Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 maart 2007, 11:01   #1
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard Allochtonen en onderwijs.

Het Vlaamse onderwijs zou meer allochtonen met een hoger diploma moeten voortbrengen. Maar hoe pak je zoiets aan? ,,Begin bij de ouders'', zegt handelsingenieur Ugur Yildirim.

Dat ze aan de Vlaamse hogescholen en universiteiten niet dik zijn gezaaid, weten we al. De Universiteit Hasselt bijvoorbeeld telt 5 procent studenten van vreemde afkomst. Aan de VUB is dat 6,5 procent. Vooral de slaagkansen zijn een probleem. Zo haalt aan de Universiteit Antwerpen maar dertien procent van de studenten van Maghrebijnse en Turkse afkomst zijn diploma.

De 23-jarige Ugur Yildirim heeft zijn diploma handelsingenieur aan de Universiteit Hasselt wel gehaald, zelfs met glans. Een halfjaar geleden, toen hij net was afgestudeerd, kreeg hij van de universiteit de eerste bijzondere prijs voor de Meest Verdienstelijke Allochtone Student - een initiatief om allochtone rolmodellen te creëren. Een bekroning voor hemzelf, maar vooral voor zijn ouders.
Want aan hen heeft hij zijn diploma te danken, zegt Yildirim. ,,Hun ambitie was de vijf zonen naar de universiteit of hogeschool te sturen.''

Veel zulke verhalen zijn er in de Turkse wijk van Beringen-Mijn niet te rapen. ,,Dat komt vooral omdat de meesten op korte termijn denken. Ze willen dat hun kinderen zo snel mogelijk geld verdienen, en ze vinden het daarom goed dat die op hun achttiende de school verlaten.''

Vader en moeder Yildirim zagen het anders. Een goed diploma was voor hen belangrijker dan het snelle geld. Nochtans verschillen zij op het eerste gezicht niet van andere Turkse ouders in Beringen.Van buren en kennissen hebben we vaak te horen gekregen hoe goed wij het deden. En dat ze opkeken naar onze diploma's. Maar tegelijk deden ze geen moeite hun eigen kinderen te stimuleren.

Ugur Yildirim noemt dat ,,bijna hypocriet''. ,,Iedereen vindt een diploma zeer belangrijk. Binnen de Turkse gemeenschap is een diploma zelfs een statussymbool, een beetje zoals een mooie wagen. Toch doen mensen te weinig moeite. Een auto is gemakkelijker te krijgen dan een diploma.

Over de problematische schoolloopbaan van veel allochtonen heeft Yildirim een duidelijke mening. ,,We moeten niet klagen dat er te weinig kansen zijn. We moeten klagen dat we de kansen die worden aangeboden, niet grijpen.
Het knelpunt zit volgens hem in de lagere school. ,,De meeste ouders van Turkse afkomst kennen het onderwijssysteem niet goed. Ze laten hun kinderen maar doen. En wat gebeurt er als je je kinderen niet controleert? Het eerste dat ze vergeten, is hun schoolwerk. Het gevolg is dat ze op het einde van het basisonderwijs met een achterstand zitten. En dan worden ze naar het technisch of beroepsonderwijs georiënteerd. Dat verkleint de mogelijkheden op hogere studies later.
De ouders van Ugur kwamen naar elke vergadering van de basisschool. ,,En met slechte punten moest ik niet thuiskomen.

In het college van Beringen was Ugur Yildirim een van de enige leerlingen van vreemde oorsprong. ,,Van racisme heb ik eigenlijk weinig last gehad. Ik heb dat ook nooit uitgelokt.
Weer legt Yildirim een belangrijke verantwoordelijkheid bij de allochtonen zelf. ,,Wanneer je met een groepje jonge Turken 's nachts op straat kabaal maakt, dan is het niet verwonderlijk dat iemand dingen zegt waar hij achteraf spijt van heeft. Veel hangt af van je houding.

uit de Standaard 190307

Een héél ander verhaal dan wat we dikwijls te horen en te lezen krijgen over onze allochtone gemeenschap en de redenen waarom ze oa in het onderwijs, laat staan het hoger onderwijs, niet aan hun trekken zouden komen.
Eigenlijk iets dat diegenen die erbij betrokken zijn al lang weten, en dat diegenen die het voor één of andere reden niet willen weten of zien steeds staan uit te leggen door de schuld te steken op de maatschappij, het VB, het racisme en noem maar op...
Met de hypocrisie waarmede we te maken krijgen als het over zoiets gaat moeten we echter niet denken dat er in de nabije toekomst verbetering te verwachten valt. Integendeel.
Klagen en zagen vervangen door inzet en goede wil, dan miscchien...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 11:12   #2
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Die gast heeft overschot van gelijk.

Als men ergens in wil investeren (subsidieren) dan is het wel bij een opvoedingscursus voor de OUDERS. Verplicht!
Anders blijft het dweilen met de kraan open.

Maar tja.... dit toegeven wil zeggen dat ze hun standaard stokpaardjes (racisme, discriminatie, etc..) op stal zullen moeten zetten en de verantwoordelijkheid gaan leggen waar ze moét liggen: nl. bij de allochtone bevolking zelf, en niet bij die stoute aboriginals.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 19 maart 2007 om 11:14.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 11:47   #3
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

... tot hiertoe slechts één (zegge en schrijve één) respons op dit artikel?
Maar ik had niet veel anders verwacht eigenlijk. Ik heb het alvast "aan de kant gezet" om op te diepen wanneer men het hier weer over de arme misleide allochtoontjes en ons schuldige onderwijs zal hebben...

Laatst gewijzigd door andev : 21 maart 2007 om 11:48.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 11:48   #4
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 17.020
Standaard

Allochtonen en onderwijs: tot nog toe een contradictio in terminis?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 12:46   #5
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Die gast heeft overschot van gelijk.

Als men ergens in wil investeren (subsidieren) dan is het wel bij een opvoedingscursus voor de OUDERS. Verplicht!
Anders blijft het dweilen met de kraan open.

Maar tja.... dit toegeven wil zeggen dat ze hun standaard stokpaardjes (racisme, discriminatie, etc..) op stal zullen moeten zetten en de verantwoordelijkheid gaan leggen waar ze moét liggen: nl. bij de allochtone bevolking zelf, en niet bij die stoute aboriginals.
Dat zou natuurlijk ook een flinke streep door de rekening van de linkse allochtenindustrie zijn.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 19:33   #6
Zonlicht
Lokaal Raadslid
 
Zonlicht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Locatie: Willebroek en Brussel
Berichten: 324
Standaard

Verplichte opleidingscursussen voor de ouders: OK, dat zou goed zijn.
Men moet de ouders van allochtone leerlingen, en bij uitbreiding eigenlijk best alle leerlingen die het ni goed doen op school, meer laten participeren en goed op de hoogte houden van wat hun kind op school doet, zodat ze hun opvoeding daarop kunnen afstemmen, en zo hun kinderen op het goede spoor zetten.
Maar uiteindelijk mag dat toch geen reden zijn om alle problemen i.v.m. racisme en discriminatie vanwege de Belgen te negeren, want dat vormt mee een onderdeel van het probleem, inclusief nog een hele berg andere factoren.
Zonlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 20:24   #7
Alvader
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
Standaard

Maar VRT houdt het vandaag op het oude refreintje: weinig kansen en taalachterstand. Univs die er iets aan willen doen , krijgen geld ( ons geld ).

Allochtonen hebben het moeilijk aan de univ
wo 21/03/07 - Maar één op de vijf jongeren van Noord-Afrikaanse of Turkse afkomst slaagt in het eerste jaar hoger onderwijs. Bij de autochtone studenten is dat bijna drie op de vijf. Dat blijkt uit onderzoek van de KULeuven en de VUB.
Slechts de helft van de jongeren van Noord-Afrikaanse of Turkse komaf met een secundair diploma op zak, zet zijn studies voort in het hoger onderwijs. Bij autochtone jongeren is dat drievierde. (Photo News) Het is nog erger gesteld met de slaagkansen: terwijl 56 procent van de autochtone eerstejaars slaagt, is dat bij de allochtone studenten slechts 19,4 procent.

Voor dat lage slaagcijfer zijn er verschillende verklaringen.

Zo komen de meeste allochtone jongeren uit een kansarm milieu en kampen ze met een taalachterstand.

Maar ze maken ook vaak de foute studiekeuze of ze weten te weinig wat de opleiding inhoudt. Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) belooft extra geld aan universiteiten en hogescholen die daaraan willen werken.
__________________
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 02:09   #8
Zonlicht
Lokaal Raadslid
 
Zonlicht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Locatie: Willebroek en Brussel
Berichten: 324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Maar ze maken ook vaak de foute studiekeuze of ze weten te weinig wat de opleiding inhoudt.
Inderdaad, dat vormt vaak een probleem: een klasgenoot van Marokkaanse afkomst van mij vroeger ging ook verder studeren. Hij vroeg aan mij (ik zat toen al op de univ) wat zowat de gemakkelijkste studierichting zou zijn voor hem... Wist ik veel .
Hij heeft er een maand gezeten, besefte toen dat hij de verkeerde keuze had gemaakt, ging ergens anders studeren; weer wegens gebrek aan motivatie gefaald... En doet nu EINDELIJK, na dus een jaar verspild te hebben, een studierichting die hem ligt...
Zonlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 13:55   #9
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Een welgemeend proficiat aan Ugur Yildirim en aan zijn ouders!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 17:17   #10
Enter
Parlementslid
 
Enter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 1.991
Standaard

En een bewijs dat er ook allochtonen zijn die vooruit willen. (Waarbij ik ook opmerk dat er ook minderen tussen zitten)
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 18:04   #11
Einzelkämpfer
Burger
 
Einzelkämpfer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2007
Berichten: 152
Standaard

Zo lang ze de diploms maar niet op nationaliteit gaan uitdelen, mogen ze de migranten die ni goe studeren even hard blijven buizen als de Belgen di niet studere.
Einzelkämpfer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 18:08   #12
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Maar VRT houdt het vandaag op het oude refreintje: weinig kansen en taalachterstand. Univs die er iets aan willen doen , krijgen geld ( ons geld ).

Allochtonen hebben het moeilijk aan de univ
wo 21/03/07 - Maar één op de vijf jongeren van Noord-Afrikaanse of Turkse afkomst slaagt in het eerste jaar hoger onderwijs. Bij de autochtone studenten is dat bijna drie op de vijf. Dat blijkt uit onderzoek van de KULeuven en de VUB.
Slechts de helft van de jongeren van Noord-Afrikaanse of Turkse komaf met een secundair diploma op zak, zet zijn studies voort in het hoger onderwijs. Bij autochtone jongeren is dat drievierde. (Photo News) Het is nog erger gesteld met de slaagkansen: terwijl 56 procent van de autochtone eerstejaars slaagt, is dat bij de allochtone studenten slechts 19,4 procent.

Voor dat lage slaagcijfer zijn er verschillende verklaringen.

Zo komen de meeste allochtone jongeren uit een kansarm milieu en kampen ze met een taalachterstand.

Maar ze maken ook vaak de foute studiekeuze of ze weten te weinig wat de opleiding inhoudt. Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) belooft extra geld aan universiteiten en hogescholen die daaraan willen werken.

Kansarmheid ... tja, de excuustruus bij uitstek voor de linkse kerk. Niet alleen vergoeilijkt die term het bestaan van de allochtonenindustrie (die zo goed als helemaal door links bezet wordt en waar er royaal met subsidies gesmeten wordt), die term sluit ook naadloos aan bij de culpabiliseringspolitiek tav het autochtone volk.


Citaat:
,,We moeten niet klagen dat er te weinig kansen zijn. We moeten klagen dat we de kansen die worden aangeboden, niet grijpen. Ugur Yildirim
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 10:33   #13
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

o o die stoute fascisten, wat durven die nu weer zeggen?


Wat betreft het taalbeleid van de stad, zijn we nu toch wel echt in het surrealisme terecht gekomen. Misschien is dat de brug tussen onderwijs en kunst die het stadsbestuur wil introduceren bij sociaal zwakkeren: het surrealisme voor sociaal zwakkeren zonder kennis van het Nederlands.
De kennis van het Nederlands wordt normaal gegarandeerd door de eindtermen.
Wanneer een kind zijn diploma lager onderwijs krijgt, maar in het eerste middelbaar onvoldoende Nederlands blijkt te kennen, hoe is dat kind dan in godsnaam aan dat diploma basisonderwijs geraakt? Dat is de vraag die het stadsbestuur zich moet stellen.
Die evaluatie, of dat examen in het lager onderwijs, moet garant staan voor de kennis van het Nederlands, niet ’t stad.
Wanneer wij nalaten de ouders in deze stad op hun motiverende rol te wijzen, wanneer wij nalaten kinderen af te rekenen op hun gebrek aan kennis van het Nederlands en uit pure onmacht maar rap een camouflerend diplomaatje geven, hoe kan je dan verwachten dat de allochtone gemeenschap ooit de stimulans voelt om uit zichzelf zich in te spannen voor het correct gebruik van Nederlands en de bijhorende kansen op de arbeidsmarkt ?


Dit geldt ook voor kansarmen en taalzwakken die alle kleuterklassen doorlopen hebben, want die ondervinden dikwijls in hun verdere schoolloopbaan nog hinder van hun sociale achtergrond.
Opnieuw blijken de ouders als motiverende kracht meer doorslag te geven dan het aanwezig zijn in de kleuterklas op zich.
Opnieuw pakt het stadsbestuur de oppervlakte aan en geeft u een camouflerende schijn-oplossing, maar laat u de wortel van het probleem, de culturele motivatie, onaangeroerd.
Allemaal typische schone schijn van het schoonverdiep om de echte probleemgevallen niet te moeten aanpakken.

203. Zo ook met de allochtone Antwerpse studenten die te weinig doorstromen naar het hoger onderwijs.
In plaats van hen te stimuleren de lat voor zichzelf wat hoger te leggen, gaat men bij wijze van knieval een tussensysteem installeren, waarvan men dan hoopt dat het “haalbaar” is voor hen. Ten eerste is dit een foute aanpak volgens bijvoorbeeld het PISA-onderzoek (Program for International Student Assessment) van de OESO waarin staat dat je best de verwachtingen opschroeft in plaats van verlaagt.
Ten tweede hebben we het afgelopen decennium in het hoger onderwijslandschap gestreefd naar twee zaken: hoogstaande kwaliteit en uniformisering. Net op dat moment zal men in Antwerpen eens een laagdrempelig tussenniveau gaan inrichten se…!
Ten derde, en dat is uiteraard heel duidelijk, het komt niet aan de stad toe om binnen het hoger onderwijs het aanbod vast te leggen, dat is Vlaamse bevoegdheid.
Tenslotte moet ik nog zeggen dat ik betwijfel of u wel het gewenste effect zult creëren met deze laagdrempelige diploma’s, want wat geldt voor de Vlamingen geldt dus niet voor de Antwerpse allochtonen: u zal een parallel schoolsystemen creëren, meer segregatie creëren, en allochtonen met “zwakke” diploma’s creëren met alle gevolgen van dien op de arbeidsmarkt. Ook voor de sociale perceptie van kansengroepen zal de eindbalans negatiever zijn dan wanneer men hen door het gewone, Vlaamse onderwijs probeert te loodsen.


Hoe dùrft ze! Die Anke
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 18:58   #14
gladiator
Burgemeester
 
Geregistreerd: 8 september 2006
Berichten: 506
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Maar VRT houdt het vandaag op het oude refreintje: weinig kansen en taalachterstand. Univs die er iets aan willen doen , krijgen geld ( ons geld ).

Allochtonen hebben het moeilijk aan de univ
wo 21/03/07 -

Dus de maatschappij moet nóg eens opdraaien voor de ouders die nog Afrikaanse/Turkse normen hanteren?

Zoals het openingsartikel zegt, de ouders zijn zélf verantwoordelijk, kansen genoeg voor iedereen.

Moesten de meeste van deze immigranten 20j geleden reeds gehandeld hebben zoals de ouders van Ugur, hadden ze nu ook niet te kampen met een imago-probleem op de arbeidsmarkt.

Men oogst wat men zaait.

Voor de rest natuurlijk proficiat voor de familie van Ugur.
gladiator is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be