Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Doet u aan vrijwillgerswerk?
Ja, in de ziektezorg, bejaardenzorg, gehandicaptenzorg 2 6,45%
Ja, ik werk met jongeren 5 16,13%
Ja, ik doe dat in de sector van de ontwikkelingshulp 2 6,45%
Ja, ik ben vrijwilliger in een andere sector 8 25,81%
Nee, maar ik ben dat eigenlijk wel van plan 2 6,45%
Nee, want ik vind dat de Staat dat moet doen - zoals in rationele, communistisch georganiseerde staten 0 0%
Nee, want ik ben een egoïst 7 22,58%
Ander antwoord 5 16,13%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2007, 18:55   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Doet u aan vrijwilligerswerk?

In burgerlijke op kapitalistische leest geschoeide maatschappijen bestaat veel onrecht en worden permanent 'zwakkeren' gecreëerd die dikwijls liefdadigheid nodig hebben om te overleven. Die liefdadigheid krijgen ze dikwijls in de vorm van mensen die aan vrijwilligerswerk doen. (In rationele maatschappijen is dat niet nodig want daar neemt de Staat zijn verantwoordelijkheid.)

De tijd is ernaar (Kerstmis, goed doen, liefdadig zijn, compassie tonen) om de vraag te stellen: doet u aan vrijwilligerswerk? Of neemt u zich voor dat te doen? Doet u het al, in welke sector bent u dan actief? En hoeveel tijd spendeert u eraan?

De sector van het vrijwilligerswerk is behoorlijk groot en draagt als informele component serieus bij aan de economie, blijkt uit recente cijfers van de EU (en ook uit nationale cijfers).

Laatst gewijzigd door C2C : 19 december 2007 om 18:58.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 19:01   #2
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Ja, de Chiro

Dat neemt toch al snel zo'n 12 uur per week in beslag. 't is wel mijn laatste jaar, heb ik zelf besloten.
Oud 19 december 2007, 19:15   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Bestuurslid studentenvereniging, bijles aan kansarme jongeren en (misschien) leider van het VNJ.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 19:45   #4
Aeternitas
Banneling

Aeternitas's schermafbeelding

Standaard

'Nee, want ik ben een egoïst' is het meest correcte.
Aeternitas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 19:56   #5
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Vrijwilliger voor KP.
Oud 19 december 2007, 19:57   #6
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik werk vrijwillig 7 maanden per jaar voor de staat, zodat anderen pensioenen, ziekenzorg, werkloosheidsgeld e.d. kunnen krijgen, en persoonlijk vind ik dat heel nobel van mijzelf. Ja, het mag wel eens gezegd worden!

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 19 december 2007 om 20:01.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 20:03   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

"Doet u aan vrijwilligerswerk?"

Eigenlijk niet. Ik vind de tijd er niet voor. Een gezin en buitenshuis werk nemen al tijd genoeg in beslag. Met alle begrip voor de vrijwilligers.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 21:49   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik doen geen vrijwilligerswerk, want ik "moet" alles van mijn vrouw.

Maar wat ik wou zeggen: als ik die eerste woorden van de inleiding van de draad lees, dan proest ik het al uit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
In burgerlijke op kapitalistische leest geschoeide maatschappijen ...
...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 22:01   #9
forumspook
Banneling

Standaard

ik ga vrijwillig werken, maar wel in ruil voor een loon. De rest van de tijd slaap ik, of hou ik me bezig met mijn andere zaken. Gratis werken laat ik dus over aan gepensioneerden en andere mensen die zich vervelen.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 22:16   #10
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

wereldwinkel (normaal gezien maandelijks)
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 22:44   #11
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
ik ga vrijwillig werken, maar wel in ruil voor een loon. De rest van de tijd slaap ik, of hou ik me bezig met mijn andere zaken. Gratis werken laat ik dus over aan gepensioneerden en andere mensen die zich vervelen.

Gepensioneerden zouden wat meer actief moeten gemaakt worden op de arbeidsmarkt, op volledig vrijwillige basis uiteraard. Het zou voor velen een welkome manier zijn om de eenzaamheid die hun oude dag met zich meebrengt te verdrijven en zich weer nuttiger te voelen in de samenleving.

Vroeger heb ik een tijdje bijles gegeven aan allochtone kinderen. Als dat er ook ondervalt: hier en daar afval ruimen deed ik uiteraard ook, of rondgaan met enquêtes tegen één of andere beslissing waarbij het milieu de weg moest ruimen voor economische belangen. Niet op organisatorische basis, maar gewoon dmv het optrommelen van enkele vriendinnen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 december 2007 om 22:47.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 22:58   #12
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

ik ben dat ff geweest, mr nt lang.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 23:45   #13
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

NSV!, VVB en links en rechts nog wat dingen.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 01:49   #14
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
NSV!, VVB en links en rechts nog wat dingen.
Op geregelde tijdstippen neurotisch met vlaggen en wimpels liggen zwaaien. Heel nobel is dat, zeker in vergelijking met die losers die dementerenden verzorgen in hun vrije tijd of aan stervensbegeleiding doen.

Ik hoop dat die stervensbegeleiders snel eens bij het NSV mogen langsgaan. Ze zullen het met plezier "uitzwaaien".
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 02:06   #15
ingenious

Standaard

ik heb ondertussen van mijn vrijwilligerswerk mijn job gemaakt, dus eigenlijk zoek ik een nieuw engagement. al laat mijn job dat dan ook weer niet echt toe. ik kijk nog wat rond.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 09:37   #16
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Ja,

1) als bestuurslid voor 2 verenigingen (1 in culturele sector, 1 in sport sector). In november vertegenwoordigde dit 5 volle dagen, in december zelfs 9 (meestal in het week-end)

2) als mandataris voor een vakbond binnen een groot bedrijf (ondernemingsraad en cpbw). Dit vertegenwoordigt enkele dagen per maand, afhankelijk van de dossiers.

Ik ben benieuwd of de zogenaamde "wereldverbeteraars" op dit forum (Marlien, C2C, Feremans, Mitgard, ...) ook quasi al hun vrije tijd opofferen voor vrijwilligerswerk net zoals deze "maniak/freak" (omschrijving door Feremans nav mijn eerste post). Of blijft het enkel bij wat mooie woorden op een forum ?

Laatst gewijzigd door ynneb : 20 december 2007 om 09:39.
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 10:35   #17
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Doet u aan vrijwilligerswerk?
Nee, ik heb al genoeg gedwongen werk gedaan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 11:06   #18
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

ik werk vrijwillig.
maar van dat echt kijk-hoe-goed-wij-zijn vrijwilligerswerk om het geweten op te poetsen laat ik over aan de rotary, de lionsclub, de kiwanis etc. die mensen hebben daar meer behoefte aan.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 11:13   #19
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Reeds vele jaren 'offer' ik het grootste gedeelte van mijn (voormalige) zomervakantie op,om kinderen / jongeren op kamp een aangename dag te bezorgen. Ik begeleid zowel speelterreinen (dagverblijf) als 'volle' kampen (met twee weken overnachting of zo). Ik klaag hierover uiteraard niet, het was/is mijn eigen keuze. Je krijgt er veel plezier en appreciatie van de meeste kinderen voor terug, een onverwoestbare kameraadschap van medebegeleiders, leuke activiteiten en het houdt je jong. Vele begeleiders vinden het zo tof, dat ze zelfs na hun studententijd, wanneer ze werken en bijvoorbeeld maar 20 dagen verlof hebben, er 10 van 'opofferen' aan deze vakantiewerking. Eigen lof stinkt misschien, maar zulke mensen verdienen toch een bloemetje ! Ook gedurende het jaar ben ik actief als vrijwilliger, meer specifiek in de culturele en/of toeristische sector.

Ik doe dit absoluut graag, zeker wetende dat een deel van de kinderen die ik begeleid uit een 'moeilijker' gezin afkomstig is (emotioneel of sociaal-economisch) en dat we gedurende ettelijke tijd aan hen een warm nest kunnen bieden. Ik heb er dan ook moeite mee dat er werknemers rondlopen in bijvoorbeeld jeugd- en gezondheidszorg of bejaardenhulp (die dus ipse facto werken met mensen) die louter en alleen hun uren kloppen en al zagen en klagen als ze een efforke moeten doen of vijf minuten langer moeten blijven. Zulke personen zijn niet bepaald gemotiveerd te noemen en duidt op een gebrek aan respect voor al diegenen die zich belangeloos inzetten voor de 'zwaksten' in de samenleving.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 11:20   #20
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ik werk vrijwillig.
maar van dat echt kijk-hoe-goed-wij-zijn vrijwilligerswerk om het geweten op te poetsen laat ik over aan de rotary, de lionsclub, de kiwanis etc. die mensen hebben daar meer behoefte aan.
buiten je professioneel werk, zet je je dus niet in voor de maatschappij via onbezoldigd vrijwilligerswerk ?

Veel commentaar dus wel op dit forum, maar de handen uit de mouwen steken en vrije tijd opofferen is er niet bij ?
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be