![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een vrouw die soera Fatiha bidt in het gebed, is voor u dan geen bewijs van die lijn? En uiteraard kijken moslims naar hun geleerden voor meer uitleg over de godsdienst. Een imam is niet alleen een gebedsleider, hij geeft ook lezingen (khutba's), antwoordt op vragen van moslims, enz. Citaat:
Zijn moslims een speciaal ras dat in vliegende paddenstoelen of wat voor gekkigheid willen geloven? Moslims zijn ook mensen als jou JeeBee, vergis u niet. Ik vind eigenlijk dat "islamcritici" verhaaltjes verkopen, mag dat? |
Citaat:
|
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=tu4y7x9LRyY |
Citaat:
...om dan nu zélf met een bron te komen die zegt dat de Moslims regelmatig eens met alle belangrijke figuren rond de tafel gingen zitten om nog eens te beslissen wat er nu eigenlijk wel en niet in de Koran moest staan |
Citaat:
Maar feit is dat aan 'onze' universiteiten - zelfs christelijke - wetenschappelijk onderzoek naar de bronnen van geloof gevoerd wordt zodat verkoop van 'verhaaltjes' moeilijk wordt. Evenzeer feit is dat u, ondanks herhaald verzoek niet kan ontkennen dat er op geen enkele islamuniversiteit eenzelfde kritisch wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan. Meer nog elke kritiek op de islam is gevaarlijk. Zo houd je natuurlijk verhaaltjes in stand. Ik ga volledig akkoord: moslims zijn mensen zoals alle andere. Hun systeem (waar een geloof aan vasthangt) is niet zoals alle andere. Je zal me dus ook nooit een onvertogen woord horen zeggen over de moslim als mens. Ik zal ook nooit meedoen aan dwaze threads van lage islamkritiek, maar wanneer een moslim zelf op een discussieforum uit haar nek lult....dan ga ik in discussie met de opgebouwde kennis die ik heb na o.a. een aantal cursussen. En de kritiek die ik uit op het systeem staat als een huis en je bent er op geen enkel ogenblik in geslaagd ook maar enig punt daarvan gefundeerd tegen te spreken. Ik zou dus willen zeggen dat wat jij doet in alle geval het verkopen van verhaaltjes is. Dat mag ook neem ik aan? (Ik zou verder kunnen gaan en de bron die je wat hoger aangaf http://www.risallah.com/koran/index....#geschiedenis5 als een verhaaltje kunnen ontzenuwen omdat verhalen uit de 7e eeuw en uit de 9e eeuw daarin met elkaar worden gemengd. Maar dat heeft zelfs geen zin, je gelooft nu eenmaal in verhaaltjes.) |
dub
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Toch een vraag aan Guinevere, waarom vraag je niet aan Allah dat hij tussenkomt in de discussie hier op het forum. Eén klein bovennatuurlijk teken is voldoende, en de hele wereld gelooft eensklaps. Een goddelijke tussenkomst, en dat gaat viraal op het internet. Massa's gelovigen erbij en einde discussies met atheïsten. Omdat atheïsten openstaan voor tegensprekelijk bewijs, zullen zij niet langer atheïst zijn. Dat moet voor een god helemaal niet moeilijk zijn om even tussen te komen op dit forum. Toch laat hij na tussen te komen in de wereld via bovennatuurlijke wonderen die ondubbelzinnig zijn en waar veel getuigen voor zijn, met vele oorlogen, onnodige twisten en leed tot gevolg.
Misschien is de verklaring daarvoor eenvoudiger, maar moeilijker te aanvaarden: er is helaas helemaal geen godheid. Er is gewoon de natuur en that's it. Niets wijst op een God. Alleen wat elkaar tegensprekende boeken over een god of verschillende goden met van elkaar verschillende voorschriften voor aanbidding en kledijvoorschriften. Maar een god is nergens te bespeuren, met de beste apparatuur niet te detecteren. Guinevere, ik nodig je uit om te bidden voor een teken opdat de mensen eensklaps moslim worden door een bovennatuurlijke ingreep van jouw god. Wedden dat jouw gebed geen zier zal helpen. Om de simpele reden dat jouw boek geschreven is door een mens en eigenlijk uit zijn creatief brein is ontsproten, eerder dan door een godheid geopenbaard. Maar ik sta open voor tegensprekelijk bewijs. |
1 Bijlage(n)
Citaat:
Vervang bijbel door koran : |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Met andere woorden: als je een mens kan wijsmaken dat er regels zijn die boven alle aardse dingen gaan en dat alles in hun leven voor hen geregeld word, voelen ze zich beter omdat een groot deel van de druk van de maatschappij weg is.
Klinkt logisch. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=-dlXCrpKTt0 |
Guinevere, ik wacht nog steeds op je antwoord: waarom komt jouw god niet tussen op het forum hier? Eén ondubbelzinnig teken van bovennatuurlijkheid en we zijn plots allemaal bekeerd. Eén ondubbelzinning, niet multi-interpretabel teken van zijn bestaan volstaat. Eén groots wonder is genoeg om iedereen plotsklaps te overtuigen, zodat moslims het veel makkelijker hebben dezer dagen. Misschien helpt bidden (maar ik vrees ervoor).
Helaas blijft zo'n ondubbelzinnig en eenduidig interpreteerbaar teken uit. Misschien om de simpele; maar moeilijk te aanvaarden, reden dat er geen goden zijn. |
En nog een tweede argument aan Guinevere, waarvan ik hoop dat ze er met overtuigende tegenargumenten op kan antwoorden:
De plaats waar je geboren wordt bepaalt wat je gelooft. Ben je geboren in India tussen hindoes, dan word je Hindoe. Ben je geboren in een boeddhistisch gezin, wordt je boeddhist. Wordt je toevallig geboren als Christen, dan merk je dat je ouders, broers en zussen, nonkels en tantes en de ganse omgeving Christen zijn, waardoor jij ook Christelijk wordt opgevoed en in Jezus zal gaan geloven. Hetzelfde met 'moslim' zijn. Groei je op in de moslimgemeenschap, dan word je moslim. Dus, het heeft niks te maken met 'de waarheid' van iets waarvan men overtuigt raakt en daardoor gelovig wordt. Men praat gewoon na wat de ouders en de sociale omgeving op hun beurt hebben nagepraat toen deze zelf kinderen waren, die het van hun ouders geleerd hebben die het ook als kind hebben moeten napraten en navolgen. Zo overleeft een godsdienst en wordt ze blindelings doorgegeven. Er is sociale druk of dwang opdat men blijft geloven. Het heeft niks te maken met wat werkelijk is. |
Citaat:
Daarom is het voor ALLE religies zo belangrijk om de kinderen van kleinsaf aan te betrekken bij het sprookjesverhaal. Moslims moeten ervoor zorgen dat het pasgeboren kind als eerste geluid liefst "Mohammed" in het oor gefluisterd krijgt. Christenen (katholieken) laten de kleine kinderen reeds voordat ze kunnen lezen en schrijven hun "eerste communie" doen. Heerlijk voor de kleine gastjes, maar zeer doordacht voor de hersenspoeling, zeker als er van thuis uit goed wordt meegegaan in de christelijke verhalen. Het probleem is namelijk dat men die hersenspoeling niet meer kan opstarten als het kind ouder is. Eenmaal zonder geloof opgegroeid is het veel moeilijker om het godsbesef erin te prenten. Soms lukt het bij bekeerlingen, maar dat is zeldzaam. Veeleer is het zo dat bekeerlingen van de ene religie naar de andere wippen. Hoe strenger de religie (vb. getuigen van Jehovah) hoe gemakkelijker er kan geswitched worden. (persoonlijk ken ik verschillende getuigen van Jehovah die dan uiteindelijk voor islam kozen, ligt dichter bij elkaar). Ook mensen die eventueel tijdelijk in een geestelijke dip zijn terechtgekomen zijn vatbaar voor een late bekering. Anders lukt het dus amper. Maar dit impliceert ook dat het niet evident is om die van kleinsaf uitgevoerde hersenspoeling ongedaan te maken. Dat vergt een heleboel intensieve oefening. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be