Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2013, 11:15   #1
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard Is een Nva-Mr alliance mogelijk? -2014 Federaal?

http://www.knack.be/nieuws/belgie/wi...0374592639.htm

Citaat:
Olivier Mouton (Politiek journalist Le Vif):

'Voor 2014 zou de inzet de werkgelegenheid en een verdere hervorming van België - om de socio-economische uitdagingen van morgen aan te gaan - moeten zijn. Een dringende zaak! En met duidelijke stellingnames, zowel aan linker- als aan rechterkant.

In de feiten zal het ook erop of eronder zijn voor de partijen van de federale meerderheid: ze zullen de kiezers moeten overtuigen van de relevantie van de zesde staatshervorming en de nieuwe institutionele structuren. Om maar te zwijgen over de rol van de nieuwe koning Filip…

Uiteindelijk bestaat er een groot risico dat de situatie in een referendum uitdraait: voor of tegen het confederalisme ? Voor of tegen de N-VA? Met op de achtergrond hopelijk een andere naderende campagne: die van de Rode Duivels in Brazilië.'

Christian Laporte (Journalist La Libre Belgique):

'Het aankomende politieke jaar zal een scharniermoment zijn voor ons land. Niet enkel omdat er belangrijke verkiezingen zullen plaatsvinden - "de moeder van"…: niet minder dan drie tegelijk! - maar ook omdat België zich verder moet stabiliseren. We hebben veel te veel tijd en energie verspild sinds de verkiezingen van 2007 en de langste regeringsvorming ooit van 2010-2011: nu moeten de politici tonen dat ze echt verantwoordelijk zijn.

En dat veronderstelt een loyale federale toepassing van de zesde staatshervorming - men moet ze helemaal verwezenlijken…- en vooral een aantal niet communautaire hervormingen eindelijk durven aanpakken. En tezelfdertijd moeten de politici bewust zijn dat ze echt een belangrijke rol spelen en zich niet verwarren in "mediaspielerei": de sociale problemen zijn feller dan ooit en de kloof tussen rijken en armen is steeds groter… En het populisme is echt niet zo ver, wat men daar ook over denkt bij de N-VA…

Maar voor zover te geraken moeten de huidige regeringspartijen al sommige hete dossiers na de vakantie op de agenda plaatsen. En vooral niet bang zijn van de verkiezingen: voor fataliteit is immers geen plaats in de politiek…'

Caroline Van Wynsberghe (Politicologe UCL):

'Er is geen unieke inzet voor deze verkiezingen, ook is er geen dat er echt uitspringt, zoals dat het geval was met BHV en de staatshervorming in 2010. Dat er op hetzelfde ogenblik ook Europese verkiezingen worden gehouden, maakt wel dat er goed aan gedaan wordt door een inzet te maken van hoe de crisis die door de EU trekt, aangepakt wordt. We zouden het verkiezingsresultaat kunnen lezen als een oordeel over hoe, bijvoorbeeld, de situatie in Griekenland wordt aangepakt. Dat zal misschien het geval zijn in andere landen.

Ik vrees echter dat onze typische Belgische problemen eerstgenoemde zullen overstemmen en dat er meer een vraag van eigen bodem zal meespelen: zal er opnieuw zoveel tijd nodig zijn om een regering te vormen als in de periode 2010-2011? Zullen ze alle regeringen op dezelfde dag vormen? Zal de federale regering een uitvloeisel zijn van de deelstatenregeringen, wat een confederale aanpak zou zijn? Of worden die deelstatenregeringen gevormd in functie van de federale regering: wat een federale logica veronderstelt? Of worden er assymetrische regeringen gevormd?'

Francis Van de Woestijne (Politiek journalist La Libre Belgique):

'Er zijn twee inzetten, die nauw aan elkaar verwant zijn. De eerste is een maatschappelijke, de tweede een politiek. De eerste inzet draait om de vraag of België zal kunnen profiteren van het economische herstel. Zal België na jaren van crisis opnieuw haar welzijn terugvinden? Daarvoor zijn hervormingen nodig: de pensioenen, werk, ondernemingen moeten verstrekt worden, ...

Ten tweede is de vraag welke meerderheid dit zal doen. Met andere woorden: welke meerderheid komt aan de macht? Zoals steeds heeft de kiezer de kaarten in handen. In 2010 heeft ze die onmogelijk gelegd door in Vlaanderen de N-VA te doen winnen en in Wallonië de PS. Daarenboven kenden de politici elkaar niet meer, én hadden die politici beloftes gedaan die ze niet konden waarmaken.

Er zijn wat de volgende meerderheid betreft twee mogelijkheden. Ten eerste: Di Rupo I wordt Di Rupo II. Globaal genomen zijn de Franstaligen tevreden over Di Rupo I. Let wel: globaal genomen. Er is kritiek, zowel van links als van rechts. Of het die eerste optie wordt, hangt in grote mate af van het resultaat van de N-VA... en de MR. Als die laatste, net als in 2007 een 'coup kan plegen en de grootste wordt in Brussel, dan komt de eerste optie mogelijk in gevaar. Want dan kan, tweede mogelijkheid, een centrumrechtse regering gevormd worden.

Stel dat N-VA meer dan 30 procent haalt, dan is ze incontournable. Dan kan ze met CD&V, Open VLD en MR een centrumrechtse regering vormen. Op voorwaarde dat de focus op het sociaal-economische komt te liggen, én dat de N-VA compromissen kan sluiten. Compromissen sluiten met de Franstaligen is immers hun grote uitdaging.

Volgens mij is een akkoord tussen N-VA en Franstaligen op communautair vlak erg moeilijk, maar is dat compromis wel haalbaar op sociaal-economisch gebied. Er zijn contacten tussen Didier Reynders en de N-VA, en ideologisch zijn er zeker raakvlakken. Van Pieter De Crem kreeg ik te horen dat de PS nooit erg geliefd is geweest bij de Vlamingen. Hij staat voor de rechtervleugel van die partij, die aan macht heeft gewonnen door de problemen van het ACW. Nu zouden ze dus kunnen kiezen voor een politiek die nauwer aansluit bij de dominante Vlaamse stroom.

Reynders heeft zeker de ambitie om premier te worden. Bij CD&V is Kris Peeters een ernstige kandidaat als N-VA goed genoeg scoort om de Vlaamse minister-president te leveren: mogelijk Geert Bourgeois? Echter: Peeters is een goede Vlaamse minister-president, maar ik betwijfel of hij premier kan worden. Misschien wordt hij minister onder Reynders, van Financiën bijvoorbeeld. Bij Open VLD zie ik niet meteen een kandidaat-premier.

Samengevat: haalt N-VA meer dan 30 procent, dan zijn ze incontournable. En als daarenboven de MR aan Franstalige zijde wint, dan kunnen zij een determinerende rol spelen om een centrumrechts kabinet te vormen.'
Raymond.De.Koninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 11:18   #2
Another Jack
Banneling

Standaard

Dat is mogelijk.
Als men bereid is tot een compromis.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 11:24   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Een "allicance" is niet mogelijk.
Een coalitie na de verkiezingen wel.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 11:26   #4
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een "allicance" is niet mogelijk.
Een coalitie na de verkiezingen wel.

.
Ik voorspel 2 mogelijkheden:

-Door het stof kruipen en meegaan in een liberaal verhaal.
-Di Rupo II
Oud 16 augustus 2013, 11:27   #5
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
meegaan in een liberaal verhaal.
Moeten ze dan met zen allen aan die stekker liggen trekken?
zebrapad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 11:28   #6
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zebrapad Bekijk bericht
Moeten ze dan met zen allen aan die stekker liggen trekken?
Van mij moeten ze dat niet.
Oud 16 augustus 2013, 11:35   #7
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

En wat met de andere franstalige partijen? alsof CDH & Ecolo zo maar de PS gaan voorbijlopen.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 11:59   #8
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik vind zo'n zomerse theoretische oefeningetjes altijd wat onnozel. Ze moeten een schijn van onderbouwde analyse geven met intellectuele meningen, terwijl het gewoon open deuren instampen is. Uiteraard is zo'n coalitie mogelijk. Net zoals eender welke andere coalitie mogelijk is.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 12:05   #9
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik vind zo'n zomerse theoretische oefeningetjes altijd wat onnozel. Ze moeten een schijn van onderbouwde analyse geven met intellectuele meningen, terwijl het gewoon open deuren instampen is. Uiteraard is zo'n coalitie mogelijk. Net zoals eender welke andere coalitie mogelijk is.
Een coalitie VB/Groen/FDF/Ecolo?
Een coalitie PS/ SPA/N-VA?
Een coalitie Open VLD/ MR/ PVDA/ PTB?
Oud 16 augustus 2013, 12:14   #10
rafkaf
Banneling

Standaard

Ik vraag me meer en meer af wat er gaat gebeuren als Di Rupo in 2014 een regering gaat vormen zonder de N-VA (en dus waarschijnlijk met een minderheid in Vlaanderen).

Gaat men zo maar circa 50% van de Vlamingen brutaal rechts laten liggen?
En hoe gaan die incorrecte Vlamingen reageren? Blijven die gewoon als domme koeien verder grazen? Of wat?

----------------------------

De strijd in 2014 zal vermoedelijk worden: "Blijft Vlaanderen bestuurd door de Franstaligen,, en dus de minderheid van dit land, of kiezen we voor een eerlijk bestuur?"

Laatst gewijzigd door rafkaf : 16 augustus 2013 om 12:15.
rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 12:15   #11
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rafkaf Bekijk bericht
Ik vraag me meer en meer af wat er gaat gebeuren als Di Rupo in 2014 een regering gaat vormen zonder de N-VA (en dus waarschijnlijk met een minderheid in Vlaanderen).

Gaat men zo maar circa 50% van de Vlamingen brutaal rechts laten liggen?
En hoe gaan die incorrecte Vlamingen reageren? Blijven die gewoon als koeien verder blijven grazen? Of wat?

----------------------------

De strijd in 2014 zal vermoedelijk worden: "Blijft Vlaanderen bestuurd door de Franstaligen,, en dus de minderheid van dit land, of kiezen we voor een eerlijk bestuur?"
Die 50% Vlamingen waar je het over hebt, zijn die meer waard dan die andere 50%?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 16 augustus 2013 om 12:29.
Oud 16 augustus 2013, 12:18   #12
rafkaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zijn die 50% Vlamingen waar je het over hebt, zijn die meer waard dan die andere 50%?
Natuurlijk niet... Volgens Nederlandstalige belgicisten, zoals u, is dat kaf.

Rafkaf.
rafkaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 12:58   #13
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Natuurlijk is dat mogelijk. Meer bepaald een coalitie N-VA+MR+Open VLD+CD&V. Zij voeren dan een economisch rechts beleid. Onafhankelijkheden en dat soort toestanden liggen niet binnen de mogelijkheden, want de rest is geen vragende partij. Hier en daar zal N-VA wel op een symbolendossier mogen scoren.

Wil je zo'n regering? Dan is Open VLD de beste keuze; die leggen hun focus het meest op een economisch rechtse regering.

Wil je zo'n regering niet? Dan kan je best op de sociaaldemocraten stemmen. Op Groen stemmen kan dan ook niet veel kwaad, omdat het die rechtse regering geen extra zetels oplevert.

CD&V stemmen kan tot beide scenario's leiden, dus onzinnige keuze; dat is eigenlijk gewoon geen keuze maken. Hoe meer N-VA-stemmen hoe langer het duurt om een regering te vormen, met uiteindelijk hetzelfde resultaat, gewoon wat meer show, dus een dure rentegrap wanneer Open VLD stemmen veel efficiënter evenveel oplevert.

Verder hangt het af van de houding van de N-VA. Willen ze na de verkiezingen absoluut niet inbinden op hun communautaire eisen, dan sluiten zijzelf een rechtse regering uit. Persoonlijk denk ik dat de N-VA zo'n economisch rechtse regering sterk overweegt, getuige hun wens om een Vlaamse regering N-VA+Open VLD+CD&V te vormen terwijl met één van beide partijen zou volstaan; zij wensen dat dat een afspiegelingsregering van het federale zou zijn (al zullen ze dat omgekeerd formuleren).
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 12:59   #14
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stekkerman Bekijk bericht
gij voorziet dat de vld nog eens voorover gaat bukken voor di rupo?
geeft dat na al die jaren geen kramp?
Neen, ministerportefeuilles.
Oud 16 augustus 2013, 13:01   #15
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
lol
de schrik zit er goed in...Cortebeeck (ACV) gaf ook stemadvies voor de VLD

nog goede raad in de aanbieding ?
Ben Weyts een ministerpost!
Oud 16 augustus 2013, 13:06   #16
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
lol
de schrik zit er goed in...Cortebeeck (ACV) gaf ook stemadvies voor de VLD

nog goede raad in de aanbieding ?
Dat is geen stemadvies voor de VLD. Ik constateer gewoon dat de percentages voor Open VLD en sp.a het meest doorwegen in de regeringsvorming om respectievelijk een rechtse of een centrumregering te krijgen.

Misschien heb jij andere inzichten. Dan had ik die graag gehoord in plaats van zo'n onnozele commentaar.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 13:07   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me af of de N-VA werkelijk zo gek zouden zijn om een regering te vormen die de mensen ernstig pijn gaat doen.

De traditio's durven uit angst voor de totale teloorgang van het beetje stemmen dat ze nog halen niet bewegen, ze wachten af tot de N-VA de kastanjes uit het vuur halen en er zelf aan kapot gaat.

Eens kijken of de deathwish van BDW sterk genoeg is.

Misschien moet het zo wel gebeuren, misschien moet de N-VA naar de aloude Belgische traditie zichzelf kapot maken zoals de VU het gedaan heeft voor de postjes, misschien krijgen we daarna dan wel een Vlaamse partij die de term separatisme durven uitspreken zonder zich gefrustreerd en schuldig te voelen.
Oud 16 augustus 2013, 13:16   #18
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Min of meer passend bij deze draad is een interessant opinie-artikel van Professor Vuye in de Standaard van vandaag. Ik kan jammer genoeg het website-adres niet geven omdat ik op die krant geen online-abonnement heb.
Vuye stelt daar enkele pertinente vragen in verband met zowel de notie "democratie", zoals dat door de traditio's in België wordt geïnterpreteerd, als betreffende de politieke en nefaste rol van het zogezegde "middenveld".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2013, 13:24   #19
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

"Een regering zonder de PS is al een staatsherverming op zich" - Didier Reynders

Volgens mij is een coalitie met MR de enige mogelijkheid voor een federale regering met N-VA. Reynders zou naar het schijnt goede relaties onderhouden met BDW (wat van Di Rupo niet kan gezegd worden). Maar zelfs dan zal N-VA nog veel toegevingen moeten doen op communautair vlak, vrees ik.

De MR gaat echt niet meehelpen om van Belgie een confederale staat te maken.

Bovendien denk ik dat de Vlaamse partijen liever weer gewoon een regering willen maken zonder N-VA.
Oud 16 augustus 2013, 13:32   #20
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Min of meer passend bij deze draad is een interessant opinie-artikel van Professor Vuye in de Standaard van vandaag. Ik kan jammer genoeg het website-adres niet geven omdat ik op die krant geen online-abonnement heb.
Vuye stelt daar enkele pertinente vragen in verband met zowel de notie "democratie", zoals dat door de traditio's in België wordt geïnterpreteerd, als betreffende de politieke en nefaste rol van het zogezegde "middenveld".
Benoem de titel van het artikel
Raymond.De.Koninck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be