Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Christelijke Feestdagen ruilen voor Islamitische (https://forum.politics.be/showthread.php?t=63913)

Diego Raga 13 oktober 2006 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2075359)
Ik zie al alle Europeanen en Europese winkels sluiten omdat de moslims aan het suikerfeesten zijn!

In een niet zo heel verre toekomst meer, een bordje aan de deur van mijn bakker of beenhouwer:
"Gesloten wegens Suikerfeest. Opening na zonsondergang."

En de 'officiele' status van zo'n islamitische feestdag, is dan voor onze lieve en verdraagzame moslim-medeburgers een trotse reden te meer om, indien weerom gekrenkt zijnde in hun diepste moslimgevoel, ter genoegdoening respect en excuses te eisen van andersdenkenden en desnoods af te dwingen via het CGKR of de rechtbank.

Bedreiging of steniging in het openbaar van een nietsvermoedende of ongelovige broodjeseter door in hun diepste moslim-identiteit gekrenkte jongeren, zou dan ook wel eens officieel kunnen worden beschouwd als uitlokking door het eventuele slachtoffer zelf. Smakelijk !
Net zoals groepsverkrachting ook meestal zonder gevolg geklasseerd word wegens 'uitlokking' door ongesluierd door het leven te zijn gegaan, of door de foute wijk.

Verheug u, o moslims van hier en ginds en overal, Eurabia komt zowaar in 't zicht.
Daar zullen de lamme immigratieaanpak en de reeds aanwezige en nog te importeren moslima-baarmoeders alhier wel voor zorgen, legaal aanwezig of niet. Inch Allah.

;-)

Bobke 13 oktober 2006 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 2074944)
Waarom zou men geen rekening mogen houden met een niet onaanzienlijk deel van de inwoners?
Enkel gelovige en practizerende christenen tellen voor jou? Hoeveel % zijn er daar nog van??

Juist, waarom zou men geen rekening houden met alle mogelijke soorten geloof en die elk hun eigen vrije dagen geven ?
Voor mij niet gelaten,
Mogen we ook weten hoeveel werknemers Filo tewerkstelt ?
Citaat:

Heb je ook een probleem met de 1 meifeestdag? Wat kan het mij/jou schelen of mensen vrijaf krijgen voor 1 mei,1° of 2° Paasdag/Kerstdag, het Loofhuttenfeest, Yom Kippoer, het begin van de Ramadan of het Aïd? Voor mijn part krijgen ze een feestdag voor het Chinese Nieuwjaar, de geboortedag van Marx of Mustapha Kemal...
Mij zeker niet.
Voor mijn part maken ze van elke dag een feestdag.
Betaald uiteraard.
Citaat:

Je bent de sociale functie van de feestdagen aan 't vergeten en leeft precies nog enkel van "traditie". Hoeveel mensen weten er nog waarom ze op Pinksteren, OH Hemelvaart, 15 augustus en 1 november een vrije dag krijgen, denk je?
In België werd de 8meifeestdag stilletjes afgevoerd om de Duitse E.U. vrienden terwille te zijn. Tijd om die te vervangen dus: waarom niet door een islamietische of joodse feestdag?
En waarom door een andere feestdag die mij evenmin interesseert ?
Geef mij dan maar de traditie.
Voor dringende zaken hebben we ondertussen voldoende vrij te nemen verlof- en recup dagen.

Bobke 13 oktober 2006 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2074954)
Warom die feestdag er niet gewoon bik doen en er een extra feestdag van maken, dan zijn beide geloofstrekingen te vreden en zal er van geen van beide kanten van de arbeiders en bedienden geklaagt worden.

Waarom alleen van die twee ?

Bobke 13 oktober 2006 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2079263)
.

Juist. Belgie heeft er 13 meen ik, en Nederland 10

België heeft er ook maar tien, 11 juli niet meegerekend.
Ambtenaren hebben er dan wel méér maar die betalen wij en niet een privé werkgever..

Jantje 13 oktober 2006 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2079744)
Waarom alleen van die twee ?

We kunnen moeilijk iedere feestdag van ieder geloof vrij gaan nemen he.

Daar zouden de bazen niet zo blij mee zijn.

willem1940NLD 13 oktober 2006 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga (Bericht 2079675)
In een niet zo heel verre toekomst meer, een bordje aan de deur van mijn bakker of beenhouwer:
"Gesloten wegens Suikerfeest. Opening na zonsondergang."

En de 'officiele' status van zo'n islamitische feestdag, is dan voor onze lieve en verdraagzame moslim-medeburgers een trotse reden te meer om, indien weerom gekrenkt zijnde in hun diepste moslimgevoel, ter genoegdoening respect en excuses te eisen van andersdenkenden en desnoods af te dwingen via het CGKR of de rechtbank.

Bedreiging of steniging in het openbaar van een nietsvermoedende of ongelovige broodjeseter door in hun diepste moslim-identiteit gekrenkte jongeren, zou dan ook wel eens officieel kunnen worden beschouwd als uitlokking door het eventuele slachtoffer zelf. Smakelijk !
Net zoals groepsverkrachting ook meestal zonder gevolg geklasseerd word wegens 'uitlokking' door ongesluierd door het leven te zijn gegaan, of door de foute wijk.

Verheug u, o moslims van hier en ginds en overal, Eurabia komt zowaar in 't zicht.
Daar zullen de lamme immigratieaanpak en de reeds aanwezige en nog te importeren moslima-baarmoeders alhier wel voor zorgen, legaal aanwezig of niet. Inch Allah.

;-)

Ik ben nooit in een moslimland geweest, maar halalwinkels hier heb ik nog niet wegens (hun) feestdagen gesloten gezien dus mijn indruk is dat men daar niet moeilijk doet over sluitingsdagen.
Wel, alle werkdagen: af en toe een uurtje dicht voor het gebed in de dichtstbijzijnde moskee.

Op het zakelijk vlak denk ik niet dat er ooit een probleem zal hoeven te bestaan.

willem1940NLD 13 oktober 2006 23:36

Ik heb altijd gehoopt dat alle officiële feestdagen een keer zouden worden afgeschaft, doorschuiven naar vacantie of pensioen en weg ermee. Ik vind het irritant als een ander voor mij gaat bedenken welke dag ik "feest" moet vinden want dat kan ik zelf beter.

Bobke 13 oktober 2006 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2079793)
We kunnen moeilijk iedere feestdag van ieder geloof vrij gaan nemen he.

Daar zouden de bazen niet zo blij mee zijn.

Dat was precies mijn punt. ;-)

Bobke 13 oktober 2006 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2079808)
Ik heb altijd gehoopt dat alle officiële feestdagen een keer zouden worden afgeschaft, doorschuiven naar vacantie of pensioen en weg ermee. Ik vind het irritant als een ander voor mij gaat bedenken welke dag ik "feest" moet vinden want dat kan ik zelf beter.

Op voorwaarde dat de patroon zelf uw dagen mag bepalen zou hij daar wel voor te vinden zijn. Weer een paar dagen méér productie.

willem1940NLD 13 oktober 2006 23:54

Ik vind sluiting op feestdagen te veel lijken op staking.

jjuliusmaximus 14 oktober 2006 01:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 2074944)
Waarom zou men geen rekening mogen houden met een niet onaanzienlijk deel van de inwoners?
Enkel gelovige en practizerende christenen tellen voor jou? Hoeveel % zijn er daar nog van??:-o

Nou breekt m'n klomp !
Dat is het punt niet.
Je verlaat je thuisland altijd om een reden , kan voor de centen zijn, een nieuwe uitdaging, de cultuur kan je aanspreken , kan ook om klimatologische redenen zijn of whatever.....99,9% doet dit uit vrije wil ( kom nu niet aandraven met " vluchtelingen" BS ) . Het is je taak om op z'n minst respectvol te zijn voor je nieuwe " gastland" , m.a.w. je tracht je zo goed mogelijk te integreren en je aan te passen aan je nieuwe leefwereld . Het laatste wat je moet doen is hier ( Canada ) op tafel te springen en luidkeels eisen dat iedereen nu maar friet met mayonaise moet eten i.p.v. met ketchup ;-)

willem1940NLD 14 oktober 2006 02:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jjuliusmaximus (Bericht 2080003)
Nou breekt m'n klomp !
Dat is het punt niet.
Je verlaat je thuisland altijd om een reden , kan voor de centen zijn, een nieuwe uitdaging, de cultuur kan je aanspreken , kan ook om klimatologische redenen zijn of whatever.....99,9% doet dit uit vrije wil ( kom nu niet aandraven met " vluchtelingen" BS ) . Het is je taak om op z'n minst respectvol te zijn voor je nieuwe " gastland" , m.a.w. je tracht je zo goed mogelijk te integreren en je aan te passen aan je nieuwe leefwereld . Het laatste wat je moet doen is hier ( Canada ) op tafel te springen en luidkeels eisen dat iedereen nu maar friet met mayonaise moet eten i.p.v. met ketchup ;-)

Canada is al enige tijd in het nieuws terzake van instroomcultuur .... werkbaarheid van shar�*a in test ....

Jozef Ostyn 14 oktober 2006 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2079048)
Ik denk dat de moslims hier de ruimte moet worden gegund die in hun thuislanden ook aan andersdenkenden ten deel valt.

Ik spiegel mij liever niet aan de intolerantie van andere regimes.

Overigens meen ik dat het idee om offici¨ele moslim-feestdagen in te voeren belachelijk en dom is.

La Chunga 14 oktober 2006 09:51

Alle wettelijke feestdagen moeten worden afgeschaft.

Elke werknemer komt met zijn werkgever een bepaald aantal verlofdagen overeen die de werknemer kan opnemen wanneer die dat nodig vindt.

Wat is het nut van de economische activiteit bij wet plat te leggen of op feestdagen draaiende te houden tegen een kostprijs die ongeveer driemaal hoger ligt dan normaal?

Als een moslim wil suikerfeesten, dan doet die maar. Wil een christen pinksteren, so be it.

Dave Brocatus 14 oktober 2006 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 2080228)
Ik spiegel mij liever niet aan de intolerantie van andere regimes.

Overigens meen ik dat het idee om offici¨ele moslim-feestdagen in te voeren belachelijk en dom is.

Wat is daar belachelijk of dom aan?
Aangezien er ook christelijke/katholieke feestdagen zijn, zie ik niet in waarom een islamitische feestdag niet zou kunnen.

Jozef Ostyn 14 oktober 2006 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2080371)
Aangezien er ook christelijke/katholieke feestdagen zijn, zie ik niet in waarom een islamitische feestdag niet zou kunnen.

Omdat wij een Europees land zijn met een Westerse en Christelijke beschaving. Gaan we straks ook de jaartelling aanpassen en voor sommigen de zondag vervangen door de vrijdag?

Er wonen sinds vele eeuwen niet-Christenen in ons land en die hebben blijkbaar nooit nood gehad aan eigen officiële religieuze feestdagen.

Dave Brocatus 14 oktober 2006 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 2080379)
Omdat wij een Europees land zijn met een Westerse en Christelijke beschaving. Gaan we straks ook de jaartelling aanpassen en voor sommigen de zondag vervangen door de vrijdag?

Er wonen sinds vele eeuwen niet-Christenen in ons land en die hebben blijkbaar nooit nood gehad aan eigen officiële religieuze feestdagen.

Het kan geen kwaad om van tijd tot tijd eens stil te staan bij de maatschappelijke relevantie van de data van onze wettelijke feestdagen.

Als bvb. zou blijken dat er bijvoorbeeld meer mensen het Suikerfeest vieren dan dat er mensen op Hemelvaart naar de mis gaan, dan zou men zich de vraag moeten stellen of het maatschappelijk relevant is Hemelvaart (ten nadele van het Suikerfeest) te behouden als wettelijke feestdag.

Bobke 14 oktober 2006 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2080371)

De christelijke feestdagen hebben ze ingepast in de oude gebruiken die hier heersten.
Kerstdag = Lichtmis (terugkeer van het licht, de dagen beginnen te lengen.)
Pasen = begin van de lente en hergeboorte van het leven.
Allerheiligen = Halloween.
Wat belet de moslims ook hun feestdagen in te passen in de gebruiken van het land waar ze komen wonen ?
Wat is eigenlijk het verschil tussen hun vasten en de onze?

Bobke 14 oktober 2006 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2080451)
Het kan geen kwaad om van tijd tot tijd eens stil te staan bij de maatschappelijke relevantie van de data van onze wettelijke feestdagen.

Als bvb. zou blijken dat er bijvoorbeeld meer mensen het Suikerfeest vieren dan dat er mensen op Hemelvaart naar de mis gaan, dan zou men zich de vraag moeten stellen of het maatschappelijk relevant is Hemelvaart (ten nadele van het Suikerfeest) te behouden als wettelijke feestdag.

Wat is er mis aan het suikerfeest te laten samenvallen met Pasen ?

garfield 14 oktober 2006 11:37

Blijkbaar gaan ze weer eens buigen voor de moslims.
Waar zijn de moedige strijders van Wenen en Pottiers?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be