Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vrijwilliger (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103352)

Savatage 23 maart 2008 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 3318772)
En waarom niet? Wat maakt hun inzet - die ik voor alle duidelijkheid ten zeerste apprecieer - waardevoller dan die van de onbezoldigde jeugdwerkers? Ik zou daarover van u wel eens een 'rationele' uitleg willen hebben.

Wel enkele bedenkingen:

- De AZG vrijwilligers redden levens en gaan naar plaatsen waar mensen sterven of niets hebben. Die mensen van de bouworde bouwen scholen in derde wereldlanden om kinderen een toekomst te geven. Een jeugdbeweging van hier houdt kinderen simpelweg bezig, ze redden geen levens ofzo. Nu kan je wel stellen dat ze een educatieve rol spelen, maar die rol is wel peanuts i.v.g. met wat iemand van het AZG verwezenlijkt in een arm land.
- Het gaat in een jeugdbeweging meer om spelletjes en toffe dingen, niet enkel werken. Er zal wel een deel zijn die wat werk hebben met organiseren, maar er wordt niet 7/7 keihard gewerkt maar eerder 1 dag per week.
- Mensen die actief zijn voor AZG zetten zich volledig in hun voor hun functie en geven hun leven van hier op, als ze gaan naar een Afrikaans land. Een scoutsleider van hier geeft niets op buiten een (klein) deel van zijn vrije tijd.

freespirit 24 maart 2008 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3318919)
Wel enkele bedenkingen:

- De AZG vrijwilligers redden levens en gaan naar plaatsen waar mensen sterven of niets hebben. Die mensen van de bouworde bouwen scholen in derde wereldlanden om kinderen een toekomst te geven. Een jeugdbeweging van hier houdt kinderen simpelweg bezig, ze redden geen levens ofzo. Nu kan je wel stellen dat ze een educatieve rol spelen, maar die rol is wel peanuts i.v.g. met wat iemand van het AZG verwezenlijkt in een arm land.
- Het gaat in een jeugdbeweging meer om spelletjes en toffe dingen, niet enkel werken. Er zal wel een deel zijn die wat werk hebben met organiseren, maar er wordt niet 7/7 keihard gewerkt maar eerder 1 dag per week.
- Mensen die actief zijn voor AZG zetten zich volledig in hun voor hun functie en geven hun leven van hier op, als ze gaan naar een Afrikaans land. Een scoutsleider van hier geeft niets op buiten een (klein) deel van zijn vrije tijd.

Ok, als je het zo bekijkt zijn die AZG'ers inderdaad nobelder dan wij, toch is de inzet van de talloze jeugdbegeleiders en straathoekwerkers (die inderdaad niet rechtstreeks levens redden) voor onze eigen samenleving minstens even belangrijk dan die 0,05 % edele vrijwilligers die in verre landen onbezoldigd hun diensten aanbieden. Als ons (inlands) maatschappelijk draagvlak al niet groter is ... Maar nogmaals aan al die AZG'ers of mensen van de Bouworde enz. ... respect !!!

ingenious 24 maart 2008 01:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 3317767)
Met alle respect voor uw inzet en ijver op uw werk, maar dat niet zo plezierig 'vrijwilligerswerk' (= onbetaalde overuren) doet u voor een deel uzelf aan. Uw baas kan u niet verplichten u langer dan de wettelijk en contractueel vastgestelde uren te laten werken. Als alle werknemers wat meer ballen aan hun lijf zouden hebben, ertegen reageren en zo, zouden zulke wantoestanden zich heel wat minder voor doen dan nu het geval is. En als meneer de baas niet wil luisteren, stap dan naar de vakbond en onderneem actie ! Ik zou in elk geval zulke massa's onbetaalde overuren niet uitvoeren ! Het is ofwel bij mij een normale werkweek (= minder dan 40 uur), ofwel een langere, maar dikbetaalde werkweek. Als iedereen eens tegen de willkeur van z'n werkgever zou durven reageren ! Veel problemen opgelost, doe liever dat dan hier de 'overurenmartelaar' te komen uithangen !

mss niet oordelen eer je de situatie van mensen kent? :?

ik doe ook elke week overuren en zal die nooit allemaal met recup kunnen compenseren, en uitbetalen kan al helemaal niet. ik werk namelijk bij een VZW met beperkte middelen en veel werk. en ik doe die overuren omdat ik overtuigd ben van het nut ervan. niet omdat ik verplicht word door de werkgever. ik beslis dat namelijk zelf. net als mijn collega's, die ook allemaal massa's overuren doen. zie dat gerust als een vorm van vrijwilligerswerk.

ik ben zelf overtuigd syndicalist en zal duidelijke grenzen stellen op mijn werk. en in een bedrijf dat winst nastreeft zal ik nooit onbetaalde overuren kloppen. maar er is nog altijd een context.

freespirit 24 maart 2008 02:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 3319025)

ik doe ook elke week overuren en zal die nooit allemaal met recup kunnen compenseren, en uitbetalen kan al helemaal niet. ik werk namelijk bij een VZW met beperkte middelen en veel werk. en ik doe die overuren omdat ik overtuigd ben van het nut ervan. niet omdat ik verplicht word door de werkgever. ik beslis dat namelijk zelf. net als mijn collega's, die ook allemaal massa's overuren doen. zie dat gerust als een vorm van vrijwilligerswerk.

ik ben zelf overtuigd syndicalist en zal duidelijke grenzen stellen op mijn werk. en in een bedrijf dat winst nastreeft zal ik nooit onbetaalde overuren kloppen. maar er is nog altijd een context.

En doen al uw collega's 'vrijwillig' die overuren of zijn er ook bij die het alleen maar doen omdat er druk vanuit 'de groep' is om deze effectief te kloppen?:oops: In welke mate voelen die collega's zich moreel verplicht om extra te werken, maar er in eer en geweten geen goesting in hebben? Waar is dan het element keuzevrijheid en het 'vrijwillig' aspect? Nu goed, u mag van mij zoveel onbetaalde uren doen zoveel als u wilt, doe trouwens zelf 'vrijwilligerswerk' (wel buiten mijn betaalde baan), maar kom dan niet klagen als je overstresst gerraakt. Dat teveel uren doen heb je immers zelf in de hand.

freespirit 24 maart 2008 02:18

Citaat:

En doen al uw collega's 'vrijwillig' die overuren of zijn er ook bij die het alleen maar doen omdat er druk vanuit 'de groep' is om deze effectief te kloppen?:oops: In welke mate voelen die collega's zich moreel verplicht om extra te werken, maar er in eer en geweten geen goesting in hebben? Waar is dan het element keuzevrijheid en het 'vrijwillig' aspect? Nu goed, u mag van mij zoveel onbetaalde uren doen zoveel als u wilt, doe trouwens zelf 'vrijwilligerswerk' (wel buiten mijn betaalde baan), maar kom dan niet klagen als je overstresst gerraakt. Dat teveel uren doen heb je immers zelf in de hand.

ingenious 24 maart 2008 02:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 3319058)

ja, dat is vrijwillig.

Stratcat 24 maart 2008 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 3317751)
maar ik beschouw mijn vrijwilligerswerk - alle arrogantie van mezelf ten spijt - als een goede en maatschapellijk nuttige daad.

Ik ook.
En ik zie geen arrogantie.

Stratcat 24 maart 2008 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3318016)
En ja, milieugerelateerd vrijwilligerswerk (opruimen maw en proberen dingen te veranderen)

Zwerfvuil verzamelen?
Beheerswerken in natuurreservaten?

Citaat:

en binnenkort word ik actiever bij het Vlaams Kruis.
Vreemde keuze voor iemand die niet Vlaams-nationalistisch is, vind ik. Soit, doe dat goed.

HAMC 24 maart 2008 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
maar ik beschouw mijn vrijwilligerswerk - alle arrogantie van mezelf ten spijt - als een goede en maatschapellijk nuttige daad.
U doet het dan ook voor uw zelf.

Stratcat 24 maart 2008 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door floppy (Bericht 3318865)
Zeg, wie is die stierenvechter in uwen avatar?

:lol:

Nynorsk 24 maart 2008 23:40

Citaat:

Dank je, want ik had het zelf niet beter kunnen zeggen.
Behalve dan natuurlijk dat ik geen syndicalist ben, en dus zeker geen overtuigde.

ingenious 25 maart 2008 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3320945)
Dank je, want ik had het zelf niet beter kunnen zeggen.
Behalve dan natuurlijk dat ik geen syndicalist ben, en dus zeker geen overtuigde.

zelfs geen lid van de vakbond? :-(

C2C 25 maart 2008 00:29

Een recente poll op dit forum: "Doet u aan vrijwilligerswerk?"

http://forum.politics.be/showthread.php?t=99698

Peilt iets gedetailleerder.

Maar het blijft een boeiend onderwerp, dat wel.

alice 25 maart 2008 13:11

2 jaar gratis les gegeven (aikido)aan jongeren tussen 6 en 18 jaar.

lomeanor 26 maart 2008 17:46

Ik ben vrijwilliger bij het rode kruis.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be