Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Een Nederlandse journalist getuigt: Vlaanderen en Nederland gaan niet samen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129739)

De Waal 1 november 2009 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4418856)
jij kent de definitie niet van racisme: haat wegens nationaliteit, huidskleur, geloof, sexuele geaardheid -> racisme.
nummer 1 en 3 zijn voor jou van toepassing dus je bent een racist.

Citaat:

Volgens de Conventies van de Verenigde Naties betekent raciale discriminatie "elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven".[1]

Shadowke 1 november 2009 20:50

nationale oorsprong = nationaliteit.
jij scheert alle nederlanders over dezelfde kam -> racist!

system 1 november 2009 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fetai (Bericht 4418860)
Zeer zeker, een Belgicist als u vindt natuurlijk dat met de onafhankelijkheid van Belgique er een einde kwam aan de gezamenlijke geschiedenis van Vlaanderen en Nederland. Niet is minder waar, bent u bekend met de begrippen BeNeLux en EGKS?

Gezamelijke geschiedenis? Hoe komt u daar nu bij.

1)De Pragmatieke Sanctie in 1549:
hierin werden de Lage Landen (Doornik, Henegouwen en Namen inbegrepen) verenigd voor Karel V. Deze eenheid duurde tot 1568 (uitbreken van de 80 jarige oorlog), dus welgeteld:19 jaar.

2)Het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.
Voeg daar de 15 jaar bij van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden,

Dan waren -zoals ik zei- Noord en Zuid welgeteld 34 jaar samen. Voor de rest waren Noord en Zuid dus 400 jaar gescheiden.

Dat is uw hele 'gezamelijke geschiedenis'.

Scarabaeida 1 november 2009 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4419002)
Gezamelijke geschiedenis? Hoe komt u daar nu bij. Op en al 36 jaar samen en 400 jaar gescheiden. Dat is uw hele 'gezamenlijke' geschiedenis.

En dan? Hij had het toch niet over een politieke unie?

De Waal 1 november 2009 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4418871)
nationale oorsprong = nationaliteit.
jij scheert alle nederlanders over dezelfde kam -> racist!

8O

waar heb ik dat geschreven, alle

system 1 november 2009 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 4419014)
En dan? Hij had het toch niet over een politieke unie?

Noch politieke unie noch enige andere unie tussen Noord en Zuid. Er is in feite nooit een unie geweest. Men probeert ons deze mythe altijd op te solferen vanuit een bepaalde hoek, maar dat is gewoon boerenbedrog. Meer nog, Noord en Zuid waren hevige concurrenten van mekaar, en zeker de havens. Zowel toen, als later en als nu.

Scarabaeida 1 november 2009 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4419029)
Noch politieke unie noch enige andere unie tussen Noord en Zuid. Er is in feite nooit een unie geweest. Men probeert ons dat altijd op te solferen, maar dat is gewoon boerenbedrog.

Het gaat zelfs niet over een unie. Of woont u werkelijk zo afgezonderd? Zeker vanaf de Eerste Wereldoorlog is er meer aandacht geweest voor de cultuur uit het Noorden, later ook vice versa. Dat u, zijnde van een mij vreemde instelling tegenover ons noordelijke buurland, virulente zuuroprispingen krijgt van alles wat nog maar naar toenadering riekt, dat kan me maar matig boeien.

system 1 november 2009 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 4419033)
Het gaat zelfs niet over een unie. Of woont u werkelijk zo afgezonderd? Zeker vanaf de Eerste Wereldoorlog is er meer aandacht geweest voor de cultuur uit het Noorden, later ook vice versa. Dat u, zijnde van een mij vreemde instelling tegenover ons noordelijke buurland, virulente zuuroprispingen krijgt van alles wat nog maar naar toenadering riekt, dat kan me maar matig boeien.

Ja , aandacht kan er wel geweest zijn vanuit een bepaalde hoek. Vooral vanuit de grootnederlandse hoek. Maar dat was een kleine minderheid vanaf WO I inderdaad. En dat was een vrij elitaire bedoening. De doorsnee-Vlaming of Nederlander had daar geen enkele aandacht voor en noch boodschap aan.

Ik heb helemaal geen zure oprispingen. U noemt iets zuur omdat het u niet aanstaat. Ik probeer enkel de juiste historische benadering te schetsen. Immers die 'unie' of 'toenadering' tussen Noord en Zuid was uitermate beperkt en zeker niet 'volks' of 'massaal' te noemen. Dat was gewoon zo. En dat is nu nog steeds zo.

Shadowke 1 november 2009 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Waal (Bericht 4419015)
8O

waar heb ik dat geschreven, alle

je zegt altijd nederlanders dit, nederlanders dat.
aan het kamscheren dus.

De Waal 1 november 2009 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4419041)
je zegt altijd nederlanders dit, nederlanders dat.
aan het kamscheren dus.

ik zeg nooit nederlanders,
ik zeg altijd hollanders,:lol:

Cunning linguist 1 november 2009 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Waal (Bericht 4419049)
ik zeg nooit nederlanders,
ik zeg altijd hollanders,:lol:

Je blijft liever dom. Nou ja, daar kun je ook niets aan doen.

Scarabaeida 1 november 2009 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4419040)
Ja , aandacht kan er wel geweest zijn vanuit een bepaalde hoek. Vooral vanuit de grootnederlandse hoek. Maar dat was een kleine minderheid vanaf WO I inderdaad. En dat was een vrij elitaire bedoening. De doorsnee-Vlaming of Nederlander had daar geen enkele aandacht voor en noch boodschap aan.

Ik heb helemaal geen zure oprispingen. U noemt iets zuur omdat het u niet aanstaat. Ik probeer enkel de juiste historische benadering te schetsen. Immers die 'unie' of 'toenadering' tussen Noord en Zuid was uitermate beperkt en zeker niet 'volks' of 'massaal' te noemen. Dat was gewoon zo. En dat is nu nog steeds zo.


Juist. Een echte toenadering is misschien van beperkte aard gebleven, en als het zich voordeed bleef het in de persoonlijke sfeer (ik ken een heleboel mensen, al dan niet van Nederlandse afkomst, met sympathie voor Nederland, maar die toch trots Belg zijn).
Mijn mening is ook dat de ouderwetse afkeer voor Nederland ook héél wat geslonken is door de jaren heen. Dit maakt de mensen echter geen Groot-Nederlanders (op dit forum overvloedig aanwezig, dat wel).

Over die zure oprispingen: het is me nu eenmaal vaak opgevallen dat uwentwege erg giftige opmerkingen te voorschijn komen telkens er zich tekenen voordoen van Nederlanders die goed met Vlamingen kunnen opschieten. Zelfs zacht-bedoelde boutades van iemand uit het Groot-Nederlandse kamp worden erg vijandig onthaald uit uw hoek (gisteren nog, ik gaf er nog een opmerking over). Dat is volgens mij meerderen hier opgevallen.

De Waal 1 november 2009 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist (Bericht 4419065)
Je blijft liever dom.

met deze reik ik u de prijs uit,

verder heb ik liever niets vandoen me hollanders, geslepen en vrekkig zoals ze zijn

Nou ja, daar kun je ook niets aan doen.

Nobelprijzenvooridioten

liberalist_NL 1 november 2009 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Waal (Bericht 4419103)
verder heb ik liever niets vandoen me hollanders, geslepen en vrekkig zoals ze zijn

Je bent zielig.

De Waal 1 november 2009 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4419133)
Je bent zielig.



uw mond hiermee enkele malen per dag spoelen kan verlichting brengen en uw zwartgalligheid verbeteren, ook helpt het om een frisse adem enkele uren te behouden.

dus ja ik ben zielig omdat ik u niet napraat......

liberalist_NL 1 november 2009 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Waal (Bericht 4419147)


uw mond hiermee enkele malen per dag spoelen kan verlichting brengen en uw zwartgalligheid verbeteren, ook helpt het om een frisse adem enkele uren te behouden.

dus ja ik ben zielig omdat ik u niet napraat......

Wat ik u aanraad, is een potje seks. U heeft overduidelijk lang niet gehad.

De Waal 2 november 2009 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4419155)
Wat ik u aanraad, is een potje seks. U heeft overduidelijk lang niet gehad.

bewijs dat eens, dat potje sexs. nu als je er niet meer tegenop kunt begin je te zwanzen gelijk al de hollanders....

Eberhard Leclerc 2 november 2009 01:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Waal (Bericht 4419103)
verder heb ik liever niets vandoen me hollanders, geslepen en vrekkig zoals ze zijn

Als je het woord hollander hier had vervangen door jood zou je met succes kunnen worden vervolgd in Belgie.

Iets dat ik niemand gun, om de reden dat de vrijheid van meningsuiting het hoogste goed zou moeten zijn.

Bovenbuur 2 november 2009 06:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Waal (Bericht 4419163)
bewijs dat eens, dat potje sexs. nu als je er niet meer tegenop kunt begin je te zwanzen gelijk al de hollanders....

Hier, potje sex.

Ernst Niessen 2 november 2009 07:44

Léon Wecke
 
In 1995 hield de Nederlandse polemoloog Léon Wecke, destijds verbonden aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, wekelijks een radiocolumn bij Radio Gelderland. Elke zaterdagochtend besprak hij een interessant onderwerp. Eén van die onderwerpen was de noodzaak van de politieke en staatkundige integratie van Nederland en Vlaanderen. Hij somde uiteraard de vele voordelen op, die een dergelijke integratie met zich meebrengt. Hij stelde dat er op meer gebieden dan dat van de taal samengewerkt moest worden en dus stelde hij voor dat de Nederlandstalige media met elkaar zouden moeten samenwerken in beide landen. Tegenwoordig kijkt niemand meer vreemd op van BVN en van programma's als "K2 zoekt K3", "Benelux' next topmodel", "So you can dance" waarin Nederlanders en Vlamingen tot synergie komen tot vreugde van de televisiekijker. Léon Wecke vond het ook 'een aardig idee' als de zuidelijke, Nederlandse provincies, wat hun grensoverschrijdende beleid betreft, meer naar hun Vlaamse buren zouden moeten kijken. Thans voeren Zeeland, Noord-Brabant en Limburg jaarlijks topoverleg tussen de commissarissen van de koningin en de Vlaamse minister-president en hebben de twee Limburgen, gebruikmakend van de in gang zijnde dynamiek in de Euregio's, een strategische stap gezet met het 'Limburg-charter'.

Léon Wecke sprak deze boodschap in 1995 uit voor de regionale radio en zij leek toen verre en abstracte toekomstmuziek. Terugkijkend kan men feitelijk vaststellen dat er in de jaren nadien veel meer bereikt is dan wat Léon Wecke in zijn praatje schetste. Hij sprak profetische woorden.

De dynamiek van de Nederlands-Vlaamse integratie is niet meer te stoppen, heeft sinds de zomer van 2007 een bijkomende dimensie gekregen en is daardoor in een hogere versnelling geraakt. Het proces is niet meer te stoppen. Het kan niet anders of dit leidt tot de daadwerkelijke Nederlands-Vlaamse éénwording.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be