Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Splitsing BHV, de leugens ontkracht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=8515)

alpina 23 januari 2004 17:49

Het VlaamsBlok heeft zich wel degelijk onthouden in de finale stemming en mede daardoor is de splitsing van BHV er niet doorgeraakt, dat ontkennen heeft geen enkele zin.

zorroaster 23 januari 2004 17:54

In het verslag van de Kamer (www.dekamer.be) over de zitting van donderdag lees ik, zeer vreemd:

-Geert Bourgeois die het Vlaams Blok sterk verwijt zich te hebben onthouden.
-Gerolf Annemans die helemaal op het einde claimt wel te hebben voorgestemd.

De volgende dag beweert de Standaard dat het Blok zich onthouden heeft, terwijl het Blok beweert zich per ongeluk bij één amendement onthouden te hebben.
Wie kan er nu precieze klaarheid verschaffen?

alpina 23 januari 2004 18:10

Volgens mij is het zo dat het blok enkel de afzonderlijke amandementen heeft gesteund maar zich onthouden heeft bij het stemmen van het globale wetsvoorstel waardoor de kiesdrempel er uiteindelijk wel door is en de splitsing niet.

Luddo 23 januari 2004 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie-José
Luddo,

Graag een antwoord , en geen rond de pot draaierij

Clemens schreef:

“Zou u niet beter antwoorden op mijn stelling

dat de 5 % kiesdrempel en de splitsing BHV één wet is.

En het BLOK zich heeft onthouden op de globale wet.

Dus voor het BLOK was de kiesdrempel belangrijker dan de splitsing van
BHV.”

Is hierop een zinnig en eerlijk antwoord geven zo moeilijk ?

Lees mijn onderschrift!

ancapa 26 januari 2004 21:15

Zij kunnen het weten ! Zij waren er zelf bij !

Brussel-Halle-Vilvoorde niet gesplitst op 13 juni !

Vlaamse kamerleden negeren ultieme oproep van burgemeesters !

De Kamer heeft zopas de aanpassingen van de kieswetgeving goedgekeurd, waaronder de wet in verband met de komende Europese verkiezingen. Het was via de amendering van dit wetsontwerp dat de Vlaamse kamerleden met een eenvoudige meerderheid de splitsing van de unitaire kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde hadden kunnen doordrukken. Het heeft jammer genoeg niet mogen zijn. Alle amendementen van Vlaams Blok, NVA en CD&V werden verworpen. Ook VLD’er Willy Cortois, die gisteren nog had aangekondigd dat hij voor de amendementen zou stemmen en zoveel mogelijk collega’s zou overtuigen, stemde uiteindelijk –op één schamele onthouding na- altijd tegen de amendementen. Buurman Karel De Gucht hield zijn hand goed vast.

De indringende oproep van 19 januari vanwege de Vlaams-Brabantse burgemeesters is dus zonder gevolg gebleven. De kamerleden van VLD, Spirit en SP.A hebben hun eigen partijgenoten in de Vlaamse Gordel in de steek gelaten. Deze partijen hebben opnieuw de januskop opgezet: in het Vlaams Parlement vragen ze unaniem de realisatie van de splitsing vóór 13 juni, in de Kamer worden alle amendementen daarover met het grootste gemak door diezelfde partijen weggestemd.

In hun oproep stelden de burgemeesters dat ze bij een negatief resultaat gedwongen zouden zijn andere wegen te bewandelen. Indien ook in de Senaat de amendementen inzake de splitsing worden verworpen, hoopt het Vlaams Blok dat de burgemeesters inderdaad voet bij stuk zullen houden en zullen weigeren om enige medewerking te verlenen aan de organisatie van de komende Europese verkiezingen in hun gemeente.

Uit goede bron hebben wij vernomen dat Dewael achter de schermen volop druk aan het uitoefenen is op de betrokken burgemeesters om hun acties af te blazen. Niet verwonderlijk voor een man die zelfs zijn eigen partijgenoten afdreigt met strafsancties. Wij hopen dat de burgemeesters volharden en daarvoor uit heel Vlaanderen de steun zullen krijgen die ze verdienen.

Bart Laeremans
Volksvertegenwoordiger

Filip De Man
Volksvertegenwoordiger

TomB 26 januari 2004 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
het BLOK ken ik niet.
Is dat zoiets als de Nieuwe Alliantie? :roll:

Amai Knut, is dat alles wat we gaan zien als antwoord? Of voelt ge u nu niet aangesproken omdat het 'De Knut' moet zijn? :lol:

Het VB heeft gisteren de kans gehad om BHV te splitsen, en ze hebben het niet gedaan.

De reden is voor de hand liggend, daar het dossier verbonden stond met de kieswet.

k9 27 januari 2004 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
het BLOK ken ik niet.
Is dat zoiets als de Nieuwe Alliantie? :roll:

Amai Knut, is dat alles wat we gaan zien als antwoord? Of voelt ge u nu niet aangesproken omdat het 'De Knut' moet zijn? :lol:

Het VB heeft gisteren de kans gehad om BHV te splitsen, en ze hebben het niet gedaan.

De reden is voor de hand liggend, daar het dossier verbonden stond met de kieswet.

Inderdaad en de knut zat zonder woorden :lol:

giserke 27 januari 2004 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door k9
Citaat:

en niet alleen zonder woorden :lol:

giserke 27 januari 2004 12:43

Citaat:

Citaat:

giserke 27 januari 2004 12:43

Citaat:

Citaat:

en niet alleen zonder woorden :lol:

zorroaster 27 januari 2004 15:19

Om de één of andere reden wordt het zo verdacht stil rond dit onderwerp. Knuts ijver om ons te verlichten is blijkbaar maar van korte duur geweest.
Vervelend hé, mensen die voor zichzelf denken en meer kunnen dan de partij-versie klakkeloos kopieëren? Dat krijg je natuurlijk als je je richt tot niet-Blokkers!

Strop 27 januari 2004 15:30

Tja, moet De Knut eventuele fouten van het Vlaams Blok verdedigen,
of is hij zoals iedereen gerechtigd om gewoon een ander licht op de situatie brengen.

Ik kan er ook niet meer aan uit, wie waarop zich onthouden, voor of tegen gestemd heeft. Ik was er niet bij bij dus 'onthoud' ik mij van verder commentaar.

:twisted:

zorroaster 27 januari 2004 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strop
Tja, moet De Knut eventuele fouten van het Vlaams Blok verdedigen,
of is hij zoals iedereen gerechtigd om gewoon een ander licht op de situatie brengen.

Hij was er anders wel héél graag bij om ons voor "leugenaars" uit te maken en om zijn waarheid hier te verkondigen (die vreemd genoeg volledig samenviel met de waarheid die het Blok rondstuurde in zijn persbericht).
Wanneer hij door de mand valt, is hij opeens nergens meer te bekennen. Iedereen is gerechtigd zijn mening te geven, maar als je fout zit moet je dat durven toegeven.

Strop 27 januari 2004 15:39

Akkoord,
anderzijds weet je niet of hij nog on-line is... en zich misschien niet eens kan verdedigen...

Ik moet dan weer niet voor hem in de bres springen om hem, voor hetgeen hij als eigen mening (op basis van artikels) schreef, te vededigen.
Zeker niet wanneer ik er zelf geen klaarheid over kan verschaffen.

Wanneer ik de ruzie tussen het Vlaams Blok en de N-VA zie word ik in en in triestig... Vecht zoiets uit achter gesloten deuren zoals onze Waalse zuiderburen kunnen. Om zo als een gesloten front naar buiten te komen.

Hoe was dat romeinse spreekwoord weer? Divide et impera?

zorroaster 27 januari 2004 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strop

Wanneer ik de ruzie tussen het Vlaams Blok en de N-VA zie word ik in en in triestig... Vecht zoiets uit achter gesloten deuren zoals onze Waalse zuiderburen kunnen. Om zo als een gesloten front naar buiten te komen.

Hoe was dat romeinse spreekwoord weer? Divide et impera?

Het Vlaams Blok deelt eerst een klap (kiesdrempel en verraad BHV) uit en steekt dan zijn hand uit. Vind je het gek als ik en de N-VA geen zin hebben om die te aanvaarden?

Aanvaard je een lift van iemand die je banden heeft lekgestoken om je aan boord te krijgen?

Strop 27 januari 2004 15:51

Ik denk dat dat politiek spelletje al heel veel langer bezig dan deze kwestie en dat ,zoals bij twee vechtende schooljongens meestal het geval is, beide partijen evenveel schuld hebben.

Ik ken de interne keuken van de N-VA evenmin als die van het Vlaams Blok en kan dus geen gegrond antwoord geven.

Het is in ieder geval geen goede reclame voor de Vlaamse Beweging. Wat ik ten zeerste betreur.

Ik kan maar één raad geven in dit geval aan beide partijen (in ieder geval voor hier op het forum): wanneer iemand van beide parijen de andere uitmaakt voor leugenaar kan je het best gewoon negeren en er je zelf ook niet aan vuil maken. Worden de beschuldigingen echt te gortig: reageer in een privé bericht.
We moeten echt dringend een front vormen tegen links en de franstaligen.

Maar ja dat zal wel weer vechten tegen de bierkaai zijn zeker... :cry:

ancapa 27 januari 2004 21:17

PS laat zien wie de baas is

Er is maar één oplossing die echt voor verandering kan zorgen en dat is de splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. De blauwdrukken daarvan zijn al lang geschreven. Het Vlaams Blok koestert echter niet de minste illusie dat Verhofstadt en de VLD blijk zullen geven van één moment Vlaamse standvastigheid.

Stefanie 27 januari 2004 23:15

Hier. Mededeling van Spirit. Ik weet niet of het allemaal wel klopt wat er staat, ik copieer en plak maar. Heb wel vragen bij de stukjes die ik in 't vet gezet heb. Steunbetuiging? Geen invloed? Snap ik niet.

Citaat:

Spirit heeft zich samen met kartelcollega Hans Bonte onthouden op de amendementen m.b.t. de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Spirit-fractieleider Geert Lambert motiveerde, namens sp.a-spirit, de onthouding als een belangrijk signaal naar de regering. Met het arrest van het Arbitragehof in de hand en met de oprichting van het Forum in het verschiet is sp.a-spirit er van overtuigd dat de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde binnen deze legislatuur wordt gerealiseerd. Het is duidelijk dat er voor het einde van deze legislatuur een regeling moet komen, een regeling waar andere Vlaamse partijen al 40 jaar niet in zijn geslaagd. De onthouding is ook een steunbetuiging aan de burgemeesters in de rand. De niet-splitsing van het kiesarrondissement nu heeft bovendien geen invloed op de verdeling van de zetels voor de Vlaamse en de Europese verkiezingen. Er verschuiven geen Vlaamse zetels naar de Franstaligen. De zetels in het Europees, Vlaams en het Brussels parlement zijn niet bedreigd. Voor Europa is de vertegenwoordiging voor Vlaanderen er zelfs proportioneel op vooruit gegaan.

TomB 27 januari 2004 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
PS laat zien wie de baas is

Er is maar één oplossing die echt voor verandering kan zorgen en dat is de splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. De blauwdrukken daarvan zijn al lang geschreven. Het Vlaams Blok koestert echter niet de minste illusie dat Verhofstadt en de VLD blijk zullen geven van één moment Vlaamse standvastigheid.

Laat me even proberen te snappen wat je hier net geschreven hebt.

1) De oplossing die voor verandering kan zorgen is de splisting van BHV
2) De plannen bestaan al
3) Het is de schuld van de VLD dat ze niet gerealizeerd worden

Dat schijnt niet echt goed te stroken met wat eigenlijk gebeurde:
1) Met het Blok erbij, was de splitsing een feit
2) Het Blok onthield zich

Clemens 28 januari 2004 00:04

Stefanie

Blijkbaar heeft Spirit dezelfde verwerpelijke en hypocriete strategie toegepast als het BLOK.

Ze steunen het amendement tot splitsing BHV, maar
bij de eindstemming gaan ze wel de wet steunen zonder splitsing BHV.

Zowel Spirit als BLOK hadden slechts één doel : de invoering van de kiesdrempel en de splitsing BHV kon hun gestolen worden.

------------- hieronder meer verduideling --------------

Relatie tussen wet en amendement

Je voegt een belangrijk amendement toe aan een wet.
Dit cruciaal amendement wordt door een meerderheid verworpen.

Nu ga je deze wet, zonder het cruciale amendement, toch zeker en vast kordaat afwijzen!

Zo niet, bewijs je zonder meer dat je zelf niet veel waarde hechtte aan het bewuste amendement!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be