Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2011, 16:20   #1
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard Heidendom

Al dat gezever over die totalitaristische monotheïstische woestijngodsdiensten altijd. En dat terwijl het Heidendom zoveel interessanter is!

De belangrijkste kenmerken van het Heidendom volgens Guillaume Faye (in "Why We Fight") zijn:

-De aanwezigheid van het heilige en het bovennatuurlijke in de natuur.
-Een cyclische of sferische opvatting van tijd.
-De weigering om de natuur als "eigendom" van de mens die deze uitbuit en zo vernietigd te beschouwen.
-Het komen-en-gaan van sensualiteit en ascetisme.
-De verdediging van de levenskracht (de "ja aan het leven" en "de Grote Gezondheid" van Nietzsches Zarathustra.)
-Het idee dat de wereld "ongecreëerd" is en overeenkomt met een rivier van worden, zonder begin of einde.
-Het tragische sentiment van een leven dat ieder nihilisme weigert.
-De cultus van de voorouders, van de lijn van de biologische en culturele identiteit van ons volk.
-De weigering van alle geopenbaarde en universele Waarheden en dus de weigering van elk fanatisme, dogmatisme en gedwongen proselitisme (bekeringsdrang).

Waarin kan je je vinden en waarin niet? Wat ontbreekt er eventueel nog?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 20:28   #2
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Al dat gezever over die totalitaristische monotheïstische woestijngodsdiensten altijd. En dat terwijl het Heidendom zoveel interessanter is!

De belangrijkste kenmerken van het Heidendom volgens Guillaume Faye (in "Why We Fight") zijn:

[...]
-De verdediging van de levenskracht (de "ja aan het leven" en "de Grote Gezondheid" van Nietzsches Zarathustra.)
-De cultus van de voorouders, van de lijn van de biologische en culturele identiteit van ons volk.
[...]
Dit was mij nog ontgaan; een manifest voor strijders voor een sterk Europa.
Het doet mij denken aan Anders Behring Breivik.
De volgende info bevestigt dat.

Citaat:
Why We Fight: Manifesto of the European Resistance is a 280 page book by French author, professor and activist Dr. Guillaume Faye. The first English edition was published in 2011 by Arktos, while the original edition came out in the French language in 2001 as "Pourquoi nous combattons: Manifeste de la Résistance européenne" and later in German translation as "Wofür wir Kämpfen" in 2006. .

The book contains the author's proposed manifesto for an ethnic, cultural, spiritual and economic awakening of an according to the author decaying Europe, threatened by an aggressive colonization by non-European peoples (especially from Afro-Arabian nations), an expanding Islam and an American cultural and political adversary. In addition the book contains an ideological dictionary with 177 entries where Faye attempts to define concepts from an identitarian perspective, but also create a encyclopaedia of essential sides to the European resistance against the current liberal order for use by ethnically conscious Europeans and other interested parties.
meer: http://en.metapedia.org/wiki/Why_We_Fight

Een commentaar:

Citaat:
Posted by Lee John Barnes on April 26, 2011, 08:55 AM | #

Dont worry GW, I couldnt care less that you and soren have an IQ 50 points below mine.

It is a truly tragic fact that those people most sympathetic to Nazism as a political methodology for the attainment of nationalist goals in modern democratic political systems, or who seek to impose Nazi politics on society via usurping nationalism for their own ends, are by their nature either morally bankrupt of intellectually impoverished.

Usually the two combined.

It is a real tragedy that the Nazi Autism Meme is so infectious amongst those who really do think they are intellectually superior.
http://majorityrights.com/index.php/...y_we_fight_i1/

Een uitvoerig review: http://www.alternativeright.com/main...-why-we-fight/

Mijn mening: Kansloos idealisme.
De verwijzing naar Nietzsche is misplaatst. Hij verwachtte de komst van een super mens. Niet van een heidense voorouder aanbidder.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 20:33   #3
Albrecht
Banneling

Standaard

Allez, uw NSV heeft vandaag geflyerd aan de inkom van de PDS-aula. Mogen jullie daar niet binnen? Extreem-links ALS mag nochtans wel tijdens de lessen reclame maken.

Maar soit:
Citaat:
Niet uniek aan het heidendom, hoor.
Citaat:
-De weigering om de natuur als "eigendom" van de mens die deze uitbuit en zo vernietigd te beschouwen.
De Abrahamistische godsdiensten spreken eerder over rentmeesterschap.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 4 oktober 2011 om 20:34.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2011, 22:05   #4
Jeronimo
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dit was mij nog ontgaan; een manifest voor strijders voor een sterk Europa.
Het doet mij denken aan Anders Behring Breivik.
De volgende info bevestigt dat.
meer: http://en.metapedia.org/wiki/Why_We_Fight

Een commentaar:

http://majorityrights.com/index.php/...y_we_fight_i1/

Een uitvoerig review: http://www.alternativeright.com/main...-why-we-fight/
Hoe bevestigt uw linkje dat?

Los van het feit dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden en dat associaties met Breivik van een wansmakelijk politiek opportunisme getuigen, is uw ideologische link zelfs totale zever! Breivik is een aanhanger van neoconservatief anti-islampopulisme. Faye is een door nieuw-rechts beïnvloed identitair denker. Hoe vreemd het voor u zal klinken, geen van beide zou de ideologie van de ander lusten.

Toegegeven, Faye gaat over de Islam naar mijn mening soms te kort door de bocht (hoewel veel radicaal-rechtsen er soms naar neigen het gevaar van de Islamitische migratie uit intellectueel snobisme te onderschatten.) Ook zijn nadruk op etniciteit lijkt mij overdreven maar dat is een andere zaak.

Uiteindelijk is uw commentaar hier totaal off-topic. De puntjes van Guillaume Faye zijn een aanzet tot discussie rond het Heidendom, niet rond Guillaume Faye. Een draad daarover mag je steeds in Partijpolitiek en stromingen plaatsen.

Citaat:
Mijn mening: Kansloos idealisme.
De verwijzing naar Nietzsche is misplaatst. Hij verwachtte de komst van een super mens. Niet van een heidense voorouder aanbidder.
De kritiek die Nietzsche richtte op de religies die zich richtten op een "achterwereld" is wel degelijk relevant.
Oud 4 oktober 2011, 22:06   #5
Jeronimo
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Allez, uw NSV heeft vandaag geflyerd aan de inkom van de PDS-aula. Mogen jullie daar niet binnen? Extreem-links ALS mag nochtans wel tijdens de lessen reclame maken.
Ik zou het niet weten eigelijk, op zich zouden proffen die ALS aan het woord laten daar consequent in moeten zijn... Maar op zich lijkt flyeren mij effectiever.

Citaat:
Maar soit:
Niet uniek aan het heidendom, hoor.
Mogelijk, maar vind je dat het voor de Monotheïstische religies opgaat? Volgens Alain de Benoist is één van de belangrijkste kenmerken van de Monotheïstische religies dat ze dualistisch zijn, dat het Goddelijke en het wereldlijke totaal anders zijn.

"De wereld is niet goddelijk. Zij bezit geen eigen aard, noch een goddelijke natuur. De wereld is totaal anders dan het Absolute. Er is maar één absolute en dat is God."

Citaat:
Citaat:
-De weigering om de natuur als "eigendom" van de mens die deze uitbuit en zo vernietigt te beschouwen.
De Abrahamistische godsdiensten spreken eerder over rentmeesterschap.
(Snel mezelf corrigeren voor iemand anders het doet... )

Maar de mens blijft buiten de natuur staan, wat toch een kritisch verschil met het Heidendom is.
Oud 4 oktober 2011, 22:16   #6
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou het niet weten eigelijk, op zich zouden proffen die ALS aan het woord laten daar consequent in moeten zijn... Maar op zich lijkt flyeren mij effectiever.
ALS deed beiden.

't Was nog al iets. Zo'n rastafari-type dat kwam vertellen dat we ons moeten gaan verenigen om een revolutie te ontketenen zoals de Arabische revoluties. Hmm...

Citaat:
Mogelijk, maar vind je dat het voor de Monotheïstische religies opgaat? Volgens Alain de Benoist is één van de belangrijkste kenmerken van de Monotheïstische religies dat ze dualistisch zijn, dat het Goddelijke en het wereldlijke totaal anders zijn.

"De wereld is niet goddelijk. Zij bezit geen eigen aard, noch een goddelijke natuur. De wereld is totaal anders dan het Absolute. Er is maar één absolute en dat is God."
Er zijn meer monotheïstische godsdiensten dan de Abrahamitische godsdiensten.

Trouwens zou men, in de Judeo-Christelijke theologie, het wereldse als iets goddelijk kunnen omschrijven, omdat het een schepping van God zou zijn.

Citaat:
Maar de mens blijft buiten de natuur staan, wat toch een kritisch verschil met het Heidendom is.
Goh, de rest van de natuur zou ook in die zeven dagen geschapen zijn. De mens wordt misschien wel als kroon van die schepping ervaren, maar dat maakt het niet los van de natuur.
Oud 4 oktober 2011, 23:07   #7
Jeronimo
Minister-President

Standaard

Citaat:
ALS deed beiden.

't Was nog al iets. Zo'n rastafari-type dat kwam vertellen dat we ons moeten gaan verenigen om een revolutie te ontketenen zoals de Arabische revoluties. Hmm...
Dat zouden ze wel willen, een zo'n Islamitisch geïnspireerde revolutie bij ons!

Citaat:
Er zijn meer monotheïstische godsdiensten dan de Abrahamitische godsdiensten.

Trouwens zou men, in de Judeo-Christelijke theologie, het wereldse als iets goddelijk kunnen omschrijven, omdat het een schepping van God zou zijn.
Het wereldse zoals wij het beleven is tevens een straf van God wegens de zondeval.

Het is ook niet moeilijk voor te stellen hoe ze tot die visie gekomen zijn. Als je in de woestijn woont met zand in je ogen, zand in je oren, zand in je neus en zand in je bilspleet en zand zover je kan zien, dan begin je al wel eens te denken dat God je probeert te straffen...

Citaat:
Goh, de rest van de natuur zou ook in die zeven dagen geschapen zijn. De mens wordt misschien wel als kroon van die schepping ervaren, maar dat maakt het niet los van de natuur.
Dat de mens rentmeester van de natuur is maakt in ieder geval dat hij in zekere zin "meer" of "anders" is dan de rest van de natuur.
Oud 5 oktober 2011, 09:41   #8
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(Snel mezelf corrigeren voor iemand anders het doet... )

Een eco-centrisch wereldbeeld dat een intrinsieke waarde toekent aan alles in plaats van een utilitaristisch antropocentrisch wereldbeeld (Aerne Naess, 1984 en "De Aarde Eerst".). Hieruit volgt een morele verplichting jegens de natuur.

Desalniettemin, Noach kreeg van God opdracht een ark te bouwen om het dierenrijk te redden toen de zondvloed in aantocht was.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 19:35   #9
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zouden ze wel willen, een zo'n Islamitisch geïnspireerde revolutie bij ons!
Ach ja...

LVSV wint het meeste aantal flyers en affiches. Overplakkingen van LVSV-posters worden snel ongedaan gemaakt.

De kleurloze affiche(op geel papier als ik het mij goed herinner) van het NSV aan het VHI is wel wat flets. Zoiets zou ik toch veranderen. De flyers zijn veel beter verzorgd, en van hogere kwaliteit. Mjah, aan de andere kant, die flyers houden het, in tegenstelling tot andere groepen, waarschijnlijk langer vol dan de affiches. Die zullen mogelijk wel snel verwijderd worden door het tolerante links.

Citaat:
Het is ook niet moeilijk voor te stellen hoe ze tot die visie gekomen zijn. Als je in de woestijn woont met zand in je ogen, zand in je oren, zand in je neus en zand in je bilspleet en zand zover je kan zien, dan begin je al wel eens te denken dat God je probeert te straffen...
Israël was nochtans een redelijk groen land voordat de Arabieren er kwamen...en er is de laatse decennia een terugkeer geweest naar het ideaal van "making the desert bloom."

Citaat:
Dat de mens rentmeester van de natuur is maakt in ieder geval dat hij in zekere zin "meer" of "anders" is dan de rest van de natuur.
Alles is sowieso anders. Een dier is geen plant, en dan zijn er ook nog biotopen. Er is veel verschil. En het valt ook niet te ontkennen dat wij mensen toch heel wat hebben opgebouwd, en door onze hele maatschappij veel verschillen van andere dieren.
Oud 6 oktober 2011, 06:57   #10
Jeronimo
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ach ja...

LVSV wint het meeste aantal flyers en affiches. Overplakkingen van LVSV-posters worden snel ongedaan gemaakt.
Als ik me niet vergis heeft LVSV ook een aantal sponsors, dat ligt voor ons als 1) antiliberale en 2) omstreden vereniging natuurlijk moeilijker.

Citaat:
De kleurloze affiche(op geel papier als ik het mij goed herinner) van het NSV aan het VHI is wel wat flets. Zoiets zou ik toch veranderen. De flyers zijn veel beter verzorgd, en van hogere kwaliteit. Mjah, aan de andere kant, die flyers houden het, in tegenstelling tot andere groepen, waarschijnlijk langer vol dan de affiches. Die zullen mogelijk wel snel verwijderd worden door het tolerante links.
Er zijn nochtans ook affiches met hetzelfde op als de flyers. Ik denk dat die gele affiches er zijn die iemand nog ergens van een aantal jaren geleden had liggen.

En zo snel worden ze eigelijk ook weer niet afgetrokken, eerder overplakt door andere affiches. Klein-links is niet meer wat het geweest is.

Citaat:
Israël was nochtans een redelijk groen land voordat de Arabieren er kwamen...en er is de laatse decennia een terugkeer geweest naar het ideaal van "making the desert bloom."

Alles is sowieso anders. Een dier is geen plant, en dan zijn er ook nog biotopen. Er is veel verschil. En het valt ook niet te ontkennen dat wij mensen toch heel wat hebben opgebouwd, en door onze hele maatschappij veel verschillen van andere dieren.
Ok dan.
Oud 6 oktober 2011, 18:45   #11
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik me niet vergis heeft LVSV ook een aantal sponsors, dat ligt voor ons als 1) antiliberale en 2) omstreden vereniging natuurlijk moeilijker.
Waar is de tijd dat die misleide zieltjes nog streden tegen vernederlandsing...

Citaat:
Er zijn nochtans ook affiches met hetzelfde op als de flyers. Ik denk dat die gele affiches er zijn die iemand nog ergens van een aantal jaren geleden had liggen.
Ah, oké.

Citaat:
En zo snel worden ze eigelijk ook weer niet afgetrokken, eerder overplakt door andere affiches. Klein-links is niet meer wat het geweest is.
Ik heb het gemerkt bij LVSV-affiches. Die worden ook graag overplakt.
Oud 6 oktober 2011, 21:40   #12
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ontbreekt er eventueel nog?
Het goddelijke is eerder vrouwelijk dan mannelijk. De abrahamische benadrukken voornamelijk het mannelijke (vandaar onder andere vermoed ik dat ze nogal neigen naar geweld)

bv.
Citaat:
Ephesians 5:21 - 24 . "Wives, submit yourselves unto your own husbands, as unto the Lord. For the husband is the head of the wife, even as Christ is the head of the church: and he is the saviour of the body. Therefore as the church is subject unto Christ, so let the wives be to their own husbands in everything"

1 Corinthians 11:7-9 "For a man indeed ought not to cover his head, forasmuch as he is the image and glory of God: but the woman is the glory of the man. For the man is not of the woman, but the woman of the man. Neither was the man created for the woman, but the woman for the man."

1 Corinthians 14:34 "Let your women keep silence in the churches: for it is not permitted unto them to speak; but they are commanded to be under obedience as also saith the law.

1 Timothy 2:11 - 14 "Let the woman learn in silence with all subjection. But I suffer not a woman to teach, nor to usurp authority over the man, but to be in silence. For Adam was first formed, then Eve. And Adam was not deceived, but the woman being deceived was in the transgression."
Maakt ook duidelijk waarom er geen vrouwelijke priesters zijn in de abrahamische religies. Daar toont men in de praktijk dat men de vrouw minderwaardig acht, net zoals het boek zegt.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 oktober 2011 om 21:51.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 21:47   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echnaton, ben jij dat?

Citaat:
Zie jij het heilige in verval, dood, stank, grauwheid, vuur, ...?

Lijkt me eerder een demiurg (in de betekenis van de gnosis).

Citaat:
-Een cyclische of sferische opvatting van tijd.
Kortom, een inzicht van geschiedkunde op middeleeuws niveau. Goed zo.

Ik vond al dat er veel tyrorexjes in de straat rondwandelen.

Citaat:
Akkoord, maar wat ga je er aan doen?

Citaat:
-Het komen-en-gaan van sensualiteit en ascetisme.
Ascetisme is een ondeugd, enkel weggelegd voor de ijdele persoon.

Ik zie ook niet zo goed hoe dat ligt me sensualiteit. Lijken me twee tegenovergestelde zaken.

Citaat:
Dat ook is een persoonlijke filosofie.

Citaat:
-Het idee dat de wereld "ongecreëerd" is en overeenkomt met een rivier van worden, zonder begin of einde.
Het idee, je zegt het correct. Een (waan)voorstelling dus. Een meta(para)fysisch conceptje.

Citaat:
-Het tragische sentiment van een leven dat ieder nihilisme weigert.
Dat klinkt wel heel sentimenteel.
Oud 6 oktober 2011, 21:49   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het goddelijke is eerder vrouwelijk dan mannelijk. De abrahamische benadrukken voornamelijk het mannelijke (vandaar onder andere vermoed ik dat ze nogal neigen naar geweld)
Ligt naar mijn inziens eerder aan het uitzicht van de maatschappij dan aan bijvoorbeeld het christendom zelf, want er zijn oorlogen gevoerd in de naam van Maria.

Een andere maatschappij had veel meer vrouwelijke elementen in het christendom gevonden.

Het jodendom en de islam zijn gevallen apart.
Oud 6 oktober 2011, 21:56   #15
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Een andere maatschappij had veel meer vrouwelijke elementen in het christendom gevonden.
Met veel moeite. God lijkt vooral te spreken tot de man in de Abrahamische religies.

Citaat:
"Now therefore kill every male among the little ones, and kill every woman that hath known man by lying with him. But all the women-children, that have not known a man by lying with him, keep alive for yourselves"
NUMBERS chapter 31 verses 17 - 18

...ondertussen effe de verkrachting van kinderen goedpratend, maar daar liggen we niet wakker van hé. We hebben andere boeken waar we liever op kafferen tegenwoordig dan op de bijbel.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 oktober 2011 om 22:06.
Oud 6 oktober 2011, 21:59   #16
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het jodendom en de islam zijn gevallen apart.
De vinger naar elkaar wijzen, daar zijn ze goed in die Abrahamische godsdiensten. Ze zouden allen eens moeten bezinnen over hun destructieve aard. Ze zijn allen onaangepast aan de uitdagingen van de nieuwe tijd. Geen wonder dat meer 'vrouwelijke' religies terug opgang maken.
Oud 6 oktober 2011, 22:05   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Terwijl ondertussen de vrouw ondergeschikt is aan de man? Nee, het gaat eerder om onderwerping ("dominion")van de natuur.

Krampachtig maar tevens noodzakelijk zijn de schaarse pogingen van de abrahamische religies zich humaner en groener op te stellen. Gelukkig voor hen kan je met die boeken verschillende kanten op qua interpretatie. Kwestie van de juiste fragmenten te kiezen en niet te veel aandacht aan andere fragmenten te geven.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 oktober 2011 om 22:18.
Oud 6 oktober 2011, 22:12   #18
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
De vinger naar elkaar wijzen, daar zijn ze goed in die Abrahamische godsdiensten. Ze zouden allen eens moeten bezinnen over hun destructieve aard.
Hmm... Christendom ziet 'liefde' als fundament, Islam legt nadruk op de vrede en het Jodendom hecht veel waarde aan de gerechtigheid, allez, die indruk heb ik toch. Mjah, 't is natuurlijk veel makkelijker om te veralgemenen aan de hand van uitwassen, zolang het jou goed uitkomt.
Oud 6 oktober 2011, 22:16   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met veel moeite. god lijkt vooral te spreken tot de man.
Zijn vrouwen traditioneel niet religieuzer? Ik denk trouwens spontaan aan dit:

Citaat:
NUMBERS chapter 31 verses 17 - 18

...ondertussen effe de verkrachting van kinderen goedpratend, maar daar liggen we niet wakker van hé. We hebben andere boeken waar we liever op kafferen tegenwoordig dan op de bijbel.
Deze delen van het Oude Testament zijn vervuld door/in Jezus Christus.
Oud 6 oktober 2011, 22:29   #20
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze delen van het Oude Testament zijn vervuld door/in Jezus Christus.
Vinden bepaalde groepen christenen, anderen niet.

Blijkbaar is de bijbel een soort van kookboek voor sommigen. Desnoods schrap je hele passages die je niet aanstaan blijkbaar. Is dat niet onrespectvol zo te handelen en tegelijkertijd beweren 'gelovige' te zijn?

Wat zegt Jezus over de oude religieuze teksten? Hij beschouwt ze als 'the commandment of God' (Matheus 15:3). Hij zegt dat ze 'the word of God zijn' (15:6) en dat ze geldig zijn als wet: "Until Heaven and earth pass away, not the smallest letter or stroke shall pass away from the law, until all is accomplished" (5:15)

Johannes laat Jezus zeggen "The Scripture cannot be broken".

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 oktober 2011 om 22:30.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be