Schuppezot |
16 augustus 2013 19:02 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V
(Bericht 6758516)
En sp.a en cdH hadden wel in zo'n regering willen zitten? Neen, er was geen rechtse meerderheid met N-VA mogelijk. De Open VLD heeft gekozen voor de meest rechtse regering die mogelijk was. Herinner ik er even aan dat ze enkel wilden regeren als de groenen (en daarmee dus hun eisen) uit de regering gezet zouden worden.
|
SP.a en cdH hadden inderdaad een regering zonder PS onaanvaardbaar geacht, omwille van ondermeer de sterke positie van de PS in Wallonie.
Echter, OVLD had ook koste wat het kost kunnen vasthouden aan de regeringsdeelname van N-VA. Er waren goede redenen om te stellen dat een regering zonder N-VA illegitiem zou zijn (bvb: de grote verkiezingsoverwinning, het feit dat er anders en regering met Vlaamse minderheid was, etc..). Als OVLD dit zou volgehouden hebben, moesten ze geen regeringsdeelname zonder N-VA en met PS aanvaarden. In het slechtste geval zat dan de regeringsvorming geblokkeerd, in het beste geval kon een regering met N-VA gevormd worden (en mogelijk zonder PS).
Ik denk trouwens dat cdH in 2014 ook niet zal staan springen voor een regering zonder PS. Ze zullen enkel in zo'n regering willen treden met sterke compensaties inzake het sociaaleconomische..
Citaat:
Wat het communautaire betreft heb je gelijk. N-VA staat op dat vlak helemaal alleen. Je moet beseffen dat dit betekent dat N-VA enkel kan functioneren in een regering indien ze het economische prioriteit geven en dat beseffen de N-VA-kopstukken goed genoeg. Als ze van het communautaire het hoofdthema willen maken, dan solliciteren ze overduidelijk naar de oppositiebanken om kritiek te geven op een regering-Di Rupo II die enkel en alleen aan henzelf te danken zal zijn. Wie kan die partij in zo'n situatie nog serieus nemen?
|
Klopt. Echter, ik verwacht wel dat N-VA uiteindelijk voor de oppositie zal kiezen op federaal niveau in 2014. Het communautaire is hun corebusiness, dat zullen ze niet zomaar laten vallen. De hardliners zullen geen regering met N-VA en zonder bevoegdheidsoverdrachten pikken.
|