Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   R: het Frans hardnekkiger dan gedacht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133657)

Renesse 14 januari 2010 14:03

Afin, tijd om deze brol naar K&K te verplaatsen.

Steve_M 14 januari 2010 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4543650)
De Gooise r is de uitspraak van de letter r zoals men haar, althans in naam, vooral in de Nederlandse streek het Gooi (provincie Noord-Holland) bezigt. Tegenwoordig is dit echter een wijdverbreide uitspraak van deze letter, die vooral in de Nederlandse media en in de Randstad voorkomt en verder in alle andere delen van Nederland. Het betreft hier overigens niet het Gooise dialect zoals dat oorspronkelijk werd gesproken.

Kenmerkend is de reductie van de r, waarbij de r vóór een klinker vaak nog wel als tong-r of huig-r te herkennen is, zeker in woorden als drie.

In de anlaut kunnen beide dus, maar dat is niet kenmerkend voor de "Gooise r"

Citaat:

Aan het eind van lettergrepen is er matige reductie waarbij j-kleuring kan optreden (daajdooj), of zelfs totale reductie (daadoo). De onhoorbare r behoudt dan echter wel de normale invloed op omliggende klanken, die sterk kan zijn (weet/weer, dood/door) of zwak (daad/daar). Een zodanig gevormd daadoo heeft in de optiek van fonetici dan ook heel andere klinkers dan halo.
Dat dus. Geen huig-r, noch tongpunt-r. Reductie en j-kleuring, kinderen voor kinderen ;-)

Kodo Kodo 14 januari 2010 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertie (Bericht 4542121)
Doe niet zo communautair en muggezifterig.

De huig-R zelf is gewoon een (andere variant van) een zwakke/makkelijke Franse R. Het is niet toeval dat het relatief populairder is in de Vlaamse (stedelijke) gebieden langs de Frans-Waals grens (van westvlaamse Ronse tot Limburgse Tienen).

Het Oost-Vlaamse Ronse. West-Vlaanderen ligt nog een beetje verder.

Kodo Kodo 14 januari 2010 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 4544586)
In de anlaut kunnen beide dus, maar dat is niet kenmerkend voor de "Gooise r"

Dat dus. Geen huig-r, noch tongpunt-r. Reductie en j-kleuring, kinderen voor kinderen ;-)

Ik stel voor om deze nieuwe bron van tweespalt op te ruimen door de Japanse R in te voeren. Die is welbekend uit de volgende mop:

Amerikaan: "U bent dus een Japanner? Ik heb een vraagje over Japan: hebt u ook verkiezingen in uw land?

Japanner: "Jazekel, erke molgen".

In het Engels is ze wel beter: "Do you have elections in your country?"
"Yes sir, evely molning".

Txiki 14 januari 2010 23:30

Wat een gezever zeg over een 'r'...

djimi 15 januari 2010 00:14

En wat die r met "Staatsinrichting" te maken heeft is mij een raadsel.

Kodo Kodo 15 januari 2010 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 4544734)

Anders was het "Staatsinlichting".

Ernst Niessen 15 januari 2010 07:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 4544672)
Ik stel voor om deze nieuwe bron van tweespalt op te ruimen door de Japanse R in te voeren. Die is welbekend uit de volgende mop:

Amerikaan: "U bent dus een Japanner? Ik heb een vraagje over Japan: hebt u ook verkiezingen in uw land?

Japanner: "Jazekel, erke molgen".

In het Engels is ze wel beter: "Do you have elections in your country?"
"Yes sir, evely molning".

De Japanse l bestaat niet, aangezien Japanners haar niet kunnen uitspreken. De l wordt een r. De naam 'Holland' werd in de zestiende eeuw door de Portugezen, die het woord uistpraken als 'Hollanda', geïntroduceerd in het toenmalige Japanse shogunaat. De Japanners spraken 'Hollanda' uit als 'O-ra-n-da' en dat is het nu nog. Het woord wordt geschreven met vier tekens uit het katakana-sylabenschrift (オランダ).

'België' wordt uitgesproken als 'be-reh-gii' en wordt geschreven met drie katakanasymbolen: ペルギ

'Vlaanderen' wordt uitgesproken als 'Feh-ra-n-deh-ri-a' en wordt geschreven met zes katakanatekens: フランデルオ.

Een bekend grapje luidt dat de gezagvoerder de passagiers aan boord van JAL-airlines begroet met "Have a nice fright". :lol:

Renesse 15 januari 2010 10:26

Citaat:

Mij ook, maar de mods van dit forum zien er wel iets in precies...

Kodo Kodo 15 januari 2010 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4544897)
De Japanse l bestaat niet, aangezien Japanners haar niet kunnen uitspreken. De l wordt een r. De naam 'Holland' werd in de zestiende eeuw door de Portugezen, die het woord uistpraken als 'Hollanda', geïntroduceerd in het toenmalige Japanse shogunaat. De Japanners spraken 'Hollanda' uit als 'O-ra-n-da' en dat is het nu nog. Het woord wordt geschreven met vier tekens uit het katakana-sylabenschrift (オランダ).

'België' wordt uitgesproken als 'be-reh-gii' en wordt geschreven met drie katakanasymbolen: ペルギ

'Vlaanderen' wordt uitgesproken als 'Feh-ra-n-deh-ri-a' en wordt geschreven met zes katakanatekens: フランデルオ.

Een bekend grapje luidt dat de gezagvoerder de passagiers aan boord van JAL-airlines begroet met "Have a nice fright". :lol:

Dus de Japanners en de Chinezen zijn complementair, en de Walen en Vlamingen zullen dat vanwege die oprukkende huig-R binnenkort niet meer zijn. Nu snap ik de bedoeling van degene die deze draad heeft geopend: hij is uit op het uiteenvallen van België!

Vandaar dat dit thema wel thuishoort in "Staatsinrichting" (wat een gek woord overigens).

Ernst Niessen 15 januari 2010 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 4545120)
Dus de Japanners en de Chinezen zijn complementair, en de Walen en Vlamingen zullen dat vanwege die oprukkende huig-R binnenkort niet meer zijn. Nu snap ik de bedoeling van degene die deze draad heeft geopend: hij is uit op het uiteenvallen van België!

Vandaar dat dit thema wel thuishoort in "Staatsinrichting" (wat een gek woord overigens).

Pas maar op als straks de beruchte taaltellingen worden hervat op basis van het aantal huig-r-sprekers.

djimi 15 januari 2010 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4545164)
Pas maar op als straks de beruchte taaltellingen worden hervat op basis van het aantal huig-r-sprekers.

Die mensen zullen dan bekend staan als 'huigers'.

Nu, liever dat dan 'hijgers'.

Zwartengeel 15 januari 2010 12:37

Citaat:

Belgicistische wishful thinking ten top van mensen die nog steeds denken dat het communautaire enkel en alleen draait om taal. Zie ook deze reactie:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4541143)
De volgende generatie zuid en noord belgen zullen al dichter bij elkaar staan.;-)

liberalist_NL 15 januari 2010 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 4538769)
In Vlaanderen Vlaemsch! maar helaas voor de Vlaamsgezinden is het Frans hardnekkiger dan gedacht.

De volkseigen tongpunt-r is aan het verdwijnen.
De Franse huig-R blijkt aantrekkelijker, chiquer, sexier,...

De 'Franse R' verovert Vlaanderen razendsnel
De Vlaamse tongpunt-r is met uitsterven bedreigd
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=1G2JE76T

ook op
http://www.radio1.be/programmas/peet...huig-r-opmars?

Ik denk dat men daaruit de verkeerde conclusies trekt. Die huig-r die men zo kennelijk noemt, wordt namelijk ook hoofdzakelijk gebruikt in Nederland. Het is aannemelijker dat dit uit Nederland is komen overwaaien, en niet uit het ver-van-mijn-bed-Frankrijk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be