Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb
(Bericht 7780896)
U ontwijkt de vraag, opnieuw.
|
Ik begin te vrezen dat je het antwoord niet kan begrijpen of niet wil begrijpen, omdat het je niet bevalt.
Citaat:
Totaal niet. Dat is uw subjectieve visie.
|
:rofl:
Het is nochtans een héél correcte visie.
Gedwongen solidariteit is een contradictie.
Citaat:
Ook uw definitie van diefstal is subjectief, en typisch voor ultra liberalen.
|
Diefstal is iemand tegen zijn zin iets afnemen.
Als we het daar niet over eens zijn, dan is het nutteloos om te discussiëren.
Citaat:
Maar nogmaals, ik pleit niet voor gedwongen solidariteit.
|
Gedwongen solidariteit bestaat niet, het heet diefstal, dus het is niet meer dan logisch dat je daar niet voor pleit.
Citaat:
Ik geef gewoon aan u argumenten waarom uw systeem niet werkt.
|
Het systeem hoeft helemaal niet te werken.
Als jij vrijwillig wil solidair zijn, dan kan dat.
Dan werkt het voor jouw begunstigden.
Als niemand het wil, dan is er geen systeem, en dat is best ok voor mij.
Citaat:
Nogmaals: u verzint een eigen definitie van diefstal. (U hebt die natuurlijk niet zelf uitgevonden, dat hebt u afgekeken van uw geloofsgenoten, maar soit)
|
Diefstal is wanneer een persoon, overheid of een organisatie mijn rechtmatig verworven bezit of eigendom afneemt, ongeacht wat er daarna mee uitgespookt wordt.
Wat is daar fout aan?
Citaat:
En daar beginnen we weer met semantische spelletjes. U wil het over de betekenis van de woorden hebben om de eigenlijke discussie te ontwijken.
|
Als we het niet eens raken over de inhoud van solidariteit en diefstal en het essentiële verschil dan ben ik niet langer geïnteresseerd in een debat met jou, want dan ontaardt het in gelul.
Citaat:
Tenzij u uit de boot valt. Stel u voor dat u in uw ultra liberaal utopia woont en u kan de zorg van uw ziek kind niet meer aan. Gaat u dan niet aankloppen bij de vrijwillig solidairen, alhoewel u altijd nee hebt gezegd toen zij bij u kwamen aankloppen?
(let op, dit is een ethische vraag, doe vooral uw best om ze te ontwijken zoals alle vorige keren)
|
Ik dacht dat PatrickVe daar uitstekend op antwoordde.
Aan solidariteit is geen overeenkomst verbonden.
Als de solidairen zelf solidariteit nodig hebben, en ze kloppen aan bij hun vorige begunstigden, dan staat het deze laatsten vrij om solidariteit te weigeren.
Zo werkt échte solidariteit: vrijwillig en onvoorwaardelijk.
Als een serviceclub voor een of ander goed doel schenkt, dan is dat zonder verplichting.
Dan is het niet de bedoeling dat de begunstigden van die actie achteraf wederkerig iets terugdoen.
Citaat:
Dan is de keuze snel gemaakt. De rijkste landen ter wereld zijn ook degenen met een afgedwongen solidariteit.
|
Je voert hier de drogredenering in van de willekeurige correlatie
Rijke landen zijn niet rijd door afgedwongen 'solidariteit' maar ONDANKS als solidariteit vermomde diefstal.
Citaat:
Maar dat afgedwongen is relatief.
|
Het afdwingen is héél absoluut.
Cfr. mijn belastingsbrief...