Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   De Openbaring van God doet (her-)leven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=219610)

geertvdb 12 juni 2015 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 7694369)
Joseph Smith deed het in amper 3 jaar.

Sommige goden beschikken blijkbaar over iets minder geduld dan hun concurrenten.

Er is een geweldig filmpke op youtube van Dawkins die een mormoon verteld dat Smith een oplichter was, die daarvoor in de gevangenis had gezeten. Die ontreddering op dat gezicht van die mormoon is schitterend.

Maar eigenlijk is dat tragisch, omdat die mensen van kleins af aan geïndoctrineerd worden met die flauwe kul.

Wautd 12 juni 2015 09:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 7693153)
het neerzenden van regen uit de hemel

Goh en ik die dacht dat regen niet meer dan een simpele cyclus was van het verdampen en condenseren van water. Ik zal Frank Deboosere laten weten dat het eigenlijk den Allah is

Dixie 12 juni 2015 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 7693159)
Wat dacht je ?

Ik maak nog maar eens een nieuwe draad aan want in de andere heb ik me hopeloos vastgereden ?

serieus is het probleem, zon die ondergaat in een modderpoel al opgelost of verklaard?

djoebidoebidoe 12 juni 2015 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 7693693)
Alhoewel Guinevere naïeve onzin verkoopt zoals elke extreem gelovige, moet ik wel toegeven dat ze moed heeft om hier als enige moslim haar boodschap te verspreiden.

Voert deze persoon (m/v???) niet gewoon jihad op zijn/haar manier? Voor elke bekeerde moslim extra punten in de hemel.:lol:
(alhoewel ik denk dat Guinevereke eerder op het strafbankje gaat terechtkomen als ze/hij zo bezig blijft doen)

coro 12 juni 2015 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 7694564)
Goh en ik die dacht dat regen niet meer dan een simpele cyclus was van het verdampen en condenseren van water. Ik zal Frank Deboosere laten weten dat het eigenlijk den Allah is

Neen, dan liever aan ons Sabine. Haar lach werkt zo aanstekelijk en let er maar op: ze legt steevast een hand op haar 'hogedrukgebied' :-)

Eyjafjallajökull 12 juni 2015 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 7694570)
serieus is het probleem, zon die ondergaat in een modderpoel al opgelost of verklaard?

Of een begin van bewijs dat er zoiets als een godheid bestaat ? ;-)

Guinevere 12 juni 2015 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7693364)
En om ernaar te leven, moet je het begrijpen, of eerder gezegd, moet je begrijpen wat er geschreven staat. Wat eigenlijk onmogelijk is...

Sorry maar dat is regelrechte onzin. God gaat geen Boek als leiding naar de mensheid sturen dat niemand begrijpt.

Het is wel een Boek dat kan worden misbruikt bij mensen die het los van enige historische of religieuze context zien en die er minder over weten. Ayah's moeten niet uit het verband worden gerukt voor persoonlijk of politiek gewin, enz.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7693364)
Ik zeg dan ook niet dat er van de Islam een wetenschap gemaakt wordt, wel dat er een wetenschap is ontstaan om de Koran te begrijpen en te interpreteren, zodat iedere Moslim kan leven naar wat er écht in de Koran staat.
En laat dat nu juist het probleem zijn: niemand weet wat er écht in de Koran staat... En dat is zelfs de bedoeling: enkel God weet immers wat er écht in staat.

Ergens heb je gelijk. Enkel God weet volledig wat er in de Koran staat. De betekenis van bv. de letters aan het begin van een soera (bv. alif lam mim) weet niemand. En dat is ook net de pracht van de Koran, een bewijs dat het van de Almachtige afkomstig is!

Maar ondanks dat de mensheid niet alles begrijpt, is de Koran duidelijk op heel wat vlakken en bevat het leiding van God (anders zouden er geen moslims zijn).

Alif Laam Miem.
Dit is het volmaakte Boek, daaraan is geen twijfel, een gids voor de godvrezenden.
(2:1-2)

Wat betreft de realiteit over Mohammed vzmh:
hij was een gerespecteerd lid van zijn gemeenschap. Zijn bijnaam was al-amin, de betrouwbare. Hij werkte als handelsvertegenwoordiger voor de handel van zijn vrouw en ontplooide zich op diverse gebieden.

Lees de soenna, toen de Openbaring tot hem kwam was hij eigenlijk geschokt en geëmotioneerd, dacht hij zelfs dat hij bezeten was en overwoog een einde aan zijn leven te maken.
Maar God heeft hem vzmh gesterkt en geleid waardoor hij zijn opdracht tot een goed einde heeft gebracht.

circe 12 juni 2015 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 7693489)
Je zegt wel hetzelfde als ik. Door de abrogatie is de helft van de koran niet meer geldig, inzonderheid hele stukken de 'lieve' mekkaanse gedeelten. En het is toch raar dat de koran - ongeschapen en op een tafel ligt bij god - tijdens de openbaring zo dikwijls door god is moeten herroepen worden en veranderd naargelang het Mo goed uitkwam.

Over alcohol is god zelfs 4 keer van gedacht veranderd........arme god in dienst van de profeet.

Je onderstreept precies het menselijke karakter van de koran. Verzonnen eerst om de profeet, later om de krijgsheer Mohammed te dienen.

Klopt volkomen.

Een beetje almachtige en alwetende god gaat toch niet vier keer van gedacht moeten veranderen? Die weet toch van in het begin wat het einde zal zijn?

Die wist dus ook al dat IS in 2014 ging opkomen en die zou dan (als hij toch zo goedaardig was) er wel voor gezorgd hebben dat er geen verzen met "kap hen het hoofd af" in zijn heilige gebruiksaanwijzing zouden staan als dat niet de bedoeling was.

Bovendien, allez, wij leven hier in een maatschappij waarin mannen per definitie geen vrouwen mogen molesteren. Een beetje almachtige god moet daarvoor toch van de vrouwen niet eisen dat ze zich inpakken zodat ze niet verkracht worden door "eigen volk"?

En vermits die almachtige zelf de mens heeft geschapen, waarom heeft hij er dan een verkeerd ontwerp van gemaakt dat nadien door de mens zelf moet worden rechtgezet en er een velletje moeten worden afgeknipt?

Guinevere 12 juni 2015 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 7693648)
Je liegt. In een andere thread stelde je een paar dagen terug zelf dat de moslims dat boek niet begrijpen en op de 'geleerden' moeten steunen.

De meeste moslims lezen de koran trouwens helemaal niet. Zelfs 'godsvruchtige' moslims niet.

Ik was laatst op reis in Turkijë en onze gidse was een vrome moslima die regelmatig zat te bidden. Ik had vele discussies met haar en na 2 dagen vertelde ik haar dat ze niets wist van de islam. Uiteindelijk moest ze me gelijk geven, ze las de koran niet en praat na wat de imam voorpraat.

Over het lezen van de Koran: jawel, elke moslim wordt aangemoedigd om de Koran in het Arabisch te lezen... en moet zelfs delen ervan vanbuiten te leren. Als je niets vanbuiten kent, kun je niet eens bidden!

De Ramadan, de maand waarin de Koran werd neergezonden, komt er over een week aan. Er zal heel veel Koran worden gelezen, sommige moslims lezen 'm zelfs meer dan 1 keer uit.

En zelfs moslims die hun imam volgen, maar net genoeg van de Koran kennen om te bidden, zullen daar en in de imam wel iets in zien, dat ze hen volgen, hé?

Citaat:

Maar meer fundamenteel is de positie van de 'geleerden', zij die de koran bestuderen en uitleggen. Na bijna 15 eeuwen, tot op de dag van vandaag, is er GEEN ENKELE studie omtrent de historische bronnen van de islam, dat is een taboe in de moslimwereld. Aan geen enkele moslimuniversiteit kan je e en vak als 'historische kritiek' op de bronnen van de islam studeren.

Als je de Koran serieus begint te lezen, blz na blz, met idealiter de tafsir erbij, verdwijnen de "kritieken op de bron" automatisch naar de achtergrond...
"In de naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle" heeft dat effect op veel mensen.

Citaat:

Dat gebeurt wél in het westen. Moslims van 'ginder' die iets willen weten moeten hier komen studeren.

Ik zeg: de moslim'geleerden' zijn niet allemaal ezels. Dat er geen enkele poging wordt gedaan om de duistere geschiedenis van de islam uit te klaren bewijst dat er str.nt aan de knikker is. Potjes moeten toegedekt blijven.

Dit is onwaar. In de islam worden de geschiedenis van de Koran én soenna bestudeerd.

De Koran: het vastleggen, het tijdperk van Aboe Bakr, het eerste schrift, het tijdperk van 3e kalief Oethman,...
korte samenvatting: http://www.risallah.com/koran/index....#geschiedenis5

De Soenna: rond 800-850 verzameld door Al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Tirmidhi, Al-Nasa'i en Ibn Majah.

Moslims kunnen dus perfect islam studeren aan eigen islamitische universiteiten.

Dixie 12 juni 2015 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 7694608)

ook goed maar ik denk dat we geen antwoord gaan krijgen :lol:

Eyjafjallajökull 12 juni 2015 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 7694715)

Misschien kan jij haar helpen ?

Bobke 12 juni 2015 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 7694655)
Sorry maar dat is regelrechte onzin. God gaat geen Boek als leiding naar de mensheid sturen dat niemand begrijpt.
.

Precies, een beetje God zou er heus wel in slagen een voor iedereen begrijpelijk boek te sturen zonder een hoop onzin.
Die zou ook geweten hebben dat de aarde niet het middelpunt van zijn schepping is en de zon niet in een modderpoel ondergaat enz.
Alleen mensen die vanop aarde zijn schepping waarnemen kunnen tot die verklaringen komen.

Guinevere 12 juni 2015 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 7694608)

De Heilige Koran, bevestigend wat voorheen werd geopenbaard, is het bewijs.

Te nemen of te laten.

Begrijp je?

;)

Bobke 12 juni 2015 10:35

Citaat:

hij was een gerespecteerd lid van zijn gemeenschap. Zijn bijnaam was al-amin, de betrouwbare. Hij werkte als handelsvertegenwoordiger voor de handel van zijn vrouw en ontplooide zich op diverse gebieden.

In welke periode van zijn leven en welke gemeenschap?

Ik meen begrepen te hebben dat hij nogal wat vijanden had en het respect met zijn zwaard en het geld van zijn vrouw moest afdwingen.

geertvdb 12 juni 2015 10:35

Citaat:

Ergens heb je gelijk. Enkel God weet volledig wat er in de Koran staat. De betekenis van bv. de letters aan het begin van een soera (bv. alif lam mim) weet niemand. En dat is ook net de pracht van de Koran, een bewijs dat het van de Almachtige afkomstig is!

Dat weten we ondertussen wel. Dat zijn geen letters, maar cijfers (in het Aramees) en duiden op de tekst of psalm uit het OT waarover de soera gaat.

Ik vind het heel vreemd dat iets wat u niet begrijpt, een 'bewijs ziet van de almachtige'. Dat is geen godsbewijs. Dat betekent dat hoe dommer men is, hoe meer men kan bewijzen dat God bestaat.

Citaat:

Allemaal sprookjes, geschreven na 750 NC in Bagdad en Theheran. Daarvan is er geen ENKEL bewijs.
Mohammed is trouwens een volstrekt unieke naam in de Arabische wereld voor het jaar 700. Het betekent: 'de uitverkorene', en was origineel een verwijzing naar Jezus. In de Koran komt de naam Mohammed 4x voor, en daar is het ook een verwijzing naar Jezus.

Citaat:

Lees de soenna, toen de Openbaring tot hem kwam was hij eigenlijk geschokt en geëmotioneerd, dacht hij zelfs dat hij bezeten was en overwoog een einde aan zijn leven te maken.
Maar God heeft hem vzmh gesterkt en geleid waardoor hij zijn opdracht tot een goed einde heeft gebracht.

Als ge dat gelooft is het echt erg.

JeeBee 12 juni 2015 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 7694700)
Over het lezen van de Koran: jawel, elke moslim wordt aangemoedigd om de Koran in het Arabisch te lezen... en moet zelfs delen ervan vanbuiten te leren. Als je niets vanbuiten kent, kun je niet eens bidden!

Heel leuk, teksten van buiten leren in een taal die vele moslims niet kennen. En daar blijft het dikwijls bij.

Maar ik had het vooral op het feit dat je jezelf daarover tegensprak in 2 postings in verschillende threads. Daar zwijg je over.

Citaat:

En zelfs moslims die hun imam volgen, maar net genoeg van de Koran kennen om te bidden, zullen daar en in de imam wel iets in zien, dat ze hen volgen, hé?

Het is de de imam die de 'islam' voor dat soort mensen maakt. Napraten. En ik die dacht dat er een rechtstreekse lijn van god naar de moslim loopt.......dat is een ontluisterend beeld van een naïef geloof dat eerder thuishoort in sociale kontrole en 'moeten meedoen'.

Citaat:

Dit is onwaar. In de islam worden de geschiedenis van de Koran én soenna bestudeerd.

Moslims kunnen dus perfect islam studeren aan eigen islamitische universiteiten.

Aan dat laatste twijfel ik niet.

Maar je hebt de onhebbelijke gewoonte te antwoorden op zaken die niet gesteld zijn en te zwijgen over gestelde vragen.

Ik zal dus wat explicieter zijn. Noem me één, één enkele moslim universiteit waar een vak als historische kritiek op de islam en wetenschappelijk onderzoek naar zijn bronnen en dus naar de echte geschiedenis van de islam mogelijk is.

Je zal er geen vinden.

En wanneer - klein voorbeeld - in Jemen bij een verbouwing een oude koran opduikt, waarom zijn er dan Duitse onderzoekers nodig om dat ding te onderzoeken? precies omdat in het westen wél onderzoek wordt gedaan (ook voor het christendom ten andere). En, waarom wordt, wanneer die oudste koran erg afwijkt van de zogenaamd enige echte alle onderzoek gestopt? Terwijl dat net hoogtepunten zijn in een vakgebied zoals historisch onderzoek.

Verhaaltjes doceren, dat gebeurt overal. Maar zonder onderzoek blijven het sprookjes.

Bobke 12 juni 2015 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 7694754)

Te nemen of te laten.

Begrijp je?

;)

Ik denk het.
Ge moogt alleen kijken naar wat nog niet weerlegd is.

geertvdb 12 juni 2015 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dixie (Bericht 7694715)

Ik denk wel dat we prijs van de hypocrisie op dit forum kunnen geven aan Dixie, die, toen Eli nog zijn nonsens uitkraamde, hem onverdroten verdedigde. En de nonsens van Eli waren nog van een andere dimensie dan die van Guinevere.

Eyjafjallajökull 12 juni 2015 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 7694754)

Te nemen of te laten.

Begrijp je?

;)

Een bewijs dat te nemen of te laten is ? :?

Bad Attila 12 juni 2015 10:58

Citaat:

Laat dat nu net het punt zijn. Het feit dat de Koran door niemand echt begrepen kan worden, is het beste bewijs dat God er niks mee te maken heeft.

Of het moet zijn dat God dat bewust heeft gedaan.

Je moogt kiezen.

Citaat:

Het is wel een Boek dat kan worden misbruikt bij mensen die het los van enige historische of religieuze context zien en die er minder over weten. Ayah's moeten niet uit het verband worden gerukt voor persoonlijk of politiek gewin, enz.
Ja, en hoeveel mensen slagen erin om de Koran volgens de context te lezen?
Wie beheerst er de zovele stappen die moeten ondernomen worden om de Koran zogezegd "juist" te lezen?

Citaat:

Neen, ik heb niet "ergens" gelijk, ik heb gewoon gelijk: volgens de Koran zelf zijn alle interpretaties van de mensen maar gissingen van wat er écht in de Koran staat.

Citaat:

Maar ondanks dat de mensheid niet alles begrijpt, is de Koran duidelijk op heel wat vlakken en bevat het leiding van God (anders zouden er geen moslims zijn).
Als alles zo eenvoudig te begrijpen is, dan zouden er geen tegenstrijdige standpunten ingenomen worden op zelfs de meest triviale zaken, zoals de vraag of een Moslim verplicht een baard moet dragen.

De Koran is gewoon onduidelijk op bijna ALLES. Een perfecte tekst zou dat niet zijn.
Ergo, de Koran is gewoon een menselijk boek, geen goddelijk boek.

Citaat:

Ik ken anders andere geïllumineerden die visioenen hebben en die zichzelf niet van kant maken, hoor... En dat zonder de hulp van God.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be