Den Duisteren Duikboot |
23 maart 2007 12:53 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Truder
(Bericht 2549417)
Nee, ik laat me niet afleiden door randopmerkingen die als doel hebben andere uitspraken van u te verdoezelen.
En dat doet de staat wel! Ze maakt onderscheid op basis van afkomst en geloof. nogmaals:
De staat heeft niet te discrimineren, je zegt zelf dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet. Zodra je discriminatie in het beleid laat sluipen is er geen gelijkheid meer. En dan mag je het noemen zoals je wil, staatsdiscriminatie = apartheid.
|
Het gaat hier helemaal niet over 'randopmerkingen'. De wettelijke gelijkheid staat niet in de weg dat de overheid een beleid voert naar doelgroepen toe die bijv. op de arbeidsmarkt geen gelijke kansen blijken te hebben: gehandicapten, allochtonen, ouderen, vrouwen, langdurig werklozen, jongeren uit sociaal-economisch weinig voordelige milieus, etc. 'Positieve discriminatie' gaat hier niet om de relatie tussen overheid en burgers, maar om de relatie tussen burgers onderling, waarbij de overheid slechts als medium optreedt om te verzekeren dat deze relaties aan bepaalde democratische principes, zoals gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid, beantwoorden. Het zou tegen de geest van de wet indruisen wanneer een burger een medeburger discrimineert en zich vervolgens op de stelling dat 'alle Belgen gelijk zijn voor de wet' zou beroepen om de overheid te verhinderen zijn wangedrag te corrigeren.
Het grote probleem van 'positieve discriminatie' is dat het uiteindelijke slachtoffer niet de discriminerende werkgever is, maar een andere werknemer. Het individu wordt hier weggeabstraheerd ten gunste van een subgroepenbeleid. Ik hoop dus op andere en betere oplossingen, maar voorlopig vind ik dit verdedigbaar: de identificatie met de eigen subgroep valt immers niet te onderschatten. Hoe meer die subgroep zich uitgesloten voelt, hoe meer ze zich op zichzelf zal terugplooien en zich zal afzetten tegen de ruimere samenleving. De overheid moet dus minstens een signaal geven, hoe symbolisch en weinig efficiënt ook.
|