Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Dashcam filmt wilde wegpiraat op E313 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201584)

cookie monster 5 mei 2014 22:11

Inderdaad :thumbsup:

Distel 6 mei 2014 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7127243)
Bang dat men uw capriolen zou kunnen vaststellen?

Neen, bang dat men uw fouten eenzijdig zou kunnen vastleggen en gebruiken om jou te kruisigen. En de manier waarop jij mij hier probeert zwart te maken bewijst alleen maar hoe snel het kan gaan. Je hebt jezelf daar mooi in de voet geschoten...

Citaat:

Het doel heiligt de middelen, zeker als je ziet welke levensgevaarlijke toeren er op de weg gebeuren.
We hebben in het verleden al vastgesteld dat het jou slechts om de "veiligheid" te doen is zolang je er zelf geen last van hebt. Steek die geveinsde bezorgdheid dus maar in je gat.

Micele 6 mei 2014 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 7128301)
Neen, bang dat men uw fouten eenzijdig zou kunnen vastleggen en gebruiken om jou te kruisigen. En de manier waarop jij mij hier probeert zwart te maken bewijst alleen maar hoe snel het kan gaan. Je hebt jezelf daar mooi in de voet geschoten...

We hebben in het verleden al vastgesteld dat het jou slechts om de "veiligheid" te doen is zolang je er zelf geen last van hebt. Steek die geveinsde bezorgdheid dus maar in je gat.

Stel eens hypothetisch voor, je rijdt met de auto 40 m korter bij die vallende fietser... (vanaf 00:17)
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=2ijem2tBgYI
Dashcam video Haarlem: Fietser klapt op autospiegel en komt ten val
Dan heb je met een dashcam toch tenminste iets in de hand dat de fietser door lompigheid gevallen is en dat je hem daarna mss overreden hebt ...

Je weet wat er te wachten staat als je dat niet kunt bewijzen (bvb geen getuigen) en je rijdt zo "een kind" dood...

Dat filmpje toon ik ook omdat in # 2009 er zo 12 fietsersdoden # vielen, dus eerst gevallen (ergens op de rijbaan) en daarna aangereden..., gaf een aandeel 14 % fietsdoden en 16 % aan zwaargewonde fietsers (148) op het totaal gewogen cijfer fietsslachtoffers:

Citaat:

# tabel 66 page 137 #
http://bivv.be/frontend/files/userfi...allen-2009.pdf
TABEL 66 :

Hoofdindicatoren van “typische” fietsongevallen – 2009 (gewogen cijfers)

Doden +30d % | Zwaargewond %
...
- Val van de fietser*: 12 14 % | 148 16 %

* Dit fietsongeval moet begrepen worden als een ongeval waarbij de fietser ten val kwam alvorens hij werd aangereden en niet als een ongeval waarbij de fietser tijdens het ongeval het evenwicht verloor.
Uiteraard soms ook bruikbaar bij de mogelijke voorrangsnegaties van de fietser, 21 doden en 120 zwgewonden:
Citaat:

- Fietser verleent geen voorrang:
doden +30d %| zwaargewond %
21 24 % | 120 13 %
Of zomaar eventjes 38 % fietsdoden van het totaal geregistreerde "fietsdoden"...

Als ik "zo´n fietser" nader met de auto heb ik de voet al boven de rem en hou zeker de nodige veiligheidsafstand...

Micele 8 mei 2014 17:33

post 1:
Citaat:

Maandag is de Nederlander bij ons op het bureau geweest en heeft hij het filmpje laten zien.
post 4:
Citaat:

Achteraf stopten beide bestuurders op een wegparking om daar het aanrijdingsformulier in te vullen. Toch wou het slachtoffer nog klacht indienen voor verkeersagressie, dus reed hij verder door naar de politie. 'Maar de agenten wilden niks doen', vertelde het slachtoffer anoniem aan VTM Nieuws.
en nu...:
Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/4125/Intern...plaatsen.dhtml
"Geef zulke beelden aan ons. Wie er zelf mee aan de slag gaat, schendt de privacy. Als mensen zelf beginnen met opsporingen, zitten we op het randje van het maatschappelijk aanvaardbare." Volgens Hellinckx is de politie ook beter geschikt om de filmpjes te onderzoeken, omdat zij meer middelen heeft dan de gewone burger.
En plots gaat de politie toch die dashcamfilmpjes onderzoeken en horen naar de klacht van het slachtoffer (onder druk van de media ? )
Typisch, in plaats van direct hun werk te doen: ´n PV maken zodat zulke wegpiraten niet denken dat ze dit verder ongestraft kunnen doen (beslist door het parket)

Henri1 8 mei 2014 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 7123994)
Voor 't zelfde geld vallen hier doden. Rijbewijs inleveren en de auto tot een blokje persen.

Is dat de werkwijze in Kinshasa aan de Dender ?

Lukkas 8 mei 2014 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7131216)

In Groot Luik krijgen dergelijke wegpiraten een gratis autoverzekering.

Skobelev 8 mei 2014 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7131216)

neen, daar mogen diegenen die hun rijbewijs gekregen hebben bij een tros bananen het inwisselen voor eentje van hier en meteen de straat op ;-)

AsGardSGO 9 mei 2014 03:18

Asociale en ronduit gevaarlijke bestuurders afknallen is een beetje te gortig zeker?
Nochtans moet ik dagelijks die neiging sterk tot zwaar onderdrukken hoor.
Zou misschien wel een stevigere impact hebben dan al de campagnes die het BIVV de laatste 4 decennia tesamen heeft opgezet alvast. Campagnes die hoe langer hoe meer in dovemans oren vallen.

Skobelev 9 mei 2014 06:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 7131655)
Asociale en ronduit gevaarlijke bestuurders afknallen is een beetje te gortig zeker?Nochtans moet ik dagelijks die neiging sterk tot zwaar onderdrukken hoor.
Zou misschien wel een stevigere impact hebben dan al de campagnes die het BIVV de laatste 4 decennia tesamen heeft opgezet alvast. Campagnes die hoe langer hoe meer in dovemans oren vallen.

Je zou kunnen beginnen met de banden van hun wagen? ;-)

lohabra 9 mei 2014 07:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7131183)

post 1:

Maandag is de Nederlander bij ons op het bureau geweest en heeft hij het filmpje laten zien.

post 4:

Achteraf stopten beide bestuurders op een wegparking om daar het aanrijdingsformulier in te vullen. Toch wou het slachtoffer nog klacht indienen voor verkeersagressie, dus reed hij verder door naar de politie. 'Maar de agenten wilden niks doen', vertelde het slachtoffer anoniem aan VTM Nieuws.

en nu...:

"Geef zulke beelden aan ons. Wie er zelf mee aan de slag gaat, schendt de privacy. Als mensen zelf beginnen met opsporingen, zitten we op het randje van het maatschappelijk aanvaardbare." Volgens Hellinckx is de politie ook beter geschikt om de filmpjes te onderzoeken, omdat zij meer middelen heeft dan de gewone burger.

Ach wat, eerst het slachtoffer wandelen sturen als hij met z'n beeldmateriaal een klacht wil komen indienen. Het parket moest zo maar 's lastige vragen beginnen stellen, nietwaar ?

En nu: een oproep lanceren om zulk beeldmateriaal niet in de sociale media te posten, maar .... ermee naar de politie te gaan.

Er zijn er al voor minder in de psychiatrie beland.

Ondernemerke 10 mei 2014 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7122059)
Dashcam filmt wilde wegpiraat op E313

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...dhtml?show=art

Zijn sommige echt compleet zot geworden ??
Gefrustreerd om wat ??
In de getoonde situatie , wie zou in fout zijn ??

De grijze passat gaat mooi opzij rechts rijden, de camionette gaat hem langs links voorbij steken maar blijft dan opeens naast de grijze passat hangen. Duidelijk om deze te pesten zodat hij niet naar links kan en achter de vrachtwagen zou moeten blijven hangen. Typisch voor gasten die met een camionette op de weg zijn. En een Nederlander? Dan is het plaatje rond. Al wat daarna komt dus opgenomen met een niet officiële geregistreerde dashcam en zou eigenlijk noch als bewijs noch openbaar mogen gemaakt worden.

Had die met zijn camionette een seconde lang zijn gas gelost dan had die grijze passat mooi links kunnen invoegen. Zonder een probleem. Maar de camionette bestuurder dacht waarschijnlijk : ik heb de grootste dus de ander mag afremmen en achter de vrachtwagen blijven hangen.

Oplossing : totaal inhaalverbod en snelheidsbegrenzer van 90 km/uur in alles van lichte vracht. Dus rechtse baanvak is voor hun en geen andere vakken. Dit zou veel verkeersagressie, fileleed en andere ellende besparen.

thomas1234 10 mei 2014 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 7133890)
De grijze passat gaat mooi opzij rechts rijden, de camionette gaat hem langs links voorbij steken maar blijft dan opeens naast de grijze passat hangen. Duidelijk om deze te pesten zodat hij niet naar links kan en achter de vrachtwagen zou moeten blijven hangen. Typisch voor gasten die met een camionette op de weg zijn. En een Nederlander? Dan is het plaatje rond.

Wouw, ondernemerke, wat een mooie analyse van de non-verbale psychologische strijd tussen de bestuurders.
Komt dit uit je eigen ervaring om van elke situatie een competitief spelletje te maken ipv gewoon op een volwassen, veilige manier van punt a naar b te rijden?
Citaat:

Al wat daarna komt dus opgenomen met een niet officiële geregistreerde dashcam en zou eigenlijk noch als bewijs noch openbaar mogen gemaakt worden.
Ja, het zou maar erg zijn, je zou een andere bestuurder succesvol brake-checken en hij botst lekker vanachter op je. Dan denk je hem goed gepakt te hebben en hem "in fout gelokt te hebben" maar dan komt die met een dash-cam opname af waardoor je zelf de pineut wordt... wat een wereld leven we toch tegenwoordig in.
De klikspaan moet gestraft worden!
Citaat:

Had die met zijn camionette een seconde lang zijn gas gelost dan had die grijze passat mooi links kunnen invoegen. Zonder een probleem. Maar de camionette bestuurder dacht waarschijnlijk : ik heb de grootste dus de ander mag afremmen en achter de vrachtwagen blijven hangen.
Wederom ongelofelijke analyses van een rot in het vak.
Je moet het maar slikken dat iemand anders het plekje voor je heeft he.
En met het afsnijden op het einde: de passat had toch wel het genot verdiend om te kunnen tonen dat hij de laatste paar meters van hun gemeenschappelijke traject op de snelweg toch nog de eerste was.

Citaat:

Oplossing : totaal inhaalverbod en snelheidsbegrenzer van 90 km/uur in alles van lichte vracht. Dus rechtse baanvak is voor hun en geen andere vakken. Dit zou veel verkeersagressie, fileleed en andere ellende besparen.
De oplossing: de mentaliteit van veel mensen moet grondig veranderen. Op de weg moeten er geen risico's genomen worden vanuit een competitief spelletje.
Verplicht maken van dashcams en zwarte doos in de wagen.

thomas1234 10 mei 2014 21:56

En jammer he:
Voor het filmen op straat heb je geen "geregistreerde officiële" toestanden nodig.
Zonder toestemming iemand herkenbaar op het internet plaatsen mag inderdaad niet. Maar daardoor vermindert nog niet de bewijslast van een filmpje.

Hier is er niks verkeerd gebeurd: de crimineel is niet herkenbaar in beeld.
En in de rechtszaal zal hij der goed op staan.

thomas1234 10 mei 2014 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7128316)
Stel eens hypothetisch voor, je rijdt met de auto 40 m korter bij die vallende fietser... (vanaf 00:17)

Dan heb je met een dashcam toch tenminste iets in de hand dat de fietser door lompigheid gevallen is en dat je hem daarna mss overreden hebt ...

Je weet wat er te wachten staat als je dat niet kunt bewijzen (bvb geen getuigen) en je rijdt zo "een kind" dood...

Dat filmpje toon ik ook omdat in # 2009 er zo 12 fietsersdoden # vielen, dus eerst gevallen (ergens op de rijbaan) en daarna aangereden..., gaf een aandeel 14 % fietsdoden en 16 % aan zwaargewonde fietsers (148) op het totaal gewogen cijfer fietsslachtoffers:

Uiteraard soms ook bruikbaar bij de mogelijke voorrangsnegaties van de fietser, 21 doden en 120 zwgewonden:

Of zomaar eventjes 38 % fietsdoden van het totaal geregistreerde "fietsdoden"...

Als ik "zo´n fietser" nader met de auto heb ik de voet al boven de rem en hou zeker de nodige veiligheidsafstand...

Dat zou het normale rijgedrag moeten zijn: rekening houden met fietser wanneer je voorbij steekt.
De fietser kan plots moeten uitwijken voor obstakels of putten in de weg of kan inderdaad ten val komen.
Het is nergens voor nodig om rakelings langs een fietser te rijden. Minstens een meter tussen laten en met aangepaste snelheid.

PeterCC 10 mei 2014 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 7133890)
De grijze passat gaat mooi opzij rechts rijden, de camionette gaat hem langs links voorbij steken maar blijft dan opeens naast de grijze passat hangen. Duidelijk om deze te pesten zodat hij niet naar links kan en achter de vrachtwagen zou moeten blijven hangen.
(...)

Dat is volgens mij niet het geval.
De Passat gaat naar het rechtse rijvak. De bestelwagen haalt de Passat langzaam in, en blijft ook niet hangen naast de Passat maar geraakt er niet echt voorbij.

Dan wil de Passat terug tussenvoegen. De bestelwagen blokt dat manoeuver agressief af.

Vergeleken met mijn rijwereld:

De Passat gaat naar het rechtse rijvak (eindelijk).
Dan gaat mijn voet direct naar plankgas.
Een ogenblik later is de Passat achter mij.
Nog een ogenblik later hang ik achter de bumper van die A3.
De Passat voegt achter mij in en we rijden de vrachtwagen voorbij zonder enig conflict.
Ik heb een redelijk vlotte auto.

Maar gesteld dat ik een gebrek aan motorvermogen zou hebben en dat de Passat zou aandringen om tussen te voegen. Dan maak ik zonder meer plaats en laat hem er netjes tussen.
Na de vrachtwagen zullen we wel zien.

fbpolitics 11 mei 2014 03:19

http://www.hln.be/hln/nl/4125/Intern...plaatsen.dhtml
Blijf beelden posten.
Het is niet zozeer de politie, toch niet in eerste instantie, die de bevolking het gevoel heeft dat er niets gebeurt, want de politie voert uit wat de politici bepalen, en dat is: het moet geld opbrengen.

Wel moet worden gezegd dat er politie is die de slogan hanteert: beter genezen dan voorkomen, en daarvoor burgers bewust in gevaar brengen door ze op te wachten als ze het café buiten komen, zodat ze 300 meter verder die persoon dan kunnen aanhouden om te laten blazen.

.

cookie monster 11 mei 2014 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 (Bericht 7134582)
De oplossing: de mentaliteit van veel mensen moet grondig veranderen. Op de weg moeten er geen risico's genomen worden vanuit een competitief spelletje.

Helemaal mee eens :)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 (Bericht 7134582)
Verplicht maken van dashcams en zwarte doos in de wagen.

Verplicht hoeft niet , maar het is inderdaad wel handig :)

Distel 12 mei 2014 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 7131655)
Asociale en ronduit gevaarlijke bestuurders afknallen is een beetje te gortig zeker?
Nochtans moet ik dagelijks die neiging sterk tot zwaar onderdrukken hoor.

Zolang de verkeersreglementering absurd, onwerkbaar en frustrerend blijft, gaan alle affichecampagnes van de wereld niet helpen.

Micele 13 mei 2014 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7134647)
Dat is volgens mij niet het geval.
De Passat gaat naar het rechtse rijvak. De bestelwagen haalt de Passat langzaam in, en blijft ook niet hangen naast de Passat maar geraakt er niet echt voorbij.

Dan wil de Passat terug tussenvoegen. De bestelwagen blokt dat manoeuver agressief af.

Die Passat heeft daar niets te willen, daar is gewoonweg geen plaats, plaats is er ruim zat achter de bestelwagen (duidelijk te zien in het venster van de video). Trouwens als men naar rechts gaat om zich te laten inhalen mag men zeker wat vertragen -om het inhalen vlotter te laten verlopen- daar is niets verboden aan, aan versnellen tijdens het ingehaald worden wel.

Die bestelwagen blokt ook niet af hij zorgt er integendeel voor dat de Passat niet te veel moet vertragen om eventueel achter hem in te voegen, moest hij NIET afrijden aan de afrit Ham. Ondanks dat de bestelwagen zichzelf in gevaar brengt zijn veiligheidsafstand té zeer te verkleinen op de voorliggers van het linkervak (die voorliggers lijken daar wel te vertragen, ook daarom).

Vergeet ook niet dat de Passatrijder naar rechts gaat aan het bord 1600 m van de afrit Ham de bestelwagenbestuurder kan ook denken dat de Passatrijder daar de afrit gaat nemen, wat hij op het einde ook nog wil doen... ???

giserke 13 mei 2014 22:27

En nu gaat iedereen een Dashcam kopen.
Dan hebben ze een ongeval in hun voordeel met een wegpiraat, en zwieren ze die beelden onmiddellijk online.

Gevolg: bewijslast beelden naar de gaaien. Ze mogen niet meer worden gebruikt

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be