Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Peter Mertens (PVDA) - 9 tot 15 februari (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=50)
-   -   Was de lijst Resist (AEL plus PVDA), een misser van formaat? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=9080)

Bieke 10 februari 2004 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Deze peiling stond ook open voor niet-Liberaal Appellers!
Iedereen mocht daar zijn stem in uitbrengen, ook U!

Uit dezelfde nieuwjaarstoespraak van Ward Beysen:

Dus Ward Beysen heeft gewacht op die poll? :roll:
Dacht het niet. Reeds in september is hij gaan praten met de oppositie partijen, waaronder het Blok, om kartel aan te gaan. Daar heeft die poll dus geen uitstaans mee. Jouw voorzitter is gemandatteerd gaan praten met het BLOK. En dat is wel een engagement.

[size=6]Vorig jaar september nodigde ik de Vlaamse oppositiepartijen (CD&V, Vlaams Blok en NVA) uit om samen een Vlaams minimum-programma op te stellen, waarmede elk van deze partijen, met behoud van haar eigen identiteit en onafhankelijkheid, samen naar de verkiezingen zouden gaan. [/size]

Groot Bakkes 10 februari 2004 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bieke
Citaat:

En zal dat blijven betalen. Mensen vergeten verraad niet gauw!

Hoe bedoel je? Verraad? Mensen vergeten toch dat Vandenbroucke 5 miljoen heeft verbrand? :roll: Mensen vergeten toch de Agusta-affaire? :roll: Mensen vergeten toch de doorsluizing van geld naar de CVP-kas door Leo-Delcroix? :roll: Mensen vergeten toch de obussen-afaire van wijlen Freddy Vreven (oud-Minister van Landsverdediging) van de toenmalige PVV... :roll: Het zijn de politici die via (hun) media gepast de mensen terug een opfrissing geeft (wanneer het hen te warm onder de voeten wordt), opdat het wazig blijft.
Zie maar naar de paarse coalitie en de recente gunstige CD&V peiling, zo snel kunnen mensen vergeten :wink:

Bieke

Mensen verdringen zelfs het feit dat ze elke dag 1 miljard oude Belgische franken aan de bodemloze overheidsputten van Wallonië betalen!

Vlaamse groeten

Erwin

Jouwe 10 februari 2004 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door damawallaby
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jouwe
Ten eerste bedankt Bieke en nu een schuchtere eerste pvda-verklaring, meer zal nog wel van peter volgen.
Een start, ik zal niet veel zeggen over pvda standpunten in het algemeen, maar dit kan ik wel zeggen. Ok het is gebleken dat het een 'fout' was om samen te gaan met AEL, maar je moet dit in zijn geheel zien.

Ten eerste: in het anti-oorlogsfront Stop USA hadden we zeer goede ervaringen in verband met de samenwerking met de mensen van AEL, zowel organisatie als militanten. En na de positieve reacties hierop dacht men eraan dit door te trekken naar de verkiezingen, zodoende is dit gebeurt.

Ten tweede: De lijst resist was een front dat was opgesteld rond een bepaald puntenprogramma, dat was de overenkomst tussen de beide partijen, daarin kwamen ze overeen. En ja het kwam sterk neer op de problemen rond migranten, maar hoe je het nu ook draait of keert dat is ook wel één van de grote problemen.

Ik hoop dat het al een beetje helpt,

en nogmaals verraad, het idee dat even bij liberaal appel heeft gesluimerd om met Vlaams Blok samente werken is dan landsverraad...

Met maroefen samenwerken is volksverraad, trouwens alle linkiewinkiepartijen zijn volksverraders die hier den achterlijken islam promoten en goudzoekers uit de voormalige mislukte linkiewinkielanden hier met open armen ontvangen ten koste van de eigen bevolking.

ik wou gewoon nog eens in het oog doen springen wat er allemaal verschijnt hier daarom stem ik dus PvdA omdat ik ziek wordt vandeze ingesteldheid.
Het probleem met liberaal appel is dat ze hieraan rustig meedoen op eenvaklse manier omdat ze gematigde mensen ook aanzetten door zelfs nog maar te denken aan samenwerking met blok en varianten.

Peter Mertens 10 februari 2004 22:07

Beste mijnheer Van Nespen,

u schrijft: “Hebt u al gemerkt dat de integratiepolitiek volledig mislukt is? Zowel de autochtonen als de allochtonen zijn niet tevreden. Dit komt net doordat er geen voorwaarden worden gesteld voor de nationaliteit.”

Het is absoluut waar dat het integratiebeleid van de regering niet werkt, en dat niemand echt tevreden is. Maar niet omdat de nationaliteit te vlot wordt verdeeld : vorig jaar werden 6 op 10 naturalisatie-aanvragen door het parlement verworpen.
Niet de maffia-bazen uit Antwerpen, die kopen wel een ambtenaar of een parlementslid om, maak je geen zorgen. Niet de koppelbazen die dagelijks 30.000 Euro verdienen door illegalen tegen 1,5 Euro per dag schelpen te laten zoeken in Groot Brittannïë.
Maar ik heb Marokaanse vrienden die de nationaliteit geweigerd worden omdat ze al drie boetes gekregen hebben om te hard te rijden. Dat is belachelijk.

De PVDA is voor integratie. Laten we dat maar meteen concreet maken. De eerste integratie is werk. Wie geen werk heeft, wordt eigenlijk uit de maatschappij gesloten [en straks nog van de dop geschorst ook]. Werk, dat betekent een vaste job met een menswaardig inkomen. Niet de geplande dienstencheques waarmee Vandelanotte en Vandenbroucke straks jonge mensen in onderbetaalde 10-uren-jobs wil jagen. Neen, een volwaardige job want samen werken, dat is voor mij nog altijd de beste voorwaarde voor integratie, je maakt vrienden, je leert elkaar kennen, trekt je horizon open, je voert samen actie voor betere lonen, voor meer veiligheid.

Maar wat is de realiteit in dit land ?

1. mensen met zuiderse namen, of ze nu Belg zijn of niet (dat doet er niet echt toe) worden systematisch gediscrimineerd op de arbeidsmarkt. Er is geen werk genoeg voor iedereen, dus nemen veel bedrijfsleiders liever iemand met een Europees klinkende naam. De werkloosheid bij niet-Europeanen ligt in Belgie op 33.5 %, dat is schandalig hoog. Hoe durft de regering dan spreken over ‘integratie’, als migranten systematisch uit de arbeidsmarkt gesloten worden?

2. arbeiders van vreemde komaf, zitten geconcentreerd in kleine bedrijfjes met de vuilste en laagst betaalde jobs in Belgie : tijdelijke jobs in de land- en tuinbouw, zwaar werk in de bouw (vb kabelleggers, wegenwerken), vuil werk in de industriële reiniging, in de horeca en bij kuisfirma’s. Om een concreet voorbeeld te geven : bij Volvo in Gent werken weinig arbeiders van migrantenoorsprong, maar bij de onderaannemingsbedrijven, die een paar Euro per uur minder loon betalen, werken dan weer veel méér. Op het staalbedrijf Sidmar idem. Ik denk dat er maar een stuk of drie arbeiders van Marokaanse komaf werken, maar bij de firma Catharo die zware kuiswerken doet op Sidmar, werken bijna alleen Marokkanen, Algerijnen en Afrikanen. Is dat integratie?

groeten,

P'ter

Rudy Van Nespen 10 februari 2004 23:21

Peter,

U hebt bijna volledig gelijk.
Alleen kan ik me niet van de indruk ontdoen dat U, net als de meeste vreemdelingen trouwens, beweert dat die 'discriminatie' allemaal de schuld is van de autochtone bevolking.

Integratie, Peter, moet in twee richtingen werken.
Wij moeten bereid zijn om hen de nodige kansen te geven.
Zij moeten bereid zijn om zich aan te passen aan onze taal, wetten en gewoonten.
En ik veralgemeen hier nu wel, maar ik heb al perfecte voorbeelden gezien van vreemdelingen, die dank zij hun integratiewil, ook geslaagd zijn op de arbeidsmarkt.

Iemand op dit forum gebruikt het volgende onderschrift en ik vind dat oh zo waar: "Als je je als tweederangsburger gedraagt, moet je niet verwonderd zijn dat men als tweederangsburger behandeld wordt"

U zegt me ook dat er werkloosheid is en dat de patroons liever iemand met een Europese naam kiezen. Dat lijkt me vrij normaal.
U natuurlijk niet. Het heeft echter gewoon te maken met slechte ervaringen die die bewuste patroon heeft gehad met vreemdelingen.
U gaat dit uiteraard bestrijden, maar ik heb veel contacten met bedrijfsleiders, die me dat als reden opgaven. Ze hadden al interimkrachten van allochtone oorsprong gehad en kloegen over ongeinteresserdheid en nonchalance in de uitvoering van het werk.
Als de patroon daar een opmerking over maakt, dan krijgt hij een steevast "racist" als antwoord. Dus volgende keer geen vreemdelingen meer voor die patroon. Dat lijkt mij logisch.

Tantist 11 februari 2004 18:58

Was het ideologisch geen vreemd huwelijk? Een groep die zweert bij de islamdoctrine met eentje bij de marxistische doctrine? Godsdienst was toch opium voor het volk?

Peter Mertens 11 februari 2004 20:31

Beste Rudy,

Citaat:

Peter,
Alleen kan ik me niet van de indruk ontdoen dat U, net als de meeste vreemdelingen trouwens, beweert dat die 'discriminatie' allemaal de schuld is van de autochtone bevolking.

hoewel ik niet liever zou hebben, denk ik niet dat we echt eens zijn :wink:

ik heb nergens beweerd noch geïnsinueerd dat de de 'autochtone' bevolking 'schuld' zou dragen, wel integendeel

toen ik kort op de Pasec (klein palettenbedrijfje) werkte in Westmalle, werkte een gast uit Schoten van Marokaanse komaf (ben zijn naam vergeten) op de ateliertafel achter mij. Er was nooit een probleem, door z'n job (en z'n onvergeetlijke grappen natuurlijk, maar dat totaal terzijde) was hij deel van de groep, arbeider onder de arbeiders, 'geïntegreerd'. Iedereen kon goed met hem overweg, maar wat ik toen niet begreep was dat een aantal mensen zeiden: "ja, dieje uit Schoten is OK, maar al die anderen..."

achter dat zinnetje 'ja, maar al die anderen' speelt een mechanisme, een mechanisme van systematische discriminatie en zondebokkerij.

de eerste vraag is wat de overheid - en dus niet de bevolking - al meer dan 40 jaar doet met de migranten. Samengevat : al meer dan 40 jaar houden de achtereenvolgende regeringen de migrantenpopulatie in een positie van discriminatie, in een positie van achterstelling.

Een aantal historische feiten moeten in herinnering gebracht worden. In de jaren vijftig en zestig voerde de regering grootse recruterings-campagnes in achtereenvolgens de mediterane landen (Italië, Spanje, …), later in Turkije en Marokko.
Het doel was simpel : goedkope arbeidskrachten naar België halen. De regering was een aanwervingskantoor voor grote delen van de industrie : de steenkoolmijnen, de textiel, de transportsector.
Prof. Albert Martens heeft daarover verhelderende studies geschreven. De lonen van deze arbeiders lagen beduidend lager dan de lonen van de arbeiders van Belgische komaf. Oorspronkelijk ook hadden deze arbeiders van migrantenoorsprong geen recht om zich te syndiceren. Ze mochten niet in alle sectoren werken. Er is zelfs een periode geweest waarin werkloos worden gelijk stond met terug gestuurd worden naar het land van herkomst. Het patronaat had wat het wou : een grote groep arbeiders die werkte en zweeg, verstoken was van allerlei fundamentele rechten. Ze werkten lange uren in de meest ondankbare omstandigheden. Over het leren van de taal (Frans en Nederlands) werd niet moeilijk gedaan : om ongeschoolde arbeid te verrichten was het niet nodig de taal te kennen. En na het werk was het ook niet nodig : de arbeiders leefden toch geïsoleerd, werkten ook te lange uren om nog sociale contacten te kunnen leggen.

In de jaren zeventig werd de zogenaamde 'migratiestop' ingevoerd. Daarvoor was er een bijna onbeperkte mogelijkheid van toegang tot België. Als in het begin van de jaren zeventig de eerste tekenen van een grondige economische crisis de kop opsteken, samen met het begin van de oliecrisis, moesten er maatregelen genomen worden, o.a. om de werkloosheid in te dijken. Eén ervan was : de 'migratiestop', geen nieuwe arbeidskrachten van migrantenorigine meer. De regering gaf een duidelijk signaal : om de werkloosheid te stoppen, 'migranten' tegenhouden. Een schuldige voor de crisis werd aangewezen.

Voor de hier reeds aanwezige arbeiders uit de migratie, werd een ganse batterij wettelijke discriminaties in stand gehouden. Het niet-hebben van politieke rechten (o.a. het actief en passief stemrecht), is er slechts één van. Er werd zelfs een wettelijke discriminatie ingevoerd door Tobback. Die voerde in het begin van de jaren ’80 een wet in die het mogelijk maakte dat 'migranten' verbod werd opgelegd in bepaalde gemeenten nog te wonen. Waarmee een ander duidelijk signaal werd gegeven : te veel 'migranten' leidt tot problemen.
Naast die wettelijke discriminaties, waren er toen al een hele reeks feitelijke discriminaties. Waar vroeger het patronaat schreeuwde om buitenlandse werkkrachten, kregen 'migranten' het moeilijker en moeilijker om werk te vinden. Het vinden van een goede huurwoning was onbegonnen werk. Scholen begonnen migrantenkinderen te weigeren, dancings huurder portiers is om migranten buiten te houden. Politie en rijkswacht (die bestond toen nog) viseerden migrantenjongeren bij hun controles.

Bovenop die wettelijke en feitelijke discriminaties, kwamen dan de racistische haatcampagnes van het Vlaams Blok.

Resultaat is natuurlijk dat inderdaad niemand tevreden is. De 'migranten' niet. Vooral de jongere generatie beseft dat hun ouders en grootouders gedurende gans die periode “misbruikt” zijn geweest. Vele Belgen ook niet. Het spel van “verdeel en heers” werkt ten volle. De “Belgen” zetten zich af tegen de migranten, de migranten tegen de Belgen. De “onderdrukten” geven elkaar de schuld, de “onderdrukkers” kijken als het ware geamuseerd toe.

Bestaat er een eenvoudig recept om de problemen op te lossen. Helaas niet, maar toch moet er begonnen worden.

Om te beginnen moet er einde gemaakt worden aan alle bestaande wettelijke discriminaties. “Gelijke politieke en sociale rechten door de automatische toekenning van de Belgische nationaliteit na een verblijf van 5 jaar”, dat was de eis van de petitie van objectief 479.917, later vertaald in het wetsvoorstel Harnie. Hoe kan men verwachten dat iemand zich “thuis” wanneer iemand wel alle plichten heeft, maar niet alle rechten. Want laat daarover geen enkele twijfel bestaan : migranten hebben dezelfde plichten als de Belgen, enkel door het feit dat ze hier wonen. Aan de andere kant : hoe kan een migrant hier ten volle aanvaard worden als voortdurend door de overheid een duidelijk signaal gegeven wordt : migranten zijn minderwaardig. Het principe van de gelijke rechten moet ten volle gerespecteerd worden.

De overheid moet daarenboven actief het racisme en de discriminatie bekampen. Nu krijft het Vlaams Blok nog massa’s geld. Daarmee worden racistische campagnes gefinancierd. Waarom de geldkraan van de overheid niet dichtdraaien voor racistische partijen ? Daarover wordt al maanden gepraat in het parlement, maar het wordt niet uitgevoerd.

Arbeiders en arbeiderskionderen uit de migratie moeten beschouwd worden als gewone arbeiders en arbeiderskinderen. Men moet ze niet op een verhoog plaatsen en alles goed praten, zelfs datgene wat niet goed kan gepraat worden. Als jongeren criminele feiten plegen, moet dat veroordeeld worden. Dat ze dan een sanctie krijgen, is evident. Ook hier moeten ze op dezelfde voet behandeld worden als andere arbeidersjongeren. Als er lawaaioverlost is, moet dat aangepakt worden. Bepaalde praktijken die op ruime schaal toegepast worden (zoals gedwongen huwelijken), moeten bestreden worden.

Arbeiders moeten streven naar eenheid, of ze nu van Turske, Poolse, Marokkaanse of Belgische oorsprong zijn. Ze zijn allen het slachtoffer van onderdrukking en uitbuiting, beiden worden getroffen door de economische crisis. Waarom dan tegen elkaar zijn ? Arbeiders hebben dezelfde eisen, welke nationaliteit of afkomst ze ook hebben.

groeten,

P'ter

Rudy Van Nespen 11 februari 2004 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Mertens
Beste Rudy,

Citaat:

Peter,

hoewel ik niet liever zou hebben, denk ik niet dat we echt eens zijn :wink:

ik heb nergens beweerd noch geïnsinueerd dat de de 'autochtone' bevolking 'schuld' zou dragen, wel integendeel

toen ik kort op de Pasec (klein palettenbedrijfje) werkte in Westmalle, werkte een gast uit Schoten van Marokaanse komaf (ben zijn naam vergeten) op de ateliertafel achter mij. Er was nooit een probleem, door z'n job (en z'n onvergeetlijke grappen natuurlijk, maar dat totaal terzijde) was hij deel van de groep, arbeider onder de arbeiders, 'geïntegreerd'. Iedereen kon goed met hem overweg, maar wat ik toen niet begreep was dat een aantal mensen zeiden: "ja, dieje uit Schoten is OK, maar al die anderen..."

achter dat zinnetje 'ja, maar al die anderen' speelt een mechanisme, een mechanisme van systematische discriminatie en zondebokkerij.

de eerste vraag is wat de overheid - en dus niet de bevolking - al meer dan 40 jaar doet met de migranten. Samengevat : al meer dan 40 jaar houden de achtereenvolgende regeringen de migrantenpopulatie in een positie van discriminatie, in een positie van achterstelling.

Een aantal historische feiten moeten in herinnering gebracht worden. In de jaren vijftig en zestig voerde de regering grootse recruterings-campagnes in achtereenvolgens de mediterane landen (Italië, Spanje, …), later in Turkije en Marokko.
Het doel was simpel : goedkope arbeidskrachten naar België halen. De regering was een aanwervingskantoor voor grote delen van de industrie : de steenkoolmijnen, de textiel, de transportsector.
Prof. Albert Martens heeft daarover verhelderende studies geschreven. De lonen van deze arbeiders lagen beduidend lager dan de lonen van de arbeiders van Belgische komaf. Oorspronkelijk ook hadden deze arbeiders van migrantenoorsprong geen recht om zich te syndiceren. Ze mochten niet in alle sectoren werken. Er is zelfs een periode geweest waarin werkloos worden gelijk stond met terug gestuurd worden naar het land van herkomst. Het patronaat had wat het wou : een grote groep arbeiders die werkte en zweeg, verstoken was van allerlei fundamentele rechten. Ze werkten lange uren in de meest ondankbare omstandigheden. Over het leren van de taal (Frans en Nederlands) werd niet moeilijk gedaan : om ongeschoolde arbeid te verrichten was het niet nodig de taal te kennen. En na het werk was het ook niet nodig : de arbeiders leefden toch geïsoleerd, werkten ook te lange uren om nog sociale contacten te kunnen leggen.

In de jaren zeventig werd de zogenaamde 'migratiestop' ingevoerd. Daarvoor was er een bijna onbeperkte mogelijkheid van toegang tot België. Als in het begin van de jaren zeventig de eerste tekenen van een grondige economische crisis de kop opsteken, samen met het begin van de oliecrisis, moesten er maatregelen genomen worden, o.a. om de werkloosheid in te dijken. Eén ervan was : de 'migratiestop', geen nieuwe arbeidskrachten van migrantenorigine meer. De regering gaf een duidelijk signaal : om de werkloosheid te stoppen, 'migranten' tegenhouden. Een schuldige voor de crisis werd aangewezen.

Voor de hier reeds aanwezige arbeiders uit de migratie, werd een ganse batterij wettelijke discriminaties in stand gehouden. Het niet-hebben van politieke rechten (o.a. het actief en passief stemrecht), is er slechts één van. Er werd zelfs een wettelijke discriminatie ingevoerd door Tobback. Die voerde in het begin van de jaren ’80 een wet in die het mogelijk maakte dat 'migranten' verbod werd opgelegd in bepaalde gemeenten nog te wonen. Waarmee een ander duidelijk signaal werd gegeven : te veel 'migranten' leidt tot problemen.
Naast die wettelijke discriminaties, waren er toen al een hele reeks feitelijke discriminaties. Waar vroeger het patronaat schreeuwde om buitenlandse werkkrachten, kregen 'migranten' het moeilijker en moeilijker om werk te vinden. Het vinden van een goede huurwoning was onbegonnen werk. Scholen begonnen migrantenkinderen te weigeren, dancings huurder portiers is om migranten buiten te houden. Politie en rijkswacht (die bestond toen nog) viseerden migrantenjongeren bij hun controles.

Bovenop die wettelijke en feitelijke discriminaties, kwamen dan de racistische haatcampagnes van het Vlaams Blok.

Resultaat is natuurlijk dat inderdaad niemand tevreden is. De 'migranten' niet. Vooral de jongere generatie beseft dat hun ouders en grootouders gedurende gans die periode “misbruikt” zijn geweest. Vele Belgen ook niet. Het spel van “verdeel en heers” werkt ten volle. De “Belgen” zetten zich af tegen de migranten, de migranten tegen de Belgen. De “onderdrukten” geven elkaar de schuld, de “onderdrukkers” kijken als het ware geamuseerd toe.

Bestaat er een eenvoudig recept om de problemen op te lossen. Helaas niet, maar toch moet er begonnen worden.

Om te beginnen moet er einde gemaakt worden aan alle bestaande wettelijke discriminaties. “Gelijke politieke en sociale rechten door de automatische toekenning van de Belgische nationaliteit na een verblijf van 5 jaar”, dat was de eis van de petitie van objectief 479.917, later vertaald in het wetsvoorstel Harnie. Hoe kan men verwachten dat iemand zich “thuis” wanneer iemand wel alle plichten heeft, maar niet alle rechten. Want laat daarover geen enkele twijfel bestaan : migranten hebben dezelfde plichten als de Belgen, enkel door het feit dat ze hier wonen. Aan de andere kant : hoe kan een migrant hier ten volle aanvaard worden als voortdurend door de overheid een duidelijk signaal gegeven wordt : migranten zijn minderwaardig. Het principe van de gelijke rechten moet ten volle gerespecteerd worden.

De overheid moet daarenboven actief het racisme en de discriminatie bekampen. Nu krijft het Vlaams Blok nog massa’s geld. Daarmee worden racistische campagnes gefinancierd. Waarom de geldkraan van de overheid niet dichtdraaien voor racistische partijen ? Daarover wordt al maanden gepraat in het parlement, maar het wordt niet uitgevoerd.

Arbeiders en arbeiderskionderen uit de migratie moeten beschouwd worden als gewone arbeiders en arbeiderskinderen. Men moet ze niet op een verhoog plaatsen en alles goed praten, zelfs datgene wat niet goed kan gepraat worden. Als jongeren criminele feiten plegen, moet dat veroordeeld worden. Dat ze dan een sanctie krijgen, is evident. Ook hier moeten ze op dezelfde voet behandeld worden als andere arbeidersjongeren. Als er lawaaioverlost is, moet dat aangepakt worden. Bepaalde praktijken die op ruime schaal toegepast worden (zoals gedwongen huwelijken), moeten bestreden worden.

Arbeiders moeten streven naar eenheid, of ze nu van Turske, Poolse, Marokkaanse of Belgische oorsprong zijn. Ze zijn allen het slachtoffer van onderdrukking en uitbuiting, beiden worden getroffen door de economische crisis. Waarom dan tegen elkaar zijn ? Arbeiders hebben dezelfde eisen, welke nationaliteit of afkomst ze ook hebben.

groeten,

P'ter

Uw tekst is fijne literatuur, maar nogal eenzijdig.
U spreekt uitvoerig over hoe België zich discriminerend zou opstellen tegenover de vreemdelingen. En U heeft natuurlijk wel gelijk op de punten die U aanhaalt, maar...

U zwijgt in alle talen over de radicalisering van vooral de moslim-vreemdelingen. U gaat de problematiek van de vreemdelingencriminaliteit uit de weg. U gaat de discussie omtrent samenlevingsconflicten uit de weg.
U weigert blijkbaar in te zien dat de vreemdeling even discriminerend tov de Belg staat. En U werkte dan nog samen met de figuur die dit discriminerende van de allochtone gemeenschap belichaamde: Abou Jahja.

U kan veel zeggen op de Belgische maatschappij, maar integratie werkt in twee richtingen en uw partij weigert door zijn opstelling bij te dragen tot die integratie!

Daarom zal ik het waarschijnlijk nooit met U eens kunnen worden...

Gentenaar 13 februari 2004 17:18

Citaat:

Nu krijft het Vlaams Blok nog massa’s geld. Daarmee worden racistische campagnes gefinancierd. Waarom de geldkraan van de overheid niet dichtdraaien voor racistische partijen ? Daarover wordt al maanden gepraat in het parlement, maar het wordt niet uitgevoerd.
Als ik het nieuws van gisteren mag geloven zal dit niet lang meer duren...

"Begin '99 al keurde het parlement een wijziging goed van de wet op de partijfinanciering. Daardoor werd het mogelijk om niet-democratische partijen financieel te straffen. Tot nog toe ontbraken echter de besluiten om de wet uit te voeren.

Vooral de Franstalige partijen Ecolo en de PS drongen aan op de uitvoering van de wet. Het Vlaams Blok voelde zich geviseerd en maakte er een sport van de discussies eindeloos te rekken.

Vandaag werd het wetsvoorstel eindelijk gestemd. De meerderheid van de Kamer stemde voor. Oppositiepartij CD&V stemde tegen."

Gelezen op de website van vrt nieuws.

thePiano 13 februari 2004 17:27

Citaat:

U zwijgt in alle talen over de radicalisering van vooral de moslim-vreemdelingen. U gaat de problematiek van de vreemdelingencriminaliteit uit de weg. U gaat de discussie omtrent samenlevingsconflicten uit de weg.
U weigert blijkbaar in te zien dat de vreemdeling even discriminerend tov de Belg staat. En U werkte dan nog samen met de figuur die dit discriminerende van de allochtone gemeenschap belichaamde: Abou Jahja.

Die radicalisering van moslim-vreemdelingen is een marginaal verschijnsel. Op een bevolking van 350 �* 400 duizend moslims, spreek je omtrent radicale moslims in cijfertjes ver achter de komma.

De criminaliteit in haar geheel moet aangepakt worden. Zal jij minder racistisch worden als straks de vreemdelingencriminlaiteit, en alleen maar die, kan beteugeld worden? Neen toch? Het zit inderdaad veel dieper en het grijpt terug naar de primitieve xenofobie waar iedereen ingeboren wordt, en war iedereen slag tegen moet leveren.

Abu Jah Jah is helemaal niet representatief voor de islam van België en helemaal niet voor de islam in haar geheel dat uit duizenden kamertjes bestaat, en ook helemaal niet representatief voor de totale diversiteit van vreemdelingen in ons land die uit meer dan 150 verschillende nationaliteiten bestaat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be