Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Is een Nva-Mr alliance mogelijk? -2014 Federaal? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=190337)

subocaj 16 augustus 2013 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6758350)
Hopelijk vindt de VLD nog voor het einde van deze grote vakantie een deelname aan een belastingsregering foei genoeg om de stekker er uit te trekken.

.

Waarom zouden ze? Ze gaan hun eigen postjes toch niet cadeau doen aan andere neo-liberalen.

Another Jack 16 augustus 2013 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6758359)
Dit vraagstukje is de moeite om een aparte draad, een voorspellingsdraad, te maken.

Hoe lang zal de formatie duren.

Mijn mening:
zeer kort na de verkiezingen gaat de nva bepalen wat ze kan eisen. En dat zal ze eisen, tesamen met de boodschap dat wie het niet ziet zitten, aub zonder dralen overeenkomt met mogelijk partners, maar niet met de nva.

.

Spijtig dat jij niet in de vorige onderhandelingsploeg hebt gezeten, Schoofzak...
Het zou ons maanden gezeik bespaard hebben...

De schoofzak 16 augustus 2013 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6758357)
Ja, die plaat zal je toch tegen mei 2014 moeten zien te vervangen.
Ze blijft hangen.

Ik ga die plaat zeker niet vervangen.
Het liedje stoort me echt teveel !!

Ik vind het kak dat de vld zo meespeelt in een marxistische belastingsregering.
De tjseven hun arm wordt omgewrongen door het acw.
Maar de blauwsels ???

Een andere plaat: de tsjeven zouden moeten ruzie intern het eigen kot krijgen. Het acw tegen de rest.
Ge weet wel waarom hé.

.

Demper 16 augustus 2013 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stekkerman (Bericht 6758015)
gij voorziet dat de vld nog eens voorover gaat bukken voor di rupo?
geeft dat na al die jaren geen kramp?

Natuurlijk gaat de VLD zich laten naaien door Di Rupo.
De postjes zijn de prioriteit.
Het nadeel voor hen is dat de kiezer dat doorheeft.

Demper 16 augustus 2013 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6758125)
ik ben centrum-links

Nee, je bent extreem-links.
Als in vreemdelingen eerst-Vlamingen laatst, criminelen zijn slachtoffers en slachtoffers zijn criminelen, seks met kleine kinderen, enz.

Robinus V 16 augustus 2013 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot (Bericht 6758304)
Neen, maar OVLD kon ook ijveren voor een regering zonder PS en met N-VA. Dat hebben ze nagelaten.

En sp.a en cdH hadden wel in zo'n regering willen zitten? Neen, er was geen rechtse meerderheid met N-VA mogelijk. De Open VLD heeft gekozen voor de meest rechtse regering die mogelijk was. Herinner ik er even aan dat ze enkel wilden regeren als de groenen (en daarmee dus hun eisen) uit de regering gezet zouden worden.

Citaat:

Klopt. Maar de communautaire spreidstand is nu nog groter dan in 2010. N-VA wil geen 'gewone' staatshervorming meer, maar een overgang naar confederalisme. Alle andere partijen, inclusief de Vlaamse, willen zelfs geen gewone staatshervorming meer vooraleer de huidige is uitgevoerd.

N-VA zou al haar geloofwaardigheid verliezen als ze een regering vormen met weinig of geen communautaire agenda. Het communautaire is de corebusiness van die partij. Ze zullen niet veel compromissen inzake het communautaire willen slikken (en maar goed ook). Dat zou dus een zéér moeilijke regeringsonderhandeling worden (en dat is nog een understatement).

Di Rupo II, daarentegen, kan redelijk gemakkelijk gevormd worden. Inzake het communautaire zitten alle partijen daar namelijk op dezelfde lijn: geen bijkomende bevoegdheidsoverdrachten meer.

Wat het communautaire betreft heb je gelijk. N-VA staat op dat vlak helemaal alleen. Je moet beseffen dat dit betekent dat N-VA enkel kan functioneren in een regering indien ze het economische prioriteit geven en dat beseffen de N-VA-kopstukken goed genoeg. Als ze van het communautaire het hoofdthema willen maken, dan solliciteren ze overduidelijk naar de oppositiebanken om kritiek te geven op een regering-Di Rupo II die enkel en alleen aan henzelf te danken zal zijn. Wie kan die partij in zo'n situatie nog serieus nemen?

Xenophon 16 augustus 2013 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6758516)
En sp.a en cdH hadden wel in zo'n regering willen zitten? Neen, er was geen rechtse meerderheid met N-VA mogelijk. De Open VLD heeft gekozen voor de meest rechtse regering die mogelijk was. Herinner ik er even aan dat ze enkel wilden regeren als de groenen (en daarmee dus hun eisen) uit de regering gezet zouden worden.

Wat het communautaire betreft heb je gelijk. N-VA staat op dat vlak helemaal alleen. Je moet beseffen dat dit betekent dat N-VA enkel kan functioneren in een regering indien ze het economische prioriteit geven en dat beseffen de N-VA-kopstukken goed genoeg. Als ze van het communautaire het hoofdthema willen maken, dan solliciteren ze overduidelijk naar de oppositiebanken om kritiek te geven op een regering-Di Rupo II die enkel en alleen aan henzelf te danken zal zijn. Wie kan die partij in zo'n situatie nog serieus nemen?

De Vlaamse kiezer. Die hebben zo'n partij in Belgie nog niet eerder meegemaakt.

Another Jack 16 augustus 2013 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6758519)
De Vlaamse kiezer.

Die hoop mensen die van partij wisselen als van kousen?
Eerst achter Guyke aan, dan Yveske en nu achter Bartje...

Boduo 16 augustus 2013 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raymond.De.Koninck (Bericht 6757897)

Potsierlijk !
"Le Vif" h�*�*�*�*�*�*�*�*�*t de Vlamingen !!!
Een wolf in schapenvacht.

Boduo 16 augustus 2013 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6758392)

Maar de blauwsels ???

Een andere plaat: de tsjeven zouden moeten ruzie intern het eigen kot krijgen. Het acw tegen de rest.
Ge weet wel waarom hé.

.

D�*t zou super zijn !!!

Boduo 16 augustus 2013 18:57

Citaat:

Neen, maar OVLD kon ook ijveren voor een regering zonder PS en met N-VA. Dat hebben ze nagelaten.

Klopt. Maar de communautaire spreidstand is nu nog groter dan in 2010. N-VA wil geen 'gewone' staatshervorming meer, maar een overgang naar confederalisme. Alle andere partijen, inclusief de Vlaamse, willen zelfs geen gewone staatshervorming meer vooraleer de huidige is uitgevoerd.

N-VA zou al haar geloofwaardigheid verliezen als ze een regering vormen met weinig of geen communautaire agenda. Het communautaire is de corebusiness van die partij. Ze zullen niet veel compromissen inzake het communautaire willen slikken (en maar goed ook). Dat zou dus een zéér moeilijke regeringsonderhandeling worden (en dat is nog een understatement).

Di Rupo II, daarentegen, kan redelijk gemakkelijk gevormd worden. Inzake het communautaire zitten alle partijen daar namelijk op dezelfde lijn: geen bijkomende bevoegdheidsoverdrachten meer.

Zotje, je vergeet schijnbaar één ding: als NVA 35 % haalt, wie vormt dan de Vlaamse regering ???

Another Jack 16 augustus 2013 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6758530)
Zotje, je vergeet schijnbaar één ding: als NVA 35 % haalt, wie vormt dan de Vlaamse regering ???

Dan is links wel ineens OK.

Robinus V 16 augustus 2013 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6758519)
De Vlaamse kiezer. Die hebben zo'n partij in Belgie nog niet eerder meegemaakt.

De kiezer doet maar. Ik zou niets liever hebben. De tactische blunders van de N-VA zorgen er dan voor dat we centrumregeringen krijgen die ik veel beter dan een zuiver rechtse regering kan smaken.

Aan de andere kant, als democraat vind ik het belangrijk dat eenieder goed geïnformeerd is over de gevolgen van zijn of haar stem zodat die de politiek kan beïnvloeden zoals die wilt. De mening van de meerderheid telt, niet enkel de mijne.

Boduo 16 augustus 2013 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6758533)
Dan is links wel ineens OK.

Ik vermoed dat het zal moeten gaan zonder links.
(Tenzij dit sarcasme is van jou)

Schuppezot 16 augustus 2013 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6758516)

SP.a en cdH hadden inderdaad een regering zonder PS onaanvaardbaar geacht, omwille van ondermeer de sterke positie van de PS in Wallonie.

Echter, OVLD had ook koste wat het kost kunnen vasthouden aan de regeringsdeelname van N-VA. Er waren goede redenen om te stellen dat een regering zonder N-VA illegitiem zou zijn (bvb: de grote verkiezingsoverwinning, het feit dat er anders en regering met Vlaamse minderheid was, etc..). Als OVLD dit zou volgehouden hebben, moesten ze geen regeringsdeelname zonder N-VA en met PS aanvaarden. In het slechtste geval zat dan de regeringsvorming geblokkeerd, in het beste geval kon een regering met N-VA gevormd worden (en mogelijk zonder PS).

Ik denk trouwens dat cdH in 2014 ook niet zal staan springen voor een regering zonder PS. Ze zullen enkel in zo'n regering willen treden met sterke compensaties inzake het sociaaleconomische..

Citaat:

Klopt. Echter, ik verwacht wel dat N-VA uiteindelijk voor de oppositie zal kiezen op federaal niveau in 2014. Het communautaire is hun corebusiness, dat zullen ze niet zomaar laten vallen. De hardliners zullen geen regering met N-VA en zonder bevoegdheidsoverdrachten pikken.

Another Jack 16 augustus 2013 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6758392)

Maar de blauwsels ???

Ge weet wel waarom hé.

.

Hoe komt dan toch dat zo veel PS-kiezers en vakbondslui Di Rupo laten vallen en voor extreem-links gaan?

Als er dan toch al een "marxistische belastingsregering" zou zijn?

Robinus V 16 augustus 2013 19:04

Citaat:

Het gaat hier over de federale regering. Maar ook de Vlaamse regering heeft geen bevoegdheid in communautaire thema's, behalve wanneer het over provincies of gemeenten gaat. Dus op geen enkel niveau kan de N-VA bereiken wat ze de kiezer belooft. Benieuwd hoe lang de kiezer het toneel van die partij nog blijft geloven.

Schuppezot 16 augustus 2013 19:07

Citaat:

Volgens mij kan het perfect dat de Vlaamse regering met N-VA is en de federale zonder N-VA.

Another Jack 16 augustus 2013 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot (Bericht 6758550)
Volgens mij kan het perfect dat de Vlaamse regering met N-VA is en de federale zonder N-VA.

Volgens mij wil niemand, behalve de N-VA misschien, dit scenario.

Robinus V 16 augustus 2013 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot (Bericht 6758539)
SP.a en cdH hadden inderdaad een regering zonder PS onaanvaardbaar geacht, omwille van ondermeer de sterke positie van de PS in Wallonie.

Echter, OVLD had ook koste wat het kost kunnen vasthouden aan de regeringsdeelname van N-VA. Er waren goede redenen om te stellen dat een regering zonder N-VA illegitiem zou zijn (bvb: de grote verkiezingsoverwinning, het feit dat er anders en regering met Vlaamse minderheid was, etc..). Als OVLD dit zou volgehouden hebben, moesten ze geen regeringsdeelname zonder N-VA en met PS aanvaarden. In het slechtste geval zat dan de regeringsvorming geblokkeerd, in het beste geval kon een regering met N-VA gevormd worden (en mogelijk zonder PS).

Je bedoelt dat de Open VLD in volle rentelastcrisis een patstelling had kunnen creëren die ons vele miljarden euro's (aan extra rentelasten en tragere afbouw van het begrotingstekort) zou gekost hebben? Had jij die miljarden willen betalen?

Citaat:

Ik denk trouwens dat cdH in 2014 ook niet zal staan springen voor een regering zonder PS. Ze zullen enkel in zo'n regering willen treden met sterke compensaties inzake het sociaaleconomische..

Daarom zeg ik ook dat de enige mogelijke rechtse regering bestaat uit MR, Open VLD, N-VA en CD&V. cdH zal niet nodig zijn voor een meerderheid en zouden er ook geen deel van willen uitmaken.

Citaat:

Klopt. Echter, ik verwacht wel dat N-VA uiteindelijk voor de oppositie zal kiezen op federaal niveau in 2014. Het communautaire is hun corebusiness, dat zullen ze niet zomaar laten vallen. De hardliners zullen geen regering met N-VA en zonder bevoegdheidsoverdrachten pikken.

Het is dus één groot toneel. Bijgevolg heeft federaal op N-VA stemmen geen zin. Zeg dat dan meteen.

Bovendien geeft de N-VA met zo'n houding aan dat ze wel erg veel waarde hechten aan hun hardliners. Die partij is ruim groot genoeg om zonder die hardliners te kunnen functioneren en veel meer binnen te halen van hetgeen waarvoor ze staan. Waarom dan zo inzitten met de mening van wat hardliners?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be