Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2007, 21:35   #1
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard Autonomie voor de metal-gemeenschap!

Men voert hier altijd diskussies over het zelfbeschikkingsrecht van de volkeren. Maar waarom zouden die volkeren altijd aan een grondgebied of taal moeten gebonden zijn? Zigeuners zijn een voorbeeld van een niet-grondgebonden volk. En de metalfans vormen ook zo'n internationaal volkje zonder gemeenschappelijke taal, maar wel met een gemeenschappelijk muziekgenre. Een West-Vlaamse metalfan voelt zich meer verbonden met metalfans uit Papoea-Nieuw-Guinea en Mongolië dan met een West-Vlaamse smarlappenfan die naast hem woont. En op Graspop kwamen 100.000 metalfans samen, die zichzelf als één grote, internationale familie beschouwen. Ze zouden eigenlijk best recht hebben op een eigen niet-grondgebonden metal-"staat".

Waarom zouden "sub"kulturen eigenlijk minder recht hebben om zichzelf als een "volk" of "etnie" te beschouwen dan gemeenschappen op basis van gebied, taal, godsdienst? Ze vertonen immers alle kenmerken van een "volk" of "etnie": gebruiken, erekodes, klederdracht, muziek, tatoeages, piercings, taal ("slang" genaamd), enz. Sociologisch gezien kan je ze beschouwen als een soort modern tribes, new tribes of urban tribes (http://www.gis.net/~cht/tribeessay.html). De wereldreizigers onder hen kun je zelfs modern nomads, new nomads of urban nomads noemen. Met andere woorden: de akademische en traditionele opvattingen over het begrip "volk" zijn allang door de praktijk achterhaald. De wereld is veel mobieler geworden, waardoor grenzen automatisch vervagen. "Coupled with the easy access to world culture via cable TV, video and music, ethnicity is no longer a Big Deal. Who you ARE is the thing, not where your great grandparents came from or went to."

The rise of the new tribes
http://www.gis.net/~cht/tribeessay.html

Citaat:
De Standaard, maandag 25 juni 2007
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...7&kanaalid=434

'Graspop, dat is één grote familie'

Graspop is: als één collectief organisme woest met je vuist in de lucht hameren.

Van onze redacteur
Filip Huysegems

'Welwel, van u hier te zien. U had ik hier echt niet verwacht.' Een oude bekende, laat ik haar K. noemen, klampt mij aan op de weide van Graspop, de heavy-metaldriedaagse die afgelopen weekend in Dessel, in de Noorderkempen, plaatsvond. De verbazing is wederzijds. Ik had haar niet direct herkend, met dat blauwe haar.

Het blijkt dat wij allebei trouwe bezoekers zijn van dit jaarlijkse festival. Zij zit er iets dieper in dan ik; de discussies over subgenres - snel metaal, dood metaal, gotisch metaal, enzovoort - laat ik aan mij voorbijgaan. Behalve dat Graspop elk jaar een schitterende cataloog toont van het beste wat metal te bieden heeft, komen we beslist ook voor de sfeer. 'Graspop, da's één grote familie, jong.'

Als u zich moeilijk een idee kunt vormen van een heavy-metalfestival, stel het u dan zo voor: een grasvlakte vol metallo's met overwegend zwarte T-shirts; veel mannen dragen een Schotse rok; broeken met camouflageprint deden het dit jaar ook goed. De haren mogen erg lang zijn, maar kaal kan ook, of heel lang en kaal langs de zijkanten. Vrouwen die van gotisch metaal houden, kunnen opteren voor een 'koningin van onderland'-look, met veel zwart leer en kant. K. is van de gothic-metalschool.

Ook al zingen de groepen op de vier podia over een universum waarin de wereld duizend apocalypsen beleeft, waarin bloedig slag wordt geleverd en waarin stormen razen van woede en wraak, op het veld heerst de gezellige sfeer van een kermis. Dit jaar staan er zelfs botsautootjes. De Metal Market biedt snuisterijen te koop naar ieders smaak. Doodskoppen, draken als presse-papier, posters, laarzen als uit manga-strips, drinkhoorns in vikingenstijl. Aan een soort incheckbalie naast het hoofdpodium kun je op gezette tijden aanschuiven om een handtekening van Uw Favoriete Groepen te bemachtigen.

Community

Het festival ademt een hoog community-gehalte uit. Je komt hier samen met gelijkgezinden in een alternatieve samenlevingsvorm, waar andere ideeën gelden over wat 'normaal' is. Hier kun je lekker loos gaan, als één collectief organisme dezelfde kant op headbangen, of woest met je vuist in de lucht hameren. Je kunt een rok dragen of met bloot bovenlijf in de modder een uiltje knappen. Want je weet: ik ben niet alleen.

Dit jaar waren de hoofdvogels op de affiche zonder uitzondering oudere jongeren. Aerosmith, de grote naam voor vrijdag, werd in de jaren zeventig groot met volumineuze hardrock. Iron Maiden schonk het genre in de jaren tachtig onverwoestbare klassiekers als 'The number of the beast' en 'Run for the hills'. Ozzy Osbourne is tegenwoordig vooral bekend als excentriek tv-verschijnsel, maar op het einde van de jaren zestig introduceerde hij met Black Sabbath het occulte in het metalgenre.

Nochtans is Graspop geen festival dat grossiert in vergane glories. 'Wat vind jij van Chrisje?' vraagt iemand die ik van haar noch pluim ken. We staan toevallig zij aan zij in de voorste linies voor het hoofdpodium, in afwachting van het optreden van de mij onbekende mooie jongen Chris Cornell. Geen nood, mijn kersverse kameraad onderricht mij prompt over het muzikale traject van Cornell - Soundgarden, Audioslave - en over de muziekscene van Seattle waaruit hij is voortgesproten. Stevige muziek, melodieus, jaagt zijn stem soepel de hogere regionen in. 'Nou, en als-ie uit Temple of the dog speelt, dan ga ik janken. Het is een eerbetoon aan een vriend die toen stierf...' De rest van de les verzuipt in de krachtige akkoorden van Chrisjes openingsnummer en het enthousiaste geschrei van de massa.

Op het hoofdpodium passeren de acts die het makkelijkst te verhapstukken zijn. In de kleinere tenten kun je getuige zijn van het extremere werk. De Metal Dome-tent bijvoorbeeld is het reservaat waar je groepen bezig kunt zien die op het randje van de muzikaliteit opereren. Hun nummers zijn melodisch en zelfs ritmisch bijna structuurloos. Bij het optreden van een groep waarvan de naam in de mist van mijn geest is verdwenen, zag ik een op en neer stuiterende basgitarist een snaar kapot rukken; hij verving ze al spelende, en op het einde had ik niet de indruk dat ik iets gemist had.

Tegelijk voert Graspop ook artiesten voor het voetlicht die virtuoze, haarscherpe solo's uit hun pols schudden als waren ze Paganini. Daarvoor was onder meer Joe Satriani uitgenodigd, maar ook de uitgekiende duo-solo's van Iron Maiden mogen er nog altijd zijn.

In metal gaat het erom grenzen op te zoeken. De grenzen van het vocale: hoge, gillende falsetstemmen en diep, reutelend gegrom. De grenzen van de virtuositeit en de grens waar muziek overgaat in stramienloos lawaai. De sonische grenzen van hoge gitaarsolo's en powerakkoorden op lager dan normaal gestemde gitaren. Het festival laat je toe even buiten de grenzen van het alledaagse te stappen. Graspop is een sterk concept.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 25 juni 2007 om 21:46.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 22:08   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Wat blijft u toch steeds weer leuteren over hetzelfde. Ik heb u al eens gezegd: als dat uw overtuiging is, ga er dan voor. Doe iets en tracht uw ideeën in de werkelijkheid om te zetten. Start uw partij voor Westhoekse onafhankelijkheid. Of richt uw drukkingsgroep op voor onafhankelijkheid van de metalfans. Ga uw gang en laat ons weten hoe het gaat!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 22:14   #3
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ga uw gang en laat ons weten hoe het gaat!
Misschien is het alvast tijd voor een tussenstandje in de 'Punkische kwestie'? Ik ben benieuwd hoe ver het inmiddels staat met de strijd voor de Punkische autonomie.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 23:12   #4
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat blijft u toch steeds weer leuteren over hetzelfde.
Ach, uiteindelijk wordt er op dit forum hoe dan ook al jaren over hetzelfde geleuterd: al dan niet splitsen van België, BHV, Groot-Nederland, taalwetten, de profiterende Walen, enz. enz.... Een diskussie over het zelfbeschikkingsrecht van het metalvolk is eens een aangename afwisseling en bekijkt al die kommunautaire diskussies eens vanuit een andere (muzikale) hoek. (metalmuziekskes knallen luid uit de geluidsboxen ).
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 25 juni 2007 om 23:28.
Oud 25 juni 2007, 23:33   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Ach, uiteindelijk wordt er op dit forum hoe dan ook al jaren over hetzelfde geleuterd: al dan niet splitsen van België, BHV, Groot-Nederland, taalwetten, de profiterende Walen, enz. enz.... Een diskussie over het zelfbeschikkingsrecht van het metalvolk is eens een aangename afwisseling en bekijkt al die kommunautaire diskussies eens vanuit een andere (muzikale) hoek. (metalmuziekskes knallen luid uit de geluidsboxen ).
In tegenstelling wat u hier allemaal debiteert, bestaan er wel verenigingen, drukkingsgroepen en partijen die de splitsing van België, van BHV, de verwezenlijking van een Groot-Nederland, het respect voor de taalwetten... nastreven. D�*�*r zit nu eenmaal het grote verschil.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 23:34   #6
Heftruck

Standaard

Ik kon niet naar graspop.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 23:46   #7
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In tegenstelling wat u hier allemaal debiteert, bestaan er wel verenigingen, drukkingsgroepen en partijen die de splitsing van België, van BHV, de verwezenlijking van een Groot-Nederland, het respect voor de taalwetten... nastreven. D�*�*r zit nu eenmaal het grote verschil.
En het metalvolk heeft haar bands, festivals, magazines, onafhankelijke platenmaatschappijen en radioprogramma's, enz. ter promotie van de metalscene. Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Ik durf zelfs te wedden dat de metalscene in het verspreiden van zichzelf suksesvoller is dan de "Vlaamse"/Groot-Antwerpse beweging. Vergelijk gewoon eens de bezoekersaantallen van Graspop met dat van de Ijzerbedevaart en de Ijzerwake samen. Niet slecht voor een "sub"kultuur, hé? Zij kan dus eigenlijk meer aanspraak maken op een erkenning als gemeenschap dan de "Vlaamse"/Groot-Antwerpse beweging.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 26 juni 2007 om 00:05.
Oud 25 juni 2007, 23:59   #8
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Jammer. Maar gelukkig zijn er in de loop van een jaar meer grotere en kleinere metalkonserten dan er betogingen zijn van de "Vlaamse"/Groot-Antwerpse beweging. We zullen ons hartje nog kunnen ophalen.

westhoek.jpg
Oud 26 juni 2007, 00:04   #9
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Tussen haakjes: wat zijn jouw favoriete bands? Ik hou wel van Rammstein, Nine Inch Nails, Blood For Blood, Agathocles,...

westhoek.jpg
Oud 26 juni 2007, 00:42   #10
Heftruck

Standaard

Citaat:
Tussen haakjes: wat zijn jouw favoriete bands? Ik hou wel van Rammstein, Nine Inch Nails, Blood For Blood, Agathocles,...
Rammstein en NIN =

De andere twee ken ik nog (!) niet.

Maar dat ik Iron Maiden, Therion, Dimmu Borgir, Blind Guardian, etc heb gemist, valt moeilijk te verwerken.

Verder ook Anathema (een paar weken geleden live gezien, hemel!), Kamelot, Ensiferum, Children of Bodom, Korpiklaani, Epica, etc.

Wacken 2007 moet ik ook al missen.
Oud 26 juni 2007, 00:47   #11
Heftruck

Standaard

Recent heb ik ook Tristania ontdekt, zaligheid!
Oud 26 juni 2007, 00:48   #12
Heftruck

Standaard

Marilyn Manson, nog zo 'n fantastische band.

'k Zal er eens mee ophouden nu.
Oud 26 juni 2007, 09:01   #13
Lord Vader
Schepen

Lord Vader's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze zouden eigenlijk best recht hebben op een eigen niet-grondgebonden metal-"staat".
http://en.wikipedia.org/wiki/Montevideo_Convention (Zie artikel 1.)

Hoe zie jij dan concreet zo'n staat?

Laatst gewijzigd door Lord Vader : 26 juni 2007 om 09:01.
Lord Vader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 10:33   #14
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jammer. Maar gelukkig zijn er in de loop van een jaar meer grotere en kleinere metalkonserten dan er betogingen zijn van de "Vlaamse"/Groot-Antwerpse beweging. We zullen ons hartje nog kunnen ophalen.
Hey Doomy, da's lang geleden! Wat heb ik dat Westhoeks minderwaardigheidscomplexje gemist hier

Dood aan Antwerpen! Doood!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 10:38   #15
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Dit topic moet alles slagen qua idiotie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 10:39   #16
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Zigeuners zijn overal gehaat, bespaar mensen met goede muzieksmaak hetzelfde lot
Oud 26 juni 2007, 10:53   #17
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

metal.... goede muzieksmaak?

Laatst gewijzigd door Zeno! : 26 juni 2007 om 10:53.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 11:09   #18
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

K&k
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 11:15   #19
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat je het zelf niet meent.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 11:19   #20
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Als het niet Limburg of Brabant dat onafhankelijk wil worden is het nu de Westhoek. Ik woon in de Westhoek en de mensen willen zeker geen Westhoekse onafhankelijkheid.
Als ik vragen mag wat zal de officiële taal zijn van uw onafhankelijk Westhoek en welk grondgebied zal het beslaan.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be