Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De Wever: “N-VA wil na 2024 onderhandelen over staatshervorming met PS (https://forum.politics.be/showthread.php?t=259905)

De gemuilkorfde 4 juli 2021 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9719128)
Kijk, ik denk dat Bart in de grond oftewel beseft dat hij niet weet hoe Vlaamse onafhankelijkheid te realiseren, en dat het niet op die manier is dat je politiek een interessante carriere uitbouwt (ik weet niet of hij ooit een ander gedacht heeft gehad, misschien wel) ; oftewel eigenlijk in de grond helemaal geen Vlaamse onafhankelijkheid wil, en eigenlijk Belgie wil beschermen tegen zulke fratsen (maw een vijfde colonne is).

Ik denk dat een Vlaamsnationale partij één nadeel heeft.
Zolang onafhankelijkheid niet bereikt is, kun je stemmen halen langs links, rechts en uit het centrum.
Allemaal kiezers die het belangrijk vinden die onafhankelijkheid te bereiken.
Maar stel eventjes dat België effectief opgesplitst wordt, en er onstaat een onafhankelijk Vlaanderen.
Dan gaan heel wat Vlaamsnationalisten, die eigenlijk links zijn, bij verkiezingen op een linkse partij stemmen.
Hun wens van een onafhankelijk Vlaanderen is dan immers vervuld, dus op dat punt onderscheiden de partijen zich niet meer van elkaar.
Dat is dus het contradictorische van een Vlaamsnationale partij.
Het binnenhalen van het objectief betekent feitelijk het einde van die partij, of het zou moeten zijn dat ze zichzelf heruitvindt.
Vergelijk het met UKIP.
Waarom zou een Brit nu nog UKIP stemmen?
Ze hebben de Brexit binnengehaald.

quercus 4 juli 2021 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9718808)
Het is het meest realistische wat hij hier zegt maar het feit dat hij met het VB heeft gepraat, gaat hem nog zuur opbreken.

Als zelfs een hoffelijk gesprek met iemand van het VB al niet meer mag, dan denk ik dat we in paranoia-land zijn terechtgekomen. Dat De Wever onmiddellijk na de vorige verkiezingen verschillende malen met Van Grieken een gesprek gevoerd heeft was helemaal niet “abnormaal”, vermits het VB toen als partij met de sterkste stemmenwinst tevoorschijn kwam. Uit de schaarse commentaren die BDW over die gesprekken achteraf heeft losgelaten kunnen we afleiden dat hij bij TVG heeft aangedrongen dat die zijn partij zou zuiveren van de invloed die er uitgaat van bepaalde figuren. Dat is tot op heden niet of in onvoldoende mate gebeurd.

Pandareus 4 juli 2021 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 9719148)
Uw theorie is falsifieerbaar, schaf het cordon af en kijk wat er gebeurt :-)

Er is toch niets dat Bart belet om het Blok op te nemen in zijn stadsbestuur ? Toch kiest hij bewust om het cordon te blijven toepassen. Daar hoeft helemaal niets 'afgeschaft' voor te worden. Als hij morgen beslist, kan hij met PhDW en Sam Van Rooy een nieuwe meerderheid in stelling brengen op het schoon verdiep.

De waarheid zien we door zijn daden (= het Blok bewust in het cordon houden) en niet alleen zijn woorden (= zijn uitspraak dat ze in 2024 er ook niet zullen bij zijn).

Karel Martel B 4 juli 2021 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9719175)
Er is toch niets dat Bart belet om het Blok op te nemen in zijn stadsbestuur ?

Een VB-NVA coalitie is niet hetzelfde als het cordon afschaffen.

Gij zijt de mens die beweert dat voetbal club VB een bende losers is want ze heeft nog nooit een match tegen U gewonnen.

Ik ben degene die opmerkt dat ge weigert met het VB te voetballen.

Gij zegt nu, wel dat ze met de NVA voetballen en we zullen zien.

Maar dat maakt geen bal uit, want na die match gaat gij zeggen dat zowel het VB als de NVA losers zijn, en wie er iets minder slecht is interesseert U eigenlijk niet.

Henri1 4 juli 2021 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9719175)
Er is toch niets dat Bart belet om het Blok op te nemen in zijn stadsbestuur ? Toch kiest hij bewust om het cordon te blijven toepassen. Daar hoeft helemaal niets 'afgeschaft' voor te worden. Als hij morgen beslist, kan hij met PhDW en Sam Van Rooy een nieuwe meerderheid in stelling brengen op het schoon verdiep.

De waarheid zien we door zijn daden (= het Blok bewust in het cordon houden) en niet alleen zijn woorden (= zijn uitspraak dat ze in 2024 er ook niet zullen bij zijn).

Ik denk dat Bart er niet naar uitkijkt om VB-Milities 's avonds en 's nachts te zien patrouilleren in Antwerpen onder het mom om de veiligheid te garanderen.

Zipper 4 juli 2021 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9719185)
Ik denk dat Bart er niet naar uitkijkt om VB-Milities 's avonds en 's nachts te zien patrouilleren in Antwerpen onder het mom om de veiligheid te garanderen.

Heeft het VB dan milities ?? Hoe moet ik mij dat voorstellen ??

Universalia 4 juli 2021 09:41

Zinderen bepaalde woorden van BDW niet na?

Een artikel de dato 12 augustus 2019

Het leek mij toen toch al meer dan duidelijk dat BDW nooit in zee zou gaan met het VB of miste ik daar weer ergens een regel?

Uit de tekst:

Citaat:

De Wever zegt tot slot duidelijk dat hij nooit “over de draad zal springen van standpunten die niet aanvaardbaar zijn”. “Nooit zal u in mij een handlanger vinden om standpunten en een bepaalde stijl in beleid te gaan omzetten, want ik weet zeer goed waar die dingen vandaan komen. En het zal aan de juiste kant van de muur zijn of het zal niet of nooit zijn. Dat geldt zolang ik voorzitter ben (...) en ik kan me niet voorstellen dat mijn opvolger - wie dat ook moge wezen - de koers van de partij zou veranderen, want die is existentieel wat mij betreft.”

Pandareus 4 juli 2021 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 9719184)
Een VB-NVA coalitie is niet hetzelfde als het cordon afschaffen.

Gij zijt de mens die beweert dat voetbal club VB een bende losers is want ze heeft nog nooit een match tegen U gewonnen.

Ik ben degene die opmerkt dat ge weigert met het VB te voetballen.

Gij zegt nu, wel dat ze met de NVA voetballen en we zullen zien.

Maar dat maakt geen bal uit, want na die match gaat gij zeggen dat zowel het VB als de NVA losers zijn, en wie er iets minder slecht is interesseert U eigenlijk niet.

Dat is het nochtans volledig. Het cordon is de afspraak om nooit op geen enkel niveau met het Blok te besturen. Als BDW de sossen en liberalen in zijn gemeentebestuur eruit kegelt en ze vervangt door havenschepen PhDW en schepen van integratie Van Rooy dan doorbreekt hij het cordon.

Pandareus 4 juli 2021 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9719186)
Heeft het VB dan milities ?? Hoe moet ik mij dat voorstellen ??

Voorpost, Vlaams Legioen, BBET, Pis & Vrienden, NSV.

WYSIWYG 4 juli 2021 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9719188)
Zinderen bepaalde woorden van BDW niet na?

Een artikel de dato 12 augustus 2019

Het leek mij toen toch al meer dan duidelijk dat BDW nooit in zee zou gaan met het VB of miste ik daar weer ergens een regel?

Uit de tekst:

Zou het ook kunnen dat De Wever zegt dat het VB dan bepaalde knoppen zal moeten omdraaien zoals normaal is in elke coalitie, want anders waren het geen twee partijen. 8-)

patrickve 4 juli 2021 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 9719153)
Dan gaan heel wat Vlaamsnationalisten, die eigenlijk links zijn, bij verkiezingen op een linkse partij stemmen.
Hun wens van een onafhankelijk Vlaanderen is dan immers vervuld, dus op dat punt onderscheiden de partijen zich niet meer van elkaar.
Dat is dus het contradictorische van een Vlaamsnationale partij.

Het is altijd zo dat een politieke partij die haar hoofddoel bereikt, eigenlijk nadien geen bestaansreden meer heeft en dus zichzelf zou moeten ontbinden.

Dat is het dilemma van de ontwikkelingshelper he. En waarschijnlijk de hoofdreden waarom politieke partijen er alles aan doen om hun doel niet te bereiken maar te doen alsof.

patrickve 4 juli 2021 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9719202)
Dat is het nochtans volledig. Het cordon is de afspraak om nooit op geen enkel niveau met het Blok te besturen. Als BDW de sossen en liberalen in zijn gemeentebestuur eruit kegelt en ze vervangt door havenschepen PhDW en schepen van integratie Van Rooy dan doorbreekt hij het cordon.

En daaraan zie je dat het cordon geen vrije keuze is, maar een kartel met omerta dreiging.

WYSIWYG 4 juli 2021 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9719206)

Milities? Nog nooit een wapen gezien in het openbaar. Zelfs groeperingen als de scouts vindt u milities, gewoon omdat ze een een echte, geen verwijfde, Vlaamse Leeuw ten tonele voeren. Het Belgisch-nationalistisch-oogkleppensyndroom bestaat dus wel degelijk.8-)

patrickve 4 juli 2021 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9719185)

Inderdaad, dat zou een oplossing zijn voor het probleem, en dat wil een goed politicus natuurlijk niet, die wil dat het probleem blijft bestaan.

Nu ben ik het met U eens dat dat geen voorrecht van VB milities zou moeten zijn, en dat elke groep burgers gewapend over straat zijn geweld zou moeten kunnen laten gelden.

Xenophon 4 juli 2021 10:31

Citaat:

- lol -

De gemuilkorfde 4 juli 2021 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9719211)
Het is altijd zo dat een politieke partij die haar hoofddoel bereikt, eigenlijk nadien geen bestaansreden meer heeft en dus zichzelf zou moeten ontbinden.

Behalve de communisten, dan.
Want in een communistische dictatuur is er geen plaats meer voor meerdere partijen, en kunnen zij 'voor eeuwig' de plak zwaaien.
Tot de muur valt, natuurlijk, en de antidemocraten met geweld naar huis gestuurd worden.

Knuppel 4 juli 2021 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9719202)

En wat dan? Krijgt hij dan een ticket enkele reis naar de hel van de verenigde Vlaamse Liberalen en Democraten?

Knuppel 4 juli 2021 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG (Bericht 9719207)
Zou het ook kunnen dat De Wever zegt dat het VB dan bepaalde knoppen zal moeten omdraaien zoals normaal is in elke coalitie, want anders waren het geen twee partijen. 8-)

Moeten staat op stal.

Als De Wever het meent met de Vlaamse onafhankelijkheid zal hij volgens mij een knop moeten omdraaien: de haatknop.

Zipper 4 juli 2021 10:39

Citaat:

Dat zouden dus milities moeten voorstellen ??? Ge beseft toch dat ge u daar onsterfelijk belachelijk mee maakt ??

:rofl: :rofl:

Knuppel 4 juli 2021 10:45

Citaat:

De haat moet onmetelijk groot zijn dat je er je laatste restje geloofwaardigheid voor over hebt.
Of is doodsangst voor mensen die NOOIT geweld pleegden om hun onafhankelijkheidsdoel te bereiken de oorzaak?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be