Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2015, 11:41   #1
Guinevere
Banneling

Standaard De Openbaring van God doet (her-)leven

In de naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle

In soera nr 16 An-Nahl (de Bij) heeft God het over Zijn neergezonden Openbaring(en), Zijn Schepping in het algemeen en over hoe hij water uit de hemel zendt om deze schepping te doen leven.

Citaat:
Voorbeelden:

Hij zendt door Zijn gebod engelen met een Openbaring neer tot wie van Zijn dienaren Hij wil (zeggende): "Waarschuwt, dat er buiten Mij geen God is, vreest daarom Mij alleen." (16:2)

Hij is het, Die water voor u uit de wolken zendt, je hebt er drank van en het doet bomen groeien, waarmee je jouw vee voedert.
En Hij doet daarmee koren voor u groeien, de olijf, de dadelpalm, de druiven en allerlei andere vruchten. Daarin is voorzeker een teken voor een volk dat nadenkt.
(16: 10-11)

En Wij zonden vóór u, slechts mannen aan wie Wij een openbaring gaven - vraagt daarom aan degenen, die de vermaning bezitten als je het niet weet - met duidelijke tekenen en geschriften.
En Wij hebben de vermaning tot u gezonden, opdat je aan het mensdom moogt uitleggen hetgeen tot hen werd neergezonden, zodat zij mogen nadenken.
(16: 43-44)
Schijnbaar staan deze zaken, m.b. het neerzenden van de Koran en het neerzenden van regen uit de hemel los van elkaar. Schijnbaar. Maar niets is toeval in de Koran.

Citaat:
Allah swt geeft in deze soera een voorbeeld, maakt een vergelijking, in het algemeen (zie boven) en specifiek in de volgende opeenvolgende ayah (verzen):

En Wij hebben alleen dit Boek tot u neergezonden, opdat je hun hetgeen waarover zij verschillen moogt uitleggen en tevens als leiding en barmhartigheid voor de mensen die geloven. (16:64)

En God heeft water uit de hemel neergezonden en er de aarde na haar dood mee opgewekt. Daarin is voorzeker een teken voor een volk, dat wil luisteren, (16:65)

God heeft het Boek tot ons neergezonden en God zendt dus regen uit de hemel om de aarde na haar dood terug op te wekken.

Begint er wat te dagen?

Zijn Boek doet de aarde dus (weer) leven (na haar dood). Het gaat hierbij om de volgende soorten dood: immoraliteit, dood van spiritualiteit, miserie-toestanden, armoede, oorlog,… kortom: de symbolische soorten dood van de mens, die, hoe hopeloos de situatie van een mens of zelfs de gehele aarde ook lijken te zijn, Zijn Openbaring toch weer tot leven wekt.

Wat een machtig Boek.

Alle lof zij Allah swt!

Laatst gewijzigd door Guinevere : 11 juni 2015 om 11:43.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 11:44   #2
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Wat dacht je ?

Ik maak nog maar eens een nieuwe draad aan want in de andere heb ik me hopeloos vastgereden ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 11:52   #3
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Zo zien we weer eens wat sommige gelovigen zo graag willen, ze willen zich onderwerpen, ze willen knechtje zijn, stof eten, knielen, vleien, en gestraft worden door hun strenge Heer. Ze w�*llen onderdaan zijn, een Führer hebben, of die nu God, Paus, Allah, Mohammed, Stalin, Hitler, OBL of ISIS heet doet er niet toe. Kruipen door het stof, dat willen ze. Pure SM!
Oud 11 juni 2015, 11:58   #4
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Leuke lectuur.

Ik ga voort:

16.67 En van de vruchten der dadelpalmen en de wijnranken daarvan maken zij zich bedwelmende drank.

Dat zijn leuke dingen voor de mensen. Tenminste voor dat het wijnverbod kwam en Allah zichzelf eens te meer moest tegenspreken.
Oud 11 juni 2015, 12:30   #5
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

En wietplanten? Zijn die er dan ook voor ons? Of heeft hij dat alleen voor zichzelf geschapen?
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 12:32   #6
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Wat dacht je ?

Ik maak nog maar eens een nieuwe draad aan want in de andere heb ik me hopeloos vastgereden ?
boenk erop... Atheïsten die een fanatieke moslima aftroeven in kennis over het ontstaan en de redactie van de koran, het moet pijn doen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 13:22   #7
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Leuke lectuur.

Ik ga voort:

16.67 En van de vruchten der dadelpalmen en de wijnranken daarvan maken zij zich bedwelmende drank.

Dat zijn leuke dingen voor de mensen. Tenminste voor dat het wijnverbod kwam en Allah zichzelf eens te meer moest tegenspreken.
Kent u iets van de chronologie van de Koran? Het is een Boek dat in 23 jaar werd opengebaard om een ongelovig volk te bekeren. Veel ayah's van de Koran hebben trouwens ook betrekking op specifieke voorvallen tijdens het leven van de profeet Mohammed vzmh. De ongelovige Arabieren maakten inderdaad alcoholische drank van de druiven, dat is een beschrijving van de werkelijkheid toen.

De Koran zegt ook:

Jullie die geloven! Nadert niet tot het gebed als jullie dronken zijn, tot jullie weer weten wat je zegt … (K 4:43)

Zij vragen je naar de wijn en het kansspel. Zeg: In beide is grote zonde en nut voor de mensen, maar hun zonde is groter dan het nut. (K 2:219)

Jullie die geloven! De wijn, het kansspel, de offerstenen en de lotspijlen zijn een gruwel, het werk van Satan. Gaat die uit de weg; misschien zal het jullie dan goed gaan. (K 5:90–91)

Naskh = latere koranverzen schaffen oudere af.
Oud 11 juni 2015, 13:33   #8
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
In de naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle

In soera nr 16 An-Nahl (de Bij) heeft God het over Zijn neergezonden Openbaring(en), Zijn Schepping in het algemeen en over hoe hij water uit de hemel zendt om deze schepping te doen leven.

Schijnbaar staan deze zaken, m.b. het neerzenden van de Koran en het neerzenden van regen uit de hemel los van elkaar. Schijnbaar. Maar niets is toeval in de Koran.

God heeft het Boek tot ons neergezonden en God zendt dus regen uit de hemel om de aarde na haar dood terug op te wekken.

Begint er wat te dagen?

Zijn Boek doet de aarde dus (weer) leven (na haar dood). Het gaat hierbij om de volgende soorten dood: immoraliteit, dood van spiritualiteit, miserie-toestanden, armoede, oorlog,… kortom: de symbolische soorten dood van de mens, die, hoe hopeloos de situatie van een mens of zelfs de gehele aarde ook lijken te zijn, Zijn Openbaring toch weer tot leven wekt.

Wat een machtig Boek.

Alle lof zij Allah swt!
Hij heeft een boek toegezonden die ongeveer door niemand gelezen kan worden. Zo erg dat er, doorheen de geschiedenis, maar een paar mensen hem écht begrepen hebben...

Sterke God, moet ik zeggen, hij had zich de moeite kunnen sparen, er zouden misschien minder oorlogen zijn of geweest zijn (wie weet...).
Oud 11 juni 2015, 13:37   #9
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Voorbeelden:

Hij zendt door zijn gebod engelen met een openbaring neer tot wie van zijn dienaren hij wil (zeggende): "Waarschuwt, dat er buiten mij geen god is, vreest daarom mij alleen." (16:2)
FIFY - geen enkele reden om een menselijk verzinsel, bedoeld om anderen te onderwerpen, met een hoofdletter aan te duiden.

Verzinsels die gebaseerd zijn op onderwerping en vrees, kunnen de facto niks goddelijk zijn.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 13:47   #10
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Hij heeft een boek toegezonden die ongeveer door niemand gelezen kan worden. Zo erg dat er, doorheen de geschiedenis, maar een paar mensen hem écht begrepen hebben...

Sterke God, moet ik zeggen, hij had zich de moeite kunnen sparen, er zouden misschien minder oorlogen zijn of geweest zijn (wie weet...).
Nee hoor, de meeste mensen, zelfs moslims begrijpen de Koran. Maar er is een verschil tussen het begrijpen van de globale boodschap en iets tot in detail of dieper begrijpen. Dat is nu het mirakel van de Koran. Je, of een moslim, kan er ALTIJD van blijven bijleren.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 11 juni 2015 om 13:50.
Oud 11 juni 2015, 13:49   #11
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
boenk erop... Atheïsten die een fanatieke moslima aftroeven in kennis over het ontstaan en de redactie van de koran, het moet pijn doen.
Waarover gaat dit? Ik voel me niet afgetroefd. Alleen ben ik geen godheid maar een mens die niet eindeloos hetzelfde inhoudloze gezanik kan aanhoren, laat staan erop reageren.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 11 juni 2015 om 13:53.
Oud 11 juni 2015, 14:04   #12
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor, de meeste mensen, zelfs moslims begrijpen de Koran. Maar er is een verschil tussen het begrijpen van de globale boodschap en iets tot in detail of dieper begrijpen. Dat is nu het mirakel van de Koran. Je, of een moslim, kan er ALTIJD van blijven bijleren.
Ik durf te menen dat de geschiedenis van de Islam, en ook de huidige gebeurtenissen, héél duidelijk aantoont dat zelfs "Moslims" de Koran totaal niet begrijpen. Anders zou er maar één interpretatie van de Koran zijn, en zouden de Moslims geen hele wetenschap hebben moeten uitvinden om hem te kunnen begrijpen.
En zelfs binnen die wetenschap zijn er tal van tegenstrijdige meningen. En dus tal van interpretaties.

Dus neen, de Koran is niet te begrijpen, wat ook logisch is, het is immers "geschreven" door een halve of hele gare die ofwel aan de drugs zat, ofwel er niet echt met zijn hoofd bij was. Zoals alle "profeten" en soortgelijken.
Oud 11 juni 2015, 14:15   #13
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik durf te menen dat de geschiedenis van de Islam, en ook de huidige gebeurtenissen, héél duidelijk aantoont dat zelfs "Moslims" de Koran totaal niet begrijpen.
Dat is ook een kritiek die binnen de moslimgemeenschap (door mufti's, ustadh's, imams, islamgeleerden) wordt geleverd. We hebben de Koran onder ons maar leven er niet naar.

"En de boodschapper zal zeggen: "O, mijn Heer, mijn volk heeft deze Koran verlaten!"
Surah Al Forqaan - Aya 30.

Citaat:
Anders zou er maar één interpretatie van de Koran zijn, en zouden de Moslims geen hele wetenschap hebben moeten uitvinden om hem te kunnen begrijpen.
En zelfs binnen die wetenschap zijn er tal van tegenstrijdige meningen. En dus tal van interpretaties.
Fiqh biedt de mensen, of liever moslims, gewoon meer zekerheid over wat in de Koran staat.
Het is niet de bedoeling om van de islam een wetenschap te maken maar een spirituele en praktische levenswijze.

Citaat:
Dus neen, de Koran is niet te begrijpen, wat ook logisch is, het is immers "geschreven" door een halve of hele gare die ofwel aan de drugs zat, ofwel er niet echt met zijn hoofd bij was. Zoals alle "profeten" en soortgelijken.
Nauzubillah.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 11 juni 2015 om 14:15.
Oud 11 juni 2015, 14:17   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarover gaat dit? Ik voel me niet afgetroefd. Alleen ben ik geen godheid maar een mens die niet eindeloos hetzelfde inhoudloze gezanik kan aanhoren, laat staan erop reageren.
Bespaar ons liever jouw eindeloze inhoudsloze gezanik over jouw wonderlijke boek. We zien over heel de wereld wat fanatieke moslims van jouw soort zich door dat boek permiteren. Vernieling alom, gewelddadige onderwerping, vrees en dood, d�*t is het resultaat van jouw heilig boek.

Steek de vuiligheid die hier verantwoordelijk voor is als de bliksem in je fanatieke muzelrattenreet en verhuis ermee naar de dodelijke zandbak waar je thuishoort!
Oud 11 juni 2015, 14:22   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo is dat!

Bovendien bestaat er geen boek dat de héle mensheid met meer geweld werd en wordt opgedrongen dan de moslimbijbel.
Oud 11 juni 2015, 14:24   #16
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ook een kritiek die binnen de moslimgemeenschap (door mufti's, ustadh's, imams, islamgeleerden) wordt geleverd. We hebben de Koran onder ons maar leven er niet naar.

"En de boodschapper zal zeggen: "O, mijn Heer, mijn volk heeft deze Koran verlaten!"
Surah Al Forqaan - Aya 30.
En om ernaar te leven, moet je het begrijpen, of eerder gezegd, moet je begrijpen wat er geschreven staat. Wat eigenlijk onmogelijk is...

Citaat:
Fiqh biedt de mensen, of liever moslims, gewoon meer zekerheid over wat in de Koran staat.
Het is niet de bedoeling om van de islam een wetenschap te maken maar een spirituele en praktische levenswijze.
Ik zeg dan ook niet dat er van de Islam een wetenschap gemaakt wordt, wel dat er een wetenschap is ontstaan om de Koran te begrijpen en te interpreteren, zodat iedere Moslim kan leven naar wat er écht in de Koran staat.
En laat dat nu juist het probleem zijn: niemand weet wat er écht in de Koran staat... En dat is zelfs de bedoeling: enkel God weet immers wat er écht in staat.

Citaat:
Nauzubillah.
Neen, gewoon de realiteit.
Oud 11 juni 2015, 14:33   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We zien elke dag het wreedaardige resultaat van de leer van een gek die door de eigen apostelen, schriftgeleerden en hun volgelingen verschillend geïnterpreteerd wordt.
Oud 11 juni 2015, 15:10   #18
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is een Boek dat in 23 jaar werd opengebaard om een ongelovig volk te bekeren.
Wtf ?!

23 jaar over ocharme zo'n 72 a4'tjes ?

Lijkt er op dat het die allah aan zijn reet kon roesten dat dat volk snel bekeerd werd...

of is dat die bewuste gematigdheid waar jullie islamieten prat op gaan ? Naar westerse normen heet dat wschl gewoon luiheid ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 15:37   #19
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kent u iets van de chronologie van de Koran? Het is een Boek dat in 23 jaar werd opengebaard om een ongelovig volk te bekeren. Veel ayah's van de Koran hebben trouwens ook betrekking op specifieke voorvallen tijdens het leven van de profeet Mohammed vzmh. De ongelovige Arabieren maakten inderdaad alcoholische drank van de druiven, dat is een beschrijving van de werkelijkheid toen.

De Koran zegt ook:

Jullie die geloven! Nadert niet tot het gebed als jullie dronken zijn, tot jullie weer weten wat je zegt … (K 4:43)

Zij vragen je naar de wijn en het kansspel. Zeg: In beide is grote zonde en nut voor de mensen, maar hun zonde is groter dan het nut. (K 2:219)

Jullie die geloven! De wijn, het kansspel, de offerstenen en de lotspijlen zijn een gruwel, het werk van Satan. Gaat die uit de weg; misschien zal het jullie dan goed gaan. (K 5:90–91)

Naskh = latere koranverzen schaffen oudere af.
Je zegt wel hetzelfde als ik. Door de abrogatie is de helft van de koran niet meer geldig, inzonderheid hele stukken de 'lieve' mekkaanse gedeelten. En het is toch raar dat de koran - ongeschapen en op een tafel ligt bij god - tijdens de openbaring zo dikwijls door god is moeten herroepen worden en veranderd naargelang het Mo goed uitkwam.

Over alcohol is god zelfs 4 keer van gedacht veranderd........arme god in dienst van de profeet.

Je onderstreept precies het menselijke karakter van de koran. Verzonnen eerst om de profeet, later om de krijgsheer Mohammed te dienen.

Laatst gewijzigd door JeeBee : 11 juni 2015 om 15:38.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2015, 15:50   #20
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee hoor, de meeste mensen, zelfs moslims begrijpen de Koran.
Waarom die minachting?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be