Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 oktober 2012, 08:17   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.529
Standaard de buskwestie....nu gaan we het eens zien

Het ziet ernaar uit dat de Lijn een ganse batch nieuwe bussen zal kopen via de Franse busbouwer IRISBUS,en dat onze "Vlaamse kampioen" ,Van Hool,deze keer uit de boot gevallen is.

De vakbonden beginnen zich al te roeren natuurlijk.
Misschien zullen onze Vlaamse politici straks eens mogen laten zien wie de baas is.Ik heb alle reden om aan te nemen dat het IRISBUS-aanbod op prijs/kwaliteit gebied beter was dan dat van Van Hool en van eventuele andere aanbieders.....

De Lijn mag ook niet VERPLICHT worden om uitsluitend "alhier" te kopen ......

Laatst gewijzigd door kelt : 13 oktober 2012 om 08:17.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 08:29   #2
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het ziet ernaar uit dat de Lijn een ganse batch nieuwe bussen zal kopen via de Franse busbouwer IRISBUS,en dat onze "Vlaamse kampioen" ,Van Hool,deze keer uit de boot gevallen is.

De Lijn mag ook niet VERPLICHT worden om uitsluitend "alhier" te kopen ......
En waarom niet?

Krijgen ze dan geen geld van de burgers?

Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan.

Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!!

Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert??

Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren??
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 08:39   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
En waarom niet?

Krijgen ze dan geen geld van de burgers?

Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan.

Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!!

Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert??

Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren??
Omdat het "vreemdelingen eerst, Vlamingen laatst," is in alle aspecten.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 08:53   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
En waarom niet?

Krijgen ze dan geen geld van de burgers?

Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan.

Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!!

Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert??

Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren??
Vrijwel iedere bus waar ik,in Vlaanderen,al opgestapt ben,was een VanHool.....bestellingen van de Lijn vielen bijna automatisch bij hen.
In het huidig pakket,zowat 230 bussen,is er een prijsverschil van 37 miljoen euro(!!!).Bovendien levert IRISbus europawijd,het zijn zeker geen bricoleurs!

Vandaar dat het dossier voor de Lijn al min of meer beslist is,de Lijn heeft overigens geen geld op overschot,maar heeft onderhand wel behoefte aan massa's nieuwe bussen,dus komt zo een bod heel erg goed uit...

Het is echter de Vlaamse voogdijoverheid die de knoop moet doorhakken.Eerder in het jaar heeft men de Lijn opgelegd besparingen door te voeren,desnoods met de kaasschaaf doorheen het aanbod te gaan.Het zou heel erg.....euhm...ironisch..zijn als de Lijn dan geen 37 miljoen Euro goedkopere investering mag voorstellen....


Maar ik vrees een beetje dat de Vlaamse Regering,onder druk van de "middengroepen" gewoon minder bussen zal doen bestellen om ze toch maar bij onze "Nationale kampioen" te laten maken..In dat geval zal ook IRISbus "juridisch afgekocht" moeten worden,want zo een gang van zaken is geheel onaanvaardbaar natuurlijk....

De reiziger en de belastingsbetaler kunnen dan de pot op...

Inderdaad,waarom geen tijdelijke samenwerking....maar moet de overheid dat nu ook weeral regelen?

Laatst gewijzigd door kelt : 13 oktober 2012 om 09:00.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 08:55   #5
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Misschien dat ze aan Van Hool eerst even dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten aanbieden?
- vermindering RSZ
- vermindering patronale bijdrage
- vermindering belasting

wie weet komen ze dan niet goedkoper uit dan die Franse concurrenten.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 08:58   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Misschien dat ze aan Van Hool eerst even dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten aanbieden?
- vermindering RSZ
- vermindering patronale bijdrage
- vermindering belasting

wie weet komen ze dan niet goedkoper uit dan die Franse concurrenten.
precies!
Dat schoentje wringt al jaren.Belgie is amper nog concurrentieel zelfs tegen andere EU-landen!

IRISbus bouwt grote delen van zijn bussen in "goedkopere landen".(want Frankrijk is zelf ook op weg een industriele ruine te worden waar werken NIET beloond wordt!).
Ook van de firma VanHool was al een tijdje geleden de melding dat ze elders dan in Belgie zochten om hun "basismodellen" te bouwen.Blijkbaar te laat!

Laatst gewijzigd door kelt : 13 oktober 2012 om 08:59.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 09:34   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
En waarom niet?

Krijgen ze dan geen geld van de burgers?

Ik vind het trouwens wraakroepend dat in het kader van Europa ook veel wegenwerken bv door Nederlanders worden gedaan.

Onze Vlaamse busbouwers krijgen bestellingen van over de ganse wereld , maar mogen voor de eigen markt niet werken!!

Waarom geen tijdelijke samenwerking bv , zodat ook de eigen markt mee profiteert??

Konden de Vlaamse busbouwers niet concurreren??
Jij vindt wellicht ook dat in onze warenhuizen het verboden zou moeten zijn om tomaten uit Spanje of uit Marokko aan te bieden ?
En in onze garages enkel auto's die niet in Japan of Korea gemaakt werden ?

Wel, het moge je verwonderen, maar ik ben
- voor de vrije keuze van de consument
- voor de verplichting van de overheid om eerst te bepalen wat ze willen kopen in kwaliteitseisen, garanties .. en hoeveelheden; en daarna moeten ze de goedkoopste nemen uit dat aanbod. Met zware straffen op corruptie.
En van dat principe mag slechts in uitzonderlijke omstandigheden afgeweken worden, in afspraak met de EU (gelijk voor iedereen)

Het is aan de overheid om onze economie concurrentieel te houden met fatsoenlijk beleid; niet met een beleid dat ooit in de USSR geprobeerd werd.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 10:28   #8
rookie
Staatssecretaris
 
rookie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 2.684
Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het ziet ernaar uit dat de Lijn een ganse batch nieuwe bussen zal kopen via de Franse busbouwer IRISBUS,en dat onze "Vlaamse kampioen" ,Van Hool,deze keer uit de boot gevallen is.

De vakbonden beginnen zich al te roeren natuurlijk.
Misschien zullen onze Vlaamse politici straks eens mogen laten zien wie de baas is.Ik heb alle reden om aan te nemen dat het IRISBUS-aanbod op prijs/kwaliteit gebied beter was dan dat van Van Hool en van eventuele andere aanbieders.....

De Lijn mag ook niet VERPLICHT worden om uitsluitend "alhier" te kopen ......
Geld er niet de regel dat boven een bepaald bedrag (en sla me dood ik moet het juiste bedrag opzoeken ) een Europese aanbesteding verplicht wordt door Europa en dit sinds 1/1/2004(?)? (ten tijde heeft dhr Schouppe rap rap nog 120 locomotieven besteld bij ACCEC (die enkel op de tekentafel bestonden) om de europese aanbesteding te ontlopen, de berucht type 13
__________________
не ходить вокруг да около
Draai niet rond de pot
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 11:08   #9
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Solidariteit met de Franse kwakkelende economie noemen ze dat.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 11:20   #10
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Solidariteit met de Franse kwakkelende economie noemen ze dat.
Nee. Om het geld gaat het. 39 miljoen goedkoper. En dat is een goede reden.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 12:03   #11
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Nee. Om het geld gaat het. 39 miljoen goedkoper. En dat is een goede reden.
Als men dan toch verplicht om op europees niveau aanbestingen te vragen, dan moet men eerst de sociale bijdragen op europees niveau ook gelijkstellen. Wat we tegenwoordig meemaken - ook met de oost-europese landen - is zuivere concurrentievervalsing.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 12:24   #12
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.392
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als men dan toch verplicht om op europees niveau aanbestingen te vragen, dan moet men eerst de sociale bijdragen op europees niveau ook gelijkstellen. Wat we tegenwoordig meemaken - ook met de oost-europese landen - is zuivere concurrentievervalsing.
Sociale bijdragen moeten afgeschaft worden niet gelijkgesteld.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 12:28   #13
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Solidariteit met de Franse kwakkelende economie noemen ze dat.
Het is niet omdat IRISbus een Frans bedrijf is, dat deze bestelling de Franse economie gaat helpen. Veel kans dat het vooral een of andere oost-europese of aziatische economie gaat helpen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 12:35   #14
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jij vindt wellicht ook dat in onze warenhuizen het verboden zou moeten zijn om tomaten uit Spanje of uit Marokko aan te bieden ?
En in onze garages enkel auto's die niet in Japan of Korea gemaakt werden ?

Wel, het moge je verwonderen, maar ik ben
- voor de vrije keuze van de consument
- voor de verplichting van de overheid om eerst te bepalen wat ze willen kopen in kwaliteitseisen, garanties .. en hoeveelheden; en daarna moeten ze de goedkoopste nemen uit dat aanbod. Met zware straffen op corruptie.
En van dat principe mag slechts in uitzonderlijke omstandigheden afgeweken worden, in afspraak met de EU (gelijk voor iedereen)

Het is aan de overheid om onze economie concurrentieel te houden met fatsoenlijk beleid; niet met een beleid dat ooit in de USSR geprobeerd werd.

.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 12:46   #15
Chillius Caesar
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 augustus 2012
Berichten: 54
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als men dan toch verplicht om op europees niveau aanbestingen te vragen, dan moet men eerst de sociale bijdragen op europees niveau ook gelijkstellen. Wat we tegenwoordig meemaken - ook met de oost-europese landen - is zuivere concurrentievervalsing.
Mja, dat is gewoon een concurrentieel voordeel eh.
Chillius Caesar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 12:49   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als men dan toch verplicht om op europees niveau aanbestingen te vragen, dan moet men eerst de sociale bijdragen op europees niveau ook gelijkstellen. Wat we tegenwoordig meemaken - ook met de oost-europese landen - is zuivere concurrentievervalsing.
Wel minstens moeten de fiscale en sociale lasten binnen zekere grenzen gehouden worden.

De EU is nog lange niet perfect.

Weet iemand hoe dit geregeld is tussen de verschillende staten van de usa ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 13:41   #17
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.510
Standaard

Zeg jongens, ook De Lijn is onderworpen aan de wetgeving overheidsopdrachten hoor (zij het dan wel voor de speciale sectoren). Jullie weten blijkbaar niet dat Vlaanderen al heel veel geld kwijt is door onwettige gunningen in busdossiers en ik ben blij dat het voor een keer eens niet Van Hool is die de gunning krijgt, anders zat er gegarandeerd weer eens een reukje aan.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 13 oktober 2012 om 13:43.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 14:54   #18
pegasus6869
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 februari 2009
Locatie: HELL !!!!!
Berichten: 1.289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het ziet ernaar uit dat de Lijn een ganse batch nieuwe bussen zal kopen via de Franse busbouwer IRISBUS,en dat onze "Vlaamse kampioen" ,Van Hool,deze keer uit de boot gevallen is.

De vakbonden beginnen zich al te roeren natuurlijk.
Misschien zullen onze Vlaamse politici straks eens mogen laten zien wie de baas is.Ik heb alle reden om aan te nemen dat het IRISBUS-aanbod op prijs/kwaliteit gebied beter was dan dat van Van Hool en van eventuele andere aanbieders.....

De Lijn mag ook niet VERPLICHT worden om uitsluitend "alhier" te kopen ......
Bepaalde "politici".....Zullen wel bepaalde giften ontvangen hebben zeker......van de fransen.Hoe zou u zelf zijn om te incasseren.

Laatst gewijzigd door pegasus6869 : 13 oktober 2012 om 14:55.
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 14:55   #19
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pegasus6869 Bekijk bericht
Bepaalde "politici".....Zullen wel bepaalde giften ontvangen hebben zeker......van de fransen.Hoe zou u zelf zijn om te incasseren.
Dan hebben de Fransen gewoon meer betaald dan Van Hool.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2012, 15:02   #20
Freddie
Gouverneur
 
Freddie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.291
Standaard

Die kwaliteitsevaluatie van die Irisbussen zal waarschijnlijk gebeurd zijn in de Crazy Horse in Parijs.
__________________
Arme Vlaming, belogen, bedrogen en bestolen van in de wieg tot voorbij het graf.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be