![]() |
Citaat:
|
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wikiped...ct_Neopaganism http://en.wikipedia.org/wiki/Neopaganism Het is dus niet zo dat je al deze benamingen zomaar kan gelijkschakelen. Heiden / Heathen en Pagan / Paganus mogen dan wel taalkundig naar iets gelijkaardig verwijzen : de "heide" of het "veld", de lieden van het "land" in tegenstelling tot die van de "stad", ze worden tegenwoordig toch anders ingevuld. Heiden / Heathen wordt meestal gebruikt om die (neo)paganisten aan te duiden die de "Noordse" of "Germaanse" strekkingen in het paganisme aanhangen : de Odinisten, de Asatru, etc... http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Germanic_Neopaganism Ieder heeft zo zijn eigen agenda om het ene woord boven het andere te verkiezen. Zo trachten academici nu blijkbaar de term "neo-paganism" te vervangen door "contemporary paganism" en wordt dit al gevolgd door Wikipedia. Naar mijn gevoel dan weer een spijtige evolutie... Citaat:
|
Ik meen mij te herinneren dat een eredienst, om erkend te worden een duidelijke hiërarchie en aanspreekbaar orgaan/ambt nodig heeft.
Probleem is dat er onder het neopaganisme vele stromingen zijn, gaande van de syncretische Wicca tot de ietwat serieuzere Azentrouw. Die laatste groep lijkt in België verspreid te zijn over Werkgroep Traditie vzw en Werkgroep Hagal. Ik vind niets terug over enige clerus bij deze groepen. Nochtans kent de wereldwijde Azentrouw reconstructies van de gothi en gythia, die toch enige 'opleiding' moeten hebben. (Kennis van de oude geschriften, oude en moderne riten, algemene spreekvaardigheid en een basis geschiedenis, sociologie, archeologie, ...) Indien die clerus georganiseerd wordt, en die twee groepen kunnen fuseren of samenwerken, denk ik dat Azentrouw toch een goede kans maakt om erkend te worden. |
Citaat:
En nu moeten die mensen nog steeds later terugkomen? Hoeveel schrik kan er zijn van iets dat toch niet georganiseerd is en blijkbaar zonder structuur ook nog. Eigenlijk lijkt het mij veel gezonder dat, als je dan toch bovennatuurlijke toestanden nodig hebt, geloof zo persoonlijk mogelijk georganiseerd wordt ver weg van vastgeroeste structuren en onveranderbare rituelen. Ik ben eigenlijk van mening dat het afschaffen van massareligies gezonder is voor onze ontwikkeling. |
Citaat:
Hoe het ook zij, ik heb besloten het nastreven van de erkenning van het (neo)paganisme als punt op het programma te zetten van de partij waarmee ik volgend jaar naar de verkiezingen trek. Als ik het goed heb wordt dat dan zelfs een Europese primeur: de eerste paganistische partij van Europa! :) |
Citaat:
Geloof is iets persoonlijk. |
Citaat:
Vigrid was eerder. Een neo-nazistische heidense partij uit Noorwegen. |
"Pagan" betekend niets anders dan "heidens".
Het grijpt terug naar de voor-christelijke tijden en de periode rond de volksverhuizingen. Vooral het Keltisch-Germaanse gedachtengoed is van de dag weer levend en terug van weggeweest. De voedingsbodem wordt gevormd door verheerlijking van de oude verhalen over bijvoorbeeld de volksverhuizingen en de tragiek en heldendom daaromheen, en dan vooral in de muziek. Link Pagan Metal: http://www.youtube.com/watch?v=jCOCiXk6ZMM Dit is het tragische verhaal over een zoon en zijn vader, de vader herkend de zoon, maar de zoon erkend en herkend deze niet als zijn vader. En de strijd tussen deze twee is tragisch...Puur Germaaans, gezongen in het Oud-Hoogduits met ook daarin Oud Laagduitse elementen. Nederlands is ontstaan uit het Oud-Laagduits..... |
Citaat:
:-) |
Citaat:
May his Noodly Appendage touch Thou and guide Thou to the right path of the Meat Balls. You sir, have been truly blessed by His Noodly Appendage. RAmen. ![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
Als ik in een roos latexpakje om m'n sollicitatiegesprek verschijn, maak ik geen goede indruk. Zo ga ik toch ook geen proselitisme aan de dag leggen om werk te zoeken? |
Citaat:
uhm, de vraag is, waarom vragen (religieuze) werkgevers daar steeds naar. |
Nieuwjaar is een Heidense feestdag. De Romeinse maand januari wordt ingeluid, vernoemd naar de tweehoofdige Janus die terugblikt naar het voorbijgegane jaar en tegelijk het nieuwe jaar aanschouwt.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be