Beste Scorpio
Als ik uitspraken lees zoals die van u, kan ik het niet laten om te reageren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio
(Bericht 6364873)
Er wordt hier een beetje naast de kwestie gediscussieerd. De reden waarom deze bestelling naar Irisbus gaat heeft weinig te maken met loonkosten, omkoperij of gebrek aan concurrentiekracht van Van Hool of VDL. Dit contract gaat naar Irisbus omdat Irisbus regelrechte dumpingprijzen heeft gehanteerd voor dit contract.
De 37 miljoen waarvan sprake is niet hoeveel het contract 'minder' kost bij Irisbus, het is hoeveel de 237 bussen kosten: 37 miljoen Euro voor 237 bussen, da's 156.000 Euro per bus. Dat zijn buitengewoon hallucinante prijzen, die ver onder de marktprijzen liggen. Niet alleen van Van Hool, maar ook van andere constructeurs. Ze liggen zelfs ver onder de prijzen die Irisbus normaal aanrekent. De bussen die De Lijn nu bestelt hebben een 'list price' van rond de 300.000 Euro. Er wordt natuurlijk vermindering gegeven bij dit soort aanbestedingen, maar niet dat soort bedragen. Ik heb even opgesnord hoeveel Irisbus 12m-dieselbussen kostten in een aantal recente aanbestedingen in Frankrijk, en een paar van andere constructeurs om te vergelijken:
-Nancy: 291.000 Euro per bus, contract ging naar Mercedes;
-Vannes: 275.500 Euro per bus, contract naar Irisbus;
-Rodez: 285.500 Euro per bus, contract naar Heuliez;
-Clermond-Ferrand: 261200 Euro per bus, Heuliez.
Nu, deze contracten waren voor kleinere aantallen bussen, en bij grote contracten zoals hier worden natuurlijk grotere kortingen gegeven. Maar zelfs dan: in 2009 bestelde de RATP (Parijse vervoerder) 225 12-meterbussen bij Irisbus. Zij betaalden 222.000 Euro per bus, wat als een zeer scherpe prijs werd gezien. Datzelfde Irisbus gaat daar nu nog meer dan een KWART onder. Dat noemt men dumping. Wat er hier gebeurd is is mijns inziens simpel: Irisbus had dringend orders nodig om de fabrieken draaiende te houden, en heeft met dit contract hier marktaandeel gekocht.
|
Ten eerste die prijsvergelijkingen van u. Totaal verkeerd, u vergelijkt appelen met peren. De orders van Rodez, Clermont en Vannes gingen naar de Irisbus-Iveco groep (Heuliez is ook in die groep) maar steeds voor wagens van gamma “low floor” uit de Franse produktie, terwijl het order van de Lijn hier het model Crossway Low Entry betreft uit de Tsjechise productie. Ook de bestelling Nancy die naar Mercedes ging betreft LowFloor bussen die in Duitsland worden gemaakt. U weet blijkbaar al redelijk wat van bussen, dus zou u moeten weten dat een bus van constructietype LowEntry goedkoper is dan van type LowFloor. Dat is bij alle constructeurs zo, bij Van Hool zowel als Mercedes als bij Irisbus. En als ze dan nog eens uit Tsjechië komen ipv Frankrijk dan zijn ze uiteraard nog goedkoper.
Het is dus totaal ongepast om die prijzen hier te vergelijken. Als u de prijs van 156.000 euro per bus wilt vergelijken, doe dit dan aub met een andere order over LowEntry’s aub.
Ik heb hier een copie van een offerte vanuit VDL Jonckheere uit 2004, gericht aan een Vlaamse pachter, voor de LowEntry bus Transit2000 op Volvo chassis: 154.000 euro! Geef u mij een faxnummer, en ik fax die even door ;)
OK, er is 8 jaar inflatie tussen gegaan, maar toen verkocht Iribus geen lijnbussen uit Tsjechië maar probeerde de Agora uit Frankrijk tevergeefs te verkopen. De Van Hool NewA360 en Jonckheere Transit2000 waren zo goedkoop dat het niet lukte. Daarom dat Irisbus ook recent is begonnen met de Crossway LowEntry uit Tsjechië. De eerste busfabrikant om bussen uit het oosten in België te verkopen was trouwens Mercedes, met de O345 later Conecto uit Turkije…
Nu moet ik wel toegeven dat ik 156.000 zelf wel laag vind, maar dumping zou ik het zeker niet noemen, ik ben er zeker van dat ze er nog aan verdienen ook nog!
U kunt aan de gemeente Maasmechelen eens vragen hoeveel hun Crossway LE heeft gekost, en aan enkele Waalse pachter die deze bus al eventjes hebben.
Citaat:
(Bericht 6364873)
Wat betreft 'vergelijkbare kwaliteit', daar valt over te discussiëren. Irisbus staat niet bekend om z'n hoge kwaliteit, om het zeer zacht uit te drukken. De TEC heeft al een aantal van die bussen, en deze worden met een passie gehaat door zowel de chauffeurs als de techniekers: ware rammelkarren die vaak in panne staan.
|
Wat uw mening over de kwaliteit van Irisbus betreft. U gebruikt termen als “rammelbakken” en “met passie gehaat”. Dat laatste is wel waar, maar vooral vanuit de vakbonden van TEC Liège, die altijd alles gehaat hebben wat niet vanuit Lier komt, wellicht o.a. omdat Van Hool heel lang nog een steunpunt in het Luikse had. Ik heb zelf gezien hoe vakbondsmensen aldaar tekeer gaan tegen Irisbus, voor prullen die op alle merken voorkomen… Bij TEC Brabant en TEC Namur hoort men een totaal ander signaal. En als die Irisbussen van TEC zo slecht zijn, waarom blijven ze die kopen? Niet omdat ze moeten hoor. Een aanbestedende dienst kan dankzij de Europese regels geen product of merk bevoordelen, maar via clausules in lastenboeken kunnen ze wel bepaalde modellen uitsluiten.
Irisbus heeft trouwens onlangs een bestelling gekregen van een Waalse pachter dat al meer dan 20 jaar heel trouwe Mercedes klant is. Dus zo slecht zullen die bussen niet zijn ;)
Citaat:
(Bericht 6364873)
Irisbus heeft een tijdje geprobeerd z'n Citelis te slijten aan exploitanten van De Lijn en de TEC. Ze hebben er eentje verkocht gekregen. En de koper van die bus had de bus een jaar later al te koop staan: ze stond meer in panne dan ze reed, en deed amper kilometers omdat de chauffeurs er enkel als er niks anders overschoot mee wilden rijden. Een paar jaar voordien probeerden ze de voorganger, de Agora, te verlappen aan pachters. Ze hebben er vijf verkocht gekregen, aan twee pachters. Geen van die pachters heeft achteraf nog een nieuwe Irisbus gekocht. Een van de twee heeft naar verluidt zelfs isolatieschuim op een aantal plaatsen gespoten in de structuur van die bussen in een vergeefse poging het rammelen te doen verminderen.
|
Over dat verhaal van ‘isolatieschuim om het rammelen te doen stoppen’ schrijft u zelf ‘naar verluidt’. Graag feiten aub, geen roddels.
En wellicht hebt u nooit als reiziger in een gelede Jonckheere Transit 2000 gezeten. Ik wel, en vaak ook nog. Op goede wegen, niets aan de hand. Maar op slechte wegen is dat pas rammelen. Waarom is dit model, ondanks de pogingen van de VDL groep, nooit in het buitenland verkocht???
En eens in de nieuwe VDL Jonckheere Citea van TEC gezeten, op de slechte banen van Luik en Charleroi? Ik ben er zeker van van niet. Prachtige design die Citea, maar dat zijn minstens even grote rammelbakken waarvan de chauffeurs klagen ;)