![]() |
Citaat:
(:roll:) Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Waarom quote u het wel, maar negeerde het volgende? "Het maakt niet uit wie de plak zwaait om geld af te pakken. Eén persoon. Een hoop particraten. Een maffiabende. Een bepaalde organisatie of vereniging." 1 persoon... 2 personen.... 200 personen... 49% van de bevolking.... 99% van de bevolking.... Het maakt niet uit hoevelen er beslissen om de vruchten van andermans prestatie af te pakken. 1 persoon heeft daar net zomin recht op als de 99 die de overblijvende als parasieten omzwermen. |
Citaat:
|
Citaat:
Weerleg gewoon wat ik zeg. Je kan geen rechtvaardigheid scheppende ideologie of opvatting schragen op een foutief mensbeeld. Het liberalisme gaat uit van het gelijkheidsprincipe dat alle individuen op zich gelijk stelt. Men erkent weliswaar de verschillen in talenten, kennis, vaardigheden, eigenschappen,... maar wil de logische gevolgen daaruit met betrekking tot macht van mensen over andere mensen niet aanvaarden. Vandaar dat zeker de extremistische liberalen (libertairen/libertijnen) steeds weer met "dwang" zwaaien. |
Citaat:
Je snapt het écht niet he? Macht en machtsverschillen zijn een LOGISCH en niet tegen te houden uitvloeisel van de natuurlijke menselijke ongelijkheid! Verschillen in menselijk handelen leiden automatisch tot machtsverschillen tussen mensen. |
Citaat:
|
Citaat:
1 voorbeeldje: wat met het erfenissenrecht? Een grote, rijkdom brengende erfenis geeft iemand "voorsprong" (en dus macht) op vele anderen terwijl deze persoon er niks voor deed. |
Citaat:
|
Citaat:
Het is een vicieuze cirkel, waarbij het liberalisme telkens weer botst op de natuurlijke menselijke ongelijkheid en de onvermijdelijke gevolgen ervan. |
Citaat:
Zijn mogelijkheden waren dus niet geringer dan zijn behoeften. Hij leefde als een parasiet, op zijn vader, echtgenote en vrienden (Engels) en heeft dan ook de ideologie voortgebracht die na de islam wellicht het meest parasieten over de wereld heeft uitgestort. |
Citaat:
Ik begon dit ook al een tijdje te denken. En wat ik stom vind: ik kan tegen zulke mensen niet eens beginnen, mijn economische mening te geven, zonder van sympathie voor de rijken te worden verdacht; het helpt niet eens, te ontkennen: zij weten wat je eigenlijk denkt, beter dan jijzelf. Want volgens de marxistische theorie heb ik een "vals bewustzijn". Ik kan dus niet weten wat ik denk. |
Er is een groot verschil tussen vrije markt en kapitalisme. Kapitalisme is niet vrij. Kapitalisme is de accumulatie van kapitaal waardoor er steeds meer oligopolies ontstaan, wat we vandaag in de wereld zien.
|
Citaat:
|
Citaat:
Het zou wat zijn hee, een gelijkheidsprincipe dat individuen ongelijk stelt? Zocht u voldoende woorden om de indruk van een argument te geven? :) Ik, voorstander van een vrije markt, het echte liberalisme, maak geen standpunten of principes die anderen classificeren of beoordelen. Ik heb dat niet nodig, want ik laat de mensen onderling uitmaken wie beter in eender wat. Het fascisme/communisme/marxisme doet dat. Citaat:
Vrije markt en bemoeienissen door derden aan de ruil sluiten elkaar uit. Het zijn de betrokkenen bij de ruil die bepalen wat talentvol, vaardig, of eender wat is. Citaat:
Verkopers of kopers met een goede reputatie hebben meer invloed op de markt, een invloed die hen vrijwillig werd gegund door hun kopers respectievelijk verkopers. Citaat:
Fascisten zijn lui werkschuw tuig dat een sterke staat wilt omdat ze anders niet aan de bak komen. Daartoe zijn ze bereid tot extreme daden. Kijk maar naar de geschiedenis. U heeft bijdeweg nogal een voorraad etiketten 'Extreem'. Krijgt u daar vriendenprijsje voor van Staat? :) Doorheen de geschiedenis heeft elk regime haar tegenstanders extreem geëtiketteerd. Vandaar de grote voorraad. :) |
Citaat:
Maar communisme is toch niet tegen de accumulatie van kapitaal? Ik dacht dat ze wilden de productiegoederen onder gemeenschappelijk bezit brengen. Tis toch niet dat communisten minder kapitaal in de wereld willen zien? |
Citaat:
Ik moet echter de eerste communist nog horen pleiten voor de collectivisering van broodmachines of zo. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Zowel het corporatisme als het marxisme voldoen niet. Ideaal zou zijn om, wanneer een goed verkocht wordt, iedereen een percentage te geven van de winst naar welke input hij gedaan heeft, niet alleen kapitaal maar ook arbeid. En deze bijgevolg ook gelijk te belasten. Praktisch lijkt me dat moeilijk haalbaar. Het is oneerlijk om iemand in Afrikaanse mijnen voor €5 per dag uranium te laten delven, in ruil voor het exploiteren van die mijnen, als je dat later tegen een massaal hogere prijs weer kan verkopen. Ga je die winst enkel naar de delvers verdelen (zij graven een volle dag voor een bak, terwijl een exploiteur die bak op 5 minuten kan verkopen, dus de delvers zouden een groter deel krijgen), wie gaat dan nog de mijnen exploiteren? Wie wil er zijn kapitaal investeren? |
Citaat:
BTW België heeft een overheidsbudget dat 66% van het bbp omvat. Als dat geen communisme is, dan weet ik het ook niet meer. |
Citaat:
--------------- 1 persoon... 2 personen.... 200 personen... 49% van de bevolking.... 99% van de bevolking.... Het maakt niet uit hoevelen er beslissen om de vruchten van andermans prestatie af te pakken. 1 persoon heeft daar net zomin recht op als de 99 die de overblijvende als parasieten omzwermen. --------------- ? Kunt u een beter bijdrage leveren aan de discussie dan iets in de trant van 'het drinken van elke koe is het drinken van alle koeien'? Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be