ossaert |
19 januari 2005 09:27 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Flaminganten die hun nazi-sympathiën openlijk verkondigen zoals Eriksson, Van Dijck... moeten achter slot en grendel. Andere flaminganten, die ons Koningshuis bespotten en onrecht aandoen, moeten bestraft worden. Het is echter makkelijk om steeds leugens te spuien, om dan achteraf te klagen dat ze zich neutraal moeten houden. En tenslotte, de flaminganten die België en haar symbolen bespot, dienen ook bestraft te worden.
|
1. De enige landen die ik kan bedenken die een dergelijke wetgeving consequent doorvoerden, hebben in mijn ogen een kwalijke reputatie, het Italië van Mussolini, bijvoorbeeld, of het Roemenië van de IJzeren Garde, om de hoofdvogel even bewust niet af te schieten. Wil je jouw Belgische ideaal daaraan linken?
2. Waar leg je de grens tussen uiting geven aan dergelijke denkbeelden en het hebben van 'anti-Belgische gevoelens'? Is het dan niet zo'n beetje als de harde-kern-katholieken, van wie men wel homo mag zijn, maar er geen uiting aan geven? Dan kan je meteen ook maar een 'nationale gedachtepolitie' in het leven roepen, zo één die je op je Belgisch gehalte komt beoordelen (waarom springt de ziekenhuispassage uit 'Voyage au bout de la nuit' me nu in gedachten)? Nu begeef je je weer heel dicht bij de denkbeelden van die hypernationalistische Balkanregimes (zowel fascistisch als communistisch)...
3. Je spreekt enkel van 'flaminganten'... Dat betekent dat je ofwel een soort uitzonderingsrechtspraak in het leven wil roepen (heel democratisch), of dat je een soort vijandsbeeld wil creëren van al wat anti-Belgisch is. De 'Eeuwige Jood' misschien, of de 'reactionaire bourgeois', zo je wil... Ik ken er een paar die vanuit de hel trots op je zouden zijn...
|