Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2006, 13:38   #1
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard Christelijke Feestdagen ruilen voor Islamitische

Link:

http://www.nu.nl/news/847467/30/Vakb...ikerfeest.html

Citaat:
Vakbonden willen paasdag ruilen voor Suikerfeest
Uitgegeven: 12 oktober 2006 14:14
AMSTERDAM - Vakbonden CNV en FNV zijn voorstander van een erkende islamitische feestdag. Zij denken bijvoorbeeld aan het ruilen van tweede paasdag of Pinksteren voor het Suikerfeest of offerfeest.
Dat blijkt volgens de Nederlandse Islamitische Omroep (NIO) uit het programma De Horizon dat zaterdag op Radio 5 wordt uitgezonden. Ads_kid=0;Ads_bid=0;Ads_xl=0;Ads_yl=0;Ads_xp='';Ad s_yp='';Ads_opt=0;Ads_wrd='';Ads_prf='';Ads_par='' ;Ads_cnturl='';Ads_sec=0;Ads_channels=''; document.write(""); function Ads_PopUp() {}

Traditie
Vice-voorzitter Rienk van Splunder van CNV wil dat er snel een erkende feestdag voor moslims komt, ondanks de weerstand die hij verwacht uit christelijke hoek. "De feestdagen in Nederland stammen uit de christelijke traditie."
FNV-beleidsmedewerker Mustapha Laboui: "Dit is tot nu toe alleen niet realiseerbaar omdat er te weinig moslims lid zijn van een vakbond."
Islamitische vakbond
Beiden hopen dat islamitische werknemers zich aansluiten bij bestaande bonden. Beide bonden zijn tegen de komst van een islamitische vakbond. Mocht er toch een islamitische vakbond worden opgericht, dan zijn zij wel bereid tot samenwerken, meldt de NIO donderdag.
Vorig jaar noemde CNV de pinkstermaandag nog een groot goed en wilde de bond die dag niet ruilen tegen het Suikerfeest. De bond zei toen dat godsdiensten tegen elkaar zouden worden opgezet als een vrije dag zou worden geruild.

Leven we nog wel in Nederland over 10 jaar? Van dit soort dingen ga ik dus echt Pim Fortuyn stemmen. Waarom moeten WIJ ons aanpassen aan HEN?

Echt een schijthekel aan dit soort dingen.
Oud 12 oktober 2006, 13:47   #2
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Link:

http://www.nu.nl/news/847467/30/Vakb...ikerfeest.html

Leven we nog wel in Nederland over 10 jaar? Van dit soort dingen ga ik dus echt Pim Fortuyn stemmen. Waarom moeten WIJ ons aanpassen aan HEN?

Echt een schijthekel aan dit soort dingen.

Waarom zou men geen rekening mogen houden met een niet onaanzienlijk deel van de inwoners?
Enkel gelovige en practizerende christenen tellen voor jou? Hoeveel % zijn er daar nog van??

Heb je ook een probleem met de 1 meifeestdag? Wat kan het mij/jou schelen of mensen vrijaf krijgen voor 1 mei,1° of 2° Paasdag/Kerstdag, het Loofhuttenfeest, Yom Kippoer, het begin van de Ramadan of het Aïd? Voor mijn part krijgen ze een feestdag voor het Chinese Nieuwjaar, de geboortedag van Marx of Mustapha Kemal...

Je bent de sociale functie van de feestdagen aan 't vergeten en leeft precies nog enkel van "traditie". Hoeveel mensen weten er nog waarom ze op Pinksteren, OH Hemelvaart, 15 augustus en 1 november een vrije dag krijgen, denk je?
In België werd de 8meifeestdag stilletjes afgevoerd om de Duitse E.U. vrienden terwille te zijn. Tijd om die te vervangen dus: waarom niet door een islamietische of joodse feestdag?

PS, hier versta ik niet veel van :
Ads_kid=0;Ads_bid=0;Ads_xl=0;Ads_yl=0;Ads_xp='';Ad s_yp='';Ads_opt=0;Ads_wrd='';Ads_prf='';Ads_par='' ;Ads_cnturl='';Ads_sec=0;Ads_channels=''; document.write(""); function Ads_PopUp() {}

Laatst gewijzigd door filosoof : 12 oktober 2006 om 14:09.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 13:52   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Waarom zou men geen rekening mogen houden met een niet onaanzienlijk deel van de inwoners?
Enkel gelovige en practizerende christenen tellen voor jou? Hoeveel % zijn er daar nog van??

Heb je ook een probleem met de 1 meifeestdag?
Warom die feestdag er niet gewoon bik doen en er een extra feestdag van maken, dan zijn beide geloofstrekingen te vreden en zal er van geen van beide kanten van de arbeiders en bedienden geklaagt worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 14:02   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Vermits de sossen toch zo'n vriendjes willen zijn met het electorale visvijver, vind ik dat ze gewoon 1 mei moeten afschaffen en vervangen door een islamitische feestdag die de ene keer in de winter valt en de andere keer in de zomer als het genoeg is opgeschoven! Voor wat hoort wat!
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 14:08   #5
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Vermits de sossen toch zo'n vriendjes willen zijn met het electorale visvijver, vind ik dat ze gewoon 1 mei moeten afschaffen en vervangen door een islamitische feestdag die de ene keer in de winter valt en de andere keer in de zomer als het genoeg is opgeschoven! Voor wat hoort wat!
afschaffen en vervangen?? Schreef ik dat? Herlees eens
Oud 12 oktober 2006, 14:11   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
afschaffen en vervangen?? Schreef ik dat? Herlees eens
ho? u pleit ervoor dat men een dagje van de wettelijke verlofdagen afpikt die men dan verplicht op een islam feestdag moet nemen?

Of denkt U werkelijk dat de werkgevers zomaar gratis voor niks nog een feestdag kado zullen doen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 12 oktober 2006, 15:30   #7
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

moeten we dan ook een schaap slachten? Daar doe ik niet aan mee hé !!!!leven en vooral laten leven !!
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 15:36   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Alle gekheid op een stokje: ik heb jarenlang de verlofplanning gedaan voor een grote groep mensen.

Alle jaren zijn er minstens één of twee variabele feestdagen die tijdens een weekend vallen en dus "vrij" op te nemen vallen. Slechts om de 7 �* 8 jaar (iets met schrikkeljaren) is er geen of slechts één feestdag die tijdens het weekend valt.

De moslims kunnen dus zeer gemakkelijk die dagen gebruiken om hun eigen feestdagen te vieren - desnoods met speciale dispensatie dat ze op die dagen voorrang krijgen bij conflicterende aantallen en bovendien kunnen ze in continu shift zich opgeven om tijdens de christelijke feestdagen de basisdienst te bemannen en die dagen dan te compenseren tijdens hun eigen feestdagen.

Mogelijkheden genoeg zonder dat de hier eeuwenoude (zelfs niet zozeer christelijke) feestdagen moeten worden ingepikt.

Ik zie al alle Europeanen en Europese winkels sluiten omdat de moslims aan het suikerfeesten zijn!
Oud 12 oktober 2006, 15:41   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Heb je ook een probleem met de 1 meifeestdag? Wat kan het mij/jou schelen of mensen vrijaf krijgen voor 1 mei,1° of 2° Paasdag/Kerstdag, het Loofhuttenfeest, Yom Kippoer, het begin van de Ramadan of het Aïd? Voor mijn part krijgen ze een feestdag voor het Chinese Nieuwjaar, de geboortedag van Marx of Mustapha Kemal...

Je bent de sociale functie van de feestdagen aan 't vergeten en leeft precies nog enkel van "traditie". Hoeveel mensen weten er nog waarom ze op Pinksteren, OH Hemelvaart, 15 augustus en 1 november een vrije dag krijgen, denk je?
In België werd de 8meifeestdag stilletjes afgevoerd om de Duitse E.U. vrienden terwille te zijn. Tijd om die te vervangen dus: waarom niet door een islamietische of joodse feestdag?

PS, hier versta ik niet veel van :
Ads_kid=0;Ads_bid=0;Ads_xl=0;Ads_yl=0;Ads_xp='';Ad s_yp='';Ads_opt=0;Ads_wrd='';Ads_prf='';Ads_par='' ;Ads_cnturl='';Ads_sec=0;Ads_channels=''; document.write(""); function Ads_PopUp() {}

Hallo, ? Nederland is een westers Protestants/katholiek Kristelijk land dus, met kerkelijke feestdagen en een oorspronkelijk kristelijke bevolking.

als ge daar als islamiet willen komen wonen past ge u daaraan aan, en anders bolde het af.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 09:51   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Christelijke Feestdagen ruilen voor Islamitische

Ruilen?
Nooit!
Toevoegen, gewoon.
Iedereen zijn eigen feestdagen.
Elke dag feest, en twee keer per dag, als 't moet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 09:59   #11
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Hallo, ? Nederland is een westers Protestants/katholiek Kristelijk land dus, met kerkelijke feestdagen en een oorspronkelijk kristelijke bevolking.

als ge daar als islamiet willen komen wonen past ge u daaraan aan, en anders bolde het af.
Juist, integratie heet dat.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 10:55   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Juist, integratie heet dat.
Juist, en blijven heet differentiatie.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 14:50   #13
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

Hoe kan da?? De Christelijke godsdienst is toch ontstaan in't midden oosten.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 18:17   #14
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Praktiserend of niet, er zijn nog altijd veel meer christenen dan moslims in Nederland en ook het overgrote deel van de ongelovigen viert of staat op z'n minst stil bij christelijke feest- of gedenkdagen als Nieuwjaar (christelijke jaartelling!), Pasen, Sint-Maarten, Sinterklaas en Kerstmis. Dat maakt dat wij een christelijke cultuur hebben die door het overgrote deel van de bevolking gedragen wordt, terwijl het Suikerfeest of andere islamitische feestdagen slechts door een klein deel van de bevolking (amper 6% in NL) gevierd worden.

Citaat:
Heb je ook een probleem met de 1 meifeestdag?
1 mei is geen feestdag in Nederland. Wij hebben Koninginnedag al, 30 april, en dat is meteen de nationale feestdag.

Die andere nationale feestdag, 5 mei, is trouwens nog steeds geen vrije dag voor iedereen. Als er al een feestdag bij moet komen, dan toch als eerste 5 mei, Bevrijdingsdag!

Citaat:
Wat kan het mij/jou schelen of mensen vrijaf krijgen voor 1 mei,1° of 2° Paasdag/Kerstdag, het Loofhuttenfeest, Yom Kippoer, het begin van de Ramadan of het Aïd? Voor mijn part krijgen ze een feestdag voor het Chinese Nieuwjaar, de geboortedag van Marx of Mustapha Kemal...
Als voor iedereen een feestdag moet worden vastgelegd, kunnen we onderhand beter de werkdagen gaan vastleggen...

Citaat:
Ik denk dat we al kunnen vaststellen dat er in België nu al veel meer feestdagen zijn dan in Nederland. Als het gaat om de sociale functie, kun je toch niet met droge ogen pleiten voor het invoeren van een nationale feestdag die slechts een fractie van de bevolking aanbelangt. Een nationale feestdag moet, zoals de naam al zegt, ook nationaal gedragen worden. De meeste christelijke feestdagen worden inderdaad nog steeds nationaal en door een meerderheid gedragen. Als er al feestdagen bij moeten komen, kan men, zeker om de integratie te bevorderen, beter meer feestdagen van nationale betekenis invoeren dan etnisch-religieuze feestdagen. Die horen eerder thuis in het privéleven.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 18:32   #15
willem1940NLD

Standaard

Ik denk dat de moslims hier de ruimte moet worden gegund die in hun thuislanden ook aan andersdenkenden ten deel valt.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 19:49   #16
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dimitri
Ik denk dat we al kunnen vaststellen dat er in België nu al veel meer feestdagen zijn dan in Nederland
.

Juist. Belgie heeft er 13 meen ik, en Nederland 10

Wij hebben dus wel 1/5 (heropgepikt, niet katholiek) 15/8 (OLV hemeldag) en 1/11 (allerheiligen) van de katholieke (uiteindelijk KELTISCHE - ook 1/5= keltisch) feestdagen mee behouden.
Jullie protestanten zullen die dus hebben afgeschaft, wegens niet bijbels genoeg.
Bovendien hebben wij Bevrijdingsdag van WOI (11/11), iets wat jullie van geen van beide oorlogen vieren zo te horen volgens jou (ook niet 5/5?)

Daarentegen hebben de Nederlanders zo te zien wel Goede Vrijdag?

Laatst gewijzigd door circe : 13 oktober 2006 om 19:50.
Oud 13 oktober 2006, 21:47   #17
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Juist. Belgie heeft er 13 meen ik, en Nederland 10

Wij hebben dus wel 1/5 (heropgepikt, niet katholiek) 15/8 (OLV hemeldag) en 1/11 (allerheiligen) van de katholieke (uiteindelijk KELTISCHE - ook 1/5= keltisch) feestdagen mee behouden.
Jullie protestanten zullen die dus hebben afgeschaft, wegens niet bijbels genoeg.
Ik ben niet protestants hoor. Van oorsprong is de ene helft van de familie katholiek en de andere helft protestants. Typisch Nederlands dus.

Maar aangezien NL nooit in meerderheid katholiek is geweest, althans sinds de 17e eeuw en zeker sinds 1815 niet, is er van echte afschaffing geen sprake. Het zijn nooit officiële feestdagen geweest.

Citaat:
Bovendien hebben wij Bevrijdingsdag van WOI (11/11), iets wat jullie van geen van beide oorlogen vieren zo te horen volgens jou (ook niet 5/5?)

Daarentegen hebben de Nederlanders zo te zien wel Goede Vrijdag?
Bevrijdingsdag is denk ik te vergelijken met 11 juli in Vlaanderen: overheidsdiensten zijn wel gesloten, scholen zijn dicht, maar de meeste bedrijven en winkels zijn gewoon open. Slechts eens in de vijf jaar (2005, 2010, 2015, etc.) is alles dicht. Typische Nederlandse kruideniersmentaliteit.
Een aantal jaren geleden was er een Brits onderzoek naar het aantal feestdagen in verschillende landen in de EU, dat moest aantonen dat GB te weinig feestdagen had en er best nog wat dagen bij konden. Wat bleek: niet GB, maar NL had het minste aantal feestdagen. Dat komt vooral omdat in NL bij elk voorstel voor een extra feestdag meteen gesproken wordt over de kosten van zo'n feestdag voor het bedrijfsleven... Eens in de vijf jaar iedereen vrij op Bevrijdingsdag was een belachelijk compromis tussen regering en werkgevers. Hoog tijd dat dit voor iedereen een vrije dag wordt.

Verder heeft NL geloof ik precies zeven algemeen erkende feestdagen (zondagen niet meegerekend):
- Nieuwjaarsdag
- Goede Vrijdag
- Tweede Paasdag
- Hemelvaartsdag
- Tweede Pinksterdag
- Eerste Kerstdag
- Tweede Kerstdag

Niet toevallig allemaal feestdagen met een christelijke achtergrond.
Koninginnedag en Bevrijdingsdag zijn de twee nationale feestdagen, maar op deze dagen zijn bedrijven en winkels dus niet verplicht dicht te blijven. Dat zijn bedrijven en winkels overigens wel verplicht op de avond van 4 mei (Dodenherdenking) en op de avond van 31 december.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 13 oktober 2006 om 21:48.
Oud 13 oktober 2006, 21:54   #18
filosoof
Banneling

Standaard

Prinsjesdag (wat het ook als betekenis moge hebben) niet vergeten!
Oud 13 oktober 2006, 21:57   #19
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik denk dat de moslims hier de ruimte moet worden gegund die in hun thuislanden ook aan andersdenkenden ten deel valt.
To the point !
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 22:03   #20
Dimitri

Standaard

Citaat:
Prinsjesdag (wat het ook als betekenis moge hebben) niet vergeten!
Prinsjesdag is de opening van het parlementaire jaar en wordt alleen gevierd in Den Haag. Geen echte feestdag dus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be