![]() |
Citaat:
Godsdienstvrijheid (ook wel vrijheid van godsdienst, vrijheid van religie of religievrijheid genoemd) is een van de klassieke grondrechten. Het houdt in dat men de vrijheid heeft zelf te kiezen om tot een godsdienst toe te treden en deze te belijden en beoefenen.Het is duidelijk dat ik met "recht op vrijheid van godsdienst" dat ondergeschikt is aan de democratisch gestemde wetten, doelde op het BELIJDEN van die religie. Ik zie niet in hoe het toetreden tot een religie ondergeschikt kan gemaakt worden aan bestaande wetten. Tenzij men vindt dat de religie zèlf afgeschaft moet worden (zoals bepaalde sekten, die blijkbaar niet als mensenrecht worden beschouwd). Citaat:
Nu nog even het lesje "wat mag ik in het vet zetten en wat niet" vanbuiten leren en je komt er nog. |
Citaat:
Dat u doelt op het belijden van de godsdienst was wel duidelijk. Waar u verkeerd zit is dat mensenrechten niet ondergeschikt zijn aan democratisch gestemde wetten. Ook die sektes die u vermeldt worden door dit mensenrecht beschermd. Er is immers geen wetgeving die sektes reguleert, i.t.t. in Frankrijk. Optreden tegen sektes kan dan enkel op andere gronden, vb. fraude, ontvoering, misbruik, etc. Neemt u eens een inleiding recht/staatsrecht/mensenrechten door, misschien komt u er dan wel. |
Citaat:
Citaat:
"het recht op godsdienstvrijheid is ondergeschikt aan de geldende democratisch gestemde wetten". Het dragen van een boerka valt dus niet onder "recht op godsdienstvrijheid" vermits de democratisch gestemde wetten zeggen dat het aangezicht moet zichtbaar zijn in dit land. |
Citaat:
Volgens Muazzez Ilmiye Cig ligt de oorsprong van de islamitische hoofddoek bij Soemerische prostituees. De Turkse archeologe stoelt haar bewering op historisch onderzoek. Daaruit zou blijken dat het dragen van de hoofddoek uit de cultuur van de Soemeriërs stamt. Zo’n 5000 jaar geleden droegen prostituees daar in tempels een hoofddoek en dit om een onderscheid te maken met de priesteressen. Je kunt wel raden dat de uitlatingen van de 92-jarige vrouw in Turkije als de spreekwoordelijke rode lap op de stier werden onthaald. Een advocaat uit Izmir legde prompt een klacht neer, maar de rechter sprak de vrouw vrij. Er valt soms ook goed nieuws te rapen in Turkije. De kranige oude tante moest naar eigen zeggen ontzettend lachen toen ze ontdekte waar het gebruik van de hoofddoek vandaan kwam. “Je moet dat aan de mensen vertellen in Nederland”, zegt ze in NRC-Handelsblad. “Het symbool van islamitische eerbaarheid komt uit de wereld van de prostitutie”. “Je zou je schamen je hoofd te bedekken als je eens wist waar dat gebruik vandaan kwam”, schrijft ze in een boek en zegt ze tegen jonge moslimvrouwen. In de ogen van Cig werd de hoofddoek dus niet gebruikt om “de eer van de vrouw te beschermen” maar als een herkenningsmiddel voor prostituees. De archeologe maakte de Turkse revolutie van Atatürk nog mee. Het Arabische schrift werd afgeschaft en Atatürk maakte komaf met de strenge kledingsvoorschriften van de islam. Jongens en meisjes gingen samen naar school en op klasfoto’s uit die tijd is geen hoofddoek of niqaab te bekennen. “Het zijn mannen die vrouwen vandaag dwingen om een hoofddoek te dragen”.Muazzez Cig maakt zich dan ook zorgen over de dreigende islamisering van Turkije. Premier Erdogan heeft een voorgeschiedenis als fundamentalistische hardliner en zijn regering heeft zich naar eigen zeggen tot doel gesteld “de godsdienst te redden”. Cig schreef een brief aan de vrouw van de premier. “Ik droomde dat ik van de trappen afliep van het mausoleum van Atatürk in Ankara. Ik zag de premier met zijn echtgenote omhoog lopen. De echtgenote was modern, zonder hoofddoek. Zou het niet fantastisch zijn, als U die echtgenote was?” Cig wacht nog altijd op een antwoord. Volgens de oppositie zit de hoofddoek op het hoofd van mevrouw Erdogan gelijmd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En die twee zaken zijn dus niet hetzelfde. Zoals ik hierboven al aanhaalde is 'zomaar een democratisch gestemde wet' zeker niet voldoende, die wet moet ook expressie geven aan een hoger belang en moet evenredig zijn. Mochten we de boerkawet hebben aangenomen op grond van esthetische redenen (boerka's zijn lelijk en niet-modieus) dan was ze in strijd met de grondwet. Omdat ze aangenomen is ter bescherming van werkelijk hogere belangen (andere mensenrechten, openbare orde) is ze een legitieme beperking van de godsdienstvrijheid. Mocht het dragen van een boerka niet onder die vrijheid vallen. Dan had het Grondwettelijk Hof zich nooit moeten uitspreken over de bestaanbaarheid van de wet met de Grondwet, het EVRM, het BUPO, het Handvest van de Grondrechten, etc. Die zaak is echter wel voor het Hof gekomen en ontvankelijk, maar ongegrond verklaard. Tekst arrest hier. Het Hof zegt daarin onder andere: Citaat:
Citaat:
1.Gesteld dat het verbod dus niet gerechtvaardigd zou geweest zijn > illegale inmenging in de godsdienstvrijheid. 2.Gesteld dat het verbod gerechtvaardigd was, maar niet op grond van een 'dwingende maatschappelijk behoefte', maar bijvoorbeeld op grond van esthetische redenen > illegale inmenging in de godsdienstvrijheid. 3.Gesteld dat het verbod niet bij wet voorzien was > illegale inmenging in de godsdienstvrijheid. 4.Gesteld dat het verbod niet evenredig was, bijvoorbeeld doordat het niet enkel de boerka verbiedt in het publieke domein, maar ook thuis in de privésfeer > illegale inmenging in de godsdienstvrijheid. Een boerkaverbod is dus een beperking van de godsdienstvrijheid, maar de Belgische boerkawet is geen schending van die vrijheid, want het Hof heeft die beperking beoordeeld en geconcludeerd dat ze gerechtvaardigd is. Mocht het boerkaverbod geen beperking van de godsdienstvrijheid zijn aangezien ze buiten de toepassing van die vrijheid valt, moest ze niet gerechtvaardigd worden voor het Hof. |
Citaat:
Vraag is hoe je dat controleert. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik ben nogal van het principe dat iets moet kunnen als anderen er geen last of nadeel bij hebben. En eerlijk gezegd kan je burkadracht niet beschouwen als iets dat overlast geeft. Als we dan ook nog eens het discrimineren uit de juridische ne strafrechterlijke sfeer kunnen halen, dan is het een prima stigma dat ze zichzelf aanmeten.... |
Citaat:
|
Citaat:
Ik weet niet hoe ik het nog eenvoudiger kan stellen.. Een laatste poging: als dat recht inderdaad ondergeschikt is aan een Wet, waarom is het arrest van het grondwettelijk hof dan 55 pagina's lang? Als u gelijk had, zou het hof gewoon gezegd hebben: de Wet heeft voorrang, arrest : 1 pagina. |
Een draad starten over een uitspraak van iemand die liedjes maakt over een puist van een politicus? Moet er nog zand zijn?
|
Citaat:
Ik vind de meeste huizen in België zéér onaangenaam om naar te kijken. Dat is nog geen reden om ze bij wet te laten afsmijten. Hun aanzicht levert me geen financiëel of ander nadeel op. |
Citaat:
|
Citaat:
Samenleven met het bourka-volk is een illusie, dus kunnen we maar beter naar 'apartheid' evolueren, om nadien uiteen te gaan, elk naar zijn land, elk naar de leefgemeenschap waarvan de cultuur hem het beste past. |
Hoste zou eens in die prachtlanden, waar miljoenen vrouwen dagdagelijks gebukt gaan onder zo'n onmenselijk(e) tent/regime, ze verplicht worden zich er onder te verstoppen, over 'mensenrechten' moeten gaan preken.
|
Citaat:
Die mensen WILLEN NIET, het antwoord van de linkschmenschpolitici is dat het uw en mijn schuld is. Wij moeten ons dan maar aan hen aanpassen. En wie dat niet doet of wil doen is een racistische neo-facistisch nazi. Het verbod op inpakmateriaal vind ik een poging om die mensen toch nog te laten inzien dat we hier geen islamitisch land zijn of willen worden. Maar je hebt misschien gelijk dat we ze beter de islamitische jodenster kunnen laten dragen zodat ze herkenbaar zijn (dat is trouwens wat ze zelf ook willen). Maar dan had ik ook liever dat ze in scholen een aparte inpakklas hebben zodat andere kinderen gewoon normaal kunnen doen. |
Citaat:
Maar de tactiek is immers altijd al geweest, doorheen de eeuwen heen, 't overnemen van reeds bestaande xxx (invullen naar believen), en daarna omtoveren tot mohamedaanse xxx (culturen, maatschappijen, landen, scholen, noem maar op). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be