![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In Vlaanderen Vlaemsch! maar helaas voor de Vlaamsgezinden is het Frans hardnekkiger dan gedacht.
De volkseigen tongpunt-r is aan het verdwijnen. De Franse huig-R blijkt aantrekkelijker, chiquer, sexier,... De 'Franse R' verovert Vlaanderen razendsnel De Vlaamse tongpunt-r is met uitsterven bedreigd Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=1G2JE76T ook op http://www.radio1.be/programmas/peet...huig-r-opmars? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het artikel gaat over de huig-r, ook al eens een franse r genoemd, omdat vooral franstaligen de huig-r gebruiken. De reden staat zelfs in het artikel : Citaat:
En zoals je kan beamen, is het Frans een 'luie' taal (net zoals de mentaliteit van haar sprekers ? ![]() Trouwens, je weet toch dat het Frans vooral bestaat uit leenwoorden uit andere talen. Ze waren blijkbaar zelfs te lui om een natuurlijke evolutie van hun eigen taal te ondergaan. ![]()
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 12 januari 2010 om 10:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu, als het zo zou blijken te zijn dat de keel r bij ons uit het Frans zou zijn binnengesijpeld, dan is dat helemaal niet zo erg weet u. In Frankrijk zijn er toch ook regio's waar een stevige tongpunt-r wordt gehanteerd. En in Italië heb ik reeds frequent vastgesteld dat, naast de tongpunt-r, de gebrouwen keel-r goed vertegenwoordigd is, vooral in de regio Lombardia. Dat kun je ook vaststellen wanneer je regelmatig naar de Italiaanse media luistert.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 12 januari 2010 om 10:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Dikke zever. Genoeg logopedisten zullen je bevestigen dat de huig-R niks met franstaligheid te maken heeft maar gewoon met het niet kunnen (wat geen schande is, want niemand maakt zichzelf). Wat wel een feit is, is dat een huif-R sneller 'vuil' klinkt. In de media worden mensen met een huig-R ook sneller geweigerd. Buiten dat nieuwsanker van de VTM, die kan geen enkele R uitspreken en dat is hoogst irritant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is ook niet verwonderlijk als een taal zowel een Germaanse als een Romaanse woordenschat heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb het erover dat het Frans vooral uit leenwoorden bestaat. Afkomstig uit andere talen. Bijvoorbeeld zeer vele Franse woorden komen rechtstreeks uit het Latijn. En niet via een taalevolutie van Latijn tot Frans geworden. (Wat je toch zou mogen verwachten van een Romaanse taal)
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Ik hoop dat er geen subsidies worden uitgereikt voor zulk triviaal 'onderzoek'.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 12 januari 2010 om 12:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Staatsinrichting?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() MeeRRR tRRRanfeRRRs
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vin dat altijd grappig om te horen als men bij de "chinees" besteld. Vragen ze dan: met nasi, bami of witte lijst ? De Rijst krijgen ze er niet uit. Kennis van ons is getrouwd met een Hongkonees. Als die goeie man naar het ziekenhuis eens een foto moet maken gaat hij steenvast naar de "Löntgen". Een als baby gadopteerd kind uit die kanten, die het nederlands als moedertaal aangeleerd heeft krijgt de R er wel door. Hield laatst een collega een blanco blad voor en vroeg: wat is dit? Antw: Leeg blad, blanco papier enz... Ik zei: Nee , Witte Lijst, (tekende er een rood bolletje op) sambal bij? Reactie: Du-uh flauwe... ![]() Maar die huig-r of rollende R is ook typisch voor Gent. Daaraan herkenne de meeste ook mijn afkomst ondankst bijna 40 jr Limburg. Miss interessant onderzoek, hoe is de Limburgse R, wordt die gezongen? ![]()
![]() |
![]() |
#13 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
In ieder geval ik ben niet te lui om je taaltje te spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Logodepie les voor de R met Vette Poi(s)sion.
Hier nog een paar om te proberen: RRRRollende RRRoffels op de tRRRom. RRRonde RRRijpe gRRRoene peRRRen. ![]() Die tong-R valt vies tegen, krijg ik op mijn leeftijd er niet meer in. ![]() ![]()
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 12 januari 2010 om 18:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben nog een echte Vlaming, maar met uitsterven bedreigd zo blijkt.
![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 januari 2010 om 18:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() Ironisch, daarmee hun geliefde België eerder helpen onstabiel maken. Nu goed, dit is eigenlijk een K&K-draad omwille van de ludieke ondertoon.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 januari 2010 om 18:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Het is zo dat vroeger de Franse R niet mocht en kinderen moesten bijles volgen om toch de rrrrrrrrrrrolllende rrrrrr aan te leren. Ik weet niet juist wanneer ze dat afgeschaft hebben en de Franse R als evenwaardig werd aanvaard. Moet een 20 tal jaar geleden gebeurd zijn.
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Overigens, in Waalse dialecten hanteert men trouwens de rollende R, alsook in het Cajun-Frans. Volgens mij is die R in Frankrijk nog steeds 'verboden'. Op uitzonderingen na, zoals de zangeres Dalida bijvoorbeeld.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 januari 2010 om 20:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |