou het je verdomde plicht moeten zijn om bom onder het bestel te leggen. (letterlijk dan)

Als ik even heel indiscreet mag zijn: hoe heb je zoveel verdient met enkel ' 'kleine zaakjes' zoals je ze zelf noemt? Of was het in die tijd nog zo goed in de advocatuur?

Groentje-18
4 oktober 2007, 23:52
Geen enkel justicieel systeem zal ooit 100% efficiënt en correct verlopen. Laten we daar alvast van uitgaan. Maar dat neemt niet weg dat justitie nog een hele weg heeft af te leggen vooraleer we kunnen besluiten dat we 'bij de tijd' zijn. Hier en daar wat nieuwe gerechtsgebouwen neerpoten of een vrachtwagen computers dumpen lost de zaak niet op. We zullen dus dieper moeten hervormen. In de procedures zelf, in de organisatie en werking van de magistratuur zelf en in het uitwerken van alternatieve systemen van 'access to justice' (rechtsbedeling buiten de rechtbanken). Die plannen bestaan ook al decennialang; toen ik student was, werd er in academische kringen al driftig aan gesleuteld.

... maar ik zou voorstellen: kijk eens wat voor capabele en visionaire ministers van Justitie we de afgelopen vijfentwintig jaar de revue hebben zien passeren. Zegt genoeg over de bereidheid van de politiek om dit hete hangijzer daadwerkelijk aan te pakken.

Denkt u niet dat het beter is om 'minder wet' en 'meer mens te hanteren'?

Jazeker
5 oktober 2007, 00:52
Welnu, neem die anonieme storting weg en misschien kan het sociaal weefsel weer wat beginnen helen... Het klopt dat de familiale situatie er niet voor iedereen rooskleurig uitziet, maar dat is zo één van die dingen die je 'de bluts met de buil' moet nemen. Dat geldt voor zeer veel zaken in het leven overigens.

Dus de anonieme storting valt weg en zonder familie ben je dan dakloos? Is dat niet wat makkelijk als je zelf kan leven op een familiekapitaal? Ik probeer je hier uit te dagen naar een gemiddelde van service dat een maatschappij moet leveren. Maar hier vind ik je een beetje door de mand vallen.

Je mag het al raar vinden dat ik een beetje rechts kijk naar "solidariteit" zoals die in dit land bestaat. Ik denk dat er heel veel profitariaat is, en dat mensen die het echt nodig hebben veel en veel te weinig krijgen.

Ik kom uit een gezin van tweeverdieners... een redelijk goed verdienende vader (die er ook hard voor werkte) en een goed verdienende moeder (die ook hard werkte in het onderwijs, leeftijd 12-15 en toen allen jonge mannelijke pubers, niet meteen een makkelijke job voor een zacht vrouwtje van 1.52m). Ik heb mijn kansen gehad om te studeren en heb die ook gebruikt. Wat met jonge mensen met een goed verstand (zoals het mijne :-D) die niet kunnen studeren omdat thuis de eindjes aan elkaar moeten worden geknoopt? Moeten die achterstaan op mensen zoals ik die het geld maar uit de muur konden halen van mijn ouders zodat ik gewoon ongehinderd kon studeren en niet mijn studieuren moest gaan opgeven om cassiere te spelen in een supermarkt? Nochtans heb ik de meeste van mijn tijd achter de boeken doorgebracht en ben glansrijk doorheen mijn studie geraakt. Wat denk je zelf over het terugverdieneffect voor landgenoten als een studiebeurs betekent dat je iemand uit een arbeidersgezinnetje tot een doctor kan maken in tegenstelling tot het feit dat je mogelijk slimme kiddies veroordeelt tot bandwerk waar Vlaanderen totaal niet meer concurreren en dat enkel nog leeft bij gratie van subsidies aan fabrieken?

AdrianHealey
5 oktober 2007, 00:54
Jazeker, overheidsinmenging in zake onderwijs (leerbonnen, om maar iets te zeggen, zijn een voorstel van Milton Friedman, bezwaarlijk een socialst te noemen) is nog iets anders dan overheidsinmenging in zake uitkeringen, natuurlijk.

Gun
5 oktober 2007, 01:02
Jazeker, overheidsinmenging in zake onderwijs (leerbonnen, om maar iets te zeggen, zijn een voorstel van Milton Friedman, bezwaarlijk een socialst te noemen) is nog iets anders dan overheidsinmenging in zake uitkeringen, natuurlijk.Milton Friedman had een totaal andere dan een sociale bedoeling wanneer hij het onderwijs wou controleren.

Vraagje aan Desiderius,

Wie zijn u politieke voorbeelden in het binnenland (huidig) en in het buitenland (huidige) en uit het verleden?

Gun
5 oktober 2007, 01:14
Desiderius,

Velen op dit forum hebben een extreme visie op het conflict in palestina? Heb jij dat ook?

Gun
5 oktober 2007, 01:15
Desiderius,

Vergeet je deze niet?

Dank

Gun

Desiderius,

Kan ik U deze (http://video.google.nl/videoplay?docid=2928756561478705121&q=JFK+II) aanraden en vragen om af te wegen tegenover de footage die u reeds hebt gezien?

Dank

Gun

Hertog van Gelre
5 oktober 2007, 01:46
positief recht.
Beste Desiderius,

Hoe kan het zijn dat iemand die zich humanistisch noemt, en zelfs de voornaam van de grote Erasmus draagt, voor rechtspositivisme kiest en niet voor natuurrecht?
Is dat nog een overblijfsel uit uw Franco-tijd?
Kent u Dorien Pessers mening hierover en wat vindt u ervan?

Desiderius
5 oktober 2007, 08:17
Denk je niet dat dat afhankelijk is van het gevoerde beleid?
Of geloof je gewoonweg niet in de maakbaarheid van de samenleving tout court?

Dat heb je heel goed gediagnosticeerd...
Ik geloof absoluut niet in de maakbaarheid van de samenleving; véél te véél perverse effecten...

Desiderius
5 oktober 2007, 08:24
Dus de anonieme storting valt weg en zonder familie ben je dan dakloos? Is dat niet wat makkelijk als je zelf kan leven op een familiekapitaal? Ik probeer je hier uit te dagen naar een gemiddelde van service dat een maatschappij moet leveren. Maar hier vind ik je een beetje door de mand vallen.

...

Nee, dat klopt hoegenaamd niet. Er is altijd die basissolidariteit via het leefloon; het ultieme vangnet. Hoe groot dat moet zijn? Wel, je neemt een minimum (niet veel hoger dan we vandaag kennen) en kan dat aanvullen op basis van een aantal bewezen behoeften: bvb. met leerbonnen voor studenten, met een extra % voor gehandicapten etc... Maar op een transparante, gecontroleerde en betaalbare manier! Als je de lasten op arbeid over de ganse lijn kan doen dalen, komt er overigens ook heel wat werkgelegenheid bij die -tot een bepaald bedrag- mag gecumuleerd worden met dat leefloon. Why not? We willen zoveel mogelijk mensen geïntegreerd in de samenleving. Of niet soms?

Terugverdieneffecten... daar doe ik niet aan mee.

Desiderius
5 oktober 2007, 08:28
Milton Friedman had een totaal andere dan een sociale bedoeling wanneer hij het onderwijs wou controleren.

Vraagje aan Desiderius,

Wie zijn u politieke voorbeelden in het binnenland (huidig) en in het buitenland (huidige) en uit het verleden?

Politieke voorbeelden in het binnenland heb ik vandaag eigenlijk niet. Wel een aantal politici met wie ik wel eens van gedachten wil wisselen. Frank Vandenbroucke bijvoorbeeld, al denk ik dat het gesprek over heel andere zaken zou gaan dan over politiek. Idem voor Bart Dewever.

In het buitenland? Ik zou wel eens willen uitvissen voor hoeveel % een figuur als Sarkozy is opgetrokken uit show en perceptie.

Desiderius
5 oktober 2007, 08:30
Als ik even heel indiscreet mag zijn: hoe heb je zoveel verdient met enkel ' 'kleine zaakjes' zoals je ze zelf noemt? Of was het in die tijd nog zo goed in de advocatuur?

Kleine zaakjes betalen soms goed, dat is waar.
In mijn tijd echter, vochten de advocaten nog niet om pro deo's. Dus ja, ik denk dat het toen een stuk lucratiever was.

Maar echt rijk zou ik daar dus niet van geworden zijn.

Desiderius
5 oktober 2007, 08:34
Desiderius,

Velen op dit forum hebben een extreme visie op het conflict in palestina? Heb jij dat ook?

Het vraagt enige discipline om geen extreme visie te hebben op de Palestijnse kwestie. Soms neemt verontwaardiging wel eens de overhand. Maar als er al een oplossing denkbaar is, dan zullen we die pas vinden nadat de princiepskwesties achterwege gelaten worden. Ik weet dat dit even moeilijk te slikken zal zijn. Maar in het belang van de (klein)kinderen...?

Firestone
5 oktober 2007, 09:07
Als ik het dagelijks leven van de modale Belg van nu vergelijk met dat van (bv) 20 jaar geleden, dan zie ik veranderingen als de alomtegenwoordige GSM en het Internet.

Welke veranderingen verwacht je voor de komende 20 jaar?

De Waal
5 oktober 2007, 09:13

Waar kunnen we foto's zien van U.:-)

Anna List
5 oktober 2007, 09:24
Desiderius,

hoe sta je tegenover lidmaatschap van verenigingen, loges, partijen, duivenmelkers- en fietsersbond etc in het algemeen

en waar ben je lid van ?

Anna List
5 oktober 2007, 09:25
voel je je na zo'n sessie Forummer van de week niet compleet leeggezogen ? of geniet je veeleer van de belangstelling en het etaleren van je succes en zelfgenoegzaamheid ? ;-p

Dycore
5 oktober 2007, 10:22
Desiderius, ooit al iemand op z'n bek geslaan? Indien ja, wat was de context?

Dycore
5 oktober 2007, 10:23
Bij welke balie was je advocaat?

Dycore
5 oktober 2007, 10:24
Wat heb je na de advocatuur gedaan? Wat doe je nu?

Percalion
Desiderius, ooit al iemand op z'n bek geslaan? Indien ja, wat was de context?

:D Wat een geweldige vragen.

Percalion
Pun not intended trouwens. :D

Dycore
5 oktober 2007, 10:53
:D Wat een geweldige vragen.

Wacht Percalion, ik heb nog een geweldige vraag:

Beste Desiderius,

Heb je ooit al je vuist in de aars van een koe geramd?

Met vriendelijke groet,

Dycore

Dronkoers
5 oktober 2007, 11:20
Wacht Percalion, ik heb nog een geweldige vraag:

Beste Desiderius,

Heb je ooit al je vuist in de aars van een koe geramd?

Met vriendelijke groet,

Dycore

en ge vraagt geen bijkomende informatie? ;-)

StevenNr1
5 oktober 2007, 11:57
Nee, dat klopt hoegenaamd niet. Er is altijd die basissolidariteit via het leefloon; het ultieme vangnet. Hoe groot dat moet zijn? Wel, je neemt een minimum (niet veel hoger dan we vandaag kennen) en kan dat aanvullen op basis van een aantal bewezen behoeften: bvb. met leerbonnen voor studenten, met een extra % voor gehandicapten etc... Maar op een transparante, gecontroleerde en betaalbare manier! Als je de lasten op arbeid over de ganse lijn kan doen dalen, komt er overigens ook heel wat werkgelegenheid bij die -tot een bepaald bedrag- mag gecumuleerd worden met dat leefloon.Komt aardig dicht in de buurt van het basisinkomen, of vergis ik mij?

Groentje-18
5 oktober 2007, 14:29
Misschien een heel indiscrete vraag. Je moet er niet op antwoorden en ik zal je niet veroordelen of er enige conclusies uit trekken maar:
doe jij aan liefdadigheid?

C2C
5 oktober 2007, 16:45
Desiderius,
Zoals ge wellicht hebt gelezen in De Standaard of gezien op Terzake, blijkt de notionele interestaftrek groot bedrog te zijn. Kost 1 miljard euro aan de schatkist en resulteert niet in terugverdieneffecten.

Afschaffen, dat cadeautje dat wij, de hardwerkende Vlamingen, aan de bedrijven geven?

C2C
5 oktober 2007, 16:46
Met welk vervoersmiddel rijden volgens u onze (achter)kleinkinderen in 2050? En rijden ze nog wel überhaupt? Hoe ziet onze mobiliteit er in de toekomst uit?

Desiderius
5 oktober 2007, 17:16
Desiderius,

Vergeet je deze niet?

Dank

Gun

Ben 'm niet vergeten, Gun.
Maar evengoed, het blijft moeilijk om mee te stappen in conspiracy theorieën.

Gun
5 oktober 2007, 17:24
Ben 'm niet vergeten, Gun.
Maar evengoed, het blijft moeilijk om mee te stappen in conspiracy theorieën.Niemand hoeft 'mee te stappen' in één of andere theorie;-)

Ik vraag gewoon jouw objectieve analyse na het bekijken van (het eerste deel van) dit filmpje.

Het is meestal zo dat wanneer men op zoek gaat naar informatie over zaken die de wereldgeschiedenis hebben bepaald men meer en meer ontdekt dat het officiële verhaal de enige echte conspiracy theorie is, maar dat leidt ons te ver af van het doel van deze draad.

Jouw analyse zou dus heel erg geapprecieerd worden

Nogmaals dank

Gun

Pølle
5 oktober 2007, 17:51

Dat moet je toch 'ns uitleggen.
Bedankt.

Desiderius
5 oktober 2007, 17:56
Beste Desiderius,

Hoe kan het zijn dat iemand die zich humanistisch noemt, en zelfs de voornaam van de grote Erasmus draagt, voor rechtspositivisme kiest en niet voor natuurrecht?
Is dat nog een overblijfsel uit uw Franco-tijd?
Kent u Dorien Pessers mening hierover en wat vindt u ervan?

Ik put me in deze niet uit in geloofskwesties, Hertog...
Het rechtspositivisme is op zich zeker niet incompatibel met het humanisme. Wel integendeel...

Gun
5 oktober 2007, 17:58
Hoe sta je tegenover directe democratie?Vraag eens aan uw grootvader dat hij nog eens langs komt in de forumsessies, het zou een deel van de statistiekjes positief beïnvloeden;-)

baseballpolitieker
5 oktober 2007, 18:04
Vraag eens aan uw grootvader dat hij nog eens langs komt in de forumsessies, het zou een deel van de statistiekjes positief beïnvloeden;-)Niet te veel verwachten van die oude zak eh!:-) Zijn de statistiekjes van Desi zo slecht mss?;-) Helemaal niet toch...

Gun
5 oktober 2007, 18:11
Niet te veel verwachten van die oude zak eh!:-) Zijn de statistiekjes van Desi zo slecht mss?;-) Helemaal niet toch...
Neen, heel goed zelfs, moet ook niet in deze draad, maar tussen de statistiekjes zit er ook een lijstje met bezoekers die slechts op één draad zijn langs geweest en uw opa is tot mijn grote verbazing zo een nozem;-)

baseballpolitieker
5 oktober 2007, 18:12
Neen, heel goed zelfs, moet ook niet in deze draad, maar tussen de statistiekjes zit er ook een lijstje met bezoekers die slechts op één draad zijn langs geweest en uw opa is tot mijn grote verbazing zo een nozem;-)Hij is dan ook MIJN opa eh, en niet die van Desi...:-) Maar your command is my wish.;-) Heeft nog tot woensdag de tijd dusja.

Percalion
5 oktober 2007, 19:04
Desiderius, lees je veel fictie? Zoja, welke boeken zou je 'n verstokte niet-fictie-lezer kunnen aanbevelen?

Cynicus
5 oktober 2007, 19:27
Hieronder heb ik op een kernachtige (weliswaar niet-limitatieve) manier samengevat waar ik zoal voor sta :

1. waterdichte immigratiestop;
2. alle illegale vreemdelingen opsporen en ze vervolgens allemaal effectief uitwijzen;
3. afschaffing snelbelgwet en ze vervangen door de “strengbelgwet”;
4. afschaffing van het vreemdelingenstemrecht;
5. behoud van de vrije meningsuiting en bijgevolg de afschaffing van de antiracismewet;
6. een asielontmoedigingsbeleid;
7. afschaffing ontwikkelingshulp;
8. harde aanpak van de criminaliteit;
9. afschaffing van de strafrechterlijke minderjarigheid;
10. geen genade voor drugsgebruik en de drugsverslaafden verplichten om (op hun eigen kosten) af te kicken;
11. scholen waar opnieuw orde en tucht heerst;
12. het sociaal profitariaat grondig aanpakken (daardoor zou het mogelijk moeten zijn aanzienlijk te besparen op de sociale uitgaven zonder dat de echte behoeftigen worden getroffen);
13. afschaffing van het brugpensioen, wegens onbetaalbaar. Wie vroeger wil stoppen met werken, moet maar een vermogen bij elkaar zien te sparen;
14. werklozen gemeenschapsdiensten laten verrichten (als ze zich niet willen bijscholen) zodat de belastingbetaler waar krijgt voor zijn geld;
15. structurele, taboeloze besparingen ten einde er voor te zorgen dat we aanzienlijke begrotingsoverschotten hebben zodat de staatsschuld kan dalen;
16. een bedrijfsvriendelijk economisch beleid zodat de economie meer ruimte krijgt om te groeien. Alleen economische groei zorgt voor meer en voor echte werkgelegenheid. Al de rest is zever;
17. de werknemers de kans geven om meer uren te werken zodat ze meer kunnen verdienen;
18. alle NAVO-verplichtingen nauwgezet nakomen;
19. streven naar uitstekende relaties met Amerika;
20. ons veto stellen tegen de toetreding van Turkije tot de Europese Unie. Europa moet Europees blijven.

Met hoeveel van mijn 20 bovenvermelde standpunten kunt u akkoord gaan ?
En hoe rechts vindt u die standpunten ?

robert t
5 oktober 2007, 19:56
We hoeven het niet op alle vlakken eens te zijn, hoop ik...

Natuurlijk niet. Dat zou *l te saai zijn.
Maar er is een belangrijk verschil tussen culturele 'verwantschap' en het vermogen om met elkaar samen te leven. Onze Waalse vrienden weten door de band bijzonder goed waarom Frankrijk voor hen geen alternatief is.

Juist. Overigens is dat niet de onmiddellijke bedoeling. Stap voor stap, behoedzaam aftastend je doel trachten te bereiken is een goede strategie in deze. Wat onze Waalse vrienden betreft is de situatie wel even anders. De Fransen beschouwen iedereen die niet tot "la Douce France" behoort, als provinciale boerkes. Trouwens, zolang de Walen confortabel in het Belgisch cocon zitten, waarom zouden ze rattachist worden?
Overigens, zeg het niet té luid maar... Nederlanders hebben in feite minstens evenveel gemeen met Duitsers als met Vlamingen. Ze willen het alleen niet geweten hebben. Verruim dus je studie misschien even.Dit moet een grap zijn. Dat heb ik nog nooit gehoord. Als ik met mijn Nederlandse vrienden praat merk ik daar trouwens niks van.
Eerder aversie. Ze hebben het trouwens zelf gezocht, de snoodaards.
Met teveel op bezoek komen en dan nog zo lang blijven is nooit goed!

Desiderius
5 oktober 2007, 19:59
Als ik het dagelijks leven van de modale Belg van nu vergelijk met dat van (bv) 20 jaar geleden, dan zie ik veranderingen als de alomtegenwoordige GSM en het Internet.

Welke veranderingen verwacht je voor de komende 20 jaar?

Onmogelijk te zeggen; het gaat ook alsmaar sneller...

Ik hoop dat we in de komende twintig jaar eindelijk een kuur vinden voor de meest voorkomende en moorddadige kankers en andere killers...

Ik hoop dat we nog heel boeiende nieuwe toepassingen en evoluties zien van die immense hoeveelheid data die in cyberspace rondzwalpt.

(ik sta er nog van te kijken hoeveel sneller de research verloopt; vroeger was het bibliotheken, steekkaarten, etc...)

Enfin, ik wil zeker optimistisch naar de toekomst kijken!