Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Dat is inderdaad zo, maar u vergeet erbij te zeggen dat de armoede ook stijgt in heel Europa.
|
Ik ontken dat niet en ik maak geen vergelijkende studie VS/Europa. Ik antwoordt aan Geertje die schreef:
Citaat:
De VS zullen nog sterker worden op economisch vlak.
|
Daar ben ik dus niet van overtuigd, alle indicatoren wijzen op het tegendeel.
Citaat:
We hebben ook de Internet bubble gekend. En de beurzen hebben regelmatig te maken met crashes met brutale prijscorrecties. Dit is puur stemmingmakerij van u.
|
Ik deel mee dat er een housing bubble is en dat die op barsten staat. Dat is geen stemmingmakkerij, het stond bijvoorbeeld op de cover van The Economist, niet direct een links gazetje. Ze schrijven daarover letterlijk:
"The worldwide rise in house prices is the biggest bubble in history".
En die bubble is zo belangrijk omdat veel mensen huizen kopen aan belachelijk hoge prijzen op basis van leningen tegen een onrealistisch lage rentevoet. Die rentevoet zal stijgen, mensen zullen hun huis niet kunnen afbetalen en dan begint de hele ketting te ontrafelen. Veel mensen nemen nog eens een hypotheek op hun huis. Als ze hun huis verliezen, hebben ze het twee keer zitten.
Citaat:
En dacht je dat wij geen olie verbruiken? 150 dolar per vat dat is even erg voor ons als voor de Amerikanen.
|
ik maak geen vergelijkende studie VS/Europa. Bovendien vind ik dat niet erg, het is gewoon een feit dat een economie gebasseerd op olie als grondstof eindig is en dat wij het einde daarvan nog zullen meemaken. Ik vind dat veeleer goed nieuws.
Citaat:
Er is wel een heel belangrijk feit dat je helemaal over het hoofd ziet : de VS zijn ontegensprekelijk rijker dan wij.
|
Hangt er vanaf wat je meet. Als je hun buitenlandse schuld meet, de schuld van de overheid en de individuele schuld van de burgers, dan zijn ze verre van rijk. Een groot deel van wat ze produceren is niet hun eigendom, ook al wordt het in de VS geproduceerd. Een groot deel van hun immobiliën en hun industrie zijn niet het eigendom van de VS. Een groot deel van hun schuld moeten ze aan het buitenland.
Citaat:
Wij kunnen ons nog troosten door te zeggen dat wij socialer zijn maar 30 jaar geleden waren wij EN socialer EN rijker. Nu enkel socialer en de vraag is voor hoe lang want zoals gezegd is er ook in Europa meer armoede dan vroeger.
|
Precies, omdat we steeds meer hetzelfde recept volgen: privatisering, delocalisatie, personeelsinkrimping en bedrijven die elkaar opkopen. Het is dus geen goed beleid aangezien de armoede groeit. Bovendien betekent een groeiende armoede ook dat je beleid minder door de bevolking gedragen wordt.
Citaat:
Over de vraag of de VS vrienden of vijanden zijn : het zijn natuurlijk VRIENDEN en BONDGENOTEN. Wij zouden echt goed gek zijn om onze vriendschap en onze bondgenootschap met het rijkste en machtigste land ter wereld kwijt te spelen.
|
Ik laat mijn vriendschappen niet afhangen van opportunistische argumenten als RIJK en MACHTIG. Ik kies mijn vrienden op een andere basis. Op de speelplaats vroeger koos ik mijn vrienden niet omdat ze rijk en machtig waren en dat doe ik vijfentwintig jaar later nog altijd niet. Ik ben geen opportunist. Zeker niet als die zgn. vrienden van jou illegale oorlogen voeren, mensen zonder vorm van proces jaren lang opsluiten, hun eigen democratie uithollen, mensen martelen, met nucleair afval bombarderen, enz. Schoon vrienden hebde gij ...
Citaat:
ofwel blijven wij ons achter de VS te verstoppen ofwel bouwen wij onze legers uit totdat wij helemaal alleen kunnen staan. Dat kost echter geld en moeite en het is zeer de vraag of wij dat willen.
|
Dat is inderdaad maar de vraag. Ik ben er niet voor. Alsof er geen derde optie mogelijk is. Je kan best een beleid voeren waardoor het aantal vijanden tot quasi nihil wordt teruggebracht en je dus geen gigantisch leger nodig hebt. Althans geen imperialistisch leger dat dient om landen binnen te vallen en te veroveren. En geen kernwapens, biologische en chemische wapens. En waarbij je een economie bouwt die niet volledig draait rond je oorlogsindustrie maar rond eerlijke handel.
Citaat:
De dag dat de VS verdwijnen zullen vele Europeanen misschien juichen, maar dat zal de laatste keer zijn. Want eerst zal Israel van de kaart geveegd wordt (de nazis onder ons zullen dan nog een keer mogen juichen). En onmiddelijk daarna is het aan onze beurt (en dan zullen de nazi's niet meer lachen).
|
De VS zullen niet zo snel verdwijnen. Ze zullen desintegreren zoals de Sovjet-Unie. Ze zullen hun economische en daarna hun militaire almacht verliezen. En er zullen in de VS krachten vanuit de bevolking opstaan die een ander beleid afdwingen. En ja, dan zal ik juichen.
Israël zal niet van de kaart geveegd worden. Het zal verplicht worden om zich te integreren in de regio en de racistische apartheidspolitiek te laten vallen. En ja, dan zal ik juichen.
En als de VS als supermacht verdwijnen, dan kan Europa een eigen beleid voeren dat niet permanent met handen en voeten aan de VS gebonden is.
Citaat:
Europa betekent niets in de wereld zonder de economische en militaire macht van de VS.
|
Europa betekende al iets 2000 jaar voor er van economische en militaire macht in de VS sprake was. En het zal nog steeds iets betekenen als de VS gedesintegreerd is en bestaat uit diverse aparte staten met een verschillende visie en een verschillend beleid zoals dat vandaag eigenlijk al zichtbaar is. De VS zijn evenweinig een 'blok' als het Oostblok dat was. En we hebben hun macht en hun leger nergens voor nodig. Het is niet in ons belang maar in dat van een klein elite in de VS en elders.